Niko Nurminen esittäytyy

Niko Nurminen

Active member
Liittynyt
23.9.2005
Viestit
30
mariko sanoi:
-onx formulat jo taakse jäänyttä elämää....?
Formulat taitaa mun kohdalta olla taakse jäänyttä aikaa. Toisaalta, ikinä ei tiedä mitä eteen tulee, mutta ainakin nyt keskitytään vain ja ainoastaan lokasuojallisiin autoihin. Aikaisemmin taisin jo kirjoitellakin syitä formuloista koppiautoihin siirtymiseen. Formuloilla ajaminen on tosi mukavaa touhua kovien nopeuksien myötä, mutta rahoituksen suhteen huomattavasti hankalampia koppiautoihin verrattuna. Suomen formulasarjat on viime vuosina olleet vähän kuihtuneita, joten olisi pitänyt suunnata Eurooppaan ja silloin oltaisiin puhuttu meikäläisen budjetille liian isoista summista.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Kauden avaus tuotti toisen sijan, tiedote. Ilmeisesti Nyrre maistui ratana myös huonoissa olosuhteissa? Onkos sulla tietoa mistä vois löytyä kuvia viikonlopun kisasta?
 

Niko Nurminen

Active member
Liittynyt
23.9.2005
Viestit
30
Petri Piira sanoi:
Kauden avaus tuotti toisen sijan, tiedote. Ilmeisesti Nyrre maistui ratana myös huonoissa olosuhteissa? Onkos sulla tietoa mistä vois löytyä kuvia viikonlopun kisasta?
Tämän kauden ensimmäinen kilpailu on nyt tosiaan ajettu ja ihan mukava tuloskin saatiin aikaiseksi. Keli oli koko loppuviikon Ringille tyypillinen, pirun kylmä, kova tuuli sekä vesisadetta ja aurinkoa nopein vaihteluin :) Torstai iltana kun saavuttiin paikalle pääsin oikeastaan ainoan kerran ajamaan täysin kuivalla, silloinkin vain pari kierrosta vanhaa rataa vuokra-autolla. Perjantain vapaista treeneistä lähtien olosuhteet olivat melko märät. KRS-Motorsportin kaverit olivat laittaneet autoon kuitenkin niin hyvät säädöt, että Nordschleife maistui oikein hyvältä huonommallakin kelillä.

Etukäteen osattiin odottaakin, että sateella erotumme selvemmin muista tiimeistä. Hävisimme luokkavoiton ainoastaan 14 sekunnilla ja luokan kolmas jäi meistä jo noin 4 minuuttia.

Kuvia kisasta voi katsella vaikka näiltä sivuilta:

http://heppypress.de/VLN/Bilddaten.html
http://www.vln.de
http://20832.com/ (paljon kuvia tod. näk. muutaman päivän sisällä)

Civic Cupin pistetilanteen näkee täältä:

http://www.racing1.de/web/honda_civic/punkte.php?sid=44bf8f573e11b7e747e6118749c1f304
 

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
Oletko mukana 24h-kisassa? En löytänyt nimeäsi osanottajalistassa. Piilolinssini ovat ehkä väärinpäin. adac.24h-rennen.de
 

Niko Nurminen

Active member
Liittynyt
23.9.2005
Viestit
30
Nordschleife sanoi:
Oletko mukana 24h-kisassa? En löytänyt nimeäsi osanottajalistassa. Piilolinssini ovat ehkä väärinpäin. adac.24h-rennen.de
Mukana ollaan vaikka nimeä ei löydykkään osanottajalistasta. Ajetaan samalla Civicillä kuin edellinen VLN osakilpailukin ja listasta autokunta löytyy numerolla 220. Neljällä kuskilla on tarkoitus ajaa kellon ympäri ja meikäläisen sekä kahden saksalaisen lisäksi ratin takana vierailee japanilaiskuski. Japsin taustoista tiedän ainoastaan, että kilometrejä Nordschleifella on kertynyt Bridgestonen testikuskina.

Käytäntö saattaa olla sellainen, että ilmoittautuessa riittää tavallaan pelkän auton ilmoittaminen kilpailuun ja kuljettajien nimet vahvistetaan vasta paikan päällä varsinaisen ilmoittautumisen yhteydessä.
 

Niko Nurminen

Active member
Liittynyt
23.9.2005
Viestit
30
Terve pitkästä aikaa!

Melkein vuosi ehtinyt vierähtää edellisestä viestistä, mutta yritetään taas jatkossa kommentoida vähän tiiviimmin täälläkin.

Kausi tuli avattua osaltani vasta pari viikkoa sitten Nürburgringillä. Tutuissa VLN-sarjan kisoissa jatketaan tänäkin vuonna sen mitä budjetti mahdollistaa. Honda on vaihtunut talven aikana Seat Leon Supercopaan ja hyvältä peliltä sekin vaikuttaa. Tiimin nimi on MS-Racing www.ms-racing.info ja ajopareina toimii Florian Stoll ja Kenneth Heyer. Jälkimmäinen on tuttu mm. Belcar sarjasta.

Kisaviikonlopun perjantaina pääsin tutustumaan Seatiin kolmen kierroksen verran ja sitten suoraan lauantaiaamuna aika-ajoon. Vaihtelevista olosuhteista huolimatta nappasin meille Seat Leon merkkiluokan (CUP1) paalupaikan. Kärkipään lähtöpaikka toisessa lähtöryhmässä helpottikin ensimmäisten mutkien ruuhkasta selviytymistä ja pysyinkin luokan johdossa koko ajovuoroni ajan. Florian Stoll hoiteli oman vuoronsa mallikkaasti ja kaikki vaikutti hyvältä ennen viimeistä stoppia. Tankkauksen yhteydessä huomattiin toisen takaiskarin vuotavan öljyä ja ei muuta kuin auto boksiin. Iskarin vaihdossa tuhraantui 20 minuuttia ja sijoitus tipahti luokan neljänneksi. Tasaisessa merkkiluokassa ei tuollaista eroa pysty millään ajamaan kiinni, joten lopputuloksissa meille kirjattiin CUP1-luokan nelostila. Luokkavoittoon ajoi muuten ex. DTM kuski Kurt Thiimin autokunta....

Incar video kilpailun ensimmäisestä kierroksesta kyydissäni on nähtävissä ja imuroitavissa osoitteessa:

http://www.motorsportvideo.tv/videos/inboard-nordschleife/seat-leon-supercopa-niko-nurminen.html
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
No sehän oli siisti video. :thumbup:
Mikäs vilkkuvaloauto siellä pitkän suoran alussa oli? Safety car tai jotain? Kaikki sen ohitti, joten oliko se vaan mainoskierrosta ajamassa...? :doubtful:
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Mukava video!!

Vähän tais muoviheebelit raapia Karuselliin mennessä vai oliko siinä muutakin rapinaa ku tuli karvanverran eroa lisää edellämeneviin? Brünnchenin ja vilkku-Focuksen välillä taas takaluukut läheni...
 

Niko Nurminen

Active member
Liittynyt
23.9.2005
Viestit
30
burb sanoi:
No sehän oli siisti video. :thumbup:
Mikäs vilkkuvaloauto siellä pitkän suoran alussa oli? Safety car tai jotain? Kaikki sen ohitti, joten oliko se vaan mainoskierrosta ajamassa...? :doubtful:
Safety car:han se tosiaan oli. Menossa varmaan auttamaan pitkän suoran varrella ollutta valkoista autoa. Pitkästä kierroksesta johtuen joukossa saattaa aina silloin tällöin mennä noita vilkkuautoja ja niiden kanssa toimitaan samalla tavalla kuin kanssakilpailijoidenkin kanssa, eli ohi vaan mahdollisimman nopeasti. On hyvin harvinaista, että näitä Ringin kisoja keskeytettäisiin ulosajon tai kolarin takia. Esimerkiksi viime vuoden 24 tunnin kisassa oli iso kolari yöllä aika pahassa paikassa ja ainoastaan yhden auton levyinen kohta, josta pääsi kiertämään ilman osumista suurempiin hiilikuitupaloihin. Kesti monta kierrosta ennen kuin rata oli siivottu ja koko sen ajan paikalla oli useita toimitsijoita ja turva-autoja ohjaamassa kilpailijoita.
 

Niko Nurminen

Active member
Liittynyt
23.9.2005
Viestit
30
ettelbruck sanoi:
Mukava video!!

