Millaiselta Williams-tallin tilanne oikein näytti vuonna 1982?
Tässäpä kerrontaa joka on toki kerrottu aiemmin toisessa toikissa:
''Vuodesta 1982 tuli Willamsille todellinen jättipotti loppupelissä vaikka kauden alussa toivoa ei näyttänyt olevan näköpiirissä pahimpina päivinä. Perättäiset merkkimestaruudet vuosina 1980 ja 1981 eivät näyttäneet saavan jatkoa kaudelle 1982. Etenkin kun Alan Jones meni eläkkeelle ja Carlos Reutemann saatiin vain vaivoin mukaan. Lopulta toiseksi kuskiksi saatiin suomalaisten riemuksi Keke Rosberg.
Siinä vaiheessa mestaruuteen vain harva uskoi Keken itsensä lisäksi. Tallinkin mukaan epätoivo oli korkeimmillaan Long Beachin alla kun Prost näytti pyyhkivän muilla lattiaa ja Reutemann lopetti uransa. Kekekin kävi kuumana Renaultille ja Balestrelle. Kotiin meneminenkin tuntui suutuspäissään lausuttuna kovin houkuttelevalta ajatukselta.
Mario Andretti palasi lajiin, mutta vain yhden kisan ajaksi kun Frankin kukkaro pysyi tiukkana Andrettin summille. Sitä taustaa vasten Frank Williams ja Patrick Head voi hyvällä syyllä kehua kautta hyväksi huonoimmassakin tapauksessa. Toiseksi kuljettajaksi Zolderissa tullut Derek Daly vaikutti hyvältä valinnalta ja vielä kyseisen kilpailun ja Monacon aikaan ongelmia ei näyttänyt olevan. Detroit oli vaisu Dalylla ja Montrealissa taas vauhtia vielä piisasi.
Sen jälkeen otteet alkoivat huononemaan vaikka talli mokasi kyllä Dalyn suhteen ainakin Brandsissa ja Paul Ricardilla hänen kisansa. Keke Rosbergista tuli lopulta koko tallille pelastaja ja uusi suosikkipoika vaikka niin ei ollut tarkoitus käydä aivan alkuperäisessä käsikirjoituksessa.
Yksinkertaisesti alusta lähtien kaikki alkoi sujua kuin tanssi ja vaikka huonojakin kisoja ja Keken sanoin niitä saakelin puupäitäkin mahtui estelemään väleihin niin silti Keke ajoi mukavan ketterällä ja kauniilla FW08:lla ja sen edeltäjällä FW07D:lla hyviä tuloksia.
Autossa oli erittäin harvoin teknisiä vikoja ja sen takia kaikki lajia vähemmänkin seuraavat ihmettelivät, että miten ne Keken keskeytykset noin vain loppuivat?
Sen myötä ja kauden huipentuessa Las Vegasissa suomalaisjuhliin voidaan vain kuvitella, että millainen kausi olisi tallissa ollut jos Kekeä ei olisi ollut pelastamassa tallin ajoja.
Toki Daly olisi voinut vähän parempaa jälkeä saada aikaiseksi kun sai ja tallin kuljettajien suhteista voisi kiistellä ainakin Vihreän Saaren asukkaana loputtomiin. Totuus kuitenkin oli se, että loppupelissä Daly ei saanut kuin pari pistettä enemmän kuin eläkkeelle pikavauhtia lähtenyt Reutemann ja kaikkea ei voinut laittaa vain teknisten ongelmien piikkiin. Lisäksi tallin ja Keken arvostelu ei tuonut Dalylle ystäviä varikolla.
Toki Dalya itseäänkin talli puolusti ainakin Alboreton riehumiselta Zandvoortissa. Loppupelissä Dalyn tilalla olisi voinut olla Derek Warwick, Nigel Mansell tai vaikka Brian Henton ajamassa sitä. Jokaisella näistä kolmesta kaverista ehkä Hentonia lukuunottamatta pienellä varauksella olisi ollut takuulla vauhtia parempiinkin suorituksiin.
Williamsin budjetti oli lopulta vain marginaallisesti suurempi kuin Lotusilla ja Kekeä harmitti lähinnä vain se kauden lopussa, että hän oli myynyt itsensä liian halvalla tallille. Sopimus kun oli tehty reippaasti ennen mestaruuden ratkeamista ja vielä osin pohjautuen Fittipaldin ajan sopimusten pohjalle.
Tärkeintä oli kuitenkin se, että Kekestä tuli maailmanmestari. Frank Williams oli kuitenkin realistinen sanomalla mestaruuden johtuvan siitä, että yksi ajaja kuoli ja toinen loukkaantui. Lisäksi myös turbot olivat hänen mukaansa aivan liian epäluotettavia.
Neljännestä sijasta Frank Williams sai tililleen 1,050 miljoonaa dollaria TV-rahaa. Kun uteliaat kotimaan toimittajat kysyivät varsinaista tiimimestaruuden palkintopokaalin arvoa niin Frank vitsaili sen kenties olevan vain 50 dollaria.
Todellisuudessa palkintopokaalin arvo oli noin 50 000 dollaria.''