Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4231
Törmäsin tällaiseen kirjoitukseen somessa.

Kirjoittaja on erittäin analyyttinen, ja tuntuu tietävän asioista.

Kovasti tuntuu myös paneutuneen Kimi Räikkösen ajotyyliin, ja antaa arvionsa, miksi Kimi oli parhaimmillaan niin loistava. Tarvitsi siihen kuitenkin oikean auton.

Kirjoittaja arvelee myös, että Kimi Räikkönen olisi saattanut jopa voittaa Lotuksella maailmanmestaruuden, jos rengassääntöä ei olisi muutettu Silverstonen jälkeen.

Mikä on oma arviosi siitä, että jos rengassääntöä ei oltaisi muutettu, miten olisi MM-taistelussa tuolloin käynyt?

https://www.reddit.com/r/KimiRaikkonen/comments/nqf646

https://www.reddit.com/r/KimiRaikkonen/comments/nr74s7
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13777
Kimin voitto Abu Dhabissa palautti myös Lotuksen nimen ykköseksi ja GP-voittajaksi sitten Detroitin 1987.
Vaikka kyseessä ei olekaan sama alkuperäinen Team Lotus, niin monissa tilastoissa Kimi Räikkösen ottamat voitot lasketaan mukaan niihin tilastoihin, joissa on mukana alkuperäinen Lotus.
Olisi jokatapauksessa eri ihmiset tallissa, kuin vuosikymmeniä sitten... Arvostan 2010-11 vihreitä, ja 2012-> niitä mustia autoja Lotuksina, mitä virallisesti olivat.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4231
Laitetaan pieni kysymys tulille.🔥

Nyt, kun Pereziä on paljon parjattu, niin tälläinen. Eli milloin Verstappen kutsui Pereziä kesken kilpailun legendaksi, ja mikä oli syynä?

Ja mitäpä muuten arvelet, kumpi voittaa valmistajien tittelin tänä vuonna, McLaren vaiko Ferrari? Entäpä kuskien hopeatilan?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9639
Sijainti
Helsinki
Laitetaan pieni kysymys tulille.🔥

Nyt, kun Pereziä on paljon parjattu, niin tälläinen. Eli milloin Verstappen kutsui Pereziä kesken kilpailun legendaksi, ja mikä oli syynä?

Ja mitäpä muuten arvelet, kumpi voittaa valmistajien tittelin tänä vuonna, McLaren vaiko Ferrari? Entäpä kuskien hopeatilan?
2021 finaalin ensimmäisen 20 kierroksen aikana Checo kävi kärkikamppailua Hamiltonin kanssa, mikä auttoi Maxia eron kuromisessa.
Tämä näkyy myös kisakoosteessa.

Kysymykset ovat tupa-uunoja varten, tee oikeasti vaikeita kysymyksiä.
 
Viimeksi muokattu:

