Nyky-Formulat ja sadekeli

DuckAvenger

Katollaan
Liittynyt
30.10.2008
Viestit
780

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Kato brasilia 2003
Tossahan taisi olla taustalla se FIA:n kuningasidea, ettei saanut tuoda kuin rajallisen määrän saderenkaita per kisa. Joten kaikki tiimit toivat sitten intermediatet eikä saderenkaita, ja sekös olikin sitten monsuunissa toimiva ratkaisu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tossahan taisi olla taustalla se FIA:n kuningasidea, ettei saanut tuoda kuin rajallisen määrän saderenkaita per kisa. Joten kaikki tiimit toivat sitten intermediatet eikä saderenkaita, ja sekös olikin sitten monsuunissa toimiva ratkaisu.
Säästösääntöjen takia sai tuoda vain yhtä seosta ja Bridgestone toi intermediatet. Wikipedia-artikkeli ei Michelinistä sano mitään, ilmeisesti ongelma koski nimenomaan Bridgestone-talleja.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9171
Säästösääntöjen takia sai tuoda vain yhtä seosta ja Bridgestone toi intermediatet. Wikipedia-artikkeli ei Michelinistä sano mitään, ilmeisesti ongelma koski nimenomaan Bridgestone-talleja.
Michelinilläkin kyse oli intermediate-renkaista, mutta heillä siinä renkaassa oli enemmän kuviointia kuin Bridgestonella. Tämä taas oli osittain siitä johtuvaa, että Michelinin kuivan kelin rengas toimi parempi hivenen kostealla radalla kuin Bridgestonen vastaava.

Kun kisan voimasuhteita katsoo, tuokin oli selvästi nähtävissä. Paalulta startannut Barrichello oli suurissa vaikeuksissa kisan alussa, mutta ennen keskeytystään huippuiskussa. Fisichellakin paransi vauhtiaan koko ajan kisan edetessä ja oli sitten oikeassa paikassa punaisen lipun aikaan.
 

Big Scary Animal

Well-known member
Liittynyt
25.1.2012
Viestit
1291
Ei ole myöntänyt. Myönsi nostaneensa (päästääkseen ohi), ei "jarrutestanneensa". Eikä moisessa mitään järkeä olisikaan niissä vauhdeissa, sen verran omalle hengelle vaarallista touhua.

Ei kai Coulthard mikään Kuha ole?
Coulthard on myöntänyt tehneensä väärin nostaessaan ajolinjalla. Tämä myöntäminen tuli sen jälkeen kun Alonso jarrutestautti skottia (ihan kuivalla) ja skotille viimein valkeni että tuli itsekin aikanaan töpeksittyä.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Yksi syy voi myös olla se ettei autojen ajokorkeutta voi muuttaa kesken kisaviikonlopun. Näissä 15-20 vuotta vanhoissa videoissa pistää aina silmään se, että auton pohja on poikkeuksellisen kaukana pinnasta.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Suzukan kisa osoitti, että saderenkaat on nykyään lähinnä turva-auton takana ajamista varten.

Heti kun alussa turva-auto tuli pois, oltiin valmiita vaihtamaan välikelin renkaille. Toisaalta loppuvaiheessa, kun olosuhteiden sanottiin olevan liian vaikeita, porukka ajeli edelleen välikelin renkailla. Vesisuihkun aiheuttama näkyvyysongelma ei poistu rengasta vaihtamalla ja radan jotkin kohdat vaaralliseksi tekevät purot voivat olla liikaa saderenkaillekin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Yksi syy voi myös olla se ettei autojen ajokorkeutta voi muuttaa kesken kisaviikonlopun. Näissä 15-20 vuotta vanhoissa videoissa pistää aina silmään se, että auton pohja on poikkeuksellisen kaukana pinnasta.
Kai sitäkin kelin vaihtuessa saisi muuttaa (kun muutakin saa), mutta kun saderenkaat ovat slicksejä hieman isompia, niin maavaraa tulee lisää jo pelkästään saderenkaisiin vaihtamalla.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään ?
 
Viimeksi muokattu:

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Välikelin renkaat voisi poistaa kokonaan, nyt ne ovat täysin turha riskitekijä kun tallit ja kuljettajat pelaavat riskipeliä niiden kanssa. Yksi sadekelin rengas ja sillä siisti.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
En nyt näe mitään ongelmaa ns. monsuunirenkaissa. Välttyisi ainakin kisan keskeyttämisiltä ja saisi enemmän pitoa. Välikelin renkaan poistaminen voisi tuoda ongelman normaalille sadekelin renkaalle kestävyyden suhteen. Kai sitäkin pystyisi kehittelemään koostumuksia säätämällä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Pelkkiin saderenkaisiin päättyminen ilman välikelin renkaita tulisi taas vuorostaan sitten lisäämään riskiä kun rata olisi vaihtelevasti kuiva tai vain pelkästään osalle rataa sataa vettä. Näin siis turvallisuudesta puhuttaessa. Eräänlainen ratkaisu formuloissa oli aikanaan tietenkin ns. Kevyen Sateen Renkaat 1980-luvun alkupuolella kaudella 1984.

Michelinin keksintönä sellainen ratkaisu toimisi ainakin kompromissina jopa nykypäivänäkin siihen, että olisi vain tietylle sadetyypille kokonaan oma ratkaisunsa. Tosin Kevyen Sateen Renkaat eivät olleet siltikään välikelin renkaita ja niilläkin oli omat ongelmansa kuivassa kelissä joskin urakuvioinnit olivat aikanaan pienemmät ja lisäksi urien välissä oli karheampaa kontaktipintaa rajoitetusti kuivallekin kelille käytössä niillä renkailla.

Tosin välikelin renkaidenkin vedenpoistoa voisi tiettyyn rajaan asti lisätä ja varsinaisten saderenkaiden vastaavaa pitäisi ehdottomasti korottaa ainakin siihen 75-80 litran rajaan minimissään. Mielellään vielä tuotakin paljon korkeammalle. Tosin Monsuunirenkailla voisi olla kunnon vedenpoisto käytössä ja nykyisten saderenkaiden vedenpoisto korotettuna vaikka 90 litraan asti tuottaisi kyllä jo tulosta.

Mikäli välikelin renkaat poistuisivat lajista niin olisihan se mielenkiintoista nähdä ensi kerran sitten kauden 1996 lajissa vain pelkkiä saderenkaita. Kun välikelin renkaat sellaisenaan ja kunnolisina tulivat lajiin vasta 1997 Bridgestonen mukana mikä aiheutti myös Goodyearinkin vastentahtoisesti tuomaan lähinnä FIA:n pakottamana lajiin omat välikelin renkaansa eli ns. Raita-D:t.

Nämähän olivat siis niitä erittäin pehmeitä kuivan kelin renkaita joihin oli karkeasti sanottuna vain viilletty urat ja korkeintaan tehtaalla hieman pehmennetty kumiseosta. Ja ne eivät olleet kovinkaan hyviä renkaita. Joskin kyllä Michael Schumacher taisi muutaman kerran aika näyttävät ajot niilläkin järjestää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En nyt näe mitään ongelmaa ns. monsuunirenkaissa. Välttyisi ainakin kisan keskeyttämisiltä ja saisi enemmän pitoa.
Se ongelma on näkyvyys. Pelkkä pidon paraneminen ei riitä, kun kukaan muu kuin letkan kärjessä ajava ei näe juuri mitään. Pitäisin sitä jopa pidon puutetta suurempana ongelmana nykypäivänä, kun autot muutoin ovat melko turvallisia (ja Bianchin onnettomuuden kaltaisia erikoisonnettomuuksia tapahtuu hyvin harvoin).
Välikelin renkaan poistaminen voisi tuoda ongelman normaalille sadekelin renkaalle kestävyyden suhteen. Kai sitäkin pystyisi kehittelemään koostumuksia säätämällä.
Saderenkaissa on jo pitkään ollut kuivan kelin renkaita pehmeämpiä seoksia pidon vuoksi. Jos kestävyyttä parannetaan, pito samalla heikkenee. F1-renkaita tehneet päärengasvalmistajat ovat olleet mukana niin pitkään, että tuolta saralta tuskin on odotettavissa mullistavia parannuksia.
 
Viimeksi muokattu:

hercules

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
119
Sinänsä kyllä jännä juttu että jos se näkyvyys on se tärkein syy miksei kunnon sateella voi ajaa niin miten ennen on pystytty ajamaan. Tuskin monsuuni renkaat ovat yhtään vähempää tuottaneet sitä vesisumua kuin nämä nykyisetkään. Eli johtuuko nykyinen tilanne että jos vähänkään on enemmän vettä radalla kisan keskeyttämiseen taikka turva-autoon siitä että ennen oli kuskit hulluja ja muutenkin ihmiset olivat tottuneet siihen että välillä vain saattaa formuloissa lipsahdella ulos pahastikkin?
Jos taas sateella ajamattomuus johtuu siitä ettei enää valmisteta kustannus syistä monsuunirenkaita niin pystyisikö sitä jotkut tilasto/todennäköisyys äijät laskemaan että mihin kilpailuihin kannattaisi nuo renkaat valmistaa kuitenkin.
Ei niitä monsuuneja jokaiseen kilpailuun kannattaisi tuoda mutta pirelli laskisi todennäköisyyksiä että missä kisoissa sitä vettä tulee todennäköisyyksien mukaan saavista kaatamalla ja ilmottaisi sitten että mitkä renkaat paikalle tuottaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sinänsä kyllä jännä juttu että jos se näkyvyys on se tärkein syy miksei kunnon sateella voi ajaa niin miten ennen on pystytty ajamaan.
Koska ennen turvallisuudesta välitettiin vähemmän.
Tuskin monsuuni renkaat ovat yhtään vähempää tuottaneet sitä vesisumua kuin nämä nykyisetkään. Eli johtuuko nykyinen tilanne että jos vähänkään on enemmän vettä radalla kisan keskeyttämiseen taikka turva-autoon siitä että ennen oli kuskit hulluja ja muutenkin ihmiset olivat tottuneet siihen että välillä vain saattaa formuloissa lipsahdella ulos pahastikkin?
Koska vesimäärä oli suurempi, luultavasti tuottivat enemmän sumua. Nyky-yhteiskunta ei vain hyväksy kuolemia ja vakavia loukkaantumisia enää samalla tavalla. Suuri syy on kaupallisuus. Tragediat ovat huonoa businesta. Niin katsojat, kuskit, tallit kuin sponsoritkin ovat sitä mieltä, etteivät ne tragediat ole toivottavia, joten niitä pyritään välttämään.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Varikkolimitterin kaltainen limitteri joka saadaan kytkettyä päälle etänä keltaisten lippujen aikana jolloin jokainen häviää yhtä paljon aikaa ja nopeudet tippuu.
 
Ylös