Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
141
Ketä te pidätte Suomen kaikkien aikojen autourheilijana? Jos siis mukaan lasketaan F1-sarjan lisäksi muut luokat, kuten rallin MM-sarja? Toisaalta, voiko eri luokkia verratakaan toisiinsa? Tiedä sitten, miten vaikka joku Vatanen, Kankkunen, Mäkinen tai Grönholm olisi pärjännyt rata-autoilussa, kun heiltä puuttuu karting-tausta, heillä on ajokokemusta alaikäisinä lähinnä peltoautoilusta ja Grönholmilla lisäksi motocrossista.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4395
Vastaan että Keke Rosberg. Ei ehkä se absoluuttisesti paras suomalainen joka on kuninkuusluokassa ajanut, mutta raivasi tietä muille suomalaisille. Uskaltaisin väittää että ilman Kekeä olisi voinut JJ:n ja Häkän polut olla paljon kivikkoisempia. Ja ilman taas heitä, olisiko joitakin heistä seuraavia suomalaisia kuskeja voinut jäädä tulematta?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5007
Ketä te pidätte Suomen kaikkien aikojen autourheilijana? Jos siis mukaan lasketaan F1-sarjan lisäksi muut luokat, kuten rallin MM-sarja? Toisaalta, voiko eri luokkia verratakaan toisiinsa? Tiedä sitten, miten vaikka joku Vatanen, Kankkunen, Mäkinen tai Grönholm olisi pärjännyt rata-autoilussa, kun heiltä puuttuu karting-tausta, heillä on ajokokemusta alaikäisinä lähinnä peltoautoilusta ja Grönholmilla lisäksi motocrossista.
Suomella on pieneksi maaksi todella paljon menestystä niin F1:ssä kuin rallin MM-sarjastakin.

Vuosina 1998 ja 1999 jopa kummankin lajin maailmanmestarit tulivat Suomesta, kun Häkkinen voitti F1:ssä ja Mäkinen rallissa.

Vaikea suoraan verrata rallin maailmanmestareita ja F1-maailmanmestareita, mutta on kyllä tullut hulppeasti menestystä suomalaisille kummassakin lajissa.


Ilman Keke Rosbergia ei välttämättä kuitenkaan koskaan oltaisi nähty Häkkistä ja Räikköstä, joten siinä mielessä Kekelle täytyy hattua nostaa.

sm_0021ec73df7e793858dc2ccd.jpg
 

Trullinkaasu7

Well-known member
Liittynyt
19.2.2023
Viestit
188
Omissa papereissani Mika Häkkinen kuuluu sinne terävimpään kärkeen. Häkän kohdalla mainitaan usein se lahjakkuus, mikä oli Mikan vahvuus. Ajamisen lahja.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
691
Sijainti
Västra Götaland
Vaikea tehtävä valita yksittäistä kaikkien aikojen autourheilijaa. Ratapuolella Keke on Suomen F1 patriarkka, suomalaisten kuskien kantaisä, joka toimi tienraivaajana myöhempien sukupolvien kuskeille. Joillekin, kuten Häkkiselle ja Lehdolle managerina, toisille kuten Räikköselle henkisenä innoittajana ja suunnannäyttäjänä.
Mika Häkkisessä konkretisoituu jopa vähän elokuvallinen, alku-uran ongelmien jälkeen kuolemanporteilta huipulle ja tuplamestariksi tyylinen tarina.
Kimi Räikkönen on varmasti henkilöbrändiltään ja tunnettavuudeltaan se kansainvälisesti isoin ja tunnetuin suomalainen autourheilijaa. Ja tietysti maailmanmestari hänkin. Ja pitkä pitkä ura takana eri talleissa.
Rallipuolelta löytyy nelinkertaiset maailmanmestarit Juha Kankkunen ja Tommi Mäkinen.
Voidaanko rata ja rallimiehiä edes laittaa samaan vertailuun? Ei. Lajit on niin erilaiset.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
141
Matti Alamäki oli myös rallicrossissa aikoinaan huikea viidellä Euroopan mestaruudellaan.

Jos Rovanperälle tulee tulevaisuudessa menestystä myös ratapuolella, niin ehkä hänet voi silloin julistaa ainakin epävirallisesti Suomen kaikkien aikojen autourheilijaksi, kun hän on todistanut pystyvänsä menestymään niin rallissa kuin radallakin?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15739
Tänä päivänä on tullut kuluneeksi 36 vuotta Japanin Grand Prixistä 1989.

Alessandro Sandro Nannini otti lopulta lyhyeksi jääneen uransa ainoan voiton senkin ollessa Ayrton Sennan hylkäyskohun myötä tapahtunut juttu ja kun tätä aiemmin oli ollut kolari Sennan ja Prostin välillä.

Ranskalainen keskeytti ja Senna jatkoi työntöavun jälkeen täpärästi varikolle korjauksiin ja oletettuun voittoon viime hetkellä tai oikeastaan vähän tätä aikaisemmin ohittaen Nanninin, mutta ei helpolla pitkälti kierrosmäärän vähäisyyden takia mitä nyt toki itse ohitustilanteessa Senna ohitti Nanninin ohitukseen ja oletukseen nähden helposti.

Toki Nannini oli menettää kaiken kisapäivänä oikeastaan myös hänen tiimiradionsa vastaavien henkilöiden koko aikaiseen hokemiseen vain sen kuuluisan 'oman kisan' ajamisesta minkä takia italialainen ei ollut lähimainkaan saanut ajaa sitä tahtia mitä hän olisi halunnut ajaa.

Kun kuulemma kilpailtavat kuskit olivat toisia henkilöitä ja McLareneita 'ei saanut haastaa', mutta onneksi sitten ja pitkälti kun kolari sitten McLaren-kaksikon kesken tuli niin tilanne muuttui, mutta yleinen vahinko oli jo tehty isoilta osin ja siivous ei ollut helppoa.

Nannini joka tapauksessa siis voitti myös tosiaan Suomessakin isoa huomiota saaneen Sennan ja Prostin kolarin kuten brasilialaisen hylkäyksenkin myötä ja Nanninin sanottiin ehdottomasti ottavan Suzukassa silloiseksi ensi vuodeksi voitto järkevämmin ja selvemmin ihan ajamalla!

Ikävä kyllä sitä ei koskaan tullut...

Samassa yhteydessä tuli muuten Italiaan kaksoisvoittokin. Nanninin voittaessa Italian Riccardo Patrese oli toinen ja Thierry Boutsen oli kolmas täydentäen palkintokolmikon Benettonin juhliessa tallin historian toista voittoa ensi kertaa sitten Gerhard Bergerin Meksikon 1986 osakilpailuvoiton ja Fordin moottoreille voitto oli ensimmäinen sitten Michele Alboreton ja Detroitin 1983.

Mestaruuskamppailu siirtyi kuohuttavasti yhä Adelaideen, mutta periaatteessa kaiken jälkeen suuren kohun myötä Prost oli jo valmiiksi maailmanmestari ja Senna oli ensimmäistä kertaa suuren kohun saattelemana pitkän kilpailukiellon tai jopa elinikäisen kilpailukiellon uhan alla ennen kuin sitten tietenkin talvikauden myötä ennen pitkää kohu rauhoittui.

Pistemiehistä puhuen Nelson Piquet toi Brasiliaan lohtua ajamalla pitkästä aikaa ajoittain hyvinkin huonolla Lotuksellaan neljänneksi, Martin Brundle Brabhamilla oli viides pitkälti siksi kun myös pisteajossa pitkään kiinni ollut Stefano Modena tallikaverina myös Brabhamilla keskeytti ja Derek Warwick suoritti runkoratkaisujen myötä melkein kokonaan ilman järkevää downforcea olleella autollaan Arrowsilla toiseksi viimeisestä ruudusta lähtemällä kisaan muun päivän ajon olemalla kuudes kuten myös viimeinen pistemies!

Piquet oli kuitenkin melkoinen tuurihaukka taas kerran uraltaan tuttuna juttuna Suzukassa 1989:

Brasilialaisen oman auton Juddin moottori kun hajosi täsmälleen juurikin heti ruutulipulla tai sen jälkeen eli varmasti pettynein mies tämän myötä oli Brasilian Mauricio Gugelmin joka kai olisi päässyt kisan loppuhetkillä Warwickin ohi paremmin toimivan autonsa takia, mutta oli menettänyt pitkin kilpailua liikaa aikaa keskikastissa ja jäi siis seiskapaikalle pisteittä kun eräiden pistemiestallien protestiyritysten jälkeen Piquet sai pitää nelospaikkansa ja Lotus-talli vähäisyydessään tärkeät pisteensä!

Paljon muutakin juttua olisi kuten miten Japanin Aguri Suzukia seuraavan vuoden eli 1990 sankarina pilkattiin armottomasti Suzukan 1989 aikoihin osin toki lohduttomasti miehen taas kerran osin esikarsiuduttua, mutta jopa enemmän siitä Lola-Larroussen tallipaikan käytännön varmistumisesta vuodeksi 1990 kilpailuelinkelvottomaan Zakspeediin nähden!

Sitä kun nähtiin hirvittävän ansaitsemattomana juttuna, lähinnä rahapaikan ratkeamisen nimissä kun ESPO tuli sponsoroimaan tallia ja seinähulluna niin olevinaan Ranskan Philippe Alliotin jatkamiseen tai 'viimeiseen tilaisuuteen' verrattuna tallissa. Eric Bernard kun oli pääsemässä ihmeittä Alliotin tilalle kuten lopulta pääsikin vuodeksi 1990 Lola-Larrousselle ja Alliot meni sitten suurena kohtalon 'keskisormen näyttönä' Ligierille viettämään perin 'varakasta', mutta myös turhauttavan tuhlaavaa vuotta.

Tietenkin murhejuttuna nähtiin Onyxin Ruotsin Stefan Johanssonin ja Suomen Jyrki JJ Järvilehdon pääsemättömyydet Suzukan kilpailuun. Zakspeedin Bernd Schneider kilpailukyvyttömän Yamahan moottorin piinaamalla autolla pääsi toista kertaa kaudella itse kisaankin, mutta keskeytti jo töin tuskin ensimmäistä kierrosta ajettuaan vaihdelaatikkovikaan.

Saa nähdä, että puhunko Suzukan 1989 muistoja lisää joskus toiste.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15739
Tänään on tullut kuluneeksi myös vuoden 1995 Aidan radan kilpailusta 30 vuotta ja Michael Schumacher oli jälleen ja nyt myönteisemmin maailmanmestari ja Tanskan Jan Magnussen ajoi uransa ensikilpailun McLarenilla Suomen Mika Häkkisen ollessa estynyt ajamasta umpilisäkeleikkauksen vuoksi siihen liittyviin toipumisasioihin nähden.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15739
Schumilla erittäin hyvät tilastot Aidan radalta.
Toisaalta ei ajettukaan kuin vain kaksi kilpailua. Kolmatta Aidan kisaa vuodelle 1996 ei enää tullut ikävä kyllä tai edes vaihdossa Tyynenmeren Grand Prixiä juurikin Australian Adelaidessa kun Australian Grand Prix meni Melbourneen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5007
Mistähän johtuu, että maailmalla Kimi Räikköstä tunnutaan arvostavan Mika Häkkistä enemmän?
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1696
Mistähän johtuu, että maailmalla Kimi Räikköstä tunnutaan arvostavan Mika Häkkistä enemmän?
Taita olla mutua vaan. Varmaan fanit hypettävät enemmän Räikköstä siksi, että tämän uran loppumisesta vähemmän aikaa ja on persoonana vahvempi. Missään vakavasti otettavassa paremmuusrankingissa Räikkönen tuskin koskaan on ollut Häkkistä edellä.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
691
Sijainti
Västra Götaland
Vaikka Kimi veti median edessä sitä, jo käsitteeksi muodostunutta "no emmä tiiä, ei mua kiinnosta" - linjaansa, hän taitaa kuitenkin olla avoimempi kuin Häkkinen, joka tiettävästi on enemmän introvertti luonteeltaan.
Siinä varmaan yksi syy.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
923
Siirrän tänne, koska Schumacherin uran muistelu ei kuulu Hamiltonin ketjuun.

Schumacher hävisi tiimikavereistaan ainoastaan Nico Rosbergille, ja senkin muutaman vuoden tauon jälkeen päälle 40 vuotiaana.

Schumacher ajoi kuitenkin nimekkäitä tiimikavereita vastaan, kuten kolminkertaista maailmanmestaria Nelson Piquetia, sekä moninkertaisia GP-voittajia Riccardo Patresea, Johnny Herbertia, Eddie Irvinea, Felipe Massaa, Rubens Barrichelloa, ja päihitti heidät kaikki.
Ei Schumacher varsinaisesti Piquet:ä päihittänyt. Mielestäni hän oli suunnilleen tasavahva, mutta Piquet voitti Schumacherin pienellä marginaalilla.

He ajoivat Benettonilla yhdessä viidessä kilpailussa. Näistä sijoitukset olivat Schumacherille 5-6-6-kesk-kesk ja Piquet:lle 6-5-11-7-4. Vastaavasti pisteet menivät Schumacher-Piquet 4-6. Toinen Schumacherin keskeytyksistä tuli tekniseen vikaan, mutta toisessa hän spinnasi ja ajautui ulos. Aika-ajoissa Schumacher voitti Piquet:n 4-1, mutta pisteet lasketaan maalissa.

Se on kyllä kova suoritus, että yhden startin rookiena tulee ja ajaa miltei yhtä hyvin kuin kolminkertainen maailmanmestari, joka oli ollut tallissa jo kaksi kautta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5007
Siirrän tänne, koska Schumacherin uran muistelu ei kuulu Hamiltonin ketjuun.



Ei Schumacher varsinaisesti Piquet:ä päihittänyt. Mielestäni hän oli suunnilleen tasavahva, mutta Piquet voitti Schumacherin pienellä marginaalilla.

He ajoivat Benettonilla yhdessä viidessä kilpailussa. Näistä sijoitukset olivat Schumacherille 5-6-6-kesk-kesk ja Piquet:lle 6-5-11-7-4. Vastaavasti pisteet menivät Schumacher-Piquet 4-6. Toinen Schumacherin keskeytyksistä tuli tekniseen vikaan, mutta toisessa hän spinnasi ja ajautui ulos. Aika-ajoissa Schumacher voitti Piquet:n 4-1, mutta pisteet lasketaan maalissa.

Se on kyllä kova suoritus, että yhden startin rookiena tulee ja ajaa miltei yhtä hyvin kuin kolminkertainen maailmanmestari, joka oli ollut tallissa jo kaksi kautta.
Joo, kiitos tilastoista.

Ajatuksena oli sanoa, että onhan Schumacher jokatapauksessa tehnyt tiimikavereistaan kovempaa jälkeä, kuin Lewis Hamilton. Joskus olen kuullut myös väitteen, että Hamiltonilla olisi ollut urallaan kovempia kuljettajia tiimikavereina, mitä Schumacherilla oli.

Mutta tuokaan ei pidä mielestäni paikkaansa, sillä yleisesti ottaen Schumacherilla oli tiimikaverina ihan tekijämiehiä, moninkertaisia GP-voittajia.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5007
Hamilton vs Schumacher tilastojen muodossa. Pitää muistaa, että vertailua vääristää pistejärjestelmien vaihdokset ja kilpailumäärien kasvu. Hamilton ja Schumi ajoivat kolme kautta samassa sarjassa ja Schumi tuli takaisin kolmen vuoden pituiselta eläkkeeltä.

https://www.formula1points.com/head-to-head/career/Lewis Hamilton/Michael Schumacher
Mielenkiintoista statistiikkaa.


Myös radalla Schumacher ja Hamilton ottivat muutaman kerran yhteen.

Silverstonessa 2012 ja Monzassa 2011.


 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15739
Eilen tuli kuluneeksi 30 vuotta vuoden 1995 Japanin Grand Prixistä Suzukasta. Michael Schumacher hallitsi kisapäivää paalupaikalla ja kisan nopeimmalla kierroksella kuten voitollakin.

Merkkimestaruuskin meni enemmän tai vähemmän Benettonille. Suomen Mika Häkkiselle synkimmillään tämä olisi voinut olla uran ja elämän viimeinen palkintosijoitus vähän toisessa historiassa. Toinen sija olisi ajankohtaan ollut hyvä, mutta murheellinen tilanne sitten toisessa historiassa kun muiden mahdollisten suomalaisehdokkaiden menestymisestä edes ajatuksella huipputallissa myöhemmin ei olisi ollut samalla kertaa takeita ja paikatkin tuntuivat kovin täysiltä tuolloin.

Olihan toki Mika Salo ja JJ Lehto, mutta siihen se periaatteessa jäi ja JJ oli lisäksi lähinnä Mercedeksen moottoritestaaja joten siitä edes ajatuksella aiempaa suoraa jatkumoa uudestaan F1:siin nyt McLarenille olisi ollut melkoisenkin viime hetken vetäisy tavallaan.

Varsinkin kun Ron Dennis mietti lähinnä vain Alain Prostia tai Jan Magnussenia ajamaan. Toki ilman muuta myös Mclarenin välitön kakkoskuski Mark Blundell jatkolla vielä kerran tai jopa entinen myös tuttu nimi eli Martin Brundle tietysti vapaana olisi ollut hetken verran käyttöön.

Tämä siis mikäli Mikalle olisi sattunut jotain tai hän olisi kyllästynyt McLarenin ongelmiin joita varsinkin vuonna 1995 riitti enemmän kuin tuskaksi asti ja ei ne helpottaneet vuonna 1996 ainakaan vielä ihan aluksi tai se oli paikallaan pysyttelevää tavallaan sen paremman suoritustason nimissä.

Toki tuolloin kaikkea mitä Adelaidessa tulisi tapahtumaan niin ei voinut tietää. Toki McLarenin vauhtia ja koko sitä hommaa ihmeteltiin huonouteen nähden eli mikä kaikki meni Suzukassa hieman Monzan tapaan onnistuen nappiin, mutta suurin osa kaudesta oli mennyt pieleen?

Johnny Herbert olikin kolmas täydentäen palkintokolmikon.

Eddie Irvine oli neljäs, Olivier Panis oli viides ja Suomen menestystä täydensi tietenkin Suzukaan 1995 Mika Salo olemalla kuudes ja viimeinen pistemies seiskapaikan Blundellin edellä vähän vaihtelevasti vailla mitään eroa aina 1,6 sekuntiin asti ruutulipulla vähän sen mukaan, että mitä muistelua tai ajanottotilannetta oli uskominen!

Kierroksella kun molemmat olivat jääneet kärjestä ja Salo tosiaan sai kiittää onneaan, että Blundell lähti niin surkeasta lähtöruudusta kuin lähti eli ruudusta 23 joten kisa oli niiltäkin kanteilta pisteiden suhteen pilalla tai aikaa pisteajoon ja parempaan kului liikaa.

Häkkisenkin osalta tärkeää Suzukan riemupäivässä oli olla kolmosruudusta lähtijä.

Jean Alesille välillä Suzuka 1995 tuntui olevan se uran paras muu kisa tavallaan ikään kuin Nürburgringin 1995 tapaan vuonna 1995 ennen kuin ranskalainen taas kerran murheellisesti keskeytti. Ja tietenkin unohtaen Montrealin 1995 uran ainoan voiton lopulta!

Vuodeksi 1995 F1:n Virallinen Lähettäjä eli Roland 'Rolle' Bruynseraede kohahdutti jälleen uransa toiseksi viimeisessä lajin lähettäjäpuolen tehtäväkisassaan kun hän ei Lusikkamutkan liukkauden vuoksi suostunut jälleen vahvasti tunnetun turva-autokielteisenä henkilönä sitä turva-autoa kerta kaikkiaan lähettämään radalle kisapäivänä. Tästä sitten kärsi moni kuljettaja kisapäivänä tai keskeytti kun se kyseinen mutka vain kerta kaikkiaan pysyi märkänä kuivumatta muun radan kuivuttua.

Välillä jopa vaikka maailmanmestaruudesta ei voinut vuodeksi 1995 puhua niin Damon Hillille Suzuka 1995 saattoi olla suhteessa myrkyllisin kilpailukykyisin päivä koko hänen urallaan.

Ja kaikkea tuota herjailua vasten sinä vuonna ja kisapaikkaa kohtaan mutkien kautta oli ollut vaihtelevaa sankarista narriksi ja sieltä ylöspäin nousua kun Suzukassa 1996 hän tulisi olemaan maailmanmestari!

Paljon muistoja muistakin Suzukan kisoista riittäisi. Muun muassa 37 vuotta on kulunut Ayrton Sennan ensimmäisestä maailmanmestaruudestakin tänään. Tuossa kisassa Senna hallitsi viikonloppua kuten Schumi Suzukaan 1995 saamalla kaiken eli paalupaikan, kisan nopeimman kierroksen kuin voitonkin Alain Prostin ollessa toinen, Thierry Boutsenin ollessa kolmas täydentäen palkintokolmikon, Gerhard Bergerin ollessa neljäs, Alessandro Sandro Nanninin ollessa viides ja Riccardo Patresen ollessa kuudes ja viimeinen pistemies.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15739
Suzukan 1992 kisastakin juttua totisesti vastoittain 33 vuotta sitten ajettuna riittäisi melkoisesti.

Olihan se muun muassa Mika Häkkisen Lotus-aikojen kisoista sinänsä loppupelissä huikein omana taidonnäytteenään!

Riccardo Patrese voitti kisan, Gerhard Berger oli toinen, Martin Brundle oli kolmas täydentäen palkintokolmikon, Andrea de Cesaris oli neljäs, Jean Alesi oli viides ja Christian Fittipaldi oli kuudes ja viimeinen pistemies.

Nigel Mansell oli paalupaikkamies ja kisan nopeimman kierroksen ajanut mies, mutta hän keskeytti ja ilman keskeytystään olisi varmaankin ollut muutoin toinen kisassa annettuaan aiemmin voittosijoituksen Patreselle.

Vaikka normaalisti en yleensä laittaisi ehkä tälle puolelle niin videopuolta niin seuraavaksi tähän alle tulee lähtötunnelmia tästä Suzukasta 1992 mainittuna ja ehkä jossakin kohtaa mukavasti löytyisi tai paljastuisi muuta mukavaa muistettavaa:

F1 1992 - R15 - Japanin GP - Lähtö (TV3) - YouTube
 
Ylös