Onko sinulla etukortteja?

Etukorttisi

  • S-etukortti

    Äänet: 43 66,2%
  • K-Plussa-kortti

    Äänet: 48 73,8%
  • Ykkösbonus-kortti

    Äänet: 28 43,1%
  • Stockmann etuasiakas-kortti

    Äänet: 13 20,0%
  • Muut kortit

    Äänet: 33 50,8%
  • Ei etukortteja

    Äänet: 6 9,2%

  • Äänestäjiä yhteensä
    65

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ihan vaan uteliaisuudesta (mistäpä muustakaan) kysyisin jotta kuinka paljon pitää tankata, että kalliimmasta tulee edullisempaa? Enemmän ku on tarvetta? Vaiko vähemmän ku tarvii?

-edit- Ollaanpas täällä nyt ihan vaan uteliaita.
Ainahan voi kysyä myös ihan vittumaisuuttaan. :ahem:

Minulla meinaa aina pää räjähtää kun muuan sukulaisen kanssa ollaan tien päällä. Sillon nimittäin lasketaan noita diesellitran bonareita ja ajetaan vaikka ihan mihin helvettiin saakka, että löytyisi se S-ryhmän huoltsikka. Eli kyllä niitä sinun manaamiasi kuluttajiakin löytyy, valitettavasti. :thumbup:
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Etukorteista on keskustelu aiemmin. En tarkoita, njotta wanha mutten viitsi kirjoittaa kaikkia uudelleen. (en ole varma toimiiko ao. vanhojen postausten linkit..EDIT: ja eihän ne toimi...ainakaan viimeisessä...kaikista mielenkiintoisimmassa postauksessa...)

Tässä omia kannanottoja aikojen takaa:
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=385786&postcount=34
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=385809&postcount=37
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=387341&postcount=53
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=387420&postcount=56

IT immeisenä suhtaudun asiaan myönteisesti. Tokihan kauppa ottaa omansa takaisin tavalla tai toisella. Voipa näistä kuitenkin olla asiakkaille sellaistakin hyötyä mikä ei tule heti mieleen esim. sen muodossa, että kauppa saattaa pystyä näiden tietojen perusteella arvioimaan mitä hyllyyn tuodaan ja missä aikataulussa. Tälläinen optimointi on kaikkien osalta järkevää.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ihan vain uteliaisuudesta kysyn, että mistä olet moisen tiedon onkinut? Kauhean kovaan ääneen kun eivät tunnu liikkeet huutelevan tavoista joilla noita kerättyjä tietoja hyödyntävät.
Jos noin suuren potenttiaalin omaavaa markkinatutkimusta ei osata hyödyntää muuten kuin varsin alkeellisesti, niin kyllä sietäisi potkut antaa jokaisen ketjun markkinointiosastolle.
Ensiksin tuo ei ole markkinatutkimusta vaan toteutuneen myynnin analysointia.

Broidi on johtava konsultti yhdessä isossa putkassa, kertoi ihmetelleensä lukuisissa keskusteluissa selvinneen tän kerätyn tiedon alkeellisestä hyödyntämisestä, samoin mielenkiinnon puutteesta hyödyntää näitä tietoja.

Suomessa kauppa lähes alasta riippumatta on hyvin ketjuuntunutta ja myöskin keskusliikevetoista. Tästä on seurauksena kilpailun vähäisyys ja sen seurauksena pienempi tarve etsiä kunnollisia kilpailuetuja.Kyllä suomalaisessa vähittäiskaupassa käydään jatkuvasti kovaa kilpailua, se vaan on ensisijaisesti tavarantoimittajien välistä. Toissijaisesti ostoskeskittymien, sitten ketjujen välistä. Viimeiseksi se on suhteellisten tiukasti ketjuohjattujen yksittäisten liikkeiden välistä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ensiksin tuo ei ole markkinatutkimusta vaan toteutuneen myynnin analysointia.
Tutkitaan mitä asiakkaat ostaa -> Mitä markkinat vetää -> Ei ole markkinatutkimusta? :doubtful: Noh, minulla kyllä menikin markkinoinnin tentti uusintaan, ehkä juuri tämän takia.

