Toki Ferrari oli selvästi muita edellä kaudella 2002, mutta Itävallan kilpailu oli siinä vaiheessa aika aikaisessa vaiheessa. Oli järkevää käyttää tallimääräystä, kun ei vielä tiedetty, miten loppukauden aikana menisi.Tallimääräyksille on aikansa, paikkansa ja tyylinsä. Itävallassa 2002 tehtiin tallimääräys täysin tarpeettomasti ja todella tyylittömästi. Niin paljon kuin Jean Todtia ja kumppaneita arvostankin, niin tuolloin he ampuivat itseään jalkaan - ja pahasti. Tuolla kaudella punaiset ajoivat muista kierroksella ohi.
Uskottavuuden ja johdonmukaisuuden säilyttämiseksi homma olisi tuolla periaatteella pitänyt toteuttaa myös Nürburgringillä. Indyssähän mestaruuden ratkettua kuljettajaduo päätti sitten ilman tallin sanaa käsikirjoittaa vielä oman näytelmän.Toki Ferrari oli selvästi muita edellä kaudella 2002, mutta Itävallan kilpailu oli siinä vaiheessa aika aikaisessa vaiheessa. Oli järkevää käyttää tallimääräystä, kun ei vielä tiedetty, miten loppukauden aikana menisi.
Niin noh, niin olisikin pitänyt, jos uskottavuus ja johdonmukaisuus olisivat olleet siinä vaiheessa ne tärkeimmät asiat joita Ferrari olisi ajatellut. Luulenpa vaan, että he ajattelivat siinä vaiheessa enemmän omaa suosiotaan ja ehkäpä mainettaan, enkä minä siitä heitä syytä. Ei sille voi mitään, jos katsojat eivät hyväksy täysin luonnollisia tallimääräyksiä. Valitettavasti oli kai viisain antaa periksi.Uskottavuuden ja johdonmukaisuuden säilyttämiseksi homma olisi tuolla periaatteella pitänyt toteuttaa myös Nürburgringillä. Indyssähän mestaruuden ratkettua kuljettajaduo päätti sitten ilman tallin sanaa käsikirjoittaa vielä oman näytelmän.
Jean Todt lausui Itävallan arvosteluryöpyn jälkeen jotakin tähän tyyliin: "Jos häviäisimme mestaruuden yhdellä tai kahdella pisteellä, niin ketkä silloin näyttäsivät idiooteilta?" Nopeasti tuo pelko kuitenkin unohtui.Niin noh, niin olisikin pitänyt, jos uskottavuus ja johdonmukaisuus olisivat olleet siinä vaiheessa ne tärkeimmät asiat joita Ferrari olisi ajatellut. Luulenpa vaan, että he ajattelivat siinä vaiheessa enemmän omaa suosiotaan ja ehkäpä mainettaan, enkä minä siitä heitä syytä. Ei sille voi mitään, jos katsojat eivät hyväksy täysin luonnollisia tallimääräyksiä. Valitettavasti oli kai viisain antaa periksi.
Pelko unohtui, kun nousi uusi kritiikin pelko. Itävalta 2001 ei kai nyt sentään ollut kovin paljon luonnollisempi kuin 2002? Kyse ei vain ollut voitosta. Ylipäänsä en näe eroa "luonnollisen" ja "epäluonnollsen" tallimääräyksen välillä. Lähinna kai "luonnollinen" tarkoittaa sitä, että määräys tehdään "siististi" niin, ettei se välttämättä ulospäin näytä tallimääräykseltä. Silloin pidän kyllä oikeastaan "epäluonnollista" määräystä rehellisempänä.Jean Todt lausui Itävallan arvosteluryöpyn jälkeen jotakin tähän tyyliin: "Jos häviäisimme mestaruuden yhdellä tai kahdella pisteellä, niin ketkä silloin näyttäsivät idiooteilta?" Nopeasti tuo pelko kuitenkin unohtui.
"Luonnollisia tallimääräyksiä" Ferrari toteutti Itävallassa 1998 ja 2001. Vuoden 2002 tapahtumat olivat puhdas farssi. Ja täysin turha sellainen.
Kyse ei ollut voitosta ja mestaruustaistelu oli oikeastikin tiukka. Molempina vuosina (1998 ja 2001) pisteillä oli aidosti merkitystä.Pelko unohtui, kun nousi uusi kritiikin pelko. Itävalta 2001 ei kai nyt sentään ollut kovin paljon luonnollisempi kuin 2002? Kyse ei vain ollut voitosta. Ylipäänsä en näe eroa "luonnollisen" ja "epäluonnollsen" tallimääräyksen välillä. Lähinna kai "luonnollinen" tarkoittaa sitä, että määräys tehdään "siististi" niin, ettei se välttämättä ulospäin näytä tallimääräykseltä. Silloin pidän kyllä oikeastaan "epäluonnollista" määräystä rehellisempänä.
Jeps, tuo on ainoa kerta kun voin tunteneeni ns. myötähäpeää.Yks kerta millon hävetti sittenkin oikeen kerpeleesti oli kyllä tämä Indianapolisin kaaos, jossa lähes kaikki kuljettajat hävisivät lämmittelyn jälkeen pilttuisiin. Tuntui pahalta amerikkalaisyleisön puolesta. Mikä moka, mikä skenaario.
Mmm, sen voin kyllä hyväksyä, että 1998 ja 2001 oli enemmän tarvetta tallimääräykselle. Pitää paikkansa.Kyse ei ollut voitosta ja mestaruustaistelu oli oikeastikin tiukka. Molempina vuosina (1998 ja 2001) pisteillä oli aidosti merkitystä.
Tallimääräys kuuluu mielestäni tehdä tarpeen vaatiessa siististi.
Konkreettisesti: MM-pisteitä ja mahdollisesti niihin sidottuja bonusrahoja. Ehkä menettäjä pikemminkin on katsoja, joka haluaisi, että siellä oikeasti ajetan kilpaa mies miestä ja auto autoa vastaan. Realismi on toki toisenlainen.Esimerkki: mitä konkreetista kuljettaja menettää jos hänen loppukaudesta täytyy tallin edun nimissä väistää kakkospaikalta kolmospaikalle? Ei niin yhtikäs mitään.
Tottakai kaikki ymmärtävät tuollaisten siirtojen motiivit. Kaikki fanit vain eivät haluaisi F1:n olevan sellaista.Miten ihmeessä siististi toteutettu tallimääräys olisi huijaamista? Kyllähän jokainen kisoja seuraava pystyy tietyissä tilanteissa laskemaan yhteen 1+1.
Jos ei ole enää mukana mestaruustaistelussa, niin mitä todellista merkitystä sillä todella on kuljettajalle onko kilpailussa toinen vai kolmas, kun loppujen lopuksi naurettavan pienellä siirrolla voi auttaa tallin mestaruuteen? Väitän myös, että talli tuollaisessa tilanteessa myös korvaa vaivannäön mahdollisista rahallisista bonuksista puhuttaessa.Konkreettisesti: MM-pisteitä ja mahdollisesti niihin sidottuja bonusrahoja. Ehkä menettäjä pikemminkin on katsoja, joka haluaisi, että siellä oikeasti ajetan kilpaa mies miestä ja auto autoa vastaan. Realismi on toki toisenlainen.
Siinä tapauksessa he unohtavat F1-historian sekä realismin.Tottakai kaikki ymmärtävät tuollaisten siirtojen motiivit. Kaikki fanit vain eivät haluaisi F1:n olevan sellaista.
Kilpa-autoilija on yksilöurheilija, ei joukkueurheilija. Kyllä sillä on henkistä merkitystä, jos joutuu luovuttamaan sijan, jonka muutoin kykenisi pitämään. Vaikka siellä ajetaan pääasiallisesti voitosta, niin kyllä niillä muillakin sijoituksilla on merkitystä MM-taistelusta riippumatta. Kuinka paljon, vaihtelee sitten kuskeittain.Jos ei ole enää mukana mestaruustaistelussa, niin mitä todellista merkitystä sillä todella on kuljettajalle onko kilpailussa toinen vai kolmas, kun loppujen lopuksi naurettavan pienellä siirrolla voi auttaa tallin mestaruuteen?
Ehkä, varmaan useimmiten. Mutta voin kuvitella kuinka esim. Saloa korpeaa loppuelämänsä se, miten hän menetti ainoan mahdollisuutensa osakilpailuvoittoon.Väitän myös, että talli tuollaisessa tilanteessa myös korvaa vaivannäön mahdollisista rahallisista bonuksista puhuttaessa.
Miksipä niitä ei sitten voisi tehdä jo alkukaudesta, jos tallissa on valittu ykköskuski jo etukäteen? Jos mestaruus on se ainut tähtäin, ja se halutaan juuri tuolle tietylle kuskille?Kaikkia tallimääräyksiä ei tietenkään pidä hyväksyä, mutta loppukaudesta nuo ovat mestaruudesta taisteltaessa täysi selviö enkä näe siinä mitään väärää.
Eivät unohda, mutta eivät halua sitä hyväksyä. Kaikki FIA:n sääntömuutokset ovat F1:n realismia, mutta tälläkin foorumilla niistä kitistään jatkuvasti.Siinä tapauksessa he unohtavat F1-historian sekä realismin.
F1-Kuljettaja on yksilöurhelija - kyllä, mutta vain tiettyyn rajaan asti. Kun sopimus tallin kanssa on tehty, niin jokainen kuski tietää mitä se voi tarkoittaa ja hyväksyy asian. Aina voi kritisoida, mutta jokainen tietää pelin hengen.Kilpa-autoilija on yksilöurheilija, ei joukkueurheilija. Kyllä sillä on henkistä merkitystä, jos joutuu luovuttamaan sijan, jonka muutoin kykenisi pitämään. Vaikka siellä ajetaan pääasiallisesti voitosta, niin kyllä niillä muillakin sijoituksilla on merkitystä MM-taistelusta riippumatta. Kuinka paljon, vaihtelee sitten kuskeittain.
Edes jalkapalloilija, joka on lähtökohtaisesti joukkueurheilija ei pidä siitä, että hänet otetaan vaihtoon, vaikka se olisi joukkueen etu.
Varmasti korpeaa, mutta Salokin tiesi vallan hyvin mahdollisuuden olemassaolosta kun sopimuksen kesken kauden teki. Tokihan tuossa tilanteessa olisi voinut valita myös toisen vaihtoehdon, mutta melkoisen varmasti se olisi tiennyt uutta osoitetta välittömästi.Ehkä, varmaan useimmiten. Mutta voin kuvitella kuinka esim. Saloa korpeaa loppuelämänsä se, miten hän menetti ainoan mahdollisuutensa osakilpailuvoittoon.
Selvää ykköskuskia ei mielestäni pitäisi kauden alussa koskaan valita ellei toinen ole tyyliin "kierroksella nopeampi", mutta jos talli tuon tekee, niin se on heidän valintansa, mutta lajille he ovat jokatapauksessa velkaa hienovaraiset siirrot radalla tai varikolla.Miksipä niitä ei sitten voisi tehdä jo alkukaudesta, jos tallissa on valittu ykköskuski jo etukäteen? Jos mestaruus on se ainut tähtäin, ja se halutaan juuri tuolle tietylle kuskille?
Aina voi kritisoida, mutta mielellään asiapohjalta.Eivät unohda, mutta eivät halua sitä hyväksyä. Kaikki FIA:n sääntömuutokset ovat F1:n realismia, mutta tälläkin foorumilla niistä kitistään jatkuvasti.
Tässä tullaankin mielipiteeseen. Hyväksyt tallimääräykset, mutta kun tullaan ennalta päätettyyn ykköskuskiin, tallit yht'äkkiä ovatkin "velkaa" lajille. Jos MM-titteli on se varsinainen tavoite, niin realismin nimissä eikö siihen saisi tähdätä jo alkukaudesta ja unohtaa moiset kosmeetiset "hienovaraiset siirrot". Miten alkukausi eroaa loppukaudesta tuossa tavoitteellisuudessa?Selvää ykköskuskia ei mielestäni pitäisi kauden alussa koskaan valita ellei toinen ole tyyliin "kierroksella nopeampi", mutta jos talli tuon tekee, niin se on heidän valintansa, mutta lajille he ovat jokatapauksessa velkaa hienovaraiset siirrot radalla tai varikolla.
Miehellä oli sentään aina munaa eau rougessa vaikkapa auton tuhoamisen uhalla. :tongue:Villeneuven puolesta on kieltämättä aina silloin tällöin hävettänyt.
Noh, esim Renaultin tapauksessa asia on myönnetty varsin suoraan ja vaikkei olisikaan, niin eiköhän homma ole enemmistölle selvä. McLarenin tapaus on taas sikäli ilkeämpi, että Heikki on yksinkertaisesti aivan liian hyvä kuljettaja soittelemaan kakkosviulua kauden alusta alkaen. Alonson ja Piquet Jr:n tapauksessa taas ero oikeasti on lähestulkoon edellä mainittu kierros (ainakin tällä hetkellä).Tässä tullaankin mielipiteeseen. Hyväksyt tallimääräykset, mutta kun tullaan ennalta päätettyyn ykköskuskiin, tallit yht'äkkiä ovatkin "velkaa" lajille. Jos MM-titteli on se varsinainen tavoite, niin realismin nimissä eikö siihen saisi tähdätä jo alkukaudesta ja unohtaa moiset kosmeetiset "hienovaraiset siirrot". Miten alkukausi eroaa loppukaudesta tuossa tavoitteellisuudessa?