Ohjelmaideaa kaivataan

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Olio-ohjelmointi on mulla hanskassa, oon tehnyt sitä ~4 vuotta duunissa (php5).
Minulla on tuosta nyt jonkin verran epäilyjä eli että kannattaisi silti "päivittää" olio-ohjelmointi osaamista ja huomioida ko. asia harjoituskoodeja tehtäessä.
Ja tosiaan myös koulussa siitä tuli ihan mukavat pohjat myös Javalla. Siksi siis tämä ei ole mikään hirmu suuri haaste koodauksellisesti, mutta pitäis se kieli saada tuntumaan jos aikoo joskus hakea duunia Java-työtehtävistä.
Voi olla, että ei kannattaisi edes aloittaa "isompaa" yksittäistä projektia vaan tehdä pienempiä harjoituksia eri alueilta. (packages)
Ja tosiaan.. jos keksis jonkun omiin harrastuksiin tai intresseihin soveltuvan softaidean, niin mikäpäs parempi. Se vaan lisää motivaatioa tällaisessa projektissa mistä ei rahaa saa.
Juu tuo parempi motivaatio tekemiseen olikin just se pointti.

Jos kunnollisen JDE:n (=Java Development Environment) haluaa käyttöön tuolta saattaisi löytyä. (en ole aikoihin itse ladanut tuolta mitään, mutta ammattilaisvälineet perustuu osittain tohon ...siis wsad,was,rational rosen tuotteet)
http://www.eclipse.org/

Vähintäänkin tämä kannattaisi lukea ennen harjoitusten alkamista.
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/java/concepts/index.html
Mutta jos itse olisin tuossa vaiheessa kuin sinä --> syventäisin OO tietoja/taitoja vielä enämpi...

Bruce Eckel:n (netti)kirjat ja harjoitukset oli aika hyviä. Hyvänä tossa oli se, että Eckel yrittää pitäytyä oikeasti OO:ssa. Eikä siis putkikoodaa (=koodaa "proceduriaalisesti") harjoituksissakaan. Googletin tälläisen linkin...voi löytyä parempiakin. http://www.tigernt.com/onlineDoc/tij/

Noista harjoituksista tai "isommasta muistiinpalautustehtävästä" vielä. Ei ehkä kannata tuhlata ruutia esim. swing:ien opettelemiseen. Swingillä saa aikaiseksi kauniita käyttöliittymiä, mutta käytännön hyöty "oikeassa työelämässä" saattaa olla mitätön.

Et tosin ole vielä yksilöillyt (tai et tiedä) teetkö
1) Applikaation
2) Appletin
3) Web:iin liittyvän jutun, jolloin tarvitset J2EE:n (=eclipsessä tulee) ja teet servlettejä jne.
Kannattaisi ehkä tehdä "vähän" kaikkea. Tärkeimmät työelämässä on 3) ja 1). Jos päädyt tekemään useita pieniä harjoituksia niin 1) kohtakin riittää. Ei ehkä olisi huono asia yrittää yhdistää php5 + java osaamisen opettelua. (kohta 3)

Edit: Ai niin piti mainita jotain java versiostakin. En sitten tiedä kannattaisiko sun keskittyä java 5....(käytännön sovellukset tulevat jälkijunassa vanhemmissa versiossa ja ovat vielä pitkään jopa jdk 1.4.2:ssa....)
 
Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Niin ja vielä sitten yksi juttu. Nyt kun aloitat uudelleen javakoodaamisen kannattaa huomioida tai siis pyrkiä tekemään sellaista koodia, että muutkin osaavat sitä lukea. Ittekseen kun koodaa voi oppia "pahoja tapoja". (=tämä asia on sellainen, joka helposti jää huomioimatta....joku joskus kuitenkin saattaa joutua päivittämään koodeja tai sitten jos koodia tehdään tiimissä tähän saattaa törmätä. Olisi kuitenkin helpompaa jos oppii koodaamaan alusta pitäen "oikein"...)

http://comet.lehman.cuny.edu/fitting/cssequence/CodeConventions.pdf --> tuolla on yksi aiheeseen liittyvä dokumentti, jota olisi hyvä noudattaa. IDE:ssä esim. tossa eclipsessä on varmaan myös format komento (ja määrityksetkin löytyy käytettävissä olevista koodin muotoilusta)
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Kiitos nyt näistä, vaikka en koodausohjeita pyytänytkään. :D
Pitää selailla, josko noista jotain apuja löytyy. Varmasti tuokin ohjelmointiympäristö on kehittynyt paljon 3 vuoden aikana. :)

Arvasin että epäilet olio-ohjelmointia, kun mainitsin kielen. Kyllä se oikein käytettynä on ihan puhdasta olio-ohjelmointia sekin. Php:lla on vaan helppo 'koodata väärin', joten haastavaahan se sinänsä on. Pointti siis kun aluksi sanoit että olio-ohjelmointi pitää ymmärtää ja osata.. Kyllä mä sen osaan kun olen työssänikin tehnyt määrittelyt (uml) ja suunnittelut hyvin pitkälti olio-mallin mukaisesti.. Ja koodi on tietty jatkanut samaa linjaa. Tavallista proseduraalista ohjelmointia en ole php:llakaan tehnyt duunissa tosiaan 4 vuoteen..

Mutta joo.. Javasta olis tarkoitus ensin palauttaa tavallisen applikaation teko pintaan ja sen jälkeen perehtyä tuohon J2EE:n enemmänkin, koska sen osaamista vaaditaan. Eli 1 ja 3..

Mitä tulee itse ideaan, niin varmaan tuollainen harjoitusseuranta-softa olisi hyvä. Se tulisi lähinnä omaan käyttöön ja saan hyvin dataa ulos esim. sykemittarista.. Haaste siinä on vaan se, että miten saa siitä todellista hyötyä verrattuna esim. Polarin omaan PC-softaan, joka on käytössäni..
 
Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Vaikkei mulla olekaan Jawaa tai edes Pappa-Tunturia,
niin tällaiselle sovellukselle olisi kyllä käyttöä:

Kirjoitat usein wöördillä vaikkapa autojen teknisiä kuvauksia.
Autotyypistä riippuen monet asiat osin vaihtelevat ja ovat osin samoja kuin satunnaisessa verrokkiautossa

Esim näin :

1. Kori : Itsekantava farmarikori. 5 ovea.
2. Moottori : 6 sylinterinen turbodiesel.
3. Vaihteisto : Portaaton automaatti
4. jne jne...

Eli jokaiseen kohtaan on käytännössä lukuisia erilaisia vaihtoehtoja.
Homma helpottuisi huomattavasti, jos perustietojen vaihtoehdot voisi kirjoittaa vain kerran (esivalintaohjelmaan vai miksi sitä nyt kutsuisi) ja valita oikea kuvaus jatkossa simppelisti "täppä ruutuun menetelmällä". Eli jossain esitietokaavakkeessa laittaisi rastin oikeaan ruutuun eri vaihtoehdosta - jolloin kuvausteksti kirjottuu automaagisesti sinne wöörd dokumenttiin.

Esim :

Moottorin käyttövoima
[x] Bensiini
[ ] Diesel
[ ] Maakaasu
[ ] Sähkö
[ ] Vety

Moottorin sylinteriluku
[ ] Ei sylintereitä (sähkö)
[ ] 3
[x] 4
[ ] 5
[ ] 6
[ ] 8

Turbo
[X] Kyllä
[ ] Ei

Ahtoilman jäähdytin
[x] Kyllä
[ ]

Nuo valinnat esivalintaikkunassa tekemällä wöördiin generoituisi automaattisesti moottorikuvauksen kohdalle teksti :

Moottori : 4 sylinterinen bensaturbo ahtoilman jäähdyttimellä


Muuta:
- Systeemin tulisi olla sellainen, että se on helposti liitettävissä minkälaiseen tahansa wöörd dokumenttiin.
- Esivalintoja tulee voida luoda rajattomasti ja niiden luonti ja muokkaus tulee olla simppeliä.
- Esivalinnan tuottaman tekstin sijainti dokumentissa tulisi olla helposti ja vapaasti määriteltävissä

Idea on se, että jos joku luo dokumentteja, joissa on lähes lukematon määrä eri vaihtoehdoista koostuvia variaatioita ei kaikkea tarvitsisi kuitenkaan aina kirjoittaa uudestaan ja uudestaan ja uudes.... Sen kun laittaisi täpät oikeisiin paikkoihin, niin dokumentti loisi eri vaihtoehdoista koostuvan perusrungon itsenäisesti.

Itse tarvitsisin tällaista työssäni ja mikäli joku haluaa sellaisen toteuttaa olen valmis siitä hieman jopa maksamaan. Dokumenttien luomisessa työmäärä vähenisi noin 15-20%, joten pitkässä juoksussa tällaisesta olisi selvää iloa vapaa-ajan lisääntymisen muodossa.

Sitä en tiedä onko tämä jotain rutiinikoodausta vai ei kun en tietokoneista mitään ymmärrä, mutta tällaiselle kuitenkin löytyisi ihan oikeaa käyttöä.
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Haaste siinä on vaan se, että miten saa siitä todellista hyötyä verrattuna esim. Polarin omaan PC-softaan, joka on käytössäni..
Eikö tässä nyt ollu pääideana harjoitella java-ohjelmointia, jolloin mun mielestä ei välttämättä tarvitsis olla tavoitteena tehdä parempaa softaa kuin Polarin tarjoama?

Yleensähän kuitenkin tommosissa projekteissa käy niin, että se softa kasvaa pikkuhiljaa. Kun saat jollaintavalla toimivan version aikaiseksi, syntyvät ne uudet parannusideat ikäänkuin luonnostaan.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Kiitos nyt näistä, vaikka en koodausohjeita pyytänytkään. :D
Pitää selailla, josko noista jotain apuja löytyy. Varmasti tuokin ohjelmointiympäristö on kehittynyt paljon 3 vuoden aikana. :)
No sulla on aika pitkä tauko ollut, joten ehkä kannattaa. Ainaskin tossa java 5:ssa on aika paljon uutta. Lisäksi varmaan on paljon sellaisia ylimääräisiä paketteja joita et ole kuitenkaan kouluaikana käynyt lävitse....

Arvasin että epäilet olio-ohjelmointia, kun mainitsin kielen. Kyllä se oikein käytettynä on ihan puhdasta olio-ohjelmointia sekin. Php:lla on vaan helppo 'koodata väärin', joten haastavaahan se sinänsä on.
Olen jonkin verran tohon php5:een perehtynyt (+kokeillut) silloin kun se tuli. Siinä oli silloin muistaakseni joku melko oleellinen asia mikä puuttui...siis oliomallinnusta/koodauksesta. En kyllä muista mikä se oli!?

Kyllä javallakin voi tehdä hommia väärin ts. koodata proceduraalisesti. Ja vaaran paikka on nimenomaan jos siirtyy ei-OO -koodauksesta OO-koodaukseen. (varsinkin monen vuoden jälkeen....tiedän tämän hyvin itse).
Pointti siis kun aluksi sanoit että olio-ohjelmointi pitää ymmärtää ja osata.. Kyllä mä sen osaan kun olen työssänikin tehnyt määrittelyt (uml) ja suunnittelut hyvin pitkälti olio-mallin mukaisesti.. Ja koodi on tietty jatkanut samaa linjaa. Tavallista proseduraalista ohjelmointia en ole php:llakaan tehnyt duunissa tosiaan 4 vuoteen..
Helvetin hyvä homma. Sulla on sitten hyvä pohja. :)

Toi on kyllä varmaan ollut kiinni siitä mikä linja sun firmallakin on ollut asiaan. (siis jos ovat vaatineet OO-phpkoodia jne.)

Mutta joo.. Javasta olis tarkoitus ensin palauttaa tavallisen applikaation teko pintaan ja sen jälkeen perehtyä tuohon J2EE:n enemmänkin, koska sen osaamista vaaditaan. Eli 1 ja 3..
Juu tämä hyvä. Hae sitten toi eclipse (ellei sulla jo ole sitä). Toki JBOSS tai joku muukin IDE on ihan ok. Joskin kyllähän teksturilla pärjää kohdassa 1 ainakin....3:ssa vaikeampaa.

Eclipsessä on mahdollista ajaa serveriä, mutta silti voisi olla mielekkäämpää hakea Apachen tomcat ja kokeilla siinä softiasi sitten kun pääset J2EE vaiheeseen....

Mitä tulee itse ideaan, niin varmaan tuollainen harjoitusseuranta-softa olisi hyvä. Se tulisi lähinnä omaan käyttöön ja saan hyvin dataa ulos esim. sykemittarista.. Haaste siinä on vaan se, että miten saa siitä todellista hyötyä verrattuna esim. Polarin omaan PC-softaan, joka on käytössäni..
Oopee maitsikin tosta jo asiaa eli tavoite on kuitenkin se Javan oppiminen + mielekäs harjoitustyö. Ja kun hyvin suunnittelee ja koodaa voi olla mahdollista vääntää siitä joskus oikeasti parempi.

Tohon sykemittariin ei varmaan itse pysty laittamaan koodia?! http://java.sun.com/javame/index.jsp
(=tuota voisi tietty käyttää myös jos haluaa puhelimeen jonkin "osa sovelluksen". Nokialla oli joku oma paketti, jota olen joskus kokeillut.) Tämä tuli mieleen siksikin, että mielestäni markkinoilta puuttuu vielä softia joissa kännyköitä hyödynnetään paremmin. (ts. jos susta joskus tulee java-koodari niin J2ME osaamisesta voisi olla hyötyä :ahem:)
No ehkä tämäkin oli turhaa :D eli applikaatiot+J2EE riittää noin ensi alkuun....
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
.....<diipa daapa>
Itse tarvitsisin tällaista työssäni ja mikäli joku haluaa sellaisen toteuttaa olen valmis siitä hieman jopa maksamaan. Dokumenttien luomisessa työmäärä vähenisi noin 15-20%, joten pitkässä juoksussa tällaisesta olisi selvää iloa vapaa-ajan lisääntymisen muodossa.

Sitä en tiedä onko tämä jotain rutiinikoodausta vai ei kun en tietokoneista mitään ymmärrä, mutta tällaiselle kuitenkin löytyisi ihan oikeaa käyttöä.
Juu. Tuota ei javalla kannata tehdä eli wordistä löytyisi kyllä välineet. (makrot+visual basic jne. word versiosta riippuen)

Joku nuori opiskelijanretku voisi ottaa hommakseen....;)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Eikö tässä nyt ollu pääideana harjoitella java-ohjelmointia, jolloin mun mielestä ei välttämättä tarvitsis olla tavoitteena tehdä parempaa softaa kuin Polarin tarjoama?

Yleensähän kuitenkin tommosissa projekteissa käy niin, että se softa kasvaa pikkuhiljaa. Kun saat jollaintavalla toimivan version aikaiseksi, syntyvät ne uudet parannusideat ikäänkuin luonnostaan.
totta
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
No sulla on aika pitkä tauko ollut, joten ehkä kannattaa. Ainaskin tossa java 5:ssa on aika paljon uutta. Lisäksi varmaan on paljon sellaisia ylimääräisiä paketteja joita et ole kuitenkaan kouluaikana käynyt lävitse....
Jep, näinpä juuri..

Toi on kyllä varmaan ollut kiinni siitä mikä linja sun firmallakin on ollut asiaan. (siis jos ovat vaatineet OO-phpkoodia jne.)
Edellisessä duunipaikassa se oli joo muiden tekemä päätös ja nykyisessä oli enemmän mun omalla vastuulla päättää ohjelmointitekniikkoihin liittyvistä asioista.

Juu tämä hyvä. Hae sitten toi eclipse (ellei sulla jo ole sitä). Toki JBOSS tai joku muukin IDE on ihan ok. Joskin kyllähän teksturilla pärjää kohdassa 1 ainakin....3:ssa vaikeampaa.

Eclipsessä on mahdollista ajaa serveriä, mutta silti voisi olla mielekkäämpää hakea Apachen tomcat ja kokeilla siinä softiasi sitten kun pääset J2EE vaiheeseen....
Juu Eclipseä olen käyttänyt duunissa koko tämän ajan, ja käytän edelleen. Siihen kun saa myös php-extension. Ja pitkälti Eclipsen ansiosta olio-ohjelmointi taipuukin hyvin myös php:lla.. Eli se on tuttu IDE mulle. :)

Oopee maitsikin tosta jo asiaa eli tavoite on kuitenkin se Javan oppiminen + mielekäs harjoitustyö. Ja kun hyvin suunnittelee ja koodaa voi olla mahdollista vääntää siitä joskus oikeasti parempi.

Tohon sykemittariin ei varmaan itse pysty laittamaan koodia?! http://java.sun.com/javame/index.jsp
(=tuota voisi tietty käyttää myös jos haluaa puhelimeen jonkin "osa sovelluksen". Nokialla oli joku oma paketti, jota olen joskus kokeillut.) Tämä tuli mieleen siksikin, että mielestäni markkinoilta puuttuu vielä softia joissa kännyköitä hyödynnetään paremmin. (ts. jos susta joskus tulee java-koodari niin J2ME osaamisesta voisi olla hyötyä :ahem:)
No ehkä tämäkin oli turhaa :D eli applikaatiot+J2EE riittää noin ensi alkuun....
hmm.. pitääpä tutkia tuota.. Vähän veikkaan ettei tohon polariin saa koodattua mitään..
J2ME-kursseilla kävin myös kouluaikana, joten siinäkin mulla on perusteet jossain muistin syövereissä. Muistaakseni sain siitä opintokokonaisuudesta kiitettävän arvosanankin kaiken lisäksi. :ahem:
Edit: itseasiassa tossa olis ideaa, jos pystyis sitä treenisoftaa käyttämään kännykän avulla vaikkapa reissunpäällä..

Tästähän tää runko alkaa kehittyä. :ahem: .. sitten vaan suunnittelupöydän ääreen. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Ohjelmaidea on nyt kehittynyt sellaiselle asteelle, että ehkä joskus saan vedettyä ton avulla vähän rahaakin omalle tililleni, jos kaikki sujuu hyvin.. Tuli nimittäin eräs ahaa-elämys. ;) Mutta siitä ei sen enempää, ettei kukaan pölli ideaa. ;)

Kiitokset kuitenkin kaikille, jotka antoivat tässä toikissa ideoitaan. Tarjoan OoPeelle, burbille, kouvotsvonille, Runar ja Kyllikille, Formulanomille, Puolipöhkölle ja Jonkille oluen, mikäli joskus hamassa tulevaisuudessa rikastun tällä. ;)

Ja dompparille käsipiste. :D
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Kiitokset kuitenkin kaikille, jotka antoivat tässä toikissa ideoitaan. Tarjoan OoPeelle, burbille, kouvotsvonille, Runar ja Kyllikille, Formulanomille, Puolipöhkölle ja Jonkille oluen, mikäli joskus hamassa tulevaisuudessa rikastun tällä. ;)
Hienoa, nyt on jo luvassa kaksi varmaa :rolleyes: olutta, kun Jaskakin jo kerkes bissen lupaamaan :eek:
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Semmonen ohjelma ois kätevä, mikä pistäisi tasaisen varmasti rahaa tililleni.. Ai ei käy?:frown:

Semmoisen Formula 1 - manageripelin voisi Jacques pykätä, paremman kuin mikään ikuna.
Semmonen on jo...mun aivoissa, vain toteutus puuttuu. :alppu:
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Koodaa pokeria pelaava ohjelma. Jos onnistut hyvin, niin sun ei tarvi mennä enää töihin.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Koodaa pokeria pelaava ohjelma. Jos onnistut hyvin, niin sun ei tarvi mennä enää töihin.
Eikä välttämättä tarvitse huolehtia paljon mistään muustakaan, kun vankilaviranomaiset hoitaa ne asiat sun puolesta. :ahem:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Voisit muokata exploreria tai firefoxia silleen, että kun siihen osoiterivin kirjoittaa vahingossa osoitteen väärin tai jonkun linkin joka ei avaudu, se ei itse sotkis sitä osoiteriviä mitenkäään.

Ärsyttää kun ainakun on painanut entteriä ja huomaa editoitavaa, riviin ilmestyy lisää editoitavaa ja kursori pomppaa jonnekin :mad_old:
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Voisit muokata exploreria tai firefoxia silleen, että kun siihen osoiterivin kirjoittaa vahingossa osoitteen väärin tai jonkun linkin joka ei avaudu, se ei itse sotkis sitä osoiteriviä mitenkäään.

Ärsyttää kun ainakun on painanut entteriä ja huomaa editoitavaa, riviin ilmestyy lisää editoitavaa ja kursori pomppaa jonnekin :mad_old:
1. En ota enää ehdotuksia vastaan

2. Tollaista ei javalla tehdä. Mitä jos laittaisit palautetta vaikkapa Microsoftille? (ei siitä toki mitään hyötyä ole)..
 
Ylös