WebSlave sanoi:
Öö...ei aika-ajoissa. Ainut merkittävä asia on kisojen lopputulokset ja MM-pisteet. Kaikki muu on vain mahdollisimman hyvän kisatuloksen valmistelua.
Joskus muinoin, kun F1 ei ollut vielä niin ammattimaista ja bisnestä paalupaikalle laitettiin erityistä glooriaa kuskienkin toimesta. Silloiset säännöt mahdollistivat sen tuhoamatta kisaa. Mutta ei sillä silloinkaan niin suurta todellista merkitystä ollut, kun paalupaikan merkitys voiton kannalta ei ollut niin suuri (ohittaminen oli helpompaa ja suorituskyky kisan aikana vaihteli nykyistä enemmän).
Edes vanhoihin sääntöihin palaaminen ei auttaisi enää, koska autot ovat niin kehittyneitä, ettei se enää palauttaisi silloista taistelua eikä vaihtelua. Toki esim. Kimin ongelmat saada renkaita toimimaan yhdellä kierroksella vaikuttaisi silloinkin ja tarkoittaisi, ettei paalulle olisi kovin usein asiaa.
Oikei, eli siis sun mielestä nopeudella ei ole mitään merkitystä, kunhan on loistava taktikoimaan ja on tuuria?
HAH! Vai että joskus muinoin? Otin tän pätkän wikipediasta:
Aikaisemmin käytössä olleita järjestelmiä ovat olleet muun muassa perjantaina ja lauantaina ajettavat tunnin mittaiset sessiot, joissa jokaisella kuljettajalla oli käytössään 12 kierrosta, ja radalla sai tunnin aikana käydä milloin tahansa. Myöhemmin perjantain aika-ajot jäivät pois, mutta lauantainen tunnin sessio oli käytössä vielä 2000-luvun alkuvuosina. Tuolloin lauantainen aika-ajo oli vauhdikas jännitysnäytelmä, jossa kuljettajan todellinen nopeus ja hermojen pitävyys punnittiin. Käytössä oli myös sääntö, jonka mukaan kuljettajan ajan oli mahduttava 107 % sisään paalupaikalle ajaneen ajasta päästäkseen mukaan kilpailuun.
Kyllä F1 on jo kauan ennen 2000-lukua ollut suurta bisnestä ja paalupaikalle on aina annettu sitä ansaittua glooriaa, muutamaa viime vuotta lukuun ottamatta. Toi ohittamus juttu on kyllä totta, mutta toivottavasti se tulee edes jonkin verran muuttumaan ensi kaudella. Miten ihmeessä perustelet ton, että autojen suorituskyky vaihteli enemmän kisojen aikana? Kyllä se taitaa olla juurikin päinvastoin, että ennen autot oli sen verta yksinkertaisempia, että niin paljon muuttujia ei ollut. Nykyään on kaikenlaiset rengaspelleilyt jne. joten kyllä se aivan varmasti nykyään muuttuu enemmän.
Ja lisää huttua. Kyllä ne Häkkisen ja Schumin ja Myöhemmin Räikkösen ja Schumin aika-ajo taistelut erittäin mielenkiintoisia ja autot nyt ei mitään muinaisia ollut. Ihan samaa taistelua se edelleen olisi kun jokaisella kuskilla olisi se neljä nopeaa yritystä.
Nykysysteemillä talli pysyy manipuloitteen mieleisensä kuskin paremmalle lähtöpaikalla, onko tämä sitä urheilua? Ettei vain Kubicaki olisi tuota tarkoittanut, kun tässä joku aika taakseppäin manasi, että formuloissa ei ole enää sitä hohtoa mikä oli, mutta Rallissa on. Ja tottahan se on, rallissa mennään niin lujaa ku mahdollista ja ei tartte miettiä että paljonko bensaa on tankissa.
Tästä aika-ajosta tarttis tehdä varmaan ihan oma topic.