pmv
Well-known member
Tuo lista on ihan järjetön, koska se perustuu siihe, että parhaat kuskit ovat voittaneet ainakin kaksi mestaruutta. Tämä on tietenkin täyttä hevonpaskaa. Piste.
Jos nyt lähdetään purkamaan pakettia, niin ensimmäinen virhe on se, että Jack Brabham on listalla. Brabhamin menestys perustui siihen, että hän oli aikaansa edellä kaikessa muussa kuin itse ajamisessa. Varmastikin itse J.Brabhamkin myöntäisi, että Stirling Moss oli häntä parempi ajaja. Itse asiassa Jack saattaisi lyödä sinua, mikäli menisit sanomaan hänelle, että oli se Stirling sinua hitaampi ja kokonaisuudessaan huonompi kilpa-ajaja.
Myöskään Graham Hill ei ollut mikään luonnonlahjakkuus. Tämän hän itse myönsi aikoinaan. Kilpa-ajajina parempia kokonaisuuksia aikalaisista oli esim. John Surtees ja Jochen Rindt.
Niki Lauda oli hitaampi kuin James Hunt ja moni muu, kuten aikalaisista Mario Andretti, Ronnie Pettersson, Jody Scheckter, Carlos Reutemann. 70-luvun Ferrari oli ylivoimainen auto ja pitää muistaa että tallikaverina oli Clay Regazoni, joka oli selkeä kakkoskuski. Itse asiassa Nikillä meni hermot, kun Enzo palkkasi Reutemannin Ferrarille toiseksi kuskiksi.
Eli jos listaan kuskeja jälkipäästä, niin näistä kolme huonointa on:
Jack Brabham
Graham Hill
Niki Lauda
Moninkertaisista mestareista parhaita ei omana aikanaan olleeet myöskään Piquet, Häkkinen, Fittipaldi.
Esim. Piquetia parempia oli mielestäni Jones, Villeneuve G. ja Rosberg. Nelsonin parhaat hetket ajoittuvat vuosiin 79-87. Tuona aikana ajeneista kuskeista selkeästi Piquetia oli parempi Alain Prost. Nelson oli kuitenkin Brabham kautensa alussa selkeästi Niki Laudaa nopeampi, joka eli uransa teoriassa nopeinta vaihetta.
Fittipaldi oli 60-luvun lopussa ykkösiin tullessaan erittäin nopea ja lahjakas. Ura meni puihin kun mies perusti omaa tiimiään. Kuitenkin Emmo oli verrattaen hyvä tiimikavereita vastaan ajettaessa. Vaikkakin uskoisin, että Pettersson oli nopeampi, samoin kuin Andretti ja Hunt. Emmo oli lahjakkaampi ja nopeampi kuin samaan aikaan huipulla ollut Niki Lauda.
Häkkisen uraa ei pidä arvostella pelkästään kolmen menestyskauden perusteella. Koko uraa ajatellen Schumacher on ollut selkeästi parempi. Häkkistä tulee verrata myös D.Hilliin ja J. Villeneuveen, jotka myöskin ajoivat paljon sen aikaisella huippukalustolla. Hillillä tuli enemmän voittoja yhtäpitkällä Williams kaudella kuin Häkkisen McLaren-kaudella. Lisäksi toisella mestaruuskaudella pahin uhka tuli Irvinen tasoiselta kuskilta Schumin loukkaantumisen takia. Sen kauden parhaana kuskina pidän HH Frenzeniä.
Eli lista on nyt huonommuusjärjestyksessä_
J.Brabham
G.Hill
N.Lauda
N.Piquet
E.Fittipaldi
M.Häkkinen
Seuraavana tulee Jackie Stewart, joka kilpa-ajajana aika täydellinen. Kuitenkin aikalaisista Jochen Rindt oli parempi kilpa-auton ratissa. Stewart pärjäsi hyvällä tiimillä ja suhdetoimintataidoillaan.
Loput herrat ovat olleet uransa jossain vaiheessa useamman vuoden selkeästi ykkösten paras kuljettaja. Heitä ei voi oikeastaan erottaa toisistaan mitenkään.
Mielestäni kuljettajien hallitsemat aikakaudet ykkösissä ovat menneet seuraavasti:
1950-54 Ascari
54-58 Fangio
59-62 Moss
63-68 Clark
68-73 Stewart (joskin Fittipaldi, Ickx ja Rindt vastasivat haasteeseen erinomaisesti)
73-78 Tämä jakso on ykkösten kilpailukykyisintä. Kukaan ei noussut toisten yläpuolelle edellisten ja seuraavien tapaan. Mukana parhaasta kuskista taisteli mm. Pettersson, Lauda, Andretti, Reutemann, Hunt, Fittipaldi, Jones...
78-81 Villeneuve
82-87 Prost
88-93 Senna
93-01 M.Schumacher ja homma jatkuu...
Pisimpään ykkösiä on hallinnut siis Michael Schumacher, jonka kausi on jatkunt jo 8 vuotta. Toisaalta onko vastus ollut kovinta mahdollista luokkaa?
Jos nyt lähdetään purkamaan pakettia, niin ensimmäinen virhe on se, että Jack Brabham on listalla. Brabhamin menestys perustui siihen, että hän oli aikaansa edellä kaikessa muussa kuin itse ajamisessa. Varmastikin itse J.Brabhamkin myöntäisi, että Stirling Moss oli häntä parempi ajaja. Itse asiassa Jack saattaisi lyödä sinua, mikäli menisit sanomaan hänelle, että oli se Stirling sinua hitaampi ja kokonaisuudessaan huonompi kilpa-ajaja.
Myöskään Graham Hill ei ollut mikään luonnonlahjakkuus. Tämän hän itse myönsi aikoinaan. Kilpa-ajajina parempia kokonaisuuksia aikalaisista oli esim. John Surtees ja Jochen Rindt.
Niki Lauda oli hitaampi kuin James Hunt ja moni muu, kuten aikalaisista Mario Andretti, Ronnie Pettersson, Jody Scheckter, Carlos Reutemann. 70-luvun Ferrari oli ylivoimainen auto ja pitää muistaa että tallikaverina oli Clay Regazoni, joka oli selkeä kakkoskuski. Itse asiassa Nikillä meni hermot, kun Enzo palkkasi Reutemannin Ferrarille toiseksi kuskiksi.
Eli jos listaan kuskeja jälkipäästä, niin näistä kolme huonointa on:
Jack Brabham
Graham Hill
Niki Lauda
Moninkertaisista mestareista parhaita ei omana aikanaan olleeet myöskään Piquet, Häkkinen, Fittipaldi.
Esim. Piquetia parempia oli mielestäni Jones, Villeneuve G. ja Rosberg. Nelsonin parhaat hetket ajoittuvat vuosiin 79-87. Tuona aikana ajeneista kuskeista selkeästi Piquetia oli parempi Alain Prost. Nelson oli kuitenkin Brabham kautensa alussa selkeästi Niki Laudaa nopeampi, joka eli uransa teoriassa nopeinta vaihetta.
Fittipaldi oli 60-luvun lopussa ykkösiin tullessaan erittäin nopea ja lahjakas. Ura meni puihin kun mies perusti omaa tiimiään. Kuitenkin Emmo oli verrattaen hyvä tiimikavereita vastaan ajettaessa. Vaikkakin uskoisin, että Pettersson oli nopeampi, samoin kuin Andretti ja Hunt. Emmo oli lahjakkaampi ja nopeampi kuin samaan aikaan huipulla ollut Niki Lauda.
Häkkisen uraa ei pidä arvostella pelkästään kolmen menestyskauden perusteella. Koko uraa ajatellen Schumacher on ollut selkeästi parempi. Häkkistä tulee verrata myös D.Hilliin ja J. Villeneuveen, jotka myöskin ajoivat paljon sen aikaisella huippukalustolla. Hillillä tuli enemmän voittoja yhtäpitkällä Williams kaudella kuin Häkkisen McLaren-kaudella. Lisäksi toisella mestaruuskaudella pahin uhka tuli Irvinen tasoiselta kuskilta Schumin loukkaantumisen takia. Sen kauden parhaana kuskina pidän HH Frenzeniä.
Eli lista on nyt huonommuusjärjestyksessä_
J.Brabham
G.Hill
N.Lauda
N.Piquet
E.Fittipaldi
M.Häkkinen
Seuraavana tulee Jackie Stewart, joka kilpa-ajajana aika täydellinen. Kuitenkin aikalaisista Jochen Rindt oli parempi kilpa-auton ratissa. Stewart pärjäsi hyvällä tiimillä ja suhdetoimintataidoillaan.
Loput herrat ovat olleet uransa jossain vaiheessa useamman vuoden selkeästi ykkösten paras kuljettaja. Heitä ei voi oikeastaan erottaa toisistaan mitenkään.
Mielestäni kuljettajien hallitsemat aikakaudet ykkösissä ovat menneet seuraavasti:
1950-54 Ascari
54-58 Fangio
59-62 Moss
63-68 Clark
68-73 Stewart (joskin Fittipaldi, Ickx ja Rindt vastasivat haasteeseen erinomaisesti)
73-78 Tämä jakso on ykkösten kilpailukykyisintä. Kukaan ei noussut toisten yläpuolelle edellisten ja seuraavien tapaan. Mukana parhaasta kuskista taisteli mm. Pettersson, Lauda, Andretti, Reutemann, Hunt, Fittipaldi, Jones...
78-81 Villeneuve
82-87 Prost
88-93 Senna
93-01 M.Schumacher ja homma jatkuu...
Pisimpään ykkösiä on hallinnut siis Michael Schumacher, jonka kausi on jatkunt jo 8 vuotta. Toisaalta onko vastus ollut kovinta mahdollista luokkaa?