Formula 1-kausi 1983 muistetaan brasilialaisen Nelson Piquetin toisesta maailmanmestaruudesta.
Ferrari puolestaan voitti valmistajien maailmanmestaruuden tÀysin ranskalaisella kuljettaja-kaksikolla; Patrick Tambay ja Rene Arnoux oli kaksikko tuolloin.
Seuraavan kerran Ferrari olisi valmistajien maailmanmestari vasta kaudella 1999, jolloin myös suomalainen Mika Salo ajaisi tiimissÀ.
Keke Rosberg oli myös kaudella hyvÀssÀ vauhdissa, hÀn ajoi Monacon GP:n voittoon nÀyttÀvÀllÀ ajolla.
MitÀ sinÀ haluaisit nostaa esille kaudesta 1983?
Alla F1-kauden 1983 season review

:
NÀytÀ liitetiedosto 5761
TÀllÀ kaudella oli arvoisensa asema F1-muistojen suhteen ja ennen kaikkea tÀmÀ oli suomalaistenkin muun suuren herÀÀmisen aika lajiin tavallaan.
Toki edessÀ oli myös ainakin sen 11 vuoden ajaksi silloisesti puhuen 'F1-kansalla' melkoisenkin kiviset oppivuodet vÀlillÀ Keke Rosbergin mukaan ennen sitten Keken toteamusta vuoden 1994 paikkeilla tuosta viimein suomalaisten tulosta kuin F1-kansaksi!
Itse kaudesta muuten lyhyemmin:
- Williams-talli aloitti hyvin, mutta yllÀttÀvÀnkin ÀkkiÀ suhtautui verraten alentuvasti ja vÀhÀn turhankin nopeasti kuin luovuttaen mestaruuden suhteen mikÀ sitten sieppasi kovasti Keke Rosbergia
- Etenkin kun erÀÀssÀ vaiheessa niin Keke kuin Williams-talli itse olisivat johtaneet omien osa-alueidensa MM-kilpaa ilman hylkÀyksiÀ ja muita ongelmatilanteita!
- TÀmÀ siis tietenkin loistavalla alkuvuodella 1983 tai viimeistÀÀn vuoden 1983 puolivÀliin mennessÀ
- Turbotalleilla oli suorasuihkutuskohunsa mistÀ sitten juttua riitti ja mitÀ Williams-talli tai etenkÀÀn Tyrrell-talli eivÀt voineet sulattaa
- Tyrrell-talli ja etenkin Ken Tyrrell valituksineen ÀrsyttivÀt niin paljon lajituomareita tuolloin, ettÀ juuri tÀstÀkin syystÀ vuodeksi 1984 ei lajituomareilla Balestren sanalla tai ilman ollut juuri mitÀÀn myötÀtuntoa enÀÀ herra Tyrrelille sitten siinÀ kohussa eli vesitankkikohussa tai oletetussa muussa vÀlitankkauskohussa!
- Viimein turbo tuli Kekelle odottelun jÀlkeen, mutta ongelmana tietysti oli tuolloinkin salakavalan aliohjaava automalli lopulta lopullisen huonoksi jÀÀneenÀ kroonisena ratkaisemattomana tyyppivikana
- Kuitenkin loistava kauden loppu hÀmÀsi jo silloin liikaa kuten myös vuosi 1984 sitten alultaan myös niin kovin samalla automallilla edelleen
- TÀssÀkin vuodessa korostui muun muassa ristikudosrenkaiden ja vyörenkaiden ero kuten myös siiveke-erot suhteessa auton painovoimaan vÀhÀn samalla tapaa kuin, ettÀ oliko autoissa nk. MaaefektiÀ vai ei!
- Maaefekti tosiaan kiellettiin ja se teki autoista ihan kauden alussa ajatellen etenkin testikaudella ylivoimaisesti hitaimmat F1-autot lajiin sitten vuoden 1977!
- Sittemmin vauhti parani ennen pitkÀÀ kovaa vauhtia ja aivan vuoden 1983 lopussa oltiin jo vuoden 1982 autojen tasolla ellei jopa vÀhÀn nopeampia tai enÀÀ enintÀÀn todella vÀhÀn hitaampia!
- Rosbergille jÀi viimeinen Ford-Cosworthin DFV-moottorimallin voitto kun Michele Alboreton lÀhinnÀ Nelson Piquetin vaikeuksien takia ottama Detroitin voittokisan moottorimalli olikin jo saman yhteistyökaksikon DFY.
