Nyky-Formulat ja sadekeli

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Kuvittelenko vain, mutta minusta tuntuu, että tämä jatkuva downforcen vähentäminen autoista on tehnyt niistä käytännössä mahdottomia ajaa kunnon sadekelillä, vaikka
alla olisi täyden sadekelin renkaat? Jos taivaalta tulee kunnolla vettä, siis ei mitään monsuunisadetta, tavallinen reipas vesisade, keskeytetään kisa yleensä. Nykyään saadaan
todellakin jännittää ajetaanko koko kisaa, kun taivaalta tulee vain tihkusadettakin enemmän vettä.

Toista se oli "kunnon" Formuloiden aikana, sieltä 90-luvulla ja vielä viime vuosikymmenen puoleen väliin asti, kunnes FIA alkoi vähentämään autoista downforce tehden niistä yhä
hankalempia ajettavia sateella. Häkkisen aikoina tämän päivän sade ei olisi ollut mikään ongelma kisan ajamiselle. Tässä(kin) suhteessa on menty pahasti metsään sääntöjen
kanssa. Kisat keskeytetään tai aika-tauluja muutetaan aivan liian usein nykyään vesisateen takia, koska nyky-autoilla ei voi yksinkertaisesti ajaa edes tavallisessa sateessa.

Tämä on mielestäni tosi hanurista. :thumbfh:
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Jep. Eiköhän nykyisissä autoissa ole downforcea ihan mukavasti vaikka 90-lukuun verrattuna.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Suoraan sanottuna perseestä, kun ei saa muuttaa auton säätöjä jos alkaa satamaan. Ja ei noilla Pirellin saderenkaillakaan taida oikein tehdä mitään.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Suoraan sanottuna perseestä, kun ei saa muuttaa auton säätöjä jos alkaa satamaan. Ja ei noilla Pirellin saderenkaillakaan taida oikein tehdä mitään.
Jos sää muuttuu aika-ajon ja kisan välissä (kumpaan suuntaan tahansa), kyllä saa.
http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=41010&p=2444664&viewfull=1#post2444664

Siinä vaiheessa, kun tarvitaan täysiä saderenkaita ongelma ei ole enää renkaan vedensiirtokyky, vaan näkyvyys, purot ja lätäköt (joihin edes monsuunirenkaat ei auta). Siksi ajetaan Safety Carin perässä.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
358
Sijainti
Vantaa
Sadekeliin eivät nykyautot sovellu, eivät tosin ole kunnolla soveltuneet pitkään aikaan.

Kuitenkin sadekelillä voitaisiin ajaa kilpaa ilman mitään ongelmia. Kuskien valitukset, että rata on 'undrivable' ovat turhia yhdestä syystä. Siellä ei ole pakko ajaa. Jos et pysty ajamaan vesisateessa, keskeytä. Ai joo, pystythän sä sittenkin, eikö ole kanttia keskeyttää?

Eikö näkyvyys ole riittävän hyvä? Hidasta, niinhän sitä normaalissa liikenteessäkin tehdään.
Eikö ole tarpeeksi pitoa? Sama kuin yllä. Vaihtoehtoisesti, vaihda täydet saderenkaat, jos ajat välikelin renkailla. Ai, onko ne hitaammat? Voi voi.

Lähes aina sadekelillä voitaisiin olla lähtemättä turva-auton takaa, mutta silloin kuin lähdetään, tulisi turva-auton poistua viimeistään kahden kierroksen jälkeen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikö näkyvyys ole riittävän hyvä? Hidasta, niinhän sitä normaalissa liikenteessäkin tehdään.
Sadekelissä se on kuin kutsu saada peräänajo. Muistanet Coulthardin hidastamisen Spassa? Hidastaminen kun ei paranna sitä näkyvyyttä merkittävästi kuskin takana.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Paitsi etta se oli sitä ns. jarrujen testaamista, Kuha on sen sittemmin myöntänyt, niin muistelisin... jos tää oli se kun Shumi ajo perään?
Ei ole myöntänyt. Myönsi nostaneensa (päästääkseen ohi), ei "jarrutestanneensa". Eikä moisessa mitään järkeä olisikaan niissä vauhdeissa, sen verran omalle hengelle vaarallista touhua.

Ei kai Coulthard mikään Kuha ole?
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
358
Sijainti
Vantaa
En tarkoittanut Cuolthardin tapaista hidastamista, vaan ylipäänsä sitä, että ajetaan hiljempaa, jos ei näe. Tosiaan yllättävä hidastaminen on huono juttu.

Mielestäni autot eivät ole soveltuneet sadekeliin sen jälkeen kun aerodynaamiikasta tuli hallitsevin osa autoa, eli siinä 80-90 lukujen taitteessa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En tarkoittanut Cuolthardin tapaista hidastamista, vaan ylipäänsä sitä, että ajetaan hiljempaa, jos ei näe. Tosiaan yllättävä hidastaminen on huono juttu.
Ei tarvita yllättävää hidastamista, vain, että eri kuskit ajavat eri määrän hitaammin, jolloin lähes nollanäkyvyydellä on radalla huomattavan erinopeuksisia autoja.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Eikö näkyvyys ole riittävän hyvä? Hidasta, niinhän sitä normaalissa liikenteessäkin tehdään.
Normaali liikenne on mielestäni eri asia kuin kilpa autoilu. Kisassa tavoitteena on ajaa joka tilanteessa niin lujaa kuin mahdollista, joten kun olosuhteet muuttuu äkillisesti vaikeammaksi, niitä radalta lipeämisiä tulee tietenkin herkemmin.
Eiköhän kuskien perstuntuma kerro paremmin millä vauhdilla pysytään vielä radalla, kuin että jälkiviisaana kotisohvalta huudellaan että olisi kannattanut ajaa hiljempaa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
358
Sijainti
Vantaa
Normaali liikenne on mielestäni eri asia kuin kilpa autoilu. Kisassa tavoitteena on ajaa joka tilanteessa niin lujaa kuin mahdollista, joten kun olosuhteet muuttuu äkillisesti vaikeammaksi, niitä radalta lipeämisiä tulee tietenkin herkemmin.
Eiköhän kuskien perstuntuma kerro paremmin millä vauhdilla pysytään vielä radalla, kuin että jälkiviisaana kotisohvalta huudellaan että olisi kannattanut ajaa hiljempaa.
Jos kotisohvalta pitää jälkiviisaana huudella, että olisi pitänyt ajaa hiljempaa, niin:

1) jos perstuntuma ei kertonut, että x km/h tuossa mutkassa on liian kovaa, niin silloin ei taito riittänyt

2) jos päätti perstuntumasta huolimatta ajaa kovempaa, niin silloin oli tyhmä



Toki ulosajoja sattuu enemmän, jos olosuhteet muuttuu äkillisesti. Mielestäni kuitenkaan esim. Suzukassa ei näin tapahtunut, koska esim. Sutilin ja Bianchin ulosajon aikana ei satanut juuri kovempaa, kuin esim. 5 kierrosta aiemmin. Lähinnä äkillisenä olosuhteiden muutoksena pitäisin, jos yhtäkkiä alkaisi rankkasade joko kuivan tai kevyen tihkusateen edeltäessä. Hyvä esimerkki on vaikkapa Malesian GP 2001.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Suoraan sanottuna perseestä, kun ei saa muuttaa auton säätöjä jos alkaa satamaan.
Eikös juuri joku tallipäällikkö (olisiko ollut Toto Wolff?) sanonut tuossa Suzukan kisan alla että nykyisin ei juurikaan enää ole mitään varsinaisia sadekelin säätöjä, eli auton säätöjä ei muuteta kovin paljoa sadekeliä varten? Suurin ongelma tähän miksi ajaminen sadekelissä näyttää nykyisin niin toivottoman vaikealta lienee renkaat. En tiedä minkä takia ei sitten voida tehdä kunnon sadekelin renkaita joilla pystyisi ajamaan myös reilusti märällä radalla, nyt tuntuu että sadekelin renkaita käytetään vain pelkästään turva-auton takana, koska heti kun alkaa satamaan kovempaa ettei enää intermediateilla pärjää niin kaikki luistelee pihalle ja on pakko ottaa turva-auto radalle. Jos noiden renkaiden heikkoutta sadekelissä puolustellaan näkyvyydellä niin näkyvyys on minun mielestäni ollut aina sadekelillä olematon, ja sen kanssa kuljettajien täytyy vaan elää. Eikö olisi tärkeämpää että renkaista löytyisi pitoa eikä autot luistelisi aivan holtittomasti ensimmäisestä vastaantulevasta lätäköstä?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Rob Smedley ainakin sanoi Oskun haastattelussa. Tosin esim. Red Bull muutti jousitusta ja pyöränkulmia.
 
Ylös