Vuodeksi 1983 Brabhamilla olikin viimeinen suurempi todellinen mestaruuskausi ja siinäkin oli haasteensa, mutta lopulta se onnistui mestaruuden saamaan itselleen kuljettajapuolella.
Tässä siitä asiaa lyhyemmässä muodossa ensimmäiseltä osaltaan alun perin toiseen toikkiin kirjoitettuna sellaisenaan:
Bernien Porukan Kausi 1983 Osa 1
''Brabhamille vain toinen kausi BMW:n turbomoottoreilla toi sille mestaruuden ja Stappert onnistui ennustamaan oikein jo kauden alussa maailmanmestarin nimen eli Nelson Piquet voittaisi mestaruuden. Näin kävikin. Brabham vei mestaruuden pelottavan Renaultin nenän edestä. Tallien puolella Brabham ei pystynyt harmittavasti saamaan mestaruutta Ferrarilta tai Renaultilta ja se syyn taustalla tuntui olevan Bernie Ecclestonen mukaan Riccardo Patrese.
Tallin osalta siihen liitettiin kauden 1983 paljon ikäviä piirteitä aina tallimääräyksistä ja Piquetin suosimisesta aina Kyalamin rakettipolttoainekohuun joka oli johtaa tallin kannalta tuhoudellisiin seurauksiin. Toisaalta talli tuki lähtökohtaisesti aina molempia kuljettajiaan mutta Bernien sanojen merkitys tunnetusti tiedetään.
Formula 1 on tunnetusti kovaa bisnestä ja samoin myös kuljettajien intressit asettuvat aina mielenkiintoiseti samaan vaakakuppiin tallin intressejä vasten. Brabhamille se tarkoitti sitä, että vaikka talli olisi pelannut reilua peliä ja tukenutkin kaudella 1983 molempia kuljettajia tasa-arvoisesti niin ainakin Bernien realiteetin mukaan se olisi jälkikäteen tarkoittanut mestaruuden luovutusta Renaultille tai Ferrarille.
Siten jo kolmannen kilpailun eli Paul Ricardin jälkeen tehtiin niin, että Nelson Piquetin koriin laitetaan kaikki omenat ja Patresen oli siirryttävä taustalle keskimäärin tukemaan Piquetiä mestaruuskamppailussa. Ainoastaan Imolassa ja Monzassa Piquet oli alistettu lähtökohtaisesti tallimääräyksiin Patresen eduksi paitsi tilanteessa jossa Prost uhkasi Piquetin MM-johtoa tai taistelua. Mitä pitemmälle kausi eteni niin sitä enemmän huomaamattomaksi tai tallimääräysten alle Patrese joutui. Etenkin kun keskeytys seurasi toinen toisensa perään ja tallikaveri taisteli mestaruudesta.
Joka tapauksessa ennen kautta talli kärsi paljon maaefektin poistoa ja uuden auton suunnittelu ja valmiiksi saaminen tuntuivat myöhästyvän. Samalla Bernie pelkäsi Gordon Murrayn mukaan lähes hysteerisesti sitä, että lähes kaikki tallit käyttäisivät kaudella 1983 välitankkauksia jo saman tien ja heidän pelinsä olisi siten hävitty hänen mielestä. Lopulta vain Williams käytti kauden avauksessa Rio de Janeirossa ja muutkin tallit heräsivät vasta vähitellen kauden aikana käyttämään niitä. Murrayn suunnittelema BT52 oli ruudukon näyttävin ajokki monien fanien mielestä sen yksinkertaistetun virtaviivaisuuden takia ja se oli vain 11 päivää vanha ja lähes testaamaton sen voittaessa Riossa Piquetin ansiosta.
Talli ei kuitenkaan jäänyt laakereilleen lepäilemään tai pöyhkeilemään toisin kuin Ferrari ja Renault menestystensä parhaina päivinä vaan suoritti edelleen kuumeisia laskelmia. Erityisen paha puute BT52:ssa oli uuden turbopolven myötä myöhemmin kaudella myös polttoaineen puute liian pienen tankin takia. Piquet ja Patrese joutuivat lukuisia kertoja säästämään kilpailujen lopussa polttoainetta päästäkseen maaliin asti. Detroitissa tosin Piquet oli voittamassa kilpailua radan vähäisen bensankulutuksen takia ennen rengasrikkoa.
Murray kehitteli välitankkauksen uudelleentulon isänä jatkuvasti myös muitakin tankkausideoita ja kilpailuissa nähtiin myös kahden kolmanneksen ja kolmen neljänneksen taktiikoita ja jopa neljän viidenneksen taktiikkaa välitankkausmielessä testattiin. Se tosin hylättiin kilpailukyvyttömänä. Keskimäärin Brabham kuitenkin lähti aina puolella tankilla kilpailuun kauden 1983 aikana. Kauden puolivälissä Silverstonessa Ferrari 126C3 ja Renault RE40 hallitsivat kisoja tai tuntuivat hallitsevan lähtökohtaisesti. BT52B:n päädyttiin koska aikaa kokonaan uuden auton rakentamiseen ei ollut. Turbomoottorin sukupolvenvaihdoksen yhteydessä myös bensatankki saatiin viimein riittävän kokoiseksi ja se ainakin pääpiirteissään, mutta ei kuitenkaan aivan kokonaan ratkaissut BMW:n hulppeaa bensankulutusta kauden kisoissa. Maaliin sentään alkoi päästä tosin ilman turhaa säästöajoa.
Silverstonen aikaan Ferrari ja Renault olivat näennäisesti parhaimmat tallit ja mestaruuden piti mennä niille, mutta aina Brabham kaivoi uskomattomasti lisää reservistä potkua koneeseen ja loppukaudella Brabham oli jo kaikin mittapuin sanottuna paras talli radalla. BMW ja koko sen moottoriosasto ansaitsee ehdottomat kiitokset. Se ei ollut yhtä luodinkestävä kuin Ferrarin V6-moottori kaudella 1983 tai tietyin ehdoin kauteen 1982 verrattuna mutta ennen kaikkea suoraan tuotannon ykköstuotteena valmistetut koneet kestivät myös ahtimineen enemmän voimaa, tehoa ja kuumuutta aiempiin malleihin verrattuna.''
Jatkuu toisessa osassa.