Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4538
Suomalaiset kuljettajat ovat pärjänneet hyvin Suzukassa, GP-voittoja on tullut ja Häkkinen juhlinut maailmanmestaruuksia myös Suzukassa.

Mutta suomalainen kuljettaja on myös hävinnyt maailmanmestaruuden Michael Schumacherille Suzukassa kahdesti.

Ensin kaudella 2000, jossa juuri Suzukassa Schumacher ratkaisi ensimmäisen maailmanmestaruuden Ferrarille, ja jossa Häkkinen oli GP:ssä toinen.

Suzukan GP kokonaan kaudelta 2000 alla🏁:



Toisella kertaa Räikkösellä oli realistiset mahdollisuudet maailmanmestaruuteen kauden 2003 päätöskisassa Suzukassa.

Vaikka Kimi oli kisassa toinen, ja Schumacher vasta kahdeksas, tulos ei riittänyt Kimille tuolloin tittelin voittamiseen. Maailmanmestaruus meni kauden 2000 tapaan Schumacherille ja Ferrarille.

Alla kauden 2003 GP:n kohokohdat:🏁
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9944
Sijainti
Helsinki
Katsellessani kauden 1982 tilastoja, törmäsin mielenkiintoiseen faktaan.

Nimittäin valmistajien sarjassa on Brabham- tiimi merkitty kahteen otteeseen.

Kuka osaisi selittää tämän?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/1982_Formula_One_World_Championship
Brabham ajatti autojaan sekä BMW:n että Fordin Cosworth-moottoreilla. Bemarien myllyt olivat tehokkaita, mutta kärsivät konerikkoja, tämän vuoksi joutuivat ajattamaan autojaan Cosworthin koneilla viidessä kilpailuissa. Monacon, Detroitin ja Kanadan kilpailuissa siten, että toisessa oli BMW:n moottori ja toisessa Cosworth.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4538
Brabham ajatti autojaan sekä BMW:n että Fordin Cosworth-moottoreilla. Bemarien myllyt olivat tehokkaita, mutta kärsivät konerikkoja, tämän vuoksi joutuivat ajattamaan autojaan Cosworthin koneilla viidessä kilpailuissa. Monacon, Detroitin ja Kanadan kilpailuissa siten, että toisessa oli BMW:n moottori ja toisessa Cosworth.
Ei taitaisi enää nykypäivänä onnistua moottoritoimittajan vaihto kesken kauden, tai sitten niin, että ajaisi kauden kauden niin, että osassa kisoissa olisi eri moottoritoimittaja.

Mielenkiintoista F1-historia kyllä.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
855
Ei taitaisi enää nykypäivänä onnistua moottoritoimittajan vaihto kesken kauden, tai sitten niin, että ajaisi kauden kauden niin, että osassa kisoissa olisi eri moottoritoimittaja.

Mielenkiintoista F1-historia kyllä.
McLaren ajoi 1983 alkukauden Cosworthilla ja loppukauden Porschella, Lotus alkukauden Cosworthilla ja loppukauden Renault:lla sekä Osella alkukauden Cosworthilla ja loppukauden Alfa-Romeolla. Samana vuonna Williams vaihtoi Cosworthit Hondaan 1983 viimeisessä kilpailussa.
Arrows ajoi alkukauden 1984 Cosworthilla ja loppukauden BMW:llä sekä Spirit koko kauden Hartilla, poislukien Detroitin Cosworthilla.
Tyrrell ajoi 1985 alkukauden Coswortheilla ja loppukauden Renaultilla sekä Minardi alkukauden Cosworthilla ja loppukauden Motori Modernilla.
Haas-Lola ajoi alkukauden 1986 Hartin moottoreilla ja loppukauden Fordeilla.
1990 Coloni ajoi alkukauden Subarulla ja loppukauden Cosworthilla sekä Life alkukauden omalla moottorillaan ja loppukauden Juddilla.
1991 Footwork ajoi alkukauden Porschella ja loppukauden Cosworthilla.

Brabhamilla vuonna 1982, McLarenilla sekä Lotuksella 1983, Arrowsilla 1984 ja Tyrrellillä 1985 ajettiin peräti osa kisoista siten, että toisessa autossa oli Ford Cosworth DFV (Tyrrellillä DFY) ja toisessa turbomoottori. Osellalla oli 1983 osassa kisoja toisessa autossa Cosworthin DFV V8 ja toisessa Alfa Romeon V12.

Esimerkkejä löytyisi varmasti enemmänkin.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4538
F1-sometili laittanut varsinaisen herkuttelun.
Nimittäin 15 viimeistä kierrosta Suzukasta vuosimallia 2005.

Tämä yksi Kimi Räikkösen parhaista kisoista eittämättä.🏁

 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
4174
Aika uskomatonta, että on jo 20 vuotta kulunut tuosta Kimin huikeasta ajosta.
 
Ylös