Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10710
Sijainti
Helsinki
Pois Afrikan/Arabi kisat, paitsi Yas Marina.
Pois myös Budapest, Monaco.

Tilalle Hocke, Nürre, Turkki, Portimao, Brand Hatch.
Vaihtoehdoistasi muut käy, paitsi Brands Hatch sillä se ei täytä F1-vaatimuksia. Ranskasta kävisi Magny-Cours edelleen, mutta kaikki valitti sen sijainnista "keskellä ei mitään".
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
661
Sijainti
Västra Götaland
Brands Hatchissa ajettiin viimeisen kerran 1986. Olen ollut siinä käsityksessä että se oli jo silloin, 80 luvun mittapuullakin vanhanaikainen ja remonttia vaativa.
Radan nykyisin omistavan Motorsport Visionin johtaja Jonathan Palmerin mukaan suuret korjauskustannukset ovat syy miksi rataa ei ole rempattu eikä yritetty palauttaa F1 näyttämöksi.
Profiililtaan ja mäkiseen maastoon rakennettuna varmasti mielenkiintoinen ja haastava rata.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15564
Pois Afrikan/Arabi kisat, paitsi Yas Marina.
Pois myös Budapest, Monaco.

Tilalle Hocke, Nürre, Turkki, Portimao, Brand Hatch.
Afrikassa ei tosin aikoihin ole ajettu kisan kisaa.

Viimeksi Kyalamissa vuosina 1992-1993 ja siellä kai ajettaisiin sitten kun kyseiseen maanosaan palataan.

Etelä-Afrikan kisan näkisin mieluummin palaavan kalenteriin mahdollisista ongelmista huolimatta toisin kuin jälleen kalenteriin lisättävän arabimaan kisan tai jonkin 'ohituksia parantavan' katuradan vähän milloin mihinkin maahan jonka päätteeksi nähdään jonoajelukisa.

Monaco jäänee kalenteriin perinnesyistä, mutta Hungaroring ja Kyalami voisivat vaikka vuorotella. Tai joku muu Euroopan kilpailu keskenään Hungaroringin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6812
Vaihtoehdoistasi muut käy, paitsi Brands Hatch sillä se ei täytä F1-vaatimuksia. Ranskasta kävisi Magny-Cours edelleen, mutta kaikki valitti sen sijainnista "keskellä ei mitään".
Tässä kysyttiin mitkä radat haluisi pois ja mitä tilalle. Ei sitä mikä tällä hetkellä täyttää F1 vaatimukset tai millä radalla (Monacon kusiränni) on perinteitä.
Ihme sössöttämistä jostain, jolla ei ole mitään tekemistä henkilökohtaisen toiveen kanssa.

Silloin olisi pitänyt kysyä mitkä radat, joilla ei ole perinnearvoja, pois ja mitkä radat, joiden infra on jo kunnossa, tilalle.

Magny Coursin voi lanata lentokentäksi. Eikun eihän sitä edes tarvitse, kun on jo kuin Charles De Gaullen kenttä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10710
Sijainti
Helsinki
Ei sitä kysytty vaan mitkä radat SINÄ heittäisit huutin hekvettiin.
Minä kerroin jo omani.

Itse toisin Istanbulin takaisin, vaikka rata on tämän vuosituhannen tuotoksia, niin pian tuli kova maine 8. mutkan myötä. Lähi-Idässä ajetaan tietenkin rahan vuoksi, mutta toinen syy on logistiikka, sillä sinne on pienemmät välimatkat vrt. Japaniin ja Kaakkois-Aasiaan.

Pois heittäisin Saudien kisan lisäksi Abu Dhabin, Qatarin, Vegasin ja Miamin kilpailut. 16-20 on sopiva määrä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4889
Nyt, kun Cadillac nousee ensi vuonna F1:iin, F1-sometili on julkaissut listauksen viimeisten vuosikymmenten kokonaan uusien tiimien menestyksestä ensimmäisenä vuotenaan.

Voisi sanoa, että Stewart oli ensimmäisellä kaudellaan 1997 kohtuullisen menestyksekäs saavuttaen podiuminkin, kun taas BAR kaudella 1999 epäonnistui täysin pisteettömällä kaudellaan.


https://www.formula1.com/en/latest/article/from-world-champions-to-grand-prix-rookies-how-did-f1s-most-recent-new-teams.25tfjMrYGd3SBCGp3ypm8q

3972577257_4273e2d15d_z.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4889
Minkä radan / radat, millä tällä hetkellä ei ajeta, toivottaisitte tervetulleeksi takaisin?
Ja toisaalta, onko ratoja mitkä heivaisitte mäkeen?
Itse ottaisin Malesian Sepangin mukaan kisakalenteriin. Ja Bahrain, Saudi-Arabia, Abu Dhabi ja Qatar luiskaan.
Mugello takaisin, samoin Portugalin Portimão, jossa Kimi Räikkönen otti elämänsä startin vuonna 2020. Malesian Sepangin rata olisi myös hyvä, siellä nähtiin hienoja kisoja.

Suzuka ja Fuji voisivat vuorotella vuorovuosina keskenään, nimittäin pidin Fujin radasta.

Vanha Hockenheim pitkine suorineen olisi klassikko.

Abu Dhabin voisi sitten ainakin heivata pois.



Alla Kimi Räikkösen ensimmäinen kierros Portugalissa 2020.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1257
Abu Dhabi, Saudi-Arabia,Qatar, Monaco, Hungaroring ja ehkä Singaporekin pois. Mugello, Portimao, Sepang ja vanha Hockenheim takaisin. Suzuka ja Fuji voitaisiin tosiaan ajella vuorovuosina.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10710
Sijainti
Helsinki
F1:ssä on historiansa aikana ollut fanien kannalta kummallisia sääntöjä, kuten 2005 renkaidenvaihtokielto, sekä pudotusaika-ajot 2016. Aidan Millward käy mm. näitä läpi tuoreimmalla videollaan.

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10710
Sijainti
Helsinki
Isack Hadjar on toinen tulokas, joka on tänä vuonna podiumille ajanut Kimi Antonellin lisäksi. Heidän lisäkseen vastaavaan on viimeisen 15 kauden aikana pystynyt Oscar Piastri, Lance Stroll ja Kevin Magnussen.

Lista tulokaskaudella podiumille ajaneista tuoreimmasta alkaen. (Hadjarin nimeä ei ole vielä lisätty)

https://gpracingstats.com/records/most-podiums-in-a-debut-season-by-an-f1-driver
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4889
Norriksen moottoririkko muistuttaa minua Kimi Räikkösen McLaren-ajasta, jolloin Kimi menetti kaksi titteliä.

Eipä sitä koskaan toivoisi maailmanmestaruus-taistelun ratkeavan auton luotettavuuteen.

 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15564
40 vuotta sitten elettiin moottoriurheilun osalta synkkiä hetkiä päivämääränä 1.9.1985.

Aikeissani olin laittaa tuonne Tällä päivämäärällä formuloissa tapahtui-toikin puolelle tämän jutun, mutta on kuitenkin vanhempien aikojen kuljettajan murheellinen juttu ja muistoja hänestäkin omalla tavallaan riittäisi vaikka kuinka joten laitetaan se tänne:

Stefan Bellofin menehtymisestä tulee tänään kuluneeksi 40 vuotta.

Mitä tuolloin kävi niin näin tapahtui tuolloin:

''1.9.1985: Urheiluautojen MM-Sarjan osakilpailu ajetaan Spa-Francorchampsin radalla ja Stefan Bellof menehtyy kilpailussa sattuneen kolarin jälkiseurauksena ja lisäksi Jonathan Palmer loukkaantuu kilpailuviikonloppuna''

Onnettomuuden osalta tuolloin Suomen lehtiinkin tieto saatiin yleisesti ottaen hyvinkin tuoreeltaan.

Seuraavaan viestiin laitan aiemmin kirjoitettuja pidempiä muistelmia Stefan Bellofin elämän viimeisestä päivästä rakastamansa työn parissa uusintana alkujaan muuhun toikkiin kirjoitettuna.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15564
Stefan Bellofin suhteen muistoja riittäisi paljon puhuttavaksi asti, mutta nyt laitan tähän ja seuraavaan viestiin lyhennetyn kaksiosaisen muistelman alkujaan toiseen toikkiin kymmenen vuotta sitten kirjoitetusta suuremmasta kirjoituksesta koskien Bellofin elämän päättänyttä onnettomuutta ja sen jälkiseurauksia. Lainausmerkkien myötä tämä tietenkin tulee.

Näin siinä kävi:

Stefan Bellofin Viimeinen Päivä Osa 1

''Vuonna 1985 syyskuu alkoi erittäin synkällä tavalla Länsi-Saksassa. Ja koko moottoriurheilumaailmassa. Belgian Spa-Francorchampsissa ajettiin jälleen ja vain kaksi viikkoa ennen uudelleen aikataulutettua Belgian Grand Prixiä. Ikävä kyllä Spassa 1.9.1985 ajetussa Urheiluautojen MM-Sarjan osakilpailussa pidettiin tietenkin ensin hiljainen hetki Manfred Winkelhockin muistolle.

Viikonloppuna Jonathan Palmer oli loukkaantunut pahoin ja Zakspeed joutui pulaan koska sillä ei toistaiseksi ollut ketään toista kuljettajaa ehdolla vain viikkoa ennen Monzassa ajettavaa Italian Grand Prixiä. Lopulta Spassa tapahtui pahin mahdollinen ja hieman eri tavalla kuolonuhri ei olisi ollut Stefan Bellof vaan hänen tallikaverinsa Thierry Boutsen.

Hän ja Bellofin kolarissa mukana ollut Jacky Ickx olivat vaihtaneet vain hetkeä aiemmin paikkoja Boutsenin ja Jochen Massin kesken ajopaikkoja kesken kisan. Hieman tämän jälkeen Bellof ja Ickx kolaroivat ja ennen pitkää Ickxin ohella paikan päälle osunut kilpailun Pace Carin kuljettaja eli Spa-Francorchampsin F1-kisoistakin tuttu Course Carin kuljettaja Erwin van den Broucke yrittivät pelastaa Bellofia parhaansa mukaan.

Lopulta Bellof saatiin pois, mutta 40 minuutin irrottamisen jälkeen Bellof eli vain sairaalaan asti ja siellä 10 minuuttia. Pahat sisäelinvauriot päävammojen ja ilmeisesti veriarvojen romahduksen myötä aiheuttivat Bellofin kuoleman.

Bellofia kunnioittaakseen kilpailu päätettiin ennalta aikaistetussa aikataulussa ja Urheiluautojen MM-Sarja tuntui olevan nyt pakotettu uudistuksiin koska kaksi hyvää kuljettajaa eli Manfred Winkelhock ja Stefan Bellof olivat kuolleet tehden työtään mistä pitivät. Bellofin kuoleman jälkeen Ken Tyrrell oli hyvin järkyttynyt ja samoin Martin Brundle.''

Seuraavaan viestiin tuleekin jo kerrottu päätös.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15564
Stefan Bellofin muistoviestin toinen osa tuleekin tässä aiemmin mainitun kerronnan nojalta näin:

Stefan Bellofin Viimeinen Päivä Osa 2

''Hallitseva tunne ennen Italian Grand Prixiä tuntui olevan suru ja järkytys joka levisi syksyllä 1985 moottoriurheilumaailmaan nuoren ja lahjakkaan Länsi-Saksan Ratojen Meteorin poismenosta johtuen. Samalla kaikki F1-tallit olivat ehdottomasti kieltämässä kuljettajiaan osallistumassa isompaan osaan Urheiluautojen MM-sarjan ajoihin ja pitkäksi aikaa tästä tuli lajissa lähes käytäntö ellei poikkeuksena pidä tietenkin Le Mansin 24 Tunnin ajoa.

Ken Tyrrellin mielestä Bellof oli ylivoimaisesti lahjakkain kuljettaja joka hänen alaisuudessaan oli ollut ja häntä lahjakkaampi oli tietenkin vain ollut itse Jackie Stewart. Bellofin osalta ennen kuolemaa vuosi 1985 oltiin ajamassa loppuun Tyrrelillä ja mahdollisesti oltiin jatkamassa yhteistyötä myös vuonna 1986 Tyrrelillä.

Toisaalta Bellofin sanottiin menevän aina Ferrarille asti vuodeksi 1986, mutta niin toisaalta oli moni muukin. Ja monta versiota on Bellofin mahdollisesta Ferrari-taustasta ollut liikkeellä viimeisen 30 vuoden ajan. Tiettävästi aivan varmasti Bellofilla olisi ollut tapaaminen Maranellossa. Ajankohdasta tästä on kuitenkin ollut kiistaa.

Varhaisimmillaan hieman Italian Grand Prixin jälkeen, mutta ennen Belgian Grand Prixiä Spassa syyskuussa 1985. Mahdollisesti myös lokakuussa 1985 tai heti marraskuussa 1985 formulakauden jälkeen Ferrari olisi halunnut audienssin Bellofin kanssa. Vaikka tapaaminen Ferrarin kanssa oli tiedossa niin kuitenkaan itse sopimusta talliin ei vielä ollut olemassa sillä Ferrari katsoi kaikkia korttejaan ja oli edelleen valmis jatkamaan Stefan Johanssonin kanssa.

Murheellista oli kuitenkin Bellofin poismeno ja ne vaikuttivat välittömästi Länsi-Saksassa myös formuloiden katsojalukuihin. Ja eräs tietty 16-vuotias poika suri idolinsa poismenoa paljon 10-vuotiaan pikkuveljensä kanssa...''

Tuollaisia tunnelmia tosiaan oli silloin hyvin surullisena. Kerronnan lopulta mainituista 'pojista' tuli lopulta toisen osalta lajin parhaimpiin ellei varsinkin saksalaisittain ajatellen paras kuljettaja oikeastaan lajiin ja toisestakin tuli useampia kisoja voittanut ja ehkä oikein hyvällä tuurilla olisi voinut tulla mahdollisesti kertaalleen mestaruuden arvoinen kuljettaja kunhan kaikki olisi mennyt kohdilleen oikeimpaan mahdolliseen aikaan!
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
661
Sijainti
Västra Götaland
Bellof menee omissa listauksissa samaan kategoriaan Villeneuven ja Bianchin kanssa? Kysymys kuuluu: mitä hänestä olisi tullut, mitä olisi saavuttanut, jos olisi saanut elää?
Nopeutta ja lahjakkuutta löytyi. Ja sateella oikeinkin tekijämiehiä.
Olisiko ensimmäistä saksalaista maailmanmestaria tarvinnut odottaa kauteen 1994 saakka?
Itse olen aina luullut, että hänellä olisi ollut sopimus Ferrarille kaudelle 1986 ja että Stefan Johansson olisi saanut jatkaa tallissa vain koska Bellofille kävi niinkuin kävi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15564
Bellof menee omissa listauksissa samaan kategoriaan Villeneuven ja Bianchin kanssa? Kysymys kuuluu: mitä hänestä olisi tullut, mitä olisi saavuttanut, jos olisi saanut elää?
Nopeutta ja lahjakkuutta löytyi. Ja sateella oikeinkin tekijämiehiä.
Olisiko ensimmäistä saksalaista maailmanmestaria tarvinnut odottaa kauteen 1994 saakka?
Itse olen aina luullut, että hänellä olisi ollut sopimus Ferrarille kaudelle 1986 ja että Stefan Johansson olisi saanut jatkaa tallissa vain koska Bellofille kävi niinkuin kävi.
Ei varmaan olisi niin pitkään tarvinnut odottaa. Toisaalta se Niki Laudankin sanoin kerran hengenvaarallisenkin villi ajotyyli mallia Jo Gartner tavallaan tietenkin paremmin tuloksin olisi myös voinut tavallaan lopettaa uran lyhyeen tai ainakin pitkällä uralla olisi ollut paljon samaa Gillesin kanssa eli voittaja kyllä, mutta välttämättä ei olisi ollut maailmanmestari.

Johanssonin kanssa Ferrari kyllä empi tuota sopimusta pitkään. Bellofin tilanteen jälkeenkin. Vasta Adelaidessa 1985 vihdoin ja viimein pitkin hampain Ferrarin Marco 'Kusettaja' Piccinini viimein allekirjoitti jatkosopimuksen Johanssonin kanssa myös vuodesta 1986.

Piccininiä kun närkästytti ruotsalaisen se ikään kuin tavallaan omalle itselleen ajo hyvinkin paljon ja kun aina oli tullut sanomista silloin kun ruotsalainen oli joutunut alistumaan Michele Alboretolle tallimääräyksellä osana tuolloin toki vielä italialaisen MM-kamppailua Alain Prostia vastaan.

Toisaalta Piccinini ehti mennä lupailemaan tuolloisesti osana jatkosopimustakin, että ruotsalaisen ei enää tarvitsisi ilman selkeän uutta ja selvää mestaruuskamppailua alistua vuonna 1986 tallimääräyksiin Alboreton eduksi.

Senkin lupauksen toki Ferrarin ikään kuin Flavio ennen Flaviota tapoineen 1980-luvulla meni rikkomaan, Johansson ei enää suostunut muun muassa Spassa 1986 tallimääräykseen ja sen jälkeen sitten vuoden 1987 oletettu vielä vuoden jatkosopimus Ferrarille meni siinä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4889
Bellofia pidettiin todella suurena lahjakkuutena autourheilussa. Ikävä juttu se, miten lopulta kävi. Lahjoja olisi ollut vaikka mihin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4889
Laitetaan sitten kysymys tulille🔥.

Eli missä ja milloin Mika Häkkinen saavutti uransa ensimmäisen GP:n nopeimman kierroksensa?
 
Ylös