Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Toro Rosso -kausien perusteella en nähnyt häntä mestarityyppinä, mutta sitten Red Bullilla pääsi yllättämään. Sitten taas McLarenilla taso jäi kauas odotetusta.

Ehkä hänessä oli loppujen lopuksi samaa kuin Kimissä, eli kun auto ei sovi kunnolla hanskaan niin meno on vaikeampaa.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Toro Rosso -kausien perusteella en nähnyt häntä mestarityyppinä, mutta sitten Red Bullilla pääsi yllättämään. Sitten taas McLarenilla taso jäi kauas odotetusta.

Ehkä hänessä oli loppujen lopuksi samaa kuin Kimissä, eli kun auto ei sovi kunnolla hanskaan niin meno on vaikeampaa.
Ja se että ricciardon oppi tuli neweyn suunnittelemilla autoilla. Sama kuin kimillä parhaimmat vuodet oli neweyn autoilla. Sen jälkeen esim ferrarilla oli tahmeampaa vaikka kannu tulikin. Ricciardolla oli samaa, ettei osannut ajaa mclarenia oikein. Ilmeisesti neweyn konseptit eroaa normaaleista eri tavalla ja palvelee tiettyjä kuskeja paremmin.

Toisaalta alonso on mennyt kaikilla purkeilla lujaa, mikä on toki herran vahvuus.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
2014 Ricciardo yllätti koko f1-maailman jättämällä hallitsevan maailmanmestarin Vettelin varjoon ekalla Red Bull kaudellaan joka oli mielestäni äärimmäisen hyvä suoritus vaikka hänen tilannetta auttoi Vettelin vaikeudet 2014 Red Bull auton äärellä niin mahtava kausi kuitenkin Ricciardolta kolmella voitollaan Mercedeksen ylivoima kautena!
Ricciardo oli mielestäni kuski joka Red Bull vuosinaan pystyi olemaan hyvänä päivänä todella hyvä ajamalla taktisesti kisoissa ja uskomattomilla ohituksillaan 2014-2018, olen joskus pohtinut sitä että oliko hän kenties liian kiltti olemaan maailmanmestariksi kun oli usein hyvän tuulinen mediassa ja haastatteluissa vai eikö vaan ollut rahkeita ihan sinne huipulle asti? Tallikaverinsa Maxin tapaan, joka on ihan eri puusta veistetty.
Renault-vuodet ja etenkin Mclarenin kaudet Norrisin tallikaverina veivät Daniel Ricciardon uran syvälle alas josta Ricciardo ei toipunut.
Loppu-ura meni harmillisesti mönkään saatuaan lähtöpassit 2022 Mclarenilta ja 2024 VCARBelta suoritusten takia.
riku.jpg
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
2014 Ricciardo yllätti koko f1-maailman jättämällä hallitsevan maailmanmestarin Vettelin varjoon ekalla Red Bull kaudellaan joka oli mielestäni äärimmäisen hyvä suoritus vaikka hänen tilannetta auttoi Vettelin vaikeudet 2014 Red Bull auton äärellä niin mahtava kausi kuitenkin Ricciardolta kolmella voitollaan Mercedeksen ylivoima kautena!
Ricciardo oli mielestäni kuski joka Red Bull vuosinaan pystyi olemaan hyvänä päivänä todella hyvä ajamalla taktisesti kisoissa ja uskomattomilla ohituksillaan 2014-2018, olen joskus pohtinut sitä että oliko hän kenties liian kiltti olemaan maailmanmestariksi kun oli usein hyvän tuulinen mediassa ja haastatteluissa vai eikö vaan ollut rahkeita ihan sinne huipulle asti? Tallikaverinsa Maxin tapaan, joka on ihan eri puusta veistetty.
Renault-vuodet ja etenkin Mclarenin kaudet Norrisin tallikaverina veivät Daniel Ricciardon uran syvälle alas josta Ricciardo ei toipunut.
Loppu-ura meni harmillisesti mönkään saatuaan lähtöpassit 2022 Mclarenilta ja 2024 VCARBelta suoritusten takia.
Näytä liitetiedosto 5150
Uskon, että rahkeita olisi olllut, mutta formulat on niin tuuripeliä aina mihin saumaan satut ja mihin tiimiin missä vaiheessa.. Esim alonsolla. Mestaruuksien jälkeen aina väärässä paikassa väärään aikaan. Ajoitus on myös tärkeä ja tuuri ja olosuhteet näyttelee omaa osaa. Olisiko esim kimi saanut jatkopahveja ferrarilla niin paljon jos bianchi ei olisi kuollut?

Tämä on tätä jossittelua. Olisiko ricciardo pystynyt red bullilla haastaman maxin mestaruudesta? Ehkäpä. Kukapa tietää, mut näitä skenaarioita on turha jossitella.

