Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit ūüŹĀ

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1904
Sijainti
Vyborg
F1 twitter-, tili muistelee Nico Rosbergin mestaruuden ratkaisua Abu Dhabissa 2016. Olihan melkoinen vuosi Nicolta kahden tappiollisen vuoden jälkeen.

Täytyy ihailla Nicon tapaa lopettaa uransa suoraan maailmanmestaruuteen nuorena kuskina joka oli poikkeuksellinen ratkaisu tehdä tuossa tilanteessa.:love:
Voisin kuvitella miten puhki Nico oli 2017 koska oli omien sanojensa mukaan joutunut uhraamaan vapaa-aikansa voittaakseen mestaruuden Lewistä vastaan ja taisi piste-ero olla Rosbergin eduksi hyvin niukka, jos oikein muistan. Jälkeenpäin katsottuna on hänen lopettamispäätöksensä ymmärrettävää.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3687
Jos nyt oikein olen ymmärtänyt, ei Zanardin "ensimmäinen" formulaurakaan ollut mikään kovin onnistunut, toki siellä varjosti loukkaantuminen '93. 99 Ralf ajoi todella hyvän kauden Williamsilla ja Zanardi ei saanut pistettäkään. Siitä ei mielestäni seliteltävää jäänyt, vaikka toki osa voidaan epäonnen piikkiin laittaa (sitä oli kyllä Ralfillakin).

Amerikassa tulikin menestystä, en ole tilastoja tarkemmin hänen uraan siellä tutkinut.
Amerikassa Zanardi oli melko ylivoimainen. Kaksi mestaruutta siellä ja otteet olivat sellaiset, että huipputiimitkin kiinnostuivat F1:ssä. Ferrari tosiaan ajatteli istuttaa Zanardin jopa Schumacherin tiimikaveriksi Ferrarille kaudeksi 1999. Zanardi valitsi kuitenkin Williamsin mieluummin.

Vielä viimeisen CART-kisansa, jossa loukkaantui, Zanardi olisi luultavasti voittanut ilman spinniään varikolta poistuttuaan, joka johti kaameaan kolariin.

Koska CART-sarjassa ylivoimainen, miksei pärjännyt F1:ssä on mysteeri.

 

BJohnson

Ukrainan aseistaja ūüáļūüá¶
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4374
No eihän noi autot ole mitenkään samanlaisia. On paljon sellaisia, jotka eivät ole F1:ssä oikein onnistuneet mutta Cartissa(muu amerikan sarja) ovat.
Toisin päin aika harva.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3687
Alonso hävisi kauden 2010 tittelin lopulta siihen, ettei päässyt Renaultin Vitali Petrovista ohi. Alla oleva video näyttää nopeutettuna Alonson ohitusyritykset muun muassa.


Suurin syy oli kuitenkin Ferrarin taktikoinnissa. Todella suuria taktisia kömmähdyksiä tehtiin Ferrarin varikkomuurilla. Eihän Alonson edes pitänyt jäädä Petrovin taakse.

Voisi sanoa, että kaikki alkoi Schumacherin spinnistä, jossa Liuzzi ajoi Schumacherin päälle.


Tämä johti siihen, että Renault reagoi ottamalla Petrovin jo hyvissä ajoin varikolle.

Sitten myöhemmin kisassa Webber osui seinään, jonka takia joutui varikolle.

Ferrari peilasi taktiikkaa ainoastaan Webberiin, eikä Vetteliin ollenkaan.


Tämä kaikki maksoi Alonson mestaruuden kaudella 2010. Sinänsä myös ironista, että tiimi, jossa Alonso voitti kaksi titteliään, oli myös suuresti vaikuttamassa siihen, ettei Alonso voittanut kauden 2010 titteliä.

Suurin syy oli kuitenkin Ferrarin taktikoinnissa.
 

mp4-13

Active member
Liittynyt
21.1.2004
Viestit
27
Alonso hävisi kauden 2010 tittelin lopulta siihen, ettei päässyt Renaultin Vitali Petrovista ohi. Alla oleva video näyttää nopeutettuna Alonson ohitusyritykset muun muassa.


Suurin syy oli kuitenkin Ferrarin taktikoinnissa. Todella suuria taktisia kömmähdyksiä tehtiin Ferrarin varikkomuurilla. Eihän Alonson edes pitänyt jäädä Petrovin taakse.

Voisi sanoa, että kaikki alkoi Schumacherin spinnistä, jossa Liuzzi ajoi Schumacherin päälle.


Tämä johti siihen, että Renault reagoi ottamalla Petrovin jo hyvissä ajoin varikolle.

Sitten myöhemmin kisassa Webber osui seinään, jonka takia joutui varikolle.

Ferrari peilasi taktiikkaa ainoastaan Webberiin, eikä Vetteliin ollenkaan.


Tämä kaikki maksoi Alonson mestaruuden kaudella 2010. Sinänsä myös ironista, että tiimi, jossa Alonso voitti kaksi titteliään, oli myös suuresti vaikuttamassa siihen, ettei Alonso voittanut kauden 2010 titteliä.

Suurin syy oli kuitenkin Ferrarin taktikoinnissa.
Nykyään Alonso olisi ohittanut Petrovin radan ulkopuolelta, saanut 5 sekunnin rangaistuksen ja maailmanmestaruuden.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9152
Taisi säännöt olla tuolloin eri, vai miksei tuolloin noin Alonso toiminut.
Käytännössä pienin käytössä ollut rangaistus oli silloin varikon läpiajo.
Täytyy todeta, että vaikka Petrovista Alonso olisi selvinnyt, samalla taktiikalla ollut Rosbergkin olisi ollut vielä ohitettavana. Kubica päätyi vielä tuohon väliin ajettuaan pitkän ensimmäisen stintin. Alonsolta olisi siis vaadittu Vettelin voittaessa neljäs sija, kun hän lopulta oli seitsemäs.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5037
Zanardi ajoi F1:ssä 1991-94 Jotdanilla, Minardilla ja Lotusilla selä testasi Bebettonia. Totesi myöhemmin, et olisi pitänyt pysyä testaajana, sillä olisi saanut kisakuskin paikan Schumin tallikaverina 1994.
Viidessä vuodessa autot olivat muuttuneet, eikä tottuminen onnistunut. Talli menetti uskona avauskisojen jälkeen, mutta silti ajoi kauden loppuun.
Jenkkimedian mukaan Ganassi- ja Williams tekivät vaihtokaupat Zanardin ja Montoyan kesken. Mitä, jos JPM olisi päässyt f1:iin kaksi vuotta aikaisemmin?
Montoya olisi todennäköisesti kyllästynyt kyntämään paskalla autolla ja olisi lopettanut jo ennen kautta 2001.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3687
David Coulthard kertoo ajastaan Mika Häkkisen tiimikaverina. Kilpailu oli välillä erittäin kovaa.

Eihän Coulthard mikään huono kuljettaja ollut, moninkertainen GP- voittaja kyseessä. Mutta ei kuitenkaan säännöllisesti Häkkisen veroinen, vaikka paikoitellen Mikan voittikin.

Jännä paljastus artikkelissa myös Span 1999 tapahtumista. Startissahan McLarenit osuivat toisiinsa.

https://www.motorsportmagazine.com/archive/article/june-2021/56/david-coulthard-on-mika-hakkinen-my-greatest-rival/

11412.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3687
Mitä mieltä olette, oliko David Coulthard mestaruusluokan kuljettaja? Vai puuttuiko häneltä sitä jotain siihen tarvittavaa.

 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
85
Mitä mieltä olette, oliko David Coulthard mestaruusluokan kuljettaja? Vai puuttuiko häneltä sitä jotain siihen tarvittavaa.

Olisi ollut periatteessa jos kalusto olisi ollut ylivertainen ja tiimikaveri huonompi. 1995 hävisi Hillille (joka ajoi surkean kauden). 1995 Williamsilla olisi pitänyt voittaa mestaruus tai vähintään vetää edes mestaruuskamppailu tiukille.1996 ja 1997 veti Häkkisen tiukille ja oli 2001 parempi. Silloin kun oli mahdollisuus niin ei kuitenkaan riittänyt.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2526
Mitä mieltä olette, oliko David Coulthard mestaruusluokan kuljettaja? Vai puuttuiko häneltä sitä jotain siihen tarvittavaa.
En pidä mestaruustason kuskina. Parhaimmillaan ihan hyvä, mutta liian ailahteleva. Taso ei vain riittänyt. Next year is my year Coulthard.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3687
Olen usein pohtinut, että oliko Adelaidessa 1994 nähty tilanne tahallisesti tehty Michael Schumacherilta, vaiko vain kilpailu onnettomuus? Sekin askarruttaa, oliko Schumacherin auto rikki tuosta kevyestä seinäosumasta?

Vai olisiko Schumacher voinut jatkaa kilpailua tuosta vielä normaalisti?

Videolla tuo Adelaiden tapahtuma. Tuosta kaiketi olisi nykypäivänä tullut Schumacherille sanktioita.
5ab0df15344158ac9bce3d03b93c13a4bb7017984a095.jpg
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4494
Sijainti
Kokkola
En pidä mestaruustason kuskina. Parhaimmillaan ihan hyvä, mutta liian ailahteleva. Taso ei vain riittänyt. Next year is my year Coulthard.
Miehellä oli hetkensä sekä 1997 että 2001, mutta ei vain riittänyt. Hyvä kuski, mutta kaikista vain ei ole mestariksi.
 
Ylös