Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6173
Nico on itse sanonut, että mestaruuskaudellaan tuon suoritustason ylläpito vaati sellaisia uhrauksia esim. perhe-elämässä, että ei enää toista kertaa olisi kyennyt samaan. Joten jos miestä itseään kuuntelee, niin ei olisi voittanut toista mestaruutta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Taulukosta näkee, miten F1- autojen massa on lisääntynyt runsaasti Kimi Räikkösen mestaruusvuoden, 2007, jälkeen. Onko suunta mielestäsi oikea, vai näkisitkö mieluummin kevyempiä autoja?FB_IMG_1674156809502.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
F1- Youtube- tili on julkaissut muutaman minuutin kestävän videon Vettelin ja Hamiltonin taisteluista. Mukavaa katseltavaa 🍿


2018-Russian-Grand-Prix-Photos-Sochi-092.jpghamilton-vs-vettel-lineup-would-cause-fireworks-manager-33709_1.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Katsoin juuri tämän Michael Schumacher dokumentin. Kyllä Schumi on ainakin omalta kohdaltani edelleenkin F1- historian kautta aikain merkittävin kuljettaja, vaikka Hamilton maailmanmestaruuksissa onkin tasoissa nykyään.

Dokumentissa mukana myös Damon Hill, David Coulthard, Mika Häkkinen, Montoya, Alonso ja Massa.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Mitäpä luulette, mitkä mahtoivat olla syynä siihen, ettei Michael Schumacher pärjännyt Mercedeksen ratissa niin loisteliaasti, kuin Benettonilla ja Ferrarilla. Jotain jäi välivuosiin, vaikka paikoitellen Schumacher oli edelleen vauhdissa, kuten Monacossa paalukierroksellaan.

 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5463
Mitäpä luulette, mitkä mahtoivat olla syynä siihen, ettei Michael Schumacher pärjännyt Mercedeksen ratissa niin loisteliaasti, kuin Benettonilla ja Ferrarilla. Jotain jäi välivuosiin, vaikka paikoitellen Schumacher oli edelleen vauhdissa, kuten Monacossa paalukierroksellaan.
Autot muuttui niin paljon, ettei Schumin ajotyyli, missä käytti kovaa moottorijarrutusta, ei enää toiminut noilla renkailla. Ihan tunnettu fakta. Jos on nähnyt Schumin ajoa livenä, ymmärtää mistä on kyse. Se oli hyvin poikkeava muihin.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5463
Schumi jarrutti todella agressiivisesti ”tyypillisesti” ulkoa sisälle linjalla. Jossakin 180 asteen neulansilmässä ajolinja näytti kuin tekisi kaksi 90 asteen käännöstä. Jarrutus oli ”paljon” myöhempänä kuin muilla. Sellainen Buttonin smuuttius oli aivan toisesta päästä, ja näytti toimivan sen ajan renkailla. Button oli sen aikakauden parhaimpia renkaankäyttäjiä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4226
Schumi jarrutti todella agressiivisesti ”tyypillisesti” ulkoa sisälle linjalla. Jossakin 180 asteen neulansilmässä ajolinja näytti kuin tekisi kaksi 90 asteen käännöstä. Jarrutus oli ”paljon” myöhempänä kuin muilla. Sellainen Buttonin smuuttius oli aivan toisesta päästä, ja näytti toimivan sen ajan renkailla. Button oli sen aikakauden parhaimpia renkaankäyttäjiä.
Ja Häkä muistaakseni jarrutti huomattavasti paljon aikaisemmin, mutta pääsi sitten kiihdyttämään mutkasta vastaavasti myös huomattavasti aiemmin. Näiden mutkan ajotapojen erosta huolimatta herrat olivat kuitenkin loppujen lopuksi käytännössä yhtä nopeita.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Ja Häkä muistaakseni jarrutti huomattavasti paljon aikaisemmin, mutta pääsi sitten kiihdyttämään mutkasta vastaavasti myös huomattavasti aiemmin. Näiden mutkan ajotapojen erosta huolimatta herrat olivat kuitenkin loppujen lopuksi käytännössä yhtä nopeita.
Todella tasainen kaksikko Häkkinen ja Schumacher olivat. Kuten kaudet 1998-2000 näyttävät. Tuolloin miehet olivat varmaankin myös uransa huipulla kummatkin.

Ainoa ero lienee ollut sadekeli ja vaihteleva sää, jossa Schumi on ehkä koko historian paras. Liekö juuri ajotyyli ollut syynä siihen, että Schumacher tunnettiin sadekelin-spesilialistina. Ajotyyli siis toimi hyvin sateella.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5463
Ja Häkä muistaakseni jarrutti huomattavasti paljon aikaisemmin, mutta pääsi sitten kiihdyttämään mutkasta vastaavasti myös huomattavasti aiemmin. Näiden mutkan ajotapojen erosta huolimatta herrat olivat kuitenkin loppujen lopuksi käytännössä yhtä nopeita.
Niimpä. Lopulta kaikki on kiinni rengashallinnssta. Kun renkaat muuttuu, niin toiset hyötyy ja toiset kärsii. Monikin oli sitä mieltä Kimin palattua tauolta, ettei tuu enää pärjäämään kun renkaat niin paljon muuttuneet. Sopikin sitten Kimin tyyliin ja Renault oli yllättäin voitttotaisteluissa.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
111
Mitäpä luulette, mitkä mahtoivat olla syynä siihen, ettei Michael Schumacher pärjännyt Mercedeksen ratissa niin loisteliaasti, kuin Benettonilla ja Ferrarilla. Jotain jäi välivuosiin, vaikka paikoitellen Schumacher oli edelleen vauhdissa, kuten Monacossa paalukierroksellaan.

Mm. ikä, useamman vuoden poissaolo ja se, että autot ja säännöt olivat muuttuneet huomattavasti hänen poissaolonsa aikana.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Tein tässä pienen päässälaskutoimituksen, mikä kertoo myös omaa kieltään Michael Schumacherin uran ylivoimasta.

Schumi kävi lukuisia kamppailuja oman aikansa huippukuljettajia vastaan, joita oli paljon. Mutta kun lasketaan yhteen Schumin päävastustajista Fernando Alonson voittamat GP:t (32), Mika Häkkisen voittamat GP:t (20), Jacques Villeneuven voittamat GP:t (11), Kimi Räikkösen voittamat GP:t (21), sekä Juan Pablo Montoyan voittamat GP:t (7), saadaan yhteenlaskettuna summana Michael Schumacherin voittamat GP:t, joita on 91.

Eli vaikka Schumacher ei aina ajanutkaan parhaalla kalustolla, melkoinen ura miehellä oli näinkin ajateltuna.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3507
Mitäpä luulette, mitkä mahtoivat olla syynä siihen, ettei Michael Schumacher pärjännyt Mercedeksen ratissa niin loisteliaasti, kuin Benettonilla ja Ferrarilla. Jotain jäi välivuosiin, vaikka paikoitellen Schumacher oli edelleen vauhdissa, kuten Monacossa paalukierroksellaan.
Ei ollut Schumilla enää asiaa ykköskuskin statukseen. Ei ollut autoa kehitetty erikoiselle ajotyylilleen. Ikä ja ykköskuskittomuus kai siinä päällimmäisenä tekijänä olivat. Nuorempi Rosberg oli liian kova luu. Muutama vuosi vielä ja ei Hamiltonikaan pärjää Russelille.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Ei ollut Schumilla enää asiaa ykköskuskin statukseen. Ei ollut autoa kehitetty erikoiselle ajotyylilleen. Ikä ja ykköskuskittomuus kai siinä päällimmäisenä tekijänä olivat. Nuorempi Rosberg oli liian kova luu. Muutama vuosi vielä ja ei Hamiltonikaan pärjää Russelille.
Toisenlaisissa olosuhteissa, jos Nico Rosberg olisi ollut samaa sukupolvea kuin Michael Schumacher, ja ollut tämän ikätoveri, ja näin ollen F1:ssä jo -90- luvulla, voitaisiin kai sanoa, että Schumacher olisi vienyt Nicoa samallalailla, kuin vei muitakin tiimikavereitaan.

Jos ajatusleikkinä siis Nico olisi ollut esimerkiksi Schumacherin tiimikaverina Benettonilla tai Ferrarilla.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3507
Toisenlaisissa olosuhteissa, jos Nico Rosberg olisi ollut samaa sukupolvea kuin Michael Schumacher, ja ollut tämän ikätoveri, ja näin ollen F1:ssä jo -90- luvulla, voitaisiin kai sanoa, että Schumacher olisi vienyt Nicoa samallalailla, kuin vei muitakin tiimikavereitaan.

Jos ajatusleikkinä siis Nico olisi ollut esimerkiksi Schumacherin tiimikaverina Benettonilla tai Ferrarilla.
Enpä tiedä, olisiko vienyt aivan samalla tavalla. Nico on kuitenkin maailmanmestari. Mutta joo, Schumi 7x mestarina olisi varmaankin kovempi luu, ja ykköskuskin status tukenaan olisi pessyt Nicon.
 
Ylös