Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15135
Eddie Jordan oli tallipäälliköistä hauskin ja cooleihin joka erosi muista selvästi omalla persoonallaan. Muutenkin oli avoin mediassa.
Jordanin ura tallipäällikkönä oli haastavaa mutta mielenkiintoinen, joka onnistui nostamaan tallinsa vakituiseksi keskikasti-talliksi 90-luvulla ja Jordan-tallilla taisteltiin mestaruudesta 99 kaudella Frentzenin kanssa. Jordan-talli oli piristysruiske omalla tyylillään josta moni piti. Eddie auttoi Schumacheria ja monia muitakin kuskeja tekemällä hyvää työtä lajin parissa.
Tosiaan molempia Schumacherin veljeksiä. Mene ja tiedä, että olisiko auttanut jopa Mickiä mikäli vain ura ja talli olisi todellakin hänen komennossaan yltänyt sinne asti.

Varmaankin. Ei mikään ihme se olisi ollut.

Eddie Jordan tarjosi tosiaan niin monen monta asiaa lajiin. Monille ensimmäisen ajopaikan ja joillekin muille viimeisen todellisen uran nostonäytteen lähestyvälle ehtoopuolelle tai lopullisen viimeisen paikan mikäli vain kerta kaikkiaan jaksamista olisi ollut kuten suostumistakin.

Muun muassa Martin Brundle ja Nigel Mansell olivat Jordanillakin enemmän tai vähemmän tekemisissä varsinkin uriensa loppumetreillä.

Kuljettajapuolella tai testipuolella ennen kuin urat sitten kerta kaikkiaan päättyivät ja siitä kaikesta pystyi mutkien kautta hyötymään eniten varmasti Damon Hill.

Herra Jordan ja Mansell mielenkiintoisesti ajoivat myös urallaan toisiaan vastaan kilpaa. Brittien F3-kaudella 1979 Mansell oli kasipaikalla lopputuloksissa ja herra Jordan sitten itse oli yhdestoista.

Tuona vuotena tai hyvin vähän tuon jälkeen kun kerta kaikkiaan F2-kokeilua ja jopa äärimmäistä vähäistä McLaren-promootiotestiä huomioimatta enempää ei ollut odotettavissa jatkoon tai vuodeksi 1980 nyt ainakaan niin herra Jordan päätti keskittyä muutenkin tallinsa tallipäällikkyyteen mahdollisia hätäajoja huomioimatta ja päätti lopettaa ajot kilpa-ajajana huomioimatta tosiaan mitä erikoisimpia muita ajoja sitten siihen.

Mansell sitten vuorostaan valmistautui testikuljettajan uraansa F1:ssä vaikka myös F2:sia ehti ajaa ja muukin jatko oli sitten tuttuakin tutumpaa hänelle.

Herra Jordan muuten huvittavasti oli lopputuloksissa vuoden 1979 F3:sta puhuttaessa parempi kuin se kuljettaja mihin McLaren ja etenkin Ranskan Marlboro oli iskenyt silmänsä silloin vuonna 1979 eli Alain Prost!

Prost oli todellakin verraten alhaalta nostettu ja haluttu kuljettaja ajatuksenakin kuninkuusluokkaan kun vertaa vaikkapa tuon vuoden sarjamestareita/parhaimpia tässä muistellussa luokassa!

Kaikki ajoivat myöhemmin F1:ssä, mutta urat menivät radikaalisti toisin kuin alemmissa luokissa tai päättyivät kovin ennen aikojaan.

Koko kärkinelikko eli Chico Serra, Andrea de Cesaris, Michael Mike Thackwell ja Ruotsin Stefan Johansson menestyivät ennen pitkää kaikki vaatimattomammin kuin sijan 8 Mansell tai sijan 12 Prost!
 
Viimeksi muokattu:

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4673
Sijainti
Kokkola
Miksi Jordanin talli oikeastaan alkoi hiipua? Wikipediassa mainittiin tappio oikeudessa Vodafonelle, mutta oliko sen ohella jotain muuta, kuten vaikka kenties kustannusten liiallinen nousu, jotta olisi voinut pysyä yksityistallina? Koska, eikös 2000-luvulla alkanut aika nopeasti etenkin 2004/05 jälkeen yksityistallien määrä vähentyä. Jordanista tuli Midland, Minardista Toro Rosso jne
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4426
Jordanin alamäki alkoi kun raha alkoi näyttämään yhä suurempaa osaansa auton suunnitteluun, Toyotan tuleminen kisaan mukaan nosti muiden tehdastallien panostuksia CFD-suunnitteluun, uusiin tuulitunneleihin ja jatkuvasti kasvaviin organisaatioihin. Vähän sama tarina kuin Williamsilla joka rypisteli nimensä ja ansioidensa perustella aina vuoteen 2020.

Mutta tallin perintö, Eddie ja tallin Rock'n roll meininki elävät ikuisesti.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4526
Jordanin alamäki alkoi kun raha alkoi näyttämään yhä suurempaa osaansa auton suunnitteluun, Toyotan tuleminen kisaan mukaan nosti muiden tehdastallien panostuksia CFD-suunnitteluun, uusiin tuulitunneleihin ja jatkuvasti kasvaviin organisaatioihin. Vähän sama tarina kuin Williamsilla joka rypisteli nimensä ja ansioidensa perustella aina vuoteen 2020.

Mutta tallin perintö, Eddie ja tallin Rock'n roll meininki elävät ikuisesti.
Mitäköhän tiimien budjetit olivat 1990-luvun loppupuolella, vielä kun tupakka-sponsorit olivat mukana? Ja juuri Jordan-tiimin kultavuosina.

Jos vertaa tämänpäivän tiimien budjetteihin, tosin nykyään budjettikatto. Mutta aikaan ennen budjetti-kattoa?

Jos joku osaisi sanoa.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4526
Mikä itsellesi on Jordan-tiimin autoista se kaunein ja mieleenpainuvia?

Itse voisin sanoa, että kauden 1997 auto. Hieno keltainen väritys, ja keulassa vielä käärmeen pää.

Todella mahtava auto myös, jolla olisi voinut jopa voittaa muutamia kilpailuja. Ilman Argentiinan GP:n kolaria Fisichellan ja Ralf Schumacherin välillä tiimi olisi voittanutkin.

Fisichella_1997_Italy_01_PHC.jpgracefansdotnet-21-01-29-16-15-06-4.jpg1997_jordan_f1_2.jpg
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9925
Sijainti
Helsinki

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13823
Mikä itsellesi on Jordan-tiimin autoista se kaunein ja mieleenpainuvia?

Itse voisin sanoa, että kauden 1997 auto. Hieno keltainen väritys, ja keulassa vielä käärmeen pää.

Todella mahtava auto myös, jolla olisi voinut jopa voittaa muutamia kilpailuja. Ilman Argentiinan GP:n kolaria Fisichellan ja Ralf Schumacherin välillä tiimi olisi voittanutkin.
Voittoa en ikinä nähnyt tuossa (Argentiinan) kisassa tulevan...
Jos joku Jordan spesiaali mulle, niin 1993 kun lajia aloin seurata. Vaikka toki monta hyvännäköistä autoa tekivät.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
854
Mikä itsellesi on Jordan-tiimin autoista se kaunein ja mieleenpainuvia?

Itse voisin sanoa, että kauden 1997 auto. Hieno keltainen väritys, ja keulassa vielä käärmeen pää.
Jordan 197 on näistä keltaisista Jordaneista hienoin. Käärmeenpää oli oli komeampi kuin se myöhemmin tullut herhiläinen, joka ei huono ollut sekään.

Mutta kyllä minun suosikkini on Jordan 191 kaudelta 1991. Se on todella kaunislinjainen pienine moottorikatteineen ja kauniisti kaareutuvine etusiipineen. Vihreä värikin oli erottuva. Lisäksi tuon aikakauden autoissa on yleisesti kauniit mittasuhteet, siivet ovat sopivan levyisiä ja korkuisia, raideväli oikea jne.



 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9925
Sijainti
Helsinki
Jordan 197 on näistä keltaisista Jordaneista hienoin. Käärmeenpää oli oli komeampi kuin se myöhemmin tullut herhiläinen, joka ei huono ollut sekään.

Mutta kyllä minun suosikkini on Jordan 191 kaudelta 1991. Se on todella kaunislinjainen pienine moottorikatteineen ja kauniisti kaareutuvine etusiipineen. Vihreä värikin oli erottuva. Lisäksi tuon aikakauden autoissa on yleisesti kauniit mittasuhteet, siivet ovat sopivan levyisiä ja korkuisia, raideväli oikea jne.



Jordan ikävä kyllä menetti 7Upin ja Fujifilmin tuomat rahat, mutta Jordan taitavana liikemiehenä sai tallille seuraaviksi kausiksi ison sponsorin. Etelä-Afrikkalaisen öljy-yhtiön Sasolin sekä Barclays-tupakkamerkin, Vuodesta 1996 lähtien autoa koristi Benson & Hedgensin värit. Ensimmäinen kausi oli kullanväreissä ja sitten tulivat kuuluisat keltaiset autot eläinlogoineen.



 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4526
Jordan ikävä kyllä menetti 7Upin ja Fujifilmin tuomat rahat, mutta Jordan taitavana liikemiehenä sai tallille seuraaviksi kausiksi ison sponsorin. Etelä-Afrikkalaisen öljy-yhtiön Sasolin sekä Barclays-tupakkamerkin, Vuodesta 1996 lähtien autoa koristi Benson & Hedgensin värit. Ensimmäinen kausi oli kullanväreissä ja sitten tulivat kuuluisat keltaiset autot eläinlogoineen.



Jordan taisi käyttää kaudella 1996 kahta eri väritystä. Joissain kisoissa tiimi oli keltainen, toisissa taas juuri tuon kullan värinen.

0a1d4656274e6bf0db1db358e7a6136d.jpg136.jpg
wfwmw15a0aa01.png
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4526
Heinz-Harald Frentzenin kausi 1999 Jordanilla tuo vahvasti mieleen Kimi Räikkösen kauden 2012 Lotuksella.

Kummassakin tapauksessa Jordan ja Lotus olivat hyviä autoja, joilla pystyi saavuttamaan säännöllisesti podiumeja, ja jopa GP-voittoja oikeissa olosuhteissa.

Ei kuitenkaan missään tapauksessa paras auto, kaudella 1999 Ferrari ja McLaren olivat Jordania edellä, kaudella 2012 Red Bull ja McLaren (ehkä Ferrarikin) olivat Lotusta edellä.

Frentzen oli kuljettajien pisteissä kolmas kaudella 1999, samoin Räikkönen kaudella 2012 oli kolmas pisteissä.

Mutta mitä sanotte, jos Frentzen ei olisi keskeyttänyt Nurburgringillä johtoasemasta, olisiko Frentzen voinut jopa voittaa maailmanmestaruuden kaudella 1999? Lähelle oltaisiin ainakin pisteissä päästy.


https://racingnews365.com/when-jordan-almost-did-the-impossible-and-won-the-f1-world-championship



 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4526
Voittoa en ikinä nähnyt tuossa (Argentiinan) kisassa tulevan...
Jos joku Jordan spesiaali mulle, niin 1993 kun lajia aloin seurata. Vaikka toki monta hyvännäköistä autoa tekivät.
Voitto olisi ollut lähellä tuossa Argentiinan GP:ssä ilman Ralf Schumacherin ja Giancarlo Fisichellan välistä kolaria.

Joka tapauksessa ainakin tupla-podium olisi tullut.

Eddie Jordan oli vihainen ymmärrettävästi kilpailun jälkeen. Artikkelissa lisää.


https://thesportsrush.com/f1-news-eddie-jordan-brutal-punishment-on-schumacher-to-show-the-pain-he-had-put-on-the-team/
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4526
Laitetaan kysymys tulille näin Kiinan GP:n jälkimainingeissa.🔥

Eli McLarenin kauden aloitus on ollut todella vahva, kaksi GP-voittoa parissa ensimmäisessä GP:ssä.

Mutta milloin viimeksi McLaren juhlisti kahta GP-voittoa kahden ensimmäisen GP-viikonlopun jälkeen? Kuka tai ketkä olivat tuolloin kuljettajat?🏁
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4673
Sijainti
Kokkola
Toivottavasti vain historia ei toista siltä osin itseään, että tuolloin päävastustajalla kävi "sinivalkolasien läpi katsottuna" uskomaton pulla ja kaiken McLarenin kuskin epäonnen jälkeen 2 pinnan erolla mestaruus meni päävastustajalle.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
4145
Toivottavasti vain historia ei toista siltä osin itseään, että tuolloin päävastustajalla kävi "sinivalkolasien läpi katsottuna" uskomaton pulla ja kaiken McLarenin kuskin epäonnen jälkeen 2 pinnan erolla mestaruus meni päävastustajalle.
Toivottavasti tästä tulisi McLarenin jäsentenvälinen. Papaya rules.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4526
Toivottavasti vain historia ei toista siltä osin itseään, että tuolloin päävastustajalla kävi "sinivalkolasien läpi katsottuna" uskomaton pulla ja kaiken McLarenin kuskin epäonnen jälkeen 2 pinnan erolla mestaruus meni päävastustajalle.
Olisikohan McLaren-Mercedes-paketti ollut paras vielä alkukaudesta 2003, mutta sitten muutaman kisan jälkeen Ferrari ja BMW-Williams olivat menneet jo ohi?

Lähellä oli kyllä Kimin ensimmäinen maailmanmestaruus tuolloin. Toivottavasti tosiaan nyt nähtäisiin McLaren-kaksikon välinen taistelu loppuun asti.
 
Ylös