Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14671
Kumpi teistä on F1-historian suurempi anti-kliimaksi ja häpeä-tahra, USA:n GP kaudelta 2005 vaiko Belgian GP-kaudelta 2021?

Molemmat vahvasti tavallaan.

Oliko toinen häpeällisempi kuin toinen niin menee vähän mietinnäksi ehkä isomminkin.

Tosin Indianapolis 2005 hoidettiin läpi 'pienestä' osaan ottajien määrästä huolimatta siinä missä taas Spa-Francorchamps kolmen vuoden takaisena hyvä kun kuuluu edes lajimääritelmän piiriinkään.

Tietenkin oikein, oikein poikkeusluvalla miettien tuollainen voisi olla mahdollista ja siihen kyllä silloin vedettiin, mutta olen kyllä ihmetellyt vain tuota tuloksettomaksi julistamien pelkoa!

Mikä ihme siinä oikein on? Ja etenkin kun loppupelissä F1-kisoja on viety läpi sitten onnistuneesti niin paljon vaikeammista tai vaihtoehtoisesti paljon helpommistakin lähtökohdista ja on tyydytty siihen, että mikäli oikeasti huonoin mahdollinen muu juttu tulee eteen niin pisteet puoliksi tai kisa tuloksettomuuteen ja ajettakoon sitten muulloin jos ehtii kunhan kauden mittaan näin tehdään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14671
Kun aiemmin tuossa joskus tuli toivomuksia laittaa Williams-tallin eri kausilta heidän kauden sujumisestaan olevaa juttua tähän toikkiin vallan erityisesti niin seuraavasta viestistä eteenpäin muutamille tietyille kausille näitä on tulossakin.

Tosin perustuen otteisiin jo olemassa olevista ja aiemmin julkaistuista sellaisista näin ensihätään.

Myöhemmin tulee sitten varmaankin jossakin kohtaa isompia mietteitä muilta kausilta miten Williams oikein kautensa sinänsä hoiti lajissa tai vaihtoehtoisesti tallin omia kausiennakkoja.

Näillä puheisiin ja tunnelmiin!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14671
Millaiselta Williams-tallin tilanne oikein näytti vuonna 1982?

Tässäpä kerrontaa joka on toki kerrottu aiemmin toisessa toikissa:

''Vuodesta 1982 tuli Willamsille todellinen jättipotti loppupelissä vaikka kauden alussa toivoa ei näyttänyt olevan näköpiirissä pahimpina päivinä. Perättäiset merkkimestaruudet vuosina 1980 ja 1981 eivät näyttäneet saavan jatkoa kaudelle 1982. Etenkin kun Alan Jones meni eläkkeelle ja Carlos Reutemann saatiin vain vaivoin mukaan. Lopulta toiseksi kuskiksi saatiin suomalaisten riemuksi Keke Rosberg.

Siinä vaiheessa mestaruuteen vain harva uskoi Keken itsensä lisäksi. Tallinkin mukaan epätoivo oli korkeimmillaan Long Beachin alla kun Prost näytti pyyhkivän muilla lattiaa ja Reutemann lopetti uransa. Kekekin kävi kuumana Renaultille ja Balestrelle. Kotiin meneminenkin tuntui suutuspäissään lausuttuna kovin houkuttelevalta ajatukselta.:eek:

Mario Andretti palasi lajiin, mutta vain yhden kisan ajaksi kun Frankin kukkaro pysyi tiukkana Andrettin summille. Sitä taustaa vasten Frank Williams ja Patrick Head voi hyvällä syyllä kehua kautta hyväksi huonoimmassakin tapauksessa. Toiseksi kuljettajaksi Zolderissa tullut Derek Daly vaikutti hyvältä valinnalta ja vielä kyseisen kilpailun ja Monacon aikaan ongelmia ei näyttänyt olevan. Detroit oli vaisu Dalylla ja Montrealissa taas vauhtia vielä piisasi.

Sen jälkeen otteet alkoivat huononemaan vaikka talli mokasi kyllä Dalyn suhteen ainakin Brandsissa ja Paul Ricardilla hänen kisansa. Keke Rosbergista tuli lopulta koko tallille pelastaja ja uusi suosikkipoika vaikka niin ei ollut tarkoitus käydä aivan alkuperäisessä käsikirjoituksessa.

Yksinkertaisesti alusta lähtien kaikki alkoi sujua kuin tanssi ja vaikka huonojakin kisoja ja Keken sanoin niitä saakelin puupäitäkin mahtui estelemään väleihin niin silti Keke ajoi mukavan ketterällä ja kauniilla FW08:lla ja sen edeltäjällä FW07D:lla hyviä tuloksia.

Autossa oli erittäin harvoin teknisiä vikoja ja sen takia kaikki lajia vähemmänkin seuraavat ihmettelivät, että miten ne Keken keskeytykset noin vain loppuivat?:D Sen myötä ja kauden huipentuessa Las Vegasissa suomalaisjuhliin voidaan vain kuvitella, että millainen kausi olisi tallissa ollut jos Kekeä ei olisi ollut pelastamassa tallin ajoja.

Toki Daly olisi voinut vähän parempaa jälkeä saada aikaiseksi kun sai ja tallin kuljettajien suhteista voisi kiistellä ainakin Vihreän Saaren asukkaana loputtomiin. Totuus kuitenkin oli se, että loppupelissä Daly ei saanut kuin pari pistettä enemmän kuin eläkkeelle pikavauhtia lähtenyt Reutemann ja kaikkea ei voinut laittaa vain teknisten ongelmien piikkiin. Lisäksi tallin ja Keken arvostelu ei tuonut Dalylle ystäviä varikolla.

Toki Dalya itseäänkin talli puolusti ainakin Alboreton riehumiselta Zandvoortissa. Loppupelissä Dalyn tilalla olisi voinut olla Derek Warwick, Nigel Mansell tai vaikka Brian Henton ajamassa sitä. Jokaisella näistä kolmesta kaverista ehkä Hentonia lukuunottamatta pienellä varauksella olisi ollut takuulla vauhtia parempiinkin suorituksiin.

Williamsin budjetti oli lopulta vain marginaallisesti suurempi kuin Lotusilla ja Kekeä harmitti lähinnä vain se kauden lopussa, että hän oli myynyt itsensä liian halvalla tallille. Sopimus kun oli tehty reippaasti ennen mestaruuden ratkeamista ja vielä osin pohjautuen Fittipaldin ajan sopimusten pohjalle.

Tärkeintä oli kuitenkin se, että Kekestä tuli maailmanmestari. Frank Williams oli kuitenkin realistinen sanomalla mestaruuden johtuvan siitä, että yksi ajaja kuoli ja toinen loukkaantui. Lisäksi myös turbot olivat hänen mukaansa aivan liian epäluotettavia.

Neljännestä sijasta Frank Williams sai tililleen 1,050 miljoonaa dollaria TV-rahaa. Kun uteliaat kotimaan toimittajat kysyivät varsinaista tiimimestaruuden palkintopokaalin arvoa niin Frank vitsaili sen kenties olevan vain 50 dollaria.:D Todellisuudessa palkintopokaalin arvo oli noin 50 000 dollaria.''
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14671
Millaiselta Williams-tallin kausi näytti vuodeksi 1983?

Tässä kerrontaa joka on toki julkaistu aiemmin toisessa toikissa:

''Willams lähti kauteen 1983 ristiriitaisin, mutta silti suurin toivein. Tasapohjaisiksi muunnetut autot tuntuivat antaneen tallille jopa pienen etulyöntiaseman muihin nähden ja aivan kauden alussa Rion testeissä Williamsin ajanottolaitteet olivat muualle sijoitettu kuin toisilla talleilla. Siten Williams tuli aina hieman muita talleja hitaammin näkyvien tulosten osalta. Todellisuudessa Williams ja Suomen Keijo Rosberg oli ollut nopein mies Rio de Janeiron päättävissä testeissä. Virallisesti nopein oli kuitenkin Tolemanin Derek Warwick.

Williams ja Keke Rosberg kuitenkin pitivät muita väärässä uskossa ja voivottelivat auton vaikeuksia vaikkei niitä todellisesti ollut juurikin lainkaan. Kaudesta 1983 vaikutti muutenkin tulevan jopa kauden 1982 uusinta sillä Turbomafian iskukykyä ei vielä kauden alussa osattu ennustaa niin murskaavaksi. Jossain määrin Williams kuitenkin aina valmistautui pahimpaan mahdolliseen tilanteeseen ilman turbomoottoria. Kauden kahden ensimmäisen kilpailun jälkeen suomalaistenkin odotukset olivat korkealla. Rosberg oli ollut toinen Brasiliassa mutta hänet oli hylätty ja Länsi-Yhdysvaltain Long Beachissa hän torppasi Patrick Tambayn ja joutui vuorostaan Jean-Pierre Jarierin kolaroimaksi keskeyttäen.

Toisaalta Rosbergin osalta Long Beachin kilpailu oli ehkä kilpailukykyinen, mutta itsepäisyyden ja Rion hylkäyksen aiheuttama kiukkuisuus tuhosi hänen kilpailunsa. Joka tapauksessa suomalaisten silmissä Sankari-Keke kuulosti paremmalta kuin Keskeyttäjä-Keke tai Selitysten Maailmanmestari. Jacques Laffite vuorostaan oli neljäs Riossa ja johti Long Beachia ennen rengasongelmia. Ilman Rio de Janeiron varikkopaloa ja Long Beachin rengasongelmia tallilla olisi parhaassa tapauksessa ollut tuplavoitto kahden ensimmäisen osakilpailun jälkeen. Sen jälkeen näytti, että sittenkin Williams saattaisi menestyä jopa ilman turboa.

Ikävä kyllä Turbomafia murskasi Frank Williamsin ja Patrick Headin unelmat mestaruudesta jo Paul Ricardissa. Sen jälkeen alkoivat voivottelut ihan oikeastikin mediassa ja se kismitti erityisesti Rosbergia. Ei sinällään median voivottelu vaan juurikin tallin voivottelu sille niin aikaisessa vaiheessa kautta. Rosberg järjesti suomalaisella sisulla lukuisia ohitusnäytöksiä kauden kilpailuissa ja erityisesti kauden 1983 alkupuoliskolla ja muutenkin koko kautta ajatellen kenties John Watsonia lukuunottamatta oli myös ainoa piikki Mafian lihassa.

Ihmeitä kaivattiin ja niitä myös saatiin Rosbergin voittaessa Monacon Grand Prixin. Tämä aiheutti lopullisen Rosbergin ajajakykyjen hyväksynnän niin Suomessa kuin ulkomaillakin monien mielestä. Laffitella epäonni iski alkukaudesta pahaan paikkaan ja ne pudottivat hänen moraaliaan todella pahasti kauden loppupuolella kautta. Parhaimmillaan Laffite olisi voittaa ainakin Long Beachissa ja Monacossa heti Rosbergin mahdollisesti keskeyttäessä. Sen sijaan Laffite oli Long Beachissa rengasongelmien ja tallin tauluvirheen takia neljäs ja Monacossa Laffite keskeytti.

Monacon jälkeen oikeastaan Detroitia lukuunottamatta Williams ei ollut enää voittovauhdissa kauden aikana. Talli joutui keräämään jäännöspisteitä turbojen saavuttaessa voitot ja Detroitin voitolla Keken marisemisesta huolimatta ei olisi saavuttanut lopputilannetta ajatellen paljonkaan muuta kuin henkistä onnistumisen iloa. Montrealin jälkeen Rosberg oli kuitenkin vain viisi pistettä Alain Prostia jäljessä ja Rion hylkäyspisteet mukaanlukien Rosberg olisi edelleen johtanut MM-sarjaa. Ja yhdessä Laffiten pisteiden avulla Williams olisi johtanut myös valmistajien MM-sarjaa.

Tässä vaiheessa Frank Williamsin harmittelut tallin kilpailukyvyn heikkenemisestä kävivät toteen, mutta tallin erinomainen valmistautuminen pehmensivät paljon mahalaskun henkistä painoarvoa jokseenkin kaikki eivät tuntuneet sitä ymmärtävän. Suomessakin Rosbergin tilanne formuloissa otettiin vastaan erinomaisella tavalla alkukaudesta, mutta loppukaudesta ja jo kauden puolivälistä suhtautuminen tuntui muuttuneen. Lehdissä suuret otsikot tuntuivat jokseenkin vähentyneen ja samalla alkoivat nostaa esiin päätään jälleen kaikki lajista pitämättömät mielipiteet. Loppuvuodesta Zandvoortin aikoihin Williams painiskeli pohjamudissa ja Rosbergilla oli kuulemma motivaatio-ongelma. Mestari ei tietenkään ollut surkea kuljettaja ei. Mutta miksi Keke yrittää väkisin?:D

Sellainen surkuttelu suututti Rosbergia. Etenkin kun pilkkakirveitä alettiin taas veistellä ja jossain määrin pilkkaaminen oli siirtynyt entisaikoihin verrattuna lähinnä rivien väliin silloin kun menestystä ei tullut. Lopullisesti Williamsin unelmat edes vähäisestäkin menestyksestä jälkipuoliskollakin lopetti Michelinin renkaiden parantuminen. Niiden tullessa iskuunsa Goodyear menetti jossain määrin pelin. Laffiten suoritukset heikkenivät todella pahasti ja mies tuntui lähes kadonneen lähtöruudukosta. Niin hidas hän huonoimmillaan oli. Rosberg taas kamppaili entisestään ja ajoittain molempien McLarenien ohella jopa Jarier oli Ligierillään hänen edellään selvästi kisoissa. Zandvoortin nöyryytyksessä jopa Arrowsit olivat hänen edellään hetken aikaa kilpailun alussa ja nopeampia jo aika-ajoissa.

Goodyearin ristikudosrenkaiden ongelmat siirryttäessä niistä vyörenkaisiin tuntuivat pilaavan tallin menon. Edes Goodyearin ykkösasiakkuus Ferrarin ohella ei juuri auttanut asiaa. Tallin suorituskyky alkoi lähennellä aallon pohjaa ja lopulta Keke tuntui enemmän kurittavan autoa paremmille sijoille kuin auto miestä. Näin asiat olivat kauden 1983 loppupuoliskolla. Ja lisäksi kaiken huipuksi Laffite ei karsiutunut kerran vaan peräti kaksi kertaa kilpailuista ja oli lähteä takaisin Ligierille kesken sopimuksen koti-ikävän ja ehkä hieman ylidramatisoidun Rosbergin suosimiskiistan takia.

Tallilla oli omat vaikeutensa sovittaa yhteen myös kolmoskuljettajansa Jonathan Palmerin ajoja. Lopulta Kyalamin aikoihin Palmer ilmoitti luopuvansa testikuljettajan paikasta kautta 1984 aikoihin ja aikoi katsoa paikkoja muista talleista. Palmer sai kuitenkin sentään ajaa Brands Hatchissa kilpailunkin ja suoritus oli mukiinmenevä, mutta varovainen. Loppukauden osalta oikeastaan ainut hyvä asia oli Hondan turbomoottoreiden saaminen talliin jo varmasti kaudeksi 1984, mutta Spiritin vetäydyttyä Kyalamin kilpailusta talli säästyi turbon vuorottelulta ja siten molemmat kuljettajat saivat turbon käyttöönsä sinne.

Rosberg osoitti myös tallin tapaan epäilijöille että mitään vikaa ei ollut autossa, miehessä tai tallissa. Turbomoottorilla Williams tulee jälleen olemaan omalla tasollaan kaudella 1984. Williams saavutti nelospaikastaan miljoona dollaria TV-rahaa ja sekin oli loppupelissä hyvä suoritus tallille kauden 1983 osalta. Vaikka kaudesta toki odotettiin paljon enemmän.''
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14671
Millaiselta Williams-tallin vuosi 1984 sitten oikein näytti?

Tässä siitä asiaa minkä julkaisin alkujaan toki toisessa toikissa alkujaan ja lisäksi olen päättänyt julkaista nämä kaksi viimeistä kautta kahdessa osassa ihan vain tekstimäärän laajuuden vähentämiseksi ja lukemisen helpottamiseksi:

Williamsin kausi 1984 Osa 1

''Kaudella 1984 puhuttiin ennen kauden alkamista Williamsin ja Hondan voittokulun alkavan milloin tahansa kaudella. Suomessakin menestystarinasta näytti tulevan totta. Lopulta se kaikki romuttui jo sen alussa. FW09:n ja FW09B:n suurin tyyppivika oli krooninen aliohjaus jota ei koskaan saatu korjattua millään tavalla. Se oli Patrick Headin epäonnistunein auto ja se hiersi tallissa lievästi sanoen kaikkien välejä. Kauden alku oli hyvin erehdyttävä monille lajin seuraajille. Rio de Janeirossa Keke Rosberg oli toinen ja vielä Kyalamissa niin Keke kuin sittemmin hyvin vähiin näyttönsä jättänyt Jacques Laffite olivat lähes voittovauhdissa tai siltä ainakin näytti.

Vaikka talli yritti tehdä kaikkensa niin Hondan turbomoottorit oikuttelivat ja ohjaukset olivat mitä olivat. Hondan turbomoottorit olivat toki vahvoja, mutta turboviive oli paha ja polttoaineenkulutus suuri. Erityisesti mutkaisilla radoilla molemmat kuljettajat vaikuttivat olevan enemmän tai vähemmän jatkuvissa vaikeuksissa vaikka tämä tyypillinen ongelma tuli tosiaan häviämään Dallasissa.

Hondan ja Williamsin välit pysyivät hyvinä kaikesta huolimatta ja edistystä tapahtui vaikkakin maailman lehdissä edistystä tuntui tapahtuvan liikaa piilossa ja Suomen lehdissä sitten tuskastuttiin Keken vaikeuksiin. Tosin ihme kyllä kaudella 1984 ei edelleenkään alennuttu muutaman aiemman kauden taakse Fittipaldin ajan kaltaiseen herjailuihin vaikkakin edelleen rivien välistä tyytymättömyyttä oli havaittavissa kaudella 1984, mutta jo silti edellistä kautta vähemmän jolloin etenkin kauden ensimmäisellä puoliskolla Williams tuntui taistelevan jopa mestaruudesta ja silloin kauden toisella puoliskolla kritiikkiä oli sitten tullut joissakin lehdissä edelleen melko paljon.

Rosbergin tilanne kaudella 1984 oli samantapainen kuin kauden 1983 jälkipuoliskolla jopa kauden 1984 alunkin aikana sillä kuljettaja itse tiesi kaiken menevän päin mäntyä. Ongelma oli vain siinä, että miksi Kyalamissa 1983 käytännössä samalla autolla Keke oli viides ja muutoin kausi 1984 tuntui menevän päin mäntyä juurikin teknisen epäluotettavuuden takia?

Joka tapauksessa Rosberg täytti tehtävänsä tallin ykköskuljettajana enemmänkin kuin hyvin kauden aikana. Hän voitti enemmänkin kykyjensä kuin auton puitteissa Dallasissa sopeutumalla olosuhteisiin paremmin kuin yksikään toinen kärkikuljettaja, toi auton taistelemalla niille sijoille minne se ei todellakaan olisi edes kuulunut lukuisissa muissa osakilpailuissa kaudella ja ennen kaikkea Rosberg oli aivan helkkarin kova Virallisten Harjoitusten mies kaudella. Varsin usein Rosberg jäi vain rahtusen verran paalupaikastakin.

Suomessakin ajoittain analysoitiin Rosbergin olevan aika-ajajana aivan täysin omaa luokkaansa kuljettajana lajissa, mutta kilpailuissa Rosbergin ei kaikissa piireissä uskottu olevan lähellekään niin hyvä kuin mitä hän oli muissa viikonlopun sessioissa tai yksittäisissä kilpailuissa. Kun aina joko vika oli kuskissa tai autossa.:eek:''

Jatkuu seuraavassa viestissä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14671
Tässä vielä Williamsin kauden 1984 jatko-osuus:

Williamsin kausi 1984 Osa 2

''Myös katuratoja suomalaiset tuntuivat pitävän Rosbergin areenana mieluummin kuin normaaleja moottoriratoja. Maailmalla Keken arvostus vuorostaan nousi kauden 1984 myös jopa paremmaksi kuin kaudella 1983 tai sitä aiemmin maailmanmestarina kaudella 1982 tai yleensäkään koko uralla. Vertailun vuoksi huonoimmillaankin Rosbergin omasta passiosta huolimatta kauden päätteeksi suomalaisen voitiin todeta silti täyttäneen paremmin tehtävänsä kuin Laffiten.

Laffite ei yksinkertaisesti kyennyt eikä pystynyt ajamaan Rosbergin vauhdissa. Poislukien joitakin hyvin yksittäisiä tilanteita kuten esimerkiksi Kyalamissa tai kauden alussa Riossa. Ranskalaisen harvat pisteetkin tulivat muiden kuskien keskeytysten johdosta Detroitista ja Dallasista. Äärimmäisen merkittävä osoitus Laffiten ajajankyvyistä, mutta myös uskomattomasta tason putoamisesta kisassa oli myös Monacon suoritus. Kisan lähdössä Laffite ohitti seitsemän autoa ja ajoi sittemmin vain jonossa muiden kanssa ja oli käytännössä muiden ohiteltavana kisassa lopun aikaa.

Toisaalta Laffitesta oli tiimihengen koossa pitäjänä tietyllä tapaa enemmän hyötyä radan ulkopuolella kuin itse radalla. Mies kärsi kuitenkin eräänlaisesta koti-ikävästä Ligierille ja Frank Williams joutui toteamaan Laffiten palkkaamisen olleen virhe kaiken jälkeen. Toisaalta kauden 1982 Derek Dalyn lähtötilanteen aikaan lähtökohta oli varsin toinen ja Laffiten kausi 1983 sujui epäilemättä paremmin kuin kaudella 1984 oikeastaan missään määrin satunnaisia huippunäyttöjä lukuun ottamatta.

Kaikkiaan kausi 1984 jäi Dallasin kisaa lukuun ottamatta Williamsille varsin turhauttavana oppivuotena ja kaiken mahdollisen kritisoinnin ohella ainakin kotimaisissa lehdissä lajin oikeat asiantuntijat havaitsivat, että vauhti Williamsilla oli useimpienkin suomalaisten mielestä silti parempaa kauden 1984 lopussa keskeytyksistä huolimattakin kuin mitä oli ollut kauden 1983 lopussa tai suurimman osaa kautta sen puolivälistä aina Kyalamiin saakka.

Vain vankkumattomimmat nurisijat olivat sitä mieltä, että Williams ei tallina muka kaudella 1985 olisi oppinut yhtään mitään tästä kaudesta ja kaudesta tulisi ensi vuonna myös vain pelkkä katastrofi. Suurin osa oli kuitenkin sitä mieltä, että potentiaalia kaudelle 1985 riittää taatusti enemmän ja ainakin se kertoo siitä kuuluisasta pienestä tietämyksen kehityksestäkin.

Kauden 1985 automalli FW10 oli jo valmiina, mutta talli teki harkitun päätöksen olla sitä käyttämättä kaudella 1984 sen loppuvaiheissa. Alustavasti ainakin ohjautuvuus olisi ollut jo parempi, mutta tekninen luotettavuus ei. Kauden 1984 viimeinen erikoinen kädenvääntö oli Nigel Mansellin tuleminen talliin missä Frank Williams piti päänsä Patrick Headin kanssa vaikka jonkin verran edelleen nurinaa kuuluikin tietystä osaa brittilehdistöä Derek Warwickin tai jonkun muun nuoren brittikuljettajan ajattamisen puolesta.

Martin Brundle olisi myös voinut olla sellainen nimi, mutta toisaalta taas ilman Mansellia talli olisi saattanut ajattaa testikuljettajaansa Mike Thackwelliä jolle on annettu lupa tarvittaessa mennä ajamaan sallitusti Tyrrellin autoa kaudella 1985. Talli oli lopulta ehkä pienenä pettymyksenä kuudes valmistajien sarjassa ja se saavutti siitä 1,1 miljoonaa dollaria TV-rahaa.''
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14671
Tässä vielä vuoden 1985 Williams-tallin kautta käsittelevä osuus, että millaiselta se näytti niin ensimmäiseltä osaltaan kun laajempi kokonaisuus on alkujaan julkaistu toisessa toikissa:

Williamsin kausi 1985 Osa 1

''Pettymyksiä sisältänyt opiskeluvuosi turbon kanssa vuonna 1984 yhdessä Hondan kanssa oli Williams-tallille rankka. Lopulta vuoden 1985 jälkimmäisellä puoliskolla talli palasi paikalleen todelliseksi huipputalliksi ja ennen kaikkea voittoihin kiinni.

Loppupelissä Lotuksen tapaan Williams hyötyi vain vähän Brabhamin ongelmista ja Ferraria suojeli lähinnä alkukauden vahvuus Williamsiin nähden. Muutoin Williams olisi ollut joko voittaja tai toiseksi paras talli yhdessä Lotuksen ja McLarenin kanssa taistellen kolmen parhaan joukossa.

FW10 oli selvästi paras automalli sitten FW08:n tai FW07:n sarjan automallin jälkeen. Heti kun vain Hondan luotettavuus ja ennen kaikkea turboahtimen ongelmallinen voimantuotto oli saatu hallintaan niin Williams FW10 oli iskussa.

Jopa moottorivaurioisellakin autolla Keke Rosberg tai Nigel Mansell pystyivät kauden aikana ajamissaan kisoissaan pysymään luotettavasti olemaan huippuvauhdissa jopa kärkiautojakin.

Yleisesti ottaen Williamsin autot olivat muutenkin vakava uhka muille huipputalleille ja lopulta muuten hyvässä vauhdissa oikeastaan läpi kauden. Keke Rosberg olisi kahden voittamansa kilpailun lisäksi voinut voittaa ilman muuta paalupaikkakilpailunsa Paul Ricardissa ja Silverstonessa ja lisäksi oli voittaa 2-3 kilpailua ja ehkä suurimmillaan 5 muutakin kilpailua kaudella.

Näistä muista mahdollisista voitoista ja nimenomaan menetetyistä voitoista selvin olisi ollut Kyalamin kilpailun voitto. Rosberg oli yleensäkin toiseksi eniten johtanein kuljettaja vuonna 1985 ja kaikkiaan ainoa kuljettaja joka piti reaalivauhdissa tai muutenkin halutessaan jopa Ayrton Sennankin kurissa.

Senna vuorostaan oli kauden 1985 ilmiönä noussut nopeimmaksi kuljettajaksi puhtaassa reaalivauhdissa mitaten. Nigel Mansellilla kesti jopa hieman vielä Rosbergia kauemmin nousta todellisen selvään voittovauhdin ilmiöön mukaan. Mansell tosin olisi voinut etenkin Monzasta eteenpäin voinut voittaa vaikka kaikki loppukauden kilpailut.''

Jatkuu vielä seuraavassa viestissä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14671
Tähän vielä viime viestien päätös ellen nyt sitten välttämättä kertoisi vielä jotakin Williams-tallin muista vanhemmista kausista ajalta ennen suurempaa menestystä tai joitakin muita mielenkiintoisiksi liitettyjä asioita, tarinoista tai kertomuksia:

Williamsin kausi 1985 Osa 2

''Williams hyötyi Mansellin rautaisesta päättäväisyydestä, taistelutaidosta ja ilmiömäisestä nopeudesta. Vaikka toki britin ja suomalaisen kuljettajan välit vaihtelivat talvikauden jäisestä aina kauden lopun ja etenkin Adelaiden lämpimän halailun tasolle niin keskimäärin he tulivat toimeen. Adelaiden jälkeen Mansell tuntui olevan jokseenkin surullisen masentuneen oloinen Rosbergin tallista lähdön jälkeen.

Mansell oli loppuvuodesta 1985 varsinkin ja jopa joskus jo ennen sitäkin enemmän kuin haaste suomalaiselle ja Keke vuorostaan ajoi haasteeseen vastaten ilman muuta parhaimman ajovuotensa sitten vuoden 1982 ja ehkäpä jopa oikeasti uransa parhaimman vuoden huolimatta siitä, että mestaruutta ei hänelle tullut.

Alkukaudesta FW10 ei ollut niin hyvä kuin mitä sittemmin oli. Keke kärsi keskeytyksistä osin peräänantamattomuudestaan johtuen ja osin huonosta onnesta johtuen. Nigel vuorostaan yksinkertaisesti ajoi Williams-tallin ja oman asenteensa mukaan vain jäännöspisteitäkin tallille koska talli kaipasi pisteitä missä muodossa tahansa. Talli tarvitsi ajokilometrejä ja Mansell toi niitä maaliin pääsemisen varmistavalla säästöajolla.

Vuosi 1985 oli kokonaisuutena ensimmäinen todella hieno vuosi sitten vuoden 1982 tallille vuosien 1983-1984 kaltaisten vaikeiden välivuosien jälkeen. Aivan vuoden lopussa McLarenin asema lajin dominoivana tallina tuntui olevan ohi. Williamsin sanottiin olleen Adelaidessa ylivoimaisesti nopein talli ja vuodeksi 1986 Williams vaikutti selvästi maailmanmestariluokan tallilta.

Keke Rosbergin poistuminen tallin vahvuudesta McLarenille tultiin korvaamaan Nelson Piquetilla jonka Mansell toivotti ainakin talliin tervetulleeksi ja ivallisesti jopa suhteessa paremmin kuin miten Rosberg oli toivottanut Mansellin.

Piquetin tiedettiin osaavan voittavan maailmanmestaruuksia ja Mansell vuorostaan oli Brands Hatchissa todistanut osaavansa voittaa kilpailuja ja vuodeksi 1986 hänen odotetaan todella nousevan huippuluokan kuljettajaksi ja jopa maailmanmestariksi mikäli kaikki osuu hänen kohdallaan oikein.

Williams saavutti valmistajien kolmannen paikan myötä 2,2 miljoonaa dollaria TV-rahaa.''
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4140
@CCMK Kiitos paljon. Erittäin mielenkiintoista pohdiskelua 1980-luvun Williams-tiimistä ja Keke Rosbergista.

Itse tykkäsin näistä nostalgian nälkäisenä. 👍😊
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14671
@CCMK Kiitos paljon. Erittäin mielenkiintoista pohdiskelua 1980-luvun Williams-tiimistä ja Keke Rosbergista.

Itse tykkäsin näistä nostalgian nälkäisenä. 👍😊
Kiitos!

Pitää kirjoittaa tai katsoa vielä, että löytyisikö näitä juttuja lisää muuten vain Williamsilta.

Uudelleenjulkaisuina ja toki mikä ettei myöhemmin mikäli aikaa järjestyy niin uusina kirjoituksina.

On toki muistakin talleista puhuen näitä muistelmia kertynyt tai tiivistyksiä jotka varmaankin joidenkin kohdalla pitänee laittaa osiksi kun ne osin ovat hyvin laajoja niin jatkossa.

Kun alkujaan piti tuo vuosi 1982 ja vuosi 1983 Williamsin muistelun osalta laittaa osiin, mutta innostuneena sitten unohdin tehdä niin.

No näitä sattuu.
 
Ylös