Off-season testing 2007-2008

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Vice sanoi:
No onpas kyllä melkoista Ferrari-fanikansaa täällä, kun moni niin kovasti hermostuu kun Ferkut eivät joka ikisessä testissä ihan kärjessä olekaan. Voi että, on kauhiaa :jaska:
Kyllä..seinät kaatuu päälle.Kylmää hikeä pukkaa,oksettaa.Itkua pidätellessä..Jos Ferrarit EIvät olekaan ykkösiä Melbournessa.Pelottaa!!!:thumbfh: :confused: :eek:
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
formulastara sanoi:
Nyt kun testit ovat päättyneet, niin vedänpä muutamat johtopäätökset puhtaalla mutulla:
ota joku linja kommentointiin, kiitos.
ite kyselin edellisiä aikoa, niin heität ei väliä ---> "mutua"
perustelusi radan eri olosuhteisa --> "faktaa"
sitten mututuntumasi tallien voimasuhteista.
vaadit faktaa, mutta suollat mutua...
pitääkö täällä olla joku license to mutu että sun kans voi keskustella.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
formulastara sanoi:
Nyt kun testit ovat päättyneet, niin vedänpä muutamat johtopäätökset puhtaalla mutulla:

- Red bull ja Williams näyttävät olevan nopeita varsinkin aika-ajoformaatissa. Kisassa renkaiden kestävyys kysymysmerkki -Silloin BMW:n vahvuus tullee esille.

EDIT. Niin, ja Renault huomaa keulakonseptinsa epäonnistuneen, ja todennäköisesti jo suunnittelee perinteisempää ratkaisua. Voi kuitenkin olla, ettei tähän autoon voi enää konseptia muuttaa, joten tulossa on viime kauden tapainen "välivuosi".
Veikkaan vähän päinvastaista Bemarista. Erittäin agressiivinen etusiipi asettaa kuljettajat vaikeaan asemaan. Tullaan näkemään paljon linjalta suistumisia heidän taholtaan. Myös edelläolevan auton virtaukset voivat olla todella pahoja Bemarille. Mäkkärihän päivitti jo etusiipeään loivemmaksi ja vähemmän agressiiviseksi.

Rellulla ollaan kevyen paniccinappulan ääressä jo. Viime kausi meni täydellisesti penkin alle. Eikä Midaksen kiveä ole löydetty. Veikkaan että vieläkään ei olla keksitty oikeaa tapaa lähestyä Bridgestonen ominaisuuksia. Michelinien ominaisuudet olivat niin täydellisen sopivat Renaultiin. Nyt koko konsepti on edelleen kateissa. Ainoa talli, joka saa autostaan ja renkaistaan selkeesti paremman aika-ajoon on McLaren. Hyvillä starttipaikoillaan se pystyi pitämään nopeampaa Ferraria takanaan monissa kisoissa.
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Noin kokonaisuudessaan Ferrarin testitulokset on olleet sellaisia, että vauhtia riittää ainakin saman verran kuin Mäceissä. Pärjätäkseen mestaruustaistossa Mclarenin pitäisi olla ylivoimainen Ferrariin verrattuna, samantasoinen auto ei riitä. Viimekaudella voittoa ei herunut vaikka auto oli alkukaudesta selvästi Ferraria parempi.

Mestaruus tulee joko Mäccillä tai Ferrarilla ja testien peruteella Mäcci ei ole esittänyt mitään sellaista, että ne olisivat minkäänlaisia ennakkosuosikkeja. Kokematon kuskikaksikko takaa sen, että tasaväkiselläkin kalustolla pallo on Räikkösellä. Hamilton - Räikkönen kisa on kuitenkin 0-1 Kimille ja siitä jatketaan mihin Brasiliassa jäätiin. Itse uskon, että Hami ei tule ensimmäisessä kisassa maaliin.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kyllä nuitten keskikastin tallien on syytäkin testata tyhjällä ajamista, niillä se tulee kuitenkin olemaan ratkaisevassa merkityksessä Q2:ssa. Mäkki ja Ferrari voi huoletta keskittyä siihen Q3:seen, eli kisalöpöt tankissa ajamiseen..

Ja eiköhän tän päivän ajat aika selkeää kieltä puhunu siitä, mitä nuista testeistä voi päätellä. Ei sen enempää kuin mitä ennen testejä. Ei mulla ainakaa oo yhtää mihinkää muuttunu ajatukset voimasuhteista kärjen osalta. Toyotaa voi pitää positiivisena ilmentymänä jos jotain ajatusta haluaa muuttaa, mutta muuten normi settiä.

Aika-ajoja paukuttivat, mikäs siinä. Ei huoleta Ferrarin vauhti, kyllä ne tulee olemaan muita parempia kaudella 2008.

PS: Niin ja kiitos formulastaralle. :eek:
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
lahtiska sanoi:
ota joku linja kommentointiin, kiitos.
ite kyselin edellisiä aikoa, niin heität ei väliä ---> "mutua"
perustelusi radan eri olosuhteisa --> "faktaa"
sitten mututuntumasi tallien voimasuhteista.
vaadit faktaa, mutta suollat mutua...
pitääkö täällä olla joku license to mutu että sun kans voi keskustella.
Jos oikeasti tarvitset niitä aikoja, niin hae itse vaikka täältä.

Radan olosuhteista on olemassa ihan aitoa julkista faktatietoa säätietojen osalta, jolloin on mahdollista todeta, että tosiaan, olosuhteet ovat olleet erilaiset tai samanlaiset ainakin säätilan osalta.

Mitenkäs sinä rakentaisit jonkinlaisen faktapohjaisen analyysin tallien voimasuhteista tässä vaiheessa kautta? No niinpä. Tallit ajavat päivästä toiseen täysin erilaisia ohjelmia ja vieläpä piilottelevat suorituskykyään. Ei ole muuta keinoa, kuin antaa jonkinlainen perusteltu arvaus. Sellaisia annetaan, koska mielestäni tällä foorumilla keskustellaan F1:stä sen takia, että päästäisiin paremmin perille lajista ja siihen liittyvistä ilmiöistä.

Se alkuperäinen hypoteesi että Räikkösen ja Massan aikoja voisi vertailla tallikaveruuden takia toisiinsa ontuu sen takia, että muuttujia on lukematon määrä. Olosuhteiden lisäksi muuttuvat testiohjelmat, autojen säädöt, testattavat komponentit ja sekin, etteivät kuljettajat välttämättä aja jossain testissä kierrostakaan "isoa lujaa", koska tarvittava informaatio auton käyttäytymisestä saadaan autosta ilman 100% puristusta.

Tämän takia, minun mielestäni, on aivan turha verrata Massan viime viikon perjantain kärkiaikaa ja Räikkösen tämän viikon aikoja. Tämä on mielestäni niin hyvin perusteltua ja yleisesti hyväksyttyä suhtautumista testiaikoihin, ettei tällä foorumilla kannata edes herättää ajatusta siitä, että ko. testiaikoja voitaisiin vertailla suorituskykyeron hahmottamisen toivossa.


ps. formulastara on ihan hyvä forumisti, ja hänen arvionsa tämän hetkisistä voimasuhteista voi hyvinkin osua oikeaan.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
CamoN sanoi:
..tarvittava informaatio auton käyttäytymisestä saadaan autosta ilman 100% puristusta.
Olen muuten samaa mieltä kanssasi, paitsi että tämä lainaamani lauseenpätkä on kyllä täyttä roskaa. Mitä lähemmäs limittiä mennään, sitä enemmän auton ajo-ominaisuudet korostuvat. Jos ajat autoa, joka puskee turhan paljon ajettaessa 100% vauhtia, 95% tai 97% suorituksella se voikin tuntua todella mainiolta vehkeeltä ajaa.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Oberfeldwebel sanoi:
Aika-ajoja paukuttivat, mikäs siinä. Ei huoleta Ferrarin vauhti, kyllä ne tulee olemaan muita parempia kaudella 2008.

PS: Niin ja kiitos formulastaralle. :eek:
minua vauhti ei huoleta, mutta luotettavuus kyllä. muutamana viimesenä päivänä ferrari on hajonnut kimin käsiin, ja bahrainissakin melkein joka päivä olio toisessa ferrarissa ongelmia
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Jeeves sanoi:
Olen muuten samaa mieltä kanssasi, paitsi että tämä lainaamani lauseenpätkä on kyllä täyttä roskaa. Mitä lähemmäs limittiä mennään, sitä enemmän auton ajo-ominaisuudet korostuvat. Jos ajat autoa, joka puskee turhan paljon ajettaessa 100% vauhtia, 95% tai 97% suorituksella se voikin tuntua todella mainiolta vehkeeltä ajaa.
Näin on, mutta niissä autoissa on paljon muutakin kuin ajo-ominaisuuksiin vaikuttavaa tavaraa kiinni. Esimerkiksi juomajärjestelmä tai jokin uusi anturi on testattava, mielellään radalla vaikkapa kilpailusimulaatiossa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mediaprofeetta sanoi:
minua vauhti ei huoleta, mutta luotettavuus kyllä. muutamana viimesenä päivänä ferrari on hajonnut kimin käsiin, ja bahrainissakin melkein joka päivä olio toisessa ferrarissa ongelmia
No Kimi sano Maikkarin haastattelussa, että autossa ei ollu varsinaisesti mitään vikaa, kunhan tarkisti vaihelaatikosta jotain ku oli niitä punasia lippujakin siinä. Eli ei mun käsityksen mukaan sitä olisi tarvinu tehä jos oisivat lippujen puolesta päässeet ajaan kisasimulaation.

Ja Heikin kommenteista paistoi suurempi huoli. McLarenilla oli koitettu saaha autoo nopeemmaksi ku päivä alko nihkeesti, mutta menivät sääjöissä vähän väärään suuntaan, eli ei paras päivä. Heikki ei toki ottanu ressia asiasta, mutta minulle tuli tunne jälleen kerran siitä, että taitaa tämä olla Kimin kausi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Moe Szyslak sanoi:
Veikkaan vähän päinvastaista Bemarista. Erittäin agressiivinen etusiipi asettaa kuljettajat vaikeaan asemaan. Tullaan näkemään paljon linjalta suistumisia heidän taholtaan. Myös edelläolevan auton virtaukset voivat olla todella pahoja Bemarille. Mäkkärihän päivitti jo etusiipeään loivemmaksi ja vähemmän agressiiviseksi.

Rellulla ollaan kevyen paniccinappulan ääressä jo. Viime kausi meni täydellisesti penkin alle. Eikä Midaksen kiveä ole löydetty. Veikkaan että vieläkään ei olla keksitty oikeaa tapaa lähestyä Bridgestonen ominaisuuksia. Michelinien ominaisuudet olivat niin täydellisen sopivat Renaultiin. Nyt koko konsepti on edelleen kateissa. Ainoa talli, joka saa autostaan ja renkaistaan selkeesti paremman aika-ajoon on McLaren. Hyvillä starttipaikoillaan se pystyi pitämään nopeampaa Ferraria takanaan monissa kisoissa.
Muiden tallien kuljettajat ovat sanoneet BMW:sta samaa mitä formulastara arveli, joten eiköhän se aika lailla niin mene. Osallistunpa nyt arvailuleikkiin sen verran, että otaksun tallin suorituskyvyn heittelevän kisojen välillä viime kautista enemmän. Uusi auto ei kuskien kommenttien perusteella ole kaikkein helpoin säädettävä.

Renaultista veikkaan kyllä, että talli arvostetaan vähän turhan alas täällä. Itse uskon heidän olevan tasaisen keskiryhmän kärkipäässä ainakin Alonson osalta. Mitä tulee keulaan, niin vaikea uskoa, että sitä pystyttäisiin kesken kauden muuttamaan. Näyttäisi vähän, että se vaatisi uutta monokokkia ja samalla jousitusgeometrian muuttamista, jollei sitten joku vuoden 1996 Ferrarin kaltainen hirviöratkaisu onnistu.
 

lahtiska

Well-known member
Liittynyt
13.5.2007
Viestit
290
Vaihteleva on tuo HK mieli: (mihin jutut akselivälistä katosivat)


Alonso näki kärjen erot läheltä

F1-sähkeet 27.2.

Kimi Räikkösen kisasimulaation vahvin puoli oli taas pitkien vetojen loppukierroksilla. Niissä syntyy selvin ero McLareniin.

Keskiviikkona Räikkönen ei hakenut huippuaikaa. Aika-ajossa hän teki kaksi vetoa, mutta lähinnä kisasäädöissä.

Omaa simulaatiotaan Renaultilla ajanut Fernando Alonso arvioi, että hän hävisi Räikköselle tankkien tyhjetessä noin seitsemän kymmenystä ja raskaammalla kuormalla peräti 1,2 sekuntia.

McLareniin ero oli 4-5 kymmenystä kevyenä ja sekunti raskaalla.

Näin Ferrarilla olisi kisamatkalla parin kymmenyksen etu McLareniin koko ajan.

Barcelona/Heikki Kulta

Julkaistu 27.2.2008 22:03:59
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kait HK tarkoitti sitä, että McLaren on parantanut huimasti siitä mitä he viime kaudella esittivät nopeilla radoilla juuri siitä syystä, että he ovat pidentäneet akseliväliä. Tämä muutos kuitenkin melko varmasti heikentää McLarenin iskukykyä hitailla radoilla, kuten Monacossa.

Bobakki sanoi:
Jos tiedot Räikkösen kisasimulaatiosta pitävät paikkansa, niin otaksuisin sitä varten unohdetun kestävyystestit. Voin toki olla väärässäkin.
Mediaprofeetta sanoi:
ihan sama mitä aikoja ajavat, mutta auto näyttää hajoavan joka kerta käsiin kun ajetaan kisasimulaatiota
Eikös Bahrainissa paukkunut vehkeet simulaatioissa siksi, että koneella oli ajettu jo reilusti yli tarvittavan kestävyyden? Kimi sitä vastoin ajoi kisasimulaation onnistuneesti. Eli siellä ilmeisesti toisella otettiin riski testatessa miten pitkään vehkeet kestää ja toisella sitten ajettiin enemmän tai vähemmän varman päälle.

Kimin kommenteista sai myös sen käsityksen, ettei eilen varsinaisesti hajonnut mitään, vaan tekivät tarkistuksen. Jos nyt edes ajoivat mitään varsinaista kisasimulaatiota? Sehän on HK:lta kuultu ja sinänsä hankala ajaa kunnollista "kisaa" muiden tallien soheltaessa välissä.

Minä kallistun mutufiiliksissä aika pitkälti samalle kannalle kuin formulastara. Sillä erolla, että McLarenit ovat nopeilla radoilla lähes samalla viivalla myös pitkissä vedoissa kuin Ferrarit. Tasaiseksi menee.

Lisäksi Force täytyy Fisicon ohjastamana nostaa yllättäjäksi keskikastiin. Fisico tulee ja peittoaa Alonsonkin useaan otteeseen kauden aikana :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Bobakki sanoi:
Muiden tallien kuljettajat ovat sanoneet BMW:sta samaa mitä formulastara arveli, joten eiköhän se aika lailla niin mene. Osallistunpa nyt arvailuleikkiin sen verran, että otaksun tallin suorituskyvyn heittelevän kisojen välillä viime kautista enemmän. Uusi auto ei kuskien kommenttien perusteella ole kaikkein helpoin säädettävä..
Jostakin olin lukenevani että 'säätöikkuna' olisi kovinkin pieni Bemussa. Juurikin aika agressiivisten ratkaisujen takia. Eli tosiaan, jossakin, jossa auto saadaan säädettyä nappiin, kyytiä riittää, ja sitten kun ollaan metikössä sen suhteen, Fisi on niskassa.:ahem:
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Trullin kärkiaika syntyi aika-ajovedolla

Toyota-kuljettaja Jarno Trulli oli nopein mies F1-talvitestien päätöspäivänä keskiviikkona Espanjan Barcelonassa. Trulli teki kärkiaikansa 1.20,801 aika-ajovedolla testipäivän alussa, kun rata on parhaimmillaan.

- Olemme edistyneet auton ymmärtämisessä ja säätämisessä. Vaikka kyse oli vain testistä, niin on mukava nähdä mekaanikkojen hymyilevän, koska tämänpäiväiset kierrosajat antavat motivaatiota. Parantamisen varaa on vielä, mutta tämä osoittaa, että talli on tehnyt hyvää työtä talvitesteissä, Trulli kiitteli.

Viime kaudella Trulli oli MM-sarjassa vasta 13:s, mutta toivoo tältä vuodelta selvästi parempaa.

- Kaikki näyttää ehdottomasti paljon paremmalta kuin viime vuonna, joten olen iloinen tallin puolesta, Trulli sanoi.
Tosiaan, Tulppa-Trullilla oli ehta aika-ajoveto jolla nopein kierros tuli, mutta ei hän mitään tainnut oikoa. Uusi toyo on selkeesti nopeampi kuin vanha, mutta ferraria siltikkin sekunti per kiekka jäljessä. Epäilen että renoo on toyotaa hiukan vahvempi kauden alussa, mutta nyyppä kuskeista en osaa sanoa kumpi on kovempi: Glock vai jr. Tiukkaa taistoa keskikastissa.

Bmw jonkinlainen väliinputoaja? Siis nopeampi kuin tuo kaksikko mutta merkittävästi ferkkua ja mäkkiä hitaampi?
 
Viimeksi muokattu:

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Tiistaisessa MSa:ssa viime viikon testeistä analyysiä. Eli ovat jo vanhentuneita.

Ferrari ilman vastusta

Massan paras kierros kolmipäiväisissä testeissä tuli pitkän vedon 15. kierroksella - kilpailevat tallit hämmästyivät. McLaren on lyhyessä vedossa nopea ja aika-ajotrimmissä Ferrarin tasolla, mutta pitemmillä vedoilla takarenkaiden kuluminen tuo edelleen huolenrypyt teknikoiden otsalohkoihin. Vaikka Kovalainen teki nopeimman kierrosajan Jerezissä, antoi Hamilton Heikkiä vahvemman vaikutuksen kisasimulaatiossa.

Kolmantena testipäivänä ajoi Alonso pitkän vetonsa vasta 16. kierroksella nopeimman aikansa. Renault ei ole tyhjänä kovin nopea, mutta kilpailukykyinen pitemmällä matkalla. Ratkaisematta ovat ongelmat arvoituksellinen tärinä ja Piquet jr. Fernando osaa ajaa brassia paremmin aliohjaavaa autoa.

Red Bull on etenkin aika-ajosäädöissä todella nopea, mutta kuskit kuvailevat auton vaikeasta kesytettävyydestä - yliohjautumisesta aliohjautumiseen. Toyotalla iloittiin edistymisestä. MSa iloitsi puolestaan keskisarjan autojen tasaisuudesta.

DC kysyi MSa:n toimittajalta, kuka on mestari 2008? MSa: Sinä! DC: Aha! Toimittaja oli lukenut Coulthardin tuoreen kirjan "It is what it is." (ja pitänyt lukemastaan), kirjan ja luistoneston poistumisen perusteella DC on mestari.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Honda hopes turn to final Jerez test

GPupdate.net sanoi:
Honda hopes turn to final Jerez test

28 February 2008

After a three-day test at Barcelona in which Honda struggled to show any significant improvement in its new car's pace, the team will complete its pre-season preparations at a private test at the Jerez circuit from Tuesday 4 to Thursday 6 March.

"The focus of our test programme this week was to run through qualifying and race scenarios in preparation for the start of the season with our race drivers, pit crew and equipment," explained Honda engineering chief Steve Clark. "Running the car over a race distance and tightly timed practice sessions highlights any reliability concerns and ensures the team are familiar with the car and its workings. This all went well with race practices on all three days and qualifying simulations on Monday and Tuesday."

"We also completed an evaluation of revised suspension settings on Wednesday morning to address the handling concerns that the RA108 has been experiencing, which produced some positive results," he added. "We now have a three-day test in Jerez next week, where we will be running with a completely revised aerodynamic package, to finalise our pre-season preparation."
Honda jatkaa vielä ensi viikolla Jerezissä, ilmeisesti ihan yksin. Vihdoin saavat sen jo tammikuussa luvatun aerodynamiikkapaketin testattavaksi.


jupla sanoi:
Red Bull on etenkin aika-ajosäädöissä todella nopea, mutta kuskit kuvailevat auton vaikeasta kesytettävyydestä - yliohjautumisesta aliohjautumiseen.
Tuon takia se moottorikatteen "evä" varmaan pysyi mukana ihan viimeiseen testipäivään saakka. Veikkaanpa että jos BMW:n suorituskyky ailahtelee kilpailusta toiseen, niin samoin käy myös Red Bullille.

 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös