Hieho talo!
Talviaikaan talkkarin pitää sitten olla ahkerana kulkuväyliä hiekottamassa. Ja sehän on!
Rakennan siihen ensi kesänä kunnon portaat/kulkuväylän, saatanallisen leveät ja kaiteilla, koska siellä käy myös meidän vanhempia 76-82 v iältään.
Pääsisäänkäynnin muutan alaovelle, tämä käytännön syistä.
Näyttäis olevan rinteessä, joten vesi valuu poispäin talosta. Salaojat vois tsekata silti, varsinkin tuolta pihan puolelta.
Salaojat on vanhat, koitan tähystää ne ensiksi, mutta ekaksi kaivan ainakin sivut auki portaiden teon yhteydessä ja laitan yläpäähän kaivot + putket sivuille. Mahdollisesti myöhemmin kaivan myös yläpihan seinät auki ja laitan sinnekin uuden salaojan/pikikaistat/uusin patolevyt. Seinissä on ensiasennuspatolevyt, mutta ne pitää tsekata tai vaihtaa.
Kaikki vedenohjaukset teen uusiksi pihojen muodoista alkaen + teen ojaa, putkea yms. kikkakolmosta sinne Pirkkalan kokemusten perusteella. Tämä ihan varmuuden vuoksi ja jälleenmyyntiarvon takia.
Naapurin isännällä täällä P:lassa on pieni telakaivuri kauhalla ja puskimella ja meinasin vuokrata sitä häneltä pariksi viikoksi ja tehdä pihamöyrinnät sillä ensi kesänä.
Helkkaristi tuossa on taas hommaa ja nyt teen kaikki itse, koska tuolla arvonnousua ei ole odotettavissa lainkaan samaa luokkaa kuin täällä tuli, vaan ainoa keino saada joskus "voittoa" on tehdä myös kylppäri ja keittiö itse. Sähkö- ja putkihommat on pakko teettää ammattimiehillä. Kenties myös katon pinnoitus, mutta täytyy selvitellä sitä ja hintoja vielä.
Tuo on taas ns. "aihio" eli paljon on hommaa, vaikka kunto on erikoisen hyvä, aivan eri luokkaa kuin tämä nykyinen, joka oli aika pahassa kunnossa kun ostettiin tämä. Mutta onneksi tavarat voi kantaa sisään ja alkaa elämisen päivästä yksi, ilman että heti täytyy aloittaa rempat. Menisi ihan noinkin vallan hyvin, mutta tavoite on tehdä siitä toisenlainen talo ja siksi käydään se läpi kokonaan.
Vanhasta saatiin 40% enemmän kuin itse maksettiin, mutta on tähän rahaa, verta, olutta, hikeä ja kyyn eleitä vuodatettu. Jos tuosta saa +20% kymmenen vuoden päästä, niin hyvä olisi, silloin saisi omat pois, vähän työlle korvausta ja voisi muuttaa sitten siihen "eläkekotiin"/maallemaalle.
Suunnitelmaexceli on laadittu, vannoin aiemmin että tämä nykyinen oli viimeinen tällainen projekti, mutta homma tuntuu mielekkäältä, joten suomalaista klassikkoiskelmää mukaillen "no hitto, miks ei"?