- Jonathan Palmer sai viimein F1-debyyttinsÀ Williamsilla mikÀ oli lopulta kieltÀmÀttÀ laiha lohtu ja osin erittÀinkin harmittavan typerÀ veto Frank Williamsilta ja Patrick Headilta jÀttÀÀ kÀyttÀmÀttÀ Palmerin potentiaalia vuosina 1981-1982 vaikkapa edes MM-kilvan pisteiden kannalta vÀhÀn useamminkin kolmannessa autossa kun kerran sellaiset olivat vielÀ sallittuja
- Palmerin osalta tietysti puhuen hieman ihmeteltÀvÀÀ oli aina myös olla hÀntÀ kÀyttÀmÀttÀ esimerkiksi vuoden 1982 Carlos Reutemannin lopettamiskohun aikaan ja antaa myöhemminkin paikat niin Derek Dalylle hyvin ehdokaslistan loppupÀÀssÀ ilman kokemusta ihan huipputallista ja Jacques Laffitelle vÀhÀn vanhempien ansioiden mukaan kun Palmer oli tuolloin vielÀ itse koko tallin testikuljettaja!
- KekellÀ tosiaan oli terveys koetuksella kisavuoden aikana, mutta vika ei lopulta ollut maksassa vaan munuaisissa ja siten Keke sai kauden pÀÀtteeksi lÀÀkÀreiltÀ tÀyden kuuden viikon levon minkÀ aikana tietysti vÀistyvÀllÀ Palmerilla ja vuodeksi 1984 Williams-testaajaksi vÀhÀn yllÀttÀen nousseella Mike ThackwellillÀ oli ainakin urakkaa ja lupaa saada itsekin testejÀ ajaa!
- Ihme oli, ettÀ vÀliin ei kisoja jÀÀnyt
- Piquetille tÀmÀ vuosi oli ehkÀ kaikista hÀnen mestaruusvuodestaan hienoin kun kahdella muulla vuodella vallan erityisesti se nk. Tuurihaukkana olo korostui hieman hÀiritsevÀnkin turhan paljon
- IkÀvÀ kyllÀ jopa tÀmÀkÀÀn vuosi ei aivan kohuilta ollut pois brasilialaisen suhteen kun nk. Rakettipolttoainekohu kauden pÀÀtteeksi oli viedÀ hÀnen maailmanmestaruuden pois ennen kuin muuta pÀÀtettiin
- Danny Sullivan tosiaan ajoi F1:ssÀ ja vastoin tulosjuttuja ja niiden vÀittÀmiÀ oli kyllÀ hienoimpia rataohittelijoita takajoukoissa ja joskus paremmissakin vaiheissa kisoja ennen sitten kerta kaikkiaan vain vaikeuksien tulemisia ja Sullivan oli aina herjojen mukaisesti muka niin olettaen surkea vain tasan tarkalleen yhdessÀ asiassa lopulta ainoaksi jÀÀneellÀ F1-kaudellaan: HÀn oli kieltÀmÀttÀ aivan kertakaikkisen huono sadekelin kuski ja onneksi Monacon 1983 kisassa sitÀ vettÀ ei tullut kovin pitkÀÀn kuin tuli!
- YLE:n televisiopuolella oli vÀhÀn mielenkiintoisesti vuoden 1981 tapaan enemmÀn televisiossa nÀytettyjÀ kisoja nurinkurisella tavalla kun sitÀ vertasi vuoteen 1982 eli Rosbergin mestaruusvuoteen!
- Viimeinen hauska piirre tietysti oli Kyalamissa 1983 missÀ Keke teki Yleisradion selostajalle sitten 'Seppo RÀdyt' sen RÀdyn vastaavia 10 vuotta aiemmin toivottaen sitten nk. YllÀtyslÀhetyksen aikana haastattelussa nk. HyvÀt Joulut ja lÀhtien sitten helikopterikyydillÀ pois paikan pÀÀltÀ
- Niin erikoinen temppu se oli, ettÀ jopa erÀisiin brittien F1-kisamuisteluihin Kyalamista 1983 pÀÀtyi tÀmÀ suomalaiskohutapahtuma nÀin lainausviesteihin: ''Rosberg had been ordered by the doctors to have a complete rest so after the race he said
"Merry Christmas" to the Finnish TV reporter (no joke!) and disappeared.''