Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Tuon olen vain lukenut jostakin, ettei Ford-moottoreiden paremmuusero ollut pelkkä Benettonin vähän parempi teho, koska McLarenin kone oli kevyempi. Kuinka vähän, en tiedä. Ja Monacossa Schumacher sanoi "The car has more mechanical grip with the active system and with the introduction this weekend of the traction control."

https://www.riccardopatrese.com/f1-1993 Tuolla Patresekin sanoo vielä Espanjassa, että tarvitsevat TC:n.
Sekä Benettonilla että McLarenilla oli käytössä Cosworth HB moottori. Benettonilla oli vain käytössä alkukaudesta uudempi kehitysversio. Mun on vaikea ymmärtää miten Mäkin kone voisi olla kevyempi? Eiköhän vuosien aikana Cossu ole keventänyt moottorit minimiin kestävyyden rajoissa eli on erittäin epätodennäköistä Mclarenin saaneen viilattua moottorista painoa pois. Toisaalta taas ihmeellistä kehitystä moottoritehtaalta, jos teho lisääntyy vain vähän ja paino merkittävästi uudemmassa kehitysversiossa, joka annetaan tehdastallille? Vielä yksi ihmetyksen aihe on se, että miksi ihmeessä Dennis ja Senna näkivät niin kovasti vaivaa saadakseen suositeltua Cosworthin myymään heille uudemmat moottorit, jos ne ovat painavemmat, niissä on vain vähän enemmän tehoa eikä auton suorituskyky muutu niillä juuri mitenkään?
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1504
Ei se ole minulle mikään raamattu, jota pänttäisin kunnes jokainen rivi ja välimerkki on tarkasti muistissa. Ookoo, jutun mukaan tieto oli "viety" Dennisille huhujen kautta. Jos tarkoitus olisi ollut suoraan vahvistaa tieto hänelle, niin se olisi silloin kerrottu hänelle suoraan. Huhujen ensisijainen tarkoitus sen sijaan on ollut luoda epäuskoa Dennisin mielessä hänen oman neuvotteluasemansa lujuutta kohtaan kuitenkaan antamatta asiasta täyttä varmuutta.

Olihan jutussa vähän myöhemmin kirjoitettu niinkin, että Räikkönen olisi tuntenut olonsa petetyksi sen jälkeen, kun tieto Alonson siirtymisestä McLarenille tuli julki. Miksi näin, jos koko pelin pelaaminen on aloitettu hänen taholtaan vuotamalla tietoja neuvotteluista Ferrarin kanssa?
No kannattaa kuitenkin oleellisimmat asiat sisäistää lukemastaan.

Useampi pelaajahan tuossa tilanteessa oli ja kaikki osapuolet olivat jollain tapaa myös pelinappuloita. Varmasti Alonson siirtyminen nopeiden neuvotteluiden jälkeen McLarenin vahvuuteen oli jättimäinen yllätys niin Räikköselle kuin Robertsonillekin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
No kannattaa kuitenkin oleellisimmat asiat sisäistää lukemastaan.
Oleellista on kylläkin ulkoaopettelun sijaan analysoida lukemaansa ja pohtia, mikä asia on faktaa ja mikä voi olla fiktiota. Kun jutussa ensin sanotaan, että Räikkösen leiristä kerrottiin Dennisille heidän olevan matkalla Ferrarille, mutta myöhemmin sama tarina kertoo Räikkösen suuttuneen "Dennisin petoksesta", niin se on looginen ristiriita. Silloin jokin asia jutussa ei oikein täsmää, joten ainakin minä suhtaudun silloin pienellä varauksella kumpaankin väitteeseen muiden lähteiden puuttuessa.

Se on varmaa, että varikolla on liikkunut vaikka millaisia huhuja Räikkösestä noihin aikoihin. Kun sinne on heitetty sekaan mahdollisesti yksi fakta suoraan hevosen suusta, niin ei Dennis ole siitä tullut hullua hurskaammaksi lukiessaan sen sieltä muun sonnan joukosta.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1504
Oleellista on kylläkin ulkoaopettelun sijaan analysoida lukemaansa ja pohtia, mikä asia on faktaa ja mikä voi olla fiktiota.
Naulan kantaan. Itsekin olen pohtinut ja muodostanut käsityksen sopimusasioiden ajallisesta järjestyksestä jo kauan ennen kuin luin tuon linkkaamasi jutun. Olen myös valmis muuttamaan näkemystäni, jos saan oleellista uutta tietoa silmieni eteen. Silloin ei tarvitse lähteä selitysten harharetkelle vain pitääkseen kiinni omista järkkymättömistä mielipiteistä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5252
Eli loppujen lopuksi olemme alkupisteessä, jossa Kimi oli se joka nosti kytkintä ensimmäisenä Mclarenilta solmimalla esisopimuksen Ferrarin kanssa ja vasta sen jälkeen kuvioihin tuli Alonso, oli Dennis Kimin kuvioista tietoinen tai ei. Se että Ferrari halusi niinkin aikaisin "lukita" Kimin talliin esisopimuksella mahdollisesti Schumin tuolille niin eipä siinä varmasti tarvinnut paljon miettiä kauden 2006 lahoavalla ja hitaalla Mclarenilla tehdäänkö lopullinen sopimus Ferrarille.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Sekä Benettonilla että McLarenilla oli käytössä Cosworth HB moottori. Benettonilla oli vain käytössä alkukaudesta uudempi kehitysversio. Mun on vaikea ymmärtää miten Mäkin kone voisi olla kevyempi? Eiköhän vuosien aikana Cossu ole keventänyt moottorit minimiin kestävyyden rajoissa eli on erittäin epätodennäköistä Mclarenin saaneen viilattua moottorista painoa pois. Toisaalta taas ihmeellistä kehitystä moottoritehtaalta, jos teho lisääntyy vain vähän ja paino merkittävästi uudemmassa kehitysversiossa, joka annetaan tehdastallille? Vielä yksi ihmetyksen aihe on se, että miksi ihmeessä Dennis ja Senna näkivät niin kovasti vaivaa saadakseen suositeltua Cosworthin myymään heille uudemmat moottorit, jos ne ovat painavemmat, niissä on vain vähän enemmän tehoa eikä auton suorituskyky muutu niillä juuri mitenkään?
Todennäköisesti olivat kaikkinensa vähän parempia, vaikka haluatkin korostaa Sennan ylivertaisuuden eduksi asioita.
Ja ehkä päästiin jo Benettonin TC:ttomuudesta puhumisesta eroon. Schumacher-lainaukseni on suoraan maksulliselta forix-sivustolta. Patrese-lainaus meneekin miehen omille sivuille.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Todennäköisesti olivat kaikkinensa vähän parempia, vaikka haluatkin korostaa Sennan ylivertaisuuden eduksi asioita.
Ja ehkä päästiin jo Benettonin TC:ttomuudesta puhumisesta eroon. Schumacher-lainaukseni on suoraan maksulliselta forix-sivustolta. Patrese-lainaus meneekin miehen omille sivuille.
Sinä selvästi haluat väheksyä Sennaa ja korostaa Schumia. Ajoavustimet ovat kohtalaista suuremmin varjeltuja salaisuuksia eikä niiden todellisuudesta ole niin helppoa saada relevanttia tietoa. Moottoriasia on kuitenkin monessa lähteessä puitu läpi moneen otteeseen. Onko sulla sitten joku parempi selitys sille miksi Dennis ja Senna niin kovasti halusivat paremmat moottorit käyttöönsä, jos ne olivat vain "kaikkinensa vähän parempia"?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Saattaahan ne tehdaskoneet kiinnostaa, koska ovat parempia.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Kausi 2005 ja Kimihän oli elämänsä liekeissä ja Schumi hiipuva tähti. Kimi tekee samalla kaudella esisopimuksen Ferrarin kanssa näinkin aikasin. Ei mikään ihmekään että tuollaisesta kaappauksesta Schumille tulee väsynyt olo kun sieltä ollaan tuomassa uutta kukkoa kanalaan. Tuskin tuota koskaan saadaan selville 100 prosenttisesti oliko Schumin lopetuspäätös täysin hänen käsissään, mutta kyllä tuo aikainen esisopimus haiskahtaa painostamiselta että joko ajat tasavertaisena Kimin kanssa tai sitten lähdet bingoamaan.
Sehän on toki täysin mahdollista, että schumi on itse miettinyt että okei. PrimeKimi on tulossa ja hän on jo hiipuva ja kaiken saavuttanut, niin kannattaako mainetta riskeerata. Ehkäpä ei kannata kun ei muutenkaan napostele enään kauheasti. Itse en jaksa uskoa painostamiseen. Sehän olisi typerä peliliike painostaa sellaisen statuksen omaavaa kaveria mitä schmi oli ja tarjoili kultavuodet Ferrarille. Ihmettilisin suuresti jos tunteikkaat italialaiset olisivat unohtaneet viiden vuoden kultavuodet ja sit vaan et sori pappa. Suksi kuuseen. Ei jotenkin istu italilaiseen tyyliin.

Kun kuitenkin Badoer sai palkinnoksi kurvailla sijalla 57 kolme kierrosta perässä muita Massan tuurausaikaan. Eli siellä ajatellaan sentimentaalisesti asioita ja badoer palkittiin pitkästä Ferrariroolista tuolla tavalla niiin palkinnoksi schumi oltaisiin ajettu ulos? En jaksa uskoa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5252
Sehän on toki täysin mahdollista, että schumi on itse miettinyt että okei. PrimeKimi on tulossa ja hän on jo hiipuva ja kaiken saavuttanut, niin kannattaako mainetta riskeerata. Ehkäpä ei kannata kun ei muutenkaan napostele enään kauheasti. Itse en jaksa uskoa painostamiseen. Sehän olisi typerä peliliike painostaa sellaisen statuksen omaavaa kaveria mitä schmi oli ja tarjoili kultavuodet Ferrarille. Ihmettilisin suuresti jos tunteikkaat italialaiset olisivat unohtaneet viiden vuoden kultavuodet ja sit vaan et sori pappa. Suksi kuuseen. Ei jotenkin istu italilaiseen tyyliin.

Kun kuitenkin Badoer sai palkinnoksi kurvailla sijalla 57 kolme kierrosta perässä muita Massan tuurausaikaan. Eli siellä ajatellaan sentimentaalisesti asioita ja badoer palkittiin pitkästä Ferrariroolista tuolla tavalla niiin palkinnoksi schumi oltaisiin ajettu ulos? En jaksa uskoa.
Ferrarin tuuliviiri-italiaanot ajattelevatkin pääosin tunteillaan eikä järjellään kuin rakastunut teini. En pysy enää edes perässä kuinkahan mones tallipäällikkö on kierroksessa siitä lähtien kun Schumi lähti. Vaihtamalla paranee tilanteessa kuin tilanteessa on makaroonien mentaliteetti.

Kuskien puolellakin laitetaan aika äkkiä tuulemaan kun siltä tuntuu dramaattisemmin kuin Kauniissa ja Rohkeissa;
Jo 2008 oli ensimmäiset huhut Alonson tulosta Kimin paikalle vaikka Kimi oli hädin tuskin saanut kamojaan purettua pukkariin ja niin loppujen lopuksi Kimi ulos maksettiinkin. Alonson kanssa paukkui ovet sen verran kovin että meni tallipäällikkökin vaihtoon. Vetteli jätettiin rannalle kylmästi ennen kauden alkua ilman neuvotteluja.

Mitä italialaiseen Badoeriin tulee niin sitä samaa ihmettelen italialaisessa Giovinazzissa, jonka päätä Ferrari edelleen silittelee, mutta yhteistyö pikku-Schumin kanssa loppui aika lyhyeen, koska "valmistui" akatemiasta. Giovinazzi ilmeisesti käy kymppiluokkaa uudelleen ja uudelleen ilman päättötodistusta. Italiaanot ovat italiaanoja.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Ferrarin tuuliviiri-italiaanot ajattelevatkin pääosin tunteillaan eikä järjellään kuin rakastunut teini. En pysy enää edes perässä kuinkahan mones tallipäällikkö on kierroksessa siitä lähtien kun Schumi lähti. Vaihtamalla paranee tilanteessa kuin tilanteessa on makaroonien mentaliteetti.

Kuskien puolellakin laitetaan aika äkkiä tuulemaan kun siltä tuntuu dramaattisemmin kuin Kauniissa ja Rohkeissa;
Jo 2008 oli ensimmäiset huhut Alonson tulosta Kimin paikalle vaikka Kimi oli hädin tuskin saanut kamojaan purettua pukkariin ja niin loppujen lopuksi Kimi ulos maksettiinkin. Alonson kanssa paukkui ovet sen verran kovin että meni tallipäällikkökin vaihtoon. Vetteli jätettiin rannalle kylmästi ennen kauden alkua ilman neuvotteluja.

Mitä italialaiseen Badoeriin tulee niin sitä samaa ihmettelen italialaisessa Giovinazzissa, jonka päätä Ferrari edelleen silittelee, mutta yhteistyö pikku-Schumin kanssa loppui aika lyhyeen, koska "valmistui" akatemiasta. Giovinazzi ilmeisesti käy kymppiluokkaa uudelleen ja uudelleen ilman päättötodistusta. Italiaanot ovat italiaanoja.
Toki tuossa kimi kuviossa vaikutti talousromahdus ja santanderin avoimet rahapussit, mutta toisaalta näinkin. Mistäpä tuon tietää mikä tuuli siellä milloinkin on.

Tosin kimi ei nytt vielä nauttinut schumin tasoista statusta. Mika Salokin sai ajella Ferrarilla aina jatkossa muita sarjoja kun tarjoili Hockenhaimin voiton tiimin eduksi jne. Eli toisaalta joissain tapauksissa tiimin eduksi tehdyt asiat painaa jossain tapauksissa ei.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Mitäs sanoisitte Massan ja Räikkösen keskinäisistä voimasuhteista?

Aika tasaista oli meno heidän välillään vuosina 2007-2009. Kimi voitti 2007, Massa 2008.

Mutta jotenkin tuntuu, että jos olisivat olleet tiimikavereita McLarenilla, Kimi olisi voittanut helposti.

Ilahduttavaa itsestäni, että Kimi on edelleen Ferrarin viimeisin mestari, vaikka tiimi savusti miehen ulos kauden 2009 päätteeksi. Toki Kimi palasi myöhemmin Ferrarille
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3669
Mitäs sanoisitte Massan ja Räikkösen keskinäisistä voimasuhteista?
Ensimmäinen kausi oli ihan ok ja mestaruus tuli. Toinen kausi alkoi vahvasti, mutta sitten alettiin auton säädöissä suosimaan Massaa. Kimillä oli vaikeaa ja Massasta yritettiin leipoa mestaria. Tasainen parivaljakko kaiken kaikkiaan, mutta Schumi olisi saanut pysyä poissa tiimidynamiikkaa hämmentämästä. Sitten lopulta Massa loukkaantui Rubensin mutterista ja Kimi pääsi taas ajamaan omilla säädöillään vakuuttavasti.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Ensimmäinen kausi oli ihan ok ja mestaruus tuli. Toinen kausi alkoi vahvasti, mutta sitten alettiin auton säädöissä suosimaan Massaa. Kimillä oli vaikeaa ja Massasta yritettiin leipoa mestaria. Tasainen parivaljakko kaiken kaikkiaan, mutta Schumi olisi saanut pysyä poissa tiimidynamiikkaa hämmentämästä. Sitten lopulta Massa loukkaantui Rubensin mutterista ja Kimi pääsi taas ajamaan omilla säädöillään vakuuttavasti.
Hyvä analyysi. Toinen mikä itseäni hämmästyttää, on se, että kun Alonso oli tulossa tiimiin, miksi juuri Kimi sai lähteä? Miksei Massa? Tämähän olisi ollut halvempi vaihtoehto.

Myöhemminhän Kimi ja Alonso olivatkin sitten tiimikavereita
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5696
Hyvä analyysi. Toinen mikä itseäni hämmästyttää, on se, että kun Alonso oli tulossa tiimiin, miksi juuri Kimi sai lähteä? Miksei Massa? Tämähän olisi ollut halvempi vaihtoehto.

Myöhemminhän Kimi ja Alonso olivatkin sitten tiimikavereita
Varmaan Ferrari halusi Alonsosta (Santa setin rahoilla) tallin ykköskuskin, ja Massa sopi paremmin siihen kuvioon. Eikä Allu ja Kimi pysty samanlaisella autolla ajamaan.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3669
Ferrarilla eivät halunneet heittää loukkaantunutta Massaa bussin alle. Tosin Alonson tallikaveriksi joutuminen olisi ollut bussin alle heittämistä kummalle tahansa.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1504
Ferrarilla eivät halunneet heittää loukkaantunutta Massaa bussin alle. Tosin Alonson tallikaveriksi joutuminen olisi ollut bussin alle heittämistä kummalle tahansa.
Päätöshän oli tehty jo ennen Massan loukkaantumista.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5252
Varmaan Ferrari halusi Alonsosta (Santa setin rahoilla) tallin ykköskuskin, ja Massa sopi paremmin siihen kuvioon. Eikä Allu ja Kimi pysty samanlaisella autolla ajamaan.
Eikä ilmeisesti Massaltakaan kysytty millaista kärryä haluaisi kun hän sai ilman vaseliinia sellaista kyytiä Alonsolta vuodesta toiseen ettei siitä toipunut ikinä. Tätä ihmettelinkin että kuinka kauan Ferrari oikein katsoo luokatonta suorittamista kakkoskuskiltaan, mutta samaan tyrmään heitettiin Kimi Massan jatkoksi ja homma jatkui.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5696
Eikä ilmeisesti Massaltakaan kysytty millaista kärryä haluaisi kun hän sai ilman vaseliinia sellaista kyytiä Alonsolta vuodesta toiseen ettei siitä toipunut ikinä. Tätä ihmettelinkin että kuinka kauan Ferrari oikein katsoo luokatonta suorittamista kakkoskuskiltaan, mutta samaan tyrmään heitettiin Kimi Massan jatkoksi ja homma jatkui.
Kyllä ne kymmenet miljoonat saa tallit priorisoimaan asioita. Herätys tuli kun ymmärsivät ettei tallimestaruus tule yhdellä kuskilla. Samaa voi sanoa RBstä. Maxin mestaruus menee tallimestaruuden edelle. Tai Mersun LH - VB combo. Auto ja taktiikat Lewiksen hyödyksi, koska oli selkeä ykköshevonen.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös