Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit ūüŹĀ

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14062
Tällä päivämäärällä, 4.11, vuonna 2012 Kimi Räikkönen otti "toisen F1-uransa" ensimmäisen, ja kaikenkaikkiaan uransa 19 GP-voittonsa Abu Dhabissa Lotuksen ratissa.

Kimin urahan oli kaksijakoinen, ensimmäinen F1-ura käsitti vuodet 2001-2009, ja toinen sitten kaudet 2012-2021.

Abu Dhabin voitto oli mahtava, sillä voitto oli ollut lähellä jo aiemmin paluukaudella, ja Abu Dhabissa se vihdoinkin tuli.

Näytä liitetiedosto 4159
Tällä päivämäärällä 33 vuotta sitten vuodeksi 1990 ajettiin myös F1:n 500:s kisa minkä melkein oli voittaa Nigel Mansell, mutta voittaja oli kuitenkin täpärästi lopuksi Nelson Piquet.

Pitkälti siksi kun Mansellin osalta kierrokset loppuivat juuri kesken mitä voittoon tuli ja kun aiemmin Ferrari ei suostunut häntä varikolle ottamaan.

Juhlakisa lajille ajettiin Australian Adelaidessa kieltämättä myrskyisissä tunnelmissa kuivista oloista huolimatta kiitos tuolloin vielä hyvin tuoreen ja uudelleen toistuneen Senna-Prost-kolaritilanteen kohun vuoksi.

Jolloin oli uudelleenkin mestaruudestakin vääntöä kabinettien puolella, Ayrton Sennan ulosheittoa ja lopulta sen perumista lajista melkoisten kitkerien keskustelujen kuten myös vetoomusten jälkeen.

Sennalla kohua riitti myös kun joidenkin maiden medioille selostajineen ei kelvannut Sennan keskeytys sen tultua kohulla johtoasemassa aiemmin kilpailussa kun vaihdelaatikkovikaa ja muutoin huvittavimmillaan todella hupsua vaihteenvaihtovirhettä arveltiin ulosajon syyksi milloin riitti epäilyjä siitä, että ajoiko Senna yksinkertaisesti ulos myös tunnekuohuissa kiitos Suzukan kohukolarin?

Alain Prostilla ei myöskään sinänsä paremmin ainakaan välillä mennyt kilpailu. Parhaimmillaan oltiin tietysti myös voitossa kuten myös palkinnoilla kiinni, mutta lopulta pienemmän muun ja harvinaisemman ajovirheen takia Prost tippui palkinnoilta välillä peräti myös neljänneksi sijoittuneen Gerhard Bergerin taakse ollen siis lopullisiin tuloksiin Bergerin edellä kuitenkin kolmas kun muutoin sijat pyörivät huonoimmillaan viitospaikalla ja ehkä kisavauhdissa itsessään oletetun kohuhitauden takia huonommallekin tilalle.

Prostillekin kun kohua riitti, mutta Sennaan verrattuna jälleen miestä pidettiin tietyllä tapaa selvempänä ansaitsemaan mestaruus juurikin tulosvarmuuden takia kun Sennalla sitten aina tietyin välein auto jäi seiniin kuten myös radan varteen tiukoissa paikoissa pahaan paikkaan!

Muut pisteet meni Thierry Boutsenille Boutsenin viimeisessä Williams-kisassa viitospaikalle ja Riccardo Patresen suhteen myöskin Williamsille sitten kuutospaikalla.

Kisa oli myös viimeinen missä tähän mennessä F1:siä on noudatettu vain tiettyjen kisamäärien eli jo silloiseksi hyvin pitkän ajan perinteeksi muodostunutta vain tiettyjen kisamäärien laskemista tuloksineen MM-kilvan lopputuloksiin kuljettajille.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3591
Tulevalla viikonlopulla ei vielä ajeta, mutta reilun viikon päästä ajetaan jälleen.

Ja vuorossa on Las Vegas.

Viimeksi Las Vegasissa ajettiin kaudella 1982, ja tuolloin Suomi sai ensimmäisen F1-maailmanmestarinsa, kun Keke Rosbergista kruunattiin mestari. Paikasta on siis hyvät muistot.

Kekehän pärjäsi muutenkin huvin USA:ssa, kun voitti siellä Detroitissa 1985 ja Dallasissa 1984.


1003675.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3591
Katsoin juuri mielenkiintoisen elokuvan Lamborghinin ja Ferrarin kilpailusta ja historiasta.

Samalla pohdiskelin, että miksei Lamborghini ole Ferrarin lailla mukana F1:ssä.

1990-luvun alussahan Lamborghinilla oli jopa oma tiimi, joka ei tosin menestynyt kovinkaan hyvin. Sen jälkeen Lamborghini on keskittynyt lähinnä katu-autoihin ja muuhun moottoriurheiluun.

Tässä mielenkiintoinen artikkeli aiheesta.

https://www.lambocars.com/lamborghini-in-formula/

Lamborghinin F1-auto alla. Autoa käytti Modena tiimi.
107b.jpg
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8047
Sijainti
Helsinki
Katsoin juuri mielenkiintoisen elokuvan Lamborghinin ja Ferrarin kilpailusta ja historiasta.

Samalla pohdiskelin, että miksei Lamborghini ole Ferrarin lailla mukana F1:ssä.

1990-luvun alussahan Lamborghinilla oli jopa oma tiimi, joka ei tosin menestynyt kovinkaan hyvin. Sen jälkeen Lamborghini on keskittynyt lähinnä katu-autoihin ja muuhun moottoriurheiluun.

Tässä mielenkiintoinen artikkeli aiheesta.

https://www.lambocars.com/lamborghini-in-formula/

Lamborghinin F1-auto alla. Autoa käytti Modena tiimi.
Näytä liitetiedosto 4178
Ferrari-yhteyksiä löytyy, sillä Modenalle auton suunnitteli Mauro Forghieri ja kuljettajina toimivat Ferrarilla testikuskina myöhemmin toiminut Nicola Larini ja urheiluautokisoja kiertänyt Belgialainen Eric van de Poele. Kausi 1991 oli ainoa tehdastallina ja myöhemmin toimitettiin moottoreita Larroussella ja Minardille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14062
Ferrari-yhteyksiä löytyy, sillä Modenalle auton suunnitteli Mauro Forghieri ja kuljettajina toimivat Ferrarilla testikuskina myöhemmin toiminut Nicola Larini ja urheiluautokisoja kiertänyt Belgialainen Eric van de Poele. Kausi 1991 oli ainoa tehdastallina ja myöhemmin toimitettiin moottoreita Larroussella ja Minardille.
Näin on.

Lamborghini oli lajissa vuosina 1989-1993 tosiaan moottoritoimittaja ja jo mainittujen lisäksi myös Lotukselle ja Ligierille noiden vuosien aikana.

Rajaten tietysti Lotuksen tapauksessa vuodelle 1990 ja Ligierin tapauksessa kun talli uhkasi muutoin huonoimmillaan jäädä Renaultia odotellessaan moottoreitta niin vuodelle 1991 tilapäisesti ennen vuoden 1992 Renault-sopimusta mikä sitten kesti vuoteen 1994 asti ja aloitti pitkälti moottorisopimuksen pohjalta erikoisen yhteistyön Ligierin ja Williamsin kesken.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8047
Sijainti
Helsinki
Tulevalla viikonlopulla ei vielä ajeta, mutta reilun viikon päästä ajetaan jälleen.

Ja vuorossa on Las Vegas.

Viimeksi Las Vegasissa ajettiin kaudella 1982, ja tuolloin Suomi sai ensimmäisen F1-maailmanmestarinsa, kun Keke Rosbergista kruunattiin mestari. Paikasta on siis hyvät muistot.

Kekehän pärjäsi muutenkin huvin USA:ssa, kun voitti siellä Detroitissa 1985 ja Dallasissa 1984.


Näytä liitetiedosto 4176
Ratahan sijaitsi tuolloin Caesar's Palace-hotellin parkkipaikalla ja sitä on sanottu surkeimmaksi f1-radaksi.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3591
Kun puhutaan jenkkiläisistä F1-radoista, niin mikä rata on ollut onnistunein?

Indianapolis oli paikkana varmasti paras, onhan se Indy 500- kisan pitopaikka, mutta F1-rata ei ollut täysin onnistunut.

Olisin halunnut, että olisi hitaan syherö-osuuden sijaan laitettu nopeampia mutkia, ja ovaali-osuutta olisi voitu pidentää.

COTA ratana erittäin onnistunut. Ehkä paras jenkki-F1-rata. Mahdollistaa hyvin kilvanajon, kuten tässä Vettelin ja Hamiltonin välillä kaudella 2012.

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8047
Sijainti
Helsinki
COTA on ymmärrettävästi onnistunein, sillä se rakennettiin F1:siä ja Motogp:tä varten. Indyn Road Course oli vaikea insinöörin näkökulmasta, sillä rata oli ovaaliosuutta lukuuottamatta mikki hiiri-rata, mikä vaati kompromisseja aerodynamiikan osalta.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3591
Indianapolisin GP kaudella 2000 oli oikeastaan F1:sten paluu kyseiselle radalle, sillä jo vuosina 1950-60 oltiin Yhdysvaltojen GP ajettu siellä. Silloin tosin vain ovaalilla.

Alla kuva, miten ovaalirata ja tämä ovaaliradan sisälle rakennettu "F1-rata" osuvat toisiinsa nähden.

600px-Indianapolis_Oval.svg.png

Indianapolisin GP 2000 muistetaan suomalaisittain tietysti katkerasti, sillä Häkkisen moottori hajosi juuri silloin, kun Mika oli saavuttamassa Schumacheria.

Siitä olisi tullut mahtava taistelu kyllä.

Mutta olihan GP:n ensimmäiset kierrokset myös hienoa vääntöä Coulthardin ja Schumacherin kesken.



Onneksi Häkkinen kuitenkin voitti sitten kaudella 2001 samalla radalla, ja otti tunteikkaan jäähyväis-voiton. Uransa viimeisen.


 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14062
Kun puhutaan jenkkiläisistä F1-radoista, niin mikä rata on ollut onnistunein?

Indianapolis oli paikkana varmasti paras, onhan se Indy 500- kisan pitopaikka, mutta F1-rata ei ollut täysin onnistunut.

Olisin halunnut, että olisi hitaan syherö-osuuden sijaan laitettu nopeampia mutkia, ja ovaali-osuutta olisi voitu pidentää.

COTA ratana erittäin onnistunut. Ehkä paras jenkki-F1-rata. Mahdollistaa hyvin kilvanajon, kuten tässä Vettelin ja Hamiltonin välillä kaudella 2012.

Tämä on vähän paha kysymys.

Kun tietyin ehdoin monet Yhdysvaltain radat on olleet onnistuneita ja joidenkin äärimmäisen kielteisten näkemysten mukaan kaikki on olleet epäonnistuneita.

Mitä nyt toiset enemmän ja toiset vähemmän.

Itseni mielestä ehkä onnistunein näin vanhempien aikojenkin seuraajana oli käyttö, mukavuus, maine ja ennen kaikkea sen yleensä myönteisten jatkuvuuden ajateltavuuden periaatteen mukaan joku kolmikosta Watkins Glen, Long Beach tai Detroit hieman tietysti riippuen kunkin vuoden F1-kisasta siellä.

Long Beach etenkin omanlaisenaan oli aina piristävä rata ainutlaatuisena 'Amerikan Monacona' olematta kuitenkaan tosiaan Monaco ahtaudeltaan ja nopeakin oli hyvin piristävine ohituspaikkoineen.

Watkinsin 'The Glen' saavutti omanlaista legenda-arvoa ja oli usein se kisa mistä kauden päätöskoosteita tai Urheiluruudun juttujakin telkkuun pääsi, mutta eihän sillä ikävä kyllä ennen pitkää vaan voinut ajaa kun tuli kylmyyttä, routavaurioita ja huonoimmillaan ajo oli kuin jäärata-ajoa parhaimmillaan sitten kyllä kuskeille jo pelottavastikin mitä lähempänä oltiin radan murheellista loppua!

Olihan 'The Glen' paikka missä osin nimikkoratansa mukaisesti muuan Sid Watkins 'Proffana' oli pitkään juurikin itse ratalääkärinä brittien ratojen ohella.

Detroit oli todella parhaimmillaan myös ikimuistettava rata etenkin kiitos Keken ja John Watsonin kaksinkamppailujen ja ohitusten Alain Prostin ja Ayrton Sennan ohittamista koskevien itkuvalitusten vastineeksi, mutta huonoimmillaan oli hitaampi ja ahtaampi kuin jopa itse Monacon Monte-Carlo mikä kyllä tiesi armotonta romurallia tai sitten helkkarin tylsää kisaa niille muille jotka jäi pussiin radan muihin paikkoihin pääsemättä ohi.

Dallasin rata näin kunniamainintana olisi ollut varmasti myös hyvä kun vain ei olisi rata murentunut, kisa olisi ajettu milloin tahansa muuhun aikaan kuin keskellä pahinta hellekautta ja kun tietysti ei olisi ollut kilpailukassan varkauksia siihen päälle.

Dallasiin mielenkiintoista olisi ollut nähdä myös radan eri ajosuuntakin eli toiseen suuntaan olisi siis ajettu kuin miten se ajettiin.

Ehkä se olisi vaikuttanut myönteisemmin Dallasiin tai sitten ei.

Phoenix sitten oli myös mukavan runsaasti renkaita kuluttava katurata, mutta kun ei ollut kaupungin oma poika Eddie Cheever avauskisaa huomioimatta enää mukana avajaisajoa huomioimatta niin radan jatko F1-kalenterissa oli aina aika tuhoon tuomittu juttu.

Toki kyllä se Phoenixin ratayhtiön kassan silloinen jättisumma Bernielle niin etuajassa takasi kyllä kisan ilman muuta silloin 1989 esimerkiksi jopa Laguna Secan sijaan, mutta muutoin kyllä pisti homman niin vaakalaudalle kuin suinkin pystyi silloin vuosiksi 1990-1991 milloin kisa kyllä pidettiin pelin ollessa sittemmin täysin loppu vastoin vuosien 1992-1993 sopimustakin.

Juttuja riittäisi vaikka kuinka ja ehkä talvikaudella sitä innostuisi kirjoittamaankin jotakin noista vanhemmista kisoista sinne vuoden 1991 Phoenixiin ja Mika Häkkisenkin ensiajoon asti!
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3591
Ennen nykyistä Red Bull-tiimin ja Max Verstappenin dynastiaa Mercedes hallitsi hybridi-aikakautta murskaavasti.

Itse tässä pähkäilin, että mitenköhän paljon Mercedeksen menestyksestä voi laittaa Hamiltonin hyvyyden piikkiin?

Entäpä jos Hamilton olisi päättänytkin pysyä McLarenilla, eikä hypätä Mercedekselle kaudeksi 2013? Ja näin siis Michael Schumacher ja Nico Rosberg olisivat jatkaneet Mercedeksen kuljettajina.

Olisiko Mercedeksen menestys ollut yhtä murskaavaa Rosbergin ja Schumacherin voimin, kuin mitä Hamiltonin kanssa oli?

Ja kumpi olisikaan poiminut hedelmät Schumacher vaiko Rosberg? Olisiko mahdollisesti Schumacher jopa lisännyt mestaruuksien määrää entisestään?

Tässä skenaariossa Schumacherin laskettelu-onnettomuutta ei olisi siis tapahtunut.

f1-mercedes-gp-team-presentati.jpg
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3327
Olisi ollut. Schumikin voittanut jotain, mutta Nicosta puhuttaisiin yhtenä kaikkien aikojen legendana. Tuo mersun ylivoima oli jotain ihan naurettavaa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3591
Olisi ollut. Schumikin voittanut jotain, mutta Nicosta puhuttaisiin yhtenä kaikkien aikojen legendana. Tuo mersun ylivoima oli jotain ihan naurettavaa.
Ja kausina 2017 ja 2018 olisi hyvinkin voinut olla kolme saksalaista mestaruustaistelussa, kun Schumacher ja Nico Mercedeksen ratissa Vettelin Ferraria vastaan.

Olisi kyllä eletty saksalaista unelmaa siinä mielessä. Pienestä asiat joskus kiinni, tässä tapauksessa jos Hamilton olisi jäänyt McLarenille.
 

Alfaukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2315
Ja kausina 2017 ja 2018 olisi hyvinkin voinut olla kolme saksalaista mestaruustaistelussa, kun Schumacher ja Nico Mercedeksen ratissa Vettelin Ferraria vastaan.

Olisi kyllä eletty saksalaista unelmaa siinä mielessä. Pienestä asiat joskus kiinni, tässä tapauksessa jos Hamilton olisi jäänyt McLarenille.
Tiedä sitten miten pitkään Schumi olisi jatkanut. Ylivoimaisella autolla varmasti niin kauan kuin mahdollista palkintopalleja ja tuurivoittoja napsimassa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
4975
Schumihan kohelsi Mersulla koko kolmivuotisen sopimuskautensa. Oliko Mercedes lopulta edes kiinnostunut jatkamaan hänen kanssaan, vaikka Ross Brawn toki tuolloin aina puhui siihen sävyyn, että hän haluaisi Schumin jatkavan ja että korvaajaa katsotaan vasta miehen tehtyä päätöksensä. Minulle kyllä jäi aikoinaan jo sellainen kuva, ettei Schumacher olisi ollut kuitenkaan vahvoilla jatkosopimuksen suhteen.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1005
Schumihan kohelsi Mersulla koko kolmivuotisen sopimuskautensa. Oliko Mercedes lopulta edes kiinnostunut jatkamaan hänen kanssaan, vaikka Ross Brawn toki tuolloin aina puhui siihen sävyyn, että hän haluaisi Schumin jatkavan ja että korvaajaa katsotaan vasta miehen tehtyä päätöksensä. Minulle kyllä jäi aikoinaan jo sellainen kuva, ettei Schumacher olisi ollut kuitenkaan vahvoilla jatkosopimuksen suhteen.
Eikös juuri niin mennytkin, että talli laittoi ajeluille stopin vaikka Schumilla itsellään olisi ollut halu jatkaa sopimusta.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9116
Hamiltonin soppari Mersulle julkaistiin ja seuraavana päivänä Schumi taisi ilmoittaa lopettavansa.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1892
Sijainti
Vyborg
Eikös Schumin paluu vaikeuksiin vaikuttanut testaamisen rajoittaminen jolloin ei voinut 2010-2012 testata, yhtä paljon kuin 20 vuotta sitten ja pirellin renkaat eivät hänen kommenttien perusteella sopineet ajotyylille.
Veikkaan että Nico olisi voittanut mestaruuksia jos Hamiltonin sijaan olisi ollutkin yli 40 vuotias Schumacher 2014 Merceksellä jonka refleksit olivat hidastuneet iän myötä.
Olisi mielenkiintoista tietää miten olisi Nico pärjännyt nuorta Schumacheria vastaan esim 90-luvun lopulla tai 2000-luvun alussa?
 
Ylös