Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4297
Vaikka Michael Schumacher ja Mika Häkkinen olivat miesten loiston-päivinä samalla tasolla muuten (aikansa kaksi parasta ehdottomasti -90- luvun lopussa ja 2000- luvun alussa, ei ollut Villeneuve samalla tasolla), niin yksi ero heissä oli.

Ja se oli se, että Michael Schumacher otti nopeammin haltuun vaihtevan sään. Mikalla kesti aina jonkin aikaa sopeutua. Näin tapahtui sekä Nurburgringillä että Suzukassa 2000. Muutoin Mika olisi varmaankin voittanut kummatkin kisat ilman veden ripsumista radalle.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Toinen ero on Mikan huomattavasti parempi paineensietokyky. Mika oli oikeastaan parhaimmillaan pienen paineen alla, mutta Schumi alkoi tehdä virheitä vastaavassa tilanteessa. Parhaiten tämä tulee tietysti esille suzuka -98, mutta muitakin tilanteita niitä oli.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4297
Toinen ero on Mikan huomattavasti parempi paineensietokyky. Mika oli oikeastaan parhaimmillaan pienen paineen alla, mutta Schumi alkoi tehdä virheitä vastaavassa tilanteessa. Parhaiten tämä tulee tietysti esille suzuka -98, mutta muitakin tilanteita niitä oli.
Joo, on näitä ratkaisukisoja, joissa Michael Schumacher hermoili, kuten Adelaide 1994 ja Jerez 1997. Ja toki Suzuka 2003, jossa oli kolaroida veljensä Ralfinkin kanssa.

Mutta toisaalta kyllä myös ne Michaelin hermot välillä oli terästä. Voi vain kuvitella ne paineet, jotka miehellä oli Suzukassa 2000.
Aika-ajot menivät tasatahtiin Häkkisen Mikan kanssa. On muuten yksi parhaimmista aika-ajoista koskaan. Sekä Michael Schumacher että Mika Häkkinen jättivät kokeneet tiimikaverit puolen sekunnin päähän.

Itse kisassa Häkkinen ohitti Schumacherin startissa, ja näytti olevan jo menossa voittoon. Mutta kesken kisan alkanut pieni sadekuuro pelasi pelin Michaelille, joka hallitsi vaihtelevan sään paremmin. Ja sitten voitti Mikan vain reilun sekunnin erolla. Huikea kilpailu näiden kahden välillä.

Sekä David Coulthard että Rubens Barrichello olivat jo yli minuutin päässä näistä kahdesta.

Suzukan aika-ajo 2000

Suzukan GP 2000
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6252
Toinen ero on Mikan huomattavasti parempi paineensietokyky. Mika oli oikeastaan parhaimmillaan pienen paineen alla, mutta Schumi alkoi tehdä virheitä vastaavassa tilanteessa. Parhaiten tämä tulee tietysti esille suzuka -98, mutta muitakin tilanteita niitä oli.
Tästä on taidettu puhua täälläkin aiemmin, mutta olen aina uskonut että Mikalla alkoi ote lipsua tuolloin kaudella -99, kun kuvitteli mestaruuden olevan jo takataskussa. Mikan olisi pitänyt kruisailla mestaruuteen tuolloin Maikkelin onnettomuuden jälkeen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4297
Tästä on taidettu puhua täälläkin aiemmin, mutta olen aina uskonut että Mikalla alkoi ote lipsua tuolloin kaudella -99, kun kuvitteli mestaruuden olevan jo takataskussa. Mikan olisi pitänyt kruisailla mestaruuteen tuolloin Maikkelin onnettomuuden jälkeen.
Häkkisen kausi 1999 oli erikoinen. Toisaalta Häkkinen oli todella nopea, kuten 11 paalupaikkaa kertoo 16:sta mahdollisesta.

Mutta sitten sattui erikoisia ajovirheitä johtoasemassa, kuten Imolassa ja Monzassa. Sitten oli kisoja, joissa Mikan hyvät sijoitukset vei tekniikka tai rengasrikko, kuten Melbournessa, Silverstonessa ja Hockenheimissa. Itävallassa tiimikaveri Coulthard puski miehen pihalle.

Paljon outoja sattumuksia, ja siksi mestaruustaistelu oli niin tiukka Irvinen kanssa. Nopeudessa Irvine ei haastanut Mikaa, mutta kun oli lähes virheetön ja tekniikka kesti, pystyi viemään mestaruustaistelun kalkkiviivoille asti.

Kaudella 2000 Häkkinen oli taas virheetön verrattuna kauteen 1999, ei tullut ulosajoja. Mutta välillä kauden aikana hävisi Coulthardille, kuten Silverstonessa ja Magny-Coursilla.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1510
Tästä on taidettu puhua täälläkin aiemmin, mutta olen aina uskonut että Mikalla alkoi ote lipsua tuolloin kaudella -99, kun kuvitteli mestaruuden olevan jo takataskussa. Mikan olisi pitänyt kruisailla mestaruuteen tuolloin Maikkelin onnettomuuden jälkeen.
Pakko olla eri mieltä. Häkkinen teki kaiken oikein Schumacherin onnettomuuden jälkeen, mutta Silverstonessa irtosi rengas, Itävallassa tuli Coulthard konttiin ja Hockenheimissa räjähti rengas. Ilman edellä mainittuja ongelmia, joihin Häkkinen ei itse voinut vaikuttaa, hän olisi ajanut suvereenin voittoputken ja mestaruus olisi käytännössä ratkennut jo hyvissä ajoin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4297
Vaikka Kimi Räikkönen voitti voittikin Ferrarilla maailmanmestaruuden, niin juurikin brittitiimeissä Lotuksella ja McLarenilla Kimi näytti parhainta osaamistaan. Toki myös Ferrarilla Kimillä oli hienoja jaksoja, kuten kausi 2007 (maailmanmestaruus). Mutta Lotuksella ja McLarenilla Kimi suorastaan välillä lensi.

Alla linkeissä kummankin tiimin parhaat palat Kimin vuosina.

Kimi Räikkösen Lotus- vuosien parhaita paloja.

Kimi Räikkösen McLaren-ajanjakso
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Tähän 9 minuuttia kestävään videoon on koottu joitain parhaita paloja Mika Häkkisen ja Michael Schumacherin välisistä taisteluista. Herkkua nostalgian-janoisille.


Nurburgringillä kausina 1998 ja 2000 miehet ottivat rajusti radalla yhteen. Puhdasta, ja tyylikästä kilvanajoa, mutta rajua. Periksi ei annettu tippaakaan.

Mika voitti 1998, Michael kaudella 2000. Omasta mielestäni juurikin myös nämä kilpailut todistivat, miten lähellä miehet olivat suorituskyvyssä toisiaan vastaan.

Kauden 2000 Nurburgringin GP

Kauden 1998 Nurburgringin GP

Tietysti paljon muitakin kisoja, joissa miehet taistelivat kovasti, kuten Suzukan GP:t 1999 ja 2000. Mutta Nurburgringin kisat nyt kaivoin naftaliinista ikäänkuin.
Molemmat olivat yhtä kovia 98-00, mutta lopulta Schumin kova työ ja omistautuminen lajiin käänsivät taiston saksalaisen eduksi reippaasti voittamalla 2000 edespäin 4 mestaruutta putkeen 01-04 kiitos Brawnin,tallin suunnittelijoiden,rajattoman testaamisen.
Kyllä sitä voi taistella kovaa mutta rehdisti ilman että kolaroi tahallaan vastustajaan voittaakseen kisoja, ja sen takia Schumacherin ja Häkkisen taistoja on mukava jälkikäteen katsoa.
Ei hitto että noistakin ajoista on yli 20 vuotta aikaa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4297
Molemmat olivat yhtä kovia 98-00, mutta lopulta Schumin kova työ ja omistautuminen lajiin käänsivät taiston saksalaisen eduksi reippaasti voittamalla 2000 edespäin 4 mestaruutta putkeen 01-04 kiitos Brawnin,tallin suunnittelijoiden,rajattoman testaamisen.
Kyllä sitä voi taistella kovaa mutta rehdisti ilman että kolaroi tahallaan vastustajaan voittaakseen kisoja, ja sen takia Schumacherin ja Häkkisen taistoja on mukava jälkikäteen katsoa.
Ei hitto että noistakin ajoista on yli 20 vuotta aikaa.
Tässä tuntee tosiaan itsensä jo vanhaksi. Nuorukainen olin, kun Schumacherin ja Häkkisen vääntöjä katsoin. Häkkinen ja Schumi aloittivat uransa F1:ssä samana vuonna eli 1991. Mutta tosiaan Schumacherin ura jatkui huomattavasti pidempään , jopa kauteen 2012 asti, kun taas Häkkinen lopetti jo 2001.

Liekö Häkkisen menestyksen nälkä tyydytetty kahdella mestaruudella. Ja olihan Mikalla se Adelaiden 1995 ulosajo, joka varmasti nopeutti uran loppua
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5732
Molemmat olivat yhtä kovia 98-00, mutta lopulta Schumin kova työ ja omistautuminen lajiin käänsivät taiston saksalaisen eduksi reippaasti voittamalla 2000 edespäin 4 mestaruutta putkeen 01-04 kiitos Brawnin,tallin suunnittelijoiden,rajattoman testaamisen.
Kyllä sitä voi taistella kovaa mutta rehdisti ilman että kolaroi tahallaan vastustajaan voittaakseen kisoja, ja sen takia Schumacherin ja Häkkisen taistoja on mukava jälkikäteen katsoa.
Ei hitto että noistakin ajoista on yli 20 vuotta aikaa.
Herra jumala sentään, mitä minä luin? Schumi aikansa sikamaisimpia kuskeja aikoinaan.
Ihan muutama nyt listaakseni:
Macao - Häkkinen seinään ja mestaruuteen
Adelaide - Hill seinään ja mestaruuteen.
Jerez - Villeneuven kylkeen, hävisi mestaruuden ja diskattiin koko kausi (paitsi lammasmainen FIA päätti antaa kuitenkin voitot).
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Herra jumala sentään, mitä minä luin? Schumi aikansa sikamaisimpia kuskeja aikoinaan.
Ihan muutama nyt listaakseni:
Macao - Häkkinen seinään ja mestaruuteen
Adelaide - Hill seinään ja mestaruuteen.
Jerez - Villeneuven kylkeen, hävisi mestaruuden ja diskattiin koko kausi (paitsi lammasmainen FIA päätti antaa kuitenkin voitot).
No tottahan se on että Schumi teki laittomuuksia urallaan monessa kisassa etenkin pahimpia vastustajia kohtaan.
98-00 ei kuitenkaan nähty Häkkisen ja Schumacherin välillä suurempia yhteenottoja mm-taistossa. Tosin Span 2000 oli läheltä piti tilanne kun Schumacher oli vähällä ajaa Häkkistä kohti radan reunaan kemmel suoralla hurjassa vauhdissa, jossa oli ainekset suuren onnettomuuteen.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4297
Safety-Carin perässä on myös voitettu kilpailuja. Hamiltonilla on näitä useampia, myös Mika Häkkisellä yksi.

Kukapa muistaa syyn, miksi tultiin Safety Carin perässä Häkkisen voittaessa Kanadassa 1999.

Screenshot_20221215_210931_Instagram-01.jpeg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4297
Frentzen ajoi kakkospaikalta ulos muutama kierros ennen loppua.
Kuvitelkaas, jos Frentzen olisi tullut tuolloin Kanadassa kakkoseksi. Ja Nurburgringillä olisi voittanut, eli auto olisi kestänyt. Olisi Frentzenillä ollut 16 pistettä enemmän, ja olisi taistellut tosissaan Jordanilla mestaruudesta, siinä missä Häkkinen ja Irvinekin. Olisi ollut sensaatio, jos Jordanilla olisi voitettu mestaruus.

Olihan tuon kauden Jordan erittäin hyvä auto, mutta ei kuitenkaan McLarenin tai Ferrarin veroinen.

image.jpgimage (1).jpg
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5270
Aika väkinäistä hehkutusta minun makuuni. Michaelin ja Mickin urakehitykset ja ansiot ovat niin kovin erilaiset.
Älä muuta sano. Koko viikon ollut hehkutusta Mickin Mersusiirrosta. Kai Mersu tässä jonkun onnistumisen on saanut näkyvyydessä. Mickin pudotus gridiltä ollut kovin kyyneleiden sävyttämä, en muista toista tapausta missä on näin paljon selitelty kuinka kovin kuuluisi sarjaan tai olisi kärkikuski kunhan annettaisiin vain kärkiauto alle.
 
Ylös