Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5117
Hyvin muistan tuon Imolan kisan 1999. Tuo ulosajo oli kyllä erikoinen Häkkiseltä.

Varmasti johtui siitä, että kevyellä autolla joutui ajamaan koko ajan "lämä tiskissä", eli koko ajan niitä aika-ajo kierroksia repiäkseen eroa kärjessä.

Tuon kauden McLarenhan oli Häkkisen ja Coulthardin mukaan todella nopea, mutta vaikea ajettava rajoilla. Eli tuosta syystä Häkkinen ajoi ulos.

Ilman tuota ulosajoa Häkkinen olisi varmasti voittanut, ei olisi Schumacherin vauhti millään riittänyt vastaamaan Häkkiselle.


Muutenkin Häkkisellä oli kyllä ihan liikaa ns. "epäonnea" tuolla kaudella 1999. Melbournessa auto hajosi kilpailun johdosta, Imolassa ulosajo, Silverstonessa rengas ei mennyt varikkokäynnillä paikoilleen, Itävallassa Coulthard puski Häkkisen autoon pyöräyttäen tämän, Hockenheimissa rengas hajosi, Monzassa ulosajo, sekä Nurburgringillä taktiikkamoka. Ilman näitä Häkkinen olisi varmistanut maailmanmestaruuden hyvissä ajoin ennen kauden loppua.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
995
Muutenkin Häkkisellä oli kyllä ihan liikaa ns. "epäonnea" tuolla kaudella 1999. Melbournessa auto hajosi kilpailun johdosta, Imolassa ulosajo, Silverstonessa rengas ei mennyt varikkokäynnillä paikoilleen, Itävallassa Coulthard puski Häkkisen autoon pyöräyttäen tämän, Hockenheimissa rengas hajosi, Monzassa ulosajo, sekä Nurburgringillä taktiikkamoka. Ilman näitä Häkkinen olisi varmistanut maailmanmestaruuden hyvissä ajoin ennen kauden loppua.
Brasiliassa kävi sentään vastapainoksi todella hyvä tuuri. Vaihteet katosivat mystisesti samassa kohtaa rataa kuin Hamiltonilla vuonna 2007, mutta palasivat kuin taikaiskusta takaisin ja Mika ajoi voittoon.

Mutta joo, mielestäni Häkkinen oli ehkä jopa parempi 1999 kaudella kuin 1998. McLarenilla ei ollut ihan samanlaista etulyöntiasemaa kuin 1998 kaudella, mutta Häkkinen ajoi valtavalla itseluottamuksella pystyen välillä aivan huikeisiin suorituksiin. Esim. Magny-Coursin ensimmäiset kierrokset olivat hieno osoitus siitä kuinka Mikan itseluottamus ja tatsi olivat aivan tapissaan tuohon aikaan.

Etenkin ulkomailla tuota Häkkisen 1999 kautta tykätään lytätä kaksin käsin, mutta olihan siinä aivan valtavasti huonoa tuuria mukana. Ja McLarenilta nähtiin kyllä sillä kaudella myös organisaationa melko erikoista toimintaa välillä. Sekoilua varikolla, Coulthardin sekoilut Itävallassa, ja sitten myös Span kisa jossa talli antoi Coulthardin ajaa voittoon Häkkisen edellä. Coulthard oli jo 20 pistettä perässä Häkkistä ja Irvineä, eikä ollut mitään järkeä antaa Coulthardin ajaa pisteitä pois Mikalta.

Kausi 2000 taas mielestäni ei ollut enää ihan samanlaista Mikaa, mutta sitten taas toisaalta sitä kautta ehkä hehkutetaan joskus vähän liikaakin, lähinnä Span suorituksen takia.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5117
Brasiliassa kävi sentään vastapainoksi todella hyvä tuuri. Vaihteet katosivat mystisesti samassa kohtaa rataa kuin Hamiltonilla vuonna 2007, mutta palasivat kuin taikaiskusta takaisin ja Mika ajoi voittoon.

Mutta joo, mielestäni Häkkinen oli ehkä jopa parempi 1999 kaudella kuin 1998. McLarenilla ei ollut ihan samanlaista etulyöntiasemaa kuin 1998 kaudella, mutta Häkkinen ajoi valtavalla itseluottamuksella pystyen välillä aivan huikeisiin suorituksiin. Esim. Magny-Coursin ensimmäiset kierrokset olivat hieno osoitus siitä kuinka Mikan itseluottamus ja tatsi olivat aivan tapissaan tuohon aikaan.

Etenkin ulkomailla tuota Häkkisen 1999 kautta tykätään lytätä kaksin käsin, mutta olihan siinä aivan valtavasti huonoa tuuria mukana. Ja McLarenilta nähtiin kyllä sillä kaudella myös organisaationa melko erikoista toimintaa välillä. Sekoilua varikolla, Coulthardin sekoilut Itävallassa, ja sitten myös Span kisa jossa talli antoi Coulthardin ajaa voittoon Häkkisen edellä. Coulthard oli jo 20 pistettä perässä Häkkistä ja Irvineä, eikä ollut mitään järkeä antaa Coulthardin ajaa pisteitä pois Mikalta.

Kausi 2000 taas mielestäni ei ollut enää ihan samanlaista Mikaa, mutta sitten taas toisaalta sitä kautta ehkä hehkutetaan joskus vähän liikaakin, lähinnä Span suorituksen takia.
Olisikohan kauden 1998 McLaren ollut helpompi auto käsitellä, kuin kauden 1999 McLaren?

Häkkinenhän oli varsin virheetön vuonna 1998.

Täytyy muistaa, että Coulthard hävisi pisteissä kaudella 1999 jopa Jordanin Frentzenille, joten oliko tuon kauden McLaren kuitenkaan niin lyömätön. Ferrari ainakin tasoissa, tai hyvin lähellä ainakin. Jordankaan ei ollut kaukana kahdesta kärkitiimistä.

Mitä tulee kauteen 2000, niin olihan Mika Häkkinen välillä todella nopea, mutta alkukauden auton epäluotettavuus (Häkkinen olisi hyvinkin voittanut sekä Melbournessa että Interlagosissa ilman auton hajoamista), sekä loppukauden Indianapolisin epäonni söivät pisteitä liikaa.

Mutta Unkarissa, Itävallassa, Belgiassa, sekä Barcelonassa Häkkinen oli lyömätön. Silverstonessa ja Magny-Coursissa Häkkisen olisi pitänyt voittaa, mutta hävisi niissä Coulthardille.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
163
Olisikohan kauden 1998 McLaren ollut helpompi auto käsitellä, kuin kauden 1999 McLaren?

Häkkinenhän oli varsin virheetön vuonna 1998.

Täytyy muistaa, että Coulthard hävisi pisteissä kaudella 1999 jopa Jordanin Frentzenille, joten oliko tuon kauden McLaren kuitenkaan niin lyömätön. Ferrari ainakin tasoissa, tai hyvin lähellä ainakin. Jordankaan ei ollut kaukana kahdesta kärkitiimistä.

Mitä tulee kauteen 2000, niin olihan Mika Häkkinen välillä todella nopea, mutta alkukauden auton epäluotettavuus (Häkkinen olisi hyvinkin voittanut sekä Melbournessa että Interlagosissa ilman auton hajoamista), sekä loppukauden Indianapolisin epäonni söivät pisteitä liikaa.

Mutta Unkarissa, Itävallassa, Belgiassa, sekä Barcelonassa Häkkinen oli lyömätön. Silverstonessa ja Magny-Coursissa Häkkisen olisi pitänyt voittaa, mutta hävisi niissä Coulthardille.
Hockenheimissa olisi myös voittanut ilman radalle juossutta häirikköä ja siitä seurannutta turva-auton perässä ajelua.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15921
F1-kausi 1981 oli Williamsin juhlaa valmistajien puolella, vaikka kuljettajien maailmanmestaruus menikin Brabhamin Nelson Piquetille.

Kauden 1981 maailmanmestaruus oli brasilialaisen Nelson Piquetin ensimmäinen kaikkiaan kolmesta tittelistä.

Tittelin ratkaisu nähtiin vasta kauden päätöskisassa, sillä mestaruudesta taisteli loppuun asti Williams-kaksikko Carlos Reutemann ja Alan Jones.

Reutemann hävisi maailmanmestaruuden pisteellä, ja Jones neljällä pisteellä.

Itse näin jälkikäteen olisin mielelläni suonut maailmanmestaruuden argentiinalaisille Carlos Reutemannille.

Mitä haluatte nostaa esille tästä kaudesta? Sana on vapaa.

Alla F1-kauden 1981 kausikooste, eli season review 🏁:


Näytä liitetiedosto 5834
Tähän tulikin syyskuussa vastattua ja ei tähän paljon lisättävää ole. Hieno kausi ja kaikkea, mutta mihin huonouden voisi harvinaisuudessaan tiivistää niin tähän alle tulevaan kuvaan kai:

1766195296436.png
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15921
Las Vegasissa 1982 tosiaan melkoinen taisteluparivaljakko ainakin aluksi ja muutenkin olivat Michele Alboreto ja Eddie Cheever.

Näistä lopulta Alboreto voitti ensivoittonsa ja sai vielä muutaman voiton lisää urallaan, yleensä valitettavan nk. Kilpailutaktisena Tuurivoittona kuten tämäkin Las Vegasin voitto hänelle oli.

Samoin se olisi ollut Cheeverille, mutta Cheeverille ei ikävä kyllä koskaan lopulta tullut mitään kisavoittoa urallaan kun ei sellaiseen juuri missään vaiheessa mahdollisuuksia ollut.

Paitsi erittäin, erittäin harvoin ehkä juuri Las Vegasin 1982 palkintokisan tapaan juurikin vuoden 1982 aikana Ligierillä ja sitten tietysti vuodeksi 1983 Renaultilla.

Toisaalta vuodeksi 1983 Renaultilla hän joutui olemaan äärimmäisen selkeä kakkoskuljettaja Alain Prostin ollessa ykköskuljettaja ja myöhemmin Cheever joutui kärsimään Renaultin raivon ranskalaistallin menettämän maailmanmestaruuden yhteydessä. Toisin kertoen joutui lähtemään tallista eikä tietysti Prostkaan jäänyt talliin.

Ja se oli Renaultin tuho. On paha myös sanoa, että olisiko vuosi 1984 Renaultilla mennyt oppivuoden jälkeen paremmin Cheeveriltä?

Auto ainakin olisi ollut tuttu ja oppivaiheet olisi jääneet taakse toisin kuin Derek Warwickilla ja Patrick Tambaylla minkä opettelut maksoivat Renaultille omia tärkeitä pisteitä kaikkeen.

Toki ei vuoden 1984 automalli La Regiellä aiempien vuosien voittoautojen ja mestaruuden haastamistason autojen veroinen ollutkaan. Saati enää onnettomana La Regien ensimmäisen F1-ajan päätösvuotenakaan ja edelleen näinä vuosina täysin puhtaan ainoan Renault-tallin aikanakaan puhuen vuodeksi 1985!

Cheeveristä puhuen hänellä oli paljon samaa kuin Suomen Keke Rosbergilla ainakin tietyissä kisamielen asioissa kun molemmat olivat täysiverisiä kisahenkisiä kuljettajia ja päälle molemmat herrat kärsivät myös vuosien 1984-1988 polttoainerajoitusten säännöistä.

Toki olivat myös itsepäisiä ja turbovuosina ottivat usein autoonsa ne suuremmat ja voimakkaammat ahtimet käyttöönsä kisoissa. Se saattoi altistaa teknisille vaurioille tai suorille keskeytyksillekin. Puhumattakaan polttoainetuhlaavuudesta siinä missä heidän tallikaverinsa kuten vaikka Alain Prost Keken tapauksessa vuonna 1986 ja esimerkiksi vuosina 1984-1985 Alfa Romeolla Cheeverin vuosina eli Riccardo Patrese ottivat aina tai melkein aina sen pienemmän polttoainetehokkaamman ahtimen käyttöön. Tälläkin olivat omat asiansa käytössä.

Sitten on tietysti aina niitä mietteitä, että miksi vaikka ainakin osin Prost menestyi ja Patrese ei huolimatta jälkimmäisen tietyistä ajajatyyleistä ja asemasta toki pienin riskein suhteessa yhteisenä ja erottavana piirteenä Prostin kanssa?

Kun olihan Patrese tietyllä tavalla hänkin niitä riskejä ottava välillä, yksinkertaisesti jotain meni vain niissä kisoissa pieleen tai oltiin jokseenkin verraten osin itsepäisemmällä tuulella joskin ei niin itsepäisellä yleensä mallia Keke ja Cheeverin Eddie!

Erotuksena toki Cheeveristä puhuen myös Patresekin menestyi urallaan lajiin hyvin harvinaisena nk. Eliittiluokan Kakkoskuljettajana vähän Gerhard Bergerin tapaan ja otti lopulta kuusi voittoa urallaan sen oltua lopulta hyvinkin mittava!

Tietysti aina voi miettiä myös mikäli vaikka vuoden 1992 Williams olisikin ollut enemmän vuoden 1991 mallinen ja sopinut Patreselle paremmin kuin miten sopi Nigel Mansellille juuri sen vuoden 1991 tapaan eikä niin kuin kävi, että vuoden 1992 malli sopi Mansellille paremmin ja Patreselle kävi miten kävi.

Tai kuten Nigel pelkäsi vuodeksi 1992 vähän samaan tapaan kuin Keke vuodeksi 1982 oli Williamsilla pelännyt samalla tapaa miten menestyksen alkaessa tulla se jokin tietty alamäki alkaisi kuitenkin tulisi millä hetkellä tahansa sen sitten myös päättäen eikä alkaen enää uudelleen!
 
Viimeksi muokattu:

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4755
Sijainti
Kokkola
Tuo Brasilian 1999 tilanne oli Häkällä kyllä erikoinen. Miten on mahdollista, että vaihteet hajoavat, mutta yhtäkkiä taas toimivatkin? Enpä muista ainuttakaan toista kertaa, missä olisi ollut pelkkä tilapäinen toimintahäiriö vaihteiston kanssa. Sitten tuo Imolan tilanne. Varmaan siinä oli kovat paineet sikäli, että piti paukuttaa kovia kierroksia. Olen ajatellut F1-TV:n arkistosta kisaa kelaillessa että oliko kenties auton balanssissa jotain, koska esimerkiksi kierrosta ennen ulosajoa samassa paikassa jo vimputti kiihdytyksessä aika paljon. Tai ehkä vaan kun piti painaa aivan äärirajoilla, niin vimputti sen takia.

Kausi 2000 meni miten meni. Epäonnea oli toki, mutta kyllähän Schumi ja Ferrari olivat muutenkin jo aivan eri lyönnissä kuin kahtena edelliskautena. Sitten ne oudot kaksi keskeytystä peräkkäisissä kisoissa jo avausmutkaan. Ei ollut oikein "Schumin tuurille" ominaista. Itävallan kisassahan saatiin vielä Häkän tulosta jännittää, koska elektroniikkaboksin sinettisotku enteili hylkäystä. Lopulta kuitenkin vain tallilta vietiin ne 10 pistettä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5117
Tuo Brasilian 1999 tilanne oli Häkällä kyllä erikoinen. Miten on mahdollista, että vaihteet hajoavat, mutta yhtäkkiä taas toimivatkin? Enpä muista ainuttakaan toista kertaa, missä olisi ollut pelkkä tilapäinen toimintahäiriö vaihteiston kanssa. Sitten tuo Imolan tilanne. Varmaan siinä oli kovat paineet sikäli, että piti paukuttaa kovia kierroksia. Olen ajatellut F1-TV:n arkistosta kisaa kelaillessa että oliko kenties auton balanssissa jotain, koska esimerkiksi kierrosta ennen ulosajoa samassa paikassa jo vimputti kiihdytyksessä aika paljon. Tai ehkä vaan kun piti painaa aivan äärirajoilla, niin vimputti sen takia.

Kausi 2000 meni miten meni. Epäonnea oli toki, mutta kyllähän Schumi ja Ferrari olivat muutenkin jo aivan eri lyönnissä kuin kahtena edelliskautena. Sitten ne oudot kaksi keskeytystä peräkkäisissä kisoissa jo avausmutkaan. Ei ollut oikein "Schumin tuurille" ominaista. Itävallan kisassahan saatiin vielä Häkän tulosta jännittää, koska elektroniikkaboksin sinettisotku enteili hylkäystä. Lopulta kuitenkin vain tallilta vietiin ne 10 pistettä.
Toki olihan Hamiltonilla McLarenilla samantyyppinen tilanne Interlagosissa 2007, kuin Häkkisellä samassa kisassa 1999. Eli vaihteet katosivat hetkellisesti. Hamiltonin tapauksessa tilanne kesti vaan pidempään.

Liekö joku tyyppivika sitten ollut McLarenin vaihteistossa? Toki tuolloin autot olivat muutenkin helpommin alttiimpia teknisille vioille, kuin nykyään.


Tuohon Häkkisen ulosajoon Imolassa 1999, niin kyllähän Mika painoi siinä lämä tiskissä aika-ajo kierroksia.


Tuossa Häkkisen paalupaikka-kierroksessa kaudella 2000 on vähän samanlaista efektiä, kuin kauden 1999 Häkkisen ulosajossa. Siinäkin nimittäin Häkkisen McLaren vikuroi, mutta toisin kuin kaudella 1999, niin kauden 2000 paalupaikka-kierroksella Häkkinen hallitsee vikuroivan autonsa.

Katsokaa vaikka tämä Häkkisen paalupaikka-kierros kaudelta 2000, niin voitte nähdä yhtäläisyydet.

 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4755
Sijainti
Kokkola
Tuo 2000 Imolan aika-ajokierros oli erikoinen. Päätössektorin aluksi shikaanin ulostulo vähän leveäksi, tai ehkä siinä vaan oli hiekkaa enemmän että näytti dramaattisemmalta kuin oli. Vaikka viimeisen mutkankin ulostulossa meinasi käydä de ja vut, kuitenkin kaksi kymppää sai revittyä päätössektorin Schumia nopeammin.

Palatakseni noihin ysärin lopun tapahtumiin. Mitä Häkälle muuten tapahtui 1998 Unkarissa, onko siitä vieläkään ollut missään mitään juttua? Kisa alkoi hyvin, mutta Ferrarin hyvän taktiikan ansiosta Häkä vähän tippui, ja sitten jotain meni autosta ja tuli kuudentena maaliin. Olikohan peräti hitain mies radalla lopussa, ainakin selvästi hitaimmasta päästä. Esimerkiksi Herbert Sauberilla painoi heittämällä ohi noustessaan takaisin samalle kierrokselle Häkän kanssa. Vai onko siinä joku sama juttu kuin Salolla vuotta myöhemmin, että on sovittu ettei julkisuuteen kerrota miksi auto oli hidas? Salollahan vaan toki oli vaikeuksia koko viikonlopun, eikä vasta kesken kisan.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1735
Palatakseni noihin ysärin lopun tapahtumiin. Mitä Häkälle muuten tapahtui 1998 Unkarissa, onko siitä vieläkään ollut missään mitään juttua? Kisa alkoi hyvin, mutta Ferrarin hyvän taktiikan ansiosta Häkä vähän tippui, ja sitten jotain meni autosta ja tuli kuudentena maaliin.
Häkkisen McLarenista hajosi jousitus. Ongelmat alkoivat jo melko aikaisessa vaiheessa, mutta kisan loppupuolella jousitus hajosi jo niin pahasti, että vauhti oli melkoista matelemista.

Kyseisestä kisasta moni jaksaa hehkuttaa Ferrarin taktiikkamuutosta ja Schumin häikäiseviä kierroksia, mutta ilman Häkkisen McLarenin hajoamista Schumi ei olisi noussut mihinkään kolmannelta sijalta. Lisäksi McLarenilla vielä hieman nukuttiin siinä vaiheessa kun Häkkisen vauhti alkoi jo selvästi tippua. Nimittäin Coulthardille ei annettu ajoissa lupaa ohittaa Häkkistä, vaan matelivat sitten peräkkäin ja Ferrarilla kiittivät.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4755
Sijainti
Kokkola
Häkkisen McLarenista hajosi jousitus. Ongelmat alkoivat jo melko aikaisessa vaiheessa, mutta kisan loppupuolella jousitus hajosi jo niin pahasti, että vauhti oli melkoista matelemista.

Kyseisestä kisasta moni jaksaa hehkuttaa Ferrarin taktiikkamuutosta ja Schumin häikäiseviä kierroksia, mutta ilman Häkkisen McLarenin hajoamista Schumi ei olisi noussut mihinkään kolmannelta sijalta. Lisäksi McLarenilla vielä hieman nukuttiin siinä vaiheessa kun Häkkisen vauhti alkoi jo selvästi tippua. Nimittäin Coulthardille ei annettu ajoissa lupaa ohittaa Häkkistä, vaan matelivat sitten peräkkäin ja Ferrarilla kiittivät.
Itse kuulin nyt ensimmäistä kertaa (tai en ainakaan muista aiemmin kuulleeni), että tilanne onkin mennyt noin tuossa Unkarin kisassa tuona vuonna. Itsellä muistot rajoittuvat lähinnä siihen, kun kisa tuli telkkarista, ja pikaiseen selailuun F1 TV:stä. Siitä kyllä saa helposti sen käsityksen, että se oli Ferrarin hyvyyttä. Ehkä tuo mitä kerroit, on joissain eri artikkeleissa käsitelty, mutta itseltä vaan mennyt ohi.

Salolla oli puolestaan joku diili omasta kisasta vuotta myöhemmin, että pysyy siitä hiljaa? Muuten kelvollisesti sujuneeseen tuurauskeikkaan tuo jätti "tahran", ja toki viimeinen kisa Nürburgringillä taisi päättyä keskeytykseen, mutta se kisa olikin sellainen kaaos, että Salo tuskin teki mitään väärin tavalla millä olisi tuhonnut kisansa.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4242
Olihan tuo Kimi kyllä melko burgeri. Ja lehdistöstä ei oikein pitänyt, jos liika sosiaalisuus stressaa? Entä mikä se oli kun jossakin kisassa tönäisi lasta? Siitäkin tuli sanomista italiassa.

En millään pahalla tarkoita, itsekin melkoinen burgeri olen.
Ei se lasta tönässyt. Vaan toinen ihminen törmäsi siihen kun koitti Kimiltä haastattelua tms kinuta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5117
Eikös Räikkönen tönässyt henkilöä joka talloi hänen kypäränsä hupun päälle.
Kaksi eri tapausta nämä.

Räikkösen sanottiin tönäisseen lasta, mutta eihän tuo pidä paikkaansa, kuten alla oleva video todistaa.


Kameramiestä Kimi sensijaan tönäisi. Syynä oli Kimin mukaan muistaakseni se, että kameramies tuli liian lähelle, ja olisiko osunut Kimin varusteisiin jotenkin.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5117
Kimi Räikkönen antoi paljon iloa suomalaisille Formula 1-jännäreille, ja toki muillekin katsojille maailmalla. Komea urahan hänellä on, maailmanmestaruus Ferrarilla, 21 GP-voittoa, sekä 103 podiumia.🏁🏆🏎

Mutta rehellisyyden nimissä jäihän Kimin uralle paljon hetkiä, jotka olisivat voineet mennä toisinkin. Tällöin Kimi voisi olla moninkertainen maailmanmestari.

Kokosin joitakin pettymyksen hetkiä aikani saatoksi.

Pahimmat hetket Kimi Räikkösen uralta. Toisinsanoen hetkiä, jotka jättävät sijaa "jossittelulle".

Kausi 2002 Ranska (Kimi hävisi GP-voiton Michael Schumacherille Allan McNishin Toyotan jättämän öljyläikän takia),

Kausi 2003 (Melboune, jossa Kimi hävisi McLarenin väärin kalibroidun nopeusrajoittimen vuoksi. Varikon ylinopeus-rangaistus), Nurburgring (Kimin auton Mercedes-moottori hajosi kilpailun johtoasemassa, takaumat Mika Häkkisen Nurburgringin tapaukseen vuodelta 1997), Hockenheim (starttikolari Ralf Schumacherin ja Rubens Barrichellon kanssa, johon Kimi oli syytön).

Kaudella 2004 Hockenheim, jossa Kimin auton takasiipi irtosi vauhdissa. Kimi olisi voinut voittaa GP:n. Ainakin toinen tila olisi ollut varma. Kausi 2005 (Imolassa keskeytys johtoasemasta), Ranskan Magny-Coursin ja Silverstonen moottorirangaistukset, sekä Nurburgring ja Hockenheim (joissa kummassakin Kimi keskeytti kilpailun johdosta).

Kauden 2006 pettymyksiin kuuluvat Monacon ja Unkarin keskeytykset.

Jätän kauden 2007 väliin, koska Kimi Raikkonen voitti silloin maailmanmestaruuden. Mutta kaudella 2008 pettymyksiin kuuluvat Kanadan GP, jossa Hamilton ajoi perään varikkosuoralla. Myös Ranskan Magny-Cours, jossa Kimin Ferrarin pakoputki hajosi kilpailun johdosta. Spa myös, jossa Kimi olisi voittanut ilman viimehetken sadetta.

Jätän Lotus-vuodet 2012-2013 väliin, jolloin Kimi ajoi kalustoon nähden hyvin. Mutta kausi 2014 oli iso pettymys. Monacon voisi mainita, jolloin Kimi olisi ollut podiumilla ilman kierroksella ohitettavan Max Chiltonin kanssa kolarointia. Kauden 2016 pettymykseen kuuluu Kimin häviäminen Max Verstappenille Barcelonassa.

Kauden 2017 pettymyksiin luen Monacon ja Unkarin tiimimääräykset Vettelin hyväksi, joita ilman Kimi olisi voittanut kummatkin GP:t. Voisi sanoa, että ilman epäonnea Kimi Räikkönen olisi helposti kolminkertainen; tai jopa nelinkertainen, maailmanmestari.

IMG-20250116-WA0001(1).jpg
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1735
Itse en välitä jossitella samoja asioita vuodesta toiseen, mutta sanonpahan silti, että yhtä hyvin voisi jossitella toiseenkin suuntaan.

Jos McLarenilla ei olisi puhjennut sisällissota kaudella 2007 niin Kimi ei olisi maailmanmestari. Jos Felipe Massa ei olisi ajanut loistavasti Kimin pussiin kauden 2007 viimeisessä kilpailussa Brasiliassa, niin Kimi ei olisi maailmanmestari.
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
4242
Itse en välitä jossitella samoja asioita vuodesta toiseen, mutta sanonpahan silti, että yhtä hyvin voisi jossitella toiseenkin suuntaan.

Jos McLarenilla ei olisi puhjennut sisällissota kaudella 2007 niin Kimi ei olisi maailmanmestari. Jos Felipe Massa ei olisi ajanut loistavasti Kimin pussiin kauden 2007 viimeisessä kilpailussa Brasiliassa, niin Kimi ei olisi maailmanmestari.
Jos Ferrarilta ei olisi vuodettu auton tietoja ulos ja sabotaadit jne uskallan väittää että olisi ollut isommalla erolla mestari. Siellähän jouduttiin nopealla aikataululla muuttamaan autoa kun toiset osasi Melbournen jälkeen "sattumalta" protestoida jotain spesifiä asiaa...
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
5117
Itse en välitä jossitella samoja asioita vuodesta toiseen, mutta sanonpahan silti, että yhtä hyvin voisi jossitella toiseenkin suuntaan.

Jos McLarenilla ei olisi puhjennut sisällissota kaudella 2007 niin Kimi ei olisi maailmanmestari. Jos Felipe Massa ei olisi ajanut loistavasti Kimin pussiin kauden 2007 viimeisessä kilpailussa Brasiliassa, niin Kimi ei olisi maailmanmestari.
Itse taas tykkään spekuloida asioilla. Ja koskee myös muitakin urheilulajeja, sekä elämää yleensäkin.

Esimerkiksi: "missä olisin nyt, jos olisin tehnyt aikoinani erilaisia ratkaisuja esim. opiskelun ja työelämän suhteen?" Ja "olisiko Suomi voittanut Olympiakultaa jääkiekossa Torinossa 2006, jos Saku Koivun maila ei olisi mennyt rikki kriittisellä hetkellä".

Ja F1:ssä vasta muuttujia ja jossiteltavaa riittääkin.
 
Ylös