Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit ūüŹĀ

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1103
Tehdäänpä tällainen pieni tietovisa taas F1-historiaan liittyen.

Milloin kuljettaja on voittanut F1-GP:n johtamatta kierrostakaan koko kilpailun aikana?

Milloin näin tapahtui? Ja kenestä kyse?

Vastauksia voi olla useampikin oikein, mutta yhtä tässä haen.

Oikea vastaus viimeistään huomenna, jollei oikeaa vastausta ole kukaan sitä ennen keksinyt.
Hill voitti Spassa 1994 johtamatta kierrostakaan. Schumi johti suurimman osan kierroksista, mutta tuli myöhemmin hylätyksi. Schumin lisäksi Coulthard johti lyhyen tovin.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
648
1982 Prost voitti Brasilian GP:n Riossa, kun ensimmäisenä maaliin tullut Piquet ja toisena maaliin tullut Rosberg hylättiin. Kisaa johti alussa Villeneuve ja loppupuolella Piquet, mutta Prost ei kierrostakaan.

Kun tätä näin Span kisan alla pohdittiin, niin varmaan tuo 1994 oli se, mikä oli hakusessa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3789
1982 Prost voitti Brasilian GP:n Riossa, kun ensimmäisenä maaliin tullut Piquet ja toisena maaliin tullut Rosberg hylättiin. Kisaa johti alussa Villeneuve ja loppupuolella Piquet, mutta Prost ei kierrostakaan.

Kun tätä näin Span kisan alla pohdittiin, niin varmaan tuo 1994 oli se, mikä oli hakusessa.
Oikea vastaus tämäkin mutta hain Belgian GP:tä 1994
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9181
Seitsemän näitä voittajia on. Kolme 1950-luvulta kun sai vaihtaa autossa kuskia kesken kisan, yksi kärkikuskin aikasakon takia ja kolme kärkikuskin hylkäyksen takia.

Mika Häkkinen olisi päätynyt myös listalle, jos Ferrarien hylkäys Malesiassa 1999 olisi jäänyt voimaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3789
Olihan tämä Kimin startti erittäin onnistunut kauden 2009 Span kisassa. Tällä Kimi myös petasi voittonsa, kun oli noussut kuudennesta ruudusta toiseksi avauskierroksella.


Ja ohitus vielä Fisichellasta oli näyttävä.


Mitä tulee Eau-Rouge-Raidillon- mutkayhdistelmään, niin nykyautoilla sen pystyy ajamaan ilmeisesti melkein kaikki huippukuskit lämä pohjassa.

Mutta ennen oli toisin. Vielä 1990- luvulla ja 2000- luvun alussa vaati todellista taitoa ajaa tuo mutkayhdistelmä täysillä läpi.

Tähän ilmeisesti perustui myös Häkkisen ohitus Schumacherista kaudella 2000. Schumacher ei ilmeisesti ajanut tässä kohtaa mutkayhdistelmää lämä pohjassa, toisin kuin Häkkinen.

Tämä mahdollisti Häkkiselle suuremman huippunopeuden ja ohitus mahdollisuus avautui.


Taitamattomimmille kävi näin, kuten Villeneuvelle ja Zontalle 1999.

 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9181
Kuvakulmat saattavat jonkun verran hämätä mutta vanhemmissa videoissa tuo mutkan profiili on hieman erilainen kuin nykyään. Aiemmin ainakin ensimmäisen vasemman ja oikean välinen matka näyttää pidemmältä.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3536
Pitää muuten sanoa että en tiennyt Kimin ajaneen kevyesti nurmelle tuossa Fisin perässä. En ollut ennen nähnyt onboardia noin pitkälle.

Oli muuten aivan huikea näyte mestarin taidoista parhaimmillaan tuo kisa. Ja jälkeenpäin mietittynä olihan tuo 2009 kausi hieno sen jälkeen kun Brawnin naurettava ylivoima taantui. Paljon vaihtelua tuloksissa ja noilla autoilla pystyi ihan hyvin kisaamaankin. Harmi kun ei osannut nuorena arvostaa tuota vaan tuli oltua katkera kun Ferrari sukelsi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3789
Viisi taistelua Span radalta. Mukana myös Häkkinen ja Räikkönen.

Tuo Hamiltonin ja Räikkösen taistelu on jäänyt mieleen itselleni yhtenä ikävimmistä muistoista. Todella harmi se loppuhetkillä tullut sade. Olisi saanut jäädä tulematta, niin Kimi olisi ollut viisinkertainen Span voittaja. Mutta olihan siinä vääntöä kahden kovan kuskin välillä.


Kimi Räikkönen ja Michael Schumacher ovat kaksi Ferrari:n viimeistä maailmanmestaria. Tämän lisäksi kummatkin ovat Spa:n multivoittajia. Kimi ja Schumacher kävivät myös hyviä taisteluja Spassa. Tässä kaksi ohitusta.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
690
Lisäksi jos Kimi olisi ajanut tuon Span kisan maaliin voittajana olisi mm-taisto ollut vielä auki. Miten olisi siinä tilanteessa loppukausi mennyt. No sitä voi spekuloida, mutta vastausta siihen ei saada.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3789
Mitäs sanoisitte, kumman syyksi menee tämä Schumacherin ja Coulthardin välinen kolari kaudella 1998 Spassa? Vai oliko ihan vain olosuhteista johtuva?

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3789
On kyllä todella harmi, ettei nykyään enää ajeta kilpailuja Span 1998 kaltaisissa olosuhteissa, vaan vedotaan vesisumuun ja näkyvyyteen.

Tuo ei ollut esteenä aiemmin, vaan kuten tuossa Span 1998 videolla näkyy, niin vesisumu oli melkoinen ja näkyvyys heikko. Nykyään ajatellaan kaikessa aina turvallisuutta, mikä tietysti sekin ymmärrettävää. Emmehän halua nähdä kenenkään kuolevan, mutta monet legendaariset kilpailut jäävät tulematta tämän takia.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4852
Sijainti
Vantaa
Sadekisoista muistuu mieleeni seuraava. 1984 Monacossa Senna oli tyytymätön, kun kilpailu keskeytettiin sateen takia hänen ollessaan toisena. Vuonna 1991 sama mies taas halusi kauden viimeisen kisan keskeytettäväksi sateen takia, Varmaan sen vuoksi, kun mestaruus oli taskussa. Jos mestaruus olisi ollut avoimena ja hänellä mahdollisuus se voittaa, ei varmasti olisi halunnut kisaa keskeytettäväksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
On kyllä todella harmi, ettei nykyään enää ajeta kilpailuja Span 1998 kaltaisissa olosuhteissa, vaan vedotaan vesisumuun ja näkyvyyteen.

Tuo ei ollut esteenä aiemmin, vaan kuten tuossa Span 1998 videolla näkyy, niin vesisumu oli melkoinen ja näkyvyys heikko. Nykyään ajatellaan kaikessa aina turvallisuutta, mikä tietysti sekin ymmärrettävää. Emmehän halua nähdä kenenkään kuolevan, mutta monet legendaariset kilpailut jäävät tulematta tämän takia.
Tuolloin tosin vielä jo silloin edeltäviä vesikelin renkaita heikommat vastaavat oli toki nykyistä paremmat (Ei tosin mitenkään enää hirveästi ja sitten vain huononi huononemistaan.) ja monsuunirenkaat oli käytössä mikä sekin sitten selittää tilannetta osin.

Ilman niitä tilanne olisi päättynyt punaiseen lippuun hyvinkin nopeasti ja mene ja tiedä sitten tiukemmalla tuomarilinjalla tuokin olisi voinut noin mennä tai mennä etenkin kolarien vuoksi (Jos olisi toistunut niin suuresti uudelleen.) tuloksettomaksikin.

Kun tuskin myös mitään maanantaikisaa olisi ajettu.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9181
Monsuunirenkaista puhutaan paljon, mutta käytettiinkö missään vaiheessa tosissaan kolmea erilaista saderengasta samaan aikaan?

Välikelin renkaathan taisivat ilmestyä ykkösiin vuonna 1997, kun Bridgestone ja Goodyearin välillä alkoi rengassota. Vuoden 1999 ja 2000 kun mentiin Bridgestonen monopolilla niin välikelin rengas poistui valikoimasta, mutta palasi sitten takaisin Michelinin tullessa haastamaan Bridgestonea. Kun vuonna 2007 Michelin oli poisstunut uudestaan kuvioista niin käytössä olivat välikelin ja sadekelin renkaat, joskin alkuun taisi mennä niin että renkaiden nimet olivat "wet" ja "extreme".
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3789
Todella mestarillisesti Räikkönen rakensi ohituspaikan viimeiselle kierrokselle Suzukassa 2005. Monta kierrosta haettiin ja saavutettiin kärjessä ajanut Fisichella. Ja lopulta se mahtava ohitus.

Kimin uran paras kisa?



lataus.jpeg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3789
Todella mielenkiintoinen video Kimi Räikkösen McLaren-vuosista. Tiukkaa analyysiä.

McLaren- vuosiin mahtui paljon menestystä, mutta toisaalta paljon pettymyksiäkin. Edelleenkin harmittaa se, ettei Kimi saavuttanut McLarenilla maailmanmestaruutta, vaikka välillä lähellä sitä oltiinkin.

Jokatapauksessa 9 GP- voittoa McLaren-uraan ei sekään huonosti ole.

 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13715
Tähän ilmeisesti perustui myös Häkkisen ohitus Schumacherista kaudella 2000. Schumacher ei ilmeisesti ajanut tässä kohtaa mutkayhdistelmää lämä pohjassa, toisin kuin Häkkinen.

Tämä mahdollisti Häkkiselle suuremman huippunopeuden ja ohitus mahdollisuus avautui.
Tämmöisen kuulen ekaa kertaa tuosta. Oma kuva, että McLaren oli vaan merkittävästi suoralla nopeampi ja videollakin tasaisesti saavuttaa vaikka Ferrarikin saa BARista imun.
Muistikuva 1996 Belgiasta, niin 3 kuskia ajoi eau Rouge/Raidillonin kaasu pohjassa: Häkkinen, Salo ja Schumacher.
 
Ylös