Nyt kun MM-taistelu on taas jännittävä.

jtm79

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
111
Lisko sanoi:
Saahan sitä vetää mitä johtopäätöksiä haluaa, mutta on aika naurettavaa yhden kisan perusteella uskoa, että Kimillä olisi jotain motivaatio-ongelmia..
Jos on kolme pistettä Hamiltonia jäljessä tässä vaiheessa kautta, niin ei se ole mikään maailmanloppu, vaikka moni niin uskookin..

Viimeistään ranskassa vaaka kallistuu taas Räikkösen puolelle..
Voi hitto vai yhden kisan? Kisasta toiseen tulee pataan aika-ajoissa. Jos se on kiinni säädöistä jne. niin kyllä siihen luulisin konstit löytyvän. Vaikka Kimi on kenties lahjakkain kuski fykkösissä, niin erot ovat kuitenki niin pieniä, että tasoitusta on turha antaa. Väitän että Häkkinenki oli Schumacheria nopeampi kuljettaja, mutta Schumacher oli parempi auton ulkopuolella.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Lisko sanoi:
Saahan sitä vetää mitä johtopäätöksiä haluaa, mutta on aika naurettavaa yhden kisan perusteella uskoa, että Kimillä olisi jotain motivaatio-ongelmia..
Jos on kolme pistettä Hamiltonia jäljessä tässä vaiheessa kautta, niin ei se ole mikään maailmanloppu, vaikka moni niin uskookin..
Samaa mieltä.

Mutta tosiaan tällä kaudella vastoinkäymisten yhteydessä Kimin olemus ainakin itselleni on tuonut mieleen Mikan viimeisenä vuotenaan. Voihan tietysti olla että nyt nähdään vain Kimi ilman paineita ja/tai haastattelut annetaan hiukka rauhoittuneemmalla mielialalla.

Tämän kauden menestys on ollut jotenkin erikoisen hyvää Kimille. Vähän joka kisassa on ollut ongelmia, sitten tulee vielä tälläinen 0-10 kisa silti vielä ollaan ihan tasapisteissä.

Ne ketkä puhuvat että tämän vuoden mestaruus on menetetty voisivat muistella viimekauden tapahtumia.
 

Ronzo

Sir
Liittynyt
3.8.2007
Viestit
247
Ihan mukavaa että on tiukka sarja, varsinkin jos Hämäläinen ei porskuta kiistattomaan mestaruuteen käyttäen Heikkiä astinlautanaan. En jaksa uskoa että Kanadasta tulisi Monacon kaltaista lotterisirkusta ja eiköhän ne voimasuhteetkin palaudu takaisin joten Ferrari-McLaren löytyvät sielläkin kärjestä.

Kanada on matalan downforcen rata ja jos Turkkiin on yhtään peilaaminen, Ferkulla on varsin messevät suorannopeudet luvassa mikä mahdollistaa ohitukset sekä säälliset ajo-ominaisuudet muuhun osaan rataa. Veikkaan silti että Massa tulee voittamaan tuon Kanadan kilpailun ellei siellä tapahdu mitään massiivista kolaria eli siis on ns. normaali tylsä kilpailu. Jos alkaa jälleen turva-autoepisodit sun muut niin Lyyli Hämäläinen, tuo onnettaren ikuinen suosikki vienee kisan. Kaikesta huolimatta tuttu ja turvallinen Räkä kurvailee toisena maaliin.
 

Polar

Well-known member
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
757
Ronzo sanoi:
I Veikkaan silti että Massa tulee voittamaan tuon Kanadan kilpailun ellei siellä tapahdu mitään massiivista kolaria eli siis on ns. normaali tylsä kilpailu.
Mulla on sama kutina, että Massa vie. Rata tuntuu sopivan Felipelle hyvin. Viime vuonna Kanada taisi olla eka kisa missä Kimi päihitti Massan aika-ajossa, taisi olla myös ensimmäisen kerta kun Kimi sai kevyemmän auton Q3:een. Lähdössä Massa kuittasi kuitenkin helposti Kimin ja ajoi karkuun, ennekuin sitten hölmöili varikolla itsensä ulos kisasta. Toivotaan, että Kimi antaa tänä vuonna kunnon vastuksen.
Toivon kyllä myös Heikille vihdoin onglemavapaata viikonloppua, McLaren on vahva Kanadassa, joten kaikki on mahdollista, näin suomalaisittain...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
formulastara sanoi:
Veikkaan myöskin, että Kanada voi olla vielä hieman hankala Kimille. Ainahan se on jossain määrin ollut. Siitäkös hihhulit taas valitettavasti innostuvat lisää. Mutta Kanadan jälkeen homman pitäisi olla Kimin heiniä.
No ei se nyt niin huono ole ollut. 2003 kakkonen ja 2005 ykkönen. Viime vuosi ei niin hirveen hyvä ollu. Juuri Kanadassa Häkä katteli ihastellen Kimin ajolinjoja Sauberilla ja muistaakseni juuri sen kisan jälkeen suositteli Kimiä Ronille.

Vauhdikas on kyllä tuo Kimin 2005 Monacon aika-ajo kierros. Samaa tullaan varmasti näkemään vielä lisää. Eniten veikkaan, että Kimin rennompi olemus saattaa juuri johtua näistä Ferrarilla saavutetuista eduista. Vähemmän PR:ää yms ja sit se yks mestaruus varmasti siten lämmittää, ettei sen suhteen enää paineita ole. En kuitenkaan usko, että Kimin "eye of the tiger" on vielä kadonnut mihinkään. Ei se olemus ole lähelläkään sitä kuin Häkän viimeisenä vuonna.
 

atomgoboom

Active member
Liittynyt
7.4.2008
Viestit
41
Sijainti
Rue Grimaldi
Kimi paljastaa blogissaan, ettei se Monacon fiasko ollut ihan niin "hällä väliä"-juttu mitä jotkut tuntuvat aistivan. Kimin tyyli ei omasta mielestäni ole juurikaan muuttunut, hänen omituinen ja älykäs huumorintajunsa tuntuu olevan tallella ja edelleenkin hänen tuntemuksiaan joudutaan vain arvuuttelemaan median toimesta. Ja sekös niitä *ituttaa. Skandaalinkäryiset ryyppyreissut ovat olleet vähissä, mutta toisaalta lehdillä on voinut olla muutakin kirjoitettavaa joten eihän sitä tiedä jos nekin ovat tallella?

Joku täällä muuten summasi viime kaudella hienosti "karvalakkifanien" odotukset Kimin suhteen. Kimin tulee voittaa kisa kuin kisa peruuttamalla ja kierroksen erolla seuraavaan.

Itse odotan Kimin palaavan voittokantaan ja samalla odotan mielenkiinnolla millainen rysäys käy kun Massan pilvissä leijuva ego laskeutuu sieltä. Käykö rysähdys syöksykierteen päätteeksi, vai onko hän oikeasti kypsä katsomaan pienen takapakin jälkeen jo seuraavaa kisaa? Ainakin alkukaudesta oli kommenteissa jo pientä hätääntymistä, tosin lehtijutut ovat lehtijuttuja, hyvinhän Massa kokosi itsensä.
 

nuti

Well-known member
Liittynyt
12.5.2008
Viestit
119
Kuitenkin siitä ollaan yhtä mieltä että Räkän ajon on parannuttava jos haluaa mestariksi uudelleen. Tai tiedä sitten jos voittaisi vaikka tuollakin tyylillä, se olisi pettymys ainakin minulle, jos huomaa että pallit ovat vielä housuissa ja meno rupeaa muistuttamaan viime kautta, niin sitten mestaruus tyydyttää minutkin.
 

jtm79

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
111
Kyllä mestaruus pitää voittaa munakkaasti eikä muiden keskeytysten varaan laskemisella. Vaadin Räikköseltä ainaki sitä, että tallikaveri piestään reilusti. Jos Massa vie tän kauden aika-ajot tyyliin 14-4 ja Räikkönen voittaa mestaruuden Massan parin keskeytksen takia, niin kyl siitä paska maku jää. Siitä jää juuri sellainen maku, että nopeampi kuski ei voittanut :jaska:

EDIT: Ja jos joku vetää tähän Alonson mestaruudet, nii molempina mestaruusvuosinaan Alonso kuitenki tyrmäsi tallikaverinsa täydellisesti, mikä on mun mielestä aina se tärkein juttu. 1 paalupaikka sarjan parhaalla autolla ei vain tyydytä vaikka pistetilanne olis mikä. Kai mulla on sitte joku hiton aika-ajo fetissi :p
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Entäs jos käy niin, että Kimi häviää aika-ajot Massalle 14-4 mutta voittaa kisat ajamalla ilman, että Massalla hajoaa kalusto tai, että Massa ajaa Kimin painostuksen alla ulos. Onko Kimi silloin munaton mies? :rolleyes:

Joku järki käteen taas noissa jutuissa! Mitä väliä sillä, eikö se olis oikeestaan siistimpää, että Kimi tulis sijalta 10 joka toisessa kisassa ja voittais ajamalla Massan ku se, että ajelee paalulta voittoon?
 

jtm79

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
111
Kyl mua vituttais suuresti silti toi 14-4 aika-ajot :D

Mut mikähän helvetti siinä on, että kisojen nopeimmis kierroksis tilanne on Kimille 4-2 mutta aika-ajoissa 1-5.

Kumpi teidän mielestä mittaa kuljettajan nopeuden paremmin? Olis kyl Kimile mahtava homma, kun sais ne renkaan lämpenemis ongelmat kuriin, nii vois piestä ton Massan jo aika-ajoissa ja kisoissa sitte paalulta karkuun. Siinä vasta munaa olisi :alppu:
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
jtm79 sanoi:
Kumpi teidän mielestä mittaa kuljettajan nopeuden paremmin? Olis kyl Kimile mahtava homma, kun sais ne renkaan lämpenemis ongelmat kuriin, nii vois piestä ton Massan jo aika-ajoissa ja kisoissa sitte paalulta karkuun. Siinä vasta munaa olisi :alppu:
Minusta ei kumpikaan noista nykyisillä säännöillä, vaan kilpailumittaan käytetty kokonaisaika. Nopein mies ajaa voittoon. Yhden kierroksen absoluuttinen nopeus on kieltämättä kärsinyt inflaation nykysääntöjen takia, mutta se ei ole vielä minua haitannut.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
jtm79 sanoi:
Kumpi teidän mielestä mittaa kuljettajan nopeuden paremmin?
Ei kumpikaan hyvin (sen enempää kuin nopein Q2-kierros), koska tulokset ja kuskin tavoitteet eivät ole vertailukelpoisia. Tuota sinänsä merkityksetöntä yhden kierroksen nopeinta ei nykysysteemillä löydetä. Ja autostahan se kuitenkin on kiinni, joten ainut edes kohtalainen vertailukohta on tallikaveri.
Olis kyl Kimile mahtava homma, kun sais ne renkaan lämpenemis ongelmat kuriin, nii vois piestä ton Massan jo aika-ajoissa ja kisoissa sitte paalulta karkuun. Siinä vasta munaa olisi :alppu:
Ja puuduttavan tylsää seurattavaa.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
WebSlave sanoi:
Ei kumpikaan hyvin (sen enempää kuin nopein Q2-kierros), koska tulokset ja kuskin tavoitteet eivät ole vertailukelpoisia. Tuota sinänsä merkityksetöntä yhden kierroksen nopeinta ei nykysysteemillä löydetä. Ja autostahan se kuitenkin on kiinni, joten ainut edes kohtalainen vertailukohta on tallikaveri.
Tästähän F1-sarjassa on kyse: löytää nopein/paras kuljettaja-talli-yhdistelmä. Se pitäisi löytää niin aika-ajoissa, kisoissa kuin itse MM-pisteissä.
 

jtm79

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
111
Lancer sanoi:
Tästähän F1-sarjassa on kyse: löytää nopein/paras kuljettaja-talli-yhdistelmä. Se pitäisi löytää niin aika-ajoissa, kisoissa kuin itse MM-pisteissä.
Niinpä! Nykyään se ei oikein niin ole vain taktikoinnilla ja keplottelulla ratkeaa paljon. Kovalainen olis vieny aika-ajot 6-0 Hamiltonia vastaan jos mäklada ei pelleilis noiden polttoaineiden kanssa :jaska: Vie kyl mielenkiintoo koko lajista tämmönen pelleilly. Kyl kansan pitää tietää kuka on nopein, eikä spekuloida että kellä nyt on mikäki taktiikka. Vittu tää on vauhtiajoa eikä mitää perkeleen shakkia tai strategiapeliä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lancer sanoi:
Tästähän F1-sarjassa on kyse: löytää nopein/paras kuljettaja-talli-yhdistelmä. Se pitäisi löytää niin aika-ajoissa, kisoissa kuin itse MM-pisteissä.
Öö...ei aika-ajoissa. Ainut merkittävä asia on kisojen lopputulokset ja MM-pisteet. Kaikki muu on vain mahdollisimman hyvän kisatuloksen valmistelua.

Joskus muinoin, kun F1 ei ollut vielä niin ammattimaista ja bisnestä paalupaikalle laitettiin erityistä glooriaa kuskienkin toimesta. Silloiset säännöt mahdollistivat sen tuhoamatta kisaa. Mutta ei sillä silloinkaan niin suurta todellista merkitystä ollut, kun paalupaikan merkitys voiton kannalta ei ollut niin suuri (ohittaminen oli helpompaa ja suorituskyky kisan aikana vaihteli nykyistä enemmän).

Edes vanhoihin sääntöihin palaaminen ei auttaisi enää, koska autot ovat niin kehittyneitä, ettei se enää palauttaisi silloista taistelua eikä vaihtelua. Toki esim. Kimin ongelmat saada renkaita toimimaan yhdellä kierroksella vaikuttaisi silloinkin ja tarkoittaisi, ettei paalulle olisi kovin usein asiaa.
 

jtm79

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
111
WebSlave sanoi:
Öö...ei aika-ajoissa. Ainut merkittävä asia on kisojen lopputulokset ja MM-pisteet. Kaikki muu on vain mahdollisimman hyvän kisatuloksen valmistelua.

Joskus muinoin, kun F1 ei ollut vielä niin ammattimaista ja bisnestä paalupaikalle laitettiin erityistä glooriaa kuskienkin toimesta. Silloiset säännöt mahdollistivat sen tuhoamatta kisaa. Mutta ei sillä silloinkaan niin suurta todellista merkitystä ollut, kun paalupaikan merkitys voiton kannalta ei ollut niin suuri (ohittaminen oli helpompaa ja suorituskyky kisan aikana vaihteli nykyistä enemmän).

Edes vanhoihin sääntöihin palaaminen ei auttaisi enää, koska autot ovat niin kehittyneitä, ettei se enää palauttaisi silloista taistelua eikä vaihtelua. Toki esim. Kimin ongelmat saada renkaita toimimaan yhdellä kierroksella vaikuttaisi silloinkin ja tarkoittaisi, ettei paalulle olisi kovin usein asiaa.
Oikei, eli siis sun mielestä nopeudella ei ole mitään merkitystä, kunhan on loistava taktikoimaan ja on tuuria?

HAH! Vai että joskus muinoin? Otin tän pätkän wikipediasta:

Aikaisemmin käytössä olleita järjestelmiä ovat olleet muun muassa perjantaina ja lauantaina ajettavat tunnin mittaiset sessiot, joissa jokaisella kuljettajalla oli käytössään 12 kierrosta, ja radalla sai tunnin aikana käydä milloin tahansa. Myöhemmin perjantain aika-ajot jäivät pois, mutta lauantainen tunnin sessio oli käytössä vielä 2000-luvun alkuvuosina. Tuolloin lauantainen aika-ajo oli vauhdikas jännitysnäytelmä, jossa kuljettajan todellinen nopeus ja hermojen pitävyys punnittiin. Käytössä oli myös sääntö, jonka mukaan kuljettajan ajan oli mahduttava 107 % sisään paalupaikalle ajaneen ajasta päästäkseen mukaan kilpailuun.

Kyllä F1 on jo kauan ennen 2000-lukua ollut suurta bisnestä ja paalupaikalle on aina annettu sitä ansaittua glooriaa, muutamaa viime vuotta lukuun ottamatta. Toi ohittamus juttu on kyllä totta, mutta toivottavasti se tulee edes jonkin verran muuttumaan ensi kaudella. Miten ihmeessä perustelet ton, että autojen suorituskyky vaihteli enemmän kisojen aikana? Kyllä se taitaa olla juurikin päinvastoin, että ennen autot oli sen verta yksinkertaisempia, että niin paljon muuttujia ei ollut. Nykyään on kaikenlaiset rengaspelleilyt jne. joten kyllä se aivan varmasti nykyään muuttuu enemmän.

Ja lisää huttua. Kyllä ne Häkkisen ja Schumin ja Myöhemmin Räikkösen ja Schumin aika-ajo taistelut erittäin mielenkiintoisia ja autot nyt ei mitään muinaisia ollut. Ihan samaa taistelua se edelleen olisi kun jokaisella kuskilla olisi se neljä nopeaa yritystä.

Nykysysteemillä talli pysyy manipuloitteen mieleisensä kuskin paremmalle lähtöpaikalla, onko tämä sitä urheilua? Ettei vain Kubicaki olisi tuota tarkoittanut, kun tässä joku aika taakseppäin manasi, että formuloissa ei ole enää sitä hohtoa mikä oli, mutta Rallissa on. Ja tottahan se on, rallissa mennään niin lujaa ku mahdollista ja ei tartte miettiä että paljonko bensaa on tankissa.

Tästä aika-ajosta tarttis tehdä varmaan ihan oma topic.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Voi jeesus Itm-79. Menisitkö kasvamaan johonkin toiseen ketjuun, kun tässä on ollut yritystä pysyä asiallisena ja antikiihoilija-meiningillä pitäis yrittää olla liikenteessä. Tämä ketju edes??? Kauheaa paniikkirönsyilyä on jo nyt havaittavissa.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
jtm79 sanoi:
Niinpä! Nykyään se ei oikein niin ole vain taktikoinnilla ja keplottelulla ratkeaa paljon. Kovalainen olis vieny aika-ajot 6-0 Hamiltonia vastaan jos mäklada ei pelleilis noiden polttoaineiden kanssa :jaska: Vie kyl mielenkiintoo koko lajista tämmönen pelleilly. Kyl kansan pitää tietää kuka on nopein, eikä spekuloida että kellä nyt on mikäki taktiikka. Vittu tää on vauhtiajoa eikä mitää perkeleen shakkia tai strategiapeliä.
Mutta olisiko Heikki siltikään MM-pisteissä Hamiltonin edellä? Sitähän ei voida tietää. Minä vähän veikkaan ettei olisi, koska Heikille on osunut teknisiä ongelmia aika paljon enemmän kuin Lewisille. Eli luultavasti tilanne olisi MM-taulukossa lähes sama, ja sadateltaisiin edelleen että "Mikseivät ne tankkaa Heikin autoon riittävästi bensaa, ihan sama vaikka olisi eturivin lähtöpaikka jos silti tulee viidentenä maaliin".

Myös se on mahdollista, että Heikki ei jostain syystä ole kevyellä autolla yhtä nopea kuin Lewis, mutta painavalla autolla hän saa renkaat toimimaan paremmin ja on aivan Lewisin kannassa. Hamiltonilla taasen painava auto saattaa tuottaa ongelmia aika-ajossa, eikä pitkiä stinttejä välttämättä haluta senkään takia, jos renkaat eivät kestä (mm. Turkki). Eli kummallakin kuskilla on vahvuutensa jotka hyödynnetään aika-ajossa mahdollisimman pitkälle.

Ainut mainitsemasi "vauhtiajo" moottoriurheilussa taitaa olla 400 metrin kiihdytysajo. Kaikissa muissa luokissa ja kaikilla muilla kalustoilla taktikointi on enemmän tai vähemmän keskeisessä asemassa. Eihän rallissakaan ajeta jokaista pätkää 100% vauhdilla jos ei ole aivan pakko. Siellä oman kisavauhdin kontrollointi on vieläpä erittäin helppoa, kun väliajat saadaan suoraan autoihin ja kuski+kartanlukija voi ennen jokaista pätkää arvioida, millä vauhdilla tulisi ajaa jotta päästään parhaimpaan realistiseen tulokseen.

ps. Näistä aika-ajosäännöistä käytiin alkuvuonna aika mittava keskustelu ihan omassa ketjussaan, mutta sitä ei taida enää ainakaan suoraan tältä aihealueelta löytyä. Tainnut mennä arkistoon. :mad:
 
Viimeksi muokattu:

jtm79

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
111
formulastara sanoi:
Voi jeesus Itm-79. Menisitkö kasvamaan johonkin toiseen ketjuun, kun tässä on ollut yritystä pysyä asiallisena ja antikiihoilija-meiningillä pitäis yrittää olla liikenteessä. Tämä ketju edes??? Kauheaa paniikkirönsyilyä on jo nyt havaittavissa.
No voi jeesus vaan itteles. Mitäs epäasiallista oon kirjoittanu? Sä voisit edes nimimerkkini kirjoittaa oikein.

Mutta joo, lakataan valittamasta kun täällä näillä fiksuille ja kiihkottomille shakin pelaajille tulee paha mieli.

Taktinen veto
 
Ylös