Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
970
Noi oli kyllä harmillisia juttuja nuo Häkkisen ulosajot. Mies kohti kumpaakin GP:tä turvallisesti, mutta liika huolimattomuus kostautui. Oikeastaan nuo varmaan olisivat olleet lähimpänä sitä, että suomalainen olisi voittanut Italian maaperällä ajetun GP:n.

Muistan hyvin fiilikset, kun Mika Häkkinen ajoi ulos Monzassa. Kyllä harmitti, että mites nyt tuollainen moka. Mutta samalla toinen Mika, eli Salo, pääsi Ferrarilla podiumilla tifosien edessä, joten se toi iloa.

Oli kyllä harmi, ettei Mikat Häkkinen ja Salo, olleet podiumilla koskaan samaanaikaan. Lähimpänä se olisi ollut Hockenheimin kisassa 1999. Ilman Häkkisen renkaan räjähdystä niin olisi käynytkin.

Tuossa vaiheessa kisaa Häkkinen oli Salon takana pieleen menneen varikkokäynnin jälkeen. Häkkinen oli kuitenkin radan nopein, ja olisi saanut Salon kiinni.

Mitenköhän sitten Häkkiseltä olisi onnistunut Salon ohitus. Coulthardilta se ei onnistunut, kuten muistetaan. Ja olisiko tiimimääräystä käytetty, sillä Salo oli Irvinea nopeampi tuossa kisassa.

Oltaisiinko Salon annettu ajaa Irvinea karkuun. Spekuloida aina voi 😊
Muistan miten tifosit huus ilosena Monzassa,kun Häkkinen ajo ulos..

Oliko maanantain iltapäivälehdessä joku otsikko et ne kivitti Häkkistä jollain?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Muistatteko, minkälaisia mietteitä herätti tämä F1-Racing lehden kansi syksyllä 2001? Minkälaisia tuntemuksia?

Muistan kuinka itse olin siinä mielessä hieman pettynyt, kun olin ajatellut mielessäni, että olisi kaksi suomalaista huippukuskia samaanaikaan aikansa huipputiimeissä.

Kimi Räikköstähän oli myös Ferrari kosiskellut, ja olin ajatellut, että Kimi menisi Ferrarille. Miten hienoa olisikaan ollut, kun Häkkinen McLarenilla, Kimi Ferrarilla, ja Salo siihen Toyotalle.

Mutta Kimi päättikin tarttua McLarenin tarjoukseen Häkkisen lopettaessa uransa, sillä Ferrarilla olisi joutunut kakkoskuskin rooliin Schumacherin ollessa tiimin ykkönen.

Toisaalta ajattelin myös, että mitenhän Räikkönen korvaisi Häkkisen isot saappaat. No hyvinhän Kimi ne saappaat korvasi.

Screenshot_20220815-195649_Instagram-01.jpeg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Tällä kaudella on mediassa ja fanien keskuudessa ollut paljon puhetta Ferrarin taktisista kömmähdyksistä.

Viimeksi näin Unkarissa viime kisassa, jossa kolmannesta ruudusta lähtenyt Charles Leclerc valahti kisassa kuudenneksi huonojen taktisten valintojen vuoksi, vaikka johtikin kisaa jo välillä turvallisen tuntuisesti.

Näin ei ollut kaudella 1998. Tuolloin Ferrari tunnettiin taktisista nelonleimauksista, kuten Schumacherin voitto varikolla Silverstonessa. Ja paljon muita vastaavia esimerkkejä.

Unkarissa ajettiin tällä päivämäärällä, eli 16.elokuuta, vuonna 1998, Hungaroringin GP, jossa Ross Brawn ja Michael Schumacher osoittivat olevansa vastustajiaan edellä taktiikassa.

Schumacher lähti kilpailuun kolmannesta ruudusta, kuten Leclerc tällä kaudella samassa GP:ssä. McLarenit olivat eturivissä Häkkisen johdolla.

Schumacher ja Ferrari lähtivät alunperin myös kahdella pysähdyksellä, mutta vaihtoivatkin kesken kilpailun kolmeen pysähdykseen. Ja tämä kolmen pysähdyksen taktiikka toi voiton.

Tuolloin Ferrarin koko koneisto toimi kuin hyvin öljytty kone.

Kohokohdat

Koko kilpailu

https://scuderiafans.com/video-1998-hungarian-grand-prix-full-race-formula-1/
Screenshot_20220816-090656_Instagram-01.jpegScreenshot_20220816-090724_Instagram-01.jpeg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Mitä mieltä olette, pitäisikö välitankkaukset palauttaa takaisin F1:iin? Varmasti toisi lisää taktisia mahdollisuuksia ja yllätyksiäkin kilpailuihin.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3667
Mitä mieltä olette, pitäisikö välitankkaukset palauttaa takaisin F1:iin? Varmasti toisi lisää taktisia mahdollisuuksia ja yllätyksiäkin kilpailuihin.
Ei pitäisi. Tykkään siitä kun alussa körötellään painaville autoilla ja lopussa ajetaan lujempaa. Kisat ovat vähemmän tylsiä taktisesti kun välitankkaukset eivät määrittele menoa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Joitain yhteisiä hetkiä Michaelin ja Ralfin uraltaan F1:ssä. Välillä kipinät lentelivät radalla, kuten Nurburgringillä 1997 ja Barcelonassa 2000, mutta veriside on vahvempaa kuin kilpailuvietti.

 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9335
En kannata välitankkausten paluuta. Taktisesti puhutaan lisääntyneistä mahdollisuuksista, mutta välitankkausaikana taktiikat olivat kuitenkin suurimmaksi osaksi melko lukittuja. Autoista tuli lähes poikkeuksetta nopeampia mitä vähemmän polttoainetta oli renkaan kulumasta välittämättä, joten ei ollut järkevää pysähtyä aikaisemmin kuin oli suunniteltu, ja pidemmälle taas ei voi ajaa, kun polttoaine loppuisi kesken.

Eli nykyisin reagointia muiden toimintaan on jopa enemmän. Toisekseen ilman välitankkauksia vaadittava toimintaikkuna on suurempi. Siinä vaiheessa kun autoissa on 100 kg polttoainetta nopein auto ei välttämättä ole sama, kuin siinä vaiheessa kun polttoainetta on 10 kg.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
En kannata välitankkausten paluuta. Taktisesti puhutaan lisääntyneistä mahdollisuuksista, mutta välitankkausaikana taktiikat olivat kuitenkin suurimmaksi osaksi melko lukittuja. Autoista tuli lähes poikkeuksetta nopeampia mitä vähemmän polttoainetta oli renkaan kulumasta välittämättä, joten ei ollut järkevää pysähtyä aikaisemmin kuin oli suunniteltu, ja pidemmälle taas ei voi ajaa, kun polttoaine loppuisi kesken.

Eli nykyisin reagointia muiden toimintaan on jopa enemmän. Toisekseen ilman välitankkauksia vaadittava toimintaikkuna on suurempi. Siinä vaiheessa kun autoissa on 100 kg polttoainetta nopein auto ei välttämättä ole sama, kuin siinä vaiheessa kun polttoainetta on 10 kg.
Samat mietteet pitkälti (y)
 

Ingenjoor500

Member
Liittynyt
7.5.2022
Viestit
10
Franz Tost uskoo, että Ralf Schumacherilla olisi ollut ainekset voittaa myös maailmanmestaruus urallaan veljensä Michaelin tavoin.

Mitä sinä sanot? Mikä erotti Michaelin ja Ralfin toisistaan?

https://www.planetf1.com/news/franz-tost-ralf-schumacher-could-have-won-titles-just-like-michael/
Olisi varmasti voinut olla maalimanmestari oikeassa teamissa, kuten kovin moni muukin hyvä kuski, joka jäi ilman mestaruutta. On siellä monia huonompiakin mestreita, jotka ovat voittaneet lähinnä ylvoimaisen auton ansiosta. Näistä ensimmäisenä mieleen nousee Jacques Villeneuve.

Veljensä tasolla ei kuitenkaan Ralf mielestäni ollut nopeudessa tai häikälemättömyydessä.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
970
Olisi varmasti voinut olla maalimanmestari oikeassa teamissa, kuten kovin moni muukin hyvä kuski, joka jäi ilman mestaruutta. On siellä monia huonompiakin mestreita, jotka ovat voittaneet lähinnä ylvoimaisen auton ansiosta. Näistä ensimmäisenä mieleen nousee Jacques Villeneuve.

Veljensä tasolla ei kuitenkaan Ralf mielestäni ollut nopeudessa tai häikälemättömyydessä.
Kausi 2001 tais olla Ralfin paras...3 voittoa
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Olisi varmasti voinut olla maalimanmestari oikeassa teamissa, kuten kovin moni muukin hyvä kuski, joka jäi ilman mestaruutta. On siellä monia huonompiakin mestreita, jotka ovat voittaneet lähinnä ylvoimaisen auton ansiosta. Näistä ensimmäisenä mieleen nousee Jacques Villeneuve.

Veljensä tasolla ei kuitenkaan Ralf mielestäni ollut nopeudessa tai häikälemättömyydessä.
Aika kova väite. Minun arvoasteikossa Ralf on Villaneule-Jaskan alapuolella eikä myöskään hän ole kovin korkealla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Aika kova väite. Minun arvoasteikossa Ralf on Villaneule-Jaskan alapuolella eikä myöskään hän ole kovin korkealla.
Luokittelisin Ralfin ja Jacquesin kuljettajina samalle tasolle. Myös Ralf olisi hyvinkin todennäköisesti kauden 2001 iskussaan voittanut kauden 1997 mestaruuden.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Montoya tais olla parempi 2002-2003..
Pisteissä joo. Mutta Ralf otti tuona ajankohtana yhden voiton enemmän. Kaudella 2002 Ralf voitti Malesiassa, kun Montoya ei voittanut tuolla kaudella kertaakaan.

Kaudella 2003 Ralf voitti Nurburgringillä ja Magny-Coursissa, Montoya Monacossa ja Hockenheimissa.

Muutenkin miesten tiimikaveri-aikana, eli 2001-2004 GP- voitot meni Ralfille 6-4. Aika tasaväkinen kaksikko kyseessä.
 
Ylös