Ilman kiinan sadetta ja hamiltonin varikkosuoralle jumiutumista kimi ei olisi mestari ja olisi tunnettu lupauksena mikä ei realisoitunut.
 
Viimeksi muokattu:

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4639
Sijainti
Kokkola
Jossittelu on turhaa, mutta se voi olla "mielenkiintoista, jos on tylsää". 2014 Ricciardo voitti Vettelin, mutta 2015 hävisi Kvjatille. Entä jos.. jne.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Ricciardon uran suurin virhe olo ylipäätään lähteä Red Bullilta pois. Tiimihän olisi halunnut jatkaa Ricciardon kanssa, mutta Daniel päätti valita Renaultin.

Tietysti tässä oli takana se, että Ricciardo koki tiimin tukevan enemmän Verstappenia.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
Paljon paremman kuvan olisi Ricciardon urasta saanut, jos Vettel olisi pysynyt vielä yhden kauden Red Bullilla. Nyt itselle on jäänyt epäselväksi, oliko hän kuitenkin vain one season wonder, kun kaikki meni nappiin 2014 tallikaverin epäonnesta alkaen. Toki hän ajoi hyvin Verstappenia vastaan, mutta Verstappen olikin tuolloin joku 14-vuotias.
Verstappenin nopeus jo kaudella 2016 oli kiistämättömästi loistavaa. Hän otti Red Bullille tallin kauden ensimmäisen voiton ja ensimmäisessä kisassaan emotallissa. Ei sellaiseen suoritukseen mikään keskinkertaisuus pysty, ei sellaisella ajolla kuin mitä Verstappenilta Espanjassa nähtiin. Täten myös Verstappenin vauhtiin yltänyt Ricciardo oli varmuudella hyvä kuljettaja, erinomainen kuljettaja.

Uskaltaisin hänet kuitenkin nostaa selkeästi tämän sukupolven parhaisiin kuskeihin, jotka eivät mestaruutta voittaneet, mutta en toisaalta pidä sitä minään suurena vääryytenä, ettei hän mestaruutta voittanut.

Mestaruuden voittaneen ja voittamattoman kuskin vertailu menee varmasti joillain tunteisiin, mutta minulle Ricciardo parhaina päivinään on aika samaa tasoa Nico Rosbergin kanssa.
Nyt lähti keulimaan. Ricciardon ura oli pitkä ja suurimman osan siitä hän vietti varjojen mailla. Hän oli kärkikastia vain kausina 2014 ja 2016–2020. Se on kuusi vuotta uralla, jonka kesto oli 14 kilpakauden mittainen. Ei mikään hääppöinen suhdeluku.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Se todellakin oli yllätys. Ricciardohan debytoi jo kaudella 2011 (täysin kelvottoman) HRT:n ratissa ja hävisi seuraavalla kaudella keltanokka–tallikaverilleen Vergnelle. Myös kauden 2013 alkupuoliskolla Ricciardo oli hätää kärsimässä Vergnen kanssa, mutta kun Mark Webber yllättäen kertoi eläköityvänsä, ja sen jälkeen Red Bullilta nopeasti julistettiin, että Webberin tilalle nostetaan paremmin menestynyt Toro Rosso -kuski, niin Ricciardo yhtäkkiä paransi otteitaan merkittävästi ja voitti ylennyksen.

Tuskin kukaan silloin uskoi, että Ricciardo kykenisi kyykyttämään Vetteliä niinkin selkeästi. Minä tosin olen aina uskonut, että kun Vettel havaitsi Red Bullin olevan ongelmissa hybridien aikakaudella (joka alkoi juuri kaudella 2014), niin hän päätti hylkäävänsä tallin ja menevänsä Ferrarille. Vettelillä oli tuolloin sopimus kaudesta 2015 Red Bullin kanssa, mutta siihen sisältyi myös menestyspykälä, joka vapautti hänet siirtymään Ferrarille heinäkuun 2014 jälkeen. Vettel ajoi tahallaan huonosti, jotta pääsisi punaisiin.
Onko Vettel ikinä myöntänyt ajaneensa tahallaan huonosti Red Bullilla 2014, jotta pääsisi Ferrarille asap? Vai onko ko. asia näitä faniteorioita?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
Onko Vettel ikinä myöntänyt ajaneensa tahallaan huonosti Red Bullilla 2014, jotta pääsisi Ferrarille asap? Vai onko ko. asia näitä faniteorioita?
Ihan itse tutkittu fakta. Vettel puheli jo kauden 2013 lopulla tunteikkaasti radioon, että niistä voitonhetkistä pitää nyt nauttia, kun se ei tule jatkumaan ikuisesti. Vettelhän oli flirttaillut Ferrarin kanssa tuolloin jo parin vuoden ajan. Uskon hänen miettineen Ferrarille menoa silloisen sopimuksensa jälkeen, mutta aikaisen siirron ajatuksen syntyneen vasta kauden 2014 alettua, kun Mercedesin totaalinen ylivoima paljastui. Vettel oli koko alkukauden ajan niin vaisu ja vaikutti ajelevan lähinnä terveisiä.

Tahallisen vaisuuden syy olisi ollut sopimukseen kirjattu menestyspykälä, että jos hän on top 3:n tjsp ulkopuolella loppukesästä, niin mies on vapaa lähtemään. Hänellä olisi ollut voimassa oleva sopimus Red Bullille myös kaudesta 2015. Alonsollahan alkoi olla ongelmia Ferrarin kanssa juuri kesän aikana, jolloin silloinen tallipomo vähän niin kuin kehotti painumaan kuuseen, jos hänen johtamistapansa ei kelpaa.

Jotkut väittävät Mattiaccin tarkoituksella ärsyttäneen Alonsoa saadakseen Vettelin hänen tilalleen, toisten mielestä taas Alonso olisi voinut hyvin pysyä tallissa, mutta olisi tällöin joutunut istumaan oman pitkän sopimuksensa kauden 2016 loppuun saakka. Alonson aikainen lähtö perustui väitetysti siihen, että Ferrarin iso pomo Montezemolo oli mukamas suullisesti luvannut hänelle, että Alonso saisi sanktioitta erkaantua virallisesti vedenpitävästä sopimuksestaan kauden 2014 lopussa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
F1-sometili ollut ahkerana tauon aikana. Nyt julkaistu video joistain hetkistä, joissa kuljettajat loistavat. Mukana myös Kimin ensimmäinen kierros Portugalissa Alfa Romeolla.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Mika Häkkinen täyttää tänään vuosia, kun 56 vuotta tulee jo hänellä mittariin.

Hän yksi kolmesta suomalaisesta F1-autoilun maailmanmestareista Keke Rosbergin ja Kimi Räikkösen ohella, ja ainoa heistä, joka on voittanut maailmanmestaruuden yhtä kertaa enemmän.

On siis ehkä sopivaa muistella hieman Häkkisen uraa.

Mikä Häkkisen F1-uran hetkistä ovat sinulle ne ikimuistoisimmat? Entä kumpaa Häkkisen maailmanmestaruutta arvostat enemmän?

Tässä alla videolla Häkkinen muistelee aikaansa F1:ssä Schumacherin kilpailijana.


Häkkisen uran kohokohtia alla videoissa.



Täytyy vaan itse ihmetellä Häkkisen kylmäpäisyyttä Suzukassa 1999. Pahin vihollinen maailmanmestaruus-kamppailussa ja moninkertainen GP-voittaja Eddie Irvine johti MM-pisteissä neljällä pisteellä. Häkkinen oli pakkovoiton edessä.

Mutta olihan mahtava osoitus Häkkisen kyvyistä Suzukan startti tuolloin. Ja muutenkin tietysti koko GP.


 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2362
Suzukan lähtö 1999 on tullut väijyttyä vuosien varrella uudelleen lukemattomat kerrat. Se oli mestarin työtä.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
111
Ehkä ensimmäistä maailmanmestaruutta arvostan enemmän, koska se tuli varmemmalla ajolla kuin toinen, ja taistelu Schumin kanssa oli tiukkaa koko kauden ajan. Seuraavallahan kaudella Schumi oli sivussa kuudesta kilpailusta loukkaantumisensa vuoksi. Muista hetkistä eniten on jäänyt mieleen Spa 2000.

Mitä muuten luulette, olisiko Häkkinen jatkanut uraansa pidempään, mikäli Adelaiden onnettomuutta 1995 ei olisi tapahtunut? Vai olisiko hän lopettanut joka tapauksessa kauden 2001 jälkeen?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Ehkä ensimmäistä maailmanmestaruutta arvostan enemmän, koska se tuli varmemmalla ajolla kuin toinen, ja taistelu Schumin kanssa oli tiukkaa koko kauden ajan. Seuraavallahan kaudella Schumi oli sivussa kuudesta kilpailusta loukkaantumisensa vuoksi. Muista hetkistä eniten on jäänyt mieleen Spa 2000.

Mitä muuten luulette, olisiko Häkkinen jatkanut uraansa pidempään, mikäli Adelaiden onnettomuutta 1995 ei olisi tapahtunut? Vai olisiko hän lopettanut joka tapauksessa kauden 2001 jälkeen?
Uskon, että olisi ura jatkunut vielä pidempään. Jopa vuosien ajan vielä.

Tuo Adelaiden onnettomuus palautui Häkkisen mieleen Melbournessa 2001.

Häkkinen sanoi tuon jälkeen, että Adelaiden onnettomuus palautui mieleen takautuvasti. Ja Häkkinen alkoi kyseenalaistamaan sitä, että onko enää järkevää jatkaa.

Mika oli mielestään saavuttanut urallaan sen, minkä halusi, eli maailmanmestaruuden. Ja vieläpä kahdesti.

Miksi siis enää jatkaa, ja vaarantaa elämää?

Tosin vielä tämän jälkeen Häkkinen palasi autourheilun pariin DTM:ssa voittaenkin kilpailuja siellä. Myös F1-paluuta Häkkinen pohti vakavasti sekä Williamsille että McLarenille.

Linkissä Häkkisen Melbournen 2001 ulosajo.


Linkissä Häkkisen Williams-kuvioista kaudelle 2005. Olisihan se ollut hienoa, jos Häkkinen olisi tuolloin Williamsilla ajanut. Kimi Räikkönen McLarenilla ja Häkkinen Williamsilla. Melkoinen kausi olisi tullut.

https://www.autosport.com/f1/news/hakkinen-remains-on-williams-list-5001517/5001517/

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hakkinen-oli-taysin-vakavissaan-f1-paluustaan/3973090#gs.fv98ez
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
358
Jos Häkkinen ei olisikaan lähtenyt ikuiselle sapatille, olisiko Kimi Räikköstä tapahtunut sellaisena kuin sen tunnemme? McLaren-aika oli iso osa Kimin legacya vaikka mestaruutta ei tullutkaan ja petasi myös paikan Schumin manttelinperijäksi Ferrarille.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Jos Häkkinen ei olisikaan lähtenyt ikuiselle sapatille, olisiko Kimi Räikköstä tapahtunut sellaisena kuin sen tunnemme? McLaren-aika oli iso osa Kimin legacya vaikka mestaruutta ei tullutkaan ja petasi myös paikan Schumin manttelinperijäksi Ferrarille.
Tässä skenaariossa, eli jos Häkkinen olisi jatkanut uraansa McLarenilla, Kimistä olisi varmaankin tullut Ferrari-kuljettaja jo aiemmin.

Ferrari oli kiinnostunut Kimistä jo kaudella 2001. Uskoisin että vielä kausi 2002 Kimillä olisi mennyt Sauberilla, varmaankin Ferrarin reservi-kuljettajana.

Kaudeksi 2003 sitten Ferrarin kilpakuskiksi Schumacherin rinnalle.

Miten sitten Kimi olisi tässä pärjännyt, on mahdoton sanoa.

Ehkä Kimi olisi tottunut tällöin Bridgestonen renkaisiin, ja olisi ajanut niillä yhtä hyvin, kuin tosielämässä Michelinin renkailla.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
Ferrari halusi tehdä Kimistä testikuljettajan niin kuin Massakin oli yhdessä vaiheessa. Jälkikäteen ajateltuna Ferrarin perheellisempi opinpolku olisi varmasti ollut Kimille parempi valinta kuin Ron Dennisin kanssa kinastelu ja jatkuvat räkäkännit. Mestaruuksiakin saattaisi olla useampi, tai sitten ei, kuka tietää. Räkä perusteli valintaansa myös sillä, että McLarenilla hänestä voisi tulla historian nuorin maailmanmestari. Se olisi ollut mahdollista voittamalla mestaruus kausien 2002–2004 aikana.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5253
Mitäköhän hyvää siinä olisi ollut jos Kimi olisi mennyt Schumin tallikaveriksi, jolla oli kirjalliset ykköskuskisopimukset?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
Mitäköhän hyvää siinä olisi ollut jos Kimi olisi mennyt Schumin tallikaveriksi, jolla oli kirjalliset ykköskuskisopimukset?
Olisi oppinut vähän työmoraalia ja tietysti olemalla nopeampi olisi myös savustanut Schumin pihalle jo ennen syksyä 2006.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5253
Olisi oppinut vähän työmoraalia ja tietysti olemalla nopeampi olisi myös savustanut Schumin pihalle jo ennen syksyä 2006.
Jos asiaa ajattelee Kimin kannalta niin mitä tuollainen lahjakkuus olisi kostunut siitä että olisi valjastettu kakkoskuskiksi Schumille? Nyt pääsi Mclarenilla taistelemaan ykköskuskina mestaruuksista nostaen markkina-arvonsa huippuunsa ja solmi 2007 Ferrariasopimuksensa, samalla oltaessa maailman parhaiten palkattuja ja arvostettuja urheiluijoita. Schumin eläköityessä 2006, Kimi olisi saattanut olla Massana katsomassa kun viereen palkataan joku uusi ykköskuski.
 
Ylös