Broidi on johtava konsultti yhdessä isossa putkassa, kertoi ihmetelleensä lukuisissa keskusteluissa selvinneen tän kerätyn tiedon alkeellisestä hyödyntämisestä, samoin mielenkiinnon puutteesta hyödyntää näitä tietoja.
Ok, eli faktaa löytyi väitteen takaa, hyvä hyvä.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Ihan vaan uteliaisuudesta (mistäpä muustakaan) kysyisin jotta kuinka paljon pitää tankata, että kalliimmasta tulee edullisempaa? Enemmän ku on tarvetta? Vaiko vähemmän ku tarvii?

-edit- Ollaanpas täällä nyt ihan vaan uteliaita.
No Kirkkonummella on kaksi huoltoasemaa kotimatkan varrella, Neste Express ja Teboil (josta tosiaankin jostain syystä saa S-Bonusta). Asemat on "ajoreittieni" yleiseen hintatasoon suhteutettuna edullisia (työpaikkani viereisen Nesteen hinnat lähes poikkeuksetta 2-3 senttiä kalliimmat / litra verrattuna Teboiliin).

Tuolla Teboil on taas 3 senttiä litra kalliimpaa, lähes poikkeuksetta (lähinnä jos toinen muuttaa hintaa, niin eroa on hetkellisesti enemmän/vähemmän, mutta pian se tasaantuu).

Eli diiselin n. euron litrahinnalla bonusta pitää saada 3% jotta Teboil on halvempi. 3% bonukseen vaaditaan 500€ ostoja, diiselistä meillä tulee kuukaudessa 200-300 € ostoja, joten toinen samanominen pitää saada muualta ja se tulee meidän ostokäyttäytymisellä lähes poikkeuksetta (viime vuonna jäätiin vain lokakuussa tuon alle), ilman mitään muuta "tarkoituksellista" keskittämistä kuin tuo bensanosto. Pikemminkin ruokaa ostan yleisemmin Cittarista, koska siellä on parempi valikoima (mutu).
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
IT immeisenä suhtaudun asiaan myönteisesti. Tokihan kauppa ottaa omansa takaisin tavalla tai toisella. Voipa näistä kuitenkin olla asiakkaille sellaistakin hyötyä mikä ei tule heti mieleen esim. sen muodossa, että kauppa saattaa pystyä näiden tietojen perusteella arvioimaan mitä hyllyyn tuodaan ja missä aikataulussa. Tälläinen optimointi on kaikkien osalta järkevää.
Valitettavasti en usko, että niistä kustannustehokkuuden parantumisen myötä säästetyistä euroista siirtyy asiakkaalle yhtään. Sitähän siinä haetaan.

Toinen, vielä merkittävämpi, päämäärä on ostokäyttäytymisen analysointi. Joka tähtää maksimaalisen voiton nakittamiseen asiakkaalta. En tiedä kuinka paljon tätä oikeasti sitten Suomessa tällä hetkellä hyödynnetään, mutta Amerikan meiningin tiedän. Ne saman tuoteryhmän ja tuotetyypin eri "tasoiset" artikkelit eivät ole mitään vahinkoja. Niiden tehtävä on ottaa asiakkaalta se, mitä asiakas on valmis maksamaan. Joku on valmis maksamaan eineskanapastastaan 2 euroa ja joku toinen 7 euroa. Juuri sillä hetkellä. Näille pitää olla tarjonta, jotta saadaan maksimit ulos. Muutoin voi jäädä kokonaan kaupat syntymättä. Toinen vetää rainbowta ja toinen luxusökyä. Tuotantokustannusten ero on kuitenkin minimaalinen. Ja tuohon väliin löytyy välimallin tuotetta vaikka kuinka paljon.

K-kopla keksi viimeisimmän vedon. Halpalinjan luxustuotteet. Pirkka Parhaat. Nerokas veto. Niille, jotka haluaa "halpaa", mutta "hyvää". Kama lentää ikkunoista, kun keskiluokka painaa menemään.

Tätä samaa ideologiaa käytetään joka paikassa. Katsokaa ympärillenne ja miettikää.

Eikä sillä ole tekemistä hinta/laatu -suhteen kanssa. Jokaisesta hintaluokasta löytyy tuotteista hyvää ja huonoa ja siltä väliltä. Hinta/laatu -suhde on mielikuva asiakkaan päässä. Kauppiaan etu on, että hänellä on tarjota jokaiselle maksuvalmiutensa (ei maksukykynsä, vaan mitä on valmis maksamaan) mukainen mielikuva. Vain silloin syntyy kaupat.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Luin jostakin, että ruokakapakoissa viineistä paras kate on toiseksi halvimmalla. Perustuu iahn siihen, että suurin osa ei halua tilata halvinta, ettei vaikuttaisi pihiltä.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Valitettavasti en usko, että niistä kustannustehokkuuden parantumisen myötä säästetyistä euroista siirtyy asiakkaalle yhtään. Sitähän siinä haetaan.
En oikeastaan tarkoittanutkaan, että asiakas hyötyisi taloudellisesti. Ainakaan suoraan hinnoissa.

Kokonaishyöty voi näkyä jotenkin jopa hinnoissa, mutta tärkeäähän tuossa on se, että kaupan hyllyillä on tavaraa oikea-aikaisesti. Ei myydä siis ei-oota ja asiakkaat saavat sitä mitä haluavat.

Uskoisin, että ennen vanhaan (ennen CRM/DW järjestelmiä) kauppojen alennusmyynnit olivat enemmän paniikkimyyntiä eli jotain tavaraa oli liikaa ja siitä piti päästä eroon mahdollisimman nopeasti. (riippuen esim. tavaran vanhenemisesta) Nyt alet ovat enemmän suunniteltuja "täkyjä" eli tarjotaan tavaraa X pienemmällä katteella ja asiakas ostaa samalla tuotteet z ja y. Tämä jälkimmäinen ei ole välttämättä asiakkaiden etu, mutta toisaalta eiväthän nuo kaupat mitään hyväntekeväisyysinstansseja ole...

Optimitapauksessa (jps:n "kaupparyhmät eivät hyödynnä kunnolla" -varauksella) pitkälle optimoitu järkeistetty ketju kulkee asiakastiedoista (tilastoista) kauppojen hankintaan ja siis tuottajille saakka. Ja siis nimenomaan näiden etukorttien + kassajärjestelmien avulla.

En näkisi, että nämä kortit ja niihin liittyvät järjestelmät ovat mitään "helvetin koneita" tai "kusetusta". Normaalia rationalisointia ja kilpailutekijöitä. Jotain lieveilmiöitä voi olla, mutta silti...uskon, että on kaupan ja meidän kuluttajienkin etu että kaupat keräävät ja etenkin hyödyntävät ostomiseen liittyvää tietoa.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
En oikeastaan tarkoittanutkaan, että asiakas hyötyisi taloudellisesti. Ainakaan suoraan hinnoissa.

Kokonaishyöty voi näkyä jotenkin jopa hinnoissa, mutta tärkeäähän tuossa on se, että kaupan hyllyillä on tavaraa oikea-aikaisesti. Ei myydä siis ei-oota ja asiakkaat saavat sitä mitä haluavat.

Uskoisin, että ennen vanhaan (ennen CRM/DW järjestelmiä) kauppojen alennusmyynnit olivat enemmän paniikkimyyntiä eli jotain tavaraa oli liikaa ja siitä piti päästä eroon mahdollisimman nopeasti. (riippuen esim. tavaran vanhenemisesta) Nyt alet ovat enemmän suunniteltuja "täkyjä" eli tarjotaan tavaraa X pienemmällä katteella ja asiakas ostaa samalla tuotteet z ja y. Tämä jälkimmäinen ei ole välttämättä asiakkaiden etu, mutta toisaalta eiväthän nuo kaupat mitään hyväntekeväisyysinstansseja ole...
Tottakai it-järjestelmät mahdollistavat tarkemman seurannan myynnistä ja tavaravirtojen ohjauksen. Kuitenkin näkemyksesi siitä, että aiemmin alet olivat paniikkimyyntiä on väärä. Kyllä aiemminkin kauppiaat osasivat ennakoida tuotteiden kysynnän aika hyvin ihan kokemustensa perusteella. Ennen tietysti hävikki oli helposti suurempaa, koska erilaisia säilöntä-aineita ei niin paljon käytetty ja säilytys oli alkeellisempaa, toisaalta myymälöihin sitten tuotiin tuotetäydennyksiä useammin.

Kyllä sisäänvetotuotteita on käytetty jo vuosikymmeniä, ei ne kauppiaat tyhmiä olleet ennen tietotekniikkaakaan.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Tottakai it-järjestelmät mahdollistavat tarkemman seurannan myynnistä ja tavaravirtojen ohjauksen. Kuitenkin näkemyksesi siitä, että aiemmin alet olivat paniikkimyyntiä on väärä. Kyllä aiemminkin kauppiaat osasivat ennakoida tuotteiden kysynnän aika hyvin ihan kokemustensa perusteella. Ennen tietysti hävikki oli helposti suurempaa, koska erilaisia säilöntä-aineita ei niin paljon käytetty ja säilytys oli alkeellisempaa, toisaalta myymälöihin sitten tuotiin tuotetäydennyksiä useammin.

Kyllä sisäänvetotuotteita on käytetty jo vuosikymmeniä, ei ne kauppiaat tyhmiä olleet ennen tietotekniikkaakaan.
Ainakin ne järjestelmät tarjoavat ihan eri tavalla tietoa, kuin kauppiaiden oletettu näppituntuma. (joka voi todellakin heitellä...kuten aina kun kyseessä on inhimilliset tiedot ja taidot..)
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ainakin ne järjestelmät tarjoavat ihan eri tavalla tietoa, kuin kauppiaiden oletettu näppituntuma. (joka voi todellakin heitellä...kuten aina kun kyseessä on inhimilliset tiedot ja taidot..)
Tottahan toki. En lainkaan yritä kiistää järjestelmien hyötyjä. Sun kuitenkin tulee muistaa, ettei ne järjestelmät ole mikään autuaaksi tekevä asia. Järjestelmät tuottavat tiedot päätösten pohjaksi, näppituntumalla ne päätökset lopulta tehdään. Toki iso osa ihan bulkkitilauksista tehdään järjestelmistä automaattisesti.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Tottahan toki. En lainkaan yritä kiistää järjestelmien hyötyjä. Sun kuitenkin tulee muistaa, ettei ne järjestelmät ole mikään autuaaksi tekevä asia. Järjestelmät tuottavat tiedot päätösten pohjaksi, näppituntumalla ne päätökset lopulta tehdään. Toki iso osa ihan bulkkitilauksista tehdään järjestelmistä automaattisesti.
Aina löytyy parantamisen varaa - ja se näkyy nimenomaan siinä kuinka paljon pitää tehdä päätöksiä näppituntumalla tai mutuilemalla. En itsekään pidä niitä järjestelmiä minään autuaaksi tekevinä asioina.

Ei tässä varmaan ole mitään kiisteltävää... Paitsi, jos joku manaa noi kortit järjestelmineen hevon helkkariin helvetin konheina tahi jotain vastaavaa. :D

Ja totta kai kauppa etsii tapoja kustannustehokkaaseen toimintaan. Ei siinä mitään kummallista, mutta kummallista on jos kuvitellaa että se näkysi aina hinnoissa. Ei vain näy...näin on näkkileipä ja voita sekä ylähuuli siihen päälle.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Aina löytyy parantamisen varaa - ja se näkyy nimenomaan siinä kuinka paljon pitää tehdä päätöksiä näppituntumalla tai mutuilemalla. En itsekään pidä niitä järjestelmiä minään autuaaksi tekevinä asioina.
Toki. Aina tulee olemaan niin, että lopulliset päätökset tekee ihminen. Pohjatieto päätöksiin tulee it-järjestelmistä, markkinatutkimuksista jne. Sellainen lafka, mikä antaa koneiden tehdä kaikki päätökset laskentavoimallaan ei todennäköisesti kauan markkinoilla hilluisi.
Ei tässä varmaan ole mitään kiisteltävää... Paitsi, jos joku manaa noi kortit järjestelmineen hevon helkkariin helvetin konheina tahi jotain vastaavaa. :D
Korttijärjestelmät auttavat profiloimaan asiakaskuntaa taustatietojen avulla. Kortittomat ostot tilastoidaan ilmeisesti satunnaisasiakkaina. On kanta-asiakasjärjestelmä tai ei, niin kunkin ostoskerran tiedot voidaan hyödyntää. Toki kanta-asiakas järjestelmät mahdollistaisivat tarkemman profiloinnin ja kampanjoinnin, muttei sitä käytännössä liiaksi tehdä.

Ja totta kai kauppa etsii tapoja kustannustehokkaaseen toimintaan. Ei siinä mitään kummallista, mutta kummallista on jos kuvitellaa että se näkysi aina hinnoissa. Ei vain näy...näin on näkkileipä ja voita sekä ylähuuli siihen päälle.
Juu kauppojen on tarkoituksena tuottaa voittoa, kustannushyödyt voidaan joko siirtää hintoihin ja pyrkiä parantamaan kannattavuutta markkinaosuutta ja volyymia kasvattamalla tai siirtää katteeseen volyymien pysyessä ennallaan, tai näiden yhdistelmällä. Taas ihmisen tekemä strategiavalinta.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Ei tässä varmaan ole mitään kiisteltävää... Paitsi, jos joku manaa noi kortit järjestelmineen hevon helkkariin helvetin konheina tahi jotain vastaavaa. :D
o/

Me maksamme siitä, että meille myydään enemmän ja/tai kalliimmalla ja/tai kovemmalla katteella tuotteita, joita emme tarvitse -> päin vittua on se.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Luin jostakin, että ruokakapakoissa viineistä paras kate on toiseksi halvimmalla. Perustuu iahn siihen, että suurin osa ei halua tilata halvinta, ettei vaikuttaisi pihiltä.
Itsekin "luin jostakin", jotta Baileysilla on parhaat katteet Alkon valikoimasta.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Itsekin "luin jostakin", jotta Baileysilla on parhaat katteet Alkon valikoimasta.
Onhan tuo mahdollista, mulla on jäänyt jostakin mielikuva, että Alkon on monopoliyhtiönä käytettävä samaa hinnoittelukerrointa kaikille saman tuoteryhmän tuotteille.Voin olla väärässäkin. EU'hun liittymisen jälkeen ainakin jonkin tovin Suomessa hyvin kalliit viinit olivat EU-maiden tasolla "halvempia", juuri tämän takia ja niitä kalliita laatuviineja kannatti sen takia ostaa Suomesta tuliaisiksi viinimaihinkin.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Onhan tuo mahdollista, mulla on jäänyt jostakin mielikuva, että Alkon on monopoliyhtiönä käytettävä samaa hinnoittelukerrointa kaikille saman tuoteryhmän tuotteille.Voin olla väärässäkin. EU'hun liittymisen jälkeen ainakin jonkin tovin Suomessa hyvin kalliit viinit olivat EU-maiden tasolla "halvempia", juuri tämän takia ja niitä kalliita laatuviineja kannatti sen takia ostaa Suomesta tuliaisiksi viinimaihinkin.
Niinhän se kait pitäisi.. Kysyntä ja tarjonta vaikuttaa kuitenkin jollain tapaa tuollakin. Kyllä sitä Baileysia ostetaan monta kertaa enämpi kuin esim Conwaysia, vaikka ovat minusta ainaskin kuin samasta puusta..
 
Ylös