Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8497
Sijainti
Helsinki
Eikös Schumin paluu vaikeuksiin vaikuttanut testaamisen rajoittaminen jolloin ei voinut 2010-2012 testata, yhtä paljon kuin 20 vuotta sitten ja pirellin renkaat eivät hänen kommenttien perusteella sopineet ajotyylille.
Veikkaan että Nico olisi voittanut mestaruuksia jos Hamiltonin sijaan olisi ollutkin yli 40 vuotias Schumacher 2014 Merceksellä jonka refleksit olivat hidastuneet iän myötä.
Olisi mielenkiintoista tietää miten olisi Nico pärjännyt nuorta Schumacheria vastaan esim 90-luvun lopulla tai 2000-luvun alussa?
Nämä tuottivat Schumille vaikeuksia mersuvuosina.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3045
Schumihan kohelsi Mersulla koko kolmivuotisen sopimuskautensa. Oliko Mercedes lopulta edes kiinnostunut jatkamaan hänen kanssaan, vaikka Ross Brawn toki tuolloin aina puhui siihen sävyyn, että hän haluaisi Schumin jatkavan ja että korvaajaa katsotaan vasta miehen tehtyä päätöksensä. Minulle kyllä jäi aikoinaan jo sellainen kuva, ettei Schumacher olisi ollut kuitenkaan vahvoilla jatkosopimuksen suhteen.
Ei se Schumi niin huonosti mielestäni ajanut.
Viimeisellä kaudella Schumi taisi keskeyttää 8 kertaa ja ylsi kuitenkin kerran podiumille, vaikka auto oli sinä vuonna mersun nykyhistorian huonoin. Tällä kaudella toinen Mesen kuski on yltänyt samaan podiumsijoitukseen, vaikka auto on ollut huomattavasti parempi.
2011 Schumi oli heti Nicon jälkeen pisteissä, vaikka keskeytti huomattavasti useammin kisoissa, niin aika ok siinä mielessä ajanut.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
88
Schumacher oli paluunsa tehdessään jo vanha äijä. Tauko, ajotauon aikana tulleet loukkaantumiset ja ja muuttuneet autot (erityisesti renkaat) verottivat pahasti. Itse luulen, että 90-luvun Schumille ei olisi pärjännyt kukaan samalla autolla. Toki aikakausia on mahdoton verrata keskenään. Mutta tämän paluun olisi voinut jättää tekemättä.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4854
Sijainti
Vantaa
Oli yksi kohokohta tuolla toisella uralla. Nimittäin Monacon aika-ajojen nopein kierrosaika kaudella 2012. Paalua ei tullut, kun oli joku rankku, mutta aika-ajojen nopein kierrosaika 43-vuotiaana on kyllä kova suoritus.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5162
Eikös Schumin paluu vaikeuksiin vaikuttanut testaamisen rajoittaminen jolloin ei voinut 2010-2012 testata, yhtä paljon kuin 20 vuotta sitten ja pirellin renkaat eivät hänen kommenttien perusteella sopineet ajotyylille.
Mersulla oli tallin alkuvuosina muutenkin suuria vaikeuksia erityisesti takarenkaiden kuluman kanssa. Monta hyvää lähtöruutua suli pois takarenkaiden mukana matkalla kohti ruutulippua. Ylikuumeneminen oli se suurin vika. Näiden ongelmien myötä Mersusta kehittyi nopeasti rengaslämpöjen pioneeri ja Mersun autojen vanteet päätyivät usein valokuviin, kun niistä havaittiin ihmeellisiä yksityiskohtia, joiden tarkoituksena oli auttaa vakauttamaan renkaiden lämpötila.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3800
Schumacher oli paluunsa tehdessään jo vanha äijä. Tauko, ajotauon aikana tulleet loukkaantumiset ja ja muuttuneet autot (erityisesti renkaat) verottivat pahasti. Itse luulen, että 90-luvun Schumille ei olisi pärjännyt kukaan samalla autolla. Toki aikakausia on mahdoton verrata keskenään. Mutta tämän paluun olisi voinut jättää tekemättä.
1990-luvun loppupuolella ainoastaan Häkkinen oli kuljettaja, joka oli samalla viivalla Michael Schumacherin kanssa.

Se kolmas maailmanmestari, Jacques Villeneuve, ei mielestäni ollut heidän tasollaan. Vaikkakin Villeneuve voitti Schumacherin kauden 1997 mestaruustaistelussa.

Varmaankin tuo moottoripyörä-onnettomuus ennen Schumacherin Mercedes-uraa verotti myös Michaelin vauhtia. Mutta kyllähän Schumacher pystyi välillä myös päihittämään Nicon.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
98
Kyllähän Hillkin mainettaan parempi oli, vaikka en nyt tiedä, oliko hän ihan Häkkisen ja Schumacherin tasoa. Esitti kuitenkin muutaman huippusuorituksen myös heikommilla autoilla (Arrows ja Jordan).
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3934
Olihan tuo Schumin paluu totaalinen floppi. Vaikka oli iäkäs niin Alonso on näyttänyt kuinka korkealla tasolla voi iäkkäänä suorittaa. Ennen Mersua Schumi ei ollut koskaan hävinnyt tallikaverilleen koko kauden mitassa ja otti pikku-Kekeltä kaikki kolme kautta tukkaan, kaksi kautta oikein rumastikin, pikku-Keke oli myös se joka toi tallin ainoan voiton kotiin yhteisen kolmen vuoden ajalta. Jos niin ikään 7-kertainen mestari Hamiltonkin ottaisi uransa kolme viimeistä kautta turpaan tallikaveriltaan niin vaikea sitä uran päätöstä olisi olla kutsumatta flopiksi vaikka Hamiltonilla onkin entuudestaan kokemusta tallikaverilleen häviämisestä.

Potkuilta tuo Schumin lopetus haiskahti meinaan tuskin muuten olisi Sauberin kanssa keskustellut Hamiltonin julkistuksen jälkeen tai soitellut Ferrarille päin.

https://www.f1-fansite.com/f1-news/lauda-schumacher-was-talking-with-sauber-ferrari/
Lauda revealed to the German broadcaster RTL that, once Schumacher realised Mercedes' future was with Hamilton, the 43-year-old German "talked to Sauber and telephoned Ferrari".
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3800
Olihan tuo Schumin paluu totaalinen floppi. Vaikka oli iäkäs niin Alonso on näyttänyt kuinka korkealla tasolla voi iäkkäänä suorittaa. Ennen Mersua Schumi ei ollut koskaan hävinnyt tallikaverilleen koko kauden mitassa ja otti pikku-Kekeltä kaikki kolme kautta tukkaan, kaksi kautta oikein rumastikin, pikku-Keke oli myös se joka toi tallin ainoan voiton kotiin yhteisen kolmen vuoden ajalta. Jos niin ikään 7-kertainen mestari Hamiltonkin ottaisi uransa kolme viimeistä kautta turpaan tallikaveriltaan niin vaikea sitä uran päätöstä olisi olla kutsumatta flopiksi vaikka Hamiltonilla onkin entuudestaan kokemusta tallikaverilleen häviämisestä.

Potkuilta tuo Schumin lopetus haiskahti meinaan tuskin muuten olisi Sauberin kanssa keskustellut Hamiltonin julkistuksen jälkeen tai soitellut Ferrarille päin.
Ennenkin tämän todennut, mutta siinä, missä monet muut huippukuljettajat, ja maailmanmestaruuksiakin voittaneet kuljettajat, kuten Michael Schumacher, Kimi Räikkönen ja Sebastian Vettel, tuntuvat menettävän parhaan teränsä ns."prime-time" ajan jälkeen, niin Alonsolla tämä huippujakso tuntuu kestävän pidempään.

Ei ollut Schumacher Mercedeksellä Benetton/Ferrari- vuosiensa tasolla, eikä Räikkönenkään enää toisella Ferrari ajanjaksolla McLaren-vuosiensa tasolla, puhumattakaan sitten Vettelin Aston Martin ajoista verrattaessa miehen Red Bull- vuosiin.

Ehkäpä Alonson ajotyylillä on tässä iso merkitys.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3800
Viikon päästä ajetaan sitten F1-kauden 2023 huipentuma ja finaalikisa Abu Dhabissa.

Täällä on ratkennut usein maailmanmestaruus, kuten kaudella 2010 kun peräti neljä kuljettajaa oli kauden viimeisessä kisassa vielä ratkaisemassa maailmanmestaruutta. Eli kuskithan olivat Alonso, Hamilton, sekä Red Bull- kaksikko Webber ja Vettel.

t1larg.fernando.alonso.gi.jpg

Eli taida vastaavaa historiasta löytyä, että neljällä kuljettajalla mahdollisuus mestaruuteen vielä viimeisessä GP:ssä.

Kauden 2010 lisäksi mestaruuksia on Abu Dhabissa jaettu kausina 2014, 2016 ja 2021.

Kausina 2014 ja 2016 kyseessä olivat Mercedes-tiimin sisäinen maailmanmestaruustaistelu Hamiltonin ja Rosbergin välillä, ja kaikki varmasti muistavat kauden 2021 Hamiltonin ja Verstappenin välisen väännön.



Suomalaisista Abu Dhabissa ovat voittaneet Räikkönen vuonna 2012 Lotuksella ja Bottas vuonna 2017 Mercedeksellä.


121105014638-kimi-raikkonen-abu-dhabi.jpg
f1-abu-dhabi-gp-2017-podium-race-winner-valtteri-bottas-mercedes-amg-f1-6615601.jpg
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1934
Sijainti
Vyborg
Viikon päästä ajetaan sitten F1-kauden 2023 huipentuma ja finaalikisa Abu Dhabissa.

Täällä on ratkennut usein maailmanmestaruus, kuten kaudella 2010 kun peräti neljä kuljettajaa oli kauden viimeisessä kisassa vielä ratkaisemassa maailmanmestaruutta. Eli kuskithan olivat Alonso, Hamilton, sekä Red Bull- kaksikko Webber ja Vettel.

Näytä liitetiedosto 4223

Eli taida vastaavaa historiasta löytyä, että neljällä kuljettajalla mahdollisuus mestaruuteen vielä viimeisessä GP:ssä.

Kauden 2010 lisäksi mestaruuksia on Abu Dhabissa jaettu kausina 2014, 2016 ja 2021.

Kausina 2014 ja 2016 kyseessä olivat Mercedes-tiimin sisäinen maailmanmestaruustaistelu Hamiltonin ja Rosbergin välillä, ja kaikki varmasti muistavat kauden 2021 Hamiltonin ja Verstappenin välisen väännön.



Suomalaisista Abu Dhabissa ovat voittaneet Räikkönen vuonna 2012 Lotuksella ja Bottas vuonna 2017 Mercedeksellä.


Näytä liitetiedosto 4224
Näytä liitetiedosto 4225
2010 Red Bull voitti Vettelin johdolla kuskien ja sekä tallimestaruudet 2023, sama juttu Maxin kanssa 13 vuotta myöhemmin.
Kukapa olis uskonnut 13 vuotta sitten että 2010-luvun ja 2020-luvun alun mestaruudet menisivät punaisille härille ja Mercedekselle näytöstyyliin.
Saas nähdä kuka talli tulee jonain päivänä päättämään Mercedeksen ja Red Bullin mestaruusputken, veikkaan että viimeistään 2026 se tulee tapahtumaan jolloin tulee sääntömuutoksia sarjaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3800
Kun ajatellaan kuljettajia, jotka alisuorittivat omiin kykyihinsä tai odotuksiin nähden, niin keitä teille tulee mieleen?

Itse tässä kun tätä mietin, niin kauden 1997 Jordan-kaksikko tulee mieleen. Ralf Schumacherista sanottiin, että olisi veljensä Michaelin veroinen ennenkuin oli ajanut kisaakaan F1:ssä. "Kulki saman polun ykkösiin kuin Michael, mutta nopeammin", sanottiin.

Piti siis tulla maailmanmestari hänestä. Sama koski Fisichellaa. Pidettiin Italian seuraavana kultapoikana, joka toisi vihdoinkin maailmanmestaruuden takaisin Italiaan.

Fisichella osoittikin pitkään lahjakkuutta pienemmissä tiimeissä, kuten Jordanilla, Benettonilla ja Sauberilla, mutta kun vihdoin pääsi nauttimaan kalustosta, jolla voisi mestaruuden voittaa, jäikin statistiksi Alonsolle.

01AS-REUM.jpg

Myös Kubicaa pidettiin äärimmäisen hyvänä ja lahjakkaana, mutta olikin BMW-Sauberilla aika pitkälti Heidfeldin vauhdissa. Lopulta rallionnettomuus tietysti pilasi uran.

Ehkä myös Kimi Räikkönen voisi kuulua tähän. Maailmanmestaruus toki miehellä, mutta useamman tittelin olisi voinut lahjakkuudellaan myös ottaa.

DeSj3SfX4AIx91M.jpg

Keitä teille tulee foorumilaiset mieleen?
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
98
Kun ajatellaan kuljettajia, jotka alisuorittivat omiin kykyihinsä tai odotuksiin nähden, niin keitä teille tulee mieleen?

Itse tässä kun tätä mietin, niin kauden 1997 Jordan-kaksikko tulee mieleen. Ralf Schumacherista sanottiin, että olisi veljensä Michaelin veroinen ennenkuin oli ajanut kisaakaan F1:ssä. "Kulki saman polun ykkösiin kuin Michael, mutta nopeammin", sanottiin.

Piti siis tulla maailmanmestari hänestä. Sama koski Fisichellaa. Pidettiin Italian seuraavana kultapoikana, joka toisi vihdoinkin maailmanmestaruuden takaisin Italiaan.

Fisichella osoittikin pitkään lahjakkuutta pienemmissä tiimeissä, kuten Jordanilla, Benettonilla ja Sauberilla, mutta kun vihdoin pääsi nauttimaan kalustosta, jolla voisi mestaruuden voittaa, jäikin statistiksi Alonsolle.

Näytä liitetiedosto 4235

Myös Kubicaa pidettiin äärimmäisen hyvänä ja lahjakkaana, mutta olikin BMW-Sauberilla aika pitkälti Heidfeldin vauhdissa. Lopulta rallionnettomuus tietysti pilasi uran.

Ehkä myös Kimi Räikkönen voisi kuulua tähän. Maailmanmestaruus toki miehellä, mutta useamman tittelin olisi voinut lahjakkuudellaan myös ottaa.

Näytä liitetiedosto 4236

Keitä teille tulee foorumilaiset mieleen?
Voisikohan itse asiassa jossain määrin myös Mika Häkkisen laskea? Taidoiltaan ja lahjakkuudeltaanhan häntäkin on pidetty ihan Schumin, Sennan, Prostin, Hamiltonin jne. veroisena, mutta hän joutui ajamaan liian pitkään huonolla/keskinkertaisella kalustolla. Ja lisäksi vuoden 1995 onnettomuus Adelaidessa vaikutti varmasti siihen, ettei kenties saanut koskaan ihan täyttä potentiaaliaan ulos.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3800
Voisikohan itse asiassa jossain määrin myös Mika Häkkisen laskea? Taidoiltaan ja lahjakkuudeltaanhan häntäkin on pidetty ihan Schumin, Sennan, Prostin, Hamiltonin jne. veroisena, mutta hän joutui ajamaan liian pitkään huonolla/keskinkertaisella kalustolla. Ja lisäksi vuoden 1995 onnettomuus Adelaidessa vaikutti varmasti siihen, ettei kenties saanut koskaan ihan täyttä potentiaaliaan ulos.
Kyllä varmasti. Ihan Schumacherin veroinen kyllä oli F3-luokassa, jopa nopeampikin. Ja tosiaan jos olisi päässyt Williamsille huipputiimiin Lotukselta, olisi menestystä tullut jo aiemmin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3800
Itselleni tuli vielä tälle listalle soveltuvat Mika Salo ja Heinz-Harald Frentzen.

Salohan oli pienemmissä luokissa ihan Häkkisen ja Schumacherin veroinen ratinvääntäjä. Oli muuan "Mika-Mika-sarjakin", aikoinaan.

Mutta siinä missä Schumacher ja Häkkinen pääsivät ykkösiin jo kaudella 1991, Salo joutui ajamaan Japanissa muutaman vuoden ilmeisesti rattijuopumuksen takia.

Tässä kohtaa Salon ura meni pieleen. Kuvitelkaapa, jos Salokin olisi päässyt kuninkuusluokkaan jo kaudeksi 1991. Ollsi urapolku ollut erilainen, ja ainakin GP-voittaja miehestä olisi tullut.

7ee1628804844de9a392e1534dc79773.jpg

Sama koskee myös Frentzeniä. Hänkin joutui ajamaan Japanissa muutamat vuodet Japanissa, vaikka häntäkin pidettiin ihan Schumacherin veroisena pienemmissä luokissa.

Frentzenin lahjakkuuden pisti Sennakin merkille. Mutta vaikka keskikastin tiimeissä tuli tulosta, päästyään parhaaseen autoon Frentzen suli. Williamsilla mestariksi ajoikin tiimikaverina ollut Villeneuve. Vähän samanlainen tarina kuin Fisichellan tapauksessa.

"BBC Sport kuvaili Frentzeniä kuljettajaksi, joka "ei koskaan täysin hyödyntänyt loistavaa luonnollista lahjakkuutta". Sauberin tiimipäällikkö Peter Sauber kuitenkin sanoi vuonna 2005, että Frentzen oli hänen tiiminsä tärkein kuljettaja, mutta myönsi, että kuljettajan täytyi työskennellä tietyssä ilmapiirissä ja viittasi aikaansa Williamsissa, jossa hän oli ristiriidassa teknisen johtajan kanssa." - lainaus englanninkielinen Wikipedia.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
654
Aiemmilta vuosilta brittikuljettajilta Derek Warwick ja Martin Brundle odotettiin suurta menestystä. Kumpikaan ei onnistunut saavuttamaan edes osakilpailuvoittoja.

Alex Zanardi tuli CART-mestarina Williamsille ja häneltä odotettiin selvästi enemmän kuin mitä tulokset olivat. Samaten JP Montoya, mutta hän sentään otti useita voittoja.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3800
Aiemmilta vuosilta brittikuljettajilta Derek Warwick ja Martin Brundle odotettiin suurta menestystä. Kumpikaan ei onnistunut saavuttamaan edes osakilpailuvoittoja.

Alex Zanardi tuli CART-mestarina Williamsille ja häneltä odotettiin selvästi enemmän kuin mitä tulokset olivat. Samaten JP Montoya, mutta hän sentään otti useita voittoja.
Zanardi kyllä arvoitus. Oli ylivoimainen jenkki-formuloissa, ja piti tulla ykkösiin suurena tähtenä, jopa Schumacherin kukistajana.

Olisi päässyt Ferrarille myös kaudeksi 1999, mutta valitsi Williamsin mieluummin.

Onko sitten jenkki-formula niin erilainen kuin F1?
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
654
Onko sitten jenkki-formula niin erilainen kuin F1?
Suurimmat lahjakkuudet varmasti pystyvät omaksumaan myös F1:n, kuten Montoya ja Villeneuve näytti.

Onnistujat:
Jacques Villeneuve oli CART:n vuoden tulokas 1994, voitti CART-mestaruuden 1995 - F1:ssä taisteli mestaruudesta 1996 ja voitti sen 1997.
Juan Pablo Montoya voitti CART-mestaruuden tulokaskaudellaan 1999, kausi 2000 meni luotettavuusongelmiin - F1:ssä oli heti kärkivauhdissa alkukaudesta 2001.

Epäonnistujat:
Michael Andretti voitti Indy Car -mestaruuden 1991 ja napsi kakkossijat 1986, 1987, 1990 ja 1992 - F1:ssä parhaat sijoitukset 3, 5 ja 6, kun tallitoveri Sennan sijoitukset samoista kisoista oli 3x1, 2x2, 3x4 ja 1x5.
Alex Zanardi oli CART:n vuoden tulokas 1996, mestari 1997 ja 1998 - F1:ssä Jordanilla, Minardilla ja Lotuksella vajaita kausia 1991-1994 ja Williamsilla täysi kausi 1999. Saaliina yksi piste Brasiliasta 1993 Lotuksella.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8497
Sijainti
Helsinki
Zanardi kyllä arvoitus. Oli ylivoimainen jenkki-formuloissa, ja piti tulla ykkösiin suurena tähtenä, jopa Schumacherin kukistajana.

Olisi päässyt Ferrarille myös kaudeksi 1999, mutta valitsi Williamsin mieluummin.

Onko sitten jenkki-formula niin erilainen kuin F1?
Zanardi ajoi F1:ssä 1991-94 Jotdanilla, Minardilla ja Lotusilla selä testasi Bebettonia. Totesi myöhemmin, et olisi pitänyt pysyä testaajana, sillä olisi saanut kisakuskin paikan Schumin tallikaverina 1994.
Viidessä vuodessa autot olivat muuttuneet, eikä tottuminen onnistunut. Talli menetti uskona avauskisojen jälkeen, mutta silti ajoi kauden loppuun.
Jenkkimedian mukaan Ganassi- ja Williams tekivät vaihtokaupat Zanardin ja Montoyan kesken. Mitä, jos JPM olisi päässyt f1:iin kaksi vuotta aikaisemmin?
 
Viimeksi muokattu:

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4081
Jos nyt oikein olen ymmärtänyt, ei Zanardin "ensimmäinen" formulaurakaan ollut mikään kovin onnistunut, toki siellä varjosti loukkaantuminen '93. 99 Ralf ajoi todella hyvän kauden Williamsilla ja Zanardi ei saanut pistettäkään. Siitä ei mielestäni seliteltävää jäänyt, vaikka toki osa voidaan epäonnen piikkiin laittaa (sitä oli kyllä Ralfillakin).

Amerikassa tulikin menestystä, en ole tilastoja tarkemmin hänen uraan siellä tutkinut.
 
Ylös