Vähän tais muoviheebelit raapia Karuselliin mennessä vai oliko siinä muutakin rapinaa ku tuli karvanverran eroa lisää edellämeneviin? Brünnchenin ja vilkku-Focuksen välillä taas takaluukut läheni...
Seatin keula tosiaan nuolee aika läheltä maata ja mm. karusellissa ottaa kiinni aika pahasti. Muutenkin Seat tuntui juuri karusellissa vähän vikuroivalta. Mut hyvinhän se tuntui kestävän vähän kosketuksiakin, joten ei siinä sen suurempaa ongelmaa. Edellä menneet autot tuntuivat olevan nopeampia suorilla osuuksilla. Seuraavilla kierroksilla sain ne uudestaan kiinni ja parista menen ohikin. Toisaalta ne kilpailivat eri luokassa, joten turhia riskejä ei kannattanut ottaa. Pääasia oli että muut Seatit pysyvät riittävän kaukana takana.

Lähiviikkoina minun pitäisi saada Saksasta koko video DVD:llä ja sitten pääsen analysoimaan tarkemmin muitakin kuin tota ensimmäistä kierrosta.
 

Niko Nurminen

Active member
Liittynyt
23.9.2005
Viestit
30
Joo sama kaveri. Oltiin tosiaan keskiviikkona Ahvenistolla Jorma Vanhasen Porschella keräämässä kilometrejä. Neljä kierrosta pääsin ajamaan kuivalla ja loppupäivä menikin sateessa sutiessa. Viikon päästä olisi tarkoitus ajaa Rata-SM avauksessa Jorman kanssa kimpassa GT-luokassa, taidetaan olla muuten ainoa autokunta kun ajaa kahdella kuskilla. No, päästäänpä ainakin tarjoilemaan yleisölle Rata-SM ympyröissä harvemmin nähtyä kuskinvaihtoa.
 

Rednef

Well-known member
Liittynyt
10.9.2007
Viestit
103
Mitäköhan saisi pulittaa jos tollasen pelin saisi katukäyttöön?? Makia on!
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
SMGT

Jokos on tiedossa millaisen kiesin Hietamäen Markku meinaa viivalle tänä vuonna tuoda kun ei Audia enää kelpuutettu mukaan ?

Ja mikäs on Team Vanhanen&Nurmisen kokonaissuunnitelma? Ajatteko SM-sarjan läpi vai vain Ahveniston kisan ja entäs NEZ GT ja Scandinavian Porsche Challenge ?
 

Raimo

New member
Liittynyt
1.4.2008
Viestit
2
huhuttu on että hietamäki osti uuden lamborghinin :)
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Raimo sanoi:
huhuttu on että hietamäki osti uuden lamborghinin :)
No vannoutuneelle Audi-miehelle se sopii varmaan parhaiten... Harmi ettei Audi R8:a ole vielä luokiteltu GT-autoksi. Markku olis varmasti ostanu sellaisen.:D
 

Niko Nurminen

Active member
Liittynyt
23.9.2005
Viestit
30
Don Vito sanoi:
Jokos on tiedossa millaisen kiesin Hietamäen Markku meinaa viivalle tänä vuonna tuoda kun ei Audia enää kelpuutettu mukaan ?

Ja mikäs on Team Vanhanen&Nurmisen kokonaissuunnitelma? Ajatteko SM-sarjan läpi vai vain Ahveniston kisan ja entäs NEZ GT ja Scandinavian Porsche Challenge ?
Hienoa jos saadaan tänne Suomen GT-sarjaankin Lamborghini. Tällainen sarja on parhaimmillaan silloin kun mukana on riittävästi eri merkkejä.

Tämän kauden suunnitelmista sen verran, että näillä näkymin Ahveniston kilpailu on meidän ainoa esiintyminen kotimaassa. Sen jälkeen suunnitelmiin kuuluu erilaiset kestävyyskilpailut Euroopassa, lähinnä Saksa-Belgia akselilla. Alkuperäisen suunnitelman mukaan olisimme menneet touko-kesäkuun vaihteessa Zolderiin Belgian GT sarjan (ex. Belcar) osakilpailuun, mutta turvatankin saatavuus ongelmien vuoksi se taitaa olla viisainta jättää väliin. Sääntöjen edellyttämä tankki on kylläkin jo saapunut, mutta asentamaan päästään vasta Ahveniston jälkeen ja sen takia testiaikaa ei jää käytännössä ollenkaan. Ensimmäinen ulkomaan kisa taitaakin olla siis kesä-heinäkuussa ja hyvin todennäköisesti Ringillä VLN sarjassa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Niko Nurminen sanoi:
Joo sama kaveri. Oltiin tosiaan keskiviikkona Ahvenistolla Jorma Vanhasen Porschella keräämässä kilometrejä. Neljä kierrosta pääsin ajamaan kuivalla ja loppupäivä menikin sateessa sutiessa. Viikon päästä olisi tarkoitus ajaa Rata-SM avauksessa Jorman kanssa kimpassa GT-luokassa, taidetaan olla muuten ainoa autokunta kun ajaa kahdella kuskilla. No, päästäänpä ainakin tarjoilemaan yleisölle Rata-SM ympyröissä harvemmin nähtyä kuskinvaihtoa.
Daltonien piti ajaa myös kahdella kuskilla, mutta kun Boxter ei ole GT3 luokiteltu kansainvälisesti - vaikka Belgiassa kansallisesti olikin hyväksytytty. Näinollen sekin suunnitelma meni reisille.

Harmi, ettette kierrä SM-sarjaa läpi. Ei noita GT-autoja tänäkään vuonna liikaa olisi ollut.
 

Niko Nurminen

Active member
Liittynyt
23.9.2005
Viestit
30
Tässä ketjussa onkin ollut hiljaista muutama kuukausi, joten ajattelin postata viimeisimmän tiedotteen luettavaksi tännekin. Kausi paketoidaan siis tulevana viikonloppuna Belgian GT-sarjan finaalikilpailussa Zolderin radalla. Tiedotteen loppupuolelta löytyy linkit ja aikataulut Belgian GT-sarjan ja FIA GT:n seuraamiseen internetin välityksellä.


Niko Nurminen valmiina kauden päätökseen


Nikon kausi kansainvälisillä radoilla päättyy tulevana viikonloppuna yhdessä Belgian GT-sarjan kanssa. Nurminen osallistuu Zolderin moottoriradalla ajettavaan finaalikilpailuun totutusti espoolaisen Westend Racingin Porschella Jorma Vanhasen toimiessa tiimin toisena kuljettajana.
Edellisessä kilpailussa Span radalla Niko väläytti nopeudellaan ajamalla reilusti alle sarjasääntöihin määritellyn referenssiajan. Silloin rangaistuksena tämän erikoisen säännön rikkomisesta autokunta pudotettiin aika-ajojen kärkipaikalta viimeiseen lähtöruutuun.

”Tällä kerralla pitää olla tarkempana referenssiajan kanssa. Kilpailumuoto on nyt erilainen Spaan tapahtumaan verrattuna ja aika-ajolla on kilpailua ajatellen suurempi merkitys” Niko kertoo.

Zolderin finaalikilpailussa ajetaan kaksi tunnin mittaista lähtöä, joihin molempiin sisältyy pakollinen varikkokäynti ja kuljettajan vaihto. Lyhyet lähdöt eivät juuri jätä sijaa taktikoinnille, mutta Nikon mukaan kuljettajan vaihdon ajoitus sekä rengasvalinnat on syytä miettiä tarkasti.

”Meille kyseinen kilpailumuoto on uusi, toisin kuin paikallisille tiimeille. Spassa teimme ison virheen juuri taktiikassa, joten siihen on keskityttävä huolella, vaikka kilpailut ovatkin lyhyitä. Uskon, että vauhdin puolesta meillä on hyvät mahdollisuudet ajaa luokkamme voitosta” Niko sanoo.

Belgian GT-sarjan kilpailuviikonloppua voi seurata internetissä suorana lähetettävän tulospalvelun kautta osoitteessa www.belgiangt.com


Aikataulu (Suomen aikaa)

Lauantai 18.10.

15.40-16.05 Aika-ajo 1
17.35-18.00 Aika-ajo 2

Sunnuntai 19.10

12.00-13.00 Kilpailu 1
18.10-19.10 Kilpailu 2


Vilanderin ja Palttalan suorituksia FIA GT:n puolella voi seurata suorana lähetyksenä osoitteessa www.gt1live.tv. FIA GT:n lähtö on sunnuntaina klo 13.15.
 
Ylös