Magnum2300
Well-known member
- Liittynyt
- 28.10.2009
- Viestit
- 841
Eri tiimeissä luonnollisesti. Tuo lisää jännitettä, molemmat saavat ykköskuskin huomion ja mahdollistaa kakkoskuskien taktiikoilla kikkailun.
Vaikeaa vähän verrata. McLaren oli varmaan parempi auto yleisesti ottaen mutta Ferrari oli juuri kehittänyt semiautomaattisen vaihdelaatikon, mikä teki ajamisesta yksinkertaisempaa ja pienensi vaihtamisesta aiheutunutta tehohävikkiä. Se taisi olla käytössä ensimmäistä kertaa juuri kaudella 1990.Kummalla oli mielestänne kalustoetu puolellaan kaudella 1990, Sennalla vai Prostilla? Vai olivatko tuon kauden McLaren ja Ferrari samalla tasolla?
Entä olisitteko tykänneet katsoa näiden herrojen keskinäistä kilpailua mieluummin samassa tiimissä, vai oliko kiinnostavampaa se, että miehet ajoivat eri tiimeissä?
Puoliautomaattinen vaihdelaatikko oli kyllä käytössä jo vuonna 1989. Nigel Mansell oli myös ensimmäinen F1-voittaja jonka autossa sellainen oli siis käytössä Rio de Janeirossa 1989.Vaikeaa vähän verrata. McLaren oli varmaan parempi auto yleisesti ottaen mutta Ferrari oli juuri kehittänyt semiautomaattisen vaihdelaatikon, mikä teki ajamisesta yksinkertaisempaa ja pienensi vaihtamisesta aiheutunutta tehohävikkiä. Se taisi olla käytössä ensimmäistä kertaa juuri kaudella 1990.
Kiitoksia paljon!Hyviä muisteluita jälleen sinulta![]()
Hillistä puhuen:Damon Hill ajoi varsin hyvin kauden Williamsilla 1993. Ei pärjännyt tiimikaverina olleelle moninkertaiselle maailmanmestarille Alain Prostille, mutta muuten varsin hyvin ajoi.
Mitäpä ajattelette, jos Häkkinen olisi ollut Hillin tilalla? Olisiko pystynyt haastamaan vielä enemmän Prostia? Entä jopa voittamaan maailmanmestaruuden?
Kyllähän sitä muistoja riittäisi tästäkin kaudeksi puhuttavaksi asti paljonkin. Teknisesti puhuen tämä oli hetkeen ja ennen F1:n tunnetuimpia nykypäivän ja lähivuosikymmenten aikaa huomioimatta ehdottomasti automatisoitunein vuosi F1:ssä. Se herätti tunteita kuohumiseltaan puolesta ja vastaan paljonkin! Renkaiden kaventuminen toi tietenkin lisävarikkokäyntejä ja tämä oli hetkeen viimeinen välitankkausten nk. Kieltoajan vuosi. Tietysti tulihan siitäkin omat ongelmansa sellaisenaan.Mennäänpä sitten F1-kauteen vuosimallia 1993. Onko minkäänlaista muistikuvaa tästä kaudesta kenelläkään? Tai minkälaisia kohokohtia/pointteja/helmiä haluatte tuoda esille, vaikkette tätä kautta olisi livenä katsoneetkaan?
Kausihan oli Williamsin ja Alain Prostin juhlaa. Prost voitti uransa neljännen maailmanmestaruuden näytöstyyliin.
Kausi oli myös se, jolloin Ayrton Senna nappasi uransa viimeisen GP-voiton.
Myös Häkkinen teki debyytin McLarenin puikoissa, ja ajoi uransa ensimmäisen podiumin Suzukassa. Tämä oli sopivaa, sillä Häkkinen myös ajoi uransa merkittävimmät kilpailut Suzukassa vuosina 1998 ja 1999, eli maailmanmestaruuden tuoneet GP-voitot.
Mitäpä te sitten haluatte tuoda muistojen syövereistä esille? Olipa se sitten live-kuvaa tai myöhemmin katsottua/luettua?
Alla F1-kauden 1993 season review:
Näytä liitetiedosto 5622
Kyllähän tästä surujen ja muutosten kaudesta tulisi tai tulee mieleen paljonkin puhuttavaa. Useimmiten näinä vuosina kun mitä on tullut forumille kirjoiteltua niin yllättävän moni nuoremmankin polven F1-seuraaja tai enemmän uudemman ajan F1-seuraaja vähän vanhempanakin muistaa tai on puhunut tästä vuodesta poikkeuksena oikeammin lähes yhtään mihin tahansa tätä vanhempaan F1-vuoteen sellaisenaan ajatellen.Mitä teille tulee mieleen F1-kaudesta 1994? Vaikka ehkä harvalla meistä on tästä kaudesta ikäänkuin "live"-muistoja, niin varmasti tiedetään kaikki, mitä tuolla kaudella tapahtui.
Ayrton Senna liittyi Williamsin tiimiin ajatuksenaan voittaa uran neljäs maailmanmestaruus Alain Prostin tapaan.
Williams oli hallinnut kaudet 1992 ja 1993 ylivoimaisesti, joten Sennan ajatukselle oli pontta.
Valitettavasti maailmanmestaruus-taistelua Ayrton Sennan ja Michael Schumacherin välillä emme päässeet näkemään Sennan menehdyttyä traagisesti Imolassa. Myös Roland Ratzenberger menehtyi samana viikonloppuna.
Imolan musta viikonloppu oli kyllä ihmeellinen. Sennan ja Ratzenbergerin kuoleman lisäksi viikonloppuna tapahtui Rubens Barrichellon raju ulosajo, sekä Alboreton varikko-onnettomuus.
Sennan kuoltua Damon Hillistä tuli Williamsin ykköskuljettaja, joka haastoi Benettonin Michael Schumacherin. Ratkaisu nähtiin vasta kauden päätöskisassa Adelaiden radalla Australiassa.
Schumacher voitti uransa ensimmäisen tittelinsä dramaattisella tavalla kolaroituaan Hillin kanssa. Kummatkin joutuivat keskeyttämään kilpailun, ja Schumacher voitti maailmanmestaruuden pisteen erolla Hilliin.
Williams voitti valmistajien maailmanmestaruuden neljän eri kuljettajan turvin, sillä Sennan ja Hillin lisäksi Williamsin puikoissa olivat kauden aikana myös Mansell ja Coulthard.
Suomalais-asetelmat kauteen lähdettäessä olivat herkulliset, sillä JJ.Lehto ajoi Benettonilla ja Mika Häkkinen McLarenilla. Eli kahdessa huipputiimissä. Valitettavasti JJ. Lehto loukkaantui testeissä Silverstonessa, eikä enää sen jälkeen ollut entisellään.
Häkkinen ajoi podium-sijoituksia, ja Suzukassa oli ensimmäistä kertaa tilanne, että peräti kolme suomalaista kuljettajaa oli lähtöruudukossa. JJ. Lehdon, ja Häkkisen lisäksi myös Mika Salo teki F1-debyytin Lotuksella.
Mitä haluat tuoda esille tästä kaudesta?
Alla kauden 1994 season review:
Näytä liitetiedosto 5609
Kyllä Keke oli kommentoimassa Imolassa 1994.1994 on painunut tosiaan mieleen monestakin syystä - Imolan lähetystä taisi olla Keke kommentoimassa, ja vaikka siinä hetkessä ei vielä mitään virallista faktaa ollutkaan, niin lähetyksen tunnelma oli jotain sellaista jota ei aiemmin ollut tullut vastaan. Siitä tiesi vähän pienempikin pojankloppi, että nyt oli tapahtunut jotain hyvin poikkeuksellista.
Muutoin kaudesta jäi pieleen - tottakai Häkkinen hyvässä ja pahassa, sekä Mansellin voitokas paluu. Olikohan tämä myös se vuosi, kun Vauhdin Maailman lisäksi päästiin nauttimaan toisesta suomalaisesta moottoriurheilulehdestä - AutoXpressistä - joka oli alkuaikoina painettu sanomalehden muotoon? No ainakin tuon ajan vauhdinmaailmoja on kahlattu moneen kertaan läpi, joista muistan katselleeni kuinka selkeällä erolla Senna oli paalupaikkoja ajanut alkukauden kisoissa. Schumaher oli lähimpänä, ja muut valovuosien päässä.
Tämän pelin kanssa taisi mennä useampikin sen ajan PC-ratti vaihtoon. Hienoja muistoja! Lisäksi peliin sai ihan kaupan hyllyltä nipun uusia ratoja ja muistaakseni kauden 1997 autot - ja toki Internetissä - jos sellaisen noina aikoina omisti - kukoisti iso modausyhteisö tämän pelin äärellä.
Prost on useaan kertaan haukkunut Ferrarin moottorin ajettavuutta. Prostin mukaan moottoripuolta kiinnosti vain maksimiteho.Se 1990:ssä tuntuu hieman yllättävältä, että Ferrari V12:llaan oli kisavauhdissa paremmin mukana McLaren-Honda V10:iä, kuin vielä aika-ajossa kun V12:n luulisi olleen janoisempikin (ja siten vaatineen enemmän polttoainetta tai vastaavasti joutuneen pudottamaan enemmän tehoa kisaan).
Tuon kauden erittäin kilpailukykyisiä autoja olivat myös Benetton ja Williams (jolla ei mestaritason kuskia autoissaan).
Benettonilla toki ajoi mestaruuksia kolmesti voittanut Piquet jonka vuosi parani edetessään ja ihan kauden loppua kohti hän monien mielestä ajoi uransa parasta aikaa käytännössä tuolloiseen kolmeen vuoteen. Voittikin kahdesti ihan kauden päätteeksi.Se 1990:ssä tuntuu hieman yllättävältä, että Ferrari V12:llaan oli kisavauhdissa paremmin mukana McLaren-Honda V10:iä, kuin vielä aika-ajossa kun V12:n luulisi olleen janoisempikin (ja siten vaatineen enemmän polttoainetta tai vastaavasti joutuneen pudottamaan enemmän tehoa kisaan).
Tuon kauden erittäin kilpailukykyisiä autoja olivat myös Benetton ja Williams (jolla ei mestaritason kuskia autoissaan).
Itse asiassa 1979 ei ollut V12 vaan F12.1991 oli toistaiseksi viimeinen vuosi, kun F1-maailmanmestaruus on voitettu V12-moottorilla. Ja tätä edeltävä kerta oli 12 vuotta aiemmin 1979.
Ferrarin F12 on 180 asteinen V-moottori. Se ei ole bokseri, vaan vastakkaisten sylinterien kiertokanget on laakeroitu samalle kampiakselin kaulalle, kuten V-moottoreissa.Itse asiassa 1979 ei ollut V12 vaan F12.
Kyllä muistoja tietenkin riittäisi tästäkin kaudesta melkoisen paljon. Toden totta taas kerran ja urallaan jo kolmatta kertaa tämä oli Mansellin menettämä maailmanmestaruuden vuosi periaatteessa kunnolla siitä siis kamppailleena.Mitä tulee mieleen kaudesta 1991?
Tämä kausi pääsi aiemmin lipsumaan ohi itseltäni, joten laitetaan se tähän väliin.
Kiitos huomiosta @Takagummi . Olit tarkkana kuin porkkana, niinkuin sanonta kuuluu
Kausi 1991 oli McLarenin Ayrton Sennan ja Williamsin Nigel Mansellin välinen maailmanmestaruus-taistelu. Samalla myös perinteiset britti-tiimit McLaren ja Williams olivat vastakkain.
Senna osoittautui lopulta kaksikosta paremmaksi hiuskarvan verran, mutta Mansell antoi kovan vastuksen. Mansellin vuoro tulisi sitten seuraavana vuonna kaudella 1992.
Senna voitti kaudella 1991 seitsemän GP:tä, Mansell viisi GP:tä.
Mikä on myös huomionarvoista, niin Ferrarin Vauhti putosi totaalisesti kauteen 1990 verrattuna. Siinä, missä kaudella 1990 Ferrari oli yksi parhaita tiimejä, niin kaudella 1991 Ferrari ei ottanut alleen ainuttakaan GP-voittoa.
Alain Prost turhautui Ferrariin ja haukkui tiimin autoa rekaksi. Tämä raivostutti Ferrarin väen, ja Prostille annettiin potkut.
Mitä itse panisitte merkille kaudesta 1991? Harvalla varmasti meistä on omakohtaisia muistoja tästä kaudesta, mutta tietoutta silti tästäkin kaudesta löytyy monelta.
Alla kauden 1991 season review:
Näytä liitetiedosto 5661
Kiitos hyvästä muistelustaKyllä muistoja tietenkin riittäisi tästäkin kaudesta melkoisen paljon. Toden totta taas kerran ja urallaan jo kolmatta kertaa tämä oli Mansellin menettämä maailmanmestaruuden vuosi periaatteessa kunnolla siitä siis kamppailleena.
Aina etenkin olisi voinut tietyin ehdoin mennä kaikki toisin muun muassa paremmalla alkukaudella ja ilman auton teknisiä vikoja taas muun muassa tuolloin viimein kisoissa käytetyn puoliautomaattisen vaihdelaatikon osalta maksoi niin kovin paljon sitten kauden lopussa.
Eli kaikua oli hieman kuin miten Ferrarin 1989 kaudessa Mansellille sen sitten onneksi edes korjautuessa aika pian vuoden 1991 aikana.
Paljonhan sitä kohua oli siinäkin, että miksi muun muassa Thierry Boutsenia Williamsin vuosien 1989-1990 neljästä voitosta kolme ottaneena kuitenkin laitettiin ulos tallista ja Riccardo Patresen annettiin säilyä?
Sittemmin ei enää Boutsen Williamsille koskaan päässyt urallaan vaan meni Ligierille. Vaikka lähimpänä tietysti vuoden 1992 Ligier-vuodella tietysti oli Renault-yhteistyön myötä tarvittaessa tarpeen tullen mahdollisuus päästä tai siirtyä myös Williamsille, mutta tästä ei tullut ikävä kyllä mitään vuodeksi 1993 kaikesta huolimatta mitä talvikauden huhuihin tuli ja sitten vuodeksi 1994 myöhempi Ayrton Sennan menehtyminen ei enää vain tuottanut muuten uransa lopettaneelle Boutsenille siinä paikassa enää paluuta sellaisenaan.
Ehkä mikäli Boutsen olisi ollut ajanut koko uransa jäähyväiskauden 1993 Jordanilla loppuun ja vähän paremmin tuloksin niin mene ja tiedä! Vaikka on toki mahdollista, että Boutsen olisi sitten muuten taivuteltu tai ajanut vielä hyvän nosteen vuoksi vielä myös vuoden 1994 Jordanilla kun paremmissa talleissa ei vain paikkaa olisi ollut tarjolla tai sitten nähtiin vain niin olevinaan ikämiehenä vaikka vanhempiakin kavereita vielä lajissa oli mukana ajamassa ja etenkin testipuolella oli monenmoista veteraania vielä mukana pelissä!
Ehkä olisi ollut sauma, mutta toisaalta ei Boutsenista poiketen edes vähän pidempään Williamsilla ajanut Patresekaan lopulta ajanut Williamsia 1994 Sennan menehtymisen jälkeen.
Ja vaikka tämä enemmän vuoden 1993 muisteluun kuuluisi niin eihän ongelmien tullessa sitten Mansellin kohdalta vuonna 1992 millään talli halunnut Patresen lähtevän vaan ainoastaan Mansellin!
Patrese traagisesti menetteli miten menetteli sopiessaan sittemmin uran päättäväksi ja tuhoisaksi osin muutenkin osoittautuneen Benetton-sopimuksen ja myöhemmin enemmän tai vähemmän kohtalon oikkujen kautta sitten Benetton kiristi Williamsia miten kiristi ja milloin sitten Benetton olisi vielä viime hetkellä luopunut Patresesta takaisin Williamsille päästöön niin se olisi maksanut hieman turhan paljon liikaa!
Toisaalta mielenkiintoista, mutta toki myös ikäsyistä oli olla sitten näkemättä toisaalta Patresen paluuta Williamsille myös vielä vuodeksi 1994 jo osin ennakkoon varmaankin ehkä Sennan tallikaveriksi mikäli Hill olisi epäonnistunut ja joutunut vaikka vielä Ligierille ajamaan tuolloinkin voimassa olleen moottoriyhteistyön kautta mitä Renaultiin tuli. Eikä vaikka huhuja joskus Patresen paluusta vielä ajelemaan ehkä kerran vielä 1994 muutenkin vain niin silloinen nuori David Coulthard teki sen aika tyhjäksi. Eikä oikein enää Ligierille meno ajamaan vaikkapa Eric Bernardin paikalle kiinnostanut kun ei oikein ollut kiinnostanut silloin vielä talvikauden 1993-1994 sopimusten sotkuissa.
Toki mikäli kuitenkin jostain käsittämättömästä syystä Patrese olisikin loistanut Benettonilla tai ajanut suurin piirtein Martin Brundlen vuoden 1992 kaltaisen kauden ehkä aavistuksen verran parempana niin ehkä Patrese olisi jäänyt muuta sopimustaan vasten sitten vuodeksi 1994 vielä Benettonille.
Toki olihan se kyllä sinänsä aina outoa ottaa Patrese silloin Brundlen tilalle kuin oli. Toisaalta eihän Span 1992 varikkokäyntiä koskevan tiimiradiokohun jälkeen Brundlen ja Flavion välit oikein olleet enää entisellään ja siitä oli sitten alkanut välit vähän tulehtua. Toki sinänsä Brundle oli ennen sitäkin ollut vähän itsepäinen ja sitten olihan siinä tietysti sitä Williams-paikan uudelleentavoittelua ollut ilmassa vuodeksi 1993 Brundlellakin ennen Ligier-paikkaa ja Williams-paikan mietintää vuodeksi 1994.
Tuolloin jo vuodeksi 1991 Brundle oli ehdolla ollut jossain määrin jo silloin Benettonille, mutta tuolloin kohtalonoikkuna sai vuoden 1990 kauden lopun sankaroinnin perusteella Roberto 'Pupo' Moreno jolle sitten myöhemmin tuli potkut kuin tuli. Toki eihän Brundle olisi varmaan ikinä Benettonille 1992 päässyt muuta kuin testipuolelle mikäli sitten Nelson Piquetin kanssa olisi vielä kerran yksi ajettukin kuten sopimuksessa olisi kuulunut.
Manselliin vielä palatessa mikäli mestaruustaistelu olisi ollut mahdollinen Suzukan 1991 jälkeen tavalla tai toisella niin kuin toteutuneen historian mennessä kuten muutoin meni olisi taas kerran Mansell menettänyt maailmanmestaruuden ja samalla myös loukkaantunut:
Mansell loukkaantui Suzukan 1987 viikonloppuna jo ennen kilpailua mestaruuden menettäen Nelson Piquetille ja Adelaidessa 1991 sitten tunnetun lyhyessä kaatosateessa Mansell olisi menettänyt mestaruuden ajatuksella sinne venyen sitten ulosajon yhteydessä tapahtuneeseen loukkaantumiseen vaikka edes yhtä ajatuksella mahdollinen maanantaikilpailu olisikin ajettu!
Toteutuneesti ilman mestaruusmahdollisuutta enää vuoden 1991 päätteeksi Mansell loukkaantui Adelaiden kaatosadekisan kolarissa, että palkintopallille ei päästy.
Kotimaista televisiointipuolta miettien tämä vuosi oli Jokisen Juhan viimeinen F1-selostusvuosi. YLE näytti enemmistön kisoista siinä missä Kolmostelevision TV3 vähemmistön kisoista ja tiettyjä televisioinnin erikoisuuksia vuoteen jäi kotimaisittain yhä omalla tavallaan voimaan kahdenkin yhtä aikaa ajavasta suomalaiskuljettajan kaudesta huolimatta.
Kiitos paljon! Toki ilman muuta Brundle sai ajaa myös vuodeksi 1994 McLarenia, mutta tuolloin Peugeotin moottori meni hurjimmillaan jopa tulipalloksi muuttuen vähän turhan usein pilaamaan ne Brundlen kisat.Kiitos hyvästä muistelusta
Mitä tulee Thierry Boutseniin ja Ricardo Patreseen kuljettajina, niin kummatkin toki moninkertaisia GP-voittajia.
Mutta en oikein koskaan ole pitänyt kumpaakaan maailmanmestaruus-tason kuljettajana. Eivätkä sitä olleetkaan.
Martin Brundle oli suuri lahjakkuus pienemmissä Formula-luokissa, mutta ei koskaan F1:ssä saanut kunnon mahdollisuutta ajaa huipputiimissä. Toki Benettonilla ajoi, mutta Schumacher oli selkeä ykkönen tiimissä.
Mansellin epäonni maailmanmestaruuden tavoittelussa vetää vertoja Kimi Räikköselle myöhemmässä vaiheessa. Onneksi kummatkin lopulta tittelin voittivat. Olisi ollut vääryys, jollei niin olisi käynyt.