Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4288
Barcelonan kisakooste kaudelta 1996. Kyseessä Michael Schumacherin ensimmäinen voitto Ferrarilla.

Mikähän teki Schumista niin ylivoimaisen tuona päivänä muihin kuljettajiin nähden? Muut ajoivat sekuntikaupalla hitaampia kierroksia tuolloin. Ei syyttä Schumacheria kutsuttu sadekelin-spesialistiksi.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4288
Tuolla Mercedes-osiossa kun kirjoitettiin Michael Schumacherista, niin täytyy kyllä sanoa, että olihan mies omaa luokkaansa 1990-kuvulla.

Kovia tiimikavereita oli myös Schumacherila, joten ei se ykköskuski-status tullut ilmaiseksi.

Tiimikaverina Benettonilla kolminkertainen maailmanmestari Nelson Piquet, sekä moninkertaiset GP-voittajat Ricardo Patrese ja Johnny Herbert. Myös JJ. Lehto, jonka uran kruununa kaksi Le Mans 24H-ajon voittoa.

Ferrarilla sitten sellaiset tiimikaverit kuin Eddie Irvine, Rubens Barrichello, sekä Felipe Massa, jotka kaikki voittivat useita kilpailuja urallaan.

Schumacher oli astetta ylempänä muita ysärillä. Joskus miettinyt, että olikohan kaudella 1996 McLaren samalla tasolla Ferrarin kanssa? Jos oli, Schumacher teki eron taidoillaan.

Häkkinen kasvoi kausina 1998-2000 mielestäni Schumacherin veroiseksi, mutta ei sitä ollut vielä kausina 1995-97.

Toki F3:ssa Schumacher ja Häkkinen taisivat olla samalla tasolla, mitä nyt muutaman kisan tuolloin yhdessä ajoivat. Schumacher Saksan F3-mestari, Häkkinen Britannian F3-mestari, mutta joitain kansainvälisiä kisoja yhdessä.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4999
Sijainti
Vantaa
Ja nyt kun ajetaan Espanjassa, niin siihen liittyen Espanjassa oli käytössä sellainen laite kuin Garrote. Mitä muistoja on kyseisestä laitteesta?

Entä mitä muistoja on espanjalaisesta Luis Carrero Blancosta?
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4642
Sijainti
Kokkola
Häkästä olisi hauska tietää mitä olisi tullut, jos olisi auto kestänyt vähän paremmin. Etenkin 1997, 1999, 2000 ja 2001 auto petti harmittavan usein. Toki 99 mestaruus tuli kaikesta huolimatta, mutta olisihan mestaruuksia voinut olla enemmänkin. Lisäksi 1994 oli eräänlainen tilastokummajainen, Häkän ollessa MM-pisteissä peräti neljäs, vaikka keskeytti varsin usein. Oli kuitenkin lähes poikkeuksetta palkintopallilla, kun pääsi maaliin. 2000 alkoi kahdella keskeytyksellä, mikä oli lopulta jo vähän liikaa mestaruussaumoja ajatellen, vaikka ehtikin käydä jopa MM-johdossa. Lopullinen niitti käytännössä oli Indianapolisin keskeytys, koska kun Michael Schumacher samalla voitti, oli Suzukaan mennessä jo lähes toivoton tilanne. Mielenkiintoinen tilanne oli alkukaudesta, kun Coulthardin annettiin voittaa Silverstonen kisa, Mikan tullessa lähietäisyydellä toiseksi. Jotenkin kuin toisinto Belgiasta edellisvuodelta.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
135
Häkästä olisi hauska tietää mitä olisi tullut, jos olisi auto kestänyt vähän paremmin. Etenkin 1997, 1999, 2000 ja 2001 auto petti harmittavan usein. Toki 99 mestaruus tuli kaikesta huolimatta, mutta olisihan mestaruuksia voinut olla enemmänkin. Lisäksi 1994 oli eräänlainen tilastokummajainen, Häkän ollessa MM-pisteissä peräti neljäs, vaikka keskeytti varsin usein. Oli kuitenkin lähes poikkeuksetta palkintopallilla, kun pääsi maaliin. 2000 alkoi kahdella keskeytyksellä, mikä oli lopulta jo vähän liikaa mestaruussaumoja ajatellen, vaikka ehtikin käydä jopa MM-johdossa. Lopullinen niitti käytännössä oli Indianapolisin keskeytys, koska kun Michael Schumacher samalla voitti, oli Suzukaan mennessä jo lähes toivoton tilanne. Mielenkiintoinen tilanne oli alkukaudesta, kun Coulthardin annettiin voittaa Silverstonen kisa, Mikan tullessa lähietäisyydellä toiseksi. Jotenkin kuin toisinto Belgiasta edellisvuodelta.
2000 Schumacherilla oli keskeytyksiä ja epäonnea siinä missä Häkkiselläkin. 2001 ei ollut enää vauhtiakaan yksittäisiä kisoja lukuunottamatta. 1994 ei olisi vauhti myöskään riittänyt, vaikka paljon pisteitä menikin hukkaan. Ainoaksi jää jossittelu vuodesta 1997, jolloin ohut mestaruussauma olisi voinut olla ilman mitään tekniikkarikkoja. Ei silloinkaan oikein ollut kärkivauhtia kuin loppupuolella kautta.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4642
Sijainti
Kokkola
No joo, toki tuo edellisviesti oli suomilasein kirjoitettu, tarkoitus olikin keskittyä muistelemaan kausia ainoastaan Häkän vinkkelistä. 1997 olisi ollut pienet saumat mestaruuteen ilman kolmea keskeytystä johtoasemasta. Tosin näistä selkeästi olisi voitot tulleet ehkä vain Nürburgringin ja Silverstonen kisoista. Itävallan osalta vaikea sanoa, koska ei ehtinyt edes ensimmäistä kierrosta saada kunnolla täyteen, kun mylly sanoi jo sopimuksen irti. Plus Belgian hylkäys. Joka tapauksessa pelkästään näihin meni 34 pistettä, mutta yksistään ne eivät olisi ihan riittäneet nostamaan Villeneuven edelle. Eroa oli edelleen 20 pistettä ennen kuin huomioitiin se, että Villeneuve hyötyi 13 pisteen verran näistä Mikan epäonnisista tapahtumista. Tietenkin olihan siellä vielä varsin lyhyeen loppuneet kisat Monacossa ja Kanadassa, joissa onkin sitten vähän lisää jossittelusaumaa. Mitä tuohon vuoteen 2001 tulee, niin olisikohan Melbournen treenien varsin rajulla seinään ajolla ollut oma vaikutuksensa, että 2001 ei enää oikein lähtenyt, etenkin kun oli vielä juuri saanut ensimmäisen lapsen hiljattain. Mene ja tiedä, kunhan spekuloin.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
135
Juu mukavahan menneitä on muistella ja spekuloida. Eniten olen Häkkisen kohdalla miettinyt, miten olisi käynyt, jos olisi päätynyt Williamsille. Silloin mestaruuksia voisi olla todella monta
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4288
No joo, toki tuo edellisviesti oli suomilasein kirjoitettu, tarkoitus olikin keskittyä muistelemaan kausia ainoastaan Häkän vinkkelistä. 1997 olisi ollut pienet saumat mestaruuteen ilman kolmea keskeytystä johtoasemasta. Tosin näistä selkeästi olisi voitot tulleet ehkä vain Nürburgringin ja Silverstonen kisoista. Itävallan osalta vaikea sanoa, koska ei ehtinyt edes ensimmäistä kierrosta saada kunnolla täyteen, kun mylly sanoi jo sopimuksen irti. Plus Belgian hylkäys. Joka tapauksessa pelkästään näihin meni 34 pistettä, mutta yksistään ne eivät olisi ihan riittäneet nostamaan Villeneuven edelle. Eroa oli edelleen 20 pistettä ennen kuin huomioitiin se, että Villeneuve hyötyi 13 pisteen verran näistä Mikan epäonnisista tapahtumista. Tietenkin olihan siellä vielä varsin lyhyeen loppuneet kisat Monacossa ja Kanadassa, joissa onkin sitten vähän lisää jossittelusaumaa. Mitä tuohon vuoteen 2001 tulee, niin olisikohan Melbournen treenien varsin rajulla seinään ajolla ollut oma vaikutuksensa, että 2001 ei enää oikein lähtenyt, etenkin kun oli vielä juuri saanut ensimmäisen lapsen hiljattain. Mene ja tiedä, kunhan spekuloin.
Häkkinen itse todennut tuosta Melbournen 2001 ulosajosta, että tuli takaumia Adelaiden 1995 kanssa. Mika myös todennut , että alkoi silloin miettimään, että mitä järkeä on vaarantaa enää elämä, kun on jo kaksinkertainen maailmanmestari. Kerran kuitenkin oli lähellä jo elämänsä menettää.

Kausi 1997 olisi ollut todella mielenkiintoinen ilman McLarenin epäluotettavuutta. Lähelle Häkä olisi päässyt tittelitaistelussa tuolloinkin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4288
Juu mukavahan menneitä on muistella ja spekuloida. Eniten olen Häkkisen kohdalla miettinyt, miten olisi käynyt, jos olisi päätynyt Williamsille. Silloin mestaruuksia voisi olla todella monta
Olisi ilmeisesti Häkkinen ajanut Prostin tiimikaverina 1993 ja Sennan kanssa sitten 1994. Miten olisi Häkkinen näille mestareille pärjännyt. Toki Senna menehtyi Imolassa, jolloin Häkkinen olisi viimeistään ollut tiimin ykköskuski.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4288
Muistatteko vielä, miten Barrichello ohitti kertaheitolla kummatkin Schumacherin veljekset Michaelin ja Ralfin Barcelonassa 2000?

Rubens nousi tuplaohituksella samantein vitospaikalta podiumille.

 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4642
Sijainti
Kokkola
Häkällähän Williams-kuvio taisi kaatua siihen, kun kaudeksi 1993 Williams unohti ilmoittautua ajoissa sarjaan, ja pääsi mukaan vasta muiden tallien hyväksynnällä. Ja ellen muista tätäkin väärin, niin Lotuksen Peter Collins taisi tähän kuvioon liittyen sitten "veto-oikeudella" torpedoida Williams-siirron. Sitä vain mietin miksi Collinsilla ylipäätänsä oli tällainen mahdollisuus? Häkähän oli lähdössä Lotukselta joka tapauksessa. Sitten jos Häkä olisi ajanut toista Williamsia 1993, niin mihinköhän Damon Hill olisi mennyt. Häkän sijaan McLarenille Estorilin kisasta alkaen? Kyllä Häkä olisi varmasti 1993 pärjännyt Prostin aisaparina vähintään yhtä kunnialla kuin Hill, koska Hillin auto ei ollut edelliskaudella lähellekään Williamsin tasoa. Ja varmaan 1994 olisi ollut Sennan kuoleman jälkeen kohtuu hyvät saumat taistella MM-tittelistä.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4642
Sijainti
Kokkola
Edelliseen täsmennys, kun en saa muokattua viestiä (en ole aikoihin pitänyt vip-ominaisuutta mikä mahdollistanee muokkaukset), että koska Hillillä onnistui hyppäys huonommasta autosta huipputallin autoon kelvollisesti, niin eiköhän olisi Häkäkin vastaavaan pystynyt, etenkin kun Häkän 1992 auton ja Williamsin ero ei edes ollut niin suuri kuin Hillillä.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
135
Kyllä pidän Häkkistä kuitenkin Hilliä kovempana, joten varmasti olisi pärjännyt hyvin. Olettaisin, että 1993 olisi vielä mennyt Prostille mutta 1994, 1995, 1996 ja 1997 olisi voinut olla Häkkisen vuosia. Sillä oletuksella, että Imolassa olisi silti käynyt kuin kävi. Pystyy muuten muokkaamaan viestiä, ainakin mobiililla pieni nuoli tuossa "raportoi" vieressä.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4999
Sijainti
Vantaa
Ei näillä ole tekemistä Formuloiden kanssa
Mutta nuo liittyvät Espanjaan ja Espanjassa on kisa tänään, niin liittyvät ihan tarpeeksi. Samoin kuin Uuno Epsanjassa liittyy Espanjaan.

Mitä Espanjan kisoihin tulee, niin Jerez oli paras rata Espanjassa. Jerezissä tehdään myös hyviä vinettoja.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4288
Niin, Itävallassa ajetaan sitten tämän viikon lopulla.

Tällä radalla on ollut monta nimeä historiansa aikana; Österreichring, A1-ring ja nykyään Red Bull-ring.

Suomalaisista tällä radalla ovat voittaneet Mika Häkkinen ja Valtteri Bottas, joista Häkkinen voitti kausina 1998 ja 2000, ja Bottas kausina 2017 ja 2020.

Mitä muistoja teiltä on tältä radalta?

Itselleni on jäänyt hyvin muistiin Häkkisen ja Schumacherin välinen eeppisen kova taistelu kaudelta 1998.

Muistan tuolloin jännittäneeni todella paljon ja ajatelleeni, että "kestä Mika, kestä".

Ja Mikahan kesti, Schumacher sen sijaan ajautui virheeseen.


Myös Häkkisen ohitukset kaudella 1999 jääneet mieleen hyvin. Coulthard osui ekalla kierroksella Häkkisen autoon, ja Mika pyörähti letkan hännille. Mutta mahtavan ohitus-shown Häkkinen pisti pystyyn, ja nousi vielä podiumille.


Vielä Räikkösen ja Barrichellon taistelu kakkossijasta kaudella 2003 on hyvin muistissa.


Mitäpä muistoja teillä muilla?
 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2365
- Häkkisen keskeytys kärkipaikalta ensimmäisen kierroksen päätteeksi kauden 1997 kisassa.

- Häkkisen ja Coulthardin yhteenotto 1999.

- Schumacherin ikimuistoinen ohitus maalisuoralla tallikaveri-Barrichellosta 2002.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9724
Sijainti
Helsinki
- Ferrarin tallimääräys 2002. Let Michael pass for the championship
- Takuma Saton kolari avauskierroksella
- Leclerc vs Verstappen 2019
- Nico vs Lewis 2016
- Aika-ajot kaatosateessa 1998
- Häkkisen keskeytys ja Trullin konerikko 1997
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
2017 Itävallassa Bottas sai erikoisen startin että meinasi saada varaslähdön siinä rajamailla, mutta sai yksinkertaisesti hyvän startin ja voitti kisan, Vettel pääsi Bottasta lähelle kisan loppukierroksilla.
Häkkiselle Itävalta sopi mainioisti 1997-2000 oli hyvin nopea kyseisellä radalla ja 1999 Itävalta oli Häkkisen uran hienoimpia nousuja hänniltä kolmanneksi.
2002 tallimääräys oli outo tapaus sillä Barrichello oli voittamassa kyseisestä kisaa mutta tallilta tuli käsky päästää Schumacher edelle voittoon vaikka mestaruus oli taskussa Ferrarilla siinä vaiheessa kautta jos oikein asiaa muistan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4288
Laitetaanpa muutama kysymys jälleen tulille. 🔥 Näihin voi vastata vain yhteen tai pariin, ei siis kaikkiin tarvitse vastauksia tietää.

1. Minkälaisen jekun Heinz-Harald Frentzen teki maanmiehelleen Michael Schumacherille Itävallassa 1997? Teko oli joko tahaton tai tahallinen.

2. Missä kisassa Matti Kyllönen huudahti: "Nyt oli Coulthardin vuoro saada oikein kunnolla siipeensä?".

3. Mikä McLaren-kuljettajia, lähinnä Coulthardia, nauratti lehdistötilaisuudessa 1998 kisan jälkeen Itävallassa Schumacherin puheenvuoron aikana?

4. Miksi McLaren ei saanut tiimipisteitä kauden 2000 kisasta, vaikka kuljettajat saivat?

5. Milloin Williams otti viimeisimmän eturivin aika-ajoissa? Niin että sen kuljettajat olivat ykkönen ja kakkonen .
 
Ylös