Nyt kun MM-taistelu on taas jännittävä.

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Misa1 sanoi:
Se on tietty varmaa, ettei reikää nähdä Spa:ssa, Silverstonessa, eikä Ranskassa. Mutta Kanada voi olla sellainen missä siitä vielä voisi olla hyötyä enemmän kuin haittaa?
Kanada on matalan downforcen rata. En usko että reikää käytetään, jos ei siivetkään ole maksimissa.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Zaikom sanoi:
Kanada on matalan downforcen rata. En usko että reikää käytetään, jos ei siivetkään ole maksimissa.
Eikä mutkatkaan ole sellaisia jossa tarvii niin älyttömästi downforcea. Ne on oikeastaan niin lyhyet ne mutkat ja loput on vain suoria sitten eli low downforce on aika kannatava vaihtoehto todellakin.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Jone sanoi:
Ja kaikki varmaan muistaa, kuinka viime kaudella tähän aikaan McLaren oli selkeästi Ferrarin edellä, enkä itsekkään olisi lyönyt senttiäkään Ferrari-kuskin mestaruuden puolesta, mutta kuinkas kävikään?

Toivotaan, että sama kehitys jatkuu tällä kaudella.
Viime kaudella oli lisäksi Ferrarilla alkukaudesta tuulitunneli paskana mikä hidasti kirimistä jonniin verran.
 

Herman Gold

Well-known member
Liittynyt
15.5.2007
Viestit
555
Kyllähän tämä jännäksi vetää taas. Pahin painajainen olisi Massa mestarina :yuck: ennemmin PR-poju. Heikille pari voittoa niin spiritti nousisi eikä ainaista epäonnen. Kimistä mestari MUTTA vauhtia lisää, ilman virheitä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Joni sanoi:
Eikä mutkatkaan ole sellaisia jossa tarvii niin älyttömästi downforcea. Ne on oikeastaan niin lyhyet ne mutkat ja loput on vain suoria sitten eli low downforce on aika kannatava vaihtoehto todellakin.
Kyllä kohtuulliset siivet jarrutuksissa auttaisi paljonkin. Eikä siellä nyt niitä suoria varsinaisesti ole kuin yksi pitkä pläjäytys. Loput on pätkiä ja kaikissa muissa kohdin siivet auttaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
formulastara sanoi:
Kyllä kohtuulliset siivet jarrutuksissa auttaisi paljonkin. Eikä siellä nyt niitä suoria varsinaisesti ole kuin yksi pitkä pläjäytys. Loput on pätkiä ja kaikissa muissa kohdin siivet auttaa.
Yleensä Kanadassa on kuitenkin käytetty pieniä siipiä juurikin Jonin esittämästä syystä. Tokihan siivistä on apua esittämilläsi alueilla, mutta nopeat mutkat, joissa niille olisi eniten käyttöä, puuttuvat tyystin. Näin nopeus suorilla on koettu tärkeämmäksi. Ja kyllähän niitä suoria on kolme, neulansilmää edeltävillä kahdella suoranpätkällä kun päästään molemmilla yli kolmensadan vauhtiin.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Bobakki sanoi:
Yleensä Kanadassa on kuitenkin käytetty pieniä siipiä juurikin Jonin esittämästä syystä. Tokihan siivistä on apua esittämilläsi alueilla, mutta nopeat mutkat, joissa niille olisi eniten käyttöä, puuttuvat tyystin. Näin nopeus suorilla on koettu tärkeämmäksi. Ja kyllähän niitä suoria on kolme, neulansilmää edeltävillä kahdella suoranpätkällä kun päästään molemmilla yli kolmensadan vauhtiin.
Mistä päästäänkin sujuvasti siihen, että rata on Monzan ohella sirkuksen vaativin jarruille, nimenomaan useamman 300km/h --> 80-100km/h jarrutuksen vuoksi yhden kierroksen aikana. Tuohon voisi muuten laskea pääsuorankin mukaan, vaikkei siinä ihan kolmea sataa mentäisikään.

Lisäksi tulee olemaan erittäin mielenkiintoista nähdä, pysyykö asfaltti kasassa tällä kertaa. Onko rataa muuten päällystetty vuoden 2006 jälkeen uudestaan? Vai kertyykö sinne vain kertakaikkiaan liikaa kumimujua mutkiin, niin että kaikki ajavat yhtä linjaa pitkin?
 

nuti

Well-known member
Liittynyt
12.5.2008
Viestit
119
Jeeves sanoi:
Mistä päästäänkin sujuvasti siihen, että rata on Monzan ohella sirkuksen vaativin jarruille, nimenomaan useamman 300km/h --> 80-100km/h jarrutuksen vuoksi yhden kierroksen aikana. Tuohon voisi muuten laskea pääsuorankin mukaan, vaikkei siinä ihan kolmea sataa mentäisikään.
Ja tästä päästään takaisin siihen että ns. vähemmän downforcea ja enemmän nopeutta (myös kiihtyvyyttä) sopii sinne :thumbup:
 

amino

Rekisteröitynyt käyttäjä
Liittynyt
22.5.2005
Viestit
252
Heikki kulta kirjoitteli reikänokasta seuraavasti Turkin vkonlopun aikana...

---

Ferrarin reikänokka pois vielä neljästä kisasta

... Ferrari tuo Monacoon taas F2008-autoonsa ns. reikänokan, joka Turkin tapaan jätetään pois autosta Kanadassa, Silverstonessa, Spassa ja Monzassa.


http://tinyurl.com/6xzn45

---

Tiedä sitten tämän tiedon todenperäisyyttä tai lähdettä ;)
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Toivottavasti mestaruus menee punaisille Mikäli mestari ei olisi kumpikaan Maranellon edustaja, sen täytyy olla joko Heikki Kovalainen tai Robert Kubica. Ronin oman Hymy-Hämäläisen mestaruus olisi katastrofi.
 
Viimeksi muokattu:

osku

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
75
Tiukaksi meni

Uutena kirjoittajana, mutta jonkin aikaa foorumia seuranneena en kokisi tason täällä laskeneen, vaikka Monacon kisan jälkeen monenmoista kommenttia saikin täältä lukea. Asia on kuitenkin niin, että suomalaiskuskeja kannattaville kisa oli järkyttävä pettymys, jonka purkaminen on kuitenkin ehkä viisaampaa täällä kuin esim. hameväen keskuudessa. Heistä tuskin kukaan voi käsittää, että huonolla tuulella oleminen voisi johtua kisasta ja siksi kiukun purkaminen heihin olisi suorastaan masokistista.

Tosiaan Monacon kisaan murentui monta etukäteisodotusta:

Räikkönen on pirun nopea Monacossa - Massa saikin auton lentämään rännissä
No, Räikkönen on ainakin sateessa nopeampi - Massa oli entistä nopeampi
Noo, Räikkönen ei ainakaan tee ajovirheitä - Massalle vain yksi pieni lipsahdus ja Räikköselle pari "vähän" suurempaa
Äh, no Kovalainen ainakin pärjää Monacossa - Kovalainen oli virheetön ja nopeakin, mutta pisteet silti virheen tehneelle Hamiltonille 10-1 (lohduttaakin kovasti)
Onneksi sentään Rosberg on puoliks suomalainen ja sehän ajaa aina lujaa Monacossa - Ei paljon auta jos ajaa seinään ja vielä väärään aikaan suomalaisten kannalta!

Ei siis ihme jos heti kisan jälkeen ei pysty kommentoimaan tilannetta kovin objektiivisesti. Mutta nyt kun pahimmat höyryt on poistettu niin muutama sana tämänhetkisestä tilanteesta:

3 kuskia taistelee vahvasti mestaruudesta ja kahdella on heikot mahdollisuudet. En nimittäin usko Kovalaisen nousuun, kun tallikaverina on Lyyi ja sitten taas BMW saa kehittää autoaan muita nopeammin, jotta Kubicalla on loppuun asti mahdollisuudet. Räkä on vahva ehdokas, mutta Lyyilla ja Massalla on kovempi nälkä voittaa MM. Räästä on tällä kaudella loistanut rentous, kun mestaruus on jo plakkarissa ja se voi kostautuakin, jos viimeinen puristus jää puuttumaan. Tilanne on kuitenkin nyt todella tiukka ja Massaa vastaan on hankala taistella. Käy miten käy, niin ainakin jännitettävää riittää ja se on hyvä! En toivoisikaan, että Kimi olisi suvereenin ykköskuskin asemassa kuten Schumi aikoinaan. On mielenkiintoista seurata, saako Kimi nujerrettua Massan ja miten Mclarenin vauhti kehittyy...
 

jtm79

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
111
Herman Gold sanoi:
Kyllähän tämä jännäksi vetää taas. Pahin painajainen olisi Massa mestarina :yuck: ennemmin PR-poju. Heikille pari voittoa niin spiritti nousisi eikä ainaista epäonnen. Kimistä mestari MUTTA vauhtia lisää, ilman virheitä.
Jos Massa mestaruuden vie, nii samalla tuhoaa Räikkösen uran ja jättää siihen kyllä sellasen paskan maun, että ei voi pitää lähellekkään Häkkisen veroisena kuskina.

Jotenki on sellainen tunne, että Räikkönen olisi Massaa nopeampi, mikäli vähä panostaisi muuhunkin kuin ajamiseen. Olihan Räikkönen jo Formula Renaultilla Massaa nopeampi. Väitänki, että kyllä Räikkönen lahjakkaampi rattimies on kuin Massa, mutta ei niin paljoa että voisi antaa tasoitusta. Massalle Räikkösen lyöminen on melkein kaikki kaikessa ja keksii kaikki konstit Kimin lyömiseksi. Voin kuvitella, että kuinka Massa ajattelee viimeisenä ennen nukkumaan menoa, että mitenkä se Kimi huomenna voitetaan. Räikkönen on turhan rento ja hällä väliä. Ei mua kiinnosta kuinka tallikaveri ajaa ja luultavasti maailmanmestaruus on vain lisännyt tätä. Kimi ei ole tällä hetkellä tarpeeksi nälkäinen.

:nope:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
jtm79 sanoi:
Jos Massa mestaruuden vie, nii samalla tuhoaa Räikkösen uran ja jättää siihen kyllä sellasen paskan maun, että ei voi pitää lähellekkään Häkkisen veroisena kuskina.
Jos Räikkösen nälkä loppui mestaruuden saavuttamiseen, niin se kieltämättä murentaa miehen mainetta. Jos mies vielä lopettaa 2009-kauden jälkeen toista mestaruutta saavuttamatta, niin aika erikoisen kuvan se miehestä jättää. Ehdottomasti nopeana pidetty kuski sai yhden mestaruuden, ja senkin McLarenin törttöilyn takia kahdessa viimeisessä kisassa. "Tuurimestaruus" siis.

Samahan pätee pitkälti Keken mestaruuteen. Yksi porukan nopeimmista kuskeista, mutta ilman Ferrarikuskien onnettomuuksia olisi se ainokainenkin jäänyt saavuttamatta. Tosin yleiskuva Kekestä jäisi toisenlaiseksi. Yritystä ei puuttunut, mutta kuluttava ajotyyli vei mahdollisuudet silloin, kun vehkeet muuten olisivat kestäneet.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
En tiedä ovatko muut huomanneet samaa, mutta ainakin itselle tulee nyt Kimin olemuksesta mieleen Mika silloin kun lopettamispäätös oli tehty. Samalla tavoin ongelmat eivät enään tuntuneet niin pahoilta. Tuolta pohjalta en ihmettelisi vaikka tämä kausi jäisi Kimin viimeiseksi.
 

nuti

Well-known member
Liittynyt
12.5.2008
Viestit
119
Mikäs siinä vaikka lopettaisikin? Turha enää jatkaa kun "eye of the tiger" on hukassa. Auttaisi sitten vaikka nyt Massan mestaruuteen ja sitten lopettaisi. Itse en ainakaan halua nähdä ns. munatonta mestaria (tämä ei tarkoita että olisin vastaan ajatusta jossa naisetkin voisivat ajaa f1:ssa), toisaalta ehkä kimi löytää kadonneen kristallikallon valtakunnan, kuten indy löysi kipinän, tai toisinpäin.
Massa on kyllä kasvanut kuskina huomattavasti viime kauden jälkeen, jopa parissa kisassa on kasvua näkynyt ulospäin merkittävä määrä.
 

amino

Rekisteröitynyt käyttäjä
Liittynyt
22.5.2005
Viestit
252
Voi pojat mitä spekulointia täällä taas harrastetaan. Eiköhän tuo tullut viime vuonna selväksi ettei palkintoja kannata jakaa etukäteen. Sitä Kimikin yrittää sanoa koko ajan mutta kun kukaan ei usko.

Heti olet luovuttanut ja paska jätkä kun yksi kisa menee pieleen ja vähän on ollut säätöjen kanssa ongelmia muuallakin. Lisäksi kun et rupea paniikissa sitä analysoimaan tai voivottelemaan medioissa niin peli on luovutettu. Mielestäni Kimin tekee ihan oikein, ettei voivottele menneitä, eipä niille mitään mahda. Katse kohti tulevaisuutta ja focus seuraavaan kisaan.

Itselläni on tunne, ettei tänä vuonna mestaruutta ratkaista viimeisessä kisassa. Katsotaanpa miten käy kun palaillaan Eurooppaan ja vanhoille kilparadoille (eli palataan asiaan Span jälkeen ja katsotaan mikä on tilanne).
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Niin justiinsa. Jätetään se paniikkinappuloiden painelu ja tyhjänitkeminen pois EDES tästä ketjusta. Uskomattomia johtopäätöksiä vedetään kaiken maailman taikauskoisista "merkeistä" ja selvistä "signaaleista". Menkää noihin muihin ketjuihin itkemään kanssapanikoijien ja muiden toivonsa jo heittäneiden kanssa. yritetään pitää tämä asialinjalla.

Mitä tulee Kanadan siipiratkaisuihin, niin tiedän, että siellä on tavallisesti käytetty aika loivia siipiä. Ferrarikin epäilemättä tuo Turkin ratkaisun Kanadaan. Sitä vaan, että jos suoranopeudet ovat taas muita 10km/h edellä, ja silti kierroajat tasoissa, niin mielestäni olisi järkevää edes kokeilla Kimin Barcelonassa käyttämää ns. uusinta siipimallia.
 
Viimeksi muokattu:

Polar

Well-known member
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
757
Joo, kyllä Kimin kommentit ja elekieli huonosti menneen kisan jälkeen ovat aivan toista kuin vielä viime vuonna. Nyt ei enää marssita kypäräpäässä median ulottumattomiin vitutusta purkamaan, vaan myhäillen annetaan kommentteja tyyliin " ei tää ole mikään maailmanloppu". Muuttuneesta Kimistä voi tehdä tietysti johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen. Ehkä se suurin nälkä ja jo edellä mainittu "eye of the tiger" puuttuu, mestaruus toi tyytyväisyyden, nyt vaan ajellaan ja nautiskellaan. Toisaalta Kimi on nyt sellaisessa tallissa, jonka työilmapiiristä hän pitää, tiimissä kuunnellaan Kimiä ja turhia pr-tilaisuuksia ei tarvitse kierrellä, ehkä tämäkin jo vaikuttaa rennompaan olemukseen. Lisäksi kun vertaa mm-tilannetta vuoden takaiseen, niin onhan se huomattavasti parempi, vaikka piikkipaikka menetettiinkin Hamiltonille. Ehkä Kimi tietää auton ja itsensä potentiaalin, eikä turhaan jää suremaan ja kiukuttelemaan.
Massa on kyllä huikeassa iskussa ja Kimi saa todella yrittää parhaansa, että pysyy brassin kyydissä. Felipe on kehittynyt kuskina paljon ja kyllä miehen meno märällä monacon radalla oli aivan ylivoimaista.
Kuitenkin, toivottavasti näemme tällaista "vanhaa kunnon Kimiä" jatkossa enemmän:http://www.youtube.com/watch?v=lFHy_ieU3Pc&feature=related
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
Saahan sitä vetää mitä johtopäätöksiä haluaa, mutta on aika naurettavaa yhden kisan perusteella uskoa, että Kimillä olisi jotain motivaatio-ongelmia..
Jos on kolme pistettä Hamiltonia jäljessä tässä vaiheessa kautta, niin ei se ole mikään maailmanloppu, vaikka moni niin uskookin..

Viimeistään ranskassa vaaka kallistuu taas Räikkösen puolelle..
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Veikkaan myöskin, että Kanada voi olla vielä hieman hankala Kimille. Ainahan se on jossain määrin ollut. Siitäkös hihhulit taas valitettavasti innostuvat lisää. Mutta Kanadan jälkeen homman pitäisi olla Kimin heiniä.
 
Ylös