Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
111
Mistäköhän johtuu, että moni väittää, ettei Keke voittanut mestaruuskaudellaan yhtään osakilpailua, esim. viime lauantain Haluatko miljonääriksi? -ohjelmaan osallistuja? Tosiasiassahan Keke voitti yhden. Onko asia vain unohtunut monilta ajan saatossa?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Mistäköhän johtuu, että moni väittää, ettei Keke voittanut mestaruuskaudellaan yhtään osakilpailua, esim. viime lauantain Haluatko miljonääriksi? -ohjelmaan osallistuja? Tosiasiassahan Keke voitti yhden. Onko asia vain unohtunut monilta ajan saatossa?
Saattaa olla, mutta osin on vain pitkää Kekelle kuittailun perinnettä ikään kuin kerran kokonaan haudattuna ja sittemmin nähtävästi uudelleen syntyneenä jossakin vaiheessa.

Lienee kulkenut niissä piireissä jotka nolattiin silloin kun Keke yleensäkin menestyi voittaen niin osakilpailun kuin mestaruudenkin vuonna 1982 ja siitä sitten siirtynyt harmistuneiden osapuolten jälkeläisille varsinkin.

Autuaasti noissakin piireissä on unohdettu, että Keke oli aika monta kertaa voittaa kyseisellä kaudella monta muutakin osakilpailua eli muun muassa Österreichringin 1982 kisan niistä lähimpänä missä alle sanomalehden mittainen väli jäi kisan voittaneeseen Elio de Angelisiin ruutulipulla ja mestaruuskin olisi muun muassa Rion pisteet huomioiden varmistunut käytännössä jo aikaisemminkin.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
111
Saattaa olla, mutta osin on vain pitkää Kekelle kuittailun perinnettä ikään kuin kerran kokonaan haudattuna ja sittemmin nähtävästi uudelleen syntyneenä jossakin vaiheessa.

Lienee kulkenut niissä piireissä jotka nolattiin silloin kun Keke yleensäkin menestyi voittaen niin osakilpailun kuin mestaruudenkin vuonna 1982 ja siitä sitten siirtynyt harmistuneiden osapuolten jälkeläisille varsinkin.

Autuaasti noissakin piireissä on unohdettu, että Keke oli aika monta kertaa voittaa kyseisellä kaudella monta muutakin osakilpailua eli muun muassa Österreichringin 1982 kisan niistä lähimpänä missä alle sanomalehden mittainen väli jäi kisan voittaneeseen Elio de Angelisiin ruutulipulla ja mestaruuskin olisi muun muassa Rion pisteet huomioiden varmistunut käytännössä jo aikaisemminkin.
Niinpä. Ja tuolla kaudella ei kukaan muukaan voittanut kahta kilpailua enempää. Tasaisuus oli siis valttia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Niinpä. Ja tuolla kaudella ei kukaan muukaan voittanut kahta kilpailua enempää. Tasaisuus oli siis valttia.
Näin oli. Myös edeltäväksi kuten seuraavaksi vuodeksi silloisesti eli vuosille 1981 ja 1983 kukaan ei voittanut kolmea kilpailua enempää kaudella.

Jostain syystä silti muun muassa Nelson Piquetia maailmanmestarina lopulta noille molemmille vuosille puhuen ei ole pahemmin juuri tuurihaukaksi paljon nimitelty.

Vaikka etenkin mestaruuksista ensimmäinen oli kaikkine mahdollisine määritelmineen niin tuurihaukkaluonnetta täynnä kuin olla voi mallia vaikkapa Max Verstappen, Lewis Hamilton, Michael Schumacher ja näin voinee kai sanoa ainakin jonkun mainitun kolmikon mestaruuksien suhteen puhuttaessa vähintään ainakin yhdestä sellaisesta puhuen.

Ellei tietenkin useammastakin riippuen sitten siitä, että miten pitkän keskustelun siitä haluaisi aikaan saada.

Niin paljon kuin Ayrton Sennan Monacon ulosajoa 1988 on muisteltu tai vaikkapa Piquetin toimesta herjattu sinne suuntaan niin 'Piruetti' voisi vain itse muistaa, että miten sitten itse ajoi Monacossa 1981 ihan täysin samalla tavalla seinään käytännössä voittavasta johdosta!

Ihan yhtä nolo tai herjailtava juttu senkin pitäisi olla ja olikin vaikka sitten tietysti Senna ajoi seinään kuin ajoi ja aika oli ja on tuoreempi vuodesta 1988 eteenpäin näin ainakin puhuttaessa niin lienee sitten jäänyt sekin ikävä kyllä ajan jalkoihin osin ainakin.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5268
Kausi '82 oli venäläistä rulettia. Keken kohdalla kävi tuuri kun ympäriltä ennakkosuosikkeja kaatui hautaan, sairaalaan ja turboautoja korjaamolle. Kunhan ajoi maaliin luotettavalla kärryllä niin jollekin se mestaruuspysti syliin tippui. Vaikka se yksi voitto saattaa unohtua hoivakodin ulkopuolellakin niin mestaruus vielä suurimmalta osalta löytyy muistin syövereistä vaikka onkin edelleen historian alhaisimmalla voittoprosentilla operoinut mestari 5 voitolla 9 vuoden ajalta. Ehkä tästä on tullut liikanimi 'worst champ' tai se yksi voitto kaudelta '82 unohtunut.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Vaikka se [Keken] yksi voitto saattaa unohtua hoivakodin ulkopuolellakin niin mestaruus vielä suurimmalta osalta löytyy muistin syövereistä vaikka onkin edelleen historian alhaisimmalla voittoprosentilla operoinut mestari 5 voitolla 9 vuoden ajalta. Ehkä tästä on tullut liikanimi 'worst champ' tai se yksi voitto kaudelta '82 unohtunut.
Button oli mestaruutta voittaessaan ajanut siinä vaiheessa kymmenen kautta ja kerännyt yhteensä seitsemän voittoa.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
793
Tämä keskustelu on käyty tällä palstalla ennenkin. Keken mestaruus oli täysin ansaittu. Ainoastaan yksi voitto kertoo enemmän kauden tasaisuudesta ja yllätyksellisyydestä kuin Keken tuurista.

Ei tuo mikään pelkkä tuurimestaruus ollut. Keke oli kärkivauhdissa monessa kisassa, vaikka turboautot pääsääntöisesti olivatkin nopeampia. Aika-ajojen sijoitukset olivat 7-3-8-3-6-3-7-7-1-10-9-6-8-7-6. Ottaen huomioon, että Ferrari, Renault olivat nopeampia sekä Brabham, McLaren ja Lotus suunnilleen yhtä nopeita kuin Williams, aika-ajosuoritukset ovat varsin hyviä. Keke ei pelkästään kruisaillut maaliin, kun nopeammat autot ja kuljettajat keskeyttivät. Kyllä Keke kovassa vauhdissa oli.

Pisteitä saavat vain maaliin päässeet, Kekellä oli vain kaksi keskeytystä tekniseen vikaan. Näiden lisäksi oli yksi kolari ja yksi hylkäys. Epäluotettavuus tiputti Prostin, Arnouxn ja Piquetn ulos mestaruustaistelusta.

Olisiko Pironi vienyt mestaruuden ilman Saksan onnettomuutta? Todennäköisesti kyllä, mutta Ferrari sai ilmaisen voiton San Marinosta ja Keken pisteet vietiin Riosta. Ilman hylkäystä ja ilman San Marinon pisteitä Keken ja Pironin ero olisi ollut Ranskan kilpailun jälkeen 27-29 Pironin hyväksi ja tuossa vaiheessa Kekellä kaksi keskeytystä ja Pironilla yksi keskeytys ja Belgiasta vetäytyminen. Eli luotettavuuslukematkaan eivät selittäisi Keken pistetilannetta.

Tuossa yllä kuvatussa skenaariossa pistetilanne olisi olliut Ranskan kisan jälkeen erittäin tasainen
Pironi 29
Watson 27
Rosberg 27
Piquet 26
Lauda 24
Prost 20
Patrese 19
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
111
Se, kenellä on kauden päätteeksi eniten pisteitä, on aina ansainnut mestaruutensa. Tekniset ongelmat sekä kolarit ja ulosajot kuuluvat olennaisesti moottoriurheiluun. Nopeus ja virheettömyys eivät valitettavasti riitä, esim. Häkkinen 2000 ja Räikkönen 2005.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tämä keskustelu on käyty tällä palstalla ennenkin. Keken mestaruus oli täysin ansaittu. Ainoastaan yksi voitto kertoo enemmän kauden tasaisuudesta ja yllätyksellisyydestä kuin Keken tuurista.

Ei tuo mikään pelkkä tuurimestaruus ollut. Keke oli kärkivauhdissa monessa kisassa, vaikka turboautot pääsääntöisesti olivatkin nopeampia. Aika-ajojen sijoitukset olivat 7-3-8-3-6-3-7-7-1-10-9-6-8-7-6. Ottaen huomioon, että Ferrari, Renault olivat nopeampia sekä Brabham, McLaren ja Lotus suunnilleen yhtä nopeita kuin Williams, aika-ajosuoritukset ovat varsin hyviä. Keke ei pelkästään kruisaillut maaliin, kun nopeammat autot ja kuljettajat keskeyttivät. Kyllä Keke kovassa vauhdissa oli.

Pisteitä saavat vain maaliin päässeet, Kekellä oli vain kaksi keskeytystä tekniseen vikaan. Näiden lisäksi oli yksi kolari ja yksi hylkäys. Epäluotettavuus tiputti Prostin, Arnouxn ja Piquetn ulos mestaruustaistelusta.

Olisiko Pironi vienyt mestaruuden ilman Saksan onnettomuutta? Todennäköisesti kyllä, mutta Ferrari sai ilmaisen voiton San Marinosta ja Keken pisteet vietiin Riosta. Ilman hylkäystä ja ilman San Marinon pisteitä Keken ja Pironin ero olisi ollut Ranskan kilpailun jälkeen 27-29 Pironin hyväksi ja tuossa vaiheessa Kekellä kaksi keskeytystä ja Pironilla yksi keskeytys ja Belgiasta vetäytyminen. Eli luotettavuuslukematkaan eivät selittäisi Keken pistetilannetta.

Tuossa yllä kuvatussa skenaariossa pistetilanne olisi olliut Ranskan kisan jälkeen erittäin tasainen
Pironi 29
Watson 27
Rosberg 27
Piquet 26
Lauda 24
Prost 20
Patrese 19
Hienoa pohdintaa. Hieman nurinkurisesti tuolloin juuri ennen Pironin onnettomuutta Pironilla itsellään oli itse asiassa laskevasti alkaneet pudota saavutettujen sijoitusten määrä pisteineen.

Eli Zandvoortin voitosta oli pudottu Brands Hatchissa toiseksi ja siitä sitten kolmanneksi Paul Ricardissa. Ikiajoiksi kysymykseksi jäänee se seikka, että olisiko pudotukset jatkuneet edelleen asteittain eli Hockenheimissa syystä tai toisesta Pironi olisi ollut neljäs, Österreichringillä viides ja lopuksi Dijon-Prenoisissa kuudes ennen sitten pisteettömyyttä tai muuta onnenkäännettä loppuvuodesta lisäpisteineen?

Toki Pironi ilman kohtalonkolariaan olisi lähtenyt Hockenheimissa taatulta paalupaikalta ja kenties olisi ajanut joissakin ylivoimakuvauksissa horisonttiin, mutta Ferrarilla oli tuolloin toisinaan hyvinkin suuria vaikeuksia lähteä kisoissa liikkeelle ja sammumisvaara oli kieltämättä välillä aika suuri.

Montrealissa Pironilla auto tietysti sammui kohtalokkaasti ensimmäisessä lähdössä missä sitten Riccardo Palettille kävi kuten kävi hänen sitten menehtyessä siinä osumassa ja sen jälkiseurauksien jälkeiselle ajalle. Eli Hockenheimissakin olisi voinut ehkä hyvinkin käydä jotain. Sadesääkin mikäli koskaan olisi tullut kuten osin sunnuntaille silloin pelättiin Pironin kolarin jälkeenkin niin olisi voinut heittää kaiken uusiksi ainakin osin.

Pistetaulukon ulkopuolella tietysti MM-kilvan 1982 muu mahdollinen mestariehdokas tai suuren jossittelun kuten myös muun arvelun kohde oli Patrick Tambay.

Etenkin mikäli vain olisi päässyt ajamaan Ferraria jo vähän aikaisemmin kaudesta kuin miten pääsi ajamaan kiitos irtautumisen/liittymisen neuvottelujen ja etenkin kun miehelle osui loppukaudesta hirvittävän kivulias hermopinnevaiva tehden hänestä kuin halvautuneen ennen pitkää ilman toki kuitenkin pyörätuoliin ajavaa kohtaloa, mutta pari kisaa jäi väliin ja sekään ei voinut olla vaikuttamatta lopputulokseen sinänsä.

Huonoimmillaan hänet tosiaan kerrankin jouduttiin nostamaan kokonaan autosta ulos kun mies tärisi paareilla kuin kylmettymisestä kärsien, kivut olivat liikaa eikä hänellä enää onnistunut edes vaihteen vaihtaminen yhtään minnekään!

Siinä joutui kyllä Tambay viettämään talvikaudella 1982-1983 melkoisessa kuntoutuksessa ja sairaalahoidossakin ennen kuin viimein toipui tuosta kaikesta kuntoon.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5268
Se, kenellä on kauden päätteeksi eniten pisteitä, on aina ansainnut mestaruutensa. Tekniset ongelmat sekä kolarit ja ulosajot kuuluvat olennaisesti moottoriurheiluun. Nopeus ja virheettömyys eivät valitettavasti riitä, esim. Häkkinen 2000 ja Räikkönen 2005.
Näin se on eikä mestaruutta Kekeltä pois olla viemässäkään, mutta siihen alkuperäiseen pohdintaan viittasin miksi jengi unohtaa Keken voiton mestaruuskaudellaan. Varmasti johtuu tästä ennen näkemättömästä pullasta miten mestaruus voitettiin. Yleensä mestaruudet vaativat pientä tuuria kuten esimerkiksi pahimpien kilpailijoiden kaluston epäluotettavuus. Kekellä oli tämän lisäksi vielä parin vastustajan joutuminen hautaan ja sairaalaan eli Kekelle tuli joulu kolmesti kauden aikana kun harvalla mestarilla tulee edes kerran kaudessa.

Häkkisellä kävi joulu kun Schumilla meni jalka pakettiin, mutta eipä tästä ole sen koommin pulistu kun melko normaalia tuuri kerran kaudessa on.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4292
Häkkisellä kävi joulu kun Schumilla meni jalka pakettiin, mutta eipä tästä ole sen koommin pulistu kun melko normaalia tuuri kerran kaudessa on.
Tuosta kaudesta 1999 olisi kyllä mielenkiintoista tietää, kumpi olisi maailmanmestaruuden vienyt, Schumacher vaiko Häkkinen, ilman Schumin loukkaantumista Silverstonessa.

Tuntuuko teistäkin, että Ferrarin suoritustaso laski Schumacherin loukkaantumisen myötä?

Ferrari oli alkukaudesta nopeudessa McLarenin tasolla, mutta Schumacherin loukkaantumisen myötä Salo ja Irvine taistelivat lähinnä pistesijoista.

Toki Itävallassa ja Hockenheimissa Irvine voitti, ja Salokin toinen Hockenheimissa (tietysti Salolle olisi kuulunut voitto, mutta se ei pointti tässä).

Spassa ja Nurburgringillä Ferrari oli kaukana McLarenin nopeudesta, kunnes sitten Nurburgringin jälkeen Malesiassa Ferrari otti eturivin Schumacherin johdolla.

Antoivatkohan Ferrarin "laittomat " ilmanohjaimet Ferrarille sitten etua?

Nehän sittemmin hyväksyttiin kuitenkin hylkäyksen jälkeen Ferrarin vetoomuksen vuoksi.

Mutta mistä Ferrarin vauhdinpudotus Schumacherin loukkaantumisen jälkeen sitten johtui? Enkä välttämättä tarkoita kilpailu tuloksia, vaan raakaa nopeutta. Nopeutta aika-ajoissa.

Irvine voitti Itävallassa, mutta aika-ajossa taisi jäädä sekunnin Häkkiselle.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1033
Häkkinenhän ois varmaan voittanut tuon Itävallan GP:n jos Coulthard ei olisi pyöräyttänyt Mikaa joukon viimeiseksi startin jälkeen.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9726
Sijainti
Helsinki
Yhtä hyvin voisi pohtia, miten olisi mm-taistossa vuonna 2005 käynyt, jos Indianapoliksen kilpailu olisi ajettu normaalisti eli Michelin-renkaista käyttävät tallit olisivatkin osallistuneet kilpailuun, eivätkä kurvanneet lämmittelykierroksen jälkeen varikolle?

Kumpi olisi saanut suuremman edun pisteissä Alonso vai Kimi? Ko. kilpailu taisi olla Toyotan paras sauma saavuttaa osakilpailuvoitto, olisiko Trulli saanut sen?
Varmaa on, että nk. indygate vahingoitti Yhdysvaltain mainetta f1-päättäjissä ja Ecclestonessa, joten maassa ei ajettu 2008-2011.
 
Viimeksi muokattu:

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1033
Mikäs oli muuten tuon Indianapolisin 2005 aika-ajon tulos? Se voisi antaa hieman spekulaatiota mahdollisesta kisan tuloksesta.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Toyotalla tiedettiin jo lauantaina, että todennäköisesti eivät ajaisi kisaa, joten lähtivät todella kevyellä autolla aika-ajoon ottamaan paalun.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1509
Toyotalla tiedettiin jo lauantaina, että todennäköisesti eivät ajaisi kisaa, joten lähtivät todella kevyellä autolla aika-ajoon ottamaan paalun.
Ja olihan Toyota yleensäkin Trullin näpeissä varsin nopea aika-ajoissa tuolla kaudella. Kisoissa sitten olikin eri meininki.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1033
Olihan tuo 2005 Toyotan historian paras kausi. Useita podiumeja ja paalujakin taisi pari kappaletta tulla. Sitten taas kehitystyö taantui tulevilla kausilla ja Toyota tuli alaspäin. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä jos tuolloin -05 olisi ollut Kimi tai Alonso Toyotan ratissa. Olisiko tullut voitto tai voittoja?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Ja olihan Toyota yleensäkin Trullin näpeissä varsin nopea aika-ajoissa tuolla kaudella. Kisoissa sitten olikin eri meininki.
Noina vuosina ajettiin aika-ajot kisabensat tankissa ja siksi oli helppoa myös "manipuloida" tuloksia. Indyn surullisenkuuluisasta kisastakin sanottiin, että Toyota tankkasi Trullin auton tietoisesti liian kevyeksi, sillä kaikki tiesivät jo lauantaina, etteivät Michelinin nakkeja käyttävät tallit välttämättä aja kisassa ollenkaan.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1509
Noina vuosina ajettiin aika-ajot kisabensat tankissa ja siksi oli helppoa myös "manipuloida" tuloksia. Indyn surullisenkuuluisasta kisastakin sanottiin, että Toyota tankkasi Trullin auton tietoisesti liian kevyeksi, sillä kaikki tiesivät jo lauantaina, etteivät Michelinin nakkeja käyttävät tallit välttämättä aja kisassa ollenkaan.
Trullilla ja Toyotalla oli myös ”aitoa” aika-ajovauhtia. Seuraavassa kisassa Ranskassa Trulli oli aika-ajojen 2. eikä hän kisassa kurvannut mitenkään poskettoman aikaisin tankille.
 
Ylös