Off-season testing 2007-2008

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Voisiko olla niin että ajolinjat aavistuksen verran muuttuivat ilman luistonestoa kaikilla kuskeilla? Ei mitenkään radikaalisti, mutta mutkiin tuloa ja niistä poistumista ajatellen hieman aikaisempaa jouhevammiksi. Refleksien osuus tässä on pitää auto juuri optimaalisessa kiihtyvyyskulmassa ennen pidon menetystä. Jos sen hanskaa koko kropallaan limitille asti, niin on varmaan melko vahvoilla tietokonetta vastaan, joka kuitenkin rekisteröi lähinnä vetävien pyörien momenttia.
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Troy McLure sanoi:
Voisiko olla niin että ajolinjat aavistuksen verran muuttuivat ilman luistonestoa kaikilla kuskeilla?
Massa ja Hamilton ovat ainakin suosineet leveämpiä linjoja ilman luistonestoa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Troy McLure sanoi:
Voisiko olla niin että ajolinjat aavistuksen verran muuttuivat ilman luistonestoa kaikilla kuskeilla? Ei mitenkään radikaalisti, mutta mutkiin tuloa ja niistä poistumista ajatellen hieman aikaisempaa jouhevammiksi. Refleksien osuus tässä on pitää auto juuri optimaalisessa kiihtyvyyskulmassa ennen pidon menetystä. Jos sen hanskaa koko kropallaan limitille asti, niin on varmaan melko vahvoilla tietokonetta vastaan, joka kuitenkin rekisteröi lähinnä vetävien pyörien momenttia.
Moottorin tehokäyrähän on muuttunut aika radikaalisti nyt. Voimaa tulee jouhevammin ulos, jotta kuskin on se helpompi hallita. Eikä tuhoa niin nopeasti renkaitaan.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
sooda sanoi:
Renkaiden rakenne on varmaan sen verran erilainen että formuloissa luistaminen voi olla jopa suurempaa kuin tuo 5%.
No sehän on ihan säädettävissä oleva juttu. Massa Brasilian lipsautuksen jälkeen näytti että kun painaa liikaa pedaalia niin tarvittaessa syntyy vaikka 200m mustaa viivaa asfalttiin...

Luistonrajotin...
 

Tollo_peloton

Well-known member
Liittynyt
16.4.2006
Viestit
139
petrolhead sanoi:
Tuota on hyvin, hyvin vaikea uskoa.
Muistan takavuosilta kun Häkkinen ajoi eräässä aika-ajossa Tc käännettynä pois päältä,että saisi ajettua nopeamman ajan.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Uijui Ekihän alkaa olla jäljillä. Vähän kyl orlyy mutta asiaa kuitenkin :D

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/02/609370

Mustakari: Räikkönen hyötyy luistoneston poistumisesta
08.02.2008 23:09

Formula ykkösten ensi kauden suurimpia teknisiä muutoksia on luistoneston kieltäminen. Talven testiajojen perusteella luistoneston poistuminen näyttäisi suosivan Ferrarin Kimi Räikköstä.

MTV3:n formula-asiantuntija Erkki Mustakari oli Jerezin testejä seurattuaan vaikuttunut Räikkösen tavasta hallita ajokkiaan ilman luistonestoa.

- Kimi ajoi tietyt mutkat kerta kerran jälkeen täsmälleen samaa ajolinjaa, kun taas tallikaveri (Felipe Massa) tuli välillä sisällä ja välillä ulkona ja välillä keskellä mutkaa. Vaikutti välillä jopa siltä, että jarrutuspaikkojen etsiminen oli Massalle hieman hankalaa, Mustakari kommentoi MTV3:lle.

Tällä viikolla Räikkönen on ajanut huippuaikoja Ferrarin testeissä Barhainissa. Parhaimmillaan Räikkönen rikkoi Bahrainin GP:n viime vuoden paalupaikka-ajan yli kahdella sekunnilla. Ferrari-talli on selvästi onnistunut tavoitteissaan vuoden 2008 ajokin suunnittelussa.

- Huippuajat ajettiin aika lailla pehmeällä seoksella, mutta on selvä, että auto on tullut paremmaksi. Se on parempi kuin viime vuoden auto. Ferrari pyrki siihen, että auto on viimevuotista parempi keskinopeudeltaan hitailla radoilla ja radoilla, joissa on korkeita ratareunuksia. Nyt näyttää siltä, että tässä on todella onnistuttu, Mustakari analysoi.

Pidättyväisyydestään tunnettu Räikkönen on äitynyt ylistämään uutta Ferraria jäämiehen mittapuulla varsin vuolaasti.

- Se, että Kimi antaa niin ylistäviä lausuntoja tässä vaiheessa ei voi tarkoittaa muuta kuin sitä, että auto on todella hyvä, Mustakari päätteli.
Muutama tuoppi Ekille! :alppu: :D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
vmjs sanoi:
Massa ja Hamilton ovat ainakin suosineet leveämpiä linjoja ilman luistonestoa.
Liittyisikö myös siihen, että kärkikuskeista juuri näillä samaisilla herroilla on puheiden mukaan ollut suurimpia ongelmia jarrutuksien kanssa...
Eli jos jarrupaikka vähän tahtoo venyä niin väkisin linjakin menee koko ajan leveäksi... Siis noin osasyynä...

Toivottavasti näemme monta mielenkiintoista kisaa tulevalla kaudella. Mutkiin tulo on nyt vaikeampaa kun tietokoneen avustama moottorijarru on kielletty ja mutkista poistuminen on hankalampaa kun sutimisen ja luiston estot on poistettu... :ahem:

Tuosta moottorijarrutuksen kiellosta muuten. Itselleni ei oo missään osunu silmiin siitä muuta kuin että "moottorijarrutus on kielletty" ja tuohan ei varmasti pidä paikkaansa. Tarkoitus varmaan on, että juuri tuo tietokoneen avustama moottorijarrutus välikaasuineen on kielletty. Eli nyt kun vaihdetaan alaspäin niin takapyörät voivat lyödä lukkoon kun ei tietokone ole avustamassa välikaasuineen moottorin ja pyörien kierrosluku eroja...
Näin olen siis itse asian pähkinyt... :)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
talakem sanoi:
No sehän on ihan säädettävissä oleva juttu. Massa Brasilian lipsautuksen jälkeen näytti että kun painaa liikaa pedaalia niin tarvittaessa syntyy vaikka 200m mustaa viivaa asfalttiin...

Luistonrajotin...
Mistä mahdoit puhua? Mikä Brasilian lipsautus?

Mutta jos tarkoitit sitä, että spinnauksen jälkeen kuskit ovat kääntäneet autonsa renkaat savuten, niin käsittääkseni kuskeilla on ratissa jokin TC-off nappula jolla tuo manööveri onnistuu....
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
DaSilva sanoi:
Ainakin oma auto on nopeampi ilman luistonestoa niin miksei formula1. Syö rengasta mutta nopeampi silti.
Tietysti siinä on sellanen ero, että sun autos luistonesto on tehty turvallisuutta silmälläpitäen, ei mahdollisimman suurta kiihtyvyyttää tavoitellen. Eli ehkä en ihan suoraan vertaisi F1:n luistonestoon.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ground Effect sanoi:
Tietysti siinä on sellanen ero, että sun autos luistonesto on tehty turvallisuutta silmälläpitäen, ei mahdollisimman suurta kiihtyvyyttää tavoitellen. Eli ehkä en ihan suoraan vertaisi F1:n luistonestoon.
Aivan. Siinä missä Formulan luistonesto sallii optimaalisen sutimisen niin siviili auton luistonesto ei taida sallia minkäänlaista sutimista....
Mikä on mielestäni hyvin outoa ja vaarallista.... mutta elämä on.. :)
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Ghost_Glove sanoi:
Mistä mahdoit puhua? Mikä Brasilian lipsautus?
Viime vuoden Brasilian GP, kun Massa veti vähän leveäksi ennen ylämäkeä vasemalle kääntyvässä mutkassa. Raitaa jäi sellainen 200m, kun Massa kiihdytti ylämäkeen.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Räikkönen näköjään tänään edelleen radalla. Tässä aamun aikoja (Autosportin forumilta):

Morning times:

1. Massa – Ferrari – 1:31.172 (42 tours)

2. Räikkönen – Ferrari – 1:31.488 (34 tours)

3. Glock – Toyota – 1:33.277 (35 tours)

4. Trulli – Toyota – 1:33.305 (38 tours)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
M.Webber sanoi:
Räikkönen näköjään tänään edelleen radalla. Tässä aamun aikoja (Autosportin forumilta):
Tänäänhän Räkän pitikin vielä varmuudella ajaa... mutta huomenna ja ylihuomenna ei vissiin sit aja... :(

No täytyyhän sitä Massallekin antaa työrauha, ettei itsetunto ihan katoo kokonaan..... :thumbup:
:D
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
Räikkönen paineli iltapäivällä 2,5 kymmenystä Massan ajan alle. Massalla oli taas hydrauliikkaongelmia, Kimillä ei mitään. (Autosportin foorumi)
 

lahill

Well-known member
Liittynyt
14.4.2007
Viestit
452
Faustus sanoi:
Räikkönen paineli iltapäivällä 2,5 kymmenystä Massan ajan alle. Massalla oli taas hydrauliikkaongelmia, Kimillä ei mitään. (Autosportin foorumi)
Laitetaanpa ajat vielä Bahrainista. Lähde sama kuin yllä.

Bahrain day 4

1. K.Raikkonen Ferrari 1:30.914 66
2. F. Massa Ferrari 1:31.174 53
3. J. Trulli Toyota 1:32.382 73
4. T. Glock Toyota 1:32.762 77
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
lahill sanoi:
Laitetaanpa ajat vielä Bahrainista. Lähde sama kuin yllä.

Bahrain day 4

1. K.Raikkonen Ferrari 1:30.914 66
2. F. Massa Ferrari 1:31.174 53
3. J. Trulli Toyota 1:32.382 73
4. T. Glock Toyota 1:32.762 77
Taitava kaveri tuo Massa:
Morning times:

1. Massa – Ferrari – 1:31.172 (42 tours)

2. Räikkönen – Ferrari – 1:31.488 (34 tours)

3. Glock – Toyota – 1:33.277 (35 tours)

4. Trulli – Toyota – 1:33.305 (38 tours)
...kun pystyy huonontaan parasta aikaansa päivän kuluessa... :p

No joo, älkää ottako tosissanne. ;)
 

lahill

Well-known member
Liittynyt
14.4.2007
Viestit
452
Ghost_Glove sanoi:
Taitava kaveri tuo Massa:

...kun pystyy huonontaan parasta aikaansa päivän kuluessa... :p

No joo, älkää ottako tosissanne. ;)
Hauska huomio :D
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös