Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3790
Mitä tulee USA:n GP:n kisamuistoihin, niin kivuliain oli Häkkisen keskeytys Indianapolisissa 2000.

Oli ensimmäinen GP USA:ssa, jonka seurasin, kun aloin seuraamaan F1:iä vuonna 1997.

Oltiin käyty samana päivänä pelaamassa salibandyä kavereitten kanssa, ja kaverini kanssa vaihdettiin ajatuksia tulevasta kisasta. Olin nuori teinipoika.

Startti oli melkoinen, kun Coulthard varasti ja pidätteli sen jälkeen Schumacheria muutaman kierroksen. Sen jälkeen Häkkinen sai alun ehkä tahmean alun jälkeen uuden vaihteen silmään, ja oli tavoittamassa Schumin etumatkaa kovaa vauhtia.

Sitten pamahti moottori. Tuolloin oli todella pettynyt olo. No Häkkinen voitti sitten vuotta myöhemmin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Autohan ei ollut enään 90-luvun alun veroinen suurehkojen sääntömuutosten jälkeen. Williams oli varmasti tikun nokassa ja suurennuslasin alla, kun sillä oli ollut niin hyvät systeemit ennen kieltoja. Benettonistahan puhuttiin, että olisi ollut kiellettyjä ominaisuuksia piilossa.

Schumin ihanoijat ovat kyllä vahvasti sitä mieltä, että Williams vm. 94-95 oli ehdottomasti kauden paras auto, täysin ylikylän laite. Benetton sitten jotain kolmas- tai neljäs- tai viimeiseksiparas. Sennan puheet alkuvuodesta -94 ei ilmeisesti merkkaa mitään. Loppukaudesta ehkö saattoikin olla, mutta se oli vain loppukausi.

Senna Willimasilla -95 edellisen vuoden mestarina ja haastaja Schumi Benetton Rellulla olisi ollut mahtavuutta. legendaarista. Tai ainakin on kiva kuvitella niin...
Ne sääntömuutokset, mitä tehtiin Imolan onnettomuuksien jälkeen auttoivat varmasti enemmän Williamsia. Mikä tuokin sen ajatuksen, että ilman Sennan kuolemaa niitä muutoksia ei ehkä olisi tehty.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1926
Ilman Sennan onnettomuutta, jossain vaiheessa kautta olisi todennäköisesti kolahtanut vielä pahasti, kuten jo seuraavan kisan harjoituksissa Monacossa kävi. Tuo 1994 oli muutenkin melko kirottu vuosi isoine testikolareineen. Nuo tehdyt sääntömuutokset ja ajoapujen kieltäminen kaudelle 1994 tuollaisenaan oli aivan järjetön virhe FIA:lta, koska nopeudet olivat jo niin kovia, että turvallisuus oli jäänyt siinä vaiheessa suhteessa pahasti jälkeen. Edellisestä kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta kisaviikonlopun aikana oli kulunut 12 vuotta, joten siinä saatettiin olla jo tuudittautuneita siihen, että mitään ei tapahtuisi.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1106
Ilman Sennan onnettomuutta, jossain vaiheessa kautta olisi todennäköisesti kolahtanut vielä pahasti, kuten jo seuraavan kisan harjoituksissa Monacossa kävi. Tuo 1994 oli muutenkin melko kirottu vuosi isoine testikolareineen. Nuo tehdyt sääntömuutokset ja ajoapujen kieltäminen kaudelle 1994 tuollaisenaan oli aivan järjetön virhe FIA:lta, koska nopeudet olivat jo niin kovia, että turvallisuus oli jäänyt siinä vaiheessa suhteessa pahasti jälkeen. Edellisestä kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta kisaviikonlopun aikana oli kulunut 12 vuotta, joten siinä saatettiin olla jo tuudittautuneita siihen, että mitään ei tapahtuisi.
Aika paljon ikävää tapahtui tuolloin lyhyen ajan sisään. Pari viikkoa Imolan jälkeen Wendlinger loukkaantui hengenvaarallisesti Monacossa. Heti perään Pedro Lamy mursi jalkansa ja kätensä ajaessaan Silverstonen testeissä niin rajusti ulos että lensi ratavallien yli alikulkutunneliin. Ja vielä Andrea Montermini mursi jalkansa Barcelonan gp:n harjoituksissa. Kaikki neljän viikon sisällä Imolan jälkeen, mutta karavaani senkuin jatkoi kulkuaan. Tuntuu, että jos nykyään tulisi tuollainen onnettomuusputki niin eiköhän koko sarja laitettaisi seis.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Eikä unohdeta ennen kauden alkua tapahtunutta Jykän testionnettomuutta. Jos ei ehkä hengen lähtö ollut lähellä, niin ainakin kävelykyvyn menetys. Munapää Briatore vielä hätäili paranemisen suhteen ja patisti kuskia puolikuntoisena rattiin eikä JJ saanut sen jälkeen enää kunnon mahdollisuutta yrittää.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Mitä tulee Benetton ja Williams vertailuun kausina 1994 ja 1995, niin eiköhän Williams ollut askeleen edellä. En pidä Damon Hilliä kuitenkaan Michael Schumacherin veroisena kuljettajana. Ja eihän juuri Benettonin kakkoskuskit saaneet mitään aikaiseksi Benettonilla 1994.
Tämähän on puhtaasti mielipide kysymys. Hill ei varmasti ollut Schumin tai Häkän veroinen, mutta ei hän nyt mikään lapanenkaan ollut. Kaiken osuessa kohdalleen vauhtia kyllä löytyi. Turhan virheherkkä kaveri tai hermoilija. Niin kuin on jo useammin sanottu, niin alkukauden Williams ei ollut paras. Auton ajettavuuden kanssa oli ongelmia. Olihan tilanne tavallaan Williamsille uusi, kun monta vuotta oltiin auto rakennettu aktiivijousituksen ja muiden hilavitkuttimien varaan ja yhtäkkiä ne kaikki olivatkin poissa. Ilman apukeinoja kulkevan auton kehitystyö oli heillä muita jäljessä eikä sitä muutamassa kuukaudessa kiinni oteta.

Se ettei Benettonin kakkoset saaneet mitään juuri aikaan saattoi myös johtua siitä, että koko auto ja tiimi oli rakennettu Schumin ympärille. Kakkoskuljettaja oli vain välttämätön paha, joka piti sääntöjen mukaan olla. JJ tosin ei saanut edes kunnon mahdollisuutta ja vanhempi Verstappen nyt ei muutenkaan ollut mikään suuri lupaus.

Jos tätä sun samaa kaavaa käytetään, niin Ferrarit 1996-2006 ja Mercedes 2014-2021 (paitsi v. 2016) olivat oikeastaan paskoja, kun kakkoskuskit eivät saaneet juuri mitään aikaan ykköskuljettajaan verrattuna. Ok, vähän karrikoidusti sanottu, mutta ymmärtänet pointin?
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ne sääntömuutokset, mitä tehtiin Imolan onnettomuuksien jälkeen auttoivat varmasti enemmän Williamsia. Mikä tuokin sen ajatuksen, että ilman Sennan kuolemaa niitä muutoksia ei ehkä olisi tehty.
Mitäs muutoksia autoihin silloin tehtiin? :unsure: Vaijerit tukivarsiin? Puulevypohjaan? Suuremmat muutokset tulivat kuitenkin kausien -93 ja -94 välissä, kun ajoavustimet ja aktiivijousitus kiellettiin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3790
Takuma Sato on ehkä paras japanilainen kuljettaja F1:ssä. Toki Kamui Kobayashi on varmaankin samalla tasolla. Vaikea sanoa, kumpi japanilaisista parempi.

Jokatapauksessa Sato väläytteli välillä nopeuttaan F1- urallaan. Oli todella nopea, vaikkakin uran alussa myös virheherkkä.

Sato ajoi koko F1- uransa Hondan moottoreilla kolmessa eri tiimissä, Jordanilla, BAR:illa ja Super Agurilla.

Saton paras kausi oli kausi 2004, jolloin mies myös saavutti F1- uransa ainoan podiumin. Tämä podium tuli Indianapolisissa.

Sato oli jo aika-ajoissa nopeampi kuin tuleva maailmanmestari tiimikaverinsa Jenson Button.

Ja itse GP:ssa kolmas Ferrari-kaksikon Schumacher ja Barrichello jälkeen.

Sato tuntuu viihtyvän Indianapolisissa, sillä samalla radalla, jolla mies otti ainoan F1- podiuminsa, otti Sato myöhemmin myös kaksi Indy 500- ajon voittoa IndyCarissa.

Tässä Indianapolisin GP:n 2004 highlights.

Onko mielestäsi Sato paras japanilainen F1:ssä?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3790
Jordan tiimin viimeinen podium tuli Indianapolisissa kaudella 2005. Kisa oli erikoinen, sillä kaikki Michelinin- renkaita käyttävät tiimit vetäytyivät kilpailusta.

Ralf Schumacher ajoi kaamean kolarin harjoituksissa Toyotallaan. Kolari oli lähes identtinen, kuin vuotta aiemmin, jolloin Ralf ajoi vielä Williamsilla.

Tämä ei Jordanin tiimiä ja sen portugalilaista kuljettajaa Tiago Monteiroa haitannut, sillä koko tiimi juhli railakkaasti vahvaa tulosta. Myös tiimikaveri Narain Karthikeyan oli neljäs, joten vahva kokonaistulos tiimiltä.

DCrTVBjXoAAMLlK.jpeg
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8479
Sijainti
Helsinki
Mitäs muutoksia autoihin silloin tehtiin? :unsure: Vaijerit tukivarsiin? Puulevypohjaan? Suuremmat muutokset tulivat kuitenkin kausien -93 ja -94 välissä, kun ajoavustimet ja aktiivijousitus kiellettiin.
  • A pit lane speed limit of 120 km/h during the race and 80 km/h during practice and qualifying.
  • Pit crews would now have to remain inside their garage until needed.
  • the size of diffusers would be reduced,
  • the front wing end plates would be raised,
  • the size of the front wing would be reduced.
  • the lateral protection of the drivers' heads would be improved by increasing the height of the sides of the cockpit,
  • the minimum weight of a Formula 1 car would be increased by 25 kg (changed to 15 kg by Canadian GP),
  • the front wishbones would be strengthened to reduce the possibility of a front wheel coming loose and striking the driver,
  • the cockpit would be lengthened to prevent drivers striking their head on the front of the cockpit,
  • the use of pump petrol would be introduced in a change to the fuel regulations,
  • the airboxes from the engines would be removed to reduce the airflow to the engines and thus decrease the power available.
https://en.wikipedia.org/wiki/1994_Formula_One_World_Championship#
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8479
Sijainti
Helsinki
Takuma Sato on ehkä paras japanilainen kuljettaja F1:ssä. Toki Kamui Kobayashi on varmaankin samalla tasolla. Vaikea sanoa, kumpi japanilaisista parempi.

Jokatapauksessa Sato väläytteli välillä nopeuttaan F1- urallaan. Oli todella nopea, vaikkakin uran alussa myös virheherkkä.

Sato ajoi koko F1- uransa Hondan moottoreilla kolmessa eri tiimissä, Jordanilla, BAR:illa ja Super Agurilla.

Saton paras kausi oli kausi 2004, jolloin mies myös saavutti F1- uransa ainoan podiumin. Tämä podium tuli Indianapolisissa.

Sato oli jo aika-ajoissa nopeampi kuin tuleva maailmanmestari tiimikaverinsa Jenson Button.

Ja itse GP:ssa kolmas Ferrari-kaksikon Schumacher ja Barrichello jälkeen.

Sato tuntuu viihtyvän Indianapolisissa, sillä samalla radalla, jolla mies otti ainoan F1- podiuminsa, otti Sato myöhemmin myös kaksi Indy 500- ajon voittoa IndyCarissa.

Tässä Indianapolisin GP:n 2004 highlights.

Onko mielestäsi Sato paras japanilainen F1:ssä?
F1:ssä ajaneiden japanilaiskuskien tilasto. Tilastojen vertailu on siinä mielessä irrelevanttia, sillä pistejärjestelmä ja kilpailujen määrä on vaihtelevaa.

https://www.statsf1.com/en/japan/pilote.aspx
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3790
Williams oli kyllä äärettömän nopea paketti aika-ajoissa kaudella 2002. Montoya otti seitsemän paalupaikkaa, yhtä monta kuin Michael Schumacher.

Siihen nähden on yllättävää, ettei Williamsille tullut kuin yksi voitto tuolla kaudella. Ja sekin Ralf Schumacherin ajamana Malesian GP:stä.

 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3023
Takuma Sato on ehkä paras japanilainen kuljettaja F1:ssä. Toki Kamui Kobayashi on varmaankin samalla tasolla. Vaikea sanoa, kumpi japanilaisista parempi.

Jokatapauksessa Sato väläytteli välillä nopeuttaan F1- urallaan. Oli todella nopea, vaikkakin uran alussa myös virheherkkä.

Sato ajoi koko F1- uransa Hondan moottoreilla kolmessa eri tiimissä, Jordanilla, BAR:illa ja Super Agurilla.

Saton paras kausi oli kausi 2004, jolloin mies myös saavutti F1- uransa ainoan podiumin. Tämä podium tuli Indianapolisissa.

Sato oli jo aika-ajoissa nopeampi kuin tuleva maailmanmestari tiimikaverinsa Jenson Button.

Ja itse GP:ssa kolmas Ferrari-kaksikon Schumacher ja Barrichello jälkeen.

Sato tuntuu viihtyvän Indianapolisissa, sillä samalla radalla, jolla mies otti ainoan F1- podiuminsa, otti Sato myöhemmin myös kaksi Indy 500- ajon voittoa IndyCarissa.

Tässä Indianapolisin GP:n 2004 highlights.

Onko mielestäsi Sato paras japanilainen F1:ssä?
En yhtään osaa sanoa, että kuka japseista olisi ollut paras, mutta Aguri Suzuki sai myös podiumin ollessaan 3. Ja Katayama taisi ajella jota kuin yhtä pitkän uran ykkösissä kuin Sato, mutta ei tainnut podiumia päästä kokemaan, aika lähelle tosin taisi päästä tämäkin
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3790
Yksi kovatasoisimmista aika-ajoista koskaan kahden aikansa huippuluokan kuljettajan kanssa .

Omasta mielestäni Häkkinen ja Schumacher olivat tuohon aikaan samalla tasolla, ja kun autotkin McLaren ja Ferrari myös samalla tasolla nopeudessa, on jälki huimaa.

Kummatkin jättivät tiimikaverinsa puolen sekunnin päähän, ja taisi itse GP:ssä Schumi ja Häkkinen olla maalissa minuutin muita edellä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Viimeiseksi jäänyt taistelu Ayrton Sennan ja Michael Schumacherin välillä Interlagosissa 1994.


Kolmen lajilegendan, Sennan, Prostin ja Schumacherin taistelu Silverstonessa 1993.

Ja samana vuonna Etelä-Afrikassa
Muuten joo periaatteessa kyllä Interlagosiin 1994 oli viimeinen isompi taisto, mutta Imolassa 1994 oli tietenkin rajallisuudessaan taistelua tai ainakin melko vakavaa takaa-ajoa johdosta ennen tunnettua murhetapahtumaa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3790
Williams oli erittäin vahva aika-ajoissa, mutta kilpailuissa vauhti usein suli kaudella 2002.

Tässä Monzan kisassa 2002 Williamsit ovat kilpailun alussa kaksoisjohdossa, mutta Ferrrareille kisa kääntyi.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3790
Monacon GP kaudelta 2001 kokonaisuudessaan. Tämä oli GP, jossa David Coulthard ja Enrique Bernoldi kävivät usean kierroksen väännön paremmuudesta.

Suomenkielinen selostus.

 
Ylös