Nyt se tiedetään kaikkien aikojen paras!!!! Lähde: F1-racingin asiantuntija raati!!!

patriot

Foorumin senaattori
HUH TÄÄLLÄHÄN ON TAPPOMEININKI!!!!!

Itsekkin pidän listaa sinänsä hieman vääränä, että mukaan olisi pitänyt ottaa muitakin, kuin vähintään kaksi maailmanmestaruutta voittaneet.

Mutta herrat, jotka vertailussa olivat mukana ovat aikalailla oikeilla paikoillaan. Sillä pienellä muutoksella, että parhaana päivänään Mika yltää täysin samalle tasolle kuin Schumi.

Vanha tuttumme PMV on palannut kolumneineen. Villeneuve ja Hill ovat kaukana Mikan Schumin tasosta, näin se vain on!!!

Maailmanmestaruudet ovat kuitenkin yksi tärkeä kriteeri, kun arvostellaan kuskien paremmuutta. Se ei tietenkään ole se ratkaiseva, mutta vaikuttaa paljon. Esim. Nigel Mansell ei pystynyt muutakuin yhteen mestaruuteen, siitä huolimatta, että mies ajoi hyvällä kalustolla lähes koko uransa.
Tästä voidaan päätellä, että miehellä ei ollut tasaisuutta suorituksissaan. Vähän niinkuin Coulthard. Ei siinä ettei Nigel olisi hyvä kuski, mutta hän on kuitenkin kaukana Sennasta ja Prostista. En ole seurannut formuloita 70-luvulla, joten en voi ottaa kantaa esim Gilles Villeneuven,Reutemanin,Fittipaldin yms. kuskien kykyihin. Selvää on se, että he olivat taitavia ratinvääntäjiä, mutta kuuluvatko he top 10 on toinen asia. Sitä en tiedä ja kaikella kunnioituksella JACQUES et sinäkään tiedä oliko Gilles todellakin niin hyvä. Frankille samat sanat!!! Seurasitko sinä formuloita 70-luvun lopulla?????

Olen käsittänyt, että sinulla on ikää vasta 21 vuotta!!!! Eli et ole nähnyt Fittipaldin edes koskaan ajavan, paitsi nyt tietysti nauhalta. Korjaa jos olen väärässä!!!

90-lukua ja ehkä 80-luvun loppua voimmekin jo arvioida vähän paremmin, kun olemme seuranneetkin kisoja. Toki täältä forumilta löytyy niitä jotka ovat seuranneet formuloita jo 70-luvulta saakka, mutta FRANK JA JACQUES TE ETTE TAIDA KUULUA SIIHEN IKÄKERHOON!!! Vai mitä????

Muuten F1-racingin juttu oli ihan hyvä!!!!
;)

pmv

Well-known member
Sijainti
Perä-Pohjola
Tiettyinä päivinä esim. Jean Alesi oli nopeampi ja parempi kuin Ayrton Senna, Michael Schumacher tai Mika Häkkinen.
Uraa pitää katsoa kokonaisuutena.
Jos kuljettaja A voittaa sata kertaa kaikki muut ja sitten 101:ssä kisassa B voitttaa ja A jää toiseksi, ei se tarkoita, että B olisi sitten parempi kuin A.

En ole itsekkään elänyt niin kauaa, että voisin muistaa 15 vuotta vanhempia asioita kovin hyvin, mutta ainahan niistä voi ottaa selvää. Se edellyttää että lukee kirjoja tai vanhoja lehtiä, mutta ainakin se kirjojen lukeminen taitaa olla joillekkin mahdottomuus...

Kaktus

Well-known member
Originally posted by pmv:
<STRONG>Tiettyinä päivinä esim. Jean Alesi oli nopeampi ja parempi kuin Ayrton Senna, Michael Schumacher tai Mika Häkkinen.
Uraa pitää katsoa kokonaisuutena.
Jos kuljettaja A voittaa sata kertaa kaikki muut ja sitten 101:ssä kisassa B voitttaa ja A jää toiseksi, ei se tarkoita, että B olisi sitten parempi kuin A.

En ole itsekkään elänyt niin kauaa, että voisin muistaa 15 vuotta vanhempia asioita kovin hyvin, mutta ainahan niistä voi ottaa selvää. Se edellyttää että lukee kirjoja tai vanhoja lehtiä, mutta ainakin se kirjojen lukeminen taitaa olla joillekkin mahdottomuus...</STRONG>
Niinpä juuri.

Misa1

Flying finns
Sijainti
Helsinki
Tää on just tätä mistä Formulastara kirjoitti!

Vaikka kuinka olis kirjojakin lukenut niin nämä ovat vain omia mielipiteitä ja ne on erittäin subjektiivisia mielipiteitä!

Plääh
:rolleyes:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Originally posted by patriot:
<STRONG>Sitä en tiedä ja kaikella kunnioituksella JACQUES et sinäkään tiedä oliko Gilles todellakin niin hyvä. Frankille samat sanat!!! Seurasitko sinä formuloita 70-luvun lopulla?????

Olen käsittänyt, että sinulla on ikää vasta 21 vuotta!!!! Eli et ole nähnyt Fittipaldin edes koskaan ajavan, paitsi nyt tietysti nauhalta. Korjaa jos olen väärässä!!!

90-lukua ja ehkä 80-luvun loppua voimmekin jo arvioida vähän paremmin, kun olemme seuranneetkin kisoja. Toki täältä forumilta löytyy niitä jotka ovat seuranneet formuloita jo 70-luvulta saakka, mutta FRANK JA JACQUES TE ETTE TAIDA KUULUA SIIHEN IKÄKERHOON!!! Vai mitä????

Muuten F1-racingin juttu oli ihan hyvä!!!!
;)</STRONG>
Asioita voi tulkita monella tavalla! Itse olen lukenut kirjallisuutta historiallisista ajoista ja muodostanut käsitykseni kyseisten herrojen ajotaidoista. Eihän kukaan tiedä absoluuttista totuutta. Tämähän on mielipidefoorumi ja mielestäni mielipiteitään saa esittää kuka vaan!!!!!

Koska et ole itsekään seurannut 70-luvun ajoja, et voi väittää että minä ja Frank olisimme väärässä? Sitä paitsi niin monet arvostetut F1-asiantuntijat (kuten entiset kuskit) ovat kehuneet kyseisiä G Villeneuvea ja Fittipaldia, joten tuskin he ovat kovin väärässä?

Mielestäni ei ole pakko olla 100 vuotias ja seurannut lajia 50 vuotta voidakseen pitää mielipiteitä joistakin esim. 70-luvun kuskeista, sillä tietoja kuskeista saa mainiosti kirjoista ja netistä!

Yhtä hyvin sinäkään Patriot et väittämiesi perusteella voisi puhua D Hillistä ja J Villeneuvesta mitään koska et ole heidän suorituksia edes seurannut! Sinun silmäsihän näkee vain ja ainoastaan suomalaiskuskit, ja se on todella säälittävää!

patriot

Foorumin senaattori
Originally posted by Jacques:
<STRONG>

Asioita voi tulkita monella tavalla! Itse olen lukenut kirjallisuutta historiallisista ajoista ja muodostanut käsitykseni kyseisten herrojen ajotaidoista. Eihän kukaan tiedä absoluuttista totuutta. Tämähän on mielipidefoorumi ja mielestäni mielipiteitään saa esittää kuka vaan!!!!!

Koska et ole itsekään seurannut 70-luvun ajoja, et voi väittää että minä ja Frank olisimme väärässä? Sitä paitsi niin monet arvostetut F1-asiantuntijat (kuten entiset kuskit) ovat kehuneet kyseisiä G Villeneuvea ja Fittipaldia, joten tuskin he ovat kovin väärässä?

Mielestäni ei ole pakko olla 100 vuotias ja seurannut lajia 50 vuotta voidakseen pitää mielipiteitä joistakin esim. 70-luvun kuskeista, sillä tietoja kuskeista saa mainiosti kirjoista ja netistä!

Yhtä hyvin sinäkään Patriot et väittämiesi perusteella voisi puhua D Hillistä ja J Villeneuvesta mitään koska et ole heidän suorituksia edes seurannut! Sinun silmäsihän näkee vain ja ainoastaan suomalaiskuskit, ja se on todella säälittävää!</STRONG>

No eipäs nyt suututa. En ole haukkunut Fittipaldia, enkä myöskään G.Villeneuvea. Villeneuve esim. oli erittäin arvostettu kuljettaja erityisesti kilpakumppaniensa silmissä, ja pmv taisikin mainita tästä. Totesin vain että pystymme ehkä paremmin arvioimaan 80-90-luvun kilpailuja.

Ja mitä tulee tähän etten muka huomaa muita kuskeja, kuin suomalaiset niin aika vähän olet seurannut kommenttejani.

Olen mm. myöntänyt idolisi J. Villeneuven taitavaksi kuskiksi. Vaikka olenkin suomalaisten puolella niin osaan myös arvostaa muiden maiden kuskeja.

En osaa sanoa kuinka taitava rattimies esim Keke loppujen lopuksi oli. Olen kuitenkin lukenut asioista kirjasta ja tutkinut tilastoja ja se kertoo sen, että Keke oli yksi parhaimmista kuskeista 80-luvun alkupuolella. Monet asiantuntijat kehuivat Kekeä mm Eau Rouge mutkasta ajoa, jonka Keke teki talla pohjassa, eikä meidän sovi unohtaa sitä, että Keke on edelleen tilastoissa Silverstonessa ajetusta aika-ajo kierroksestaan. Kekellähän on yhä suurin halussaan suurin keskinopeus, jolla aika-ajo kierros on tehty.

Olen myös ottanut selvää Fittipaldista ja Villeneuve vanhemmasta aikoinaan ja tiedän, että he olivat omana aikanaan huippu kuskeja, mutta en osaa sanoa kuinka korkealle heidät pitäisi sijoittaa kautta aikojen tilastossa. Ehkä sitä vertailua on mahdoton tehdä. Vai mitä?????

:cool:

Jacques

Sijainti
Helsinki
Originally posted by patriot:
<STRONG>

Olen myös ottanut selvää Fittipaldista ja Villeneuve vanhemmasta aikoinaan ja tiedän, että he olivat omana aikanaan huippu kuskeja, mutta en osaa sanoa kuinka korkealle heidät pitäisi sijoittaa kautta aikojen tilastossa. Ehkä sitä vertailua on mahdoton tehdä. Vai mitä?????
:cool:</STRONG>
Yep, siinä olen kyllä samaa mieltä. Eri aikojen sankareita on lähes mahdotonta verrata toisiinsa sillä käytännössä nykyajan ykkösessä ja 80-luvun ykkösessä ei oo mitään samaa. :)

Mutta sen verran voi sanoa, että jos tuollaista vertailua tekee kuten F1Racing teki, niin pitäisi ottaa huomioon kaikki kuljettajat, eikä tilastot ole kovinkaan ratkaisevassa roolissa. Tilastot nimittäin valehtelee aikalailla juuri autojen tasoeron takana. Saattaahan olla että todellinen kaikkien aikojen paras kuljettaja on joku josta kukaan meistä ei oo ikinä ees kuullut. ;) Ei vaan se voisi olla vaikka Ratzenberger. Mieshän ajoi oivallisen debyyttikisan surkealla autolla. Kukaan ei voi tietää millainen sankari hän nyt olisi, jos eläisi.

Bradley

Well-known member
Sijainti
Racingcity
Originally posted by Misa1:
<STRONG>Tää on just tätä mistä Formulastara kirjoitti!

Vaikka kuinka olis kirjojakin lukenut niin nämä ovat vain omia mielipiteitä ja ne on erittäin subjektiivisia mielipiteitä!

Plääh
:rolleyes:</STRONG>
Jotkut sentäs osaavat esittää mielipiteensä järkevästi, eikä vain noku se on vian parempi tyylillä. Mitä tässä olen vähän ehtinyt PMV:n juttuja lueskelemaan, olen todennut niiden olevan hyvin ja asiantuntevasti kirjoitettuja. Tuollaisia tekstejä on mukava lukea.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Originally posted by Bradley:
<STRONG>

Jotkut sentäs osaavat esittää mielipiteensä järkevästi, eikä vain noku se on vian parempi tyylillä. Mitä tässä olen vähän ehtinyt PMV:n juttuja lueskelemaan, olen todennut niiden olevan hyvin ja asiantuntevasti kirjoitettuja. Tuollaisia tekstejä on mukava lukea.</STRONG>
jep jep olen samaa mieltä. :)

Pete1

New member
Sijainti
Pori
Schumacher ajoi kaudella '99 10 kisaa ja pisteet Irvinelle niistä kisoista 46-44. Et eipä ollu hääppöistä Schuminkaan meno tuolla kaudella, varsinkin kun muistetaan Ranskan GPn tallimääräys.

patriot

Foorumin senaattori
<STRONG>
Häkkisen uraa ei pidä arvostella pelkästään kolmen menestyskauden perusteella. Koko uraa ajatellen Schumacher on ollut selkeästi parempi

Mielestäni kuljettajien hallitsemat aikakaudet ykkösissä ovat menneet seuraavasti:
1950-54 Ascari
54-58 Fangio
59-62 Moss
63-68 Clark
68-73 Stewart (joskin Fittipaldi, Ickx ja Rindt vastasivat haasteeseen erinomaisesti)
73-78 Tämä jakso on ykkösten kilpailukykyisintä. Kukaan ei noussut toisten yläpuolelle edellisten ja seuraavien tapaan. Mukana parhaasta kuskista taisteli mm. Pettersson, Lauda, Andretti, Reutemann, Hunt, Fittipaldi, Jones...
78-81 Villeneuve
82-87 Prost
88-93 Senna
93-01 M.Schumacher ja homma jatkuu...

Pisimpään ykkösiä on hallinnut siis Michael Schumacher, jonka kausi on jatkunt jo 8 vuotta. Toisaalta onko vastus ollut kovinta mahdollista luokkaa?
</STRONG>
Niin kyllä Häkä vastasi Schumin haasteeseen aika hyvin!!!!! Ja tämä on fakta!!!!!

Ja kun tuossa aikaisemmin puhuit siitä, että Schumi on koko uraa ajatellen ollut parempi, niin mietippä sitten sitä faktaa, että kuka on ajanut huippukalustolla käytännössä koko uransa???? Aivan Michael Schumacher!!!

:mad:

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
No siis kyllähän Fisichella on kaikkien aikojen paras, mutku sil ei oo vaan ollu kunnon kalustoa alla koskaan!!!1111

Näin on näreet!

Clair

Well-known member
Sijainti
???
Nelson Piquet on kaikken aikojen paras! :D :D :D

Ettekö te kukaan jo tajua että on aivan turha alkaa listaamana näitä kun kukaan ei ole ajanut muitten kanssa samaan aikakauteen radalla kilpaa!! :mad:

Aivan yhtä hyvin voisi olla vaikka Button kaikkein aikojen paras kuin voisi olla Damon Hill!!

Minä olen palanut!!! ;) :D :eek: :D

Misa1

Flying finns
Sijainti
Helsinki
Enpä muuten tarkoittanut pmv:een tekstejä kohtaan tuota kritiikkiä, jos yhtään älliä päässä liikkuu, niin huomaa mitä kohtaan osoitin kritiikkini!?

;) :p

pmv

Well-known member
Sijainti
Perä-Pohjola
No ei verrata Schumin ja Häkkisen kalustoja keskenään.
Verrataan Schumin käytössä ollutta kalustoa Ascarin, Fangion, Clarkin, Prostin ja Sennan käyttämiin autoihin.
Silloin huomataan, että ei Schumacherin autot mitenkään poikkeuksellisen ylivoimaisa ole olleet.
Kaikki nämä kuljettajat ovat ajaneet keskimäärin aikansa huippuautoilla. Joskus on alle sattunut keskinkertaisempi luomus. Esim. Prostin kausi Ferrarilla 91 osoitti, että ei edes professori pysty ihmeisiin. Ei yhtään voittoa ja MM-sarjassa 5. sija 35 pisteellä oli verrattaen heikko. Toki silloinkin tallikaverina ollut Alesi jäi pisteissä ja aika-ajoissa.
Schumi eroaa muista siinä, että hänen tallivalintansa ovat olleet aikaansa nähden erikoisia. Ascarin ja Fangion aikana Lancia, Ferrari ja MB olivat autoja joilla pärjäsi. Siispä he ajoivat niillä. Clarkin aikana Lotus oli yleensä paras ja nopein auto, joten Clark ajoi sillä. Prostin ja Senna aikana Mclaren ja Williams olivat ylivoimaismpia tiimejä, joten herrat pyrkivät näitten rattiin.

Oho

Senile membrane
Sijainti
Lounaalla
<STRONG>Mitä sitten Häkkisen uraan tulee, niin hänen paikkansa on mielestäni siinä mihin hänet sijoitin. Häkkisen loisto rajautuu yllätävänkin lyhyeen ajanjaksoon. Mutta tärkeämpää on se, että periaateessa Häkkinenkin koki Hillin ja Villeneuven kohtalon Schumacherin vastustajana. Pitkässä juoksussa Mika ei enää pystynyt vastaamaan haasteeseen, vaikka mahdollisuudet olivat ehkä paremmatkin kuin Hillillä ja Villeneuvella. Kun taas Schumacher teki kaudella 2002 parhaan suorituksen urallaan.</STRONG>

Ave !!!

Defacto Mika osallistui kaudella 2001 suunnilleen yhtä useaan kisaan kuin Schumcaher kaudella 1999, kuinka lähellä kannua Michael oli tuolloin? Mikan motivaatiossa oli korjattavaa mutta eikö vannoutuneiden Schumcaher fanien mielestä Michael hävinnyt Suzukassa tahallaan. Ainkaan Mika ei kertaakaan urallaan niin tarkoituksellisen itsekkäästi tominut tallin etujen vastaisesti. Kyllä pata kattilaa soimaa, kun samaset Schumacher fanit käyvät Häkkisen kimppuun kuin yleienen syyttäjä kauden 2001 hapuilusta. On myös kovin yksioikoista olettaa, että nimenomaan Mika ei pystynyt vastaamaan haasteeseen kun tilanne on paljon sotkuisampi. Mutta mitä muuta voi olettaa kundilta, joka kuvittelee että Schumacheria ei sido edes Newtoninlainen dynamiikka vaan hän ajaa autollaan nopemmin kuin mahdollista on.

- Oho -

- Oho -

[ 20-01-2002: Message edited by: Oho ]

Bradley

Well-known member
Sijainti
Racingcity
Originally posted by Oho:
<STRONG>

Ave !!!

Defacto Mika osallistui kaudella 2001 suunnilleen yhtä useaan kisaan kuin Schumcaher kaudella 1999, kuinka lähellä kannua Michael oli tuolloin? [ 20-01-2002: Message edited by: Oho ]</STRONG>
Kyllä vaan mun käsittääkseni Mika osallistui 2001 17 kilpailuun, Schumi -99 vain 10 kilpailuun.

Oho kuullostaa nimenä ihan vahingolta, joka tapahtui kortsun puhjetessa. Vaikuttaako siihen sitten Newtonin lait vai ei?