Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13838
Onko teillä ollut historian saatossa ketään ns."inhokki-kuljettajaa", kuljettajaa, jolle ette toivoneet menestystä radalla?

Toinen esimerkki Fernando Alonso. Pidin siitä, kun hän tuli lajiin. Ja jopa kannustin nuorta kuljettajaa. Mutta hänen taistellessaan kauden 2005 maailmanmestaruudesta McLarenin Kimi Räikköstä vastaan, hänen lausuntonsa saivat minut "inhoamaan " miestä kuljettajana.

Kun siis Alonso sanoi, että "painostin Kimiä keskeyttämään " jne.

Onhan Alonso hyvä kuljettaja, varmasti yksi lajin parhaista kautta aikojen, mutta nuo lausunnot olivat ärsyttäviä tuolloin😃.

Onko teillä vastaavia esimerkkejä?

Näytä liitetiedosto 6320
Alonsosta melkolailla samat perustelut, ja tosiaan pidin hänestä vielä uransa alussa. Nyt jo yli vuosikymmenen mennyt ilman voittoa lajissa, me like :)
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
618
Sijainti
pk.seutu
Onko teillä ollut historian saatossa ketään ns."inhokki-kuljettajaa", kuljettajaa, jolle ette toivoneet menestystä radalla?

Ja tässä siis tarkoitan henkilöä nimenomaan F1-kuljettajana, ei häntä siviilissä.

Itsellekin aikoinaan tälläinen kuljettaja oli Jacques Villeneuve. Lähinnä ajattelin, että oli väärin, että Villeneuve pääsi suoraan F1:ssä huipputiimiin taistelemaan voitoista ja maailmanmestaruudesta.

Jotenkin omassa mielikuvassa kuljettajan olisi pitänyt osoittaa ensin taitonsa ja kyvykkyytensä pienemmissä tiimeissä ennen nousua huipputiimiin.

Tuolloin en pitänyt Villeneuvea myöskään kuljettajana arvossa. Näin hänessä vain heikkouksia, kuten sadekelin taidot jne. Oma suosikkini oli Michael Schumacher tuohon aikaan, ja ajattelin, että Schumacher taidoillaan nosti heikompaa Ferraria ylöspäin lähtöruudukossa, kun taas Villeneuve oli kuljettajana huomattavasti heikompi, mutta Williams-autona ylivoimainen.

Nykyään osaan tietysti arvostaa myös Villeneuvea kuljettajana, vaikkei omasta mielestäni edelleenkään ollut Schumacherin tai Häkkisen veroinen.

Toinen esimerkki Fernando Alonso. Pidin siitä, kun hän tuli lajiin. Ja jopa kannustin nuorta kuljettajaa. Mutta hänen taistellessaan kauden 2005 maailmanmestaruudesta McLarenin Kimi Räikköstä vastaan, hänen lausuntonsa saivat minut "inhoamaan " miestä kuljettajana.

Kun siis Alonso sanoi, että "painostin Kimiä keskeyttämään " jne.

Onhan Alonso hyvä kuljettaja, varmasti yksi lajin parhaista kautta aikojen, mutta nuo lausunnot olivat ärsyttäviä tuolloin😃.

Onko teillä vastaavia esimerkkejä?

Näytä liitetiedosto 6320
Vuosien mittaan, erilaisista syistä johtuen:
Alain Prost. Kun Senna oli ykkös suosikki, brasilialaisen päävihulaisesta tuli nopeasti ykkös inhokki. Ja itseasiassa jo ennen kausia 1988-1990. Prostin 86 mestaruus otti päähän yhtä lailla, vaikka tuolloin Senna ja Prost eivät varsinainen taistelupari vielä olleetkaan.
Michael Schumacher. Saksalaisen persoonassa, kehonkielessä, eleissä ja ilmeistä vain aikanaan tökki jokin. Schumacher - Hill battleissa 94-95 sympatiat olivat sataprosenttisesti Damonin puolella ja kun Britti otti rotsiin, se lisäsi antipatioita Schumia kohtaan entisestään. Ja sekin tietysti, että tämä kaveri oli Mika Häkkisen kolmannen maailmanmestaruuden tiellä kaudella 2000.
Eddie Irvine. Itselleni Irvine ei koskaan ollut oikeastaan mitään muuta kuin typerä rääväsuu, joka ei koskaan kasvanut aikuiseksi, ei olisi ikinä ansainnut paikkaa Ferrarilta ja pysyi 1999 mm-kamppailussa kalkkiviivoille lähinnä tuurin ja tallimääräysten avulla.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
618
Sijainti
pk.seutu
1985 Saksan GP ajettiin Hockenheimin sijaan Nurburingillä. Muistaako / tietääkö joku miksi. Oliko Hocke rempassa vai mikä oli syynä? Siellä Saksan GP kuitenkin edellisinä vuosina oli ajettu ja sinne myös palattiin pysyvästi kaudella 1986.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10482
Sijainti
Helsinki
1985 Saksan GP ajettiin Hockenheimin sijaan Nurburingillä. Muistaako / tietääkö joku miksi. Oliko Hocke rempassa vai mikä oli syynä? Siellä Saksan GP kuitenkin edellisinä vuosina oli ajettu ja sinne myös palattiin pysyvästi kaudella 1986.
Nyrre oli rempattu uusiksi ja Euroopan gp:n alkuperäinen ajatus oli ajaa vuosittain eri maissa. Tuona vuonna ko. kisa oli Brands Hatchissa. FISA:lla, joka tuolloin järjesti F1-sarjan oli myös 1 kisa/maa sääntö. Hockenheim ei ollut uolloin remontissa.

Ehkä @CCMK tietää paremmin.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
960
1985 Saksan GP ajettiin Hockenheimin sijaan Nurburingillä. Muistaako / tietääkö joku miksi. Oliko Hocke rempassa vai mikä oli syynä? Siellä Saksan GP kuitenkin edellisinä vuosina oli ajettu ja sinne myös palattiin pysyvästi kaudella 1986.
Olisikohan saksalaisilla ollut samanlainen suunnitelma kuin Britannian, Ranskan ja Belgian GP:n järjestäjillä tuohon aikaan, eli että Nürre ja Hockenheim alkaisivat vuorottelemaan? Todennäköisesti jossain kohtaa 1985 vuoden aikana sitten tehty päätös että jatkossa tehtäisiin pitkät sopimukset vain yhdelle radalle/GP. Vuorottelulogiikalla Zolderissa ja Dijonissa olisi pitänyt ajaa 1986 kaudella mutta näinhän ei sitten enää tapahtunut vaan vuoden 1984 kisat jäivät viimeisiksi noilla radoilla.

Brands Hatchissa toki ajettiin vielä 1986, mutta se johtui siitä että vasta 1986 saatiin tehtyä pitkä sopimus Silverstonen kanssa. Googlettelin vähän ja ilmeisesti vasta kesäkuussa 1986 on päästy sopimukseen Silverstonen kanssa, tuohon aikaanhan Brandsin ja Silverstonen lisäksi myös Donington olisi halunnut järjestää Britannian GP:n. Sääli kyllä ettei Brands Hatchia enää nähty ykkösissä 1986 kauden jälkeen, puhtaasti ratana rankkaan kyllä heittämällä Silverstonen edelle. Toki nykyformuloille Silverstone on paljon parempi paikka, mutta ainakin 80-luvun lopun ja 90-alun ykköset olisivat voineet vielä tarjota hyvää viihdettä Brandsissakin.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
618
Sijainti
pk.seutu
Olisikohan saksalaisilla ollut samanlainen suunnitelma kuin Britannian, Ranskan ja Belgian GP:n järjestäjillä tuohon aikaan, eli että Nürre ja Hockenheim alkaisivat vuorottelemaan? Todennäköisesti jossain kohtaa 1985 vuoden aikana sitten tehty päätös että jatkossa tehtäisiin pitkät sopimukset vain yhdelle radalle/GP. Vuorottelulogiikalla Zolderissa ja Dijonissa olisi pitänyt ajaa 1986 kaudella mutta näinhän ei sitten enää tapahtunut vaan vuoden 1984 kisat jäivät viimeisiksi noilla radoilla.

Brands Hatchissa toki ajettiin vielä 1986, mutta se johtui siitä että vasta 1986 saatiin tehtyä pitkä sopimus Silverstonen kanssa. Googlettelin vähän ja ilmeisesti vasta kesäkuussa 1986 on päästy sopimukseen Silverstonen kanssa, tuohon aikaanhan Brandsin ja Silverstonen lisäksi myös Donington olisi halunnut järjestää Britannian GP:n. Sääli kyllä ettei Brands Hatchia enää nähty ykkösissä 1986 kauden jälkeen, puhtaasti ratana rankkaan kyllä heittämällä Silverstonen edelle. Toki nykyformuloille Silverstone on paljon parempi paikka, mutta ainakin 80-luvun lopun ja 90-alun ykköset olisivat voineet vielä tarjota hyvää viihdettä Brandsissakin.
Tuota vuorottelua mietin vähän itsekin. Parillisina vuosina Hockessa, parittomina Nyrrellä.
1985 kauden jälkeen FIA pisti syystä tai toisesta koko Euroopan gp formaatin jäihin kahdeksaksi vuodeksi ja Nyrrelle palattiin vasta 1995 juuri Euroopan gp:n merkeissä.Kahtena edellisvuonna Euroopan gp:tä olivat isännöineet Englannin Donington ja Espanjan Jerez.
Mitä Brands Hatchiin tulee, niin itselläni on aina ollut käsitys (saatan olla väärässä) että rata alkoi jo silloin 1986 olla vähän ajastaan jäänyt, vanhanaikainen ja rempan tarpeessa. Mäkisessä maastossa sijaitsevana varmasti kuljettajalle kuin myös katsojalle jännittävämpi ja mielenkiintoisempi kuin vanhalle lentokenttäalueelle rakennettu Silverstone.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4781
Virallinen F1-sometili laatinut kattavan somevideon kaikista Sauberin yksityistiiminä saavuttamista podium-sijoituksista, joita on 11.

Mukana ei siis ole Sauberin BMW-aikaa, jolloin tiimi oli tehdastiimi. Tehdastiiminä Sauber saavutti 17 podiumia.


Moninkertaisia Sauberin podium-miehiä ovat Frentzen, Herbert, Perez, ja jos otetaan mukaan myös Sauberin BMW-aika, niin myös Heidfeld ja Kubica.

Heidfeld ainoa, joka saavutti Sauberille podiumin sekä yksityistiiminä, että tehdastiiminä.

https://x.com/F1/status/1945137529671340183?s=19
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4781
Tässä taas Nico Hülkenbergin 15-vuoden matka F1-podium- mieheksi. Aika paljon näen yhtäläisyyksiä Nico Hülkenbergissa että toisessa saksalaisessa entisessä Sauber-kuljettajassa, Nick Heidfeldissa.

Suurimmat lupaukset uralla jäi kummaltakin toteutumatta, mutta saavuttivat kuitenkin Sauberin ratissa podiumin, sekä ajoivat Williamsilla urallaan.

Jäivät urallaan myös toisen saksalaisen varjoon, eli Michael Schumacherin ja Sebastian Vettelin.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4781
Mikähän mahtoi olla aikoinaan syynä siihen, että vain yhden kauden, eli kauden 1994, jälkeen Sauber joutui luopumaan Mercedeksen moottoreista? Nämä Mercedeksen moottorithan menivät sen jälkeen McLarenille.

Kuitenkin Sauberilla ja Mercedeksellä oli vankkaa taustaa yhteistyöstä jo urheiluautoilun parista.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4283
Mikähän mahtoi olla aikoinaan syynä siihen, että vain yhden kauden, eli kauden 1994, jälkeen Sauber joutui luopumaan Mercedeksen moottoreista? Nämä Mercedeksen moottorithan menivät sen jälkeen McLarenille.

Kuitenkin Sauberilla ja Mercedeksellä oli vankkaa taustaa yhteistyöstä jo urheiluautoilun parista.
Olikos periaatteessa mukana jo 1993, Ilmoriksi brändättynä mutta yhteistyössä Mercedeksen kanssa?

Mutta syytä en tosiaan tiedä. Halusivatko sitten vain isomman tallin kanssa yhteistyötä? Kyllähän se sitten vuosien päästä alkoi kantamaan hedelmää.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10482
Sijainti
Helsinki
Mikähän mahtoi olla aikoinaan syynä siihen, että vain yhden kauden, eli kauden 1994, jälkeen Sauber joutui luopumaan Mercedeksen moottoreista? Nämä Mercedeksen moottorithan menivät sen jälkeen McLarenille.

Kuitenkin Sauberilla ja Mercedeksellä oli vankkaa taustaa yhteistyöstä jo urheiluautoilun parista.
Mersu palasi F1:siin Ilmorin rakentamien koneiden kanssa 1993. Sauberin autoissa luki "concept by Mercedes-Benz". 1994 Mersu oli sitten virallisesti Sauberin moottorikumppani Ilmorin vastatessa edelleen rakentamisesta. Seuraavaa kautta varten Ilmor muuttui itsenäisesti moottoripajasta Mersun viralliseksi kumppaniksi. Ajan myötä Mersun omistus firmasta kasvoi ja nykyään Mercedes omistaa sen täysin, uudelleennimettynä Mercedes-Benz High Performance Engines. Aikoinaan Leyton House, Tyrrell ja Pacific käyttivät Ilmorin valmistamia koneita.
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
960
Mikähän mahtoi olla aikoinaan syynä siihen, että vain yhden kauden, eli kauden 1994, jälkeen Sauber joutui luopumaan Mercedeksen moottoreista? Nämä Mercedeksen moottorithan menivät sen jälkeen McLarenille.
McLarenin meriitit olivat tiedossa ja varmasti aika isona motivaattorina tuossa kohtaa oli myös sekin, että lajin nuori saksalainen supertähti saataisiin ajamaan Mersun moottoreilla. Sauber ei olisi ollut tarpeeksi iso talli Schumille, toisin kuin McLaren. Schumia huhuttiinkin sitten kovasti McLarenille 1996 kaudeksi ja huhut lähtivät liikkeelle oikeastaan heti kun McLarenin Mersu-sopimus julkistettiin ja jatkuivat pitkin 1995 vuotta, mutta Schumin valinta kuitenkin kohdistui sitten lopulta Ferrariin. Isoin ongelma taisi loppupeleissä olla se, että Ron Dennis ja Schumi eivät oikein olleet samalla aaltopituudella ihmisinä ja homma kaatui siihen.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13838
Vissiin Frank Williamsia myös harmitti, kun ei saanut Schumacheria talliinsa, muutaman muun huippunimen (...Prost, Senna) jatkoksi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4781
McLarenin meriitit olivat tiedossa ja varmasti aika isona motivaattorina tuossa kohtaa oli myös sekin, että lajin nuori saksalainen supertähti saataisiin ajamaan Mersun moottoreilla. Sauber ei olisi ollut tarpeeksi iso talli Schumille, toisin kuin McLaren. Schumia huhuttiinkin sitten kovasti McLarenille 1996 kaudeksi ja huhut lähtivät liikkeelle oikeastaan heti kun McLarenin Mersu-sopimus julkistettiin ja jatkuivat pitkin 1995 vuotta, mutta Schumin valinta kuitenkin kohdistui sitten lopulta Ferrariin. Isoin ongelma taisi loppupeleissä olla se, että Ron Dennis ja Schumi eivät oikein olleet samalla aaltopituudella ihmisinä ja homma kaatui siihen.
Hyvää analyysia. 👍Vaikkei Schumacheria oltaisi Sauberille saatu, niin olihan Sauberilla kuitenkin toinen nuori saksalainen, nimittäin Frentzen.

Mutta hyvin ymmärtää, että McLarenia pidettiin tiiminä Sauberia vahvempana.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
618
Sijainti
pk.seutu
Hypoteettinen kysymys: jos Peter Sauberin olisi onnistunut värvätä Schumacher, kuinka paljon erilaiselta tallin historia ja tilastot näyttäisivät. Miten ylös talli olisi Schumin avulla noussut?
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4283
Hypoteettinen kysymys: jos Peter Sauberin olisi onnistunut värvätä Schumacher, kuinka paljon erilaiselta tallin historia ja tilastot näyttäisivät. Miten ylös talli olisi Schumin avulla noussut?
Schumin vetovoiman ansiosta talli olisi saanut varmaan houkuteltua enemmän nimekästä henkilökuntaa. Ehkä Mersu olisi jatkanut moottorien toimittamista. Näillä olettamilla varmasti voittoja olisi tullut, mutta olisiko rahkeet riittänyt mestaruus taistoon...?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9461
Jotenkin vaikea uskoa, että maailmanmestari-Schumia olisi ollut mahdollista saada.

Sen sijaan, jos Gachot'n törppöilyjä ei olisi nähty, pitäisin hyvin mahdollisena että Schumin F1-ura olisi alkanut Sauberilla 1993 JJ:n paikalla.
 
Ylös