Tänä päivänä on tullut kuluneeksi 36 vuotta Japanin Grand Prixistä 1989.
Alessandro Sandro Nannini otti lopulta lyhyeksi jääneen uransa ainoan voiton senkin ollessa Ayrton Sennan hylkäyskohun myötä tapahtunut juttu ja kun tätä aiemmin oli ollut kolari Sennan ja Prostin välillä.
Ranskalainen keskeytti ja Senna jatkoi työntöavun jälkeen täpärästi varikolle korjauksiin ja oletettuun voittoon viime hetkellä tai oikeastaan vähän tätä aikaisemmin ohittaen Nanninin, mutta ei helpolla pitkälti kierrosmäärän vähäisyyden takia mitä nyt toki itse ohitustilanteessa Senna ohitti Nanninin ohitukseen ja oletukseen nähden helposti.
Toki Nannini oli menettää kaiken kisapäivänä oikeastaan myös hänen tiimiradionsa vastaavien henkilöiden koko aikaiseen hokemiseen vain sen kuuluisan 'oman kisan' ajamisesta minkä takia italialainen ei ollut lähimainkaan saanut ajaa sitä tahtia mitä hän olisi halunnut ajaa.
Kun kuulemma kilpailtavat kuskit olivat toisia henkilöitä ja McLareneita 'ei saanut haastaa', mutta onneksi sitten ja pitkälti kun kolari sitten McLaren-kaksikon kesken tuli niin tilanne muuttui, mutta yleinen vahinko oli jo tehty isoilta osin ja siivous ei ollut helppoa.
Nannini joka tapauksessa siis voitti myös tosiaan Suomessakin isoa huomiota saaneen Sennan ja Prostin kolarin kuten brasilialaisen hylkäyksenkin myötä ja Nanninin sanottiin ehdottomasti ottavan Suzukassa silloiseksi ensi vuodeksi voitto järkevämmin ja selvemmin ihan ajamalla!
Ikävä kyllä sitä ei koskaan tullut...
Samassa yhteydessä tuli muuten Italiaan kaksoisvoittokin. Nanninin voittaessa Italian Riccardo Patrese oli toinen ja Thierry Boutsen oli kolmas täydentäen palkintokolmikon Benettonin juhliessa tallin historian toista voittoa ensi kertaa sitten Gerhard Bergerin Meksikon 1986 osakilpailuvoiton ja Fordin moottoreille voitto oli ensimmäinen sitten Michele Alboreton ja Detroitin 1983.
Mestaruuskamppailu siirtyi kuohuttavasti yhä Adelaideen, mutta periaatteessa kaiken jälkeen suuren kohun myötä Prost oli jo valmiiksi maailmanmestari ja Senna oli ensimmäistä kertaa suuren kohun saattelemana pitkän kilpailukiellon tai jopa elinikäisen kilpailukiellon uhan alla ennen kuin sitten tietenkin talvikauden myötä ennen pitkää kohu rauhoittui.
Pistemiehistä puhuen Nelson Piquet toi Brasiliaan lohtua ajamalla pitkästä aikaa ajoittain hyvinkin huonolla Lotuksellaan neljänneksi, Martin Brundle Brabhamilla oli viides pitkälti siksi kun myös pisteajossa pitkään kiinni ollut Stefano Modena tallikaverina myös Brabhamilla keskeytti ja Derek Warwick suoritti runkoratkaisujen myötä melkein kokonaan ilman järkevää downforcea olleella autollaan Arrowsilla toiseksi viimeisestä ruudusta lähtemällä kisaan muun päivän ajon olemalla kuudes kuten myös viimeinen pistemies!
Piquet oli kuitenkin melkoinen tuurihaukka taas kerran uraltaan tuttuna juttuna Suzukassa 1989:
Brasilialaisen oman auton Juddin moottori kun hajosi täsmälleen juurikin heti ruutulipulla tai sen jälkeen eli varmasti pettynein mies tämän myötä oli Brasilian Mauricio Gugelmin joka kai olisi päässyt kisan loppuhetkillä Warwickin ohi paremmin toimivan autonsa takia, mutta oli menettänyt pitkin kilpailua liikaa aikaa keskikastissa ja jäi siis seiskapaikalle pisteittä kun eräiden pistemiestallien protestiyritysten jälkeen Piquet sai pitää nelospaikkansa ja Lotus-talli vähäisyydessään tärkeät pisteensä!
Paljon muutakin juttua olisi kuten miten Japanin Aguri Suzukia seuraavan vuoden eli 1990 sankarina pilkattiin armottomasti Suzukan 1989 aikoihin osin toki lohduttomasti miehen taas kerran osin esikarsiuduttua, mutta jopa enemmän siitä Lola-Larroussen tallipaikan käytännön varmistumisesta vuodeksi 1990 kilpailuelinkelvottomaan Zakspeediin nähden!
Sitä kun nähtiin hirvittävän ansaitsemattomana juttuna, lähinnä rahapaikan ratkeamisen nimissä kun ESPO tuli sponsoroimaan tallia ja seinähulluna niin olevinaan Ranskan Philippe Alliotin jatkamiseen tai 'viimeiseen tilaisuuteen' verrattuna tallissa. Eric Bernard kun oli pääsemässä ihmeittä Alliotin tilalle kuten lopulta pääsikin vuodeksi 1990 Lola-Larrousselle ja Alliot meni sitten suurena kohtalon 'keskisormen näyttönä' Ligierille viettämään perin 'varakasta', mutta myös turhauttavan tuhlaavaa vuotta.
Tietenkin murhejuttuna nähtiin Onyxin Ruotsin Stefan Johanssonin ja Suomen Jyrki JJ Järvilehdon pääsemättömyydet Suzukan kilpailuun. Zakspeedin Bernd Schneider kilpailukyvyttömän Yamahan moottorin piinaamalla autolla pääsi toista kertaa kaudella itse kisaankin, mutta keskeytti jo töin tuskin ensimmäistä kierrosta ajettuaan vaihdelaatikkovikaan.
Saa nähdä, että puhunko Suzukan 1989 muistoja lisää joskus toiste.