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4621
Sijainti
Kokkola
Pistetäänpä pieni keskustelu pystyyn, aiheena Jacques Villeneuve. Mikä meni vikaan? Googlasin että kuinka monta nimeä on, jotka ovat voittaneet sekä F1:n että CART/Indycarin mestaruuden, ja JV:n lisäksi löytyi vain 3 muuta nimeä. Mikä meni ykkösissä vikaan mestaruuden jälkeen? 1998 oli vielä kohtuullisia yksittäisiä kisoja, vaikka sen kauden Williams ei ollut läheskään sinivalkoisten/sinikeltaisten veroinen vauhdiltaan. Enemmän tai vähemmän tuntuisi BAR-kuvioon menneen koko F1-ura pilalle? 1999 BAR tuli kovalla itseluottamuksella kehiin, suoranaisella uholla. Mutta 1999 saldo pyöreät nolla pistettä. Esimerkiksi vaikka koko tiimin piti olla nimenomaan Villeneuven ympärille rakennettu, niin ensimmäisen tuloksenkin sai vasta Belgian kilpailussa, ja parhaan yksittäisenkin tuloksen sai Zontan tuuraajana ollut Mika Salo. Villeneuvenkin tulokset toki parani myöhemmillä BAR-kausilla, mutta sen jälkeen käyrä tuntuu osoittaneen tasaisen tappavasti laskusuuntaan loppuun asti.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
958
Pistetäänpä pieni keskustelu pystyyn, aiheena Jacques Villeneuve. Mikä meni vikaan? Googlasin että kuinka monta nimeä on, jotka ovat voittaneet sekä F1:n että CART/Indycarin mestaruuden, ja JV:n lisäksi löytyi vain 3 muuta nimeä. Mikä meni ykkösissä vikaan mestaruuden jälkeen? 1998 oli vielä kohtuullisia yksittäisiä kisoja, vaikka sen kauden Williams ei ollut läheskään sinivalkoisten/sinikeltaisten veroinen vauhdiltaan. Enemmän tai vähemmän tuntuisi BAR-kuvioon menneen koko F1-ura pilalle? 1999 BAR tuli kovalla itseluottamuksella kehiin, suoranaisella uholla. Mutta 1999 saldo pyöreät nolla pistettä. Esimerkiksi vaikka koko tiimin piti olla nimenomaan Villeneuven ympärille rakennettu, niin ensimmäisen tuloksenkin sai vasta Belgian kilpailussa, ja parhaan yksittäisenkin tuloksen sai Zontan tuuraajana ollut Mika Salo. Villeneuvenkin tulokset toki parani myöhemmillä BAR-kausilla, mutta sen jälkeen käyrä tuntuu osoittaneen tasaisen tappavasti laskusuuntaan loppuun asti.
No nopeesti ajateltuna vois sanoo et BAR-siirto oli se pahin virhe..Villeneuvea huhuiltiin kai Mäcille ainakin..
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1459
Pistetäänpä pieni keskustelu pystyyn, aiheena Jacques Villeneuve. Mikä meni vikaan? Googlasin että kuinka monta nimeä on, jotka ovat voittaneet sekä F1:n että CART/Indycarin mestaruuden, ja JV:n lisäksi löytyi vain 3 muuta nimeä. Mikä meni ykkösissä vikaan mestaruuden jälkeen? 1998 oli vielä kohtuullisia yksittäisiä kisoja, vaikka sen kauden Williams ei ollut läheskään sinivalkoisten/sinikeltaisten veroinen vauhdiltaan. Enemmän tai vähemmän tuntuisi BAR-kuvioon menneen koko F1-ura pilalle? 1999 BAR tuli kovalla itseluottamuksella kehiin, suoranaisella uholla. Mutta 1999 saldo pyöreät nolla pistettä. Esimerkiksi vaikka koko tiimin piti olla nimenomaan Villeneuven ympärille rakennettu, niin ensimmäisen tuloksenkin sai vasta Belgian kilpailussa, ja parhaan yksittäisenkin tuloksen sai Zontan tuuraajana ollut Mika Salo. Villeneuvenkin tulokset toki parani myöhemmillä BAR-kausilla, mutta sen jälkeen käyrä tuntuu osoittaneen tasaisen tappavasti laskusuuntaan loppuun asti.
Villeneuvella oli hyvin vauhtia vuoden 1999 BAR:illa. Kahdeksan kertaan aika-ajoissa kymmenen sakkiin, mutta BAR ei oikein kestänyt täyttä kilpailumittaa. Sittemmin ura hiipui. Luulen, että motivaatio ja sitoutuminen alkoi laskea, kun huomasi että BAR:illa touhu on räpeltämistä. Sitten alkoi tulla uusia nuoria lahjakkuuksia lajin pariin ja aika ajoi ohi.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
765
Googlasin että kuinka monta nimeä on, jotka ovat voittaneet sekä F1:n että CART/Indycarin mestaruuden, ja JV:n lisäksi löytyi vain 3 muuta nimeä. Mikä meni ykkösissä vikaan mestaruuden jälkeen?
Keitä nämä ovat? Andretti, Fittipaldi ja Mansell ilmeisesti. Kaikki kolme omassa rankingissa Villeneuven yläpuolella.

Debyytti kaudella 1996 oli kova. Heti alusta asti pystyi vastaamaan Hillin vauhtiin. 1997 dominoi Frenzeniä ja 1998 vielä hyviä tuloksia. Kuten aiemmissa viesteissä on todettu, BAR:lle siirtyminen pettymyksineen tukahdutti intohimon liekin.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6203
Gilles Villeneuven ura on ennen minun aikaani enkä ole tarkemmin siihen tutustunut, mutta olen monesti pohtinut sitä, onko hänen myyttinsä lähtenyt siitä ennenaikaisesta kuolemasta, kuten niin monella kuljettajalla. Fanit rakastavat sitä mitä jos -tarinoita.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
958
Gilles Villeneuven ura on ennen minun aikaani enkä ole tarkemmin siihen tutustunut, mutta olen monesti pohtinut sitä, onko hänen myyttinsä lähtenyt siitä ennenaikaisesta kuolemasta, kuten niin monella kuljettajalla. Fanit rakastavat sitä mitä jos -tarinoita.
Jos se ois pysyny elossa,niin tuskin Keke olis voittanu mestaruutta 1982..
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
958
Ööö tarkemmin ottaen Ranskan Didier Pironi ois vieny tittelin mikäli ei olis loukkaantunu..

Pironille tuli lopullinen noutaja 1987,kun mies harrasti avomeri-sarjaa..
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4231
Pistetäänpä pieni keskustelu pystyyn, aiheena Jacques Villeneuve. Mikä meni vikaan? Googlasin että kuinka monta nimeä on, jotka ovat voittaneet sekä F1:n että CART/Indycarin mestaruuden, ja JV:n lisäksi löytyi vain 3 muuta nimeä. Mikä meni ykkösissä vikaan mestaruuden jälkeen? 1998 oli vielä kohtuullisia yksittäisiä kisoja, vaikka sen kauden Williams ei ollut läheskään sinivalkoisten/sinikeltaisten veroinen vauhdiltaan. Enemmän tai vähemmän tuntuisi BAR-kuvioon menneen koko F1-ura pilalle? 1999 BAR tuli kovalla itseluottamuksella kehiin, suoranaisella uholla. Mutta 1999 saldo pyöreät nolla pistettä. Esimerkiksi vaikka koko tiimin piti olla nimenomaan Villeneuven ympärille rakennettu, niin ensimmäisen tuloksenkin sai vasta Belgian kilpailussa, ja parhaan yksittäisenkin tuloksen sai Zontan tuuraajana ollut Mika Salo. Villeneuvenkin tulokset toki parani myöhemmillä BAR-kausilla, mutta sen jälkeen käyrä tuntuu osoittaneen tasaisen tappavasti laskusuuntaan loppuun asti.
Jacques Villeneuve oli parhaimmillaan erittäin nopea, mutta joitakin puutteita miehellä oli kuljettajana.

Lähinnä sadekelin taidot olivat alkuun olemattomat, toki nekin kehittyivät vuosien saatossa. Ei kuitenkaan mitenkään mestarillisiksi.

Muistan hyvin kauden 1997, jolloin Jacques Villeneuve ja Michael Schumacher taistelivat maailmanmestaruudesta. Williams oli paljon Ferraria edellä autona teknisellä puolella.

Mutta vaikeissa olosuhteissa Villeneuve oli heikko, kuten Monacossa ja Spassa. Nämä kummatkin kisat voitti Schumacher ylivoimaisesti Williamsia heikommalla autolla.

Tuohon aikaan olin Schumacher-fani. Sellaisena 10-vuotiaana ajattelin, että Villeneuve voitti kisoja vain ylivoimaisella autolla, Schumacher taidolla.

No ei se tietenkään ihan noin ollut, olihan Villeneuve myös hyvä kuljettaja. Mutta huomaan edelleen tätä kirjoittaessani, että harmittaa Schumacherin tittelin menetys vuodelle 1997😀 jostain alitajunnasta kumpuaa tunteet.

Villeneuve ei kuitenkaan Williams-vuosien jälkeen ollut enää samassa vedossa. Toki BAR-autolla oli välillä hyvässä vauhdissa kausina 1999 ja 2000 suhteessa auton suorituskykyyn, mutta Olivier Panisin tullessa tiimikaveriksi kausiksi 2001-2002 ei Villeneuve mitenkään erottunut tästä.

Panis ja Villeneuve olivat hyvin tasavahva kaksikko.

Sen jälkeen Villeneuve hävisi Jenson Buttonille, Fernando Alonsolle, Felipe Massalle ja Nick Heidfeldille.

Villeneuve oli parhaimmillaan nopea, mutta kuljettajana ei missään vaiheessa ollut mielestäni saman sukupolven kuljettajista Schumacherin tai Häkkisen veroinen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4231
Abu Dhabissa on suomalaisista Räikkösen lisäksi voittanut myös Valtteri Bottas. Tämä tapahtui vuonna 2017, joka oli Bottaksen ensimmäinen vuosi Mercedeksellä.

Kilpailu oli Bottakselta erinomainen, sillä hän voitti Lewis Hamiltonin ajamalla.


3500.jpg

Vielä vain kymmenen vuotta sitten Williams oli oikeasti huipputiimi, joka oli säännöllisesti podiumilla.

Abu Dhabissa kaudella 2014 Williams saavutti tupla-podiumin, kun Massa oli toinen ja Bottas kolmas.MV5BNmZhNTUyZmUtYzIzMy00MGRhLTlkNGEtN2Q2OTYzYzkwZTE5XkEyXkFqcGc@._V1_.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4231
Jacques Villeneuve ja Mika Salo tulivat keskenään hyvin toimeen.

Muun muassa moottorikelkkailivat keskenään. Tästä Frank Williams ei pitänyt.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/villi-reissu-mika-salon-kanssa-sai-frank-williamsin-tulistumaan-han-soimasi-etta-jos-en-voita-mestaruutta-se-on-sitten-mikan-vika/7563350

Myös tiimikavereina ehtivät ajaa muutaman kilpailun Zontan loukkaannuttua Interlagosissa 1999.

Salo pärjäsi Villeneuvea vastaan varsin hyvin, kuten tilastot osoittavat. Salo ajoi tiimin parhaat kisasuoritukset tuolla kaudella.

https://www.statsf1.com/en/jacques-villeneuve/coequipier-detail-mika-salo.aspx
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4621
Sijainti
Kokkola
Dieselmoottori kun mainitsi Panisin, on todettava, että vähän vahinko kun miestä ei päässyt näkemään todellisessa huippuautossa. 2000 oli lähellä, että olisi ajanut McLarenia Barcelonassa ellen ihan väärin muista. Liittyi siihen Coulthardin lento-onnettomuuteen jossa melkein kuoli. Coulthard kuitenkin ajoi Barcelonassakin.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1459

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4231
Dieselmoottori kun mainitsi Panisin, on todettava, että vähän vahinko kun miestä ei päässyt näkemään todellisessa huippuautossa. 2000 oli lähellä, että olisi ajanut McLarenia Barcelonassa ellen ihan väärin muista. Liittyi siihen Coulthardin lento-onnettomuuteen jossa melkein kuoli. Coulthard kuitenkin ajoi Barcelonassakin.
Panis kyllä aliarvostettu, ja olisi ansainnut ajaa huipputiimissä. Erittäin nopea vaikeissa olosuhteissa, ja suorastaan lensi Prost-autolla kaudella 1997 ennen Montrealin onnettomuutta.

Podiumit Barcelonassa ja Interlagosissa. Ja jopa voitto olisi voinut tulla Buenos Airesissa ilman teknistä vikaa.

Hyvin mies ajoi myöhemmin myös Villeneuvea ja Trullia vastaan. Ihan tasapäinen Villeneuven kanssa oli.


https://www.motorsportmagazine.com/articles/single-seaters/f1/olivier-panis-how-fate-derailed-french-f1-heros-blossoming-career/


Monacon voitto kaudella 1996 oli kuitenkin legendaarinen.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4231
Jos se ois pysyny elossa,niin tuskin Keke olis voittanu mestaruutta 1982..
Gilles oli poikaansa Jacquesia parempi kuljettaja, ja olisi toki ansainnut mestaruuden urallaan.

Mutta olisiko se sitten tullut vuonna 1982 ilman ikävää kolariaan Zolderissa, niin ei ole sanottua. Mahdollisesti toki, mutta ei voi sanoa varmaksi.

Nimittäin kyllä Keke pystyi Gillesille ihan ajamalla antamaan kunnon vastuksen kauden 1982 alkupuoliskon aikana.

Ei ollut Keke mikään heittopussi, vaan taidokas kilpailija.

 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
958
Gilles oli poikaansa Jacquesia parempi kuljettaja, ja olisi toki ansainnut mestaruuden urallaan.

Mutta olisiko se sitten tullut vuonna 1982 ilman ikävää kolariaan Zolderissa, niin ei ole sanottua. Mahdollisesti toki, mutta ei voi sanoa varmaksi.

Nimittäin kyllä Keke pystyi Gillesille ihan ajamalla antamaan kunnon vastuksen kauden 1982 alkupuoliskon aikana.

Ei ollut Keke mikään heittopussi, vaan taidokas kilpailija.

Katoin MM 82-tilastot ja tulin iteki siihen päätökseen et Keke pärjäs Gillesille hyvin,Pironi sensijaan oli paha vastustaja kunnes loukkaantui..
 
Ylös