Ohituskielto purnau

  • Viestiketjun aloittaja DW
  • Aloituspäivämäärä

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
No anteeksi olemassaoloni :thumbdown
Älä noin sitä ota:D. Itsellekin heräs vain tunne, että ajaisi itse sitä autoa missä kamera oli. Sen takia jännitti, koska menee ohi. Ei mitään henkilökohtaista. Olisin itse kyllä mennyt ohi....ulkokautta:tongue:

Loistava incar pätkä. Piti kattoo läpi kokonaisuudessaan, etkä PÄÄSSYT OHI! APINA!

Itselläkin on tuo kyrpäkamera harkinnassa. Enää mallista kiinni.
Tähän liittyen, jos saisin päättää, niin ensimmäiseen paljon puhuttuun neulansilmään ohituskielto lähdön jälkeen. Sama kuin Forssan sääntö. Niin kapea ja vaikea tuo paikka on finaaliporukan loppupäässä varmasti. Mutta jätän ehdottamatta, koska vastaus on aina EI. Antaa jonkun muun keksiä idea. Et silleen, palataan.....heippa:cool:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Dick: tuosta ohituskiellosta oli juttua viime vuoden kisaan jo, tosin päädyttiin vain "varomaan" ensimmäistä mutkaa varsinaisen kiellon sijaan...
Täytyypi kuitenkin miettiä uusiksi tälle vuodelle, samaa mieltä olen kyllä että ohituskielto siinä saisi olla...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ohituskiellosta en tiedä, ehkä se ekalla kierroksella on ihan ok, koska ei siinä neulansilmässä ohi pääse kuin kamikaze-ajolinjalla..
Niin siis vain ekan kierroksen ajaksi toki, ja vain siihen ekaan jarrupaikkaan, toka olisikin sitten jo "fair game"...

Wilzku: Jooh, ajat tietty oli vähän syvältä, mutta kannattaa muistaa että nyt radalla olleet aiheutti sen että pakka hajosi hyvin nopsaan, ja sait olla kokoajan vilkuilemassa kuka tulee ohi = ei voi olla vaikuttamatta ajamiseen ja linjojen hakemiseen...
Tietty joku pro voisi antaa Wilzkulle "crash coursen" Myllypuron radasta,
esim Nasty?
Kertoa ajolinjat esim tuon Jakkeuksen videon kera, sitten perään Wilzkun pitäis melkein päästä ajamaan omillaan tai jonkun perässä ilman että tulee sitä taakse vilkuilua...
Varmasti huomaisit sieltä hyvinkin äkkiä ne pari kinkkistä paikkaa jotka parantaa kierrosaikaa :ahem:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Jooh, ekaa kierrosta nimenomaan tarkoitin itsekin ainoastaan, ja tod. näk. tämmönen pykälä tehdäänkin. :ahem:
Tarkoittaakohan sitten käytännössä ohituskieltoa ennen ekaa neulansilmää... Muuten sinne tullaan mahdollisesti rinta rinnan joidenkin osalta. ja etukäteen tietäen että 2- ja 3-ruudun kaverit, tai 4- ja 5-ruudun. Tai 6- ja 7-ruudun :) Parittomat ruudut sellaisia etukäteen "varmoja" (ei kiva) että tuskin putoaa startissa.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Näin oli puhetta, ja näin luvattiin myös :)
Hieno homma! :thumbup: Ajoryhmien arpominen olikin mun mielestä yks huonoimmista jutuista viime vuoden kisassa. Polttariporukassa varmasti tuollainen arpominen on ihan ok, mutta ei tällaisessa sarjassa, jossa voimasuhteet on hyvin tiedossa.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tarkoittaakohan sitten käytännössä ohituskieltoa ennen ekaa neulansilmää... Muuten sinne tullaan mahdollisesti rinta rinnan joidenkin osalta. ja etukäteen tietäen että 2- ja 3-ruudun kaverit, tai 4- ja 5-ruudun. Tai 6- ja 7-ruudun :) Parittomat ruudut sellaisia etukäteen "varmoja" (ei kiva) että tuskin putoaa startissa.
Minusta huono juttu se ohituskielto ennen ekaa neulansilmää, koska startissa pääsee todistetusti ohi, eikä siinä välttämättä ole mitään vaarallista. Mä olin viime vuonna Frankin edellä jo tokassa vasurissa. Jos ohituskielto tulee, niin sen pitäisi olla pelkästään siinä neulansilmässä. Jos vaihtoehdot on "ei ohituskieltoa" ja "ohituskielto ekaan mutkaan asti" niin kannatan vaihtoehtoa "ei ohituskieltoa"..

Ja joo joo, tiedän ettei tämä ole huutokilpailu, mutta sanoimpa mielipiteeni. :D

Parittomien ruutujen varmuudesta en menisi sanomaan.. Startissa pääsee ohi, jos edellä ajava sössii, ja silloin on aikalailla sama kummalla puolella hän on. Tietty sisäpuolella on helpompi pitää pintansa, mutta toisaalta silloin on ulkopuolella kakkoskaarteessa.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Minusta huono juttu se ohituskielto ennen ekaa neulansilmää, koska startissa pääsee todistetusti ohi, eikä siinä välttämättä ole mitään vaarallista. Mä olin viime vuonna Frankin edellä jo tokassa vasurissa. Jos ohituskielto tulee, niin sen pitäisi olla pelkästään siinä neulansilmässä. Jos vaihtoehdot on "ei ohituskieltoa" ja "ohituskielto ekaan mutkaan asti" niin kannatan vaihtoehtoa "ei ohituskieltoa"..
Mulle käy kumpikin. Enkä usko hyötyväni tai kärsiväni kummastakaan ratkaisusta.

Sanoisin kuitenkin tähän väliin, että lähdössä luultavasti suurin vaikutus on painolla ja autolla. Siitä voi sitten olla montaa mieltä tartteeko tällaisessa tilanteessa antaa oudolla säännöllä helpotusta kevyemmälle tai paremmin paikaltaan kiihtyvän autolle kuskille.

Mut joo tää nyt vaan tällainen sivuhuomio. Joka tapauksessa kolarointiriskin pienentäminen pitää olla se syy, miksi ohituskielto otetaan käyttöön tai jätetään ottamatta.

Edit: Esim Forssan kaltaisella radalla ekalla suoralla ohittaminen voisi ollakin ihan OK, koska muuten on riski jäädä edellä menevistä todella paljon vain ohituskiellon takia.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jacq tuo on totta, tosin mulla on ekalta vuodelta juuri päinvastaisia kokemuksia :D

Tehdään kuten Forssassakin vastaavassa tilanteessa, eli ensimmäiseen neulansilmämutkaan asti on ohituskielto.
Päätetty. Valittaa ei päätöksestä voi. (lisään myös kisatopikkiin tämän)

Sen verran vielä muuten tuosta miniGP:stä piti sanoa että palvelussa ei ollut kyllä mitään valittamista :)
Kaverit vastaili kysymyksiin asiallisesti, ja erittäin hyvällä mielialalla, samoin tuota kameran paikkaa etsiskellessä kaverit antoi hyöriä auton ympärillä vaikka kuinka, tulivat jopa tarjoamaan neuvojakin (visiiri oli heidän keksintö siis) :thumbup:
Ainoa negatiivinen oli ettei autoa saanut vaihtaa a-a -> kisa kohdalla, mutta tämän ymmärtää kun heillä oli jo nimiliuskat valmiina lyötynä autojen mukaan
(eli enempi oma pettymys kyseessä, ei heidän vikansa)

Hienoa toimintaa kuitenkin, kavereilta esimerkillistä toimintaa :ahem:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Muistakaa mainita ohituskielto tuolla kisatoikissakin. Mikä on rangaistus, jos ohi menee toisen nukahtaessa ruutuun?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Juu maininta tulee kisatopicciinkin kunhan kerkiän koneelle.
Stop&go on aika hankala toteuttaa, jotenka kisan looppuaikaan tulee +20sec
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tosta ohituskiellosta on hyvä huudella vielä ennen starttia vielä isompaan ääneen, koska siinä hässäkässä tollaiset asiat voi helposti unohtua.

PS. En diggaa tollaisista kielloista kielloista.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Juu maininta tulee kisatopicciinkin kunhan kerkiän koneelle.
Stop&go on aika hankala toteuttaa, jotenka kisan looppuaikaan tulee +20sec
Ohituskielto tarkoittanee myös sitä, että jos siihen ekaan neulariin ajaa joku mun kylkeen (yrittää ohitusta), niin hälle automaattisesti +20sec lopputuloksiin, vaikkei ohitse pääsisikään?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Juu siis toki tarkennetaan vielä tuota lähempänä, ja mainitaan kyllä ennen starttiakin.
Pientä kosketusta siinä ekassa mutkassa tullee väkisinkin, mutta jos siellä joku ajaa selkeesti kylkeen niin silloin toki, sehän on rinnalle pyrkimistä ts. ohitusyritys...

Edut. Eihän forssassakaan saa ekassa mutkassa kylkeen palauttaa :)
siis ideahan tuolla on että kyse on ekasta 20m matkasta, ja siellä ei voi kuin hävitä monen kisan, niin ahdas kulma se on.
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tehdään kuten Forssassakin vastaavassa tilanteessa, eli ensimmäiseen neulansilmämutkaan asti on ohituskielto.
Päätetty. Valittaa ei päätöksestä voi. (lisään myös kisatopikkiin tämän)
Osasin ennakoida tätä päätöstä, joten siksi ehdinkin jo valittaa ennenkuin päätöksen teit. :D Valitettavasti siitä ei ollut mitään apua. :(

Kysymys: Mitä tapahtuu jos kiellosta huolimatta ohitankin startissa jonkun? Aikasakkoa? raipaniskuja? Ajokieltoa?
Entä mitä jos joku vaan jää melkein paikoilleen ja olen edellä heti ekan loivan kaarteen jälkeen (kuten viime vuonna kävi Frankin kanssa).. Pitääkö päästää se tyyppi ohi myöhemmin (ja mistä tiedän kuka se oli) välttääkseni sanktion? Enhän voi pysähtyäkään lähtösuoralle että startissaan epäonnistunut ehtisi ennen minua..

Edit: Tämän takia olisi parempi, jos ohituskielto astuisi voimaan vasta ekan kaarteen jälkeen. Mahdolliset starttiohitukset on kyllä siinä vaiheessa jo tehty.
 
Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Juu siis toki tarkennetaan vielä tuota lähempänä, ja mainitaan kyllä ennen starttiakin.
Pientä kosketusta siinä ekassa mutkassa tullee väkisinkin, mutta jos siellä joku ajaa selkeesti kylkeen niin silloin toki, sehän on rinnalle pyrkimistä ts. ohitusyritys...

Edut. Eihän forssassakaan saa ekassa mutkassa kylkeen palauttaa :)
siis ideahan tuolla on että kyse on ekasta 20m matkasta, ja siellä ei voi kuin hävitä monen kisan, niin ahdas kulma se on.
Ok. Tämä kuulostaa hyvältä.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Kysymys: Mitä tapahtuu jos kiellosta huolimatta ohitankin startissa jonkun? Aikasakkoa? raipaniskuja? Ajokieltoa?
Entä mitä jos joku vaan jää melkein paikoilleen ja olen edellä heti ekan loivan kaarteen jälkeen (kuten viime vuonna kävi Frankin kanssa).. Pitääkö päästää se tyyppi ohi myöhemmin (ja mistä tiedän kuka se oli)? Enhän voi pysähtyäkään lähtösuoralle että startissaan epäonnistunut ehtisi ennen minua..
Vastaus tuli jo:

Juu maininta tulee kisatopicciinkin kunhan kerkiän koneelle.
Stop&go on aika hankala toteuttaa, jotenka kisan looppuaikaan tulee +20sec
Toi on mun mielestä OK ja riittävän yksinkertainen, niin ei tarvi kisan aikana alkaa mitään säätämään.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Vastaus tuli jo:



Toi on mun mielestä OK ja riittävän yksinkertainen, niin ei tarvi kisan aikana alkaa mitään säätämään.
Ei tullut täysin!

Mitä teen välttääkseni rangaistuksen, jos joku jää startissa lähes paikoilleen? En mä nyt hitto vie voi pysähtyä jannun viereen että se pääsee madellen eteenpäin?
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Ei tullut täysin!

Mitä teen välttääkseni rangaistuksen, jos joku jää startissa lähes paikoilleen? En mä nyt hitto vie voi pysähtyä jannun viereen että se pääsee madellen eteenpäin?
Sittenhän on kyseessä force majeure, eli ohitse vaan. Valitettavasti näihin jää aina tulkinnanvaraa ja siksi minäkään en diggaa tästä päätöksestä.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Minusta huono juttu se ohituskielto ennen ekaa neulansilmää, koska startissa pääsee todistetusti ohi, eikä siinä välttämättä ole mitään vaarallista. Mä olin viime vuonna Frankin edellä jo tokassa vasurissa. Jos ohituskielto tulee, niin sen pitäisi olla pelkästään siinä neulansilmässä. Jos vaihtoehdot on "ei ohituskieltoa" ja "ohituskielto ekaan mutkaan asti" niin kannatan vaihtoehtoa "ei ohituskieltoa"..

Ja joo joo, tiedän ettei tämä ole huutokilpailu, mutta sanoimpa mielipiteeni. :D

Parittomien ruutujen varmuudesta en menisi sanomaan.. Startissa pääsee ohi, jos edellä ajava sössii, ja silloin on aikalailla sama kummalla puolella hän on. Tietty sisäpuolella on helpompi pitää pintansa, mutta toisaalta silloin on ulkopuolella kakkoskaarteessa.
Juu, voisihan sitä kilpaa ajaa aina ihan paikan sääntöjenkin mukaan (eli Forssa olisi ainoa jossa ohituskielto ennen ekaa mutkaa lähdöstä).
Enempi fiksaisin noita lähtöruutujen etäisyyksiä eli vaikka saman rivin autot etu- ja takapuskuri kohdakkain. Sitten 1,5 autoa mahtuisi väliin kun seuraava rivi alkaa tms. Se ei kumminkaan ole mahdollista mutten halua enää kokea sitä tunnetta kun oli Suzukartissa vuosi sitten eli ulkokaarteessa ja seuraavan auton etupuskuri samalla linjalla kuin omani taka-. Silloin olisin jo valinnut mieluummin sen seuraavan ruudun.

Ja siellä missä minä starttailen, ei ympärillä olevilla kavereilla ole tapana sössiä eli sisäkurvi on todella kiva ja turvallinen starttipaikka. Myllypuron tokaan mutkaan tullessa on jo vauhtia sen verran että siinä ei merkittävästi jää taakse oikealla puolellakaan ollessa...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös