Belgian SPA:sta puhuttaessa mieleen tulee myös outo episodi kesältä 1985.
Kun rata kirjaimellisesti hajosi käsiin.
Alkuperäisen suunnitelman mukaan Belgian gp oli tarkoitus ajaa kesäkuun ensimmäisenä viikonloppuna.
Rata oli päällystetty uudella asfalttityypillä, jonka piti tarjota parempi pito märällä kelillä ajettaessa. Belgiassahan sataa usein. No hieno suunnitelma meni myttyyn, kun sattuikin olemaan hellekeli. Vielä perjantaiaamuna rata loisti mustana uutuuttaan, mutta jo puoliltapäivin katastrofin merkit olivat ilmasssa kun radassa oli havaittavissa selkeät urat, painaumat ja asfaltin repeily oli alkanut. Lauantaina radan lopulliseen rikkoutumisen riitti, että autot kiersivät sen pari kertaa läpi.
Renaultin tallipäällikkö Jean Sage tarjosi mediaväelle konkreettisia esimerkkejä siitä missä kunnossa rata oli. Pienellä lapiolla irtosi isoja asfalttilevyjä ilman minkäänlaista voima käyttöä.
Rata todettiin käyttökelvottomaksi ja vaaralliseksi ja pillit pantiin pussiin. Syyskuussa yritettiin uudestaan ja silloin Belgian GP vuosimallia 1985 saatiin ajettua vaihtelevassa ja epävakaisessa säässä. Podiumille nousi kolme tulevaa maailmanmestaria ja lajilegendaa; Ayrton Senna, Nigel Mansell ja Alain Prost.