Nyt kun MM-taistelu on taas jännittävä.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
jtm79 sanoi:
Oikei, eli siis sun mielestä nopeudella ei ole mitään merkitystä, kunhan on loistava taktikoimaan ja on tuuria?
Tottakai nopeudella on merkitystä, koska hitaat autot/kuskit eivät pärjää kisoissa. Mistä sinä tuollaista sait päähäsi?
Otin tän pätkän wikipediasta:
Jahas, Wikipediaan on näköjään jäänyt turhan kantaaottava teksti.
Miten ihmeessä perustelet ton, että autojen suorituskyky vaihteli enemmän kisojen aikana?
Ennen renkaiden ja jarrujen suorituskyky laski huomattavasti kisan aikana. Eri kuskeilla/autoilla eri tahtiin. Milloin olet viimeksi kuullut jonkun valittaneen jarrujen katoamista? Ja renkaat kestävät hyvin nykyiset lyhyet stintit. Vaihdelaatikot kestävät yleensä hyvin (ja säännötkin sitä jo edellyttävät), eikä autojen paino muutu läheskään niin radikaalisti kuin ennen välitankkauksia.
Tästä aika-ajosta tarttis tehdä varmaan ihan oma topic.
Eiköhän nämä ole käyty läpi jo moneen kertaan.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Minusta kuljettajan nopeus muodostuu niin kilpailunopeudesta kuin myös aika-ajoista. Voihan olla niin, että aika-ajojen kuningas ei pääse aina maaliin. Muistellaan esim. Räikkösen McLaren vuosia....

Itselleni nopeimmat kuljettajat kautta historian ovat Senna, Schumi ja Häkkinen. Johtunee juuri siitä, että kaikki pärjäsivät kisassa, mutta myös aika-ajoissa hyvin. Räikkösen arvoa minun silmissä laskee juuri vaatimattomat aika-ajosuoritukset, varsinkin Ferrari-kausina. Ehkä tuo vaatimattomat-sana on ylimitoitettu, mutta kummiskin mietitään, että kyseessä on maailmanmestari-kuljettaja. Häneltä vaaditaan automaattisesti tallitoverin lyömistä myös aika-ajoissa.
 

jtm79

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
111
JML82 sanoi:
Minusta kuljettajan nopeus muodostuu niin kilpailunopeudesta kuin myös aika-ajoista. Voihan olla niin, että aika-ajojen kuningas ei pääse aina maaliin. Muistellaan esim. Räikkösen McLaren vuosia....

Itselleni nopeimmat kuljettajat kautta historian ovat Senna, Schumi ja Häkkinen. Johtunee juuri siitä, että kaikki pärjäsivät kisassa, mutta myös aika-ajoissa hyvin. Räikkösen arvoa minun silmissä laskee juuri vaatimattomat aika-ajosuoritukset, varsinkin Ferrari-kausina. Ehkä tuo vaatimattomat-sana on ylimitoitettu, mutta kummiskin mietitään, että kyseessä on maailmanmestari-kuljettaja. Häneltä vaaditaan automaattisesti tallitoverin lyömistä myös aika-ajoissa.
Olen JML82:n kanssa täysin samaa mieltä. Tosin Räikkösen aika-ajo suoritukset McLaren olivat kyllä mahtavia ja tallikaverit oli usein monta pykälää perässä. Kuten 2005 Monacossa Räikkönen 1 ja Montoya 5 vaikka Montoya voitti itse kisan 2003.

EDIT: Lisätään sen verran, että vaikka Räikkösen mestaruutta kovana juttuna pidänkin, on siinä pieni sivumaku juuri sen takia että aika-ajoissa tuli tallikaverilta turpaan.
 
Viimeksi muokattu:

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
formulastara sanoi:
Kauheaa paniikkirönsyilyä on jo nyt havaittavissa.
Älä? Viikonlopun jälkeen tulen katsomaan ja täällä jo vedetään ranteita auki. :D
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Mua edelleen ihmetyttää arvo joka aika-ajolle annetaan. Siitä ei pisteitä tai titteliä saa. Aika-ajotulos on välinearvo, pisteet itse tarkoitus.
Tiimi laittaa pitkällä tähtäimellä kuljettajat paremmuusjärjestykseen kilpailusuoritusten perusteella.
Unohdetaan nyt ne kuskit jotka maksavat ajostaan..

Massa ja Hamilton saa viedä vaikka kauden kaikki paalut kunhan Räikkönen vie tittelin.
 

Herman Gold

Well-known member
Liittynyt
15.5.2007
Viestit
555
petrolhead sanoi:
Mua edelleen ihmetyttää arvo joka aika-ajolle annetaan. Siitä ei pisteitä tai titteliä saa. Aika-ajotulos on välinearvo, pisteet itse tarkoitus.
Tiimi laittaa pitkällä tähtäimellä kuljettajat paremmuusjärjestykseen kilpailusuoritusten perusteella.
Unohdetaan nyt ne kuskit jotka maksavat ajostaan..

Massa ja Hamilton saa viedä vaikka kauden kaikki paalut kunhan Räikkönen vie tittelin.
Viimeksi 1989, siis ennen 2007, mestari hävisi a-ajot tallikaverilleen. Senna otti silloin 13 paalua :eek!: Prost vei tittelin. Harvat mestarit häviää aika-ajoja.
 

jtm79

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
111
Herman Gold sanoi:
Viimeksi 1989, siis ennen 2007, mestari hävisi a-ajot tallikaverilleen. Senna otti silloin 13 paalua :eek!: Prost vei tittelin. Harvat mestarit häviää aika-ajoja.
Jooh, ja aina ennemmin sitä Räikköstä Sennaan ku Prostiin vertaisi. Sennahan oli häikäisevän nopea, mutta Prost oli enemmänki taktikoija. Kyllä Senna oli paljon suurempi kuin Prost.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Prost ainakin uskoo Kimiin ;)

"Yeah, it's interesting," said Prost when asked about the dynamics between Massa and Raikkonen. "Maybe Kimi has not been very impressive in terms of his performance, and Massa, after he made mistakes at the start of the season, is now very impressive and very fast.

"But Kimi is more stable and seems to be thinking about the championship. I'm not surprised. Kimi is world champion, Massa wants to be world champion, so maybe Kimi does not want to risk going that extra tenth of a second this early in the championship.

"I think since last year he's been one of the contenders. He has speed, and he's now more consistent."
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
jtm79 sanoi:
Jooh, ja aina ennemmin sitä Räikköstä Sennaan ku Prostiin vertaisi. Sennahan oli häikäisevän nopea, mutta Prost oli enemmänki taktikoija. Kyllä Senna oli paljon suurempi kuin Prost.
No ei sitä Prostiakaan hitaaksi voi sanoa. Olipahan vain enemmän kokonaiskuvan kautta asiaa lähestyvä. Senna suhtautui F1:een vähän liiankin tunteellisesti, mikä hänen heikkoudekseen katsottakoon. Vain lopputulos on olennainen, ei se, että on pakko saada paalu.

Vaikka itsekin pidän Sennaa Prostia nopeampana kuskina, niin "professorin" lähestymistapa oli mielestäni parempi.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Nykypäivän aika-ajoja on muutenkin aika turha verrata johonkin -89 aikaiseen systeemiin. Silloin katottiin kuka on se nopein omalla kalustollaan. Nykyään ajetaan lähinnä kisan ensimmäinen kierros, jonka perusteella katsotaan kuka lähtee paalulta.

Tosin asian pitäisi olla toisin päin, koska aika-ajon merkitys on korostunut ohittamisen vaikeuden vuoksi :nope:
 

gin

Aikuisten leikisti
Liittynyt
17.3.2008
Viestit
580
Sijainti
JJ:n pelihousut
No jösses mua rupeaa kiinnostamaan se että Kimi voittaa Massan aika-ajoissa vasta sitten kun kilpaillaan myös aika-ajojen maailmanmestaruudesta.

Eräät täällä foorumilla vois vähän rauhoittua :D kohta ollaan siinä pisteessä että hirttäydytään suihkuverhoon jos Kimi ei oo perjantaiharkkojen ykkönen ja tee siinä samalla aina rataennätystä peruuttamalla.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
gin sanoi:
No jösses mua rupeaa kiinnostamaan se että Kimi voittaa Massan aika-ajoissa vasta sitten kun kilpaillaan myös aika-ajojen maailmanmestaruudesta.

Eräät täällä foorumilla vois vähän rauhoittua :D kohta ollaan siinä pisteessä että hirttäydytään suihkuverhoon jos Kimi ei oo perjantaiharkkojen ykkönen ja tee siinä samalla aina rataennätystä peruuttamalla.
Pakko peesailla. Aika-ajoista ei vielä jaeta pisteitä ja kaiken lisäksi ne ajetaan kisabensoilla ---> ei näy syytä alkaa viiltelemään ranteita auki (kuten ei muulloinkaan).
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Oon vähän erimieltä, se kai sallitaan.

Harjoitusten perusteella nähdään yleensä mikä on tallikaverien välinen ero säätöjen onnistumisessa, eli siitä voi vetää johtopäätöksiä miten viikonloppu lähtee menemään. Usein se, joka vie paalun on hyvässä vauhdissa koko viikonlopun. Marginaalit on aika pieniä kärjessä ja just tämä kuuluisa renkaiden toimiminen on noussut ainakin selityksissä merkittäväksi suorituskykyä selittäväksi tekijäksi. Eiks se just tarkota säätöjä Suomeksi?

Aika-ajojen merkitystä kisojen lopputulosten kannalta ei voi mielestäni vähätellä. Ohitukset kisassa on kärjessä aika harvinaisia kahdestakin syystä, autot on vaan sellasia, että tasavahvassa tilanteessa niillä ei pääse helposti ohi ellei edelläajava nuku ja sitten pistelaskusysteemi palkitsee kivasti tokastakin sijasta, jolloin tokana ajava ei ota turhia riskejä MM-tappelun suhteen. Sitten kun tähän lisätään vielä tallien taktiikat kaksoisjohtotilanteessa niin väitän, että aika-ajoilla on merkitystä pistetilanteeseen ainakin välillisesti.

Kisataktiikat ei muuten enää ole niin ratkaisevia kun kaikki ajaa samoilla renkailla. Aikaisemmin tähän saatiin kivasti varianssia kun eri rengasmerkillä ajavat autot pystyivät miettimään taktiikoita vähän eri lähtökohdista. Väitän, että Schumin mestaruuksissa tämä ei ollut ihan vähäinen seikka..tai kääntäen se, että BMW on noinkin lähellä Mäcciä ja Ferraria aiheutuu osaksi siitä, että kaikki ajaa samoilla kumeilla ja rengasmerkeillä ei enää ole ns. kärkitalleja, jotka sai vähän eri serviisiä kuin muut.
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Mielestäni vähän turhan paljon aliarvioidaan Kubican MM-mahdollisuuksia. Merkittävä osuus kaudesta takana ja mies johtaa sarjaa. Tuolla luotettavuudella (BMW) ja tasaisuudella (mies itse) puolalainen on varteenotettava haastaja. Ei ykkössuosikki, mutta Kimin, Hamin ja Massan jälkeen varmaankin se nelossuosikki. Eli arvioisin Kubican mestaruuden olevan todennäköisempi kuin Koviksen.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Heh, sehän nyt on selvä ollut jo pitkän aikaa, että Kubicalla on paremmat mahdollisuudet kuin Heikillä. Toinen on ollut lähellä kärkeä ja toinen ei. Noin niinku pisteiden valossa.
 

gin

Aikuisten leikisti
Liittynyt
17.3.2008
Viestit
580
Sijainti
JJ:n pelihousut
Misa1 sanoi:
Heh, sehän nyt on selvä ollut jo pitkän aikaa, että Kubicalla on paremmat mahdollisuudet kuin Heikillä. Toinen on ollut lähellä kärkeä ja toinen ei. Noin niinku pisteiden valossa.
Noin niinku myös sen valossa, että toisen annetaan jopa yrittää voittamista ja toisen ei.

Josko Ranskassa Reilu-Ron viittisi hieman kiinnostua Heikistäkin.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Saapa nähdä. Tällä hetkellä mielestäni on neljä MM -taistossa mukana olevaa kuljettajaa - Kimi, Luistonesto-Lewis, Massa ja Kubica. Tällä hetkellä Kimin ja Lewiksen välillä, mutta jos Massa saa tasaisuutensa kuntoon ja Kubica lisää palkintosijoja niin mitenhän käy. Jännä kausi nykyään menossa. :ahem:
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Kubicahan on laittanut porukat tiukoille. :thumbup: No, kyllä Kimi Magnikuurin hoitaa. Uskon, että Puusilmä tipahtaa MM-taistelusta piakkoin, joten jäljelle jää kolme soturia. Sitten polskan harmiksi BMW on epäluotettava ja Kubica tippuu kauas MM-taistosta. Sen jälkeen alkaakin Massan nöyryyyytttäminen.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
gin sanoi:
Noin niinku myös sen valossa, että toisen annetaan jopa yrittää voittamista ja toisen ei.

Josko Ranskassa Reilu-Ron viittisi hieman kiinnostua Heikistäkin.
Niin tähän täytyy lisätä se, että Kubicaan panostetaan samoin kuin Lewisiin McLarenilla. Joten siltä osin mahdollisuudet toki ovat luonnollisesti korkeammat. Nyt Bemarilta huhutaan, että ensi vuoden autoon keskittymistä viivästytetään mahdollisesti kuukaudella ja tähän kauteen panostetaan täysillä. ainakin sen aikaa kun tämä mahdollisuus MM:stä elää.

Toki luulen, että Bemari tippuu sieltä normaali tasolleen aika äkkiä.

Mitä tulee McLareniin ja Heikkiin, niin ainakin Maikkarin uutisen mukaan McLaren väittää panostavansa Heikkiin seuraavassa kisassa. Se on vaan huvittavaa, että tällä he tavallaan myöntävät panostavansa yleensä Lewisiin. Että se siitä tasavertaisesta kohtelusta :D Ainoastaan hiirulainen suostuu tuollaiseen ja ainoastaan hiirulainen uskottelee itselleen muuta. Tästä on niin paljon esimerkkejä Rubenia ja muita myöten, etten viitsi edes asiasta enempää jauhaa. Toinen hyvä hiirulainen on quick-Nick. Tosin se sentään aukoi joskus päätään kurjasta kohtalosta. Toki se on yksi hiirulaisen ominaisuuksista, joten sopii hyvin kuvaan.

Veikkaan, ettei Heikki kuitenkaan omaa vauhtia, ainakaan vielä, ajaakseen Magnyssä voitosta. Edelleen uskon, että McLaren taatusti panostaa siihen, että Lewis nousee mahdollisimman korkealle pisteissä, jopa Heikin voiton kustannuksella.

Stedos sanoi:
Noilla entisten suuruuksien mielipiteillä on yhtä paljon arvoa, kuin F1 Forumin kirjoittajalla eli täysi 0.
F1 Forumin kirjoittajalla viitannet itseesi ja eipä siinä, siltä osin täysin oikeassa olet. Tosin pidän entisten mestareiden puheita nollaa suuremmassa arvossa. :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös