Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4256
Muistatteko vielä ajan jolloin Red Bull Ring toimi kauden avaus-GP:nä? Ja myös seuraava GP oli samalla radalla?

Siitähän ei edes ole kovin montaa vuotta, oli kaudella 2020 tämä.

Poikkeustilanne tietysti epidemian takia tuolloin.

Keke Rosberg oli myös lähellä voittaa tällä radalla. Kausi oli tuolloin Keken mestaruuskausi 1982. Pienestä se jäi kiinni.


Alla havaintokuva siitä, miten rataa on muutettu alkuperäisestä.

Österreichring-A1Ring.svg.png
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4998
Sijainti
Vantaa
Toi vanha rata oli aivan huippu. Yksi parhaista koskaan. Viimeisenä vuotena 1987 Honda-moottoreille eturivi ja kaksoisvoitto. Klassikkokisa.

Itävallassa oli vuonna 1985 viiniskandaali, kun tuottajat lisäsivät dietyleeniglykolia viineihin antamaan makeutta. Mitä mietteitä tuo skandaali herättää?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9700
Sijainti
Helsinki
Toi vanha rata oli aivan huippu. Yksi parhaista koskaan. Viimeisenä vuotena 1987 Honda-moottoreille eturivi ja kaksoisvoitto. Klassikkokisa.

Itävallassa oli vuonna 1985 viiniskandaali, kun tuottajat lisäsivät dietyleeniglykolia viineihin antamaan makeutta. Mitä mietteitä tuo skandaali herättää?
Mistäs on idea tullut laittaa knoppitietoa kisan järjestäjämaasta? Kauden aikana tulee maininta brittien kuninkaalisista tai RAF-lentäjistä, unkarin padasta, Rotterdamin satamasta ja hollannin oluesta, Brysselin pissapojasta, 9/11 jne.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4256
Tässä Alonson ja Räikkösen kauden 2015 Itävallan GP:n kolarissa on mielestäni edelleenkin mysteeri se, että osuiko Alonso Kimin Ferrarin perään, jolloin Kimi menetti autonsa hallinnan? Vai menettikö Kimi auton hallinnan aivan itse.


Koskaan ei ole jostain syystä näytetty kuvakulmaa Alonson kypäräkamerasta.

 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Häkällähän Williams-kuvio taisi kaatua siihen, kun kaudeksi 1993 Williams unohti ilmoittautua ajoissa sarjaan, ja pääsi mukaan vasta muiden tallien hyväksynnällä. Ja ellen muista tätäkin väärin, niin Lotuksen Peter Collins taisi tähän kuvioon liittyen sitten "veto-oikeudella" torpedoida Williams-siirron. Sitä vain mietin miksi Collinsilla ylipäätänsä oli tällainen mahdollisuus? Häkähän oli lähdössä Lotukselta joka tapauksessa. Sitten jos Häkä olisi ajanut toista Williamsia 1993, niin mihinköhän Damon Hill olisi mennyt. Häkän sijaan McLarenille Estorilin kisasta alkaen? Kyllä Häkä olisi varmasti 1993 pärjännyt Prostin aisaparina vähintään yhtä kunnialla kuin Hill, koska Hillin auto ei ollut edelliskaudella lähellekään Williamsin tasoa. Ja varmaan 1994 olisi ollut Sennan kuoleman jälkeen kohtuu hyvät saumat taistella MM-tittelistä.
Damon Hill ei olisi mennyt McLarenille käytännössä mitenkään.

Ei olisi tarvinnut kun olisi jatkanut testimiehenä ja paljon, paljon kuitenkin työnsä tehneenä ja arvostettuna testikuljettajana loppupelissä todennäköisemmin mennyt kisakuljettajaksi Ligierille.

Tämä paljon keskusteltu Damon Hillin vaihtoehtoinen kohtalo on ennenkin ollut tällä foorumilla esillä.

Etenkin kun tätä samaa kaikkea tarjottiin ja oli hyvin lähellä toteutua tarjottuna myös Mika Häkkiselle alkujaan.

Sitten tuli vielä vähän venymistä, muutosta ja muutoksen muutosta perumisineen ja peruutuksen peruutusten perumisine päivineen ennen lopullista McLaren-testipaikan selviämistä vuodeksi 1993 ennen pitkää tunnetuin seurauksin.

Vuosille 1994 ja 1995 olisi silti omin mutkin ollut tarjolla molemmille herroille mielenkiintoista vaihtoehtohistoriaa ja molemmille tietysti kaiken olisi käytännössä oppivuodesta huolimatta pitänyt mennä nappiin Ligierillä vuodeksi 1993.

Omalta osaltani muistan tätä asiaa keskustelleeni näinä vuosina vaikka kuinka, mutta otetaan esille nämä neljä lähtökohtaisemmin lähivuosina asiaa sivunneet vastaukset:

Ihan vain siksi, että ei mene jaaritteluksi liikaa omalta osaltani niin näissä neljässä vastauksessa on keskustelua vastauksineen niin Magnum2300:lle, ikuiselle kakkoselle kuin myös Muuccoselle ja ne ovat kirjoitettu 27.12.2021, 22.6.2022 ja 19.2.2023:

Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁 | Sivu 31 | F1-Forum
Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁 | Sivu 31 | F1-Forum
Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁 | Sivu 68 | F1-Forum
Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁 | Sivu 135 | F1-Forum
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4256
Tällainen lyhyt video tuli youtubessa vastaan. Siinä Frank Williams keskustelee Alain Prostin kanssa tämän kauden 1993 tiimikaverista. Tässä vaiheessa mitään ei oltu lyöty lukkoon.

Frank mainitsee nimet Damon Hill ja Mika Häkkinen. No nykyään tietysti tiedämme, että valinta kohdistui lopulta Damon Hilliin.

Ehkä hyvä näin loppujen lopuksi. Näin Häkkinen meni McLarenille ja voitti siellä pari kuljettajien maailmanmestaruutta. Hillistä tuli sensijaan maailmanmestari Williamsilla. Kumpikin voitti tilanteessa.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4256
Laitetaanpa muutama kysymys jälleen tulille. 🔥 Näihin voi vastata vain yhteen tai pariin, ei siis kaikkiin tarvitse vastauksia tietää.

1. Minkälaisen jekun Heinz-Harald Frentzen teki maanmiehelleen Michael Schumacherille Itävallassa 1997? Teko oli joko tahaton tai tahallinen.

2. Missä kisassa Matti Kyllönen huudahti: "Nyt oli Coulthardin vuoro saada oikein kunnolla siipeensä?".

3. Mikä McLaren-kuljettajia, lähinnä Coulthardia, nauratti lehdistötilaisuudessa 1998 kisan jälkeen Itävallassa Schumacherin puheenvuoron aikana?

4. Miksi McLaren ei saanut tiimipisteitä kauden 2000 kisasta, vaikka kuljettajat saivat?

5. Milloin Williams otti viimeisimmän eturivin aika-ajoissa? Niin että sen kuljettajat olivat ykkönen ja kakkonen .
Taisi tulla liian vaikeat kysymykset tällä kertaa. 😃Annan vielä tämän päivän aikaa vastata näihin . Jollei vastauksia kuulu, vastaan näihin torstaina itse.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9331
Ykkösessä Frentzen teki selvästi tilaa, että Schumi ohittaisi. Keltaiset liput olivat päällä Irvinen ja Alesin kolarin takia ja Schumi lankesi ansaan.

Kolmosessa varmaan kyse Eddie Irvinen jarruongelmista, minkä takia hän joutui päästämään Schumacherin edelle kisan viimeisillä kierroksilla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4256
Ykkösessä Frentzen teki selvästi tilaa, että Schumi ohittaisi. Keltaiset liput olivat päällä Irvinen ja Alesin kolarin takia ja Schumi lankesi ansaan.

Kolmosessa varmaan kyse Eddie Irvinen jarruongelmista, minkä takia hän joutui päästämään Schumacherin edelle kisan viimeisillä kierroksilla.
Kyllä. Nämä menivät oikein. Frentzen teki jäynän Schumille keltaisten lippujen alla. Olisiko peräti jarruttanut, että Schumacher pääsi edelle. Palvelus siis tiimikaverina olleelle Villeneuvelle.

Ja kolmosessa Coulthard naureskeli, kun Schumacher puhui Irvinen jarruongelmista. Kyseessähän oli tietysti oikeasti tiimimääräys, joka tuolloin taisi olla kiellettyä. Schumacher sitten puhui Irvinen jarruongelmista, mikä oli tietysti meriselitys.

Hyvin tiedetty nämä 👍😊
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4256
Laitetaanpa muutama kysymys jälleen tulille. 🔥 Näihin voi vastata vain yhteen tai pariin, ei siis kaikkiin tarvitse vastauksia tietää.

1. Minkälaisen jekun Heinz-Harald Frentzen teki maanmiehelleen Michael Schumacherille Itävallassa 1997? Teko oli joko tahaton tai tahallinen.

2. Missä kisassa Matti Kyllönen huudahti: "Nyt oli Coulthardin vuoro saada oikein kunnolla siipeensä?".

3. Mikä McLaren-kuljettajia, lähinnä Coulthardia, nauratti lehdistötilaisuudessa 1998 kisan jälkeen Itävallassa Schumacherin puheenvuoron aikana?

4. Miksi McLaren ei saanut tiimipisteitä kauden 2000 kisasta, vaikka kuljettajat saivat?

5. Milloin Williams otti viimeisimmän eturivin aika-ajoissa? Niin että sen kuljettajat olivat ykkönen ja kakkonen .
Laitetaanpas sitten oikeat vastaukset. Ykkönen ja kolmonen löysivätkin jo oikeat vastaukset, ablodit siitä tietäjälle ja hurraa-huudot perään 👏👏

Sitten näihin muihin.

2. Tämä tapahtui Itävallassa 1998. Ensimmäisessä mutkassa startin jälkeen oli jo kolisteltu, mutta tokassa mutkassa tuli lisää romua. Mika Salo oli ajanut aika-ajot hyvin sadesäällä, ja oli muistaakseni peräti kuudes muutoin hitaalla Arrowsillaan. Joku tuli ylikovaa mutkaan, ja pyöräytti Salon auton.

Kun Salo yritti pyöräyttää autonsa takaisin menosuuntaan, hän tuli osuneeksi David Coulthardin auton etusiipeen. Coulthard menetti etusiipensä, ja Kyllönen huusi tuttuun tapaansa.

4. McLaren oli rikkonut sinetin. Mitään kilpailullisesti epäreilua ei löydetty, joten McLarenin kuljettajat saivat pitää pisteensä ja Häkkinen voittonsa. McLaren menetti kuitenkin tiimipisteet kilpailusta.

5. Itävallassa 2014 Massa oli paalupaikalla ja Bottas toinen. Eturivi siis Williamsille. Bottas otti kisassa myös uransa ensimmäisen podiumin.

Williams taisi olla Mercedeksen jälkeen alkukauden toiseksi paras tiimi tuolloin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4256
Kooste Itävallan GP:stä kaudelta 1999.
Häkkisen ohitus-show.

Täytyy ihmetellä, että mitä Coulthard tuossa tokassa mutkassa oikein ajatteli ajaessaan Häkkisen päälle. Eihän siinä ollut edes mitään mahdollisuutta ohitukselle.

Häkkisen kisan siinä pilasi, mutta näköjään myös Salon, sillä ilmeisesti Herbert joutui jarruttamaan tilanteessa, eikä Salo ehtinyt reagoimaan. Olisi ollut hauska nähdä, mihin Salon vauhti olisi lopulta riittänyt.

 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3887

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4256
Olihan mahtavan eeppinen Itävallan GP tänä vuonna. Mutta lisää herkkua luvassa viikon päästä Silverstonessa.

Suomalaisittain Silverstone on tarjonnut paljon menestystä, sillä Keke Rosberg voitti radalla vuonna 1978, Mika Häkkinen vuonna 2001, Kimi Räikkönen vuonna 2007 ja Nico Rosberg kaudella 2013.

Mitäpä muistoja teillä on radalta? Itse voisin laittaa muutaman.

Hyvin muistan Silverstonen 1998 Häkkisen ja Schumacherin välisen taistelun.

Itselleni oli tuolloin yllätys, että Häkkinen oli loistava sadesäällä monsuuniolosuhteissa. Huomattavasti nopeampi kuin sadekelin erikoismies Michael Schumacher. Mika johti kilpailua ylivoimaisesti, kunnes sitten pyörähti. Taisi autosta jotain myös hajota, jotain mikä vaikutti auton ajettavuuteen.

Sitten kun turva-auto tuli radalle, Schumacherin painostaessa Mika sortui virheeseen, mikä tuolloin harmitti.

Onneksi Mika sitten voitti radalla muutamaa vuotta myöhemmin.


Williams-kaksikon Massa-Bottas starttasi suorastaan mahtavasti Silverstonessa 2015.

 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Olihan mahtavan eeppinen Itävallan GP tänä vuonna. Mutta lisää herkkua luvassa viikon päästä Silverstonessa.

Suomalaisittain Silverstone on tarjonnut paljon menestystä, sillä Keke Rosberg voitti radalla vuonna 1978, Mika Häkkinen vuonna 2001, Kimi Räikkönen vuonna 2007 ja Nico Rosberg kaudella 2013.

Mitäpä muistoja teillä on radalta? Itse voisin laittaa muutaman.

Hyvin muistan Silverstonen 1998 Häkkisen ja Schumacherin välisen taistelun.

Itselleni oli tuolloin yllätys, että Häkkinen oli loistava sadesäällä monsuuniolosuhteissa. Huomattavasti nopeampi kuin sadekelin erikoismies Michael Schumacher. Mika johti kilpailua ylivoimaisesti, kunnes sitten pyörähti. Taisi autosta jotain myös hajota, jotain mikä vaikutti auton ajettavuuteen.

Sitten kun turva-auto tuli radalle, Schumacherin painostaessa Mika sortui virheeseen, mikä tuolloin harmitti.

Onneksi Mika sitten voitti radalla muutamaa vuotta myöhemmin.


Williams-kaksikon Massa-Bottas starttasi suorastaan mahtavasti Silverstonessa 2015.

Keken voitto tosin tuolloin mahdollisena tarkennuksena vuodeksi 1978 oli MM-kilvan ulkopuolinen.

Kun sanamuoto onkin asetettu yhteyteen sanalla 'radalla' niin en tuota sinänsä nyt pidä virheenä.

Eikä se itsessään olekaan. Kunhan vain silmiin pisti.

Muistoja toki riittää niin Silverstonesta kuin Brands Hatchinkin eri kisoista. Vuoden 1982 Englannin Grand Prixin yhteyteen Brands Hatchiin Keke otti tietysti paalupaikankin.

Ja 1983 Silverstonen kisan alkuun oli Jokisen Juhan filosofisen miettiväisen skarppia pohdintaa kisan alkuun siitäkin, että voittaako vai eikö voita välitankkauksen ollessa kyseessä kilpailun aikana sen yhteydessä teolla tai tekemättä jättämällä 30 sekuntia YLE:n lähetyksessä!
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4998
Sijainti
Vantaa
Vuoden 2003 kisa oli hyvä, kun oli tapahtumaa kun mies juoksi radalle. Myös vuoden 2000 kisassa oli hyvät mutavellit parkkipaikalla ja monet autot jäi jumiin.
 

MP4-18

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
144
Kysymys: Kuka tulevaisuuden formulakuljettaja nähtiin 3kk ikäisenä Silverstonen GP:ssä 2005?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4256
Häkkisen takarenkaan irtoaminen Silverstonessa 1999 alla linkissä.

Tämä vain yksi monista "oudoista" tilanteista McLarenilla kaudella 1999, tilanteista, jotka oli viedä Mika Häkkiseltä tittelin tuolla kaudella.

Saksassa Hockenheimissa puhkesi rengas kesken suoran muun muassa myös.

Ferrari taas toimi kuin rasvattu salama, ja oli luotettava auto. Tämä oli auttaa Irvinen jopa mestaruuteen, vaikka nopeudessa Häkkinen oli aivan omaa luokkaansa Irvineen nähden.

Irvine ei saavuttanut esimerkiksi yhtään paalupaikkaa tuolloin, kun Häkkinen ajoi niitä 11 kpl.


 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4998
Sijainti
Vantaa
Häkkisen takarenkaan irtoaminen Silverstonessa 1999 alla linkissä.

Tämä vain yksi monista "oudoista" tilanteista McLarenilla kaudella 1999, tilanteista, jotka oli viedä Mika Häkkiseltä tittelin tuolla kaudella.

Saksassa Hockenheimissa puhkesi rengas kesken suoran muun muassa myös.

Ferrari taas toimi kuin rasvattu salama, ja oli luotettava auto. Tämä oli auttaa Irvinen jopa mestaruuteen, vaikka nopeudessa Häkkinen oli aivan omaa luokkaansa Irvineen nähden.

Irvine ei saavuttanut esimerkiksi yhtään paalupaikkaa tuolloin, kun Häkkinen ajoi niitä 11 kpl.


Etkö muista ollenkaan Honda-moottorien neloisvoittoa Silverstonessa vuonna 1987? No nyt kun tiedät, niin mitä muistoja sinulla on tuosta kisasta? Omasta mielestäni tuo oli ehkä paras kisa koskaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4256
Etkö muista ollenkaan Honda-moottorien neloisvoittoa Silverstonessa vuonna 1987? No nyt kun tiedät, niin mitä muistoja sinulla on tuosta kisasta? Omasta mielestäni tuo oli ehkä paras kisa koskaan.
Tarkoitukseni ei ole lisätäkään kaikkia "muistoja ja hetkiä", vain osa näistä.

Toivoisin, että muutkin ehkä aktivoituisivat lisäämään näitä enemmänkin, siis omia muisteluitaan.

Mitä tulee tuohon kisaan kaudella 1987, niin tuolloinhan elettiin Englannissa Mansell-maniaa.

Ja riemuhan tuolloin repesi katsomoissa, kun Mansell ohitti Piquetin.

Itse aloin seuraamaan lajia vuonna 1997, mutta jälkeenpäin olen kyllä lukenut lehdistä ja internetistä tästäkin ajasta F1-historiassa.

 
Ylös