Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9465
Span kisasta 1998 ja Jordanin tallimääräyksestä unohtuu usein se, että Hill oli sellaiset 15 sekuntia Ralfia edellä, kun turva-auto tuli radalle Fisichellan ja Nakanon kolarin seurauksena. Kun ajattelee kuinka historiallista saavutusta Jordan-talli oli ottamassa, tallimääräyksen siinä tilanteessa ymmärtää. Vielä kun Ralfilla oli edelliseltä kaudelta parikin kolaria Fisichellan kanssa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15435
Laskisin vielä tähän Span kisan 1997, jolloin startattiin sateen takia turva-auton perässä. Taisi olla ensimmäinen kerta koskaan näin muistaakseni.

Schumacher tuttuun tapaansa hallitsi mestarillisesti vaikeat olosuhteet, ja voitti näytöstyyliin.

Ei ollut vaan Suzukassa 1994 oli tämä lähtö tuolla tavalla ja lisäksi Barcelonaan 1996 aivan juuri ja juuri ennen lähtöä olleen tuomarikiistan ja muun yleisen hämmennyksen seurauksena käytännössä jo sovittu turva-auton takaa kisaan lähteminen peruttiin ja muutettiin viime hetkellä alkavaksi ja ajettavaksi sitten normaalina.

Hyvä päätös kun sade ei kisapäivänä Barcelonassa 1996 olisi muutenkaan vaikka nykyaikaisempaan viivyttelytapaan nähden olisi koskaan loppunut kisan aikana eikä pitkään sen jälkeen vaan vasta iltayhdeksältä kisapäivänä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15435
Belgian SPA:sta puhuttaessa mieleen tulee myös outo episodi kesältä 1985.
Kun rata kirjaimellisesti hajosi käsiin.
Alkuperäisen suunnitelman mukaan Belgian gp oli tarkoitus ajaa kesäkuun ensimmäisenä viikonloppuna.
Rata oli päällystetty uudella asfalttityypillä, jonka piti tarjota parempi pito märällä kelillä ajettaessa. Belgiassahan sataa usein. No hieno suunnitelma meni myttyyn, kun sattuikin olemaan hellekeli. Vielä perjantaiaamuna rata loisti mustana uutuuttaan, mutta jo puoliltapäivin katastrofin merkit olivat ilmasssa kun radassa oli havaittavissa selkeät urat, painaumat ja asfaltin repeily oli alkanut. Lauantaina radan lopulliseen rikkoutumisen riitti, että autot kiersivät sen pari kertaa läpi.
Renaultin tallipäällikkö Jean Sage tarjosi mediaväelle konkreettisia esimerkkejä siitä missä kunnossa rata oli. Pienellä lapiolla irtosi isoja asfalttilevyjä ilman minkäänlaista voima käyttöä.
Rata todettiin käyttökelvottomaksi ja vaaralliseksi ja pillit pantiin pussiin. Syyskuussa yritettiin uudestaan ja silloin Belgian GP vuosimallia 1985 saatiin ajettua vaihtelevassa ja epävakaisessa säässä. Podiumille nousi kolme tulevaa maailmanmestaria ja lajilegendaa; Ayrton Senna, Nigel Mansell ja Alain Prost.
Tuosta olenkin aiemmin joitakin kertoja kirjoittanut.

Kevään murhenäytelmä kirjoitettiin alkukesää 1985 kohti pitkälti jo edellisen vuoden ja tuon kyseisen vuoden hyvin pitkän ja belgialaisittain kylmän talven nimissä milloin tuli rataan vahinkoja eikä mitään luvattuja muutostöitä osin senkään vuoksi päästy tekemään. Ja sitten tehtiin todella, todella pahoja mokia sitten kun rataa muutenkin yritettiin todella hädissään sitten korjata.

Gerard Toth oli tallipäällikkö kun Sage oli itseasiallisesti Urheilujohtajaksi ylennetty aiemmin toki Toiminnanjohtajana olleena ja tallipäällikkö aiemmin oli ollut Gerard Larrousse.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15435
Mitä muistoja teillä on foorumilaiset Span kisoihin liittyen? Onko rata myös teidän henkilökohtainen suosikki?
Onhan sitä Spasta kuten myös Zolderistakin muistoja vaikka kuinka siitä puhuen. Ja Nivelles-Baulersiin yritti Leksakin.

Spassa 1983 näin muun muassa puhuen Andrea de Cesaris ajoi myös kerrankin todella hyvän ellei upealta tuntuneen kisan molempiin lähtöihin, mutta sitten ennen pitkää Alfa Romeon varikkomiehistö ja myöhemmin tullut keskeytys sitten pilasi kaiken jopa voittoajosta.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
624
Sijainti
Västra Götaland
Span kisasta 1998 ja Jordanin tallimääräyksestä unohtuu usein se, että Hill oli sellaiset 15 sekuntia Ralfia edellä, kun turva-auto tuli radalle Fisichellan ja Nakanon kolarin seurauksena. Kun ajattelee kuinka historiallista saavutusta Jordan-talli oli ottamassa, tallimääräyksen siinä tilanteessa ymmärtää. Vielä kun Ralfilla oli edelliseltä kaudelta parikin kolaria Fisichellan kanssa.
Jep, täysin ymmärrettävää kyllä. Kaksoisjohdossa, tallin historian ensimmäisen voiton, joka samalla olisi tupla, toimia noin. Miten uunolta talli olisi näyttänyt jos Damon ja Ralf olisivat tönineet toisensa pihalle?
Ainoa joka tätä ei tajunnut tuntui olevan Michael Schumacher, jolla tuona viikonloppuna riitti pahastumisen aiheita.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9465
Ei ollut vaan Suzukassa 1994 oli tämä lähtö tuolla tavalla ja lisäksi Barcelonaan 1996 aivan juuri ja juuri ennen lähtöä olleen tuomarikiistan ja muun yleisen hämmennyksen seurauksena käytännössä jo sovittu turva-auton takaa kisaan lähteminen peruttiin ja muutettiin viime hetkellä alkavaksi ja ajettavaksi sitten normaalina.
Suzukassa alkuperäinen startti otettiin normaalisti, mutta punaisen lipun jälkeinen uusintalähtö oli lentävä. Kisan keskeytys johtui Brundlen onnettomuudesta, jossa hän osui ratavalvojaan, joka oli siivoamassa Morbidellin auton romuja. Ikävästi samanlainen onnettomuus toistui samassa paikassa 20 vuotta myöhemmin kohtalokkaammin seurauksin.
 
Ylös