Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5113
Tuntuuko teistä joskus siltä, että tekniset viat ja keskeytykset kohdistuvat yleisesti ottaen vain tiimin toisen kuljettajan autoon?

Tai eihän nykyään keskeytyksiä paljon ole, mutta menneinä aikoina esimerkiksi Ferrarilla usein Schumacherin auto oli luotettava, mutta Irvinelle ja Barrichellolle tuli teknisiä vikoja.


Entä sitten laajemmin ajateltuna? Eli joku kuljettaja voi kokea urallaan ikävästi keskeytyksiä ja teknisiä vikoja väärään aikaan, juuri silloin, kun ollaan saavuttamassa jotain suurta.

Itselleni tulee mieleen Kimi Räikkönen, joka luotettavammalla autolla olisi moninkertainen maailmanmestari. Tai Jean Alesi, jolta keskeytykset veivät useita GP-voittoja.

Toisilla kuljettajilla taas auto aina pelaa luotettavasti pääosan urasta, eikä tälläisiä "jossiteltavia" asioita ole.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5113
Jos Ferrarilta ei olisi vuodettu auton tietoja ulos ja sabotaadit jne uskallan väittää että olisi ollut isommalla erolla mestari. Siellähän jouduttiin nopealla aikataululla muuttamaan autoa kun toiset osasi Melbournen jälkeen "sattumalta" protestoida jotain spesifiä asiaa...
Tämä, ja eihän myöskään Felipe Massan panoksella Interlagosissa 2007 olisi ollut väliä, jos Kimi ei olisi keskeyttänyt teknisiin vikoihin tuolla kaudella Barcelonassa ja Nurburgringillä.

McLaren-kaksikollahan Alonsolla ja Hamiltonilla ei ollut yhtään teknisestä viasta johtunutta keskeytystä.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1735
Itse taas tykkään spekuloida asioilla. Ja koskee myös muitakin urheilulajeja, sekä elämää yleensäkin.

Esimerkiksi: "missä olisin nyt, jos olisin tehnyt aikoinani erilaisia ratkaisuja esim. opiskelun ja työelämän suhteen?" Ja "olisiko Suomi voittanut Olympiakultaa jääkiekossa Torinossa 2006, jos Saku Koivun maila ei olisi mennyt rikki kriittisellä hetkellä".

Ja F1:ssä vasta muuttujia ja jossiteltavaa riittääkin.
”If is F1 spelled backwards” sanoi Murray Walker aikoinaan.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
7344
Itse en välitä jossitella samoja asioita vuodesta toiseen, mutta sanonpahan silti, että yhtä hyvin voisi jossitella toiseenkin suuntaan.

Jos McLarenilla ei olisi puhjennut sisällissota kaudella 2007 niin Kimi ei olisi maailmanmestari. Jos Felipe Massa ei olisi ajanut loistavasti Kimin pussiin kauden 2007 viimeisessä kilpailussa Brasiliassa, niin Kimi ei olisi maailmanmestari.
Yhtä lailla Kimi antoi sijoja 2008 Massalle.
Ja se sisäpiirini peli, että autoa ruvettiin kehittämään Massalle kesken kauden, niin vois Kimi olla kaksinkertainen tsämppi.
Eli ihan samaa jossittelua.
Jos Schumi olisi tuomittu Hillin teilaamisesta seinään ja rankaistu luistonestosta, niin olisi muutama mestaruus vähemmän.
Paska karma iski.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
716
Sijainti
Västra Götaland
Itse taas tykkään spekuloida asioilla. Ja koskee myös muitakin urheilulajeja, sekä elämää yleensäkin.

Esimerkiksi: "missä olisin nyt, jos olisin tehnyt aikoinani erilaisia ratkaisuja esim. opiskelun ja työelämän suhteen?" Ja "olisiko Suomi voittanut Olympiakultaa jääkiekossa Torinossa 2006, jos Saku Koivun maila ei olisi mennyt rikki kriittisellä hetkellä".

Ja F1:ssä vasta muuttujia ja jossiteltavaa riittääkin.
Jossittelu on lähtökohtaisesti täysin turhaa. Ja samanaikaisesti äärimmäisen kiehtovaa, kun urheilusta on kyse. Mukavaa ajanvietettä miettiä ja spekuloida asioita eri kulmista. Eikä pidä ottaa liian vakavasti.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
2042
Sijainti
Vyborg
Kyllä formuloissa mielestäni voi jossitella koska luotettavuus on ollut ratkaisevana tekijänä monien kuskien voitoissa,mestaruuksissa ajan saatossa ja lajin ikävä puoli on ollut se että jotkut kuskit ovat menettäneet voittoja tai mestaruuksia keskeytyksen takia. 80-luvusta ja 90-luvusta löytyy jossiteltavaa.
Hienoa että voimme keskustella aiheesta netissä tämän palstan ansiosta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5113
Kyllä formuloissa mielestäni voi jossitella koska luotettavuus on ollut ratkaisevana tekijänä monien kuskien voitoissa,mestaruuksissa ajan saatossa ja lajin ikävä puoli on ollut se että jotkut kuskit ovat menettäneet voittoja tai mestaruuksia keskeytyksen takia. 80-luvusta ja 90-luvusta löytyy jossiteltavaa.
Hienoa että voimme keskustella aiheesta netissä tämän palstan ansiosta.
Niinhän se on, että monetkin maailmanmestaruudet, saatikka sitten GP-voitot voisi laittaa uusiksi, jos kaikilla kuljettajilla olisi ollut samanlainen luotettavuus.

Nykypäivänä autot kestävät järjestään ruutulipulle, mutta ennen oli toisin. Vielä 1990-luvulla usein puolet koko lähtöruudukosta tosiaan keskeytti kilpailun.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4752
Sijainti
Kokkola
Tähän luotettavuuteen liittyen, niin jotkut tietyt keskeytykset ovat kyllä harvinaisen riipaisevia. Kuten vaikka Luca Badoer ja Minardin leviäminen Nürburgringillä 1999 Badoerin ajellessa huikeasti neljäntenä. Mitkähän oli erot taakse keskeytyshetkellä, olisiko pystynyt pitämään pistesijan maaliin päästessään? Badoer olisi kyllä pistesijansa ansainnut, selvisi hyvin siinä täydellisessä kaaoksessa ja kun sitten 10 vuotta myöhemmin keikkapestillä Ferrarillakaan ei tullut pisteitä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9528
Sanotaan näin, että melkein jokaisesta niukasti hävityssä MM-taistelussa (sanotaan, että piste-eroa on maksimissaan puolikkaan voiton verran) löytyy joku yksittäinen kisa, missä kuljettaja koki epäonnea juuri tuon verran ja yhtä lailla aika monessa tapauksessa kuski itse menetti pisteitä omaan töhöilyynsä.

Kimin 2003 kaudesta muistetaan toki Nürburgringin konerikko, mutta Barcelonan aika-ajomoka, siitä ruudukon hännille ja siitä sitten lähtökolari on jäänyt paljon vähemmälle huomiolle.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
716
Sijainti
Västra Götaland
Niinhän se on, että monetkin maailmanmestaruudet, saatikka sitten GP-voitot voisi laittaa uusiksi, jos kaikilla kuljettajilla olisi ollut samanlainen luotettavuus.

Nykypäivänä autot kestävät järjestään ruutulipulle, mutta ennen oli toisin. Vielä 1990-luvulla usein puolet koko lähtöruudukosta tosiaan keskeytti kilpailun.
Jep. Ja jos kävi oikein kova kato, maaliin selvisi alle kymmenen kuljettajaa. Missäköhän kilpailussa on ollut vähiten maalin tulijoita? Joku Monacon hasardi?
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
994
Mitkähän oli erot taakse keskeytyshetkellä, olisiko pystynyt pitämään pistesijan maaliin päästessään?
Tässä tilanne kierros ennen Badoerin keskeytystä, 13 kierrosta matkaa maaliin:



En tiedä paljon Badoerille tankattiin bensaa viimeisellä stopilla, siitä oli kuitenkin vielä yli 30 kierrosta matkaa maaliin. Mutta jos ei olisi tarvinnut enää stopata niin viides sija olisi ollut ihan realismia.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
7344
Jep. Ja jos kävi oikein kova kato, maaliin selvisi alle kymmenen kuljettajaa. Missäköhän kilpailussa on ollut vähiten maalin tulijoita? Joku Monacon hasardi?
AI: Vähiten autoja maaliin Formula 1 -kisassa on päässyt vain neljä sekä Monacon GP:ssä 1996 että Saksan GP:ssä 1969, mikä on historiallinen ennätys, kun useimmat kuljettajat keskeyttävät korkeiden teknisten vaatimusten ja radan luonteen vuoksi.
Monacon GP 1996: Ainoastaan neljä autoa pääsi maaliin.
Saksan GP 1969: Myös täällä vain neljä autoa ylitti maaliviivan.
Nämä kilpailut ovat esimerkkejä siitä, kuinka vaativia F1-kisat voivat olla ja kuinka suuri osa autokunnasta joutuu keskeyttämään teknisten ongelmien tai muiden syiden vuoksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15921
AI: Vähiten autoja maaliin Formula 1 -kisassa on päässyt vain neljä sekä Monacon GP:ssä 1996 että Saksan GP:ssä 1969, mikä on historiallinen ennätys, kun useimmat kuljettajat keskeyttävät korkeiden teknisten vaatimusten ja radan luonteen vuoksi.
Monacon GP 1996: Ainoastaan neljä autoa pääsi maaliin.
Saksan GP 1969: Myös täällä vain neljä autoa ylitti maaliviivan.
Nämä kilpailut ovat esimerkkejä siitä, kuinka vaativia F1-kisat voivat olla ja kuinka suuri osa autokunnasta joutuu keskeyttämään teknisten ongelmien tai muiden syiden vuoksi.
Tuossa Saksan 1969 tapauksessa tekoäly on osin väärässä tai paljonkin tilanteesta riippuen. Saksan kisassa 1969 autoja pääsi maaliin 10 ja 12 lopputuloksiin laskettiin, mutta näistä vain neljä tietysti oli täysiverisiä F1-autoja kuljettajineen kun kisa oli samalla F2-kisa yhteiskisana.

Muu noin vähän maaliin kuljettajia tuonut F1-kisa on vain Monaco 1966 ja siinä pelkästään F1-autoja sisältävässä kilpailussa myös vain neljä kuljettajaa selvisi maaliin. Yhtä monta laskettiin myös lopputuloksiin.

Monaco 1996 sinänsä ainoana oikein ja lopputuloksiin laskettiin 7 autoa kuljettajineen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15921
Kyllä formuloissa mielestäni voi jossitella koska luotettavuus on ollut ratkaisevana tekijänä monien kuskien voitoissa,mestaruuksissa ajan saatossa ja lajin ikävä puoli on ollut se että jotkut kuskit ovat menettäneet voittoja tai mestaruuksia keskeytyksen takia. 80-luvusta ja 90-luvusta löytyy jossiteltavaa.
Hienoa että voimme keskustella aiheesta netissä tämän palstan ansiosta.
Puhumattakaan 1970-luvusta.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
162
Kimin kohdalla voisi mainita myös Kanadan aika-ajovirheen 2003 sekä Monzan 2005, jolloin moottorinvaihto aiheutti 10 sijan lähtöruuturangaistuksen, ja itse kisassa rengasrikko maksoi ainakin palkintokorokesijan. Lisäksi edellä mainitulla kaudella Malesiassakin tapahtui rengasrikko ja Australiassa Kimi sammutti autonsa lähtöruutuun lämmittelykierrokselle lähdettäessä ja joutui starttaamaan joukon perältä.

Itse en tosin tykkää paljoa jossitella. Tekniset ongelmat kun kuuluvat oleellisena osana moottoriurheiluun.
 
Ylös