Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
841
Eri tiimeissä luonnollisesti. Tuo lisää jännitettä, molemmat saavat ykköskuskin huomion ja mahdollistaa kakkoskuskien taktiikoilla kikkailun.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5767
Kummalla oli mielestänne kalustoetu puolellaan kaudella 1990, Sennalla vai Prostilla? Vai olivatko tuon kauden McLaren ja Ferrari samalla tasolla?

Entä olisitteko tykänneet katsoa näiden herrojen keskinäistä kilpailua mieluummin samassa tiimissä, vai oliko kiinnostavampaa se, että miehet ajoivat eri tiimeissä?
Vaikeaa vähän verrata. McLaren oli varmaan parempi auto yleisesti ottaen mutta Ferrari oli juuri kehittänyt semiautomaattisen vaihdelaatikon, mikä teki ajamisesta yksinkertaisempaa ja pienensi vaihtamisesta aiheutunutta tehohävikkiä. Se taisi olla käytössä ensimmäistä kertaa juuri kaudella 1990.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15091
Vaikeaa vähän verrata. McLaren oli varmaan parempi auto yleisesti ottaen mutta Ferrari oli juuri kehittänyt semiautomaattisen vaihdelaatikon, mikä teki ajamisesta yksinkertaisempaa ja pienensi vaihtamisesta aiheutunutta tehohävikkiä. Se taisi olla käytössä ensimmäistä kertaa juuri kaudella 1990.
Puoliautomaattinen vaihdelaatikko oli kyllä käytössä jo vuonna 1989. Nigel Mansell oli myös ensimmäinen F1-voittaja jonka autossa sellainen oli siis käytössä Rio de Janeirossa 1989.

Rio olikin vastoin kaikkea (Ja myöhemmin äärimmäisen surullisen usein tapahtuneeksi käyneenä.) olettamaa ainut todella kilpailukykyinen kerta milloin Ferrarin puoliautomaattinen vaihdelaatikkojärjestelmä ei oikutellut tuottaen voiton britille jo heti ensimmäiseen Ferrari-kilpailuun.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15091
Damon Hill ajoi varsin hyvin kauden Williamsilla 1993. Ei pärjännyt tiimikaverina olleelle moninkertaiselle maailmanmestarille Alain Prostille, mutta muuten varsin hyvin ajoi.

Mitäpä ajattelette, jos Häkkinen olisi ollut Hillin tilalla? Olisiko pystynyt haastamaan vielä enemmän Prostia? Entä jopa voittamaan maailmanmestaruuden?
Hillistä puhuen:

Ajoi kyllä ja oikein, oikein hyvällä onnella olisi voinut ajaa vieläkin paremmin kuin ajoi ja hetkeen sen ihan parhaimman voittoputkiennakkonsa vastineeksi puhuttiin jopa maailmanmestaruushaastostakin.

Tosin mikäli Hill olisi ajatuksellakin ollut sitten vielä siinä mestaruudessa jälleen kiinni niin tietenkin ensivoitto olisi ollut syytä ottaa mitä tahansa Barcelonan ja Silverstonen välisenä aikana myös yhtä mielellään mutkien kautta useaan otteeseen.

Tuona aikana Hill kun alkoi suorituskyvyltään ja monilta muilta tasoiltaan puhuen kohti lopullista nousua sitten parempien kuskien joukkoon.

Ainakin ajatuksena sellaisenaan. Silverstonen jälkeen ja erityisesti Hockenheimin murhenäytelmän jälkeen tiedettiin, että nyt ei ensivoitto voi olla enää mitenkään kaukana.

Sitten Häkkisestä:

Tämä on vaikeampi miettiä verrattuna Hilliin. Hill oli kuitenkin testikuljettaja talliin siinä missä Häkkinen ei ollut eli tottumiskausi olisi vaadittu ja se olisi saattanut olla jopa pidempi tai vaikeampi kuin mitä edes Hillillä oli. Haastamisen kysymys menee samaan kastiin kuin Hillillä. Kuten Hillillä myös ensivoitto olisi voinut tulla aikaisemmin kuin miten lopulta Hillille tuli.

Viimeinen asia on tietysti sama tosiasia mikä painoi/olisi painanut myös Hillin vaakakupissa vaikka vielä vuoden 1993 voittoputken päätteeksi olisi tullut jatkoa Estoriliin 1993 neljännellä perättäisellä voitolla:

Maailmanmestaruus vuodeksi 1993 oli aina luvattu Prostille enemmän tai vähemmän heti siitä lähtien kun hän Williamsille viimein pääsi uransa päätteeksi ajamaan tai kun suostui ajamaan.

Ainoa poikkeus sääntöön toki senkään ollessa mielellään vaarantamatta muuta maailmanmestaruustavoitetta olisi ollut vain Silverstonen kisan mahdollinen luovutus tallimääräyksellä ruutulipulla Hillille varauksella ehkä lisäten myös alkukauden Doningtonissa ajetun kilpailun Euroopan Grand Prixinä.

Ja vaikka Prost ei itse olisi ollutkaan niin mestaruuden perään syystä tai toisesta niin Renault ja Elf halusivat niin äärimmäisen ehdottomasti nähdä Prostin maailmanmestarina.

Eli kun tämä oli tosiasia sellaisenaan niin vuosi 1993 olisi ollut/oli toteutuneesti Hillille oppivuosi ja Häkkiselle se olisi voinut sitä olla ja vuodeksi 1994 sitten olisi ollut tilanteesta riippuen enemmän avoimempi taistelu maailmanmestaruudesta mahdollisempi riippuen Prostin päätöksestä jäädä tai lopettaa uransa.

Eli vuosi 1993 oli Alainin vuosi ja 1994 olisi ollut nk. Hopealautasella luvattu vuosi Damonille/Mikalle.

Vaikka tämä kuuluisi enemmän vuoden 1994 mahdollisen muistelun puolelle niin kieltämättä oli tuo vuosi kuohuvaa ja ei kyllä kovin järkikauppana mietittyä aikaa kuljettajatilanteissa niin Frank Williamsille kuin Ron Dennisille!

Vähän paremmin mietittynä olisi voinut olla David Coulthard olla jo välittömästi muun muassa vuodeksi 1994 McLarenin kisakuljettaja kuin mitä Williamsin epäselvä ja vain ajan ja tilanteen pakosta testikuljettajasta kisakuskiksi noussut kuljettaja ajoittain vastahakoisenakin.

Ja mikäli David halusi olla Williamsilla niin Ron oli asian suhteen perin itsepäinen ja kun kertakaikkinen sitovuus vuodeksi 1996 Williamsia koskien loppui niin sitten mies nähtiin McLarenilla Mikan tallikaverina ja loppu tietysti mutkien kautta ajan kuluessa on tunnettua historiaa.

Williamsilla taas mutkien kautta Hillin haasteena oli tietysti vuodeksi 1994 vielä ongelmien keskellä itse asiassa Ayrton Sennan vielä eläessäkin syystä tai toisesta Heinz-Harald Frentzenin haluaminen talliin jo vuodeksi 1994. Sennan menehtymisen jälkeen myös samana vuonna ja etenkin vuosille 1995-1996 tarjousta toistettiin kuten myös jo sovittiin vuoden 1995 puolella, että Frentzen mikäli yhtään mahdollista niin siirtyy Williamsille vuodeksi 1997.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15091
Mennäänpä sitten F1-kauteen vuosimallia 1993. Onko minkäänlaista muistikuvaa tästä kaudesta kenelläkään? Tai minkälaisia kohokohtia/pointteja/helmiä haluatte tuoda esille, vaikkette tätä kautta olisi livenä katsoneetkaan?

Kausihan oli Williamsin ja Alain Prostin juhlaa. Prost voitti uransa neljännen maailmanmestaruuden näytöstyyliin.

Kausi oli myös se, jolloin Ayrton Senna nappasi uransa viimeisen GP-voiton.

Myös Häkkinen teki debyytin McLarenin puikoissa, ja ajoi uransa ensimmäisen podiumin Suzukassa. Tämä oli sopivaa, sillä Häkkinen myös ajoi uransa merkittävimmät kilpailut Suzukassa vuosina 1998 ja 1999, eli maailmanmestaruuden tuoneet GP-voitot.

Mitäpä te sitten haluatte tuoda muistojen syövereistä esille? Olipa se sitten live-kuvaa tai myöhemmin katsottua/luettua?

Alla F1-kauden 1993 season review🏁:



Näytä liitetiedosto 5622
Kyllähän sitä muistoja riittäisi tästäkin kaudeksi puhuttavaksi asti paljonkin. Teknisesti puhuen tämä oli hetkeen ja ennen F1:n tunnetuimpia nykypäivän ja lähivuosikymmenten aikaa huomioimatta ehdottomasti automatisoitunein vuosi F1:ssä. Se herätti tunteita kuohumiseltaan puolesta ja vastaan paljonkin! Renkaiden kaventuminen toi tietenkin lisävarikkokäyntejä ja tämä oli hetkeen viimeinen välitankkausten nk. Kieltoajan vuosi. Tietysti tulihan siitäkin omat ongelmansa sellaisenaan.

Tämä vuosi sisälsi myös nopeimman F1-varikkopysähdyksen historiassa 3,2 sekunnin mittaisena Spa-Francorchampsin kisassa tapahtuneena minkä ali ei menty ennen kuin vasta vuosina 2010-2011 vaikkakin mahdollisesti tosiaan alkuvaiheiden kömpelyyksien jälkeen jo vuoden 2010 puolella taisi tuo alitus tapahtua.

Tämä vuosi oli myös vuosi jolloin Claudio 'Lohikäärme' Lombardi sai lähteä Ferrarin tallipäällikön paikalta kovin äärimmäisen temperamentin omaavana isäntänä ja kuin lempinimensä mukaisesti tunnettuna ja seuraaja olikin sitten ennen pitkää nuorempien polvien parissa tunnetumpi ja menestyneempi, mutta varsinkin aluksi aivan yhtä epävakaan ja hauraan paikan puolesta tallipäällikkönä kamppaillut Jean Todt.

Kun vaikka hyväksyntää oli periaatteessa La Famiglian lähemmältä johdolta tai johtohahmoina usein tunnettujen henkilöiden taholta niin valitettavasti La Famiglian oma tuuliviiripolitiikka ja tietenkin edustusmaan lehdistö oli välillä surullisenkin pitkään toista mieltä Todtista tai odotti aina sinne noin vuoteen 1996 asti melko mahdottomia häneltä ja joskus vähän vielä vuoden 1996 jälkeenkin siinä mitä menestystä sitten olisi haluttu!

Eikä 'Lohikäärmeenä' tunnettu Lombardikaan täysin vielä poistunut kokonaan vaan vasta sitten kun ennen pitkää seuraavankin vuoden puolelle asti levinnyt nk. Lombardistikapina La Famiglian parissa oli kukistettu.

Muu asia vuodeksi 1993 oli tietysti kotimaisen televisioinnin suhteen MTV3:n lähetysten avausvuosi ja samalla hetkeen se oli viimeinen vuosi Suomessa jolloin nähtiin kilpailevan formulatelevisioinnin suhteen jaettuja lähetyksiä ja on tavallaan oikeastaan näihin päiviin asti viimeinen vuosi myös YLE:n lähettämänä vuotena.

Joskin vähemmistömäärän lähetyksiä näyttäneenä ja kun YLE luopui vastoin tavallaan sovittua vuosien 1994-1995 lähetyksistään ja pitkään mietittynä etenkin vielä vuoden 1994 lähettämisen suhteen.

Vuoden 1993 suhteen TV2 näytti kisat harvojen Yleisradion vastaavien osalta kun vielä vuodeksi 1992 myös TV1 oli näyttänyt kisoja.

Viimeinen muu nyt pikaisesti muisteltava juttu oli myös kieltämättä vuoden 1992 tapaan vuodeksi 1993 Max Mosleyn oikea, mutta perin viivyttelevä ja aikaa välillä hyvinkin paljon hukkaan heittänyt johtajuus FIA:n osalta puhuen.

Johtajuustyylin murhenäytelmänä yhtenä esimerkkinä oli tietenkin hyväksyä varikkonopeusrajoitukset vuoden 1992 lykkäyksen jälkeen lajiin, mutta edelleen tuolloin vain kaikkiin muihin sessioihin ja ei itse kilpailuun ja sama viivyttely kohtalokkaasti toistui vuoden 1994 alussa ennen lopullista silmien avautumista sitten Imolan nk. Mustan Viikonlopun yhteydessä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15091
Mitä teille tulee mieleen F1-kaudesta 1994? Vaikka ehkä harvalla meistä on tästä kaudesta ikäänkuin "live"-muistoja, niin varmasti tiedetään kaikki, mitä tuolla kaudella tapahtui.

Ayrton Senna liittyi Williamsin tiimiin ajatuksenaan voittaa uran neljäs maailmanmestaruus Alain Prostin tapaan.

Williams oli hallinnut kaudet 1992 ja 1993 ylivoimaisesti, joten Sennan ajatukselle oli pontta.

Valitettavasti maailmanmestaruus-taistelua Ayrton Sennan ja Michael Schumacherin välillä emme päässeet näkemään Sennan menehdyttyä traagisesti Imolassa. Myös Roland Ratzenberger menehtyi samana viikonloppuna.

Imolan musta viikonloppu oli kyllä ihmeellinen. Sennan ja Ratzenbergerin kuoleman lisäksi viikonloppuna tapahtui Rubens Barrichellon raju ulosajo, sekä Alboreton varikko-onnettomuus.

Sennan kuoltua Damon Hillistä tuli Williamsin ykköskuljettaja, joka haastoi Benettonin Michael Schumacherin. Ratkaisu nähtiin vasta kauden päätöskisassa Adelaiden radalla Australiassa.

Schumacher voitti uransa ensimmäisen tittelinsä dramaattisella tavalla kolaroituaan Hillin kanssa. Kummatkin joutuivat keskeyttämään kilpailun, ja Schumacher voitti maailmanmestaruuden pisteen erolla Hilliin.

Williams voitti valmistajien maailmanmestaruuden neljän eri kuljettajan turvin, sillä Sennan ja Hillin lisäksi Williamsin puikoissa olivat kauden aikana myös Mansell ja Coulthard.

Suomalais-asetelmat kauteen lähdettäessä olivat herkulliset, sillä JJ.Lehto ajoi Benettonilla ja Mika Häkkinen McLarenilla. Eli kahdessa huipputiimissä. Valitettavasti JJ. Lehto loukkaantui testeissä Silverstonessa, eikä enää sen jälkeen ollut entisellään.

Häkkinen ajoi podium-sijoituksia, ja Suzukassa oli ensimmäistä kertaa tilanne, että peräti kolme suomalaista kuljettajaa oli lähtöruudukossa. JJ. Lehdon, ja Häkkisen lisäksi myös Mika Salo teki F1-debyytin Lotuksella.

Mitä haluat tuoda esille tästä kaudesta?

Alla kauden 1994 season review 🏁:


Näytä liitetiedosto 5609
Kyllähän tästä surujen ja muutosten kaudesta tulisi tai tulee mieleen paljonkin puhuttavaa. Useimmiten näinä vuosina kun mitä on tullut forumille kirjoiteltua niin yllättävän moni nuoremmankin polven F1-seuraaja tai enemmän uudemman ajan F1-seuraaja vähän vanhempanakin muistaa tai on puhunut tästä vuodesta poikkeuksena oikeammin lähes yhtään mihin tahansa tätä vanhempaan F1-vuoteen sellaisenaan ajatellen.

Ainakin yhtä sellaisenaan kotimaisesti puhuen.

Toki hyvin suurin osa tai melko suuri osa pienimmilläänkin on koskenut lähes aina vain Imolaa 1994.

Imola 1994 onkin mielenkiintoisesti vaikkakaan ei välttämättä yllättävästi se ainut kisa minkä muistelusta minulle ei ole koskaan näinä vuosina tullut sanomista pahempana tai jopa suoraan sanottuna todella pahanakin herjailuna toki tilanteesta riippuen moneen muuhun kisamuisteluun ja puhumattakaan sitten niistä todella vanhempien päivien kisoista.

Toisaalta Imolan 1994 suhteen kun miettii joskus niin se tiettyjen nk. Pienten Yksityiskohtien tietojen määrä mitä tästä kisasta on muisteltu näinä vuosina ja jo ennen pitkää 31 vuotena on välillä suorastaan pyörryttävän laajamittaista!

Suomessa tai maailmalla ajatellen. Ja murheellisesti ensin mainitussa kotimaassamme asioiden muistelu tuntuu sitten aina päättyvän siihen mitä vanhempien päivien jostain muusta kilpailusta tulee.

Kun yleisesti ottaen välillä tämän kauden tai oikein edes sitten vähänkään vanhempien vuosien kisoja ei välttämättä ole etenkään erilaisten toimittajapolvien lajissa nk. Nuorennuttua paljonkaan muisteltu.

Tai jos on niin erilaiset ihan aikanaan laajasti puhutut yksityiskohdat/tiedot on joutunut itse muistelemaan tai hakemaan toisinaan todella, todella pitkien ja moniosaisten tietoetsintöjen jälkeen mikäli sittenkään.

Ja joskus sittenkin vielä voi toisinaan jäädä jotain uupumaan tai puuttumaan kun se tiedon omaksuminen ja ymmärrys toisinaan on vanhoista asioista puhuttaessa paljon kokonaistilannetta vaativa asia.

Vaikka onhan niitä aikanaan paljon puhuttu erikielisten maiden kirjallisuuden ja lehtien kuten myös tietenkin erikielisten F1-selostusten yhteydessäkin milloin on ehditty.

Vuoden 1994 suhteen mielenkiintoiseksi tekee aina se, että miten olisi käynyt mikäli muutokset liian suuresti aerodynamiikkaan ja muuhun tekniseen kehitykseen olisi toteutettu ja sittemmin oikean järkevästi pysäytetty hallitusti ilman jatkuvan jatkuvia muita paniikkiratkaisuja mitkä sitten vain pahensivat entisestään jo olemassa olleita muun muassa kisaohittamisen ongelmia entisestään?

Kun vielä vuodeksi 1994 muutoksista huolimatta vaikutti syntyvän ajoittain ihan hienoja ja näyttäviä kilpailuja ennen kuin sitten alkoi myös tie lajin nk. Jonoajelun Vuosia vähän turhankin nopeasti!

Siinä suhteessa vuosi 1994 saattoi olla viimeinen sellaisenaan ennen mutkien kautta nykypäiväisempiä vuosia asiassa jännitystä tuovana kun vielä vuodet 1995-1996 olivat ihan periaatetasolla hyviä, mutta jo näissäkin oli ajoittain murheensa ja vaarallinen kehittyminen kohti myöhempää tapahtumaköyhyyttä oli ongelma.

MTV3:lla alkoi tietysti oma pitkä yksinoikeuksien aikakausi lajin kotimaisessa seurannassa ja ensimmäisen kerran oli nk. Miljoonakisojakin siis seurattuna katsojaluvun päästyä miljoonaan katsojaan tai sen yli.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15091
1994 on painunut tosiaan mieleen monestakin syystä - Imolan lähetystä taisi olla Keke kommentoimassa, ja vaikka siinä hetkessä ei vielä mitään virallista faktaa ollutkaan, niin lähetyksen tunnelma oli jotain sellaista jota ei aiemmin ollut tullut vastaan. Siitä tiesi vähän pienempikin pojankloppi, että nyt oli tapahtunut jotain hyvin poikkeuksellista.

Muutoin kaudesta jäi pieleen - tottakai Häkkinen hyvässä ja pahassa, sekä Mansellin voitokas paluu. Olikohan tämä myös se vuosi, kun Vauhdin Maailman lisäksi päästiin nauttimaan toisesta suomalaisesta moottoriurheilulehdestä - AutoXpressistä - joka oli alkuaikoina painettu sanomalehden muotoon? No ainakin tuon ajan vauhdinmaailmoja on kahlattu moneen kertaan läpi, joista muistan katselleeni kuinka selkeällä erolla Senna oli paalupaikkoja ajanut alkukauden kisoissa. Schumaher oli lähimpänä, ja muut valovuosien päässä.



Tämän pelin kanssa taisi mennä useampikin sen ajan PC-ratti vaihtoon. Hienoja muistoja! Lisäksi peliin sai ihan kaupan hyllyltä nipun uusia ratoja ja muistaakseni kauden 1997 autot - ja toki Internetissä - jos sellaisen noina aikoina omisti - kukoisti iso modausyhteisö tämän pelin äärellä.
Kyllä Keke oli kommentoimassa Imolassa 1994.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
154
Se 1990:ssä tuntuu hieman yllättävältä, että Ferrari V12:llaan oli kisavauhdissa paremmin mukana McLaren-Honda V10:iä, kuin vielä aika-ajossa kun V12:n luulisi olleen janoisempikin (ja siten vaatineen enemmän polttoainetta tai vastaavasti joutuneen pudottamaan enemmän tehoa kisaan).
Tuon kauden erittäin kilpailukykyisiä autoja olivat myös Benetton ja Williams (jolla ei mestaritason kuskia autoissaan).
Prost on useaan kertaan haukkunut Ferrarin moottorin ajettavuutta. Prostin mukaan moottoripuolta kiinnosti vain maksimiteho.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15091
Se 1990:ssä tuntuu hieman yllättävältä, että Ferrari V12:llaan oli kisavauhdissa paremmin mukana McLaren-Honda V10:iä, kuin vielä aika-ajossa kun V12:n luulisi olleen janoisempikin (ja siten vaatineen enemmän polttoainetta tai vastaavasti joutuneen pudottamaan enemmän tehoa kisaan).
Tuon kauden erittäin kilpailukykyisiä autoja olivat myös Benetton ja Williams (jolla ei mestaritason kuskia autoissaan).
Benettonilla toki ajoi mestaruuksia kolmesti voittanut Piquet jonka vuosi parani edetessään ja ihan kauden loppua kohti hän monien mielestä ajoi uransa parasta aikaa käytännössä tuolloiseen kolmeen vuoteen. Voittikin kahdesti ihan kauden päätteeksi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4458
Mitä tulee mieleen kaudesta 1991?

Tämä kausi pääsi aiemmin lipsumaan ohi itseltäni, joten laitetaan se tähän väliin.

Kiitos huomiosta @Takagummi . Olit tarkkana kuin porkkana, niinkuin sanonta kuuluu👍

Kausi 1991 oli McLarenin Ayrton Sennan ja Williamsin Nigel Mansellin välinen maailmanmestaruus-taistelu. Samalla myös perinteiset britti-tiimit McLaren ja Williams olivat vastakkain.

Senna osoittautui lopulta kaksikosta paremmaksi hiuskarvan verran, mutta Mansell antoi kovan vastuksen. Mansellin vuoro tulisi sitten seuraavana vuonna kaudella 1992.

Senna voitti kaudella 1991 seitsemän GP:tä, Mansell viisi GP:tä.

Mikä on myös huomionarvoista, niin Ferrarin Vauhti putosi totaalisesti kauteen 1990 verrattuna. Siinä, missä kaudella 1990 Ferrari oli yksi parhaita tiimejä, niin kaudella 1991 Ferrari ei ottanut alleen ainuttakaan GP-voittoa.

Alain Prost turhautui Ferrariin ja haukkui tiimin autoa rekaksi. Tämä raivostutti Ferrarin väen, ja Prostille annettiin potkut.

Mitä itse panisitte merkille kaudesta 1991? Harvalla varmasti meistä on omakohtaisia muistoja tästä kaudesta, mutta tietoutta silti tästäkin kaudesta löytyy monelta.

Alla kauden 1991 season review 🏁:


hqdefault.jpg
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
841
No ainakin mieleen on jäänyt sateinen Imola, kun JJ ajoi kolmanneksi ja Häkkinen viidenneksi.

Senna vei mestaruuden hyvän alkukauden ja Williamsin epäluotettavuuden vuoksi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4458
No ainakin mieleen on jäänyt sateinen Imola, kun JJ ajoi kolmanneksi ja Häkkinen viidenneksi.

Senna vei mestaruuden hyvän alkukauden ja Williamsin epäluotettavuuden vuoksi.
Oli muuten hieno kisa suomalaisittain Imola 1991.

JJ.Lehdon uran kohokohta, uran ainoa podium.

Pysti oli ainakin hieno.

open-uri20120928-27465-ezt2zq.jpg
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
841
1991 oli toistaiseksi viimeinen vuosi, kun F1-maailmanmestaruus on voitettu V12-moottorilla. Ja tätä edeltävä kerta oli 12 vuotta aiemmin 1979.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4458
Mikähän pudotti Ferrarin vauhdin kaudella 1991? Edelliskaudella (1990) aivan tittelin tavoittelu vauhdissa, kun kaudella 1991 ei ainuttakaan voittoa.

Tulee mieleen Williams ja vuodet 1997 ja 1998. Melkoinen ero siis.

Williamsin kohdalla pudotus johtui Neweyn menetyksestä, sekä Renaultin tehdasmoottorien vaihtumisesta asiakas moottoreihin.

Mutta mikä Ferrarilla syynä?
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
841
Itse asiassa 1979 ei ollut V12 vaan F12.
Ferrarin F12 on 180 asteinen V-moottori. Se ei ole bokseri, vaan vastakkaisten sylinterien kiertokanget on laakeroitu samalle kampiakselin kaulalle, kuten V-moottoreissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15091
Mitä tulee mieleen kaudesta 1991?

Tämä kausi pääsi aiemmin lipsumaan ohi itseltäni, joten laitetaan se tähän väliin.

Kiitos huomiosta @Takagummi . Olit tarkkana kuin porkkana, niinkuin sanonta kuuluu👍

Kausi 1991 oli McLarenin Ayrton Sennan ja Williamsin Nigel Mansellin välinen maailmanmestaruus-taistelu. Samalla myös perinteiset britti-tiimit McLaren ja Williams olivat vastakkain.

Senna osoittautui lopulta kaksikosta paremmaksi hiuskarvan verran, mutta Mansell antoi kovan vastuksen. Mansellin vuoro tulisi sitten seuraavana vuonna kaudella 1992.

Senna voitti kaudella 1991 seitsemän GP:tä, Mansell viisi GP:tä.

Mikä on myös huomionarvoista, niin Ferrarin Vauhti putosi totaalisesti kauteen 1990 verrattuna. Siinä, missä kaudella 1990 Ferrari oli yksi parhaita tiimejä, niin kaudella 1991 Ferrari ei ottanut alleen ainuttakaan GP-voittoa.

Alain Prost turhautui Ferrariin ja haukkui tiimin autoa rekaksi. Tämä raivostutti Ferrarin väen, ja Prostille annettiin potkut.

Mitä itse panisitte merkille kaudesta 1991? Harvalla varmasti meistä on omakohtaisia muistoja tästä kaudesta, mutta tietoutta silti tästäkin kaudesta löytyy monelta.

Alla kauden 1991 season review 🏁:


Näytä liitetiedosto 5661
Kyllä muistoja tietenkin riittäisi tästäkin kaudesta melkoisen paljon. Toden totta taas kerran ja urallaan jo kolmatta kertaa tämä oli Mansellin menettämä maailmanmestaruuden vuosi periaatteessa kunnolla siitä siis kamppailleena.

Aina etenkin olisi voinut tietyin ehdoin mennä kaikki toisin muun muassa paremmalla alkukaudella ja ilman auton teknisiä vikoja taas muun muassa tuolloin viimein kisoissa käytetyn puoliautomaattisen vaihdelaatikon osalta maksoi niin kovin paljon sitten kauden lopussa.

Eli kaikua oli hieman kuin miten Ferrarin 1989 kaudessa Mansellille sen sitten onneksi edes korjautuessa aika pian vuoden 1991 aikana.

Paljonhan sitä kohua oli siinäkin, että miksi muun muassa Thierry Boutsenia Williamsin vuosien 1989-1990 neljästä voitosta kolme ottaneena kuitenkin laitettiin ulos tallista ja Riccardo Patresen annettiin säilyä?

Sittemmin ei enää Boutsen Williamsille koskaan päässyt urallaan vaan meni Ligierille. Vaikka lähimpänä tietysti vuoden 1992 Ligier-vuodella tietysti oli Renault-yhteistyön myötä tarvittaessa tarpeen tullen mahdollisuus päästä tai siirtyä myös Williamsille, mutta tästä ei tullut ikävä kyllä mitään vuodeksi 1993 kaikesta huolimatta mitä talvikauden huhuihin tuli ja sitten vuodeksi 1994 myöhempi Ayrton Sennan menehtyminen ei enää vain tuottanut muuten uransa lopettaneelle Boutsenille siinä paikassa enää paluuta sellaisenaan.

Ehkä mikäli Boutsen olisi ollut ajanut koko uransa jäähyväiskauden 1993 Jordanilla loppuun ja vähän paremmin tuloksin niin mene ja tiedä! Vaikka on toki mahdollista, että Boutsen olisi sitten muuten taivuteltu tai ajanut vielä hyvän nosteen vuoksi vielä myös vuoden 1994 Jordanilla kun paremmissa talleissa ei vain paikkaa olisi ollut tarjolla tai sitten nähtiin vain niin olevinaan ikämiehenä vaikka vanhempiakin kavereita vielä lajissa oli mukana ajamassa ja etenkin testipuolella oli monenmoista veteraania vielä mukana pelissä!

Ehkä olisi ollut sauma, mutta toisaalta ei Boutsenista poiketen edes vähän pidempään Williamsilla ajanut Patresekaan lopulta ajanut Williamsia 1994 Sennan menehtymisen jälkeen.

Ja vaikka tämä enemmän vuoden 1993 muisteluun kuuluisi niin eihän ongelmien tullessa sitten Mansellin kohdalta vuonna 1992 millään talli halunnut Patresen lähtevän vaan ainoastaan Mansellin!

Patrese traagisesti menetteli miten menetteli sopiessaan sittemmin uran päättäväksi ja tuhoisaksi osin muutenkin osoittautuneen Benetton-sopimuksen ja myöhemmin enemmän tai vähemmän kohtalon oikkujen kautta sitten Benetton kiristi Williamsia miten kiristi ja milloin sitten Benetton olisi vielä viime hetkellä luopunut Patresesta takaisin Williamsille päästöön niin se olisi maksanut hieman turhan paljon liikaa!

Toisaalta mielenkiintoista, mutta toki myös ikäsyistä oli olla sitten näkemättä toisaalta Patresen paluuta Williamsille myös vielä vuodeksi 1994 jo osin ennakkoon varmaankin ehkä Sennan tallikaveriksi mikäli Hill olisi epäonnistunut ja joutunut vaikka vielä Ligierille ajamaan tuolloinkin voimassa olleen moottoriyhteistyön kautta mitä Renaultiin tuli. Eikä vaikka huhuja joskus Patresen paluusta vielä ajelemaan ehkä kerran vielä 1994 muutenkin vain niin silloinen nuori David Coulthard teki sen aika tyhjäksi. Eikä oikein enää Ligierille meno ajamaan vaikkapa Eric Bernardin paikalle kiinnostanut kun ei oikein ollut kiinnostanut silloin vielä talvikauden 1993-1994 sopimusten sotkuissa.

Toki mikäli kuitenkin jostain käsittämättömästä syystä Patrese olisikin loistanut Benettonilla tai ajanut suurin piirtein Martin Brundlen vuoden 1992 kaltaisen kauden ehkä aavistuksen verran parempana niin ehkä Patrese olisi jäänyt muuta sopimustaan vasten sitten vuodeksi 1994 vielä Benettonille.

Toki olihan se kyllä sinänsä aina outoa ottaa Patrese silloin Brundlen tilalle kuin oli. Toisaalta eihän Span 1992 varikkokäyntiä koskevan tiimiradiokohun jälkeen Brundlen ja Flavion välit oikein olleet enää entisellään ja siitä oli sitten alkanut välit vähän tulehtua. Toki sinänsä Brundle oli ennen sitäkin ollut vähän itsepäinen ja sitten olihan siinä tietysti sitä Williams-paikan uudelleentavoittelua ollut ilmassa vuodeksi 1993 Brundlellakin ennen Ligier-paikkaa ja Williams-paikan mietintää vuodeksi 1994.

Tuolloin jo vuodeksi 1991 Brundle oli ehdolla ollut jossain määrin jo silloin Benettonille, mutta tuolloin kohtalonoikkuna sai vuoden 1990 kauden lopun sankaroinnin perusteella Roberto 'Pupo' Moreno jolle sitten myöhemmin tuli potkut kuin tuli. Toki eihän Brundle olisi varmaan ikinä Benettonille 1992 päässyt muuta kuin testipuolelle mikäli sitten Nelson Piquetin kanssa olisi vielä kerran yksi ajettukin kuten sopimuksessa olisi kuulunut.

Patresea ehkä pystyi arvostelemaan aiemmista Williamsin vuosista, mutta vuodeksi 1991 hänelläkin ihan parhaimmillaan oli tosiaan kauden mittaan pari voittoa kuin oli, välillä Mansellin ollessa vielä ahdingossa milloin radalla tai sen ulkopuolella oli silloin ajoittain hyvinkin vahvoilla sittemmin vuoden 1992 jalkoihin jäämiseen verrattuna, ainakin kaksi voittoa lisää Patreselta jäi saamatta kaudella selvästä johdosta tapahtuneen keskeytyksen myötä ja muutoin tietysti keskeytys mikäli tuli niin tuli palkintosijoilta tai hyvin vahvoilta pisteiltä puhuen. Mahdollisesti muihinkin lisävoittoihin mahdollisuuksia oli, mutta toki toisaalta muutoin ilman muuta Ayrton Senna tai Gerhard Berger ne voitot olisivat nimiinsä vieneet silloin kun Mansell ei olisi niitä vienyt.

Manselliin vielä palatessa mikäli mestaruustaistelu olisi ollut mahdollinen Suzukan 1991 jälkeen tavalla tai toisella niin kuin toteutuneen historian mennessä kuten muutoin meni olisi taas kerran Mansell menettänyt maailmanmestaruuden ja samalla myös loukkaantunut:

Mansell loukkaantui Suzukan 1987 viikonloppuna jo ennen kilpailua mestaruuden menettäen Nelson Piquetille ja Adelaidessa 1991 sitten tunnetun lyhyessä kaatosateessa Mansell olisi menettänyt mestaruuden ajatuksella sinne venyen sitten ulosajon yhteydessä tapahtuneeseen loukkaantumiseen vaikka edes yhtä ajatuksella mahdollinen maanantaikilpailu olisikin ajettu!

Toteutuneesti ilman mestaruusmahdollisuutta enää vuoden 1991 päätteeksi Mansell loukkaantui Adelaiden kaatosadekisan kolarissa, että palkintopallille ei päästy.

Kotimaista televisiointipuolta miettien tämä vuosi oli Jokisen Juhan viimeinen F1-selostusvuosi. YLE näytti enemmistön kisoista siinä missä Kolmostelevision TV3 vähemmistön kisoista ja tiettyjä televisioinnin erikoisuuksia vuoteen jäi kotimaisittain yhä omalla tavallaan voimaan kahdenkin yhtä aikaa ajavasta suomalaiskuljettajan kaudesta huolimatta.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4458
Kyllä muistoja tietenkin riittäisi tästäkin kaudesta melkoisen paljon. Toden totta taas kerran ja urallaan jo kolmatta kertaa tämä oli Mansellin menettämä maailmanmestaruuden vuosi periaatteessa kunnolla siitä siis kamppailleena.

Aina etenkin olisi voinut tietyin ehdoin mennä kaikki toisin muun muassa paremmalla alkukaudella ja ilman auton teknisiä vikoja taas muun muassa tuolloin viimein kisoissa käytetyn puoliautomaattisen vaihdelaatikon osalta maksoi niin kovin paljon sitten kauden lopussa.

Eli kaikua oli hieman kuin miten Ferrarin 1989 kaudessa Mansellille sen sitten onneksi edes korjautuessa aika pian vuoden 1991 aikana.

Paljonhan sitä kohua oli siinäkin, että miksi muun muassa Thierry Boutsenia Williamsin vuosien 1989-1990 neljästä voitosta kolme ottaneena kuitenkin laitettiin ulos tallista ja Riccardo Patresen annettiin säilyä?

Sittemmin ei enää Boutsen Williamsille koskaan päässyt urallaan vaan meni Ligierille. Vaikka lähimpänä tietysti vuoden 1992 Ligier-vuodella tietysti oli Renault-yhteistyön myötä tarvittaessa tarpeen tullen mahdollisuus päästä tai siirtyä myös Williamsille, mutta tästä ei tullut ikävä kyllä mitään vuodeksi 1993 kaikesta huolimatta mitä talvikauden huhuihin tuli ja sitten vuodeksi 1994 myöhempi Ayrton Sennan menehtyminen ei enää vain tuottanut muuten uransa lopettaneelle Boutsenille siinä paikassa enää paluuta sellaisenaan.

Ehkä mikäli Boutsen olisi ollut ajanut koko uransa jäähyväiskauden 1993 Jordanilla loppuun ja vähän paremmin tuloksin niin mene ja tiedä! Vaikka on toki mahdollista, että Boutsen olisi sitten muuten taivuteltu tai ajanut vielä hyvän nosteen vuoksi vielä myös vuoden 1994 Jordanilla kun paremmissa talleissa ei vain paikkaa olisi ollut tarjolla tai sitten nähtiin vain niin olevinaan ikämiehenä vaikka vanhempiakin kavereita vielä lajissa oli mukana ajamassa ja etenkin testipuolella oli monenmoista veteraania vielä mukana pelissä!

Ehkä olisi ollut sauma, mutta toisaalta ei Boutsenista poiketen edes vähän pidempään Williamsilla ajanut Patresekaan lopulta ajanut Williamsia 1994 Sennan menehtymisen jälkeen.

Ja vaikka tämä enemmän vuoden 1993 muisteluun kuuluisi niin eihän ongelmien tullessa sitten Mansellin kohdalta vuonna 1992 millään talli halunnut Patresen lähtevän vaan ainoastaan Mansellin!

Patrese traagisesti menetteli miten menetteli sopiessaan sittemmin uran päättäväksi ja tuhoisaksi osin muutenkin osoittautuneen Benetton-sopimuksen ja myöhemmin enemmän tai vähemmän kohtalon oikkujen kautta sitten Benetton kiristi Williamsia miten kiristi ja milloin sitten Benetton olisi vielä viime hetkellä luopunut Patresesta takaisin Williamsille päästöön niin se olisi maksanut hieman turhan paljon liikaa!

Toisaalta mielenkiintoista, mutta toki myös ikäsyistä oli olla sitten näkemättä toisaalta Patresen paluuta Williamsille myös vielä vuodeksi 1994 jo osin ennakkoon varmaankin ehkä Sennan tallikaveriksi mikäli Hill olisi epäonnistunut ja joutunut vaikka vielä Ligierille ajamaan tuolloinkin voimassa olleen moottoriyhteistyön kautta mitä Renaultiin tuli. Eikä vaikka huhuja joskus Patresen paluusta vielä ajelemaan ehkä kerran vielä 1994 muutenkin vain niin silloinen nuori David Coulthard teki sen aika tyhjäksi. Eikä oikein enää Ligierille meno ajamaan vaikkapa Eric Bernardin paikalle kiinnostanut kun ei oikein ollut kiinnostanut silloin vielä talvikauden 1993-1994 sopimusten sotkuissa.

Toki mikäli kuitenkin jostain käsittämättömästä syystä Patrese olisikin loistanut Benettonilla tai ajanut suurin piirtein Martin Brundlen vuoden 1992 kaltaisen kauden ehkä aavistuksen verran parempana niin ehkä Patrese olisi jäänyt muuta sopimustaan vasten sitten vuodeksi 1994 vielä Benettonille.

Toki olihan se kyllä sinänsä aina outoa ottaa Patrese silloin Brundlen tilalle kuin oli. Toisaalta eihän Span 1992 varikkokäyntiä koskevan tiimiradiokohun jälkeen Brundlen ja Flavion välit oikein olleet enää entisellään ja siitä oli sitten alkanut välit vähän tulehtua. Toki sinänsä Brundle oli ennen sitäkin ollut vähän itsepäinen ja sitten olihan siinä tietysti sitä Williams-paikan uudelleentavoittelua ollut ilmassa vuodeksi 1993 Brundlellakin ennen Ligier-paikkaa ja Williams-paikan mietintää vuodeksi 1994.

Tuolloin jo vuodeksi 1991 Brundle oli ehdolla ollut jossain määrin jo silloin Benettonille, mutta tuolloin kohtalonoikkuna sai vuoden 1990 kauden lopun sankaroinnin perusteella Roberto 'Pupo' Moreno jolle sitten myöhemmin tuli potkut kuin tuli. Toki eihän Brundle olisi varmaan ikinä Benettonille 1992 päässyt muuta kuin testipuolelle mikäli sitten Nelson Piquetin kanssa olisi vielä kerran yksi ajettukin kuten sopimuksessa olisi kuulunut.

Manselliin vielä palatessa mikäli mestaruustaistelu olisi ollut mahdollinen Suzukan 1991 jälkeen tavalla tai toisella niin kuin toteutuneen historian mennessä kuten muutoin meni olisi taas kerran Mansell menettänyt maailmanmestaruuden ja samalla myös loukkaantunut:

Mansell loukkaantui Suzukan 1987 viikonloppuna jo ennen kilpailua mestaruuden menettäen Nelson Piquetille ja Adelaidessa 1991 sitten tunnetun lyhyessä kaatosateessa Mansell olisi menettänyt mestaruuden ajatuksella sinne venyen sitten ulosajon yhteydessä tapahtuneeseen loukkaantumiseen vaikka edes yhtä ajatuksella mahdollinen maanantaikilpailu olisikin ajettu!

Toteutuneesti ilman mestaruusmahdollisuutta enää vuoden 1991 päätteeksi Mansell loukkaantui Adelaiden kaatosadekisan kolarissa, että palkintopallille ei päästy.

Kotimaista televisiointipuolta miettien tämä vuosi oli Jokisen Juhan viimeinen F1-selostusvuosi. YLE näytti enemmistön kisoista siinä missä Kolmostelevision TV3 vähemmistön kisoista ja tiettyjä televisioinnin erikoisuuksia vuoteen jäi kotimaisittain yhä omalla tavallaan voimaan kahdenkin yhtä aikaa ajavasta suomalaiskuljettajan kaudesta huolimatta.
Kiitos hyvästä muistelusta👍😊

Mitä tulee Thierry Boutseniin ja Ricardo Patreseen kuljettajina, niin kummatkin toki moninkertaisia GP-voittajia.

Mutta en oikein koskaan ole pitänyt kumpaakaan maailmanmestaruus-tason kuljettajana. Eivätkä sitä olleetkaan.

Martin Brundle oli suuri lahjakkuus pienemmissä Formula-luokissa, mutta ei koskaan F1:ssä saanut kunnon mahdollisuutta ajaa huipputiimissä. Toki Benettonilla ajoi, mutta Schumacher oli selkeä ykkönen tiimissä.

Mansellin epäonni maailmanmestaruuden tavoittelussa vetää vertoja Kimi Räikköselle myöhemmässä vaiheessa. Onneksi kummatkin lopulta tittelin voittivat. Olisi ollut vääryys, jollei niin olisi käynyt.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15091
Kiitos hyvästä muistelusta👍😊

Mitä tulee Thierry Boutseniin ja Ricardo Patreseen kuljettajina, niin kummatkin toki moninkertaisia GP-voittajia.

Mutta en oikein koskaan ole pitänyt kumpaakaan maailmanmestaruus-tason kuljettajana. Eivätkä sitä olleetkaan.

Martin Brundle oli suuri lahjakkuus pienemmissä Formula-luokissa, mutta ei koskaan F1:ssä saanut kunnon mahdollisuutta ajaa huipputiimissä. Toki Benettonilla ajoi, mutta Schumacher oli selkeä ykkönen tiimissä.

Mansellin epäonni maailmanmestaruuden tavoittelussa vetää vertoja Kimi Räikköselle myöhemmässä vaiheessa. Onneksi kummatkin lopulta tittelin voittivat. Olisi ollut vääryys, jollei niin olisi käynyt.
Kiitos paljon! Toki ilman muuta Brundle sai ajaa myös vuodeksi 1994 McLarenia, mutta tuolloin Peugeotin moottori meni hurjimmillaan jopa tulipalloksi muuttuen vähän turhan usein pilaamaan ne Brundlen kisat.

Joskus oikeastaan kuin edes koko kisa ehti alkaakaan mallia Silverstone.
 
Ylös