Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Mikä näistä kolmesta tällä kaudella ajettavista USA:n maaperällä ajettavista GP-radoista on teidän mielestänne paras?

Itse nostaisin kyllä COTA:n parhaaksi. Mielenkiintoisia mutkia, osin toki muilta radoilta lainattuja.

Itse olisin Indianapolisin radan (siis tämä kaudella 2000 debyytin tehnyt rata) rakentanut toisin. Olisin käyttänyt kahta ovaalikaarretta, ja myös tuon radan sisäosan olisin rakentanut nopeammaksi.

Nyt se oli ihan liian hidas ja syheröinen, jotta F1-autot olisivat kunnolla päässeet oikeuksiinsa.

Aikoinaan pelasin paljonkin Gran Turismo-pelisarjaa, ja Laguna Seca oli yksi suosikki-radoistani.

Olisi ollut mielenkiintoista nähdä GP-tällä radalla.


 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Mikä näistä kolmesta tällä kaudella ajettavista USA:n maaperällä ajettavista GP-radoista on teidän mielestänne paras?

Itse nostaisin kyllä COTA:n parhaaksi. Mielenkiintoisia mutkia, osin toki muilta radoilta lainattuja.

Itse olisin Indianapolisin radan (siis tämä kaudella 2000 debyytin tehnyt rata) rakentanut toisin. Olisin käyttänyt kahta ovaalikaarretta, ja myös tuon radan sisäosan olisin rakentanut nopeammaksi.

Nyt se oli ihan liian hidas ja syheröinen, jotta F1-autot olisivat kunnolla päässeet oikeuksiinsa.

Aikoinaan pelasin paljonkin Gran Turismo-pelisarjaa, ja Laguna Seca oli yksi suosikki-radoistani.

Olisi ollut mielenkiintoista nähdä GP-tällä radalla.


Kun F1-sarja lähti Indianapoliksesta, niin rataa muokattiin Motogp-sarjaa varten. Nykyisellä layoutilla ajetaan Indycar-kilpailu toukokuun alussa. Nykyisillä slicks-renkailla ovaallkaarteen ajaminen olisi helpompaa, joten palauttaisin tämän vuoden 2000-07 versioon.



Laguna Seca on yksi parhaista radoista, millä F1 ei ole koskaan ajanut virallista kilpailua. Gran Turismossa ja monissa muissa ajopeleissä tullut tahkottua kierroksia. Itseasiassa rata oli ehdolla vuoden 1989 kalenteriin, kun Detroit jätettiin mutta radan kaukainen sijainti ja pienten yleisömäärien pelko kallisti kilpailun Phoenxin ahataalle ja mikki hiirimäiselle katuradalle.

Vuonna 2012 Ferrarin silloinen testikuljettaja Marc Gene ajoi vuoden 2003 autolla näytösajossa ratakierroksen aikaan : 1:05.78

 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4639
Sijainti
Kokkola
Näkisin itse mieluusti F1:t Elkhart Laken radalla. Sehän on ollut Indy/CART -kisojen näyttämö, ja sillä pääsi ajelemaan legendaarisessa GP2-pelissä, johon oli saatavilla jo tuolloin 90-luvulla huikea määrä ratoja (vaikka siihen aikaan netti ei muuten ollut vielä läheskään nykypäivän veroiseksi kehittynyt), joilla ei oikeasti ole F1-kisoja ajettu. Oli kyllä mukavan viihdyttävä rata ajaa. Muistan, miten JJ Lehtokin ylisti rataa kun luonnehti aikanaan F1-maailma -lehdessä CART-kautensa radat.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4389
Näkisin itse mieluusti F1:t Elkhart Laken radalla. Sehän on ollut Indy/CART -kisojen näyttämö, ja sillä pääsi ajelemaan legendaarisessa GP2-pelissä, johon oli saatavilla jo tuolloin 90-luvulla huikea määrä ratoja (vaikka siihen aikaan netti ei muuten ollut vielä läheskään nykypäivän veroiseksi kehittynyt), joilla ei oikeasti ole F1-kisoja ajettu. Oli kyllä mukavan viihdyttävä rata ajaa. Muistan, miten JJ Lehtokin ylisti rataa kun luonnehti aikanaan F1-maailma -lehdessä CART-kautensa radat.
Rata on ihan kiva muttta fasiliteetit eivät valitettavasti riitä millään tällä "peltoradalla" edes GP3-tasolle, vaatisi satojen miljoonien investointeja varikkoon, katsomoihin....
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4639
Sijainti
Kokkola
Rata on ihan kiva muttta fasiliteetit eivät valitettavasti riitä millään tällä "peltoradalla" edes GP3-tasolle, vaatisi satojen miljoonien investointeja varikkoon, katsomoihin....
Niin no pointti olikin siinä rataprofiilissa. Eikä ne investoinnit nyt luulisi jenkeille mikään rahallinen ongelma olevan, jos vain sattuisi riittävän kova tahtotila tuonne F1-kisan saamiseksi löytymään.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Niin no pointti olikin siinä rataprofiilissa. Eikä ne investoinnit nyt luulisi jenkeille mikään rahallinen ongelma olevan, jos vain sattuisi riittävän kova tahtotila tuonne F1-kisan saamiseksi löytymään.
Tuskin ne jenkit haluaa enempää f1-kisoja, varsinkin kun painopiste on katuratakisoissa. Road American rata on kyllä todella hieno, kuin jenkkien Spa.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4639
Sijainti
Kokkola
Katuradoissahan se painopiste tosiaan nyt on, Chicagoonhan sitä mahdollista taas uutta jenkkikisaa viimeisimpänä on taidettu visioida. Jossain kohtaa vain pakko lyödä raja jonkinlaiselle maksimille. Ja jos on potentiaalisia kisapaikkoja sitä enemmän, niin sitten vuorovuosin joku tietty paikka/paikat lepovuorossa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Ensimmäinen USA:n sitten 1990-luvun alun Phoenixissä järjestetyn GP:n jälkeen järjestettiin Indianapolisissa kaudella 2000.

Tähän kilpailuun tultiin huippujännittävässä tilanteessa, sillä mestari-ehdokkaat Mika Häkkinen ja Michael Schumacher olivat MM-pisteissä tasatilanteessa.

Ikävä kyllä Häkkisen McLaren ei lopulta kestänyt, vaan Mercedes moottori hajosi kesken kiivaan takaa-ajon. Häkkinen oli saavuttamassa Schumacherin johtoa.

Mitä luulette, jos Mercedes ei olisi hajonnut, olisiko Häkkinen voittanut tämän GP:n?

Tuolloin Malesiaan oltaisi tultu tasatilanteessa, sillä Schumacher voitti Suzukassa.

Saattoi olla niin, että McLarenin ja Mercedeksen epäluotettavuus veivät suomalaisilta kolme maailmanmestaruutta, sillä Häkkinen olisi voinut voittaa kauden 2000 mestaruuden ja Räikkönen kaudet 2003 ja 2005.

Jotenkin turhauttavaa oli tuolloin McLarenin epäluotettavuus.


Onneksi Häkkinen voitti sitten kaudella 2001 Indianapolisissa, jolloin sai balsamia haavoihinsa. Ja samalla kruunasi komean uransa.


 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4639
Sijainti
Kokkola
Räikkösellä melkeinpä 2003 oli epäonnen suhteen vielä pahempi kuin 2005. 2003 oli useita yksittäisiä tilanteita, jotka olisi voineet heilauttaa MM-sijat toisin. Australian varikon läpiajorangaistus, pari starttikolaria jne.. Ja historia toisti vielä itseään, kun suomalainen otti jo toistamiseen McLarenilla Nürburgringillä uransa ensimmäisen paalun, mutta kisassa sama kohtalo kuin Häkällä 6 v aiemmin. Myöhemmin historia toisti sitten uudelleen itseään, kun myös Kimi nappasi viimeisen voittonsa jenkeissä.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
Räikkösellä melkeinpä 2003 oli epäonnen suhteen vielä pahempi kuin 2005. 2003 oli useita yksittäisiä tilanteita, jotka olisi voineet heilauttaa MM-sijat toisin. Australian varikon läpiajorangaistus, pari starttikolaria jne..
Brasilian punalipou uuri siihen aikaan, että Fisichella oli hetken edellä kahta kierrosta aiemmin. Räikkösen vauhti oli sen verran kovempaa, että ilman Alonson törmäilyjä Webberin romuihin voitto olisi voinut hyvinkin tulla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Räikkösellä melkeinpä 2003 oli epäonnen suhteen vielä pahempi kuin 2005. 2003 oli useita yksittäisiä tilanteita, jotka olisi voineet heilauttaa MM-sijat toisin. Australian varikon läpiajorangaistus, pari starttikolaria jne.. Ja historia toisti vielä itseään, kun suomalainen otti jo toistamiseen McLarenilla Nürburgringillä uransa ensimmäisen paalun, mutta kisassa sama kohtalo kuin Häkällä 6 v aiemmin. Myöhemmin historia toisti sitten uudelleen itseään, kun myös Kimi nappasi viimeisen voittonsa jenkeissä.
Tosiaan samankaltaisuuksia löytyy kahden suomalaisen F1-maailmanmestarin, Häkkisen ja Räikkösen, uralta.

Ensimmäinen paalupaikka Nurburgringillä ja viimeinen GP-voitto USA:ssa.

Tuo Räikkösen Viimeinen voitto oli kyllä todella tervetullut. Niin lähellä Kimin voitto oli jo käynyt toisella Ferrari-stintillä muutamaan otteeseen, kunnes melkein viimeisessä mahdollisessa paikassa se onnistui.

Sopivasti vieläpä samalla päivämäärällä, millä Kimi oli saavuttanut maailmanmestaruuden Interlagosissa 2007.

Ja olihan kilpailussa monta kierrosta kovaa kamppailua Hamiltonin kanssa, mutta Kimi kesti paineet.

Alla linkissä tuon kisan parhaat palat.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Mielenkiintoista on-board kuvaa COTA:n radalta. Kyseessä on vertailu F1-auton ja Indy Carin välillä. Eroja on.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Kauden 2015 USA:n GP:n parhaat palat alla linkissä. Kilpailu oli kova taistelu Hamiltonin ja Rosbergin kesken.

Kilpailun lopputulos oli Hamiltonin juhlaa, sillä Lewis voitti uransa kolmannen maailmanmestaruuden.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Yksi hienoimmista kaksintaisteluista COTA:n radalla nähtiin kaudella 2012 kahden maailmanmestarin käytyä eeppisen väännön.

Kimi Räikkönen ajoi Lotuksella, Jenson Button McLarenilla tuolloin.

Puhdasta ja siistiä kilpailua. Periksi ei annettu, mutta vastustajaa kunnioitettiin.

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Vuosien 1963 ja -65 maailmanmestari Jim Clark voitti uransa viimeiseksi jääneen F1-kilpailun (Etelä-Afrikka 1968). Hän menehtyi saman vuoden huhtikuussa *F2-luokan kilpailussa.

Video Clarkin urasta.

Formula 2-nimellä on kilpailtu kolmessa eri vaiheessa, joista ensimmäinen oli EM-sarja 1967-84.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Ensimmäinen USA:n sitten 1990-luvun alun Phoenixissä järjestetyn GP:n jälkeen järjestettiin Indianapolisissa kaudella 2000.

Tähän kilpailuun tultiin huippujännittävässä tilanteessa, sillä mestari-ehdokkaat Mika Häkkinen ja Michael Schumacher olivat MM-pisteissä tasatilanteessa.

Ikävä kyllä Häkkisen McLaren ei lopulta kestänyt, vaan Mercedes moottori hajosi kesken kiivaan takaa-ajon. Häkkinen oli saavuttamassa Schumacherin johtoa.

Mitä luulette, jos Mercedes ei olisi hajonnut, olisiko Häkkinen voittanut tämän GP:n?

Tuolloin Malesiaan oltaisi tultu tasatilanteessa, sillä Schumacher voitti Suzukassa.

Saattoi olla niin, että McLarenin ja Mercedeksen epäluotettavuus veivät suomalaisilta kolme maailmanmestaruutta, sillä Häkkinen olisi voinut voittaa kauden 2000 mestaruuden ja Räikkönen kaudet 2003 ja 2005.

Jotenkin turhauttavaa oli tuolloin McLarenin epäluotettavuus.


Onneksi Häkkinen voitti sitten kaudella 2001 Indianapolisissa, jolloin sai balsamia haavoihinsa. Ja samalla kruunasi komean uransa.


Yhdysvaltain maaperä on tuntunut sopivan suomalaiskuljettajille. Kun lasketaan mukaan kaikki Yhdysvalloissa ajetut kilpailut, myös eri nimiset, niin voittoja on tullut viisi kappaletta.

Keke Rosberg (Dallas 1984, Detroit 1985)
Mika Häkkinen (Indianapolis 2001)
Kimi Räikkönen (Cota 2018)
Valtteri Bottas (Cota 2019)
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Kuskivaihdokset kesken kauden ovat osa F1-historiaa. F1 on valinnut Youtube-videoonsa näistä yhdeksän.


Vuonna 1994 peräti 46 osallistui kisaviikonloppuun, heistä pisteille pääsi 25.

Juttua tuon kauden kuskiruletista.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Vuosien 1963 ja -65 maailmanmestari Jim Clark voitti uransa viimeiseksi jääneen F1-kilpailun (Etelä-Afrikka 1968). Hän menehtyi saman vuoden huhtikuussa *F2-luokan kilpailussa.

Video Clarkin urasta.

Formula 2-nimellä on kilpailtu kolmessa eri vaiheessa, joista ensimmäinen oli EM-sarja 1967-84.
Ja eikös tuossa takavuosina ollut peräti erikseenkin Formula 2- sekä GP2- sarjat?

En nyt muista, kumpi oli kovempi sarja tuolloin. Silloinen Formula 2 -luokka lopetettiin, (vai fuusioitiin?) ja GP2-sarjasta tuli Formula 2.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Ja eikös tuossa takavuosina ollut peräti erikseenkin Formula 2- sekä GP2- sarjat?

En nyt muista, kumpi oli kovempi sarja tuolloin. Silloinen Formula 2 -luokka lopetettiin, (vai fuusioitiin?) ja GP2-sarjasta tuli Formula 2.
olisko ollut formula two -nimellä tuolloin, ja ne autot ei mitään ihmeellisiä olleet. Olisko olleet ehkä f3-tasoa tai jopa vähän alle?

Taisi joku entisen f1-kuskin poika saada surmansakin noilla autoilla kun rengas osui päähän. Nimi on hukkunut vuosien syövereissä kenestä oli kyse.
 
Ylös