Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5644
Mitäs sanoisitte Massan ja Räikkösen keskinäisistä voimasuhteista?

Aika tasaista oli meno heidän välillään vuosina 2007-2009. Kimi voitti 2007, Massa 2008.

Mutta jotenkin tuntuu, että jos olisivat olleet tiimikavereita McLarenilla, Kimi olisi voittanut helposti.
Ferrari suosi Massaa sen vuoksi, että hänellä oli pitkät suhteet talliin. Hänhän oli Ferrarin junioriakatemian ensimmäinen kuljettaja ja piti myös yhden välivuoden kisakuskin hommista ajaakseen testiä Ferrarille.

Kimi toki tuotiin talliin ykköskuskiksi, mutta kun hän ei sulautunut ympäristöönsä samalla tahalla kuin Schumacher ennen häntä (ja Alonso hänen jälkeensä), niin hän ei saavuttanut samanlaista ykköskuskin asemaa vaikka olikin paljon nopeampi. Ferrarilla pitää ilmeisesti pelata sosiaalista peliä koko ajan tai tulee nopeasti suljetuksi ulos sisäpiireistä. Tähän kuuluu myös italian kielen opettelu, mihin Kimi ei välittänyt lähteä. Schumi, Alonso ja Massa sen sijaan puhuivat melko hyvää italiaa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5644
Eikä ilmeisesti Massaltakaan kysytty millaista kärryä haluaisi kun hän sai ilman vaseliinia sellaista kyytiä Alonsolta vuodesta toiseen ettei siitä toipunut ikinä. Tätä ihmettelinkin että kuinka kauan Ferrari oikein katsoo luokatonta suorittamista kakkoskuskiltaan, mutta samaan tyrmään heitettiin Kimi Massan jatkoksi ja homma jatkui.
Yllättävän moni kuljettaja on sanonut Ferrarille "ei". Muistikuvieni mukaan ainakin Mark Webber, Nico Rosberg ja Jenson Button ovat kaikki vahvistaneet kieltäytyneensä sopimuksesta italialaisten kanssa. Ja kun Ferrari viimein löysi Kubican korvaamaan Massaa, niin hän teloikin itsensä rallipoluilla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4195
Ferrari suosi Massaa sen vuoksi, että hänellä oli pitkät suhteet talliin. Hänhän oli Ferrarin junioriakatemian ensimmäinen kuljettaja ja piti myös yhden välivuoden kisakuskin hommista ajaakseen testiä Ferrarille.

Kimi toki tuotiin talliin ykköskuskiksi, mutta kun hän ei sulautunut ympäristöönsä samalla tahalla kuin Schumacher ennen häntä (ja Alonso hänen jälkeensä), niin hän ei saavuttanut samanlaista ykköskuskin asemaa vaikka olikin paljon nopeampi. Ferrarilla pitää ilmeisesti pelata sosiaalista peliä koko ajan tai tulee nopeasti suljetuksi ulos sisäpiireistä. Tähän kuuluu myös italian kielen opettelu, mihin Kimi ei välittänyt lähteä. Schumi, Alonso ja Massa sen sijaan puhuivat melko hyvää italiaa.
Vaikka Massa, Vettel ja Alonso pääsivätkin varmasti Ferrarin tiimiin syvemmälle (tapaan toimia ja italialaiseen kulttuuriin), niin juuri Kimi Räikkönen ollaan muistettu, ja varmaan muistetaan vielä tämänkin kauden jälkeen, Ferrarin viimeisimpänä maailmanmestarina.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4192
Ei pidä myöskään unohtaa Massan pahaa onnettomuutta 2009, kun Barichellon auton jousi tuli päähän ja hengen lähtö oli hyvin lähellä. Tämä vaikutti myös Ferrarin sitoutumiseen myöhempinä vuosina.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1402
Vaikka Massa, Vettel ja Alonso pääsivätkin varmasti Ferrarin tiimiin syvemmälle (tapaan toimia ja italialaiseen kulttuuriin), niin juuri Kimi Räikkönen ollaan muistettu, ja varmaan muistetaan vielä tämänkin kauden jälkeen, Ferrarin viimeisimpänä maailmanmestarina.
Niin, en tiedä onko muisto viimeisimmästä mestarista se arvokkain vai muistelevatko tifosot enemmänkin Schumin kulta-aikaa.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
111
Niin, en tiedä onko muisto viimeisimmästä mestarista se arvokkain vai muistelevatko tifosot enemmänkin Schumin kulta-aikaa.
Jotenkin sain sellaisen käsityksen, ettei Schumikaan ollut, huimasta menestyksestään huolimatta, ihan suosituimpien kuljettajien joukossa Ferrari-fanien keskuudessa. Esim. G. Villeneuve, Mansell ja Alesi olivat huomattavasti pidetympiä.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Silverstone 1998 GP: Schumi voittaa ylittäessään maalilinjan tullessaan varikolle | Selostamo äimänä - YouTube
jayjayletho8 on viime aikoina ahkerasti ladannut maikkarin formula pätkiä 90-luvun ja 2000-luvun alun kisoista.
Yksi kaikkien aikojen skandaalimaisista kisoista ikinä Silverstonen 98 loppu, jossa Schumacher löysi porsaanreiän säännöistä ja voitti läpimärässä Silverstonen radan kisassa ajetussa Brittein saarilla suorittamalla tuomariston langettaman rangaistuksen kisan vikan kierroksella.
25 vuotta tulee tuostakin kisasta kuluneeksi tänä kesänä tänä päivänä. Ai että näitä on pakko katsella Youtubessa ennen kuin ne poistetaan.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Tuskin Schumacher sitä reikää itse löysi. Jos sen joku löysi, niin se oli tallin puolelta joku. Koko homma on edelleenkin niin hämärä ja outo. Miksi Schumin rangaistuksen antamista viivyteltiin ja viivyteltiin kisan loppuun asti? Keksikö talli ylipäänsä reikää pykälistä vai vinkattiinko heitä kenties samasta lähteestä kuin rangaistuskin tuli?

Onneksi Maikkelin hermo petti paineen alla ratkaisevalla hetkellä ja mestaruus meni sille kenelle se kuuluikin eikä kyseisen kisan lopputuloksella ollut enää väliä.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1402
Silverstone 1998 GP: Schumi voittaa ylittäessään maalilinjan tullessaan varikolle | Selostamo äimänä - YouTube
jayjayletho8 on viime aikoina ahkerasti ladannut maikkarin formula pätkiä 90-luvun ja 2000-luvun alun kisoista.
Yksi kaikkien aikojen skandaalimaisista kisoista ikinä Silverstonen 98 loppu, jossa Schumacher löysi porsaanreiän säännöistä ja voitti läpimärässä Silverstonen radan kisassa ajetussa Brittein saarilla suorittamalla tuomariston langettaman rangaistuksen kisan vikan kierroksella.
25 vuotta tulee tuostakin kisasta kuluneeksi tänä kesänä tänä päivänä. Ai että näitä on pakko katsella Youtubessa ennen kuin ne poistetaan.
Itse asiassa suoritti rangaistuksen maaliin tulon jälkeen. Muistaakseni FIA käsitteli Silverstonen epäoikeudenmukaisen tapahtuman vasta seuraavan Itävallan gp:n jälkeen. Koska Häkkinen voitti Itävallassa ja FIA:lla oli kova kiima saada Ferrari mestariksi niin päättivät sitten, että Schumi saa pitää Silverstonen voittonsa, sillä muuten piste-ero olisi retkahtanut suureksi Häkkisen eduksi.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Itse asiassa suoritti rangaistuksen maaliin tulon jälkeen. Muistaakseni FIA käsitteli Silverstonen epäoikeudenmukaisen tapahtuman vasta seuraavan Itävallan gp:n jälkeen. Koska Häkkinen voitti Itävallassa ja FIA:lla oli kova kiima saada Ferrari mestariksi niin päättivät sitten, että Schumi saa pitää Silverstonen voittonsa, sillä muuten piste-ero olisi retkahtanut suureksi Häkkisen eduksi.
Joo se oli säälittävää tuomaripelipaskaa, aivan selvästi vaan "pelattiin" pistetilannetta tiukemmaksi. Rankkukin annettiin pitkän ajan päästä, 3 kierrosta ennen maalia, koska se pitää tulla "kärsimään" seuraavien 3 kierroksen aikana.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4195
Joskus miettinyt, että jos tiimissä ajaa kaksi kuljettajaa, joilla täysin poikkeavat ajotyylit keskenään (otetaan vaikka ääriesimerkki Alonso ja Räikkönen), niin onko tiimin silloin hankala rakentaa kaksi erilaista autoa?

Vai viekö tämä liikaa tiimin resursseja, ja siksi parempi tehdä vain yhdenlainen auto.

Kun puhutaan myös siitä, että Ferrari suosi Massaa Kimin kustannuksella, niin eikö olisi ollut mahdollista rakentaa kummallekin kuskille haluamansa auto. Auto, joka vastaa ajotyyliä.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2774
Oma mielipide, että aivan liioiteltu juttu koko "auton rakentaminen johonkin tiettyyn ajotyyliin." Pääasiassa tuota näkee vaan selityksenä Kimin tappioille Ferrarilla.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3456
Oma mielipide, että aivan liioiteltu juttu koko "auton rakentaminen johonkin tiettyyn ajotyyliin." Pääasiassa tuota näkee vaan selityksenä Kimin tappioille Ferrarilla.
Kyllä näkisin, että suurin syy, miksi kuskit floppaa odotuksiin nähden, tai ei pärjää tallikavereille joille piti pärjätä, on erot autoissa ja niiden sopivuudessa ajotyyleihin. Kimin ajaminen Ferrarilla ei oikeastaan näyttänyt koskaan yhtä maagiselta kuin McLarenilla. Varsinkin 2008 kauden kyntäminen oli karseaa katsottavaa, kun auto ei vaan sovi kuskin hanskaan. Auto puskee ja joka mutkan käännös menee pitkäksi. Mitä lie kommunikaatiokatkoksia ollut auton kehityksessä, jonka vuoksi sitten tuli lopulta kenkääkin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4195
Kyllä näkisin, että suurin syy, miksi kuskit floppaa odotuksiin nähden, tai ei pärjää tallikavereille joille piti pärjätä, on erot autoissa ja niiden sopivuudessa ajotyyleihin. Kimin ajaminen Ferrarilla ei oikeastaan näyttänyt koskaan yhtä maagiselta kuin McLarenilla. Varsinkin 2008 kauden kyntäminen oli karseaa katsottavaa, kun auto ei vaan sovi kuskin hanskaan. Auto puskee ja joka mutkan käännös menee pitkäksi. Mitä lie kommunikaatiokatkoksia ollut auton kehityksessä, jonka vuoksi sitten tuli lopulta kenkääkin.
Tämä. Ja varmasti Daniel Ricciardo alleviivaa tämän. Red Bullilla loistava, McLarenilla hukassa.

Ihmetykseni lähinnä liittyi siihen, että onko sitten vaikeaa rakentaa tiimin sisällä kahta erilaista autoa. Toinen esimerkiksi yliohjaava, toinen aliohjaava. Mutta ehkä tiimin kannalta tämä ei ole kannattavaa.

Kimi oli McLarenilla kyllä äärettömän nopea. Olisi voinut tulla mestaruus siinäkin tiimissä. Tuli lopulta Ferrarilla, jolla ei Kimi koskaan ollut yhtä nopea. Nurinkurista
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Tämä. Ja varmasti Daniel Ricciardo alleviivaa tämän. Red Bullilla loistava, McLarenilla hukassa.
Ricciardo oli myös Renaultilla hyvä. Odotin suurten sääntömullistusten myötä olevansa paremmin tasollaan jälkimmäisellä McLaren-kaudellaan, mutta samanlaista tarpomista sekin vielä oli.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2774
Jos nyt esim tuota McLarenin tilannetta miettii, niin Landokin on useamman kerran kommentoinut, miten on auton takia joutunut muuttamaan ajamistaan ja tekemään "luonnottomia" asioita ajaessaan. Samoin Sainz taisi jossain kohtaa kommentoida McLarenin erikoisia piirteitä. Molemmat vaan onnistuivat silti sopeutumaan auton outouksiin huomattavasti Ricciardoa paremmin.

Inssit suunnittelee auton joka heidän laskelmissaan ja simuloinneissaan menee mahdollisimman kovaa. Kuskit sitten sopeutuu, säätää ja tietysti jotain asioita voidaan yrittää muuttaa heidän mieltymystensä mukaan, mutta en usko että auton suunnitelun perusfilosofiaa ja prioriteettaja pystytään ihan hirveästi muokkaamaan sen mukaan kuka nyt sattuu ajamaan.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1997
Kimi ja Ferrari olisi ottanut selkeät Mestaruudet 2008 jos Ferrarilla ei oltaisi oltu niin saatanan kiimaisia saamaan Alonsoa Ferrarin rattiin, kun Kimi hoitikin vain hommansa eikä ollut Schumi-tyyppinen kone, joka voitelee kaikkia tiimin jäseniä. Se alkukausi oli todella kova, kunnes...
 
Ylös