Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit ūüŹĀ

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1033
Myös Andrea Montermini koki rajun ulosajon Espanjan gp:n harjoituksissa ja rikkoi ainakin jalkansa. Montermini pääsi Simtekille Ratzenbergerin menehdyttyä, mutta huonosti kävi jo ennen ensimmäistäkään kisastarttia.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
639
Monaco oli heti San Marinosta seuraava kisa. Imolassa kuoli itävaltalainen jo ennen varsinaista kisaa ja kyllähän se melkoinen sattuma oli, ettei toinen mennyt heti seuraavassa kisassa Wendlingerin myötä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3684
Pedro Diniz tuli suomalaisille aikoinaan tunnetuksi Mika Salon tiimikaverina Arrowsilla ja Sauberilla. Mutta oli Diniz paljon muutakin.

Aikanaan Diniz oli ehkä hieman aliarvostettu kuljettajana, mutta ei hän missään nimessä huono ollut. Ehei, mies kykeni laittamaan myös kampoihin nimekkäämpiä tiimikavereitaan vastaan, kuten Damon Hilliä, Mika Saloa ja Jean Alesia vastaan.

Itseasiassa Diniz päihitti pisteissä tiimikaverina olleen Alesin kaudella 1999, ja otti yhtä monta pistettä kuin Salo kaudella 1998 (3 pistettä kumpikin saavutti Arrowsilla). Kaudella 2000 Salo sitten päihitti Dinizin pisteissä 6-0.

Dinizin F1- ura alkoi Fortilla kaudella 1995. Kaudeksi 1996 mies vaihtoi Ligierille, kaudella 1997 ja 1998 Diniz ajoi Arrowsilla, kaudet 1999 ja 2000 Sauberilla.

Mitä mieltä olette Dinizistä kuljettajana? Ei kai häntä voi sanoa yhtään huonommaksi kuin vaikkapa Latifia nykyajan kuljettajista. Jopa parempi, koska ajoi välillä hyvinkin kisoja.

https://www.f1forgottendrivers.com/drivers/pedro-diniz/
B5ZO7DBCEAAzIlP.jpg_large.jpg300-port-diniz.jpgopen-uri20120927-8880-2y9jw8.jpgpedro-diniz-left-and-mika-salo-the-two-drivers-of-the-danka-zepter-arrows-formula-one-grand-pr...jpg
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
879
Pedro Diniz tuli suomalaisille aikoinaan tunnetuksi Mika Salon tiimikaverina Arrowsilla ja Sauberilla. Mutta oli Diniz paljon muutakin.

Aikanaan Diniz oli ehkä hieman aliarvostettu kuljettajana, mutta ei hän missään nimessä huono ollut. Ehei, mies kykeni laittamaan myös kampoihin nimekkäämpiä tiimikavereitaan vastaan, kuten Damon Hilliä, Mika Saloa ja Jean Alesia vastaan.

Itseasiassa Diniz päihitti pisteissä tiimikaverina olleen Alesin kaudella 1999, ja otti yhtä monta pistettä kuin Salo kaudella 1998 (3 pistettä kumpikin saavutti Arrowsilla). Kaudella 2000 Salo sitten päihitti Dinizin pisteissä 6-0.

Dinizin F1- ura alkoi Fortilla kaudella 1995. Kaudeksi 1996 mies vaihtoi Ligierille, kaudella 1997 ja 1998 Diniz ajoi Arrowsilla, kaudet 1999 ja 2000 Sauberilla.

Mitä mieltä olette Dinizistä kuljettajana? Ei kai häntä voi sanoa yhtään huonommaksi kuin vaikkapa Latifia nykyajan kuljettajista. Jopa parempi, koska ajoi välillä hyvinkin kisoja.

https://www.f1forgottendrivers.com/drivers/pedro-diniz/
Näytä liitetiedosto 3026Näytä liitetiedosto 3027Näytä liitetiedosto 3028Näytä liitetiedosto 3029
Eiköhän noista suurin osa ole aika ammattilaisia..
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Mitä mieltä olette Dinizistä kuljettajana? Ei kai häntä voi sanoa yhtään huonommaksi kuin vaikkapa Latifia nykyajan kuljettajista. Jopa parempi, koska ajoi välillä hyvinkin kisoja.
No jos Saloa pidetään eräiden lähteiden mukaan peräpään jyyränä ja Diniz on häntä heikompi, niin mikähän lie mahtaisi olla. Peräpään myyrä kenties? :unsure:
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3684
No jos Saloa pidetään eräiden lähteiden mukaan peräpään jyyränä ja Diniz on häntä heikompi, niin mikähän lie mahtaisi olla. Peräpään myyrä kenties? :unsure:
Entäpäs Alesi, jonka Diniz voitti pisteissä kaudella 1999 Sauberilla?
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1033
Ei Diniz mikään heittopussi ollut nimekkäämpien tallikavereidensa rinnalla, mutta ei hän missään sarjassa koskaan saavuttanut mitään. Erinomainen maksukuskiksi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3684
Ei Diniz mikään heittopussi ollut nimekkäämpien tallikavereidensa rinnalla, mutta ei hän missään sarjassa koskaan saavuttanut mitään. Erinomainen maksukuskiksi.
Hyvin kiteytetty. Hyvä kuski, mutta ei mikään loistelias.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1904
Sijainti
Vyborg
No jos vertaa Dinizistä esim Rossettiin tai muihin 90 luvun maksukuskeihin niin pärjäsi siinä mielessä kelvollisesti keräten 10 pistettä 1996-2000 ja keräsi jopa enemmän pinnoja kuin mainekas kuski Alesi 99 Sauberilla. Diniz keräsi muuten 98 yhtä paljon pisteitä kuin tallikaveri Salo.
Uransa jälkeen Diniz on wikipedian mukaan F1:sten jälkeen Diniz on keskittynyt liiketoimintoihin, joihin kuuluvat hänen perhetilansa luomutuotteet ja elintarvikekauppa sekä Brasilian Formula Renault -sarjojen tukeminen.
99 n√ľrnbergin startissa Pedro oli hurjassa onnettomuudessa autonsa menty√§ katolleen hurjalla voltilla josta ihmeen kaupalla herra itse selvisi ilman kolhuja.
Noistaki ajoista on jo yli 20 vuotta aikaa kulunut, tuntuu tavallaan historialliselle toi aika viime aikaisten maailman tapahtumien ja tekniikan kehittymisen myötä.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3684
No jos vertaa Dinizistä esim Rossettiin tai muihin 90 luvun maksukuskeihin niin pärjäsi siinä mielessä kelvollisesti keräten 10 pistettä 1996-2000 ja keräsi jopa enemmän pinnoja kuin mainekas kuski Alesi 99 Sauberilla. Diniz keräsi muuten 98 yhtä paljon pisteitä kuin tallikaveri Salo.
Uransa jälkeen Diniz on wikipedian mukaan F1:sten jälkeen Diniz on keskittynyt liiketoimintoihin, joihin kuuluvat hänen perhetilansa luomutuotteet ja elintarvikekauppa sekä Brasilian Formula Renault -sarjojen tukeminen.
99 n√ľrnbergin startissa Pedro oli hurjassa onnettomuudessa autonsa menty√§ katolleen hurjalla voltilla josta ihmeen kaupalla herra itse selvisi ilman kolhuja.
Noistaki ajoista on jo yli 20 vuotta aikaa kulunut, tuntuu tavallaan historialliselle toi aika viime aikaisten maailman tapahtumien ja tekniikan kehittymisen myötä.
Niin, tuntuu nuokin ajat kuin eilispäivältä, mutta ikuisuushan tuostakin jo kulunut. Ollapa vielä nuori
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3684
Varmasti kaikkien mielestä Ferrari on kaikkien aikojen legendaarisin F1-tiimi. Se on myös menestynein F1- tiimi, ja ollut sarjassa mukana sen alkuvuodesta lähtien.

Alla taulukossa kaikki Ferrarin F1-autot, joilla on voitettu kuljettajien maailmanmestaruus. Ilahduttavaa tietysti, että suomalaisistakin on kaksi kuljettajaa ajanut kilpaa F1:ssä Ferrarilla. Salo ja Räikkönen tietysti nämä herrat.

Ferrari on yhdistetty punaiseen, mutta on tiimi välillä ajattanut autojaan myös sinisinä.

Mikä alla olevista autoista on suosikkisi?

Screenshot_20221204-095326_Instagram-01.jpeggp_alemanha_1999_001.jpg
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1033
Varmasti kaikkien mielestä Ferrari on kaikkien aikojen legendaarisin F1-tiimi. Se on myös menestynein F1- tiimi, ja ollut sarjassa mukana sen alkuvuodesta lähtien.

Alla taulukossa kaikki Ferrarin F1-autot, joilla on voitettu kuljettajien maailmanmestaruus. Ilahduttavaa tietysti, että suomalaisistakin on kaksi kuljettajaa ajanut kilpaa F1:ssä Ferrarilla. Salo ja Räikkönen tietysti nämä herrat.

Ferrari on yhdistetty punaiseen, mutta on tiimi välillä ajattanut autojaan myös sinisinä.

Mikä alla olevista autoista on suosikkisi?

Näytä liitetiedosto 3032Näytä liitetiedosto 3033
Ei mikään noista. Vuoden 1990 Ferrari 641 oli kaunis auto ja siinä punasen sävy ei vielä ollut tupakkiaskin mukainen.
 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2168
Oliko juuri tuo 641 näytteillä New Yorkin modernin taiteen museossa?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3684
Kaikki Renault- tiimin autot kautta aikain F1:ssä. Renaultillahan on ollut aikojen saatossa parikin tiimiä F1:ssä, nykyinen Enstonen tiimi ja sitten se 1980- luvun tiimi, jossa muuan Alain Prost myös ajoi.

Mutta eiköhän näiden kummankin tiimin saavutukset lasketa yhteen, kuten myös esimerkiksi Toyotan vastaavat WRC-rallin puolella. Siellähän Toyotalla on vähän vastaavasti ollut kaksi tiimiä myös. Se 1990- luvun Toyota, jossa Carlos Sainz vanhempi ajoi , sekä nykyinen Kalle Rovanperän maailmanmestariksi ajattamaan tiimi.

Mikä Renaulteista on suosikkisi?

Screenshot_20221205-175026_Instagram-01.jpeg
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Mutta eiköhän näiden kummankin tiimin saavutukset lasketa yhteen, kuten myös esimerkiksi Toyotan vastaavat WRC-rallin puolella. Siellähän Toyotalla on vähän vastaavasti ollut kaksi tiimiä myös. Se 1990- luvun Toyota, jossa Carlos Sainz vanhempi ajoi , sekä nykyinen Kalle Rovanperän maailmanmestariksi ajattamaan tiimi.
Renaultin talleista en sano mitään, mutta Toyotasta kyllä. Toyotan rallitalli on saanut alkunsa 70-luvulla, kun Ove Andersson perusti Andersson Motorsportin ajaessaan Toyotalle ralleja. Homma alkoi pienesti Uupsalassa Ruotsissa, mutta muutti Belgian kautta Saksaan, jossa paja edelleenkin sijaitsee. Oven pajasta tuli ensin TTE eli Toyota Team Europe, joka oli täysin Toyotan tehtaan tukema. Siis Toitsun tehdastalli. Tallipäällikkönä oli Ove itse. Itse olisin Carlosin sijaan sanonut talliksi, jossa Juha Kankkunen ajoi, useampaan otteeseen. 90-luvulla Toyota osti lafkan itselleen ja syntyi TMG, Toyota Motorsport Gmbh. Tämä muuttui myöhemmin muotoon Toyota Gazoo Racing Europe Gmbh eli TGR-E. Tämän nimen alla ajetaan sitten näinä päivinä rallia ja wec-kisoja. Ralliautot rakentaa eri osasto, joka pitää majaa Suomessa, mutta niiden moottorit tulevat edelleen Saksasta. Eli samasta tallista käytännössä puhutaan sekä Kankkusen että Kallen kohdalla, Toyotan tehdastallista. Ihmiset ovat toki suurimmaksi osin vaihtuneet sitten Jussin aikojen.

Amerikassa on sitten vielä TRD eli Toyota Racing Development, joka ajattaa mm. Nascareja ja on tehnyt siviiliautoihin viripalikoita. Sekin paja on kyllä Toyotan omistama.

Hienoimmat ovat 81 - 86 Rellut.
 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2168
Nuo 80-luvun F1-kilpurit, eivät pelkästään rellut, miellyttävät silmiäni suuresti. Kauniita tekeleitä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3684
Keke Rosberg on tänään 74 vuotta. Suomen kaikkien aikojen ensimmäinen F1- maailmanmestari.

Sen takia pari muisteluvideota Keken urasta. Voit myös itse kertoa, että mitä muistoja on Keken urasta. Jollet elänyt tuolloin, niin mitä olet katsonut hänen urastaan jälkikäteen.

Itse pidän Kekeä erittäin hyvänä kuljettajana ja Monaco 1983 kovin yksittäinen suoritus.






320ea9c1effa439ec9f7b02402307b15ce0c723cbb68068518c910621698c862.jpg
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8215
Sijainti
Helsinki
Kaikki Renault- tiimin autot kautta aikain F1:ssä. Renaultillahan on ollut aikojen saatossa parikin tiimiä F1:ssä, nykyinen Enstonen tiimi ja sitten se 1980- luvun tiimi, jossa muuan Alain Prost myös ajoi.
Alkuperäinen (1977-1985) Renault oli täysin ranskalainen, sillä auto rakennettiin Viry-Chatillionin kaupungissa. Samassa paikassa rakennetaan Enstonen tallin moottori, joka sitten kuljetetaan ko. paikkaan, missä auto kootaan. Historiatilastoihin lasketaan alkuperäisen että nykyisen tallin tulokset Renault-nimen alle.

Ensimmäisessä Renault-tallissa vasta vuonna 1983 ajoi ulkomaalainen kuljettaja. Yhdysvaltain Eddie Cheever. Britti Derek Warwick ajoi vuodet 1984-85 hiljattain edesmenneen Patrick Tambayn tallitoverina. Tallin johto tuli myös ranskasta.
 
Ylös