Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
661
Sijainti
Västra Götaland
Johanssonin kanssa Ferrari kyllä empi tuota sopimusta pitkään. Bellofin tilanteen jälkeenkin. Vasta Adelaidessa 1985 vihdoin ja viimein pitkin hampain Ferrarin Marco 'Kusettaja' Piccinini viimein allekirjoitti jatkosopimuksen Johanssonin kanssa myös vuodesta 1986.
Onko tietoa kenen tai keiden muiden kanssa Ferrari mahdollisesti kävi neuvotteluita? Jos Johanssonin suhteen epäröitiin. Tietääkseni nimimiehet; Prost, Piquet, Mansell, Senna olivat kiinni senhetkisissä sopimuksissaan. Ja Lauda ilmoittanut lopettavansa.
Keke? Koskas Rosbergin McLaren sopimus julkaistiin?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15551
Onko tietoa kenen tai keiden muiden kanssa Ferrari mahdollisesti kävi neuvotteluita? Jos Johanssonin suhteen epäröitiin. Tietääkseni nimimiehet; Prost, Piquet, Mansell, Senna olivat kiinni senhetkisissä sopimuksissaan. Ja Lauda ilmoittanut lopettavansa.
Keke? Koskas Rosbergin McLaren sopimus julkaistiin?
Kekeä tosiaan haluttiin Ferrarille melko kauankin ja paljon, mutta Keke ei sinne itse halunnut mennä. Etenkin kun Keke halusi vain ja ainoastaan McLarenille ja aikoi lopettaa uransa jo vuodeksi 1986 mitä nyt tietysti harkitsi vielä viime kädessä vuotta 1987 tämän uran vielä sittenkin muun ylimääräisen viimeisen vuoden ajamisesta jälleen McLarenilla etenkin Ron Dennisin maksamaksi aikoman summan noustua aikakauden suurimmaksi ja jota summana oli ainoastaan tarjottu kerran samassa suuruusluokassa vain Niki Laudalle Laudankin kieltäydyttyä tuosta summasta huolimatta siitä, että itävaltalainen oli todella lähellä siihenkin summaan vielä tarttua.

11.8.1985 eli Manfred Winkelhockin kuolettavan loukkaantumisen päivänä Keke allekirjoitti tuon sopimuksen, 21.8.1985 tuo sopimuksen tiedotus epävirallisen lopullisesti tapahtui Suomessa ja 23.8.1985 tiedotettiin virallisesti Suomessa juuri silloisen Zandvoortin formulaviikonlopun käynnistyessä 40 vuotta sitten.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15551
Onko tietoa kenen tai keiden muiden kanssa Ferrari mahdollisesti kävi neuvotteluita? Jos Johanssonin suhteen epäröitiin. Tietääkseni nimimiehet; Prost, Piquet, Mansell, Senna olivat kiinni senhetkisissä sopimuksissaan. Ja Lauda ilmoittanut lopettavansa.
Keke? Koskas Rosbergin McLaren sopimus julkaistiin?
Eräässä toisessa toikissa 10 vuotta sitten 3.11.2015 muistelin tuota tilanneasiaa seuraavasti tavallaan:

''Kesäkaudella 1985 Keke Rosbergia oltiin viety lukuisiin eri talleihin pois Williamsilta vaikka myös optiovuodesta 1986 sinnikkäät pitivät kiinni. Tallipaikkojen spekulointi oli suomalaisittain kaikkien aikojen korkeimmissa luvuissa.

Useimmat uskoivat Rosbergin olevan menossa Ferrarille koska Il Commendatore Enzo Ferrari oli suostunut antamaan periksi Rosbergin henkilökohtaisten sponsorisopimusten suhteen ja lisäksi Enzo tarjosi hänelle kautta aikojen suurinta Ferrari-kuljettajan sopimusta lehtien mielipiteistä riippuen joko vuotta kohti tai sitten kahta vuotta kohti sillä Enzo Ferrari halusi hänet tallinsa vuosiksi 1986 ja 1987.

Joko vuotta tai kahta vuotta kohti hänen palkkiosummansa oli vaihtelevasti 4-6 miljoonaa dollaria eli suurimmillaan jopa 8-12 miljoonaa dollaria kahdelta vuodelta. Se taas suurimmillaan markkamääriä laskien tarkoitti 84 miljoonaa silloista Suomen Markkaa. Pienimmilläänkin 56 miljoonaa Suomen Markkaa.

Muina vaihtoehtoina Williamsin viimeisen optiovuoden lisäksi monet pitivät Team Haasin ison rahan tallia, Benettonin alkaessa mahdollisesti tukemaan valtavalla rahalla Tolemania tai sitten McLarenia. Muut tallit eivät juuri kiinnostusta herättäneet. Rosberg itse yritti päästä kaikin keinoin vain McLarenille. Williamsille hän jäisi vuodeksi 1986 vain mikäli paikkaa ei kerta kaikkiaan McLarenille olisi löytynyt.

Huonoimmillaan Rosberg mietti uransa lopettamisen aikaistamistakin vuodella sillä muut tallit kuin McLaren tai aivan loppupelissä Williams ei vain kelvanneet hänelle enää. Häntä niin huvitti kuin myös ärsytti suomalaislehtien spekuloinnit sillä kulissien takana päätökset oli tehty jo todella pitkä aika sitten.

Niki Lauda vuorostaan valitsi uransa lopettamisen paljastamiseksi juurikin kotikilpailunsa Itävallan vaikka oli jo salaisesti aikonut lopettaa jo pitkän aikaa sitten. Kaikki tavoitteet mitä hän oli tullut saavuttamaan tehtyään paluun lajiin vuonna 1982 oli saavutettu kolmannen maailmanmestaruuden muodossa vuonna 1984 eikä hän enää halunnut jatkaa ajamista sen enempää.

Vielä vähemmän kun ei edes mestaruuden puolustus ollut sujunut. Ja kun ei Ron Dennisinkään kanssa olleet välit enää kunnossa jatkuvien palkkakiistojen takia. Itävallan lopettamisesta eteenpäin Dennisin ja Laudan suhteissa oli ajoittain hyvin koettelevan jäinen tunnelma jota eivät parantaneet Laudan jatkuvat piikittelyt tallin suuntaan enemmän tai vähemmän vaikka Lauda oli toki vain formulan virallinen lausuntoautomaatti ajoittain.:eek:''

Noin siis tuolloin muistelin asiaa myöskin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15551
Onko tietoa kenen tai keiden muiden kanssa Ferrari mahdollisesti kävi neuvotteluita? Jos Johanssonin suhteen epäröitiin. Tietääkseni nimimiehet; Prost, Piquet, Mansell, Senna olivat kiinni senhetkisissä sopimuksissaan. Ja Lauda ilmoittanut lopettavansa.
Keke? Koskas Rosbergin McLaren sopimus julkaistiin?
Eräässä toisessa toikissa 10 vuotta sitten 4.11.2015 muistelin vielä tähän yhteyteen tuota tilanneasiaa seuraavasti tavallaan:

''Kun Niki Lauda oli vihdoin ja viimein ilmoittanut eläkkeelle lähdöstään täysin virallisesti olivat tallipaikat vuodeksi 1986 alkaneet loksahtaa paikoilleen jopa hyvinkin nopeasti. Keke Rosbergin tallipaikkojen ennätysmäinen spekulointi suomalaisessa mittakaavassa päättyi kun suomalainen allekirjoitti Ron Dennisin kanssa sopimuksen McLarenille siirtymisestä vuodeksi 1986. Sopimus oli yksivuotinen, mutta sisälsi option vuodesta 1987.

Sopimus allekirjoitettiin 11.8.1985 eli jo ennen Itävallan osakilpailua, julkistettiin epävirallisesti vahvistetuksi 21.8.1985 10 päivää sopimuksen allekirjoittamisesta ja hieman Itävallan kilpailun jälkeen ja lopullisesti niin maailmalla kuin Suomessa sopimus oli vahvistettu ja varmasti esillä 23.8.1985 eli Zandvoortin kilpailuviikonlopun perjantaina.

Sopimus oli jäädä sopimatta pitkäänkin koska Ron Dennis ei halunnut maksaa pitkään aikaan Rosbergin vaatimaa summaa ja puhumattakaan varikon suurimpia mestaruusbonuksia, mutta lopulta Dennis suostui koska ketään muuta huippunimeä ei ollut saatavilla, suomalainen oli sinnikkäästi juuri itse halunnut tulla McLarenille jo pitkän aikaa ja myös Alain Prostin halut vaikuttivat sopimuksen syntymiseen.

Prostilta oli jo tiedusteltu vuoden 1985 keväällä huhtikuun ja toukokuun välisenä aikana selvää korvaajaa ja mieluista tallikaveria Laudan paikalle vuodeksi 1986. Rosberg oli listan ensimmäisenä ja muut miehet olivat Ferrarin Michele Alboreto ja Lotuksen kuljettajat Elio de Angelis ja Ayrton Senna.

Mikäli Rosberg ei olisi päässyt pois Williamsilta tai olisi joutunut jäämään sinne pakosta myös Laudan uran loppumisen jälkeenkin niin sitten McLaren oli valmistautunut hurjaan siirtosummamaksuun Alboretosta sillä McLaren halusi pitkään myös häntäkin, mutta vuoden 1983 jälkeen oli Dennis oli vaihtanut halunsa Rosbergiin.

Toisaalta Alboreto oli Ferrarilla joten Elio de Angeliksella olisi voinut olla elämänsä tilaisuus päästä huipputalliin sillä Sennasta Peter Warr Lotuksella aikoi pitää kiinni kynsin hampain.

Nelson Piquet oli jo heinäkuussa 1985 ollut käytännössä Williams-tallin uusi mies, mutta sitä ei vain yksinkertaisesti vieläkään vahvistettu. Piquet oli Zandvoortin huhujen mukaan Williamsin mies, mutta oli valmis vieläkin jäämään Brabhamille mikäli riittävän kova tarjous vain tulisi hänelle.''

Myös epävirallisemmista ehdokkaista Ferrarille tai jopa McLarenille vuodeksi 1986 puhuin tuolloin paljonkin, mutta jätin ne nyt pois tästä yhteydestä johtuen tietenkin niiden olemisesta enimmäkseen kovin epävirallisia.

Lisäksi tästä asiasta joskin selvästi lyhyemmin tietoa löytyy myös Keke Rosbergin Elämä ja Ajot-kirjasta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4885
Tällä viikolla ajetaan sitten Monzan legendaarisella radalla.


Seuraavana hieman Italian GP:n historiaa.

Italian Grand Prix (F1) sai alkunsa Monzassa vuonna 1922, mutta sen historia alkaa itse asiassa jo vuonna 1921 Brescia lähellä sijaitsevalla radalla. Italian GP on yksi Formula 1 -sarjan vanhimmista ja legendaarisimmista kilpailuista, ja se on ajettu käytännössä kokonaan Monzan radalla, jota kutsutaan "Vauhdin Temppeliksi" sen erittäin nopeiden kaarteiden ja suorien vuoksi.

Alkuperä ja historia
  • Ensimmäinen kilpailu: Ensimmäinen Italian Grand Prix ajettiin 4. syyskuuta 1921.

  • Monza: Kilpailu siirtyi Monzaan vuonna 1922, ja rata on toiminut sen kotipaikkana suurelta osin siitä lähtien.

  • Formula 1: Kilpailu on ollut yksi F1-sarjan ensimmäisistä ja on kuulunut sarjaan sen alusta alkaen.
Rata ja sen kehitys

  • Autodromo Nazionale di Monza: Monza-rata on tunnettu erittäin nopeista suorista ja mutkista.
  • Muutokset: Radan suunnittelua on muutettu vuosien varrella nopeuden hallitsemiseksi, ja siellä on aiemmin ollut myös pitkä ovaali.
  • Ferrari: Monza on Ferrarin kotirata, ja sen fanit, tifosit, täyttävät katsomot vuosittain.
Tärkeimmät tapahtumat

  • 1980:
    Kilpailu siirtyi hetkellisesti Imolaan turvallisuusongelmien vuoksi, mutta palasi Monzaan nopeasti.
  • 2020:
    Koronapandemian vuoksi Italiassa ajettiin kolme kilpailua: Italian GP Monzassa, Mugellon GP ja Emilia-Romagnan GP Imolassa.



 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15551
Tällä viikolla ajetaan sitten Monzan legendaarisella radalla.


Seuraavana hieman Italian GP:n historiaa.

Italian Grand Prix (F1) sai alkunsa Monzassa vuonna 1922, mutta sen historia alkaa itse asiassa jo vuonna 1921 Brescia lähellä sijaitsevalla radalla. Italian GP on yksi Formula 1 -sarjan vanhimmista ja legendaarisimmista kilpailuista, ja se on ajettu käytännössä kokonaan Monzan radalla, jota kutsutaan "Vauhdin Temppeliksi" sen erittäin nopeiden kaarteiden ja suorien vuoksi.

Alkuperä ja historia
  • Ensimmäinen kilpailu: Ensimmäinen Italian Grand Prix ajettiin 4. syyskuuta 1921.

  • Monza: Kilpailu siirtyi Monzaan vuonna 1922, ja rata on toiminut sen kotipaikkana suurelta osin siitä lähtien.

  • Formula 1: Kilpailu on ollut yksi F1-sarjan ensimmäisistä ja on kuulunut sarjaan sen alusta alkaen.
Rata ja sen kehitys

  • Autodromo Nazionale di Monza: Monza-rata on tunnettu erittäin nopeista suorista ja mutkista.
  • Muutokset: Radan suunnittelua on muutettu vuosien varrella nopeuden hallitsemiseksi, ja siellä on aiemmin ollut myös pitkä ovaali.
  • Ferrari: Monza on Ferrarin kotirata, ja sen fanit, tifosit, täyttävät katsomot vuosittain.
Tärkeimmät tapahtumat

  • 1980:
    Kilpailu siirtyi hetkellisesti Imolaan turvallisuusongelmien vuoksi, mutta palasi Monzaan nopeasti.
  • 2020:
    Koronapandemian vuoksi Italiassa ajettiin kolme kilpailua: Italian GP Monzassa, Mugellon GP ja Emilia-Romagnan GP Imolassa.



Vuoden 1980 kisasta puhuen ei siellä niinkään turvallisuusongelmasta ollut kyse vaan siellä oli silloin rataremontti kesken. Monzassa siis joten sellaisenaan ei voinut ajaa ajankohdassa eikä muihin ehdotettuihin ajankohtiin voitu sinä vuonna järkevästi suostua.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4885
Suomalais-voittoja ei ole Italiassa nähty, mutta Monzassa on siis paljon historiaa. Mitkä GP:t ovat jääneet Monzasta mieleesi?

Itselleni jäänyt elävästi mieleen Monzan kisa kaudella 1999. Frentzen voitti Jordanilla.

Häkkisen keskeytys johtopaikalta, sekä Salon podium Ferrarilla.

Mika Salo muistelee 17 vuoden takaista Monzan kisaa: ”Yksi parhaimmista fiiliksistä ikinä”
https://www.is.fi/formula1/art-2000001253727.html

f64a2040e64b47619aac3a3ce67df2c6.jpg


Koko Monzan viikonloppu 1999 oli Salolta vahvaa suorittamista. Mies voitti aika-ajoissa myös tuolloin maailmanmestaruus-taistelussa mukana olleen tiimikaveri Eddie Irvinen. Ja itse kisassa Salo oli siis podiumilla, kun Irvine vasta kuudes.

Yksi Salon F1-uran parhaista viikonlopuista tämä.

Alla Monzan aika-ajot vuosimallia 1999 Matti Kyllösen selostamana.

 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15551
Formula 1:sten kesätauko on vihdoin ja viimein ohi, ja tulevalla viikonlopulla kaasutellaankin perinteikkäällä Zandvoortin radalla Hollannissa.

Miten piditte kesätauon aikana F1-kuumettanne aisoissa? Kävittekö esimerkiksi katsomassa Brad Pittin uusimman elokuvan, eli F1 movien?

Jos kävitte, mitä piditte siitä? Edustaako moottoriurheilu-elokuvien huippua?

Joitain tietoja Hollannin GP:stä tässä.

Hollannin Grand Prix (Hollandin GP) on Formula 1 -sarjan osakilpailu, joka järjestettiin alun perin 1950–1980-luvuilla Zandvoortin radalla. Kilpailu palasi kalenteriin vuonna 2021, ja viimeinen ajokerta on ilmoitettu olevan vuonna 2026. Hollannin GP:n historia on vahvasti kytköksissä Zandvoortin kilparataan, jota on muokattu ja modernisoitu vuosien varrella.

Kilpailun varhaiset vaiheet:
  • Tapahtuman synty:
    Moottoriurheilun ystävät päättivät järjestää kilpailun Zandvoortissa jo 1930-luvun lopulla.

  • Pysyvä rata:
    Ensimmäinen pysyvä kilparata valmistui vuonna 1949, ja se avattiin moottoriurheilulle.

  • F1-aikakauden alku:
    Vuodesta 1952 alkaen Hollannin GP oli osa Formula 1 -maailmanmestaruuskilpailuja, ja se tunnetaan nimellä Grote Prijs van Nederland.
Keskeytys ja paluu:

  • Viimeinen F1-kilpailu ennen paluuta:
    Vuoteen 1985 asti kilpailu oli säännöllisesti F1-kalenterissa, mutta sen jälkeen se jätti kalenterin.
  • Paluu F1-kalenteriin:
    Vuonna 2019 F1-sarjan omistaja ilmoitti kilpailun palaavan kaudeksi 2020. Coronavirustaudin vuoksi paluu viivästyi, ja kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2021.
Zandvoortin rata:

  • Ratan muokkaukset: Zandvoortin rataa on muutettu ja modernisoitu, erityisesti paluuta varten, mutta sen ainutlaatuista luonnetta on säilytetty.
  • Tulevaisuus: On ilmoitettu, että vuonna 2026 ajetaan viimeinen Hollannin GP.
Lähde: https://dutchgp.com/en/this-is-dutch-gp/#:~:text=The first Formula 1 Dutch Grand Prix,time, which consisted of only eight races.

Mitä klassikkohetkiä muistatte Zandvoortista? Eräs ikimuistoisen hieno taistelu nähtiin vuoden 1985 Hollannnin GP:ssä, kun tuolloinen McLaren-kaksikko Niki Lauda ja Alain Prost ottivat mittaa toisistaan. Lauda voitti Prostin hiuksenhienosti. Palkintopallilla nähtiin myös Ayrton Senns tuolloin.

Hollannin GP:n 1985 parhaat palat alla linkissä koosteena:

Näytä liitetiedosto 6458

Zandvoortin rata on kokenut muutoksia vuosien aikana. Alla videolla näytetään, miten rataa ollaan muutettu aikojen saatossa. Lähinnä siis modernisoitu.
Ei tässä mitään ja tähän on jo vastattu, mutta tuossa tekstissä esiintyvän Hollandin GP:n sijaan yleensä nimitys on ollut Netherlands GP tai sitten paljon, paljon tätäkin useammin Dutch GP. Hollanniksi sitten tietenkin Grote Prijs van Nederland olisi nimitys yleisemmin.
 
Ylös