Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4486
Skotti David Coulthard ajoi McLaren-Mercedeksen ensimmÀisen GP-voiton Melbournessa vuonna 1997.

TÀmÀn jÀlkeen McLaren-Mercedes yhdistelmÀÀ kutsuttiin Hopeanuoliksi.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Silver_Arrows

Suomalaisittain tÀssÀ oli kuitenkin katkera maku, olihan Mika HÀkkistÀ pidetty McLarenin ykköskuljettajana. Mika oli myös pitkÀaikainen McLaren-kuljettaja, joka oli jo todistanut nopeutensa.

No myöhemmin HÀkkinen oli se, joka kaksikosta voitti pari maailmanmestaruutta kausilla 1998 ja 1999, ei Coulthard.

Coulthardin voitto Melbournessa kuitenkin tarkoitti hopeanuolen paluuta kuninkuusluokkaan.

TÀmÀ oli Coulthardin ensimmÀinen voitto McLarenilla. Uran viimeinen voittokin Coulthardilla tuli Melbournessa. Tuolloin oli kyseessÀ kausi 2003.

Kummatkin Coulthardin voitot Melbournessa tulivat samalla pÀivÀmÀÀrÀllÀ 9.maaliskuuta.

Ja kummassakin kilpailussa kolmanneksi ajoi Coulthardin suomalainen tiimikaveri, sekÀ tulevaisuuden maailmanmestari, HÀkkinen ja RÀikkönen.

Alla Australian Melbournen GP vuosimallia 1997.

 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15107
Formula 1-kausi vuosimallia 1987 muistetaan Williams-tiimin ylivoimasta, samoin kuin sen kuljettajien Nelson Piquetin ja Nigel Mansellin vÀlisestÀ maailmanmestaruus-taistelusta.

Piquet voitti kauden maailmanmestaruuden hiuksenhienolla erolla Manselliin nÀhden, vaikka Mansellilla oli enemmÀn GP-voittoja.

Mansellilla oli kaudella 1987 puolet enemmÀn voittoja, eli kuusi, Piquetin kolmeen voittoon verrattuna. Silti Piquet voitti tittelin.

Menikö mielestÀnne maailmanmestaruus oikealle miehelle, vai olisiko Mansell ollut mielestÀnne "oikea mestari "?

EntÀ miksei Nelson Piquet koskaan saavuttanut kotimaassaan Brasiliassa samanlaista asemaa kuin Ayrton Senna?

EntÀpÀ mitÀ nostoja haluatte nostaa esille kaudesta 1987?

Alla F1-kauden 1987 season review 🏁:


NÀytÀ liitetiedosto 5696

NÀytÀ liitetiedosto 5697
TÀstÀkin kaudesta riittÀisi muistoja vaikka kuinka kerrottavaksi asti, mutta tÀssÀ joitakin lyhenteinÀ nk. Ranskalaisin Viivoin:

- TÀllÀ kaudella turboihin tuli nk. Pop-Off-venttiilit ja tehoa riitti sinne 4 barin ahtopainelukemiin asti

- Joillekin turbotalleille tÀmÀ tuotti vaikeuksia aika paljonkin tehonsyöttöjen, tehonlaskujen ja painepuristuksen suhteiden kanssa, mutta ei Williamsille

- TÀmÀ johtui pitkÀlti siitÀ, ettÀ FW11B oli niin samanlainen tai samankaltainen kuin FW11 oli automallina edellisvuotena ilman tehorajoituksia

- Toisin kertoen siinÀ missÀ ihan tÀysillÀ ja enimmillÀÀn irtosi edellisenÀ vuonna silloin 1400 hevosvoimaa niin tÀlle kyseiselle vuodelle enimmÀisraja oli 850 hevosvoimaa

- Honda oli tehokas, mutta joskus pahuksenmoinen bensasyöppö niin verraten alhaisiin ahtopaineisiin nÀhden!

- Piquet kyllÀ kerran oli ihan samanlaisessa asemassa kuin Senna, mutta tuolloin tietysti aika oli toinen, mies oli nuorempi vaikkakin ihan alkuun turhan levoton ja ehkÀ vÀhÀn toivoton 'Piruettina' ennen kuin BerniellÀ oli puhuttelua ja kurinpalautusta kertaan jos toiseenkin ja kun tuolloin tietysti Emerson 'Emmo' Fittipaldilla oli murheen alhoa uransa lopulla

- Mansell oli kyllÀ uransa monien mielestÀ niin vielÀ paremmassa vedossa kuin edeltÀvÀksi vuodeksi oli ollut kun oli se tahto voittaa kuin oli ja vielÀ oli puolet kauden kisoista aina paalupaikallakin

- Senna tosiaan oli mielenkiintoinen, mutta Mexico Cityn monta kertaa aiemminkin itseni muistelema nk. Villipeto-kÀytös oli tietyllÀ tapaa kyllÀ niin Sennan uran mustin hetki siihen asti kuin pystyi kuten myös hyvin musta hetki kaikkiaan muutenkin hÀnen urallaan

- Jotkut radat olivat verraten niin nopeita ajaa mielenkiintoisesti lÀpi niillÀ ahtopaineilla ja verraten kovilla keskinopeuksilla kuin ajettiin

- Esimerkiksi Jerezin vanha rata vielÀ oli sellaisenaan mainio kun se oli sarjan hitain keskinopea rata, mutta edelleen silti ylivoimaisesti nopein kaikkiin hitaimpiin ratoihin nÀhden ja ohittamaankin pystyi aika paljon

- Ruotsin Stefan Johansson tietysti korvasi Keke Rosbergin McLarenilla kun Keke oli lopettanut ja sai menettelevÀn hyvÀn kauden aikaan

- Tosin ei Johansson ilman maailmanmestaruutta muuten olisi koskaan sÀilyttÀnyt paikkaansa McLarenilla kun oli vain yhden vuoden sopimuksen kuski, mutta muuten toki Ron DennisillÀ olisi ollut ruotsalaisen voittaessa sen kieltÀmÀttÀ 'mukava' ongelma!

- YLE ja Kolmostelevisio Suomessa nÀyttivÀt tosiaan televisiopuolelta puhuen yhdessÀ kisoja tÀstÀ vuodesta eteenpÀin vuoteen 1992 asti kun vuodeksi 1993 oli vielÀ sitten MTV3 ennen vuoden 1994 MTV3:n pitkÀÀ yksinoikeusaikaa lÀhetyksistÀ puhuen

- Loppuun vielÀ tietysti Gerhard Bergerin esiinmarssi kyvyissÀ entistÀkin selvemmin Ferrarilla johti kauden lopussa kahteen voittoon useamman ja ainakin kertaalleen yhden kauden menettÀmÀn voiton jÀlkeen kuten myös puheisiin jopa maailmanmestarina 1988 tai myöhemmin kun sitten oli niin hyvÀ testikauden vauhti ennen McLarenin uutta ja turhankin ylivoimaista automallia silloin
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15107
F1-kausi 1986 muistetaan siitÀ, ettÀ maailmanmestaruus-taistelu oli tasavÀkinen kolmen kuljettajan voimin kÀyty kamppailu.

ViimeisessÀ kisassa Adelaidessa vielÀ kolmella kuljettajalla oli mahdollisuus voittaa maailmanmestaruus. NÀmÀ kyseiset kuljettajat olivat Nigel Mansell, Nelson Piquet ja Alain Prost.

Prost teki saman tempun, mitÀ Kimi RÀikkönen teki mestaruuskaudellaan 2007, eli nousi viimeisessÀ GP:ssÀ kolmannelta sijalta mestariksi.

Kausi muistetaan myös siitÀ, ettÀ Keke Rosberg ajoi tuolloin uransa viimeisen kauden F1:ssÀ. Keke oli McLarenilla Prostin tiimikaverina.

Onko mielestÀsi Keke Rosberg aliarvostettu maailmanmestari maailmalla ja Suomessa?

Usein suomalaiset puhuvat Kimi RÀikkösestÀ ja Mika HÀkkisestÀ, mutta Keke usein sivuutetaan. NÀin siis, kun puhutaan Suomen kaikkien aikojen F1-kuljettajasta.

Oliko Keken ura mielestÀsi onnistunut? KekestÀ tuli kuitenkin maailmanmestarikin.

Alla kauden 1986 season review 🏁:


NÀytÀ liitetiedosto 5706NÀytÀ liitetiedosto 5707
KekestÀ tulisi mieleen paljon juttua ja hyvin on vastattukin johon ei niin hirveÀsti ole tÀllÀ erÀÀ lisÀttÀvÀÀ.

Kaudesta itsessÀÀn puhuen nÀin taas lyhyemmin nk. Ranskalaisin Viivoin tulee mieleen seuraavia asioita:

- Williams Hondan moottorilla oli nopea, mutta Benettonin 'LentÀvÀ Tiikeri' BMW:n moottorilla juurikin sarjan nopeimmilla mahdollisilla radoilla kieltÀmÀttÀ naurettavankin ylivoimaisen nopea tÀysillÀ tehoilla!

- Ferrari oli tavallaan teknisesti mielenkiintoinen silloisten ruotsalaisten ja myös Stefan Johanssonista pitÀvien suomalaiskannattajien iloksi, mutta tavallaan 'ylihieno' valitettavasti automallina kroonisesti aliohjaava tehoton nk. Nuhapumppu ainakin jos huipputallin autoja mietitÀÀn

- TÀtÀ taustaa vasten Keken edes viimeinen kausi ajatuksella Ferrarilla olisi ollut vain vielÀ onnettomampi kuin miten edes toteutunut McLarenin kausi oli!

- Keken suhteen tietysti viimeistÀ kautta ajatellen uralla vaikeutti se 'kisahenki' mitÀ KekellÀ oli toki hirveÀn hienona piirteenÀ sinÀnsÀ loppuun asti ihan samalla tapaa kuin mitÀ Eddie CheeverillÀ!

- Prostin tapa oli aina kuin Riccardo Patresella jossain mÀÀrin vain paremmalla luotettavuudella eli siinÀ missÀ aina Rosberg ja Cheever menivÀt sillÀ isoimmalla ahtimella tÀysillÀ polttoainetta sen ryystÀessÀ kisoihin niin Prost ja Patrese melkein aina viimeiseen asti turboajalla koettivat kÀyttÀÀ sitÀ pienempÀÀ ahdinta yleisesti ottaen polttoainetehokkaimpana

- KyllÀhÀn Prostilla muutamankin kerran oli todella satumaista onnea kauden mittaan ollakseen maailmanmestari kuin oli ja vielÀ jopa Adelaidessakin mestaruuden kynnyksellÀ vÀhÀnkin eri kohdassa sitten rataa kuin missÀ kierros pÀÀttyi tai sen kierros-pari lisÀÀ niin maailmanmestari olisi ollut Piquetin Nelson

- Marco 'Kusettaja' Piccinini yritti niin tiimiradiossa Spassa sanoa samaa kuin miten erÀÀnÀ pÀivÀnÀ sanottiin Felipe Massalle Fernando Alonsosta mitÀ nyt italiaksi kun Michele Alboreto olisi pitÀnyt pÀÀstÀÀ ohi, mutta tÀstÀ ei Johanssonin Stefan piitannut

- Kolme kertaa kun ruotsalainen oli suostunut edeltÀvÀnÀ vuonna silloisesti ajoittain nöyryyttÀvÀsti kakkoskuljettajaksi ja tuo oli viimeinen tilanteessa missÀ kausi oli La Famiglialta ajoittain myös melko naurettavan huono eikÀ oltu edes mestaruustaistelussa!

- MikÀli toki kun 'Kusettajan' ja 'Lili-Lövisin' vÀlillÀ oli ollut mitÀÀn toivoa vielÀ vuoden 1987 Ferrari-sopimuksesta ruotsalaiselle niin ne menivÀt sitten siinÀ paikassa

- Loppukausi olikin vaikeaa ja vain ihme joskus oli, ettÀ ei olisi ruotsalainen joutunut lÀhtemÀÀn pois kesken kauden

- Suomen media hieman erikoisen hienolla tavalla ymmÀrsi Johanssonin vaikeuksia siinÀ missÀ ruotsalaisen oman maanedustajat lehtimiehineen pÀivineen eivÀt ymmÀrtÀneet toisaalta sitten ymmÀrtÀmÀttÀ aina vielÀ nÀinkin myöhÀÀn Keken uran pÀÀtteeksi juuri KekeÀ

- YLE nÀytti kisoja ja voivottelu ajoittain oli suurta kun pelÀttiin, ettÀ huonoimmillaan ketÀÀn suomalaista ei tulisi ennen kuin vasta vuodeksi 1996 F1:siin jos silloinkaan silloin surunÀkymin

- Onneksi tÀmÀ kumoutui sinÀ pÀivÀnÀ kun Keke vuodeksi 1987 pÀÀtti kotimaisen autourheilun edun nimissÀ ryhtyÀ manageriksi ja managerina ja kommentaattorina TV-lÀhetyksissÀ Keke kerÀsikin enemmÀn ylistystÀ oikeastaan ihan ajouran loppua huomioimatta enemmÀn kuin mitÀ koko ajourallaan yhteensÀ!

- ViimeistÀ kertaa suuremmin radiokisojakin kaudella oli mukana ja niitÀkin selosti Raimo 'Höyry' HÀyrinen kun vuodeksi 1987 oli toki myös vielÀ radiokisoja, mutta ne olivat sittemmin koosteita eikÀ 1980-luvun lopun Juhani SipilÀn sankaroinnit F1-selostuksissa radiossa 'Höyryn' jÀlkeen olleet kovinkaan myöskÀÀn kovin kaksisia yleensÀ

- Nigel Mansell yritti ja hyvÀltÀ nÀytti, mutta sitten tuli keskeytys kauden pÀÀtöksessÀ

- JerezissÀ Mansell ja Ayrton Senna jÀrjestivÀt ikimuistoisen maaliintuloajon ja ÀÀrimmÀisen vÀhÀisesti ja ehkÀ MM-kilvan kannalta voitto oli Sennan eikÀ Mansellin murheellisella tavalla britille
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15107
MitenhÀn Keken oli niin vaikea sopeutua McLarenin autoon kaudella 1986?

Kuitenkin kaudella 1985 Keke oli vielÀ ollut erittÀinkin hyvÀssÀ vauhdissa voittaen tiimikaverina olleen Nigel Mansellinkin.

Ja pari GP-voittoakin kaudella 1985 Keke nappasi.

Kaudella 1986 maailmanmestaruuden vei siten oma tiimikaveri Alain Prost, kun Keke ei voittanut yhtÀÀn kilpailua.

Oliko sitten McLaren niin erilainen auto ajettavuudeltaan kuin Williams?
NÀistÀ onkin jo sanottu tuossa minun muussa vuoden 1986 muistelussa, mutta lyhyemmin Keke ei pitÀnyt kroonisesti aliohjaavasta autosta minkÀÀn vertaa ja 195 litran bensasÀÀntöön Keke ei vain mitenkÀÀn voinut sopeutua. Etenkin kun juuri oli sopeutunut 220 litran bensasÀÀntöön missÀ opittuaan ajorytmin Keke olikin jo alkanut pitÀÀ sÀÀntöÀ oikeana kun sillÀ mÀÀrÀllÀ vielÀ pystyi syntymÀÀn totutteluajan jÀlkeen vauhdikkaita kilpailuja sitten kuitenkin.

LisÀksi Keke valitsi melkein aina jos pystyi niin noita suurempia ja tehokkaampia ahtimia turboaikoina autoonsa usein melkoisena poikkeuksena kehen tahansa tallikaverin tilaan nÀhden. Homma oli samanlaista siis kun toisella kisahenkisellÀ kaverilla eli Eddie CheeverillÀ kerran.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15107
F1-kausi 1985 oli varmaankin Keke Rosbergin uran paras, parempi siis kuin maailmanmestaruus-kausi 1982.

VÀhÀn samallalailla kuin Kimi RÀikkösen kohdalla kausi 2005 mielletÀÀn hÀnen uransa parhaaksi kaudeksi ohi maailmanmestaruus-kauden 2007.

Keke Rosberg sai uuden tiimikaverin Nigel Mansellista, ja Keke onnistui myös pÀihittÀmÀÀn tulevan maailmanmestarin.

Alain Prost voitti vihdoin uransa ensimmÀisen maailmanmestaruuden pÀihittÀmÀllÀ maailmanmestaruus-taistelussa Ferrarin Michele Alboreton.

Myös Alboreto ajoi erinomaisen kauden siis saavuttamalla kuljettajien hopeaa.

MitÀ muita asioita haluaisit nostaa esille kaudesta 1985?

Alla F1-kauden 1985 season review 🏁:


NÀytÀ liitetiedosto 5712NÀytÀ liitetiedosto 5713
Kausi jolloin viimeksi tosiaan oli lopullisen kunnollisesti kaikin mittarein peruuntunut tÀysin jokin F1-kilpailu sellaisenaan hyvin kunnolla ajettuna, kÀynnistettynÀ ja lopetettuna!

Spa-Francorchamps oli kevÀÀllÀ kesÀksi 1985 juuri tÀllainen kisa ja jouduttiin siirtÀmÀÀn syksyyn.

Vuosi 1985 oli toisaalta varikkokÀyntien osalta rengastaktisesti kuitenkin huonoin kausi oikeastaan ennen vuotta 1988.

Tuolloin kuitenkin mielenkiintoiset henkilöt ja ajankuvan ihmiset pitivÀt huolen siitÀ, ettÀ valituksia ei pÀÀssyt syntymÀÀn ja mikÀli pÀÀsi niin ne kerrassaan unohdettiin vastaavien vuosien 1988 ja 1992 rengastaktisiin kohuihin nÀhden.

Muita huomioita muun muassa nÀin toki osin ennenkin kerrottuna:

- Gerhard Bergerin mediakiusaaminen joka onneksi pÀÀttyi Niki Laudan voimakkaaseen puolustuspuheeseen mitÀ nyt vÀhÀn samassa yhteydessÀ murheellisesti Lauda vÀhÀn tuntui heittÀvÀn bussin alle niin Stefan Bellofin kuin etenkin maanmiehensÀ Jo Gartnerin

- Lauda kun totesi kuin profeettana nÀiden herrojen F1-ajamisen laadun olevan hengenvaarallisen villiÀ ja murheellisen oikeassa olikin mitÀ nyt toki kuolemaan johtavat onnettomuudet tapahtuivat F1:n ulkopuolella

- Tosin se romuralli ja rattisankaruuden esityksen yrityskin mitÀ Bellof ja Gartner harrastivat pahimmillaan olivat ehkÀ hurjinta ja pelottavinta sitten Derek Dalyn pahimpien Tyrrellin kolari-intopÀivien ja puhumattakaan Andrea de Cesariksen vastaavista sankaroinneista

- Berger tosiaan oli vÀlillÀ todella, todella toivoton tapaus josta kehittyi onneksi ennen pitkÀÀ jotain todella hienoa!

- Toisaalta Berger tosiaan oli yksinkertaisesti keskikastin vihatuin kuljettaja ja nk. Punainen Vaate muille tason kuskeille kuin mitÀ Ayrton Senna ÀrsyttÀvyydessÀÀn oli kÀrkikuskeille

- BergeriÀ tunnuttiin vÀlillÀ syyllistÀvÀn todella paljon turhemmastakin mikÀ vastaavasti Sennan suhteen jÀi tekemÀttÀ tai vÀhemmÀlle huomiolle

- Sennan suhteen se pahimmista pahin sakinhivutus jÀi tekemÀttÀ ja lÀhimpÀnÀ sen oli jÀrjestÀÀ perÀti oma 'tallikaveri' Elio de Angelis ennen kuin Peter Warr pelasti kultapojunsa vÀhemmÀn yllÀttÀen keskellÀ melodraamaesitystÀ!

- Carlos Reutemann oli tuolle kyseiselle vuodelle Course Carin eli turva-auton virallinen kauden kuski sellaisenaan ja Francois Hesnault sai kunnian olla viimeinen kolmannen auton kuskin mies itse kisassa NĂŒrburgringille 1985

- Philippe Streiff uran ainoan kerran ajoi palkinnolle, mutta Adelaiden karmea kolari ja kitkuttelu maaliin kÀytÀnnössÀ kolmella pyörÀllÀ olivat tuhota juhlapÀivÀn siihen kuten myös Jacques Laffiten juhlapÀivÀn

- Adelaidessa 1985 Niki Lauda lopetti uran ja teki samaa hienoa ajoa kuin Keke tulisi tekemÀÀn vuotta myöhemmin ennen sitten keskeytystÀ

- IkÀvÀ kyllÀ John Watson ei saanut Ron DennisiltÀ mahdollisuutta lopettaa McLarenilla uraansa 1985 viimeistÀ kertaa olleissa kolmansien autojen sÀÀntöjenmukaisessa kilpailussa vaikka oli ajanut Brands Hatchissa aiemmin kaudella ja ollut pitkin vuotta McLarenin testikuljettaja

- YLE tuttuun tyyliin nÀytti kisoja ja niitÀ selostamaan alkoi myös silloinen uusi 'Formula-Matti', mutta ei enÀÀ tuttu Matti Lammi vaan Matti Kyllönen!

- YLE myös ikÀvÀ kyllÀ nÀytti nk. YllÀtyslÀhetyksiÀ ja muun muassa molemmat Keken voittokisat olivat tÀllaisia lÀhetyksiÀ mistÀ sitten puhetta riitti melkoisesti Juha Jokisen niitÀ sitten saatua selostaa!
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15107
Kaudella 1984 Niki Lauda otti uransa kolmannen, ja samalla viimeisen maailmanmestaruuden.

Kun kaksi edellistÀ titteliÀ tulivat Ferrarilla, niin uran kolmas titteli tuli McLarenilla. TÀhÀn mennessÀ Niki Lauda on ainoa kuljettaja, joka on voittanut maailmanmestaruudet kahdessa legendaarisimmassa tiimissÀ, Ferrarilla ja McLarenilla.

Kausi oli erittÀin tasainen taistelu Laudan ja Prostin vÀlillÀ, nimittÀin Lauda voitti tittelin ainoastaan puolen pisteen erolla.

Kauden aikana Prost voitti seitsemÀn GP:tÀ, Lauda viisi GP:tÀ. Lauda kuitenkin saavutti puoli pistettÀ kauden aikana enemmÀn, historian pienimmillÀ erolla pisteissÀ toisena olevaan.

Mihin nostaisitte Niki Laudan, kun arvioidaan historian parhaimpia F1-kuljettajia? Moninkertaisesta maailmanmestarista kuitenkin kyse.

Ayrton Senna myös debytoi F1:ssÀ kaudella 1984.

MitÀ muita huomioita haluaisitte nostaa kaudesta 1984 esille?

Alla kauden 1984 season review 🏁:


NÀytÀ liitetiedosto 5722
Hienoimmista hienoin Lauda oli vaikka toki kieltÀmÀttÀ myös se ensimmÀinen tavallaan kaikkien nykykuskien kÀytöksen 'kantaisÀ' kielteisessÀ merkityksessÀ.

Samalla tapaa viimeinen joka ihan oikeasti kirjaimellisesti joutui todella vÀhÀn oikeasti hyvinkin kovaan 'maanpinnalle' palautuksen kohteeksi siinÀ missÀ muun muassa Senna ei ikÀvÀ kyllÀ koskaan joutunut ainakaan ihan lopullisen kunnolla brasilialaisen mieltÀ koskaan vaikuttavasti.

Toki eipÀ varmaan muut aikansa kuskit siihen olisi ehkÀ ryhtyneet siihenkÀÀn ellei olisi vielÀ silloin ollut ajamassa muuan Denny 'Karhu' Hulme!

Toisaalta ei Laudalle olisi ikinÀ sitÀ kaikkea kÀynyt niin kuin kÀvi mikÀli vain olisi ihan oikeasti siinÀ paikassa kuin teki niin pitÀnyt silloisen ja myöhemminkin vÀhÀn turhan suuren suunsa kiinni.

Muuta kaudesta nk. Ranskalaisin Viivoin:

- Oli polttoainerajoitukset 220 litraan asti voimassa ja melkein kaikki tallit kykenivÀt ratkaisemaan ongelmat valituksistaan huolimatta paitsi Renault ja varsinkin Alfa Romeo eivÀt kyenneet nÀitÀ ongelmia ratkaisemaan ja vuoteen 1985 mennessÀ nÀiden tallien yritykset olla mukana pÀÀttyivÀt vÀhemmÀn yllÀttÀen mutkien kautta ehkÀ osin tÀmÀnkin johdosta

- Prost olisi voinut olla maailmanmestari, mutta teki kyllÀ vÀlillÀ niin todella erikoisia virheitÀ vielÀ noinkin myöhÀÀn urallaan mihin ei vain sortunut kÀytÀnnössÀ juuri kukaan muu huipputason kuljettaja eikÀ oikein edes sellainen herjailtu alemman tason mies niin olevinaan eli Piercarlo Ghinzani

- Keken Dallasin voiton yhteydessÀ muuan Ghinzani ajoi kuin ajoikin Osellan maaliin pisteille!

- Jacques Laffitellekin Dallas oli sysimustan kauden ainut onnistuminen oikeastaan mitenkÀÀn kun huonoimmillaan ajettiin niin 'terveisiÀ' ruudukon perÀllÀ, ettÀ hirvitti!

- Nigel Mansell tosiaan pyörtyi Dallasissa auton maaliin työntÀmisen yhteydessÀ, mutta Mansell oli vauhdissa muuallakin yllÀttÀvÀn monesti ehkÀ jo vÀhÀn salaa peilaten vuotta 1985 mikÀli vain oikeaan talliin ja oikeaan autoon pÀÀsisi menemÀÀn!

- Elio de Angelis tuntui kuin olevan maailmanmestari ilman voittoa McLarenien hallitsemassa sarjassa kolmostilallaan kauden pÀÀtteeksi!

- Viimeinen kausi jolloin oli vÀhintÀÀn 3 rengastoimittajaa samalla kertaa lajissa

- Viimeinen kausi jolloin maailmanmestari tosiaan ei paalupaikkaa saanut sitten millÀÀn kauteen ja Dallasissa Lauda oli ainoan kerran kaudella nopeampi kuin Prost

- Kauden muoti-ilmiöihin kuuluivat tietyllÀ tapaa muun muassa suuremmassa mitassa hiilikuitujarrut, mutta niistÀ ei Dallasissa hyötyÀ ollut kerta kaikkiaan, vyörenkaat ristikudosrenkaiden sijaan joillekin talleille ja tietenkin vihdoin ja viimein tiimiradio tuli jokaiseen autoon lÀhtöruudukossa 10-vuotisjuhlansa kunniaksi lajissa kun vuodesta 1974 lÀhtien oli ollut mukana Watkins Glenin pÀÀtöskisassa silloin sen esiinnyttyÀ ensi kerran vain toki yksinÀÀn McLarenin autoissa

- Tyrrellin oma murheellinen hylkÀyskohu toimimaan lajissa varoittavana esimerkkinÀ, mutta myös tragikoomisen surkeana esimerkkinÀ lajin pÀÀttÀjien aivan kaikkein kummallisimpien oikkujen turhana toteutuksena edes yrittÀen ja mistÀ jopa itse koko rangaistuksen hakija joutui itse perÀytymÀÀn keskellÀ koko farssia erÀiltÀ osin!

- VÀlitankkausten kieltosÀÀntö tuli voimaan ja pysyi vuoden 1993 loppuun asti voimassa

- Mielenkiintoisesti ja lopulta tÀysin satujutuksi menivÀt ennakkopuheet renkaidenvaihtojutuista pelkÀstÀÀn 5-9 sekunnissa 14 sekunnin enimmÀisajalla tuolloin kun lopulta oli oikeastaan varikkokÀynnit vielÀkin aika hitaita tai ne hidastuivat juuri tuosta vuodesta eteenpÀin vÀhÀksi aikaa ennen kuin sitten viimein vuonna 1990 pÀÀstiin nopeimmillaan 5 sekuntiin ihan yksittÀistapauksessa ja tuon vuoden 1984 alla ennustettuun aikaikkunaan pysÀhdysten kestoista tai alle 5 sekunnin varikkopysÀhdyksistÀ pÀÀstiin kunnolla vasta vuosina 1991-1993 lajissa!

- YLE lÀhetti kisoja edelleen, mutta melkoisen paljon juuri tuona vuotena kisoja tuli myös radiosta kÀsin Raimo 'Höyry' HÀyrisen selostamana!

- ViimeistÀ kertaa Matti Kyllösen edeltÀjÀ myöskin 'Formula-Mattina' eli Matti Lammi selosti F1-kisoja tuolloin Estorilin 1984 jÀÀtyÀ viimeiseksi selostukseksi TV2:ssa
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15107
Piquetn mestaruus tuli autolla, joka ei ollut kauden paras. Ferrari ja Renault olivat molemmat parempia ja Prost sekÀ Arnoux myös keskeyttivÀt harvemmin kuin Piquet. Sen sijaan Brabham oli minusta kaunein. HÀvytön Bemarin koneen ympÀrille rakennettu hoikka ohjus isolla takasiivellÀ.

Keke oli uskomattoman kovassa vedossa ja uskomattomalla itseluottamuksella varsinkin alkukaudesta. Ilman Brasilian hylkÀystÀ ja Long Beachin kolarointia hÀn olisi ollut lÀhempÀnÀ kÀrkikolmikkoa. Loppukaudesta Williamsilla ei enÀÀ ehtinyt muiden vauhtiin. Viimeiseen kisaan vihdoin tuli kauan kaivattu turbomoottori.

Prostilla oli kilpailukykyinen auto ja selkeÀ johto vielÀ ItÀvallan jÀlkeen, mutta niin vain Piquet kampesi ohi. Herrojen nahistelu Hollannissa nosti vielÀ Arnouxn mestaruustoiveetkin korkealle.
Itse asiassa Keke olisi Montrealin jÀlkeen ilman hylkÀyksiÀkin kaikkiaan tuohon mennessÀ ainakin kerran johtanut MM-kilvan tilannetta.

Olihan Patrick Tambay mukana MM-kilvassa myös vaikkakin vÀlillÀ kieltÀmÀttÀ vÀhÀn ulkopuolisen oloinen.

Ainakin mikÀli sen ihan lopun arvelee sellaisenaan.

Eniten taisi jossain mÀÀrin aina pilata hÀnenkin mestaruustaistonsa mutkien kautta muuan 'Kusettaja' eli Marco Piccinini La Famiglian Toiminnanjohtajana (Il Commendatore eli Enzo Ferrari itse kun vain niin kovin oli se tallipÀÀllikkö loppuun asti.) ja yhtÀ muuan kieltÀmÀttÀ kovin nimettömÀksi jÀÀnyt Detroitin kisan ratavalvoja.

Detroitissa karmaiseva vÀÀrin ymmÀrrys auton hinaamiseksi pois keskeyttÀneenÀ kun mitÀÀn vikaa ei ollut ja Monacossa Piccininin tÀydellinen suostumattomuus Tambayn osalta tekemÀÀn samoin kuin miten Keke Rosberg teki rengasvalinnan osalta voittaen aiheutti jopa voiton menemisen sitten siihen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15107
Formula 1-kausi 1983 muistetaan brasilialaisen Nelson Piquetin toisesta maailmanmestaruudesta.

Ferrari puolestaan voitti valmistajien maailmanmestaruuden tÀysin ranskalaisella kuljettaja-kaksikolla; Patrick Tambay ja Rene Arnoux oli kaksikko tuolloin.

Seuraavan kerran Ferrari olisi valmistajien maailmanmestari vasta kaudella 1999, jolloin myös suomalainen Mika Salo ajaisi tiimissÀ.

Keke Rosberg oli myös kaudella hyvÀssÀ vauhdissa, hÀn ajoi Monacon GP:n voittoon nÀyttÀvÀllÀ ajolla.

MitÀ sinÀ haluaisit nostaa esille kaudesta 1983?

Alla F1-kauden 1983 season review 🏁:


NÀytÀ liitetiedosto 5761
TÀllÀ kaudella oli arvoisensa asema F1-muistojen suhteen ja ennen kaikkea tÀmÀ oli suomalaistenkin muun suuren herÀÀmisen aika lajiin tavallaan.

Toki edessÀ oli myös ainakin sen 11 vuoden ajaksi silloisesti puhuen 'F1-kansalla' melkoisenkin kiviset oppivuodet vÀlillÀ Keke Rosbergin mukaan ennen sitten Keken toteamusta vuoden 1994 paikkeilla tuosta viimein suomalaisten tulosta kuin F1-kansaksi!

Itse kaudesta muuten lyhyemmin:

- Williams-talli aloitti hyvin, mutta yllÀttÀvÀnkin ÀkkiÀ suhtautui verraten alentuvasti ja vÀhÀn turhankin nopeasti kuin luovuttaen mestaruuden suhteen mikÀ sitten sieppasi kovasti Keke Rosbergia

- Etenkin kun erÀÀssÀ vaiheessa niin Keke kuin Williams-talli itse olisivat johtaneet omien osa-alueidensa MM-kilpaa ilman hylkÀyksiÀ ja muita ongelmatilanteita!

- TÀmÀ siis tietenkin loistavalla alkuvuodella 1983 tai viimeistÀÀn vuoden 1983 puolivÀliin mennessÀ

- Turbotalleilla oli suorasuihkutuskohunsa mistÀ sitten juttua riitti ja mitÀ Williams-talli tai etenkÀÀn Tyrrell-talli eivÀt voineet sulattaa

- Tyrrell-talli ja etenkin Ken Tyrrell valituksineen ÀrsyttivÀt niin paljon lajituomareita tuolloin, ettÀ juuri tÀstÀkin syystÀ vuodeksi 1984 ei lajituomareilla Balestren sanalla tai ilman ollut juuri mitÀÀn myötÀtuntoa enÀÀ herra Tyrrelille sitten siinÀ kohussa eli vesitankkikohussa tai oletetussa muussa vÀlitankkauskohussa!

- Viimein turbo tuli Kekelle odottelun jÀlkeen, mutta ongelmana tietysti oli tuolloinkin salakavalan aliohjaava automalli lopulta lopullisen huonoksi jÀÀneenÀ kroonisena ratkaisemattomana tyyppivikana

- Kuitenkin loistava kauden loppu hÀmÀsi jo silloin liikaa kuten myös vuosi 1984 sitten alultaan myös niin kovin samalla automallilla edelleen

- TÀssÀkin vuodessa korostui muun muassa ristikudosrenkaiden ja vyörenkaiden ero kuten myös siiveke-erot suhteessa auton painovoimaan vÀhÀn samalla tapaa kuin, ettÀ oliko autoissa nk. MaaefektiÀ vai ei!

- Maaefekti tosiaan kiellettiin ja se teki autoista ihan kauden alussa ajatellen etenkin testikaudella ylivoimaisesti hitaimmat F1-autot lajiin sitten vuoden 1977!

- Sittemmin vauhti parani ennen pitkÀÀ kovaa vauhtia ja aivan vuoden 1983 lopussa oltiin jo vuoden 1982 autojen tasolla ellei jopa vÀhÀn nopeampia tai enÀÀ enintÀÀn todella vÀhÀn hitaampia!

- Rosbergille jÀi viimeinen Ford-Cosworthin DFV-moottorimallin voitto kun Michele Alboreton lÀhinnÀ Nelson Piquetin vaikeuksien takia ottama Detroitin voittokisan moottorimalli olikin jo saman yhteistyökaksikon DFY.

- Jonathan Palmer sai viimein F1-debyyttinsÀ Williamsilla mikÀ oli lopulta kieltÀmÀttÀ laiha lohtu ja osin erittÀinkin harmittavan typerÀ veto Frank Williamsilta ja Patrick Headilta jÀttÀÀ kÀyttÀmÀttÀ Palmerin potentiaalia vuosina 1981-1982 vaikkapa edes MM-kilvan pisteiden kannalta vÀhÀn useamminkin kolmannessa autossa kun kerran sellaiset olivat vielÀ sallittuja

- Palmerin osalta tietysti puhuen hieman ihmeteltÀvÀÀ oli aina myös olla hÀntÀ kÀyttÀmÀttÀ esimerkiksi vuoden 1982 Carlos Reutemannin lopettamiskohun aikaan ja antaa myöhemminkin paikat niin Derek Dalylle hyvin ehdokaslistan loppupÀÀssÀ ilman kokemusta ihan huipputallista ja Jacques Laffitelle vÀhÀn vanhempien ansioiden mukaan kun Palmer oli tuolloin vielÀ itse koko tallin testikuljettaja!

- KekellÀ tosiaan oli terveys koetuksella kisavuoden aikana, mutta vika ei lopulta ollut maksassa vaan munuaisissa ja siten Keke sai kauden pÀÀtteeksi lÀÀkÀreiltÀ tÀyden kuuden viikon levon minkÀ aikana tietysti vÀistyvÀllÀ Palmerilla ja vuodeksi 1984 Williams-testaajaksi vÀhÀn yllÀttÀen nousseella Mike ThackwellillÀ oli ainakin urakkaa ja lupaa saada itsekin testejÀ ajaa!

- Ihme oli, ettÀ vÀliin ei kisoja jÀÀnyt

- Piquetille tÀmÀ vuosi oli ehkÀ kaikista hÀnen mestaruusvuodestaan hienoin kun kahdella muulla vuodella vallan erityisesti se nk. Tuurihaukkana olo korostui hieman hÀiritsevÀnkin turhan paljon

- IkÀvÀ kyllÀ jopa tÀmÀkÀÀn vuosi ei aivan kohuilta ollut pois brasilialaisen suhteen kun nk. Rakettipolttoainekohu kauden pÀÀtteeksi oli viedÀ hÀnen maailmanmestaruuden pois ennen kuin muuta pÀÀtettiin

- Danny Sullivan tosiaan ajoi F1:ssÀ ja vastoin tulosjuttuja ja niiden vÀittÀmiÀ oli kyllÀ hienoimpia rataohittelijoita takajoukoissa ja joskus paremmissakin vaiheissa kisoja ennen sitten kerta kaikkiaan vain vaikeuksien tulemisia ja Sullivan oli aina herjojen mukaisesti muka niin olettaen surkea vain tasan tarkalleen yhdessÀ asiassa lopulta ainoaksi jÀÀneellÀ F1-kaudellaan: HÀn oli kieltÀmÀttÀ aivan kertakaikkisen huono sadekelin kuski ja onneksi Monacon 1983 kisassa sitÀ vettÀ ei tullut kovin pitkÀÀn kuin tuli!

- YLE:n televisiopuolella oli vÀhÀn mielenkiintoisesti vuoden 1981 tapaan enemmÀn televisiossa nÀytettyjÀ kisoja nurinkurisella tavalla kun sitÀ vertasi vuoteen 1982 eli Rosbergin mestaruusvuoteen!

- Viimeinen hauska piirre tietysti oli Kyalamissa 1983 missÀ Keke teki Yleisradion selostajalle sitten 'Seppo RÀdyt' sen RÀdyn vastaavia 10 vuotta aiemmin toivottaen sitten nk. YllÀtyslÀhetyksen aikana haastattelussa nk. HyvÀt Joulut ja lÀhtien sitten helikopterikyydillÀ pois paikan pÀÀltÀ

- Niin erikoinen temppu se oli, ettÀ jopa erÀisiin brittien F1-kisamuisteluihin Kyalamista 1983 pÀÀtyi tÀmÀ suomalaiskohutapahtuma nÀin lainausviesteihin: ''Rosberg had been ordered by the doctors to have a complete rest so after the race he said "Merry Christmas" to the Finnish TV reporter (no joke!) and disappeared.''
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15107
Vuodelle 1983 vaikka nyt jo menee tietysti viestin yli niin olenkin muistellut erÀÀssÀ vanhemmassa toikissa Sullivania myös uraltaan sellaisenaan hieman toisin, ettÀ hÀnellÀ oli totta vie monenmoista ammattia ennen moottoriurheilu-uraakin:

''Sullivanin moottoriurheilu-ura ja ennen sitÀ ollut aika etenkin oli varsin mielenkiintoista. Sullivan ehti opiskella taloushallintoa, olla rakennusurakoitsijana, hotellin siivoojana, portsarina, huoltomiehenÀ ja jopa New Yorkin taksimiehenÀ.:) Myös tarjoilijana, tukkimiehenÀ, karjatilallisena ja miesmallinakin Sullivan ehti olla ennen moottoriurheilukÀrpÀsen puremista.''
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15107
Kun miettii Frank Williamsia toisinaan tallipÀÀllikkönÀ niin vaikka hÀnen ajajillaan olisi ollut menohalut ihan toisiin talleihin kaikkiaan niin mahdollisista inttÀmisistÀ huolimatta lopultakin aina se viimeinen sana jÀi Frankille ja tallissa pysyttiin.

Niin Keke kuin Ayrton jÀivÀt talliin omissa kriiseissÀÀn kun jÀivÀt. Ayrton murheellisesti niin kovin vÀhÀn aikaa oltuaan ja kun tietysti ei ehtinyt paljon niiden sanojen jÀlkeen oikein ollakaan...

EntÀ miten teki Jacques Laffite?

TÀtÀkin olen muistellut erÀÀssÀ vanhemmassa toikissa sitten Frankista puhuen nÀin:

''Laffite olisi halunnut lÀhteÀ Ligierille kaudeksi 1984. Erityisesti mieli oli maassa kun Laffite karsiutui perÀti kaksi kertaa perÀkkÀin ja lisÀksi toinen niistÀ oli siitÀkin nöyryyttÀvÀmpi, ettÀ Jonathan Palmer tallin testikuljettajana ja debytoivana ylimÀÀrÀisenÀ kisakuljettajana pÀÀsi mukaan kilpailuun varmalla ajamisellaan. Frank Williams sanoi vain sen, ettÀ hÀn ei lÀhde mihinkÀÀn sillÀ hÀnellÀ on sopimus voimassa.''

Etuajassa lÀhtö takaisin Ligierille juurikin vuodeksi 1984 olisi tietyin ehdoin voinut olla ollut paras ratkaisu, mutta toisaalta on paha sanoa sitten kauden onnistumisesta sellaisenaan oikein siellÀkÀÀn.

Moraalia ja Guy Ligierin intoa tosin se olisi varmasti parantanut siellÀ sitten!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15107
Andrea de Cesaris toden totta oli vuodeksi 1983 melkoinen ristiriitojen mies myös jossain mÀÀrin parhaimmassa uransa vedossaan kuin koskaan ennen tai tietyin ehdoin sen jÀlkeen pelkÀstÀÀn suorituksia tai muita pisteitÀ arvellen ainakin aikaa ennen uran loppuvuosia 1991-1994.

HÀntÀ olenkin muistellut erÀÀssÀ vanhemmassa toikissa sitten hÀnestÀ puhuen vÀhÀn lyhyemmin nÀin:

''Andrean itsepÀisyys tuomariston edessÀ useita kertoja teki hÀnestÀ kauden 1983 erÀÀnlaisen syntipukin.

Brasiliassa hÀn nopean kierroksensa tÀrkeyden vuoksi kieltÀytyi menemÀstÀ punnitukseen, Ranskassa hÀnen palosammutusjÀrjestelmÀ laukesi laittomasti ja Saksassa hÀn ei olisi kilpaillutkaan Saksan kisajÀrjestÀjien langettaman uhkasakon ja poliisilaitoksen haluaman vankilatuomion vÀltti vain Euroracingin Paolo Pavanellin palopuheet ja takuusummat vahingoittuneille ratavirkailijoille.

Brasilian tempusta hÀnet suljettiin kokonaan ulos kilpailusta ja Ranskassa hÀnen aika-ajon aikansa hylÀttiin yhden session osalta. Kaikkiaan radan ulkopuolisesta toiminnasta ja pahansisuisesta asenteesta huolimatta de Cesarisille vuosi 1983 oli hieno vuosi radalla kaikkiaan. Ensiksi hÀnen kolarointinsa ja ulosajonsa vÀhenivÀt ja jopa aiemmat estelytkin vÀhenivÀt aikaisempaan verrattuna. Toiseksi hÀnen Alfa Romeonsa tekniikan salliessa hÀn myös sai autostaan parhaimman mahdollisen suorituskyvyn irti helpostikin. Jopa kaikkein pahimmat miehen vastustajat ja arvostelijat ovat joutuneet kauden pÀÀtteeksi miettimÀÀn nÀkökantoja hÀnestÀ uudelleen.

Etenkin Span kilpailun molemmat lÀhdöt antoivat kuvan kisan voittavast miehestÀ ja ilman pieleen mennyttÀ varikkostoppia hÀn joka tapauksessa olisi ollut toinen ennen keskeytystÀÀn. Hockenheimissa kilpailu vaikeuksien ja vankeustuomion roikkuessa myrkkypilven lailla taustalla de Cesaris ei antanut myöskÀÀn liian korkean lÀhtöruudun nousta Long Beachin 1982 tapaan pÀÀhÀn liikaa vaan hÀn keskittyi ajamiseen. LisÀksi hÀn otti osumaa kovassa mutta vielÀ sÀÀntöjen rajamailla kÀytyjen suuntaviivojen mukaan kÀydyssÀ kaksintaistelussa Eddie Cheeverin kanssa ja onnistui olemaan toinen kilpailussa ansaitusti.''

Toden totta oli melkoisen rouheaa menoa hÀnellÀ radoilla kun sen ulkopuolella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15107
Vuoden 1983 suhteen mietin kerran erÀÀssÀ vanhassa toikissa Keken ja Suomen median suhdetta hÀneen tuolla kaudella ja osa siitÀ muistelusta meni nÀin:

''Suomessa Rosbergin arvostus nousi kohisten kauden ensimmÀisellÀ puoliskolla ja mairittelevia otsikoita olivat lehdet enimmÀkseen tÀynnÀ. Toisaalta kauden huonommallakin puoliskolla Rosbergin arvostus Sankari-KekenÀ ja Mestari-KekenÀ pysyi kaikkiaan korkeana eikÀ sellaista kausien 1980-1981 kaltaista laajamittaista herjauskampanjaa huonoista otteista alkanut.

Toki ei vÀhÀttely loppunut tÀysin ja loppupelissÀ suomalaisilla oli vielÀ paljon opittavaa lajista. Tosin loppukaudesta 1983 suomalaiset oikeastaan kyllÀstyivÀt miettimÀÀn Rosbergin kannatusta tai herjailua ja keskittyivÀt kenties ensimmÀistÀ kertaa myös MM-kamppailuun sarjan turbonelikon kesken. Kuitenkin Zandvoortin 23:s lÀhtöruutu nÀhtiin Suomessa jÀrkytyksenÀ ja joidenkin puheiden mukaan Keke olisi pudonnut kohta lÀhtöruudukossa. LisÀksi Keken turbosta, jatkosopimuksesta, naisasioista ja hÀnen sairaudestaan kÀydystÀ keskustelusta tuli Suomessa Dallas-sarjan mittainen jatkokertomus.''
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15107
Vuoden 1983 Patrick Tambayn tunteikkaassa Imolan voitossa kuten myös Jean Alesin vuoden 1995 Montrealin voitossa oli tietyllÀ tapaa paljon samaa ja pientÀ eroakin:

Molemmilta kuljettajilta loppui polttoaine, mutta vÀhÀn eri tavoin kun Alesin ainoan voiton pelasti yleisön ratarynnÀkkö periaatteessa mitÀtöiden tÀten kilpailun muun viimeisen kierroksen jÀljellÀ olevan ajon kun ei olisi pitÀnyt ja Tambaylta loppui ihan kunnolla polttoaine vasta lÀhempÀnÀ puoltavÀliÀ kunniakierroksella vaikka olihan jo ennen sitÀkin vaikeaa ollut vÀistellÀ innokkaimpia radalle rynnÀnneitÀ tifosoja auton uhkaavasti melkein jarrutuksen yhteydessÀ aina sammua bensan vÀhyyden vuoksi!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15107
Kausi 1982 muistetaan suomalaisittain kautena, jolloin vihdoinkin Formula 1-maailmanmestaruuden voitti suomalainen kuljettaja.

Kausi on siis yksi neljÀstÀ kaudesta, jolloin suomalainen kuljettaja oli kauden paras (muut kaudet tietysti 1998, 1999 ja 2007).

Kausi muistetaan myös tasaisuudestaan, nimittÀin ysitoista eri kuljettajaa seitsemÀstÀ eri tiimistÀ voitti kilpailun kauden aikana, eikÀ yksikÀÀn kuljettaja voittanut enempÀÀ kuin kahdesti.

Kilpailun tasaisuudesta kertoo myös se, ettÀ kilpailuissa nÀhtiin myös yhdeksÀn eri voittajaa yhdeksÀssÀ perÀkkÀisessÀ kilpailussa Monacon Grand Prixista Sveitsin GP:hen.

Valitettavasti kauden aikana nÀhtiin myös kaksi kuolemantapausta, sillÀ Kanadalainen Gilles Villeneuve kuoli Belgian Zolderin aika-ajossa, ja italialainen lahjakkuus puolestaan kuoli Kanadan Montrealin starttikolarissa.

Kausi oli harvoista kausista, jolloin maailmanmestaruus meni vasta neljÀnneksi parhaan tiimin kuljettajalle, sillÀ Keke Rosbergin Williams sijoittui valmistajien sarjassa vasta neljÀnneksi Ferrarin, Renaultin ja McLarenin jÀlkeen.

MitÀ muistoja sinulla on kaudesta? Tai jollei suoranaisia muistoja, niin mitÀ pointteja haluat kaudesta nostaa ylös?

Alla F1-kauden 1982 season review 🏁:


NÀytÀ liitetiedosto 5776NÀytÀ liitetiedosto 5777
YhtÀtoista kuljettajaa varmaan tarkoitettiin eikÀ ysitoistaa kuljettajaa kuten tuolla pienenÀ kirjoitusvirheenÀ taitaa lukea.

Vaikka huikeimmillaan kauden mittaan siltÀ tosiaan tuntui, ettÀ tÀllÀ kaudella voi voittaa toden totta ihan kuka vain!

Toisaalta palkinnoille pÀÀsseistÀ kuljettajista puhuen tuo ysitoista vastaavaa olisikin jo lÀhempÀnÀ totuutta.

12:sta eri voittaja olisi hyvinkin voinut olla ilman kaasutinvauriota autossaan muuan Ferrarin Mario Andretti Monzassa 1982, mutta ei voinut mitÀÀn niin ei.

LÀhti kuitenkin paalupaikalta ikÀmiehenÀ!

Paljonhan sitÀ olisi tÀstÀ kaudesta muistoja kerrottavana ja vÀhÀn lisÀÀ loppuun nk. Ranskalaisin Viivoin:

- Maaefektin jÀÀhyvÀisvuosi tÀmÀ oli ja samoin sellaisten vaihtelevien kisaan pÀÀsyn aikarajojen vuosi oli kun vuodesta 1983 eteenpÀin vuoden 1995 loppuun asti oli kÀytössÀ kuitenkin harvoin todella voimakkaasti pakotetun langetettuna mÀÀrÀtty 110 % sÀÀntö joka taas korvautui vuodeksi 1996 tietenkin 107 % sÀÀnnöllÀ

- Keke Rosberg voitti maailmanmestaruuden hienolla tapaa vaikka vÀlillÀ se on saanut joskus aliarvostettuna senkin jÀlkeen oloa jatkaakseen ja millÀÀn muulla huippukaudella ei Keke huipputalleissa toisaalta voittanut maailmanmestaruutta mitÀ nyt sinÀnsÀ suorituskyvyssÀ tai jossittelussa etenkin lÀhin oli vuosi 1985 tuolloisena virkistÀvÀnÀ huippukautena Keken suhteen

- ViimeistÀ kertaa vapaavalintaisesti kÀytössÀ oli yleensÀ muutenkin erittÀin heikkotehoinen sadekelin perÀvalo autoissa kun vuodesta 1983 lÀhtien se tuli pakolliseksi lajiin lopullisesti ja oli heti parempi kuin edeltÀjÀnsÀ kÀytössÀ vaikkakin oli silti perin heikko sitten seuraajiinsa nÀhden autovarusteena

- Turbot olivat jo parempia, mutta silti viimeistÀ kertaa niin perin heikkojakin

- VÀlitankkaukset selvÀsti yleisempÀnÀ ja taktisesti edes yrityksenÀ palasivat lajiin ja kohua riitti siitÀ minkÀ vuoksi sitten viimein pitkien kiistelyjen jÀlkeen sallittiin vÀlitankkaukset vielÀ vuodeksi 1983, mutta kiellettiin vuodeksi 1984 sitten kokonaan

- Kielto oli kieltÀmÀttÀ kohulla tapahtunut ja outo juttu ottaen huomioon aiemman melko epÀtavallisen ja jopa vÀlillÀ perin harvinaisenkin tilanteen sen oltua aiemmin haittaamatta melkein yhtÀ ja ketÀÀn millÀÀn tavalla

- Vuoden 1981 tapaan Bernie ja FOCA taivuttivat pysyvÀn lopullisesti Eurovision televisioinnin osalta Concordeen mitÀ nyt Suomen Yleisradiolla oli omat venkoilunsa sopimiseen ja vaikka sopimukset aina vÀlillÀ papereissa komeilivat niin Keken perÀssÀ oli hankaluuksia tai halua pysyÀ siinÀ sitten!

- TÀstÀ vuodesta eteenpÀin myös vuoden 1983 tapaan tiimiradio alkoi olla jo melkein pysyvÀsti suurimmassa osassa talleja tai lÀhes kaikkia talleja mitÀ nyt enemmistöosalla talleja oli ollut jo ennen vuotta 1982 tiimiradiot autoissaan

- Toki tiimiradiot eivÀt olleet vielÀ ennen vuotta 1982 kuitenkaan perin liian monta vuotta olleet enemmistöllÀ kÀytössÀ ja vaikka olisivat niin vÀlillÀ olivat perin tehottomia tai kÀyttömukavuudet hukkuivat epÀmukavuuteen ja moottorimelujen pariin

- Sen verran erikoinen keksintö tuntui olevan tiimiradio, ettÀ KekellÀ oli sen kanssa Williamsilla vÀhÀn samaa oppimista kuin miten oli muun muassa Fittipaldilla ollessa erikoisuudessa nimeltÀ vÀlitankkaus missÀ kului pelottavankin paljon aikaa muun muassa Buenos Airesin 1980 juhlaa mahdollistettaessa!

- Hieman huvittavalla tavalla tÀllÀ kaudella hallitseva maailmanmestari ainakin vÀhÀksi aikaa sai potkut omasta tallistaan kun hÀnen piti ajaa sillÀ avausviikonloppuna ja tÀmÀ mies oli Nelson Piquet kun potkija ulos tallista oli Bernie Ecclestone Brabhamilta kesken nk. Superlisenssikohun Kyalamissa 1982 toki lopulta palauttaen Piquetin ajamaan ja tarvitsematta turvautua töin tuskin kauan poissa olleeseen ja erotettuun vuoden 1981 Brabhamin kuskiin eli Hector Alonso Rebaquehen!

- Superlisenssien ohella myös erinÀisiin sopimuksiin liittyviin taustakohuihin nÀhden yritettiin kiinnittÀÀ huomiota kun niihin haluttiin selvyyttÀ ja pitÀvyyttÀ Brian Hentonin perÀti kolmen tallin sopimuksen vastaavan kiistan vÀlttÀmiseksi siitÀ, ettÀ kenellÀ sitten oikein lopulta olikaan Hentonin oikeudet hallussaan niitÀ pitÀÀ ajamassa aivan tÀysin!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15107
Kausi 1982 muistetaan suomalaisittain kautena, jolloin vihdoinkin Formula 1-maailmanmestaruuden voitti suomalainen kuljettaja.

Kausi on siis yksi neljÀstÀ kaudesta, jolloin suomalainen kuljettaja oli kauden paras (muut kaudet tietysti 1998, 1999 ja 2007).

Kausi muistetaan myös tasaisuudestaan, nimittÀin ysitoista eri kuljettajaa seitsemÀstÀ eri tiimistÀ voitti kilpailun kauden aikana, eikÀ yksikÀÀn kuljettaja voittanut enempÀÀ kuin kahdesti.

Kilpailun tasaisuudesta kertoo myös se, ettÀ kilpailuissa nÀhtiin myös yhdeksÀn eri voittajaa yhdeksÀssÀ perÀkkÀisessÀ kilpailussa Monacon Grand Prixista Sveitsin GP:hen.

Valitettavasti kauden aikana nÀhtiin myös kaksi kuolemantapausta, sillÀ Kanadalainen Gilles Villeneuve kuoli Belgian Zolderin aika-ajossa, ja italialainen lahjakkuus puolestaan kuoli Kanadan Montrealin starttikolarissa.

Kausi oli harvoista kausista, jolloin maailmanmestaruus meni vasta neljÀnneksi parhaan tiimin kuljettajalle, sillÀ Keke Rosbergin Williams sijoittui valmistajien sarjassa vasta neljÀnneksi Ferrarin, Renaultin ja McLarenin jÀlkeen.

MitÀ muistoja sinulla on kaudesta? Tai jollei suoranaisia muistoja, niin mitÀ pointteja haluat kaudesta nostaa ylös?

Alla F1-kauden 1982 season review 🏁:


NÀytÀ liitetiedosto 5776NÀytÀ liitetiedosto 5777
TÀhÀn vastasinkin jo, mutta arvelin vain kysyÀ vielÀ yhtÀ juttua:

Tuleeko vielÀ muita vanhempia kausia aiemmin ilmoittamallasi tavalla?

NÀitÀkin on ollut mukavaa muistella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15107
Rupert Keegan harmittavasti tosiaan menehtyi viime vuoden puolella.

Ennen pitkÀÀ hÀn olisi tÀnÀ vuonna tÀyttÀnyt 70 vuotta kuten miten Alain Prost onkin vielÀ elÀvÀnÀ jo tÀyttÀnyt.

Keeganilla oli vuoden 1983 Kyalamiin mielenkiintoinen LÀÀkintÀauton eli toisin kertoen Medical Carin kuljettajan virassa toimiessaan sattunut tapahtuma.

Miten hÀnellÀ tÀmÀ homma sitten sujui kun myös erikoisuuksiakin sattui?

NÀin olen muistellut sitÀ erÀÀseen vanhaan toikkiin mihin tÀstÀ lainausmerkein tiivistelmÀ:

''JÀnnitys kohosi kattoon asti kun Course Caria eli BMW 745i:tÀ tai BMW E32:sta kuljettanut Jacky Ickx ja Ford Sierran Medical Caria kuljettanut Rupert Keegan asettuivat paikoilleen ja valot olivat vaihtumaisillaan vihreÀksi. VihreÀn valon vaihduttua tapahtui jotain perin merkillistÀ. Ickxin mustanpuhuva Bemari sai puhtaan lÀhdön, mutta Keeganin Sierra sen sijaan oli kaasun sijaan survaissut pakin pohjaan ja Medical Car vetÀytyi hiekkapilven sijassa hetken aikaa taka-alalle! Sid Watkins sai uransa kenties mielenkiintoisimman startin.:D

Keegan tajusi virheensÀ ja laittoi hetken emmittyÀÀn vaihteen takaisin pÀÀlle ja ulvaisten Sierrakin pÀÀsi liikkeelle.''

Melkoista hiekkarallia Johannesburgissa silloin ja lienee ollut yleisössÀ Gerrie Coetzeen lisÀksi hymy herkÀssÀ monella muullakin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4486
@CCMK kiitos jĂ€lleen loistavista historiikeista. NĂ€itĂ€ aina kiva lukea.👍

Joo, k-kirjain oli nÀköjÀÀn pudonnut tuosta yhdestÀ viestistÀ. Eli yksitoista, ei ysitoista.

Voidaan laittaa edelleenkin nÀitÀ kausimuisteluita aina silloin tÀllöin. Vaikka vanhemmista kausista ei omia muistoja olekaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4486
F1-kausi 1981 oli Williamsin juhlaa valmistajien puolella, vaikka kuljettajien maailmanmestaruus menikin Brabhamin Nelson Piquetille.

Kauden 1981 maailmanmestaruus oli brasilialaisen Nelson Piquetin ensimmÀinen kaikkiaan kolmesta tittelistÀ.

Tittelin ratkaisu nÀhtiin vasta kauden pÀÀtöskisassa, sillÀ mestaruudesta taisteli loppuun asti Williams-kaksikko Carlos Reutemann ja Alan Jones.

Reutemann hÀvisi maailmanmestaruuden pisteellÀ, ja Jones neljÀllÀ pisteellÀ.

Itse nÀin jÀlkikÀteen olisin mielellÀni suonut maailmanmestaruuden argentiinalaisille Carlos Reutemannille.

MitÀ haluatte nostaa esille tÀstÀ kaudesta? Sana on vapaa.

Alla F1-kauden 1981 kausikooste, eli season review 🏁:


6001.jpg
 
Ylös