Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4486
Mikähän mahtoi olla syynä siihen, ettei Jean Alesi mennyt varikolle kauden 1997 kilpailussa Melbournessa? Tiimihän oli käskenyt Alesia varikolle jo useamman kierroksen ajan, mutta Alesi vain jatkoi ajamista.

Lopulta polttoaine tankista tietysti tyhjeni, ja Alesin matka jäi siihen.

Podium-paikka meni lopulta siihen, ja Flavio Briatore oli ymmärrettävästi erittäin vihainen.

https://x.com/F1/status/1899176429293637763?s=19
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
848
F1-kausi 1981 oli Williamsin juhlaa valmistajien puolella, vaikka kuljettajien maailmanmestaruus menikin Brabhamin Nelson Piquetille.

Kauden 1981 maailmanmestaruus oli brasilialaisen Nelson Piquetin ensimmäinen kaikkiaan kolmesta tittelistä.

Tittelin ratkaisu nähtiin vasta kauden päätöskisassa, sillä mestaruudesta taisteli loppuun asti Williams-kaksikko Carlos Reutemann ja Alan Jones.

Reutemann hävisi maailmanmestaruuden pisteellä, ja Jones neljällä pisteellä.

Mitä haluatte nostaa esille tästä kaudesta?
Samoin kuin kaksi vuotta myöhemmin, Piquet voitti mestaruuden, vaikkei hänellä ollutkaan paras tai nopein auto.

Renault RE30 oli selkeästi nopein, mutta epäluotettava. Williams FW07C oli kokonaisuutena Brabhamia parempi ja Ligier JS17 hyvin lähellä Piquetn Brabham BT49C:tä.

Kovin lähelle Piqueta pääsi loppupisteissä Reutemannin ja Jonesin lisäksi Laffite Ligierillä ja Prost Renaultlla. Prost jäi kuusi pistettä ja Laffite seitsemän.

Kaikilla näillä viidellä kuljettajalla oli kolmanneksi viimeisen kilpailun jälkeen mahdollisuudet mestaruuteen. Viimeiseen kilpailuun lähdettäessä mestaruudesta taistelivat enää Reutemann, Piquet ja Laffite.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9382
Ennen kautta 1997 oli sanottu, että autoa ei saa kutsua hopeanuoleksi ennen kuin sillä on voitettu kilpailu. Ja sitten se voitto irtosi kauden ekassa kisassa.

Siinä vaiheessa kun pääsponsorin vaihtuminen McLarenilla tuli julki, oli kai ajatuksia siitä, että autot saattaisivat silti olla punavalkoisia, mutta niin ei sitten tapahtunut. Samaisen tupakkafirman sponsoroiman Zakspeedin autothan olivat punavalkoisia, toki eri kuvioilla kuin McLarenit.



McLaren aikana ei nähty tätä korviketekstiä niissä kisoissa, missä tupakkamainonta oli kielletty.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4486
Ferrari hankki kaudelle 1996 kaksi uutta kuljettajaa, kun tiimin monivuotiset kuljettajat Jean Alesi ja Gerhard Berger saivat lähteä tiimistä, ja tilalle tulivat Michael Schumacher ja Eddie Irvine.

Siinä, missä Michael Schumacher saavutti kausien 1996-1998 useita GP-voittoja, sai Eddie Irvine odottaa omaa ensimmäistä GP-voittoaan kaudelle 1999.

Mutta heti Melbournen avauskisassa Eddie Irvine onnistui, ja otti hienon voiton. Vihdoinkin ketsuppi-pullo oli avattu, ja Irvine sai mainetta GP-voittajana.

Yhteensä Irvine voitti kauden 1999 aikana neljä GP-voittoa, jonka jälkeen mies lähti uuteen Fordin rahoittamaan Jaguar-tiimiin.

Mitä luulette, olisiko Irvine pärjännyt Barrichelloa paremmin Ferrarilla kausina 2000-2005, jos olisi siis Ferrarille jäänyt?

Alla Melbournen kisa vuosimallia 1999.

 
Ylös