Skenejeesus
Viihdekäyttäjä
Kuka tätä oli tekemässä?kun ajetaan riskillä (on kenties paineita hankkia tallille kauden ensimmäiset pisteet yms.), niin sillon sattuu ja tapahtuu.
Kuka tätä oli tekemässä?kun ajetaan riskillä (on kenties paineita hankkia tallille kauden ensimmäiset pisteet yms.), niin sillon sattuu ja tapahtuu.
Kato brasilia 2003https://www.youtube.com/watch?v=CWawljACEoQ
http://www.dailymotion.com/video/x6a9ed_michael-schumacher-spa-2004_auto
"Pieni" ero nykyiseen kun oli kunnon vesirenkaat ja tottakai huikeesti enemmän downforcea.
Mutta Suzukan 2004 harjoituksissa oli vielä paljon paljon enemmän vettä ja silti ne autot tai ainakin Schumin Ferrari kulki kuin liima kiinni radassa. Se vasta oli näyttävää.
Tossahan taisi olla taustalla se FIA:n kuningasidea, ettei saanut tuoda kuin rajallisen määrän saderenkaita per kisa. Joten kaikki tiimit toivat sitten intermediatet eikä saderenkaita, ja sekös olikin sitten monsuunissa toimiva ratkaisu.Kato brasilia 2003
Säästösääntöjen takia sai tuoda vain yhtä seosta ja Bridgestone toi intermediatet. Wikipedia-artikkeli ei Michelinistä sano mitään, ilmeisesti ongelma koski nimenomaan Bridgestone-talleja.Tossahan taisi olla taustalla se FIA:n kuningasidea, ettei saanut tuoda kuin rajallisen määrän saderenkaita per kisa. Joten kaikki tiimit toivat sitten intermediatet eikä saderenkaita, ja sekös olikin sitten monsuunissa toimiva ratkaisu.
Michelinilläkin kyse oli intermediate-renkaista, mutta heillä siinä renkaassa oli enemmän kuviointia kuin Bridgestonella. Tämä taas oli osittain siitä johtuvaa, että Michelinin kuivan kelin rengas toimi parempi hivenen kostealla radalla kuin Bridgestonen vastaava.Säästösääntöjen takia sai tuoda vain yhtä seosta ja Bridgestone toi intermediatet. Wikipedia-artikkeli ei Michelinistä sano mitään, ilmeisesti ongelma koski nimenomaan Bridgestone-talleja.
Coulthard on myöntänyt tehneensä väärin nostaessaan ajolinjalla. Tämä myöntäminen tuli sen jälkeen kun Alonso jarrutestautti skottia (ihan kuivalla) ja skotille viimein valkeni että tuli itsekin aikanaan töpeksittyä.Ei ole myöntänyt. Myönsi nostaneensa (päästääkseen ohi), ei "jarrutestanneensa". Eikä moisessa mitään järkeä olisikaan niissä vauhdeissa, sen verran omalle hengelle vaarallista touhua.
Ei kai Coulthard mikään Kuha ole?
Kai sitäkin kelin vaihtuessa saisi muuttaa (kun muutakin saa), mutta kun saderenkaat ovat slicksejä hieman isompia, niin maavaraa tulee lisää jo pelkästään saderenkaisiin vaihtamalla.Yksi syy voi myös olla se ettei autojen ajokorkeutta voi muuttaa kesken kisaviikonlopun. Näissä 15-20 vuotta vanhoissa videoissa pistää aina silmään se, että auton pohja on poikkeuksellisen kaukana pinnasta.
Se ongelma on näkyvyys. Pelkkä pidon paraneminen ei riitä, kun kukaan muu kuin letkan kärjessä ajava ei näe juuri mitään. Pitäisin sitä jopa pidon puutetta suurempana ongelmana nykypäivänä, kun autot muutoin ovat melko turvallisia (ja Bianchin onnettomuuden kaltaisia erikoisonnettomuuksia tapahtuu hyvin harvoin).En nyt näe mitään ongelmaa ns. monsuunirenkaissa. Välttyisi ainakin kisan keskeyttämisiltä ja saisi enemmän pitoa.
Saderenkaissa on jo pitkään ollut kuivan kelin renkaita pehmeämpiä seoksia pidon vuoksi. Jos kestävyyttä parannetaan, pito samalla heikkenee. F1-renkaita tehneet päärengasvalmistajat ovat olleet mukana niin pitkään, että tuolta saralta tuskin on odotettavissa mullistavia parannuksia.Välikelin renkaan poistaminen voisi tuoda ongelman normaalille sadekelin renkaalle kestävyyden suhteen. Kai sitäkin pystyisi kehittelemään koostumuksia säätämällä.
Koska ennen turvallisuudesta välitettiin vähemmän.Sinänsä kyllä jännä juttu että jos se näkyvyys on se tärkein syy miksei kunnon sateella voi ajaa niin miten ennen on pystytty ajamaan.
Koska vesimäärä oli suurempi, luultavasti tuottivat enemmän sumua. Nyky-yhteiskunta ei vain hyväksy kuolemia ja vakavia loukkaantumisia enää samalla tavalla. Suuri syy on kaupallisuus. Tragediat ovat huonoa businesta. Niin katsojat, kuskit, tallit kuin sponsoritkin ovat sitä mieltä, etteivät ne tragediat ole toivottavia, joten niitä pyritään välttämään.Tuskin monsuuni renkaat ovat yhtään vähempää tuottaneet sitä vesisumua kuin nämä nykyisetkään. Eli johtuuko nykyinen tilanne että jos vähänkään on enemmän vettä radalla kisan keskeyttämiseen taikka turva-autoon siitä että ennen oli kuskit hulluja ja muutenkin ihmiset olivat tottuneet siihen että välillä vain saattaa formuloissa lipsahdella ulos pahastikkin?