Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9466
Span kisasta 1998 ja Jordanin tallimääräyksestä unohtuu usein se, että Hill oli sellaiset 15 sekuntia Ralfia edellä, kun turva-auto tuli radalle Fisichellan ja Nakanon kolarin seurauksena. Kun ajattelee kuinka historiallista saavutusta Jordan-talli oli ottamassa, tallimääräyksen siinä tilanteessa ymmärtää. Vielä kun Ralfilla oli edelliseltä kaudelta parikin kolaria Fisichellan kanssa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15435
Laskisin vielä tähän Span kisan 1997, jolloin startattiin sateen takia turva-auton perässä. Taisi olla ensimmäinen kerta koskaan näin muistaakseni.

Schumacher tuttuun tapaansa hallitsi mestarillisesti vaikeat olosuhteet, ja voitti näytöstyyliin.

Ei ollut vaan Suzukassa 1994 oli tämä lähtö tuolla tavalla ja lisäksi Barcelonaan 1996 aivan juuri ja juuri ennen lähtöä olleen tuomarikiistan ja muun yleisen hämmennyksen seurauksena käytännössä jo sovittu turva-auton takaa kisaan lähteminen peruttiin ja muutettiin viime hetkellä alkavaksi ja ajettavaksi sitten normaalina.

Hyvä päätös kun sade ei kisapäivänä Barcelonassa 1996 olisi muutenkaan vaikka nykyaikaisempaan viivyttelytapaan nähden olisi koskaan loppunut kisan aikana eikä pitkään sen jälkeen vaan vasta iltayhdeksältä kisapäivänä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15435
Belgian SPA:sta puhuttaessa mieleen tulee myös outo episodi kesältä 1985.
Kun rata kirjaimellisesti hajosi käsiin.
Alkuperäisen suunnitelman mukaan Belgian gp oli tarkoitus ajaa kesäkuun ensimmäisenä viikonloppuna.
Rata oli päällystetty uudella asfalttityypillä, jonka piti tarjota parempi pito märällä kelillä ajettaessa. Belgiassahan sataa usein. No hieno suunnitelma meni myttyyn, kun sattuikin olemaan hellekeli. Vielä perjantaiaamuna rata loisti mustana uutuuttaan, mutta jo puoliltapäivin katastrofin merkit olivat ilmasssa kun radassa oli havaittavissa selkeät urat, painaumat ja asfaltin repeily oli alkanut. Lauantaina radan lopulliseen rikkoutumisen riitti, että autot kiersivät sen pari kertaa läpi.
Renaultin tallipäällikkö Jean Sage tarjosi mediaväelle konkreettisia esimerkkejä siitä missä kunnossa rata oli. Pienellä lapiolla irtosi isoja asfalttilevyjä ilman minkäänlaista voima käyttöä.
Rata todettiin käyttökelvottomaksi ja vaaralliseksi ja pillit pantiin pussiin. Syyskuussa yritettiin uudestaan ja silloin Belgian GP vuosimallia 1985 saatiin ajettua vaihtelevassa ja epävakaisessa säässä. Podiumille nousi kolme tulevaa maailmanmestaria ja lajilegendaa; Ayrton Senna, Nigel Mansell ja Alain Prost.
Tuosta olenkin aiemmin joitakin kertoja kirjoittanut.

Kevään murhenäytelmä kirjoitettiin alkukesää 1985 kohti pitkälti jo edellisen vuoden ja tuon kyseisen vuoden hyvin pitkän ja belgialaisittain kylmän talven nimissä milloin tuli rataan vahinkoja eikä mitään luvattuja muutostöitä osin senkään vuoksi päästy tekemään. Ja sitten tehtiin todella, todella pahoja mokia sitten kun rataa muutenkin yritettiin todella hädissään sitten korjata.

Gerard Toth oli tallipäällikkö kun Sage oli itseasiallisesti Urheilujohtajaksi ylennetty aiemmin toki Toiminnanjohtajana olleena ja tallipäällikkö aiemmin oli ollut Gerard Larrousse.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15435
Mitä muistoja teillä on foorumilaiset Span kisoihin liittyen? Onko rata myös teidän henkilökohtainen suosikki?
Onhan sitä Spasta kuten myös Zolderistakin muistoja vaikka kuinka siitä puhuen. Ja Nivelles-Baulersiin yritti Leksakin.

Spassa 1983 näin muun muassa puhuen Andrea de Cesaris ajoi myös kerrankin todella hyvän ellei upealta tuntuneen kisan molempiin lähtöihin, mutta sitten ennen pitkää Alfa Romeon varikkomiehistö ja myöhemmin tullut keskeytys sitten pilasi kaiken jopa voittoajosta.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
627
Sijainti
Västra Götaland
Span kisasta 1998 ja Jordanin tallimääräyksestä unohtuu usein se, että Hill oli sellaiset 15 sekuntia Ralfia edellä, kun turva-auto tuli radalle Fisichellan ja Nakanon kolarin seurauksena. Kun ajattelee kuinka historiallista saavutusta Jordan-talli oli ottamassa, tallimääräyksen siinä tilanteessa ymmärtää. Vielä kun Ralfilla oli edelliseltä kaudelta parikin kolaria Fisichellan kanssa.
Jep, täysin ymmärrettävää kyllä. Kaksoisjohdossa, tallin historian ensimmäisen voiton, joka samalla olisi tupla, toimia noin. Miten uunolta talli olisi näyttänyt jos Damon ja Ralf olisivat tönineet toisensa pihalle?
Ainoa joka tätä ei tajunnut tuntui olevan Michael Schumacher, jolla tuona viikonloppuna riitti pahastumisen aiheita.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9466
Ei ollut vaan Suzukassa 1994 oli tämä lähtö tuolla tavalla ja lisäksi Barcelonaan 1996 aivan juuri ja juuri ennen lähtöä olleen tuomarikiistan ja muun yleisen hämmennyksen seurauksena käytännössä jo sovittu turva-auton takaa kisaan lähteminen peruttiin ja muutettiin viime hetkellä alkavaksi ja ajettavaksi sitten normaalina.
Suzukassa alkuperäinen startti otettiin normaalisti, mutta punaisen lipun jälkeinen uusintalähtö oli lentävä. Kisan keskeytys johtui Brundlen onnettomuudesta, jossa hän osui ratavalvojaan, joka oli siivoamassa Morbidellin auton romuja. Ikävästi samanlainen onnettomuus toistui samassa paikassa 20 vuotta myöhemmin kohtalokkaammin seurauksin.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
627
Sijainti
Västra Götaland
Mitä Jordan -tallissa tapahtui vuosien 1999 ja 2000 välillä? Kausi 99 oli tallille hyvä, vaikka Hill floppasikin. Frenzen ajoi kaksi voittoa, kuusi podiumsijoitusta ja oli mm-sarjan kolmas 54 pisteellä, jättäen taakseen mm. McLarenin David Coulthardin. Itse tuumailin tuolloin, että onko Jordan samassa tilanteessa kuin Benetton 92-93. Nyt enää se viimeinen steppi, niin ollaan kovimmassa kärjessä, haastavassa tosissaan Mäkkäreitä ja Ferkkuja mestaruudesta.
Tuliko sitä viimeistä steppiä koskaan? Ei tullut. Kaudelle 2000 Hill vaihtui Jarno Trulliin. Frenzen oli mm-sarjan yhdeksäs ja Trulli kymmenes. Keräsivät muistaakseni 11 ja 6 pistettä.
Mitä tapahtui? Miksi tallin suorituskyky romahti tällä tavalla?
Vai näyttääkö kausi 1999 tilastoissa ikäänkuin "liian hyvältä". Hyötyikö Jordan ja Frenzen McLarenin ja Ferrarin, tallien ja kuskien mokista? Olisiko Heinz esim. koskaan voittanut Monzassa ilman Häkkisen ulosajoa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10515
Sijainti
Helsinki
Mitä Jordan -tallissa tapahtui vuosien 1999 ja 2000 välillä? Kausi 99 oli tallille hyvä, vaikka Hill floppasikin. Frenzen ajoi kaksi voittoa, kuusi podiumsijoitusta ja oli mm-sarjan kolmas 54 pisteellä, jättäen taakseen mm. McLarenin David Coulthardin. Itse tuumailin tuolloin, että onko Jordan samassa tilanteessa kuin Benetton 92-93. Nyt enää se viimeinen steppi, niin ollaan kovimmassa kärjessä, haastavassa tosissaan Mäkkäreitä ja Ferkkuja mestaruudesta.
Tuliko sitä viimeistä steppiä koskaan? Ei tullut. Kaudelle 2000 Hill vaihtui Jarno Trulliin. Frenzen oli mm-sarjan yhdeksäs ja Trulli kymmenes. Keräsivät muistaakseni 11 ja 6 pistettä.
Mitä tapahtui? Miksi tallin suorituskyky romahti tällä tavalla?
Vai näyttääkö kausi 1999 tilastoissa ikäänkuin "liian hyvältä". Hyötyikö Jordan ja Frenzen McLarenin ja Ferrarin, tallien ja kuskien mokista? Olisiko Heinz esim. koskaan voittanut Monzassa ilman Häkkisen ulosajoa.
Suosittu F1-nostalgiasta tubettava Aidan Millward valaisee tässä Jordanin alamäestä.

 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1638
Jordanilla oli ihan hyvin vauhtia vielä kaudella 2000. Autolla ajettiin järjestään kymppisakkiin aika-ajoissa ja peräti kolmesti eturiviin. Luotettavuus kisamatkalla taisi olla suurin ongelma.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4794
Mikä Kimi Räikkösen kaikkiaan neljästä Spa-voitosta on oma suosikkisi?

Itse nostaisin kärkeen varmaankin kauden 2009 voiton Ferrarin ratissa. Ferrari oli pudonnut tuolla kaudella kauas kärkivauhdista. Siinä, missä Ferrarilla juhlittiin vielä kaudella 2008 valmistajien maailmanmestaruutta, kaudella 2009 tiimi oli pudonnut vauhdissa Brawnin, Red Bullin, McLarenin ja paikotellen jopa Toyotankin taakse.

Alkukausi oli melkoista tervan juontia. Ja sitten sattui se Felipe Massan vakava loukkaantuminenkin Unkarissa.

Ei ihmekään, että tiimissä oltiin päät painuksissa.

Mutta sitten tuli Spa, ja Kimi ajoi mahtavan kisan. Ehkäpä uransa parhaan? Ainakin yhden parhaimmista.

Ferrarin kauden 2007 maailmanmestari otti autosta enemmän irti, mitä siitä oli saatavilla. Paljon kertoo se, että tiimikaveri Luca Badoer oli peräti kilpailun vihoviimeinen, siinä missä Kimi voitti.

GP-voitto ei ollut Kimin viimeinen Ferrarilla, sillä Kimi voitti COTA:ssa kaudella 2018. Mutta Span voitto 2009 oli Kimin ensimmäisen F1-uran viimeinen, ja myös tietysti ensimmäisen Ferrari-stintin viimeinen.

Kimin ohitus Fisichellasta Spassa 2009:


Span 2009 kohokohdat:

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4794
Jordanilla oli ihan hyvin vauhtia vielä kaudella 2000. Autolla ajettiin järjestään kymppisakkiin aika-ajoissa ja peräti kolmesti eturiviin. Luotettavuus kisamatkalla taisi olla suurin ongelma.
Pari podiumiakin Frentzen otti vielä kaudella 2000 Interlagosissa ja Indianapolisissa. Ja olisi tullut enemmänkin podiumeja Jordanille, jos auto olisi kestänyt.

Trulli olisi saattanut jopa voittaa Monacossa, jos tekniikka ei olisi reistaillut. Oli kuitenkin Coulthardin edellä keskeyttäessään, ja Coulthard voitti tuon kisan.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13841
Mikä Kimi Räikkösen kaikkiaan neljästä Spa-voitosta on oma suosikkisi?

Itse nostaisin kärkeen varmaankin kauden 2009 voiton Ferrarin ratissa. Ferrari oli pudonnut tuolla kaudella kauas kärkivauhdista. Siinä, missä Ferrarilla juhlittiin vielä kaudella 2008 valmistajien maailmanmestaruutta, kaudella 2009 tiimi oli pudonnut vauhdissa Brawnin, Red Bullin, McLarenin ja paikotellen jopa Toyotankin taakse.
Itselläni 2009 voittonsa siellä kalpenee kolmelle muulle. Ekasta mutkasta meni ulos about sijalla 4, ja liittyi radalle sijalla 3. Ja turvis auttoi Fisichellan kantaan nousemaan KERSillä kärkeen. Ja muutoin 2009:stä, niin olisikos Ferrari ollut suurimman osan kaudesta Mäkkiä edellä, vaikka se (viimemainittu) loppukaudesta sitten harppasikin paljon paremmaksi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4794
Kyllä se 2008 suoritus oli kaikkein kovin. Hienosti ajoi ihan viimeisille kierroksille asti.
Kyllä se Kimin keskeytys tuolloin raapaisi todella syvältä. Muuten niin mahtavan kisan Kimi oli ajanut, ja viime hetken sade sotki kaiken.

Olisi saanut sade jäädä tulematta. Kimihän oli menossa varikolle hakemaan välikelin renkaat vieläpä ennen pyörähdystään seinään, joten olisi voittanut ilman spinniään jokatapauksessa.

Hamiltonhan jatkoi radalla slikseillä.

Muutaman kerran Kimin uralla oli hetkiä, jotka ärsyttivät suunnattomasti, ja jos laittaa ajatuksensa edelleen noihin hetkiin, ärsyttävät vieläkin.

Spa 2008 on yksi näistä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4794
Jacques Villeneuve on avannut sanaisen arkkunsa koskien Kimi Räikkösen uraa.


Lähinnä Villeneuve kritisoi Kimiä tasaisuuden puutteesta, ja siitä, että Kimille annettiin paljon anteeksi hänen persoonansa vuoksi.

Villeneuven mukaan Kimillä oli aina vain muutama kisa kauden aikana, jolloin hän loisti.

Itse en tätä ihan pureksimatta niele, sillä kyllähän Kimin uraan mahtuu kausia, jolloin Kimi loisti koko ajan. Kuten kaudet 2003, 2005 ja 2012. Miksei myös maailmanmestaruus-kausi 2007.

Toisaalta välillä oli sitten vaikeaa, kuten toinen Ferrari-stintti.

Sillä tavalla Kimin ura oli kyllä kaksijakoinen.

Villeneuven lausuntoa:


– "
Kimi oli nopea sinä vuonna kun hän voitti, mutta ei edes koko kautta. Hän vain ikään kuin heräsi kauden lopussa.

– Kaksi muuta taistelivat keskenään, ja lopulta Kimi ajoi muutaman todella hyvän kisan, kun muut sähläsivät keskenään, ja niin hän päätyi voittamaan mestaruuden.

Villeneuven mielestä kyse ei ollut vain yhden kauden ongelmasta, vaan Räikköstä vaivasi samat haasteet pidempään.

– Mutta jos katsoo koko hänen uraansa, siellä oli aina yksittäisiä kisoja, joissa hän oli todella nopea, mutta ei koskaan koko kauden ajan. Hänellä oli myös aina vaikeuksia tallikavereidensa kanssa. Hän ei ollut tasainen, ei ollenkaan.

– Mutta hänellä oli sellainen aura, josta ihmiset pitivät, koska hän oli enemmänkin bilehile, joka myös ajoi autoa. Joten ihmiset olivat aika tyytyväisiä, vaikka hän olisi ollut puoli sekuntia hitaampi. Ei väliä, sillä hän oli todellinen persoona.

-Se aura antoi hänelle paljon vapautta. Mutta jos katsot vain oikeita kierrosaikoja, vuosi toisensa jälkeen, niin se oli aina siellä täällä jokin yksittäinen hyvä kisa. Ei ollut kokonaisia vahvoja kausia, Villeneuve murahti."

Lähde: https://sporttiuutiset.fi/formula-1/yliarvostettu-f1-legendalta-raju-tuomio-kimi-raikkosen-urasta/


032a89edae084a73cd1e497445491075(1).jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4794
Onko mielestäsi Villeneuven lausunnossa perää? Vaiko enemmänkin lievää katkeruutta siitä, että yleisesti ottaen Kimin uraa pidetään Villeneuven omaa uraa komeampana?

Kummatkin toki voittivat urallaan kertaalleen maailmanmestaruuden, mutta kyllähän Kimi useimmiten nostetaan Villeneuvea paremmaksi kuljettajaksi erilaisissa arvioissa.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5112
Sijainti
Vantaa
Räkä on ihan ylihypetetty kuski. McLarenilla ajoi hyvin, mutta välillä Ferrarilla ihan yössä. Sitten kun tuli oikeasti kovat tallitoverit Alonso ja Vettel, niin ei ollut enää jakoa. Että kyllähän se Ville ihan asiaa puhuu.
 

Bukko

zeropodi
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
4549
Villeneuvessa on jotakin samaa kuin Kimissä, sillä hänkin onnisti vain kertaalleen ja oli loppu-uran varjojen mailla. Vaikuttaa myös kuskilta jolle hapan maistuu.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
627
Sijainti
Västra Götaland
Varmasti Villeneuve on ainakin jossain määrin oikeassa siinä, että Kimi sai paljon tai ainakin jonkun verran anteeksi persoonansa takia.
Ei ole mikään salaisuus, että fanit rakastavat näitä "nuoria kapinallisia", jotka uskaltavat kulkea omia polkujaan, suostumatta asettumaan yleisesti hyväksyttyyn käyttäytymismoodiin.
Parhaimmillaan kuljettajana, kuten vuonna 2005, kaiken ollessa kunnossa Räikkönen oli, voisiko sanoa uskomaton, koko griidin nopein mies ja olisi ansainnut mestaruuden tuona vuonna.
Myöhempien aikojen tappiot Massalle, Alonsolle ja Vettelille taas eivät CV:ssä hyvältä näytä.
Kimin persoonassa ja koko urassa kilpa-ajajana on jotain mystistä. Kysymyksiä riittää. Kuten se mikä sai Ron Denniksen valitsemaan Räikkösen Nick Heidfeldin sijaan Mika Häkkisen korvaajaksi kaudelle 2002?
Dennis näki Kimissä jotain, mikä Nickiltä puuttui?
 
Ylös