Piggyback sanoi:
Millaisia kivitaloja olet rakentanut? Pystytitkö itse rungot ja kuinka kauan siinä meni?
Omassa mielessäni on tosiaan ollut paikallarakennettava kivitalo, mutta poissuljettu ei vielä ole myöskään puutalo (joko pitkästä tai elementteinä). Betonielementtitaloa en halua (olen ollut alalla töissä mutta en tiedä vaikuttaako se asenteeseen).
Jotenkin tuo kivi vaan tuntuu mukavimmalta ratkaisulta. Pienen ikäni olen puutalossa asunut eikä se samalla lailla tunnu jämäkältä. Hirsi taas sopii mielestäni parhaiten mökille (Huom: Tämä on vain oma mielipiteeni).
Mitä Jr. tarkoitit tuolla että Siporex on kuin sieni?
Ilmeisesti sitä että se vetää kosteuden sisäänsä aika herkästi. Jos sattuu vaikka rakentamisen aikana rankkasade yllättämään. Mutta kyllähän se kuivuukin, ainakin jos kuivatellaan. Eikä lahoa.
Puutalossa on oma tunnelmansa. Varsinkin kun on pitkästä rakennettu. Remonttia tai muutoksia tehdessäkin puu on hyvä materiaali. Ja yhtä tukevasti se pysyy paikallaan kuin kivikin... :wink: Ainoa huonompi puoli on mun nähdäkseni paloturvallisuus, mutta palaa ne kivitalotkin jos sillä asenteella elelee.
Ja tosta Maranellon kehumasta elementtirakentamisen nopeudesta: yksi suurimpia virheitä on liian kiireellä rakentaminen ja vielä kuivumattomien, kosteiden, rakenteiden eristäminen. Ja ylipäänsä kiire koko